Справа № 560/5191/20
РІШЕННЯ
іменем України
10 листопада 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В., розглянувши адміністративну справу за позовом Кам`янець-Подільського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) "Турбота" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Кам`янець-Подільський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) "Турбота" звернувся до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області №0085175305 від 17.08.2020 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені в сумі 125315,28 грн. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що вчасно та в повному обсязі проводить оплату єдиного внеску. Усі платежі за жовтень-грудень 2019 були сплачені на рахунок Головного управління ДПС у Хмельницькій області для зарахування ЄСВ №37193203022222. У зв`язку з тим, що реквізити рахунку були змінені, плата єдиного внеску не була зарахована та Головне управління, як наслідок, застосувало до позивача штрафні санкції за несвоєчасну сплату єдиного внеску.
Позивач вважає, що оскільки грошові кошти на оплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування позивачем було перераховано хоча і на невідповідний рахунок, однак в межах граничного терміну, тому рішення податкового органу є протиправним і підлягає скасуванню.
Відповідач надав відзив на позов, просив відмовити у задоволенні позову, оскільки в зв`язку з несвоєчасною сплатою позивачем ЄСВ до останнього правомірно застосовано штраф та нарахована пеня.
Позивач скористався правом на подання відповіді на відзив, в якій вказав, що відповідач не спростував жодного доказу, зазначеного у позовній заяві, тому вважає твердження відповідача, викладені у відзиві на позов необґрунтованими. Просить позов задовольнити.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Відповідно до ухвали від 11.09.2020 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Ухвалою від 07.10.2020 суд відмовив у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Суд встановив, що Кам`янець-Подільський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) "Турбота" згідно платіжних доручень №787, №788 від 09.10.2019 та №832, №833 від 24.10.2019 позивач сплатив за жовтень 2019 єдиний внесок в розмірі 125206,94 грн. (термін сплати - 20.11.2019); згідно платіжних доручень №850, №851 від 08.11.2019 та №872, №873 від 25.11.2019 позивач сплатив за листопад 2019 єдиний внесок в розмірі 122458,52 грн. (термін сплати - 20.12.2019); згідно платіжних доручень №904, №905 від 06.12.2019 позивач сплатив за першу половину грудня 2019 єдиний внесок в розмірі 33051,02 грн. (термін сплати - 20.01.2020).
Позивач у платіжних дорученнях зазначив рахунок НОМЕР_1 , який відкритий та обслуговується Кам`янець-Подільському територіальному органі Державної казначейської служби України.
В подальшому з`ясувалося, що кошти, які сплатив Кам`янець-Подільський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) "Турбота" надійшли до бюджету, проте були помилково зараховані на інший рахунок Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Після виявлення сплати ЄСВ на інший рахунок, позивач листом від 29.01.2020 звернувся до відповідача про перерахування помилково сплачених сум ЄСВ в розмірі 280716,48 грн. на правильний розрахунковий рахунок.
За результатом розгляду поданого листа, відповідач провів зарахування за кодом 71010000 в сумі 1039,00 грн., про що повідомив позивача листом від 05.02.2020.
27.08.2020 відповідач прийняв рішення № 0085175305, яким застосував до позивача штраф у розмірі 108043,93 грн. та нарахував пеню у розмірі 17271,35 грн. за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за період з 21.11.2019 по 26.03.2020.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач оскаржив його до суду.
ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ
Спірні правовідносини, які виникли між сторонами, регулюються Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" №2464-VI від 08.07.2010 (далі Закон №2464-VI), який і визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.
Відповідно до частини 1 статті 1 вищевказаного Закону єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - це консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; а недоїмка це сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена органом доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом;
Згідно з частиною 2 статті 6 Закону №2464-VI платник єдиного внеску зобов`язаний, серед іншого, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; подавати звітність та сплачувати до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку.
Платники, зазначені в абзацах третьому та четвертому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, які не мають банківського рахунку, сплачують внесок шляхом готівкових розрахунків через банки чи відділення зв`язку (частина 7 статті 9 Закону).
У відповідності до частини 8 статті 9 вищевказаного Закону платники єдиного внеску, зазначені у пунктах 4, 5 та 5-1 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.
У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом (частина 11 статті 9 Закону №2464-VI).
Згідно пункту 2 частини 11 статті 25 Закону №2464-VI за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску штрафні санкції у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Таким чином, за несплату ЄСВ у певний термін законодавець для платників внеску передбачив негативні наслідки у вигляді штрафних санкцій.
При цьому відповідно до частини 6 статті 9 Закону №2464-VI для зарахування єдиного внеску в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, та його територіальних органах відкриваються в установленому порядку небюджетні рахунки відповідному податковому органу. Зазначені рахунки відкриваються виключно для обслуговування коштів єдиного внеску.
Обслуговування коштів єдиного внеску здійснюється згідно з Положенням про рух коштів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 12.02.2016 №54 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 02.03.2016 за №330/28460) (далі - Положення), у відповідності до пункту 1 розділу II якого (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) Державна податкова служба України та її територіальні органи в областях, місті Києві, Офіс великих платників податків Державної податкової служби (далі - головні управління ДПС) (далі - рахунок 3719) для зарахування та розподілу страхових коштів.
Рахунки 3719 відкриваються на ім`я ДПС (далі - рахунки 3719 ДПС), на ім`я головних управлінь ДПС (далі - рахунки 3719 головних управлінь ДПС) та на ім`я головних управлінь ДПС у розрізі управлінь на правах відокремлених підрозділів (у тому числі державних податкових інспекцій у їх складі), державних податкових інспекцій у м. Києві (далі - рахунки 3719 у розрізі відокремлених підрозділів ДПС) на балансі Казначейства в розрізі категорій платників, визначених Законом.
За змістом пунктів 1-3 розділу III Положення страхові кошти, що сплачуються страхувальниками, зараховуються на рахунки 3719 у розрізі відокремлених підрозділів ДПС.
Страхові кошти, які надійшли за день (з урахуванням повернення помилково або надміру сплачених сум та/або безпідставно стягнутих сум єдиного внеску) на рахунки 3719 у розрізі відокремлених підрозділів ДПС, наприкінці операційного дня у регламентований час засобами програмного забезпечення шляхом формування меморіальних документів перераховуються Казначейством на відповідні рахунки 3719 головних управлінь ДПС з подальшим перерахуванням на відповідні рахунки 3719 ДПС на підставі договорів про здійснення розрахунково-касового обслуговування, укладених органами Казначейства з власниками рахунків.
Страхові кошти, акумульовані на рахунках 3719 ДПС, об 11 год. 00 хв. наступного операційного дня засобами програмного забезпечення розподіляються автоматично за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідно до визначених Законом пропорцій (у відсотках) та перераховуються за призначенням - на рахунки, відкриті в Казначействі за балансовим рахунком 3717 "Рахунки державних позабюджетних фондів" (далі - рахунок 3717) на ім`я фондів загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування відповідно до договорів про здійснення розрахунково-касового обслуговування, укладених Казначейством з власниками рахунків.
Водночас, як уже було встановлено судом, згідно платіжних доручень №787, №788 від 09.10.2019 та №832, №833 від 24.10.2019 позивач сплатив за жовтень 2019 єдиний внесок в розмірі 125206,94 грн. (термін сплати - 20.11.2019); згідно платіжних доручень №850, №851 від 08.11.2019 та №872, №873 від 25.11.2019 позивач сплатив за листопад 2019 єдиний внесок в розмірі 122458,52 грн. (термін сплати - 20.122.2019); згідно платіжних доручень №904, №905 від 06.12.2019 позивач сплатив за першу половину грудня 2019 єдиний внесок в розмірі 33051,02 грн. (термін сплати - 20.01.2020).
Тобто у строки, передбачені частиною 8 статті 9 Закону №2464-VI, позивачем зобов`язання по ЄСВ було сплачено в повному розмірі, проте у платіжних дорученнях помилково зазначено рахунок 37193203022222.
В подальшому з`ясувалося, що кошти, які сплатив Кам`янець-Подільський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) "Турбота" надійшли до бюджету, проте були помилково зараховані на інший рахунок Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Наказом Міністерства фінансів України від 16.01.2016 №6 затверджено Порядок зарахування у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування або повернення надміру та/або помилково сплачених коштів (Порядок №6), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.02.2016 за №193/28323.
Згідно пунктом 3 Порядку №6 надміру сплачені суми єдиного внеску - суми коштів, які на певну дату зараховані на відповідний рахунок 3719 понад нараховані суми єдиного внеску на таку дату (крім сум авансових платежів, граничний строк сплати яких не настав, сплачених відповідно до абзацу другого частини восьмої статті 9 Закону; рахунок 3719 - відповідні не бюджетні рахунки за балансовим рахунком 3719 Рахунок для зарахування коштів, які підлягають розподілу за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування , відкриті в органах Державної казначейської служби України.
У випадку надмірної сплати сум єдиного внеску на рахунок 3719 органом доходів і зборів здійснюється зарахування цих Коштів у рахунок майбутніх платежів за тим самим рахунком відповідно до встановленого розміру єдиного внеску та у порядку календарної черговості виникнення зобов`язань Платника з цього платежу (п.4 Порядку №6).
Пунктом 5 Порядку №6 визначено, що повернення Коштів здійснюється у випадках:
1) надмірної або помилкової сплати сум єдиного внеску та/або застосованих фінансових санкцій на відповідний рахунок 3719;
2) помилкової сплати сум єдиного внеску та/або застосованих фінансових санкцій на невідповідний рахунок 3719;
3) помилкової сплати сум єдиного внеску та/або застосованих фінансових санкцій на рахунок з обліку доходів бюджету;
4) помилкової сплати податкових зобов`язань з податків, зборів, штрафних (фінансових) санкцій та пені, передбачених Податковим кодексом України, на рахунок 3719.
Приписами п.6 Порядку №6 передбачено, що повернення Коштів здійснюється на підставі заяви Платника про таке повернення.
У випадках, передбачених підпунктами 1, 2 та 4 пункту 5 цього Порядку, Заява подається до органу доходів і зборів, на рахунок якого сплачено Кошти, за формою, визначеною у додатку 1 до цього Порядку.
Відповідно до п.7 Порядку №6 у разі надходження Заяви про повернення Коштів з рахунку 3719 підрозділ органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування єдиного внеску, у строк не більше ніж десять робочих днів з дати реєстрації Заяви проводить перевірку наданої Платником інформації.
Заява залишається без задоволення у таких випадках: невідповідність Заяви формі, визначеній у додатку 1 до цього Порядку; недостовірність викладеної у Заяві Платника інформації; подання Заяви не за місцем обліку надміру та/або помилково сплачених сум єдиного внеску; наявність у Платника заборгованості зі сплати єдиного внеску та/або фінансових санкцій.
У разі відмови в задоволенні Заяви про повернення Коштів з рахунку 3719 Платнику єдиного внеску підрозділом органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування єдиного внеску, надається повідомлення за підписом посадової особи із зазначенням причин відмови.
У разі задоволення Заяви про повернення Коштів з рахунку 3719 підрозділ органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування єдиного внеску, передає Заяву з відміткою про підтвердження повернення Коштів до підрозділу органу доходів і зборів, відповідального за ведення обліку платежів та складання звітності.
Підрозділ органу доходів і зборів, відповідальний за ведення обліку платежів та складання звітності, у строк не більше ніж три робочих дні з дня отримання Заяви з відміткою про підтвердження повернення Коштів на підставі даних інформаційної системи готує висновок за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку (далі - Висновок) та два примірники Реєстру висновків про повернення надміру та/або помилково сплачених коштів єдиного внеску (далі - Реєстр висновків) за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку. Висновки реєструються в журналі обліку висновків про повернення надміру та/або помилково сплачених коштів єдиного внеску за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку та протягом одного робочого дня від дати їх реєстрації разом з примірником Реєстру висновків передаються до підрозділу органу доходів і зборів, відповідального за ведення фінансово-економічної роботи та бухгалтерського обліку.
Отже, позивач, як платник єдиного внеску, зобов`язаний сплачувати єдиний внесок в порядку та строки, визначені Законом №2464-VI. У випадку наявності у позивача надміру чи помилково сплачених суми єдиного внеску, позивач має право на їх повернення шляхом звернення до органу доходів і зборів, на рахунок якого сплачено Кошти із заявою за формою, визначеною у додатку 1 до Порядку №6.
При цьому, виключний перелік підстав для відмови у задоволенні такої заяви чітко визначений у пункті 7 Порядку №6.
Як встановив суд, після виявлення сплати ЄСВ на інший рахунок, позивач листом від 29.01.2020 звернувся до відповідача про перерахування помилково сплачених сум ЄСВ в розмірі 280716,48 грн. на правильний розрахунковий рахунок.
За результатом розгляду поданого листа, відповідач провів зарахування за кодом 71010000 в сумі 1039,00 грн., про що повідомив позивача листом від 05.02.2020.
На переконання суду, допущена Кам`янець-Подільським територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) "Турбота" помилка не свідчить про не своєчасну сплату необхідної суми ЄСВ у визначений законодавством строк та не спричинила настання жодних негативних наслідків або збитків для відповідного бюджету та держави в цілому, оскільки страхові кошти в подальшому (на кінець операційного дня) у будь-якому разі підлягали перерахуванню на відповідні рахунки 3719, відкриті на ім`я ДПС в Казначействі. До того ж, згодом така помилка самостійно виявлена платником, який вжив відповідні заходи щодо спрямування коштів за належністю.
Суд вважає, що здійснення помилки під час перерахування платником суми грошового зобов`язання з ЄСВ у строк, встановлений Законом №2464-VI, має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова, а тому не може бути підставою для притягнення платника до відповідальності за несплату або несвоєчасну сплату ЄСВ.
Аналогічний висновок, який відповідно до частини 5 статті 242 КАС України має враховуватись судами при виборі і застосуванні норми права, був зроблений Верховним Судом у постанові в справі №760/6097/16-а від 24.10.2018.
Відповідно до вимог статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідач не довів правомірність прийнятого рішення №0085175305 від 17.08.2020 про застосування до Кам`янець-Подільського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) "Турбота" штрафних санкцій та нарахування пені в сумі 125315,28 грн. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, натомість позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Разом з тим, суд встановив, що при зверненні до суду позивач сплатив судовий збір у розмірі 2102,00 грн., тому, враховуючи приписи статті 139 КАС України, витрати в розмірі 2102,00 грн. необхідно присудити на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області №0085175305 від 17.08.2020 про застосування до Кам`янець-Подільського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) "Турбота" штрафних санкцій та нарахування пені в сумі 125315,28 грн. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
Стягнути на користь Головного управління ДПС у Хмельницькій області судовий збір у сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 10 листопада 2020 року
Позивач:Кам`янець-Подільський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) "Турбота" (вул. Івана Франка, 30, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, 32300 , код ЄДРПОУ - 40479686) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 43142957) Головуючий суддя В.В. Матущак
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2020 |
Оприлюднено | 11.11.2020 |
Номер документу | 92738548 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Матущак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні