Рішення
від 11.11.2020 по справі 160/10820/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 листопада 2020 року Справа № 160/10820/20

Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Неклеса О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою керівника Жовтоводської місцевої прокуратури до Малоолександрівської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

Керівник Жовтоводської місцевої прокуратури (далі - позивач) на захист інтересів держави звернувся до суду із позовною заявою до Малоолександрівської сільської ради (далі - відповідач), в якій просить визнати протиправною бездіяльність Малоолександрівської сільської ради щодо не звернення до органу державної реєстрації прав на нерухоме майно з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі - гідротехнічної споруди(гребля мала, земляна насипна), довжиною 60 м, шириною по гребеню - 7,0 - 9,0 м, кадастровий номер відсутній, розташовану на ставку, площею водного дзеркала 2,2982 га за межами с.Малоолександрівка, на території Малоолександрівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області, зобов`язавши Малоолександрівську сільську раду вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме гідротехнічну споруду (греблю малу, земляну насипну), довжиною 60 м, шириною по гребеню - 7,0 - 9,0 м, кадастровий номер відсутній, кадастровий номер відсутній, розташовану на ставку площею водного дзеркала 2,2982 га за межами с.Малоолександрівка, на території Малоолександрівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що звернення прокурора до суду у даному випадку спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно-значимого питання набуття у користування земельних ділянок комунальної власності та дотриманні конституційного принципу рівності усіх перед Законом. Жовтоводською місцевою прокуратурою в порядку ст. 23 Закону України Про прокуратуру вивчено інформацію щодо стану додержання вимог законодавства з питань збереження майна інженерної інфраструктури водних об`єктів на території Верхньодніпровського району Дніпропетровської області та встановлено, що розпорядженням голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації № Р-380/0/3-20 від 29.05.2020 року рекомендовано головам райдержадміністрацій спільно з органами місцевого самоврядування та об`єднаними територіальними громадами утворити робочі групи з питань виявлення та обстеження території громад безхазяйного нерухомого майна, а саме - гідроспоруд з подальшим обстеженням вказаного майна та складенням відповідних актів. Крім того, рекомендовано органам місцевого самоврядування та об`єднаним територіальним громадам звернутися до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме - гідроспоруд, опублікувати у друкованих засобах масової інформації оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік. Головою Верхньодніпровської районної державної адміністрації 06.06.2020 року видано розпорядження № Р-213, яким створено робочу групу з питань виявлення та обстеження на території району безхазяйного нерухомого майна, а саме гідроспоруд, для проведення їх обстеження і складання відповідних актів. В ході обстеження встановлено, що на території Малоолександрівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області розташовано ставок, площею водного дзеркала 2,2982 га, розташований за межами с. Малоолександрівка Верхньодніпровського району. На ставку знаходиться гідротехнічна споруда (гребля мала насипна), довжиною 60 м, шириною по гребеню - 7,0 - 9,0 м, кадастровий номер відсутній. Власник (балансоутримувач) вказаної гідротехнічної споруди не встановлений, тобто гідротехнічна споруда є безхазяйною. Комісією запропоновано на розгляд сесії Малоолександрівської сільської ради питання взяття на баланс вищезазначеної гідротехнічної споруди. Відповідно до листа Малоолександрівської сільської ради від 07. 09. 2020 року № 233, рішення про взяття на баланс чи облік як безхазяйного вказаного майна сесією сільської ради не приймалося. До органів, що здійснюють державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень, сільська рада із заявою стосовно взяття на облік гідроспоруди як безхазяйного майна, не зверталася, оголошення у друкованих засобах масової інформації з цього приводу не розміщувала. Наведене свідчить про те, що Малоолександрівською сільською радою допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій, спрямованих на звернення до органу державної реєстрації прав на нерухоме майно з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а саме: гідротехнічної споруди - гребля мала, земляна насипна, довжиною 60 м, шириною по гребеню - 7,0 - 9,0 м, кадастровий номер відсутній, розташовану на ставку площею водного дзеркала 2,2982 га, за межами с.Малоолександрівка Верхньодніпровського району. Враховуючи протиправну бездіяльність відповідача, а також відсутність уповноваженого державою органу на звернення до суду з таким позовом, позивач вважає, що є виключні підстави для представництва інтересів держави в суді Жовтоводською місцевою прокуратурою шляхом подання адміністративного позову. Бездіяльність відповідача сприяє порушенню основних засад державної політики у сфері збереження інженерної інфраструктури водних об`єктів та комунальної власності, що у свою чергу є порушенням загальнодержавних інтересів. Управління майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, в межах, визначених радою, належить до компетенції Малоолександрівської сільської ради, однак, незважаючи на викладене, відповідач жодних дій по набуттю права власності на безхазяйні об`єкти інженерної інфраструктури - гідротехнічні споруди, що розташовані на території Малоолександрівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області не вчинив, не зважаючи на нагальну потребу термінового вирішення вказаного питання, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2020 року відкрито провадження по вказаній справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідач правом на подання відзиву на позов (у разі заперечення проти позову) та надання доказів по справі не скористався. З клопотанням про продовження строків для надання відзиву до суду не звертався.

Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд прийшов до наступних висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що розпорядженням голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації № Р-380/0/3-20 від 29.05.2020 року Про взяття на облік нерухомого безхазяйного майна , з метою забезпечення попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров`я людей, запобігання і ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження природних ресурсів доручено:

1. Головам райдержадміністрацій спільно з органами місцевого самоврядування та об`єднаними територіальними громадами утворити робочі групи з питань виявлення та обстеження території громад безхазяйного нерухомого майна, а саме - гідроспоруд;

2. Робочим групам у тримісячний термін здійснити з подальшим обстеженням та виявлення на території громад безхазяйного нерухомого майна, а саме - гідроспоруд;

3. Робочим групам за результатами обстежень скласти акти на безхазяйне майно, а саме - гідроспоруди з встановлення площ, назв, кількості споруд, водовипусків з таких споруд, огороджувальних дамб, технічних характеристик;

4. Головам райдержадміністрацій спільно з органами місцевого самоврядування у місячний термін підготувати рішення про присвоєння адреси номеру об`єкту нерухомого майна, а саме - гідроспоруд;

5. Рекомендовано органам місцевого самоврядування та об`єднаним територіальним громадам звернутись до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме - гідроспоруд. Опублікувати у друкованих засобах масової інформації оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік;

6. Щомісячно інформувати про хід виконання розпорядження департамент екології та природних ресурсів облдержадміністрації та юридичний департамент облдержадміністрації.

На виконання вказаного розпорядження, головою Верхньодніпровської районної державної адміністрації 05.06.2020 року видано розпорядження № Р-213, яким створено робочу групу з питань виявлення та обстеження на території району безхазяйного нерухомого майна, а саме - гідроспоруд на території Верхньодніпровського району. Наведеним розпорядженням рекомендовано: міському голові, голові об`єднаної територіальної громади, сільським та селищним головам у термін до 10 липня 2020 року здійснити обстеження та виявлення на території громад безхазяйного нерухомого майна, а саме - гідроспоруд, за результатами обстеження скласти акти на безхазяйне майно; міському голові, голові об`єднаної територіальної громади, сільським та селищним головам звернутись до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме - гідроспоруд. Опублікувати у друкованих засобах масової інформації оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік; міському голові, голові об`єднаної територіальної громади, сільським та селищним головам в термін до 20 числа інформувати про хід виконання розпорядження відділ житлово-комунального господарства, інфраструктури, містобудування та архітектури райдержадміністрації.

Листом від 19.06.2020 року №161 Малоолександрівська сільська рада повідомила Верхньодніпровській районній державній адміністрації про наявні на території Верхньодніпровського району гідроспоруди, які є безхазяйним нерухомим майном та зауважила, що на виконання розпоряджень голови Верхньодніпровської районної державної адміністрації № Р-380/0/3-20 від 29.05.2020 та №Р-213 від 05.06.2020 року в подальшому будуть проведені роботи щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна - гідроспоруд на баланс сільської ради. Як вбачається із зазначеного листа, на території с.Малоолександрівка перебуває гребля з дзеркалом води 11га (велика, рік вводу в експлуатацію грудень 1970 року, балансоутримувачем якого є Малоолександрівська сільська рада, а також гребля мала - безхазяйне нерухоме майно.

У листі від 10.08.2020 року №208 Малоолександрівська сільська рада повідомила, що на території сільської ради розташовано шість ставків, село Малоолександрівка два: великий ставок - загальна площа водойми 12,9604 га, маленький ставок - загальна площ водойми 2,2982 га. Ставки, які знаходяться на території сільської ради загального користування (використовуються місцевим населенням для купання, ловлі риби та для напування худоби). Землі водного фонду та самі водні об`єкти у власність, користування чи оренду на території сільської ради не надавались. Договорів оренди земельних ділянок під водними об`єктами та водним дзеркалом на території сільської ради не зареєстровано.

На виконання розпоряджень голови Верхньодніпровської районної державної адміністрації, постійною діючою робочою комісією з питань агропромислового комплексу, землекористування та охорони навколишнього середовища, а також землевпорядника сільської ради ОСОБА_1 було проведено обстеження гідротехнічної споруди на (греблі) за межами села Малоолександрівка на території Малоолександрівської сільської ради, за результатами якого складено Акт обстеження нерухомого майна від 27.08.2020 року.

В ході обстеження встановлено, що на території Малоолександрівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області знаходяться гідротехнічні споруди: гребля (тип, конструкція - земляна, насипна; матеріал - суглинок; конструктивні параметри - довжиною 60 м, шириною по гребеню - 7,0 - 9,0 м); водоскидна споруда (тип - водоскид з донним водовипуском, матеріал - залізо, конструктивні параметри - труба залізна діаметром 500 мм). Відомості стосовно балансоутримувача зазначеного нерухомого майна відсутні. Водогосподарська або технічна документація на зазначені гідротехнічні споруди в органах місцевого самоврядування відсутня.

Листом від 07.09.2020 року №233, на запит Жовтоводської місцевої прокуратури щодо вирішення витання стосовно безхазяйного майна, виявленого на території Малоолександрівської сільської ради об`єктів, що є гідротехнічними спорудами, відповідач повідомив, що на балансі Малоолександрівської сільської ради обліковується гребля із дзеркалом води 11,0 га (рік вводу в експлуатацію грудень 1970 року, балансова вартість 126586,91 грн.). Наступна сесія сільради запланована на вересень 2020 року, питання щодо звернення до органів, що здійснюють державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень із заявою про взяття на облік як безхазяйного майна гідротехнічної споруди, розміщення у друкованих засобах масової інформації оголошення про намір взяття такого майна на облік як безхазяйного, розглядатися на ній не буде, оскільки це є недоцільним в зв`язку із тим, що всі інші земляні греблі на території сільської ради були створені штучно для напування худоби місцевим населенням та водогосподарські заходи вони не здійснюють. При цьому, повноваження Малоолександрівської сільської ради припиняються проведенням виборів до місцевих органів влади відповідно до постанови ВР України від 17.07.2020 року №807-ІХ.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у не вчиненні дій, спрямованих на звернення до органу державної реєстрації прав на нерухоме майно з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а саме: гідротехнічної споруди - гребля мала, земляна насипна, довжиною 60 м, шириною по гребеню - 7,0 - 9,0 м, кадастровий номер відсутній, розташовану на ставку площею водного дзеркала 2,2982 га, за межами с. Малоолександрівка Верхньодніпровського району, що позбавляє можливості вирішувати питання збереження водних об`єктів для загального та спеціального водокористування, передавати в оренду шляхом укладення договорів оренди нерухомого майна, забезпечувати збереження та належну експлуатацію гідротехнічних споруд, запобігати виникненню надзвичайних ситуацій пов`язаних з водним фактором, забезпечувати безаварійний пропуск льодоходу, повені та паводків на водних об`єктах, керівник Жовтоводської місцевої прокуратури звернувся до суду з цим позовом в інтересах держави.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 1311 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Статтею 1 Закону України Про прокуратуру №1697-VII від 14.10.2014 року (далі - Закон України Про прокуратуру ) визначено, що прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.

Частиною 3 ст.23 Закону України Про прокуратуру визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Відповідно до ч.ч. 3, 4, 5 ст. 53 КАС України, прокурор у визначених законом випадках звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження по якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві в і такому разі набуває статусу позивача.

В рішенні від 08.04.1999 року №3-рп/99 Конституційний Суд України вказав, що оскільки інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося, чи може відбутися порушення матеріальних або з інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до ч.1 ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтею 10 Водного кодексу України передбачено, що до відання сільських, селищних, міських та районних у містах рад у галузі регулювання водних відносин на їх території належить:

1) здійснення заходів щодо раціонального використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів;

2) контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів;

3) встановлення правил загального користування водними об`єктами в порядку, визначеному статтею 47 цього Кодексу;

4) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) діяльності підприємств та інших об`єктів в разі порушення ними вимог водного законодавства в межах своєї компетенції;

5) організація роботи, пов`язаної з ліквідацією наслідків аварій та стихійного лиха, погіршенням якості вод або їх шкідливою дією, залучення у встановленому порядку до цієї роботи підприємств, установ і організацій;

6) організація інформування населення про стан водних об`єктів, а також про надзвичайні екологічні ситуації, які можуть негативно вплинути на здоров`я людей, та про заходи, що вживаються для поліпшення стану вод;

7) вирішення інших питань у галузі регулювання водних відносин у межах своєї компетенції.

Пунктом 2 частини 1 ст. 81 Водного кодексу України визначено, що до комплексу заходів щодо збереження водності річок і охорони їх від забруднення належить створення спеціалізованих служб по догляду за річками, прибережними захисними смугами, гідротехнічними спорудами та підтримання їх у належному стані.

Відповідно до ст.87 Водного кодексу України, для створення сприятливого режиму водних об`єктів, попередження їх забруднення, засмічення і вичерпання, знищення навколоводних рослин і тварин, а також зменшення коливань стоку вздовж річок, морів та навколо озер, водосховищ і інших водойм встановлюються водоохоронні зони.

Контроль за створенням водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також за додержанням режиму використання їх територій здійснюється виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад і центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Статтею 51 Водного кодексу України передбачено, що у договорі оренди водного об`єкта визначаються зобов`язання щодо здійснення заходів з охорони та поліпшення екологічного стану водного об`єкта, експлуатації водосховищ та ставків відповідно до встановлених для них центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства, режимів роботи, а також необхідність оформлення права користування гідротехнічними спорудами.

Вказане свідчить, що водні об`єкти є національним багатством держави і за своїм призначенням є джерелом задоволення потреб суспільства, побудовані на них гідротехнічні споруди - об`єкти нерухомості, необхідні для їх збереження та раціонального використання, а правовідносини, пов`язані з використанням водних об`єктів, беззаперечно становлять суспільний інтерес.

Разом із цим, звернення прокурора до суду у даному випадку спрямоване на задоволення суспільної потреби - взяття на облік безхазяйного майна гідротехнічну споруду (греблю малу, земляну насипну), довжиною 60 м, шириною по гребеню - 7,0 - 9,0 м, кадастровий номер відсутній, кадастровий номер відсутній, розташовану на ставку площею водного дзеркала 2,2982 га за межами с. Малоолександрівка, на території Малоолександрівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області, що надасть можливість вирішувати питання збереження водних об`єктів для загального та спеціального водокористування, передавати в оренду шляхом укладення договорів оренди нерухомого майна, забезпечивши збереження та належну експлуатацію гідротехнічних споруд, запобігти виникненню надзвичайних ситуацій пов`язаних з водним фактором, забезпечити безаварійний пропуск льодоходу, повені та паводків на водних об`єктах.

Враховуючи вищенаведене, суд погоджується з доводами позивача з приводу того, що у даному випадку наявний як державний, так і суспільний інтерес, що є підставою для представництва прокурором інтересів держави.

Згідно з ч.1 ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні №280/97-ВР від 21.05.1997 року (далі - Закону №280) органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Відповідно до 3 ст. 16 Закону №280 матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Частиною 5 ст. 16 Закону №280 визначено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону №280 сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно зі ст.25 Закону №280, селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Статтею 60 Закону №280 визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, на рухоме та нерухоме майно.

Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Згідно зі ст. 335 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.

Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Відповідно до ст.327 ЦК України, у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 1 ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.

Статтею 329 ЦК України передбачено, що юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень № 1952-VI від 01.07.2004 року (далі - Закон № 1952-VI), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

За визначенням статті 2 Закону № 1952-VI державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.

Відповідно до частини 2 статті 3 Закону №1952-VI речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Згідно з ч. 14 ст. 18 Закону № 1952-VI взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

З вищевикладеним норм вбачається, що селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

При цьому, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Як вбачається із розпоряджень голови Верхньодніпровської районної державної адміністрації №Р-380/0/3-20 від 29.05.2020 та №Р-213 від 05.06.2020 року органам місцевого самоврядування та об`єднаним територіальним громадам було рекомендовано звернутись до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме - гідроспоруд та опублікувати у друкованих засобах масової інформації оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік.

Розпорядження голови Верхньодніпровської районної державної адміністрації мають рекомендаційний, а не наказовий характер та не містять часових обмежень для вчинення відповідних дій.

При цьому, питання щодо звернення з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі - гідротехнічної споруди (гребля мала, земляна насипна), довжиною 60 м, шириною по гребеню - 7,0 - 9,0 м, кадастровий номер відсутній, розташовану на ставку, площею водного дзеркала 2,2982 га за межами с.Малоолександрівка, на території Малоолександрівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області та опублікування у друкованих засобах масової інформації оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік є виключною компетенцією органу місцевого самоврядування, яким є Малоолександрівська сільська рада.

Нормами чинного законодавства не визначено часових обмежень у рамках яких Малоолександрівська сільська рада повинна вчинити дії щодо реєстрації прав на безхазяйне нерухоме майно.

Більш того, статтею 335 ЦК України визначено право взяття на облік безхазяйної нерухомої речі органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені, а не прямий обов`язок сільської ради негайно вжити відповідні заходи.

Як зазначалось вище, листом від 19.06.2020 року №161 Малоолександрівська сільська рада повідомила Верхньодніпровській районній державній адміністрації, що в подальшому будуть проведені роботи щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна - гідроспоруд на баланс сільської ради.

Листом від 07.09.2020 року №233, на запит Жовтоводської місцевої прокуратури щодо вирішення витання стосовно безхазяйного майна, виявленого на території Малоолександрівської сільської ради об`єктів, що є гідротехнічними спорудами, відповідач повідомив, що питання щодо звернення до органів, що здійснюють державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень із заявою про взяття на облік як безхазяйного майна гідротехнічної споруди, розміщення у друкованих засобах масової інформації оголошення про намір взяття такого майна на облік як безхазяйного, розглядатися на наступній сесії сільради не буде. При цьому, повноваження Малоолександрівської сільської ради припиняються проведенням виборів до місцевих органів влади відповідно до постанови ВР України від 17.07.2020 року №807-ІХ.

Отже, на момент розгляду справи в суді питання щодо звернення до органів, що здійснюють державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень із заявою про взяття на облік як безхазяйного майна гідротехнічної споруди, розміщення у друкованих засобах масової інформації оголошення про намір взяття такого майна на облік як безхазяйного сесією сільської ради не розглядалось, повноваження ради були припинені проведенням виборів до місцевих органів влади.

Наведені обставини не позбавляють Малоолександрівську сільську раду права, в подальшому, на власний розсуд, вирішити питання щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна - гідроспоруд на баланс сільської ради, в межах наданих раді повноважень .

У рішеннях по справах "Клас та інші проти Німеччини", "Фадєєва проти Росії", "Єрузалем проти Австрії" Європейський суд з прав людини зазначив, що суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою.

Згідно Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R (80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів Ради Європи 11.03.1980 року на 316-й нараді, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення. Також ця особа може вибирати рішення у передбачених для конкретних ситуацій нормативно-правових актах або схожих документах.

Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.

Адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними статтею 2 КАС України.

Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень.

Відповідно до ч. 4 ст.245 КАС України у випадку, визначеному п.4 ч.2 ст. 245 КАС України, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Виходячи зі змісту положень КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Отже, прийняття рішення про звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме гідротехнічну споруду (греблю малу, земляну насипну), довжиною 60 м, шириною по гребеню - 7,0 - 9,0 м, кадастровий номер відсутній, кадастровий номер відсутній, розташовану на ставку площею водного дзеркала 2,2982 га за межами с.Малоолександрівка, на території Малоолександрівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації є дискреційними повноваженнями відповідача, у які ні суд, ні інші органи державної влади не мають право втручатись.

Позивач у позовній заяві просить визнати протиправною бездіяльності Малоолександрівської сільської ради щодо не звернення до органу державної реєстрації прав на нерухоме майно з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі - гідротехнічної споруди(гребля мала, земляна насипна), довжиною 60 м, шириною по гребеню - 7,0 - 9,0 м, кадастровий номер відсутній, розташовану на ставку, площею водного дзеркала 2,2982 га за межами с.Малоолександрівка, на території Малоолександрівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області.

Із загального визначення поняття бездіяльності випливає, що бездіяльність - це пасивна поведінка особи чи органу, яка виражається у формі невчинення дії (дій), яку така особа чи орган зобов`язані були і могла вчинити, проте не вчинили.

Враховуючи те, що звернення з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі - гідротехнічної споруди та опублікування у друкованих засобах масової інформації оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік є дискреційними повноваженнями, а не прямим обов`язком Малоолександрівської сільської ради, та нормами чинного законодавства не визначено часових обмежень у рамках яких Малоолександрівська сільська рада повинна вчинити такі дії, суд не вбачає протиправної бездіяльності у тому, що на цей час Малоолександрівською сільською радою не були вжито заходів щодо взяття на облік безхазяйної нерухомої речі та опублікування у друкованих засобах масової інформації відповідного оголошення.

За наведених обставин суд прийшов до висновку, що вимоги позивача визнати протиправною бездіяльність Малоолександрівської сільської ради щодо не звернення до органу державної реєстрації прав на нерухоме майно з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі - гідротехнічної споруди , зобов`язавши Малоолександрівську сільську раду вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме гідротехнічну споруду (греблю малу, земляну насипну), довжиною 60 м, шириною по гребеню - 7,0 - 9,0 м, кадастровий номер відсутній, кадастровий номер відсутній, розташовану на ставку площею водного дзеркала 2,2982 га за межами с.Малоолександрівка, на території Малоолександрівської сільської ради Верхньодніпровського району Дніпропетровської області є безпідставними та передчасними, а тому задоволенню не підлягають.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Аналізуючи обставини справи та викладені у позовній заяві норми права, суд прийшов до висновку, що позивачем не доведено ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем не було допущено протиправної бездіяльності щодо не звернення до органу державної реєстрації прав на нерухоме майно з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі - гідротехнічної споруди, а також відсутні підстави для зобов`язання Малоолександрівської сільської ради вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно.

Таким чином, позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Оскільки позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню, підстави для стягнення з відповідача судового збору відсутні.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 72, 77, 139, 241, 243-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви керівника Жовтоводської місцевої прокуратури (55210, Дніпропетровська область, м. Жовті Води, вул. Б. Хмельницького, 21) до Малоолександрівської сільської ради (51670, Дніпропетровська область, Верхньодніпровський район, с.Малоолександрівка, вул.Центральна, 45, код ЄДРПОУ 04338730) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені ст.295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено та підписано 11.11.2020 р.

Суддя О.М. Неклеса

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2020
Оприлюднено12.11.2020
Номер документу92778845
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/10820/20

Рішення від 11.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 11.09.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні