МАКАРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Д.Ростовського, 35, смт. Макарів, Київська область, 08001, тел/факс (04578)5-13-39, e-mail inbox@mk.ko.court.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
справа №370/3077/19
"23" жовтня 2020 р. Макарівський районний суд Київської області у складі головуючого судді Мазки Н.Б., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом
Управління соціального захисту населення Макарівської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про повернення до державного бюджету надміру виплаченої державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям,
в с т а н о в и в:
позивач Управління соціального захисту населення Макарівської районної державної адміністрації звернулось до суду з позовом до ОСОБА_1 про повернення до державного бюджету надміру виплаченої державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям, в сумі 1062.39 гривні, посилаючись на те, що 15.02.2016 року отримало від відповідачки заяву про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги та інші документи необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, а саме допомоги на дітей одиноким матерям (допомога на дітей одиноким матерям) та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (державна соціальна допомога). Заява, декларація написані власноруч відповідачкою та завірені власним підписом.
На підставі наданих відповідачкою документів 01.01.2016 року була призначена державна допомога одиноким матерям із 01.01.2016 року по 30.06.2016 року в сумі 737.89 гривень щомісячно.
19.04.2016 року управлінням здійснений перерахунок та установлений розмір допомоги на дітей одиноким матерям із 01.05.2016 року по 31.07.2016 року в сумі 539.23 гривень.
15.07.2016 року управлінням отримана від відповідачки заява про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги та інші документи необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми. Заява, декларація написані власноруч відповідачкою та завірені власним підписом.
На підставі наданих документів 20.07.2016 року була призначена державна допомога на дітей одиноким матерям з 01.07.2016 року по 31.12.2016 року в сумі 592.65 гривні щомісячно.
16.11.2016 року управлінням здійснений перерахунок та установлено розмір допомоги на дітей одиноким матерям з 01.12.2016 року по 31.12.2016 року в сумі 719.65 гривень.
05.01.2017 року управлінням отримана від відповідачки заява про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги та інші документи необхідні для призначення державної допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги. Заява, декларація написані власноруч відповідачкою та завірені власним підписом.
На підставі наданих документів 10.01.2017 року була призначена державна допомога на дітей одиноким матерям з 01.01.2017 року по 30.06.2017 року в сумі 880.06 гривень щомісячно, та державна соціальна допомога з 01.01.2017 року по 30.06.2017 року в сумі 494.28 гривні щомісячно.
18.04.2017 року управлінням здійснений перерахунок та установлено розмір допомоги на дітей одиноким матерям з 01.05.2017 року по 30.06.2017 року в сумі 951.06 гривня щомісячно, та державної соціальної допомоги з 01.05.2017 року по 30.06.2017 року в сумі 584.34 гривні щомісячно.
04.07.2017 року управлінням отримана від відповідачки заява про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги та інші документи необхідні для призначення державної допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги. Заява, декларація написані власноруч відповідачкою та завірені власним підписом.
На підставі наданих документів 05.07.2017 року призначена державна допомога на дітей одиноким матерям з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року в сумі 733.85 гривень щомісячно, та державна соціальна допомога з 01.07.2017 року по 31.12.2017 року в сумі 294.43 гривні щомісячно.
21.11.2017 року управлінням здійснений перерахунок та установлено розмір допомоги на дітей одиноким матерям з 01.12.2017 року по 31.12.2017 року в сумі 799.85 гривень щомісячно, та державної соціальної допомоги з 01.12.2017 року по 31.12.2017 року в сумі 378.13 гривень щомісячно.
11.01.2018 року управлінням отримана від відповідачки заява про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги та інші документи необхідні для призначення державної допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги. Заява, декларація написані власноруч відповідачкою та завірені власним підписом.
На підставі наданих документів 12.01.2018 року призначена державна допомога на дітей одиноким матерям з 01.01.2018 року по 30.06.2018 року в сумі 1122.81 гривні щомісячно, та державна соціальна допомога з 01.01.2018 року по 30.06.2018 року в сумі 967.01 гривень щомісячно.
Під час проведеної перевірки було встановлено, що у відповідачки з 15.08.2013 року
знаходиться у власності земельна ділянка цільове призначення -індивідуальне садівництво яка набута у власність згідно договору купівлі-продажу. При цей факт відповідачка під час всіх звернень до управління не повідомляла.
Таким чином обсяг надміру виплачених коштів, які виникли та підлягають поверненню до державного бюджету складає: - державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям 1035.79 гривень; - державної допомоги сім`ям з дітьми, а саме допомоги на дітей одиноким матерям 26.60 гривень. Загальна сума, що підлягає поверненню до державного бюджету складає 1062.39 гривень.
Позивач просить: стягнути з відповідачки ОСОБА_1 надміру виплачені кошти в сумі 1062.39 гривень, а саме: - державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 1035.79 гривень; - державної допомоги сім`ям з дітьми, а саме допомоги на дітей одиноким матерям в сумі 26.60 гривень.
Згідно ухвали суду від 04.11.2019 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрите провадження. Розгляд справи ухвалено проводити в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників справи. Відповідачу встановлено 15-тиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідачка ОСОБА_1 клопотань, заяв, відзиву не надала.
Згідно пункту 3 розділу XII Прикінцевих положень ЦПК України, під час карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню короновірусної хвороби (СОVID-19) строки визначені законом та судом продовжуються на строк дії такого карантину.
Сторонами не подано клопотань про продовження процесуальних строків.
Судом були створені учасникам процесу належні умови для ознайомлення з рухом справи шляхом надсилання процесуальних документів, наданням строку для подачі відзиву.
Кожен з учасників справи має право безпосередньо знайомитися з її матеріалами, зокрема з аргументами іншої сторони, та реагувати на ці аргументи відповідно до вимог ЦПК України.
Крім того, практика Європейського суду з прав людини з питань гарантій публічного характеру провадження у судових органах в контексті пункту 1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, свідчить про те, що публічний розгляд справи може бути виправданим не у кожному випадку (рішення від 08.12.1983 року у справі Axen v.Germany , заява №8273/78, рішення від 25.04.2002 року Varela Assalino contre le Portugal , заява №64336/01).
Так, у випадках, коли мають бути вирішені тільки питання права, то розгляд письмових заяв, на думку ЄСПЛ, є доцільнішим, ніж усні слухання, і розгляд справи на основі письмових доказів є достатнім. В одній із зазначених справ заявник не надав переконливих доказів на користь того, що для забезпечення справедливого судового розгляду після обміну письмовими заявами необхідно було провести також усні слухання. Зрештою, у певних випадках влада має право брати до уваги міркування ефективності й економії. Зокрема, коли фактичні обставини не є предметом спору, а питання права не становлять особливої складності, та обставина, що відкритий розгляд не проводився, не є порушенням вимоги пункту 1 ст.6 Конвенції про проведення публічного розгляду справи.
За таких обставин суд здійснює розгляд справи в порядку письмового провадження, відповідно до приписів ч.13 ст.7 ЦПК України, якою передбачено, що розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.
Відповідно до вимог ч.2 ст.247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Судом встановлено, що згідно заяв про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 15.02.2016 року (а.с.6, 7), від 15.07.2016 року (а.с.13, 14), від 05.01.2017 року (а.с.19, 20), від 04.07.2017 року (а.с.26, 27), від 11.01.2018 року (а.с.33, 34) ОСОБА_1 зверталась до управління соціального захисту населення і просила призначити державну соціальну допомогу на дітей одиноким матерям, державної допомоги сім`ям з дітьми.
При подачі заяв про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій ОСОБА_1 подавала декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги 15.02.2016 року (а.с.8, 9), від 15.07.2016 року (а.с.15, 16), від 05.01.2017 року (а.с.21, 22), від 04.07.2017 року (а.с.28, 29), від 11.01.2018 року (а.с.35, 36), в яких не вказано про перебуванні у відповідачки з 15.08.2013 року на підставі договору купівлі-продажу у власності земельної ділянки з цільовим призначенням - індивідуальне садівництво.
Згідно рішень про призначення допомоги сім`ям з дітьми від 19.02.2016 року, від 20.07.2016 року, від 10.01.2017 року, від 05.07.2018 року, від12.01.2018 року відповідачці призначалась допомога сім`ям з дітьми (допомога одиноким матерям), соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (а.с.10-12, 17, 18, 23-25, 30-32 37, 38).
Відповідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта ОСОБА_1 №123333997 від 10.05.2018 року, остання на підставі договору купівлі-продажу від 15.08.2013 року, має у власності земельну ділянку кадастровий номер 3222782600:05:006:0048 площею 0.0570 га цільове призначення якої - для індивідуального садівництва (а.с.39-42).
Згідно вимог ст.18 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми , право на допомогу на дітей одиноким матерям (батькам) мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.
Згідно вимог ст.18-2 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми , допомога на дітей одиноким матерям (батькам) призначається за наявності витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідки про народження, виданої виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документа про народження, виданого компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку.
Статтею 18-4 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми , передбачені підстави припинення та призупинення виплати допомоги на дітей одиноким матерям. Припинення або призупинення виплати допомоги здійснюється на підставі відомостей про обставини, зазначені у частинах першій та другій цієї статті, з місяця, що настає за місяцем, в якому було виявлено зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу.
Згідно пунктам 46,48, 49 постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року №1751 Про затвердження порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми , особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Суми державної допомоги сім`ям з дітьми, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно із законом.
У відповідності до вимог ст.22 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми , пункту 49 постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року №1751 Про затвердження порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми , суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно із законом.
У відповідності до пункту 28 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям №250 від 24.02.2003 року, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи праці та соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Згідно пункту 46 постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року №1751 Про затвердження порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми , особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, у разі виникнення обставин, які призводять до припинення виплати допомоги, зобов`язані у десятиденний строк повідомити про це органи соціального захисту населення.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року №250 Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям , контроль за правильністю призначення і виплати соціальної допомоги здійснює орган соціального захисту населення безпосередньо та через соціальних інспекторів.
Суми державної допомоги сім`ям з дітьми, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно із законом.
Згідно ч. 1 ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.
Стаття 1215 ЦК України регламентує випадки, коли набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню.
Так, не підлягають поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача (ч.1 ст.1215 ЦК України).
Відповідно до вимог ст.141 ЦПК України, судовий збір в розмірі 1921.00 гривен підлягає стягнути з відповідачки на користь держави.
Оцінюючи належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд визнає їх достовірними, належними, допустимими, а позов таким, що підлягає задоволенню, оскільки достовірно встановлено, що відповідачкою отримала надміру нараховану державної соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям та допомогу на дітей одиноким матерям.
Керуючись вимогами ст.1212, 1215 ЦК України, постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року №1751 Про затвердження порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми , постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям №250 від 24.02.2003 року, Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми , ст.263-265 ЦПК України, суд
в и р і ш и в:
позов задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка має ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_1 , на користь Управління соціального захисту населення Макарівської районної державної адміністрації ЄДРПОУ 03193850, 1062.39 гривень (одна тисяча шістдесят дві гривні 39 копійок).
Стягнути з ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка має ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_1 , на користь держави судовий збір в сумі 1921.00 гривня.
Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення, а якщо воно не проголошувалося - з дати складення повного його тексту.
Рішення набирає законної сили відповідно до ст.273 ЦПК України.
Рішення складено 23.10.2020 року.
Суддя
Суд | Макарівський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2020 |
Оприлюднено | 11.11.2020 |
Номер документу | 92742146 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Макарівський районний суд Київської області
Мазка Н. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні