ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 листопада 2020 року Справа № 160/10828/20
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Неклеса О.М., одноособово розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовною заявою Головного управління ДПС у Дніпропетровській області до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Агрокомплекс П`ятихатки" про надання дозволу на погашення суми боргу,-
ВСТАНОВИВ :
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - позивач, ГУ ДПС у Дніпропетровській області, контролюючий орган, податковий орган) до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Агрокомплекс П`ятихатки" (далі - відповідач, СВК "Агрокомплекс П`ятихатки"), в якій позивач просить надати дозвіл на погашення усієї суми податкового борту за рахунок майна Сільськогосподарського виробничого комплексу Агрокомплекс П`ятихатки (код ЄДРПОУ - : 39985177). що перебуває у податковій заставі.
В обґрунтування поданого позову Головне управління ДПС у Дніпропетровській області зазначило, що за Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Агрокомплекс П`ятихатки" рахується податковий борг на загальну суму 304228,96 грн. Податковий борг СВК Агрокомплекс П`ятихатки виник внаслідок несплати у встановлений законодавством термін суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість та податку на прибуток, самостійно визначених платником та нарахованих контролюючим органом. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.04.2019 по справі №160/9647118 було задоволено позовні вимоги ГУ ДФС у Дніпропетровській області на загальну суму 188550 грн. При цьому вжиті позивачем заходи до погашення цього боргу не призвели. В зв`язку із чим останній звернувся до суду з даною позовною заявою.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2020 відкрито провадження за вищезазначеним позовом, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, яка отримана Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області - 21.09.2020 р., Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Агрокомплекс П`ятихатки" - 19.09.2020 року.
В ухвалі суду від 10 вересня 2020 року відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позов (у разі заперечення проти позову) протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача.
Відповідач правом на подання відзиву на позов (у разі заперечення проти позову) та доказів по справі не скористався. З клопотанням про продовження строків на надання відзиву до суду не звертався.
Згідно з ч.ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, судом встановлено наступне.
Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що Сільськогосподарський виробничий кооператив "Агрокомплекс П`ятихатки" зареєстроване 02.09.2015 року.
У відповідача наявний податковий борг (по податку на додану вартість, по податку на прибуток), на загальну суму 304228,96, який складається з:
1) податкового повідомлення - рішення форми Ш №0016905530 від 03.03.2020 на суму 3968,60 грн. (згідно акту перевірки від 15.01.2020 №1479/18/04-36-55-30/39985177);
2) нарахованої пені на суму 3710,36 грн.;
3) несплати самостійно задекларованих зобов`язань по податковим деклараціям з податку на прибуток №9298957952 від 21.02.2018 на суму 188550 грн., №9310284749 від 11.02.2019 на суму 97990 грн., №9334440465 від 18.02.2020 в сумі 10010 грн.
На підставі ст.59 Податкового кодексу України контролюючим органом відповідачу сформовано податкову вимогу від 15.03.2018 року №32569-17/0328 на суму 188550 грн.
Крім того, 15 березня 2018 року позивачем прийнято рішення №32569-17/0328 про опис майна Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрокомплекс П`ятихатки» у податкову заставу.
Вищезазначені вимога та рішення направлялися відповідачу шляхом поштового зв`язку, проте ним не отримані. На адресу податкового органу повернувся конверт із відміткою поштового відділення не проживає .
26 березня 2019 року позивачем здійснений опис майна Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрокомплекс П`ятихатки» , про що свідчить акт №22.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.04.2019 року адміністративний позов Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області до Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрокомплекс П`ятихатки» , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача - Кам`янська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області про стягнення заборгованості задоволено повністю.
Стягнуто податковий борг з Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрокомплекс П`ятихатки» (код за ЄДРПОУ 39985177) на користь держави в сумі 188 550 грн. 00 коп. шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, що обслуговують такого платника податків.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.04.20190 року набрало законної сили 29.07.2019 року.
15 січня 2020 року позивачем проведено камеральну перевірку Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрокомплекс П`ятихатки» з питання своєчасності сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість за липень 2018 року, за наслідками якої скалено акт №1479/18/04-36-55-30/39985177 та якою встановлено факт несвоєчасної сплати узгодженої суми податкового зобов`язання.
03 березня 2020 року контролюючим органом було прийнято податкове повідомлення-рішення №0016905530, яким до відповідача застосовані штрафні санкції у розмірі 3968,60 грн.
Вищезазначене рішення направлялося відповідачу шляхом поштового зв`язку, проте ним не отримане. На адресу податкового органу повернувся конверт із відміткою поштового відділення адресат відсутній .
Інкасові доручення (розпорядження) від 20 січня 2020 року №144, №145, №152, від 05 грудня 2019 року №577, №579, №568 були повернуті відповідачу без виконання з відповідними відмітками фінансових установ. Податковий борг не стягнуто з причин відсутності коштів на рахунках.
Заходи стягнення, вжиті позивачем, не призвели до погашення відповідачем податкового боргу. Тому позивач звернувся до суду з позовом про надання дозволу на погашення податкового боргу відповідача за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Надаючи правову спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України встановлено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (пункт 36.1 статті 36 Податкового кодексу України).
Податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом (підпункт 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
Відповідно до пунктів 87.1, 87.2 статті 87 Податкового кодексу України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів. Сплата грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснена також за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника) або за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів.
Джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Відповідно до пункту 88.1 статті 88 Податкового кодексу України, яка регулює питання змісту податкової застави, з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.
Таким чином, податковий борг може бути погашений як за рахунок грошових коштів так і за рахунок майна платника податків.
Згідно зі статтею 89 вказаного Кодексу право податкової застави виникає у разі:
- несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;
- несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.
З урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.
Згідно з підпунктом 89.3 статті 89 Податкового кодексу України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Пунктом 89.5 статті 89 зазначеного Кодексу передбачено, що у разі якщо на момент складення акта опису майно відсутнє або його балансова вартість менша від суми податкового боргу, право податкової застави поширюється на інше майно, на яке платник податків набуде право власності у майбутньому до погашення податкового боргу в повному обсязі.
Відповідно до пунктів 95.1, 95.2, 95.3, 95.10 статті 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу.
З метою реалізації майна, яке перебуває у податковій заставі, проводиться експертна оцінка вартості такого майна для визначення початкової ціни його продажу. Така оцінка проводиться у порядку, визначеному Законом України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".
Відповідно до пункту 93.4 статті 93 Податкового кодексу України у разі продажу майна, що перебуває у податковій заставі, відповідно до статті 95 цього Кодексу таке майно звільняється з податкової застави (із внесенням змін до відповідних державних реєстрів) з дня отримання контролюючим органом підтвердження про надходження коштів до бюджету від такого продажу.
Абзацом 2 пункту 95.3 статті 95 цього ж Кодексу передбачено право контролюючого органу звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Податковим кодексом України визначено черговість вжиття контролюючим органом заходів щодо погашення податкового боргу, а саме спочатку приймаються заходи для стягнення коштів з платника податків, та лише у разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі.
Тобто, звертаючись до суду з позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі контролюючий орган має надати суду докази вчинення дій щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, які обслуговують даного платника.
Зі змісту статті 95 Податкового кодексу України слідує, що достатньою умовою для звернення контролюючого органу до суду, за якої можливе надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, - є відсутність на розрахункових рахунках такого платника грошових коштів.
Таким чином, згідно з вимогами статті 95 Податкового кодексу України, в разі недостатності коштів на рахунках платника податків, контролюючий орган здійснює погашення податкового боргу шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває в податковій заставі.
Виходячи із системного аналізу вищевказаних норм права та встановлених судом обставин, суд дійшов висновку, що обґрунтованими є лише вимоги контролюючого органу в частині надання дозволу на погашення суми податкового боргу Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Агрокомплекс П`ятихатки" за рахунок майна відповідача, що перебуває в податковій заставі, щодо якої рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.04.2019 у справі № 160/9647/18 стягнуто податковий борг з Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрокомплекс П`ятихатки» (код за ЄДРПОУ 39985177) на користь держави в сумі 188 550 грн. 00 коп. шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, що обслуговують такого платника податків.
При цьому позивачем не надано рішення суду, які набрали законної сили про стягнення з відповідача іншої частини податкового боргу на суму, що є безумовною підставою для можливості реалізації передбаченого законом права на продаж майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Також, позивачем не надано суду доказів вжиття заходів щодо погашення решти податкового боргу платника податків, шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності.
Отже не підлягають задоволенню вимоги контролюючого органу про надання дозволу на погашення суми новоствореного податкового боргу у розмірі 115679,96 грн., за рахунок майна, що перебуває в податковій заставі, оскільки контролюючим органом не було застосовано процедуру стягнення цієї суми податкового боргу з розрахункових рахунків боржника, судом не винесено рішення про задоволення таких позовних вимог контролюючого органу, на його виконання не направлялися інкасові доручення до банків, що обслуговують рахунки Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрокомплекс П`ятихатки» .
Вказана позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, зокрема у постанові від 11.06.2019 року по справі № 825/1815/15-а, у постанові від 21.10.2019 року по справі № 808/4269/15, у постанові від 25.02.2020 року по справі №821/1907/14, у постанові від 01.09.2020 року по справі № 620/3553/19.
Частиною 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства встановлено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Доказів, які б спростували доводи позивача, відповідач суду не надав. З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є такими, що підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл між сторонами судових витрат в порядку ст. ст. 143 та 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд зазначає наступне.
Згідно із приписами ст. 132 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Частиною 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Водночас, суд зазначає, що під час розгляду адміністративної справи №160/10828/20 позивач, як суб`єкт владних повноважень, не мав судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та/ або проведенням експертиз, що виключає підстави для присудження таких витрат на користь позивача.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 72-77, 242-246, 257, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015, вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49000) до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Агрокомплекс П`ятихатки" (код ЄДРПОУ 39985177, вул. Шкільна, буд. 18, с-ще Зоря, П`ятихатський район, Дніпропетровська область, 52119) про надання дозволу на погашення суми боргу, - задовольнити частково.
Надати дозвіл на погашення суми податкового борту в розмірі 188550 (сто вісімдесят вісім тисяч п`ятсот п`ятдесят) грн. за рахунок майна Сільськогосподарського виробничого комплексу Агрокомплекс П`ятихатки (код ЄДРПОУ 39985177). що перебуває у податковій заставі.
У задоволенні решти позовних вимог, - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи ухвала суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складено та підписано 10.11.2020 року.
Суддя О.М. Неклеса
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2020 |
Оприлюднено | 11.11.2020 |
Номер документу | 92735873 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні