Постанова
від 10.11.2020 по справі 200/10308/20-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 листопада 2020 року справа №200/10308/20

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Казначеєва Е.Г., суддів Геращенка І.В., Міронової Г.М., секретаря судового засідання Ашумова Т.Е., за участю представника позивача Дейниченко В.І., розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Донецької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 листопада 2020 р. у справі № 200/10308/20-а (головуючий І інстанції Череповський Є.В.) за позовом Донецької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ до Хлібодарівської сільської територіальної виборчої комісії Волноваського району Донецької області, третя особа Волноваська районна територіальна виборча комісія Донецької області, Донецька обласна організація Політичної партії Слуга Народу , Донецька обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , Кандидат на посаду Хлібодарського сільського голови Бишок Микола Анатолійович про визнання неправомірними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Донецька регіональна організація політична партія Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ (далі - позивач) звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Хлібодарівської сільської територіальної виборчої комісії Волноваського району Донецької області (далі - відповідач, ТВК), в якому просила:

-визнати неправомірними дії по складанню протоколів від 02 листопада 2020 року про: результати голосування з виборів Хлібодарівського сілського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі; підсумки голосування з виборів депутатів Хлібодарівської сільської ради у межах територіального виборчого округу, №1, №2, №3; підсумки голосування з виборів депутатів Хлібодарівської сільської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі,

-зобов`язати здійснити перерахунок бюлетенів з виборів сільського голови та сільської ради на 14 дільничних виборчих комісіях №№ 140161, 140166, 140170, 140171, 140173, 140174, 140175, 140180, 140183, 140185, 140187, 140192, 140193,

-зобов`язати скласти протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 140161, 140166, 140170, 140171, 140173, 140174, 140175, 140180, 140183, 140185, 140187, 140192, 140193,

-зобов`язати скласти протоколи про: результати голосування з виборів Хлібодарівського сілського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі; підсумки голосування з виборів депутатів Хлібодарівської сільської ради у межах територіального виборчого округу, №1, №2, №3; підсумки голосування з виборів депутатів Хлібодарівської сільської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 06 листопада 2020 року відмовлено у задоволенні позову.

Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги. В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що суд невірно застосував положення ВК України, зазначивши що можливість прийняття рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці за ч.9 ст. 254 ВК України, лише за наявності відповідної скарги або заяви. Суд першої інстанції не врахував те, що предметом спору є оскарження дій саме територіальної виборчої комісії, а не дільничної. Cуд зробив помилковий висновок, що позивач зобов`язаний був звернутися зі скаргами до відповідача, проте, останній, враховуючи численні порушення виборчого законодавства, об`єктивно розглядати скарги не спроможний. Суд помилково дійшов висновку, що з урахуванням ч.5 ст.58, ч.1 ст.60, ч.9 ст.60 ВК України, надані позивачем до суду акти про виявлені порушення не відповідають вимогам п.7 ч.9 ст.60 ВК України, а саме, складені неналежними особами та не містять усіх реквізитів, що для них передбачені законом, а тому вони не можуть вважатися допустимими доказами, на підставі яких суд може встановити наявність чи відсутність відображених у них подій. Висновок, що докази - акти про порушення Виборчого кодексу України, надані позивачем, є недопустимими, не відповідають статті 71 ВК України. Суд не конкретизував, які саме із актів складені не належними особами та не містять усіх реквізитів. До матеріалів справи додано довіреність Куренної Т.Ю. від 18 вересня 2020 року, якою підтверджуються повноваження у якості уповноваженої особі Донецької регіональної організації, тобто, не тільки кандидатом у депутати Волноваської районної ради, але і уповноваженою особою суб`єкта висування (позивача). Крім того, суд не застосував частину 4 статті 9 КАС України, відповідно до якої суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи, оскільки надані позивачем докази є достатніми для встановлення порушень у діях відповідача. Суд не зібрав доказів самостійно та не надав можливість їх надати представнику. Таким чином, акти про порушення вимог Виборчого кодексу України, які складені кандидатами в депутати, одна з яких була уповноваженою особою позивача, та кандидатом на посаду сільського голови, є документальними підтвердження порушень відповідачем ВК України, що складені особами, які мають таке право відповідно до закону, та відповідають вимогам ВК України щодо змісту і форми. Крім того, відповідач по справі не спростував, тієї обставини, що територіальною виборчою комісією було проведено повторний підрахунок бюлетенів на виборчих дільницях №№140169, 140170, 140183. Повторний підрахунок бюлетенів відбувався з порушенням порядку його проведення та без присутності заінтересованих учасників виборчого процесу, що ставить під сумнів об`єктивність такого підрахунку. Також, зберігання виборчих бюлетенів, в тому числі перерахованих , у неналежних умовах, які створюють ризик їх збереженню, безпідставне припинення безперервного засідання ТВК, яке супроводжувалось виносом протоколів та печатки територіальної виборчої комісії за межі виборчої комісії є достатніми для повторного підрахунку бюлетенів відповідно до заявлених позовних вимог.

Представник позивача в судовому засіданні доводи апеляційної скарги підтримав.

Представники відповідача та третіх осіб у судове засідання не з`явися, про час, дату та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, що дає суду право провести апеляційний перегляд справи у їх відсутність.

Суд, заслухавши суддю-доповідача, представника позивача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.

15 липня 2020 року постановою Верховної ради України № 795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад не призначаються і не проводяться.

08 серпня 2020 року постановою Центральної виборчої комісії № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" (із змінами і доповненнями, внесеними постановою Центральної виборчої комісії від 18 серпня 2020 року № 181) призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

14 серпня 2020 року постановою Центральної виборчої комісії №176 "Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів районних рад за переліком згідно з додатком.

02 листопада 2020 року за результатами голосування на місцевих виборах, що відбулись 25 жовтня 2020 року Хлібодарівською сільською територіальною виборчою комісією Волноваського району Донецької області було складено: протокол про результати голосування з виборів Хлібодарівського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі; протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Хлібодарівської сільської ради у межах територіального виборчого округу №1; протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Хлібодарівської сільської ради у межах територіального виборчого округу №2; протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Хлібодарівської сільської ради у межах територіального виборчого округу №3; протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Хлібодарівської сільської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

В результаті встановлення результатів голосування відповідачем по суті визнано обраним Лубінця В.Д. Хлібодарівським сільським головою.

В результаті встановлення результатів голосування депутатами Хлібодарівської сільської ради по суті вважаються обраними 13 осіб, висунутих Донецькою регіональною організацією Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , 4 особи, висунуті Донецькою обласною організацією Політичної партії СЛУГА НАРОДУ , 9 осіб, висунутих Донецькою обласною організацією Політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ .

У зв`язку з допущеними на думку позивача, порушеннями вимог виборчого законодавства, вчинених після проведення 25 жовтня 2020 року голосування, останній звернувся з даним позовом до суду.

Відмовляючи в задоволені позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, про відсутність в діях відповідача протиправності при встановленні результатів виборів.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Статтею 38 Конституції України передбачено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Відповідно ст. 64 Виборчого кодексу України (далі - ВК України), суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються, зокрема, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.

Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.

Згідно ч. 1, 4 ст. 33 ВК України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 36 Виборчого кодексу України, порядок організації роботи виборчих комісій нижчого рівня визначається Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ч. 16 ст. 36 Виборчого кодексу України, заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Заява, подана до виборчої комісії, розглядається протягом п`яти днів з дня її надходження, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Відповідно до ст. 206 ВК України, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини 1 статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини 2 цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів.

Згідно ч. 1, 2 ст. 37 ВК України, документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

На засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання.

Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати.

Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

За положенням ст. 250 ВК України, підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

У разі виникнення сумнівів у членів виборчої комісії щодо змісту волевиявлення виборця у виборчому бюлетені питання вирішується дільничною виборчою комісією шляхом голосування. Перед голосуванням кожний член виборчої комісії має право особисто оглянути виборчий бюлетень. На час огляду виборчого бюлетеня та голосування підрахунок інших виборчих бюлетенів припиняється. Результати голосування фіксуються у протоколі засідання дільничної виборчої комісії.

Результати підрахунку голосів у вигляді кількості голосів виборців, які підтримали кожного конкретного кандидата, включеного до територіального виборчого списку відповідної організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список відповідної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата, оголошуються головою комісії і заносяться секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Дільнична виборча комісія при підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови зобов`язана перевірити, чи дорівнює кількість виборців, які взяли участь у голосуванні, сумі кількості недійсних виборчих бюлетенів та виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів на виборчій дільниці в цьому виборчому окрузі. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія складає акт із зазначенням установленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої розбіжності, який підписується членами дільничної виборчої комісії. Підписи засвідчуються печаткою комісії. Цей акт мають право також підписати присутні кандидати в депутати у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи та офіційні спостерігачі.

За статтею 251 ВК України, дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.

Якщо після підписання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному окрузі дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складення нового протоколу з позначкою "Уточнений". При цьому перерахунок бюлетенів не робиться. Протокол з позначкою "Уточнений" складається у порядку та кількості примірників, встановлених цією статтею.

Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.

Частиною 2, 5, 6 статті 253 ВК України передбачено, що протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації відповідно до частини першої цієї статті.

Під час транспортування виборчої документації печатка дільничної виборчої комісії та незаповнені бланки протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зберігаються у сейфі (металевій шафі) у приміщенні дільничної виборчої комісії.

Відповідно до приписів ч. 1-5 ст. 254 ВК України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині 1 цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині 1 цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до приписів ч. 7-8 ст. 254 ВК України, у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини 5 цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини 5 цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол з позначкою "Уточнений" складається відповідно до цього Кодексу у порядку, в якому було складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, який потребує уточнення, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколу дільничної виборчої комісії з позначкою "Уточнений" і занесені до цього протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

З аналізу зазначених норм вбачається, що територіальна виборча комісія має право зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" без повторного підрахунку голосів, який дільна виборча комісія скалдає у строк визначений ТВК.

За положенням ч. 11-13 ст. 254 ВК України, протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та запечатані пакети з іншими виборчими документами дільничної виборчої комісії до проведення відповідного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці територіальною виборчою комісією зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання територіальної виборчої комісії.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Згідно з частинами 1, 2 статті 255 ВК України, територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів: сільська, селищна, міська: протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі.

Територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; 3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях; 4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування; 10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях; 12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 268 ВК України, територіальна виборча комісія встановлює результати голосування з відповідних місцевих виборів в день голосування (день повторного голосування) в такому порядку: 1) сільська, селищна, міська (міста без районного поділу) виборча комісія - на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів встановлює: а) результати голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради - у багатомандатних виборчих округах; б) результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови - у єдиному одномандатному виборчому окрузі; 2) районна в місті виборча комісія (у містах, де утворені районні у місті ради) - на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях встановлює результати голосування з виборів депутатів районної у місті ради; 3) районна виборча комісія на підставі протоколів сільських, селищних, міських виборчих комісій про підсумки голосування встановлює результати голосування з виборів депутатів районної ради у відповідних багатомандатних виборчих округах; 4) міська виборча комісія у місті з районним поділом - на підставі протоколів районних у місті виборчих комісій про підсумки голосування встановлює: а) результати голосування з виборів депутатів міської ради; б) результати голосування з виборів міського голови.

Протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та територіальних виборчих комісій про підсумки голосування приймаються територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку передбаченому статтею 254 цього Кодексу.

Відповідна територіальна виборча комісія на підставі протоколів, зазначених у частині першій цієї статті (у тому числі протоколів з позначкою "Уточнений"), а в разі проведення повторного підрахунку голосів виборців - на підставі протоколів відповідної територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, не пізніш як на дванадцятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніш як на п`ятий день з дня повторного голосування) встановлює результати голосування з відповідних місцевих виборів сільського, селищного, міського голови, депутатів у багатомандатних виборчих округах в день виборів (день повторного голосування), про що складає протокол.

Відповідно до п.п.12.1 - 12.8 п.12 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 р. №173 "Про порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів" (далі за текстом - Порядок №173) протокол засідання виборчої комісії, в якому фіксується хід і результати обговорення питань та прийняття рішень на засіданні комісії, веде секретар комісії (секретар засідання).

Протокол засідання виборчої комісії повинен містити такі реквізити та відомості: назву документа (протокол); назву виду діяльності виборчої комісії (засідання); назву виборчої комісії; час, дату і місце проведення засідання (якщо засідання тривало кілька днів, дата проведення засідання матиме вигляд інтервалу із зазначенням першого та останнього днів засідання); загальну кількість членів виборчої комісії; кількість та список присутніх на засіданні членів виборчої комісії; список осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення виборчої комісії, та осіб, які мають право бути присутніми на засіданні без дозволу чи запрошення комісії (якщо кількість присутніх перевищує 15 осіб, зазначається їх загальна кількість із посиланням на список, що додається до протоколу); порядок денний з формулюванням питань у називному відмінку.

Протокол засідання виборчої комісії оформляє секретар комісії (секретар засідання).

Протокол засідання виборчої комісії підписує головуючий на засіданні та секретар комісії (секретар засідання). У такому разі обов`язково зазначаються фактична посада, ініціали імені і прізвище особи, яка підписала документ.

Протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення членам комісії на їх вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати.

Протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

З аналізу викладених норм Виборчого законодавства в частині правовідносин, що є предметом розгляду в даній справі слідує, що ТВК встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідних протоколів на підставі переданих протоколів ДВК у томи числі уточненних, та в подальшому складає протокол про підсумки голосування.

Суд зазначає, що предметом доказування в даній справі є наявність або відсутність порушень в діях відповідача, а саме при складені відповідачем протоколів про результати голосування.

З матеріалів справи вбачається, що дільничними виборчими комісіями були передані до відповідача протоколи у тому числі Уточненні про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. На підставі переданих ДВК протоколів відповідачем були складені відповідні протоколи про результати голосування.

Матеріали справи не містять доказів оскарження позивачем дій дільничних виборчих комісії та відповідних протоколів, актів щодо невідповідності даних протоколів дільничної виборчої комісії. Суд звертає увагу, що позивачем не надано жодних доказів щодо не відповідності даних протоколів ТВК та ДВК.

Як вбачається зі змісту позовної заяви, підставою звернення позивача до суду є порушення відповідачем вимог ч. 8 ст. 36, п. 3 ч. 13 ст. 236, ч. 1 ст. 253, ч. 1, 3-5, 12 ст. 254 Виборчого кодексу України під час встановлення результатів голосування 25.10.2020, у підтвердження чого позивач посилається на акти та відеозаписи.

Суд звертає увагу, що відповідно до п. 7 ч. 9 ст. 60 Виборчого кодексу України, офіційний спостерігач від громадської організації має право скласти акт про виявлення порушень цього Кодексу, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт такого порушення, із зазначенням їхніх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подати його до відповідної виборчої комісії чи до суду.

Відповідно до ч. 4, 5 ст. 65 ВК України, до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на: 1) рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів; 2) рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів (у разі якщо підсумки голосування з відповідних місцевих виборів не встановлюються).

При цьому, днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути, але не була вчинена дія, передбачена законом.

Згідно ч. 3 ст. 69 ВК України, скарга щодо порушення, яке мало місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та/або під час транспортування виборчих документів, розглядається відповідною виборчою комісією у дводенний строк з дня її отримання.

Відповідно до ч. 8 ст. 72 ВК України, при розгляді скарги по суті виборча комісія може задовольнити скаргу повністю або частково чи відмовити в її задоволенні.

За положенням ч. 9- 10 ст. 254 ВК України, за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині 1 статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Отже, у разі наявності порушення вимог виборчого законодавства під час голосування, підрахунку голосів або транспортування, офіційний спостерігач, голова або заступник голови ДВК, член комісії - представник суб`єкту подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії, має право вживати необхідних заходів у межах законодавства щодо припинення протиправних дій, в тому числі і шляхом складання акту про виявлення порушень цього Кодексу у разі якщо зазначена особа є офіційним спостерігачем, та скаргу або заяву у інших випадках, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт такого порушення, із зазначенням їхніх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подати його до відповідної виборчої комісії чи до суду.

На підставі такого акту, особа яка його склала, має право подати до ТВК заяву або скаргу, яка може бути підставою для прийняття рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Як вірно зазначено судом першої інстанції, Акти про виявлені порушення не відповідають вимогам п. 7 ч. 9 ст. 60 Виборчого кодексу України, оскільки не містять усіх реквізитів, що для них передбачені законом, тому, не можуть бути належними доказами.

Суд зазначає, що відповідач приймає рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідності до приписів ч. 9 ст. 254 Виборчого кодексу України за наявності відповідної скарги або заяви. Матеріали справи не містять доказів звернення позивача до відповідача з відповідними скаргами та актами на дії ТВК під час транспортування або при невідповідності підрахунку голосів ДВК. Зазначене свідчить, що позивач при транспортуванні, прийнятті відповідачем протоколів ДВК та встановленні результатів на підставі цих протоколів, тобто, до оголошення підсумків голосування, не вчиняв дій спрямованих на усунення виявлених порушень виборчого законодавства з боку відповідача.

Суд вважає необґрунтованим посилання позивача, як на підставу задоволення позовних вимог, на те, що повторний підрахунок бюлетенів відбувався з порушенням порядку його проведення, без присутності заінтересованих учасників виборчого процесу, та зберігання виборчих бюлетенів у неналежних умовах, оскільки протоколи дільничних виборчих комісій не стосуються предмету доказування по даній справі та не відповідають вимогам критерію щодо належності доказів.

Щодо посилання апелянта на припинення безперервного засідання ТВК, яке супроводжувалось виносом протоколів та печатки територіальної виборчої комісії за межі виборчої комісії, суд зазначає, що в акті зазначено лише про порушення безперервного засідання ТВК. При цьому, доказів в підтвердження впливу цього порушення на підсумки голосування, позивачем не надано.

Системний аналіз Виборчого законодавства свідчить, що рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можливе за наявністю порушень під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, транспортування протоколів, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці.

Крім того, суд зазначає, що наведенні в актах обставини, не свідчать про невідповідність результатів підрахунку голосів виборців. Як зазначалось, що позивачем не надано жодних доказів щодо не відповідності даних протоколів ТВК та ДВК.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов до вірного висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Стосовно посилання апелянта на порушення судом норм процесуального права, а саме, що суд не задовольнив клопотання позивача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, суд зазначає, що положеннями процесуального кодексу, ураховуючи швидкоплинність виборчого процесу, встановлено стислі строки розгляду зазначеної категорії справи, інший порядок розгляду зазначеної справи процесуальними нормами не передбачено.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Під час подання апеляційної скарги заявником апеляційної скарги судовий збір не сплачено.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, з огляду на положення ч. 9 ст. 273 та ч. 1 ст. 139 КАС України, суд дійшов висновку, що судові витрати в сумі 3153 грн підлягають стягненню з апелянта на користь Державного бюджету України.

Керуючись статтями 272, 278, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Донецької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 листопада 2020 р. у справі № 200/10308/20-а - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 листопада 2020 р. у справі № 200/10308/20-а - залишити без змін.

Стягнути на користь Державного бюджету України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код отримувача: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) з Донецької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ (місцезнаходження: 84116, Донецька область, місто Словянськ, вул.. Волзька, б.162, код ЄДРПОУ 41767043) судовий збір у розмірі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три) грн. 00 копійок.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 10 листопада 2020 року.

Суддя - доповідач Е.Г. Казначеєв

Судді І.В. Геращенко

Г.М. Міронова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2020
Оприлюднено11.11.2020
Номер документу92739369
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/10308/20-а

Постанова від 10.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 08.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 08.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Рішення від 06.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні