Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
28 жовтня 2020 року № 520/531/20
Харківський окружний адміністративний суд
в складі головуючого-судді Білової О.В.,
за участю секретаря судового засідання - Волевського Л.В.,
за участю представників: позивача - Мироненка В.М., відповідача - Миколаєнко Л.О., 3-ої особи - Бобрусь Ю.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в залі суду в м. Харкові справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, код ЄДРПОУ 38631015) до Комунального закладу "Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області" (вул. Шкільна, буд. 60-А, с. Старовірівка, Шевченківський район, Харківська область, 63631, код ЄДРПОУ 24134018), 3-я особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, Сектор освіти Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області (вул. Центральна, буд. 30, смт. Шевченкове, Шевченківський район, Харківська область, 63601, код ЄДРПОУ 02146216), про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, з адміністративним позовом до Комунального закладу "Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області", в якому просить суд до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, експлуатацію будівель Комунального закладу "Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області", за адресами: Харківська область, Шевченківський район, село Старовірівка, вулиця Шкільна, будинок 60-А; Харківська область, Шевченківський район, село Сподобівка, вулиця Кропивницького, 32, зупинити повністю шляхом їх знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання, у зв`язку з чим зобов`язати керівництво Комунального закладу "Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області" негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Ухвалою суду від 20.01.2020 позовна заява залишена без руху.
Ухвалою суду від 27.01.2020 було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі.
Протокольною ухвалою суду від 17.06.2020 залучено до участі у справі в якості 3-ї особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, Сектор освіти Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області (вул. Центральна, буд. 30,смт. Шевченкове, Шевченківський район, Харківська область,63601, код ЄДРПОУ 02146216).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в ході перевірки будівель Комунального закладу Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області , за адресами: Харківська область, Шевченківський район, село Старовірівка, вулиця Шкільна, будинок 60-А; Харківська область, Шевченківський район, село Сподобівка, вул. Кропивницького, 32, було встановлено, що вони експлуатуються з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Представник відповідача не погодився з позовними вимогами та надав відзив на позов, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що обраний позивачем захід реагування є таким, що не в повній мірі відповідає критеріям пропорційності та обґрунтованості. Застосування повного зупинення та заборони експлуатації будівлі Комунального закладу Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області , навіть з урахуванням встановленого факту наявності порушень пожежної безпеки, не дає підстав для висновку, що саме у такий спосіб буде досягнуто справедливого балансу між публічними інтересами та інтересами відповідача.
Представник відповідача вважає, що у даному випадку виявлені позивачем порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, але можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.
Проте, оскільки ризик виникнення пожежі має вірогідний характер і він безпосередньо не виникає внаслідок виявлених порушень, то позивач вправі на підставі положень статей 68, 69 Кодексу цивільного захисту України самостійно вжити заходи реагування шляхом видачі приписів, постанов і розпоряджень щодо усунення таких порушень.
Представник третьої особи - надав до суду письмові пояснення щодо ходу усунення порушень, виявлених при перевірці, вказавши, що частина порушень усунута, а щодо інших - вчиняються дії на їх усунення.
Протокольною ухвалою суду від 13.07.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.
Представник позивача - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області Мироненко В.М. - в судовому засіданні позов підтримав в повному обсязі, пояснивши, що суттєві порушення з тих, які стали підставою для звернення до суду із цим позовом, залишаються неусунутими.
Представник відповідача Миколаєнко Л.О. - в судовому засіданні просила відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що ліцей робить все можливе для дотримання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки, однак частина вартісних робіт ще не виконана через відсутність коштів. Послалася на необхідність дотримання прав учнів ліцею на здобуття освіти при ухваленні рішення у справі.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - підтримала позицію відповідача.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, третьої особи, дослідивши матеріали справи, встановив такі обставини.
Шевченківським районним сектором Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області була проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території та у приміщеннях Комунального закладу Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області за адресами: Харківська область, Шевченківський район, село Старовірівка, вулиця Шкільна, будинок 60-А; Харківська область, Шевченківський район, село Сподобівка, вул. Кропивницького, 32, за результатами якої складено акт № 352 від 25.07.2019. (а.с. 28-41)
В ході перевірки позивачем встановлено низку порушень, зокрема ті, що стали підставою для звернення до суду з цим позовом.
07.08.2020 Шевченківським районним сектором Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведений позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території Комунального закладу Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області , за результатами якого складено акт № 8 від 07.08.2020. (а.с.151-160).
Відповідно до вказаного акту в результаті позапланового заходу державного нагляду посадовими особами позивача було встановлено усунення частини порушень відповідачем.
29.09.2020 Шевченківським районним сектором Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведений ще один позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території Комунального закладу Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області , за результатами якого складено акт № 19 від 29.09.2020.
Як вбачається з копії вказаного акту, порушення, які були підставою звернення до суду, частково усунуті. Лишилися не усунутими такі порушення:
- не виконано захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірка відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд;
- Не обладнано приміщення ліцею системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.556:2014 Системи протипожежного захисту ;
- Влаштовано незаповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові;
- Не обладнано приміщення філії ліцею системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.556:2014 Системи протипожежного захисту .
Відповідач на підтвердження вчинення дій на усунення вказаних порушень надав:
- скріншот з веб-ресурсу Prozzoro з приводу проведення тендерної процедури, строк оскарження до 01.10.2020, на встановлення протипожежних дверей;
- Гарантійний лист Шевченківської районної державної адміністрації № 02-51/2428 від 28.09.2020, згідно якого Шевченківська РДА зазначає, що на найближчій сесії Шевченківської районної ради буде розглянуто питання виділення коштів на обладнання приміщення Сподобівської філії КЗ Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В 2.5-56:2014;
- копію Договору між Сектором освіти Шевченківської РДА та ТОВ ОЗОРОНА МАСТЕРС СЕРВІС від 21.09.2020 № 125/09/20ПР на виготовлення проектно-кошторисної документації на облаштування системи автоматичної протипожежної сигналізації, згідно якого виконавець зобов`язується надати послуги з інженерного проектування (Виготовлення проектно - кошторисної документації на облаштування систем автоматичної пожежної сигналізації, керування евакуюванням (в частині системи оповіщення про пожежу і покажчиків напрямку евакуювання) та передавання тривожних сповіщень в нежитлових приміщеннях закладів освіти), а Замовник зобов`язується прийняти надані послуги та оплатити їх вартість відповідно до умов договору. Строк виконання робіт: від 15 вересня 2020 до 31 жовтня 2020.
- кошториси на проектні роботи;
- Гарантійний лист Шевченківської РДА від 28.09.2020 № 02-52/2426 щодо виділення коштів на облаштування блискавказахисту будівлі ліцею згідно електротехнічної проектної робочої документації.
-копію договору № 242 від 01.10.2020 щодо закупівлі товару- протипожежні двері - 6 штук.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Частиною 4 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (надалі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Згідно з п. 4 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про пожежну безпеку" забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ та організацій покладається на їх керівників і уповноважених ними осіб, якщо інше не передбачено відповідним договором.
Згідно ч. 7 ст. 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Частиною 4 статті 4 Закону № 877-V визначено, що виключно законами встановлюються вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.
Відповідно до пунктів 1, 4 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами та нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.
Згідно з ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до частини 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно підпункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Отже, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, який створює загрозу життю та здоров`ю людей, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
В ході планової перевірки Комунального закладу Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області було встановлено, що будівлі та приміщення експлуатуються з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що підтверджується Актом за результатами проведення планової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Також представниками сторін до суду надано копії актів перевірок № 8 від 07.08.2020 та № 19 від 29.09.2020, проведених позивачем, з яких судом встановлено, що відповідачем усунуто низку порушень, однак неусунутими залишилися порушення щодо встановлення систем блискавкозахисту відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд; обладнання приміщення ліцею та філії системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.556:2014 Системи протипожежного захисту ; не встановлені у приміщенні філії ліцею протипожежні двері в отворах в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові.
В судовому засіданні представник відповідача пояснив наступне:
- щодо встановлення протипожежних дверей - строк встановлення визначено до 20.11.2020.
- щодо встановлення блискавкозахисту - 20.11.2020 буде проведено аукціон на закупівлю робіт з влаштування блискавкозахисту. Проект робіт вже розроблений. Завершити усунення зазначеного порушення планується до середини грудня 2020 року.
- щодо протипожежної сигналізації, проект виготовляється по договору до 31.10.2020, потім за процедурою проводитиметься експертиза кошторисної частини, після чого питання про виділення коштів на виготовлення проекту буде розглядатися на сесії відповідної ради. З урахуванням місцевих виборів та формування нової ради строк усунення даного порушення чітко не може бути визначений.
Надаючи оцінку доводам уповноваженого органу, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, позивача по справі, щодо наявності загрози життю та здоров`ю людей у зв`язку з наявністю виявлених порушень, суд виходить з таких приписів діючого законодавства.
Згідно вимог пункту 24 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.
Відповідно до вимог пункту 3.1 Національного класифікатору ДК 019:2010 "Класифікатор надзвичайних ситуацій", затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 року №457 (далі - Класифікатор) "Надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об`єкті на ній або на водному об`єкті, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом чи іншою небезпечною подією, зокрема епідемією, епізоотією, епіфітотією, пожежею, що призвело (може призвести) до виникнення великої кількості постраждалих, загрози життю та здоров`ю людей, їх загибелі, значних матеріальних утрат, а також до неможливості проживання населення на території чи об`єкті, ведення там господарської діяльності".
Згідно з пунктом 4 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України аварія - небезпечна подія техногенного характеру, що спричинила ураження, травмування населення або створює на окремій території чи території суб`єкта господарювання загрозу життю або здоров`ю населення та призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи спричиняє наднормативні, аварійні викиди забруднюючих речовин та інший шкідливий вплив на навколишнє природне середовище.
Відповідно до вимог пункту 25 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечна подія - подія, у тому числі катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, епіфітотія, яка за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків.
Також розділом 4 Класифікатору встановлено, що надзвичайна ситуація техногенного характеру - це порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об`єкті на ній або на водному об`єкті унаслідок транспортної аварії (катастрофи), пожежі, вибуху, аварії з викиданням (загрозою викидання) небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин, раптового руйнування споруд; аварії в електроенергетичних системах, системах життєзабезпечення, системах телекомунікацій, на очисних спорудах, у системах нафтогазового промислового комплексу, гідродинамічних аварій тощо.
Згідно визначення ДСТУ 2272-06 "Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять" небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опечення, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, утравмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Відповідно до пункту 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Згідно з вимогами пункту 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Таким чином, пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, але й за наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від шкідливого впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі або підвищують чи не запобігають ризику розвитку пожеж.
Порушення, які не усунуті відповідачем, свідчать про недотримання вимог ППБУ.
Як стверджує позивач у заявленому позові, виявлені порушення створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей (як персоналу об`єкту, так й іншим громадянам, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі), а саме:
- відсутність системи протипожежного захисту та автономної системи пожежогасіння, у разі виникнення пожежі, перешкоджає її швидкому виявленню та ліквідації, повідомленню про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії її виникнення;
- відсутність пристроїв блискавкозахисту створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії та розрядів блискавки, що може призвести до загибелі і травмування людей;
- відсутність протипожежних перешкод не дозволить обмежити розповсюдження полум`я та токсичних продуктів горіння до інших приміщень, чим створюється загроза безпеці людей, які в них перебувають, а також створюються перешкоди під час гасіння пожежі працівниками об`єкту та підрозділами Державної служби України з надзвичайних ситуацій.
Відповідно до ч. 2 ст. 17 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту здійснює прогнозування спільно із центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями імовірності виникнення надзвичайних ситуацій, визначає показники ризику та здійснює районування території України щодо ризику виникнення надзвичайних ситуацій.
Приписами пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1052 від 16.12.2015, встановлено, що ДСНС відповідно до покладених на неї завдань зокрема здійснює разом із центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями прогнозування імовірності виникнення надзвичайних ситуацій, визначає показники ризику та здійснює районування території України щодо ризику виникнення надзвичайних ситуацій.
Отже, позивач у даній справі є органом, який здійснює прогнозування імовірності виникнення надзвичайних ситуацій, визначає показники ризику та здійснює районування підвідомчій йому території щодо ризику виникнення надзвичайних ситуацій.
Відповідно до норм ст. 3 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) здійснюється, зокрема, за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Суд погоджується з доводами позивача, що вказані в адміністративному позові порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей - як персоналу ліцею, так й іншим громадянам, а також особам, які будуть задіяні в їх ліквідації, оскільки при виникненні пожеж (надзвичайних ситуацій) будуть безпосередньо впливати на умови їх ліквідації строки оповіщення про подію підрозділів ДСНС, порядок евакуації осіб та поширення наслідків надзвичайної ситуації.
Крім того, Комунальний заклад Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області є закладом освіти, на базі якого здійснюється освітній процес дітей, починаючи з початкової школи й до випускних класів, з огляду на що вказані в адміністративному позові порушення створюють загрозу життю та здоров`ю в тому числі дітей.
З огляду на те, що наявність порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей та які відповідачем не усунуті, встановлена в ході розгляду справи, суд вважає, що є підстави для зупинення експлуатації будівель відповідача, у зв`язку з чим наявні підстави зобов`язати керівництво Комунального закладу "Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області" негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь-якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Стосовно посилань відповідача на порушення внаслідок застосування заходів реагування прав громадян на здобуття освіти на базі КЗ Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області , суд зазначає наступне.
13.10.2020 Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 641 , відповідно до якої, зокрема, доповнено постанову пунктом 42 -1 такого змісту:
« 42 -1 . Рекомендувати закладам загальної середньої освіти встановити з 15 до 30 жовтня 2020 р. канікули, у наступний період - можливий перехід на дистанційне і змішане навчання з урахуванням епідемічної ситуації, а закладам професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої та вищої освіти перейти з 15 жовтня до 15 листопада 2020 р. на дистанційну форму навчання з рекомендованим виїздом студентів із гуртожитків (крім сиріт; осіб, позбавлених батьківського піклування, здобувачів освіти з тимчасово окупованих територій в Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, регіонів із «червоним» рівнем епідемічної небезпеки, іноземних громадян та осіб без громадянства, здобувачів освіти, які поєднують навчання з роботою).»
Судом встановлено, що станом на дату винесення рішення Шевченківський район Харківської області, на території якого здійснює освітню діяльність відповідач, віднесено до помаранчевої зони .
Рішенням Державної комісії ТЕБ та НС від 06.11.2020 віднесено Шевченківський район Харківської області до червоної зони поширення COVID-19.
З урахуванням положень п. 42-1 Постанови КМУ від 22 липня 2020 р. № 641 в чинній на час винесення рішення редакції в закладах загальної середньої освіти встановлено з 15 до 30 жовтня 2020 р. канікули, у наступний період - можливий перехід на дистанційне і змішане навчання з урахуванням епідемічної ситуації на територіях.
Таким чином, з урахуванням рекомендацій Уряду України, відповідач не позбавлений можливості проведення дистанційного навчання, в тому числі з урахуванням переходу території Шевченківського району до червоної зони з 09.11.2020, з огляду на що права громадян на здобуття освіти не будуть порушені.
Крім того, відповідно до Конституції України та Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод право на життя є безумовним та невід`ємним правом. Обов`язок держави - захищати життя людини.
Конституція України ставить право на життя вище за всі інші права.
З огляду на що, при оцінці можливих наслідків від застосування заходів реагування та наслідків, що можуть настати в результаті виникнення пожежі або іншої надзвичайної ситуації у зв`язку з неусуненими відповідачем порушеннями, суд надає перевагу праву на життя.
Стосовно заявленого позивачем способу зупинення експлуатації будівлі, а саме шляхом знеструмлення, суд зазначає наступне.
В ході розгляду справи судом встановлено, та відповідачем доведено усунення порушень протипожежної безпеки в частині усунення недоліків електромереж, зокрема:
- здійснено з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у приміщеннях ліцею та філії за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок ліцею та філії від короткого замикання;
- забезпечено в повному обсязі приміщення та територію ліцею та філії первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку,
- відремонтовано пожежні резервуари ліцею, забезпечено безперешкодний забір води пожежними автомобілями,
- встановлено біля місць розташування пожежних водойм ліцею покажчики (об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світло відбивних покриттів) з нанесеними на них - літерним індексом ПВ, цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми.
- оброблено засобами вогнезахисту у дерев`яні елементи покрівлі будівлі філії ліцею (крокви, лати) відповідно до нормативних документів за видами будинків;
- виправлено недоліки щодо улаштування на шляхах евакуації філії ліцею пристроїв опалення та санітарно-гігієнічного обладнання, які перешкоджають вільній евакуації людей.
З огляду на що, суд вважає недоцільним та необґрунтованим станом на дату винесення рішення обраний позивачем спосіб зупинення діяльності відповідача шляхом знеструмлення приміщень ліцею та філії з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає вимоги позивача частково обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню частково.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 19, 241-247, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов - задовольнити частково.
До повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, експлуатацію будівель Комунального закладу "Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області" за адресами: Харківська область, Шевченківський район, село Старовірівка, вулиця Шкільна, будинок 60-А; Харківська область, Шевченківський район, село Сподобівка, вулиця Кропивницького, 32, зупинити повністю, у зв`язку з чим зобов`язати керівництво Комунального закладу "Старовірівський ліцей Шевченківської районної ради Харківської області" негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь-якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
В задоволенні іншої частини позовних - відмовити.
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подачі апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.
Зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту судового рішення.
Повний текст рішення складено 09 листопада 2020 року.
Суддя Білова О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2020 |
Оприлюднено | 12.11.2020 |
Номер документу | 92738174 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Білова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні