Рішення
від 11.11.2020 по справі 240/14260/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 листопада 2020 року м. Житомир справа № 240/14260/20

категорія 112030000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

судді Попової О. Г.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, третя особа - Сімаківська сільська рада Ємільчинського району Житомирської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, третя особа - Сімаківська сільська рада Ємільчинського району, в якому просить суд:

- визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови в призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити, ОСОБА_1 , державну пенсію із зниженням пенсійного віку, відповідно до ст. 55 ЗУ "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

В обґрунтування позову зазначає, що в травні 2020 року він звернувся до відповідача з заявою про призначення пенсії із зниженням пенсійного віку відповідно до ст.55 ЗУ Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи . За результатами розгляду заяви, відповідач рішенням від 09.06.2020р. відмовив у призначенні пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку відповідно до п.2 ст.55 ЗУ Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , оскільки в зоні посиленого радіологічного контролю станом на 01.01.1993р. позивач не проживав та не працював 4 роки. Даний висновок пенсійним фондом був зроблений на підставі довідки №138 від 12.03.2020р., виданої Сімаківською сільрадою Ємільчинського району Житомирської області, відповідно до якої позивач був прописаний в зоні посиленого радіологічного контролю 3 роки 9 місяців 7 днів.

Вважаючи відмову у призначенні пенсії із зниженням пенсійного віку протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою судді від 02.09.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі на 29 вересня 2020 року 11:00 год.

18.09.2020 відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву, в якому Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області позовних вимог не визнає, вважає позов безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню. В обґрунтування зазначає, що відповідно до довідки №138 від 12.03.2020 року виданої Сімаківською сільською радою Ємільчинського району Житомирської області, станом на 01.01.1993 року позивач прожив в зоні посиленого радіологічного контролю - 3 роки 9 місяців 7 днів. Згідно поданих документів страховий стаж становить 36 років 4 місяці 29 днів. Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 09 червня 2020 року ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку відповідно до п.2 ст.55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", оскільки в зоні посиленого радіологічного контролю станом на 01.01.1993р. позивач не прожив та не пропрацював 4 роки.

29.09.2020 протокольною ухвалою суду в підготовчому засіданні оголошено переву для надання додаткових доказів до 20.10.2020 об 11:30 год.

20.10.2020 протокольною ухвалою суд оголосив перерву у судовому засідання до 06.11.2020 для виклику свідків.

Протокольною ухвалою судді від 06.11.2020 закрито підготовче засідання та суд перейшов до розгляду справи по суті в порядку письмового провадження.

Згідно з частиною четвертою статті 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Частиною п`ятою статті 250 КАС України встановлено, що датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

ОСОБА_1 є громадянином, який постійно проживає на території посиленого радіоекологічного контролю про що свідчить посвідчення серії НОМЕР_1 категорії 4 (а.с. 6).

В червні 2020 року позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду Україні в Житомирській області з заявою про призначення пенсії із зниженням пенсійного віку відповідно до ст.55 ЗУ Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Листом від 18.06.2020 №0600-0329-8/27386 Головне управління Пенсійного фонду Україні в Житомирській області повідомило позивача про відмову в призначенні пенсії за віком із зниженням пенсійного віку відповідно до п.2 ст.55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Відмова у призначенні пенсії мотивована тим, що станом на 1 січня 1993 року позивач не прожив та не пропрацював у зоні посиленого радіоекологічного контролю 3 роки, а тому у ОСОБА_1 відсутнє право на пенсію за віком із зниженням пенсійного віку (а.с.19).

Позивач, вважаючи відмову у призначенні йому пенсії протиправною, звернувся до суду за захистом своїх прав.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Спірні правовідносини між сторонами по даній справі щодо порядку та підстав призначення пенсії, в тому числі зі зниженням пенсійного віку, регулюються правовими нормами Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року № 1058-IV.

За приписами статті 8 Закону N 1058-IV право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.

Частиною першою статті 26 Закону N 1058-IV передбачено, що особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 20 років по 31 грудня 2017року.

Одночасно відповідно до положень статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991року N796-XII (надалі - Закон N796-XII) особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Особи, які постійно проживали або постійно проживають чи постійно працювали, або постійно працюють у зоні посиленого радіологічного контролю за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали у цій зоні не менше 4 років вік виходу на пенсію зменшується на 2 роки та додатково на один рік за три роки проживання, роботи, але не більше 5 років.

Тобто, для зменшення віку виходу на пенсію на 5 років для вказаних осіб загальний термін постійного проживання чи постійної роботи таких осіб на території, що відноситься до зони посиленого радіологічного контролю станом на 1 січня 1993 року повинен складати не менше 13 років (4 роки плюс тричі по три роки).

Саме у відповідності до вказаних правових норм було зумовлено звернення позивача до пенсійного органу щодо призначення йому пенсії зі зниженням пенсійного віку на 5 років.

За результатами розгляду вказаного звернення позивача відповідачем було прийнято оскаржуване рішення, викладене в листі від 18.09.2020 року.

Суть спору між сторонами по даній справі зведена виключно до наявності чи відсутності факту проживання позивача в зоні посиленого радіологічного контролю станом на 01.01.1993 року не менше чотирьох років.

Суд зазначає, що відповідно до положень Закону №1058-IV та Закону N796-XII призначення пенсії із зниженням пенсійного віку на 5 років особі чоловічої статі, яка відноситься до осіб, потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи 4 категорії та постійно проживали або постійно проживають чи постійно працювали у зоні посиленого радіологічного контролю, можливе за одночасної наявності слідуючих умов:

- досягнення на день звернення до територіального органу пенсійного фонду України 55річного віку;

- наявності на день звернення до територіального органу пенсійного фонду України не менше 15 років загального трудового стажу;

- наявності станом на 1 січня 1993 року постійного проживання або роботи у зоні посиленого радіологічного контролю не менше чотирьох років та додатково 9 років ( 1 рік за три роки постійного проживання або роботи в цій зоні).

Судом встановлено та визнається сторонами, що відповідно до паспорта громадянина України ОСОБА_1 , народився ІНФОРМАЦІЯ_1 , тобто станом на день ухвалення відповідачем рішення про відмову у призначенні пенсії (18.06..2020року) та до суду із даним позовом (24.08.2020року) є особою, якій виповнилося 55років (а.с.4).

Згідно з положеннями ст. 65 Закону № 796-XII посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.

Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій. Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 №51 затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Порядок №51), яким визначено, зокрема, правила видачі посвідчень учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи, коло осіб, яким вони видаються.

Так, відповідно до п.п. 2, 6 Порядку №51 особам, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 р. прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років, і віднесеним до категорії 4, видаються посвідчення коричневого кольору, серія В.

Судом встановлено, що позивач згідно дубліката посвідчення серії НОМЕР_1 відносяться до громадян які постійно проживають у зоні посиленого радіологічного контролю 4 категорії виданий Житомирською обласною державною адміністрацією. (а.с.6).

При цьому, належність позивача до особи потерпілої від Чорнобильської катастрофи 4 категорії ніким не оспорювалась.

Відповідно довідки №138 від 12.03.2020 року виданої Сімаківською сільською радою Ємільчинського району Житомирської області, ОСОБА_1 з 26.04.1986 по 03.02.1990 та з 09.11.1993 по даний час зареєстрований та постійно проживає в АДРЕСА_1 , яке віднесено до 4-ї категорії радіаційного забруднення згідно постанови Кабінету Міністрів України №106 від 23.07.1991 року (а.с.20).

Судом в ході розгляду справи встановлено, що Ухвалою Судової колегії у кримінальних справах Житомирського обласного суду від 25.12.1989р. по справі № 22-713 1989р. в порядку ст.363 КПК УРСР вирок Смільчинського районного суду Житомирської області від 10.11.1989р. яким ОСОБА_2 , визнано винним по ст.215 ч.2 УК УССР та засуджено до 4 років позбавлення волі в колонії поселення змінено. ОСОБА_2 засуджено до міри покарання визначеної судом з застосуванням ст.25-1 КК УРСР умовно, з обов`язковим залученням до праці в місцях, визначених органами, що відають виконанням вироків. Рішенням Верховного суду УССР від 06.03.1990р. ухвалу Судової колегії у кримінальних справах Житомирського обласного суду від 25.12.1989р. залишено без змін (а.с.22-27).

В судовому засіданні позивач вказав, що з 13.02.1990р. по 05.11.1993р. працював на різних посадах та установах в м.Житомирі, що підтверджується наданою копією трудової книжки (а.с.12-18). В даний період позивач кожні вихідні, святкові днів, в період відпусток та лікарняних, між звільненням та працевлаштуванням на нову роботу, позивач їздив додому та проживав разом з сім"єю у власному будинку ( АДРЕСА_1 ).

Даний факт підтвердили допитані в судовому засіданні свідки ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , які пояснили, що проживають в с.Сімаківка, Ємільчинського району, по сусідству з позивачем - ОСОБА_1 та знають його з дитинства. Обидва пояснили, що позивач з дитинства і до цього часу проживає в с.Сімаківка. тут живе його родина. Коли він працював в інших містах, то завжди вихідні, відпустки, лікарняні проводив у с.Сімаківка.

Суд зазначає, що Верховний суд у постанові від 28 лютого 2019 року у справі №357/10239/16-а вказав, що оскільки підставою для призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку є належність особи до потерпілих від Чорнобильської катастрофи та факт проживання (роботи), а не реєстрації у зоні посиленого радіологічного контролю, тому колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що позивач має право на користування пільгами, встановленими Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", зокрема призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій.

Згідно із статтею 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

У статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини зазначається, що суди при розгляді справ застосовують Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Складовою принципу верховенства є вимога юридичної визначеності, відповідно до якої остаточне рішення суду не може піддаватись сумніву, а також належне виконання судових рішень проти органів державної влади: Принцип верховенства права, один з основоположних принципів демократичного суспільства, який є невід`ємним аспектом всіх статтей Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, зобов`язує державу та будь-який державний орган виконувати судові розпорядження чи рішення, ухвалені проти держави (органу) (параграф 87 рішення Європейського Суду з прав людини: Гасан і Чеус проти Болгарії від 26.10.2000 року).

Верховенство права, як основоположний принцип адміністративного судочинства, визначає спрямованість судочинства на досягнення справедливості та надання ефективного захисту.

Статтею 13 (право на ефективний засіб юридичного захисту) Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003 року № 3-рп/2003).

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Відтак, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

З огляду на те, що позивач постійно проживав на території зони посиленого радіоекологічного контролю, що підтверджується відповідними документами та показами свідків, дії Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області щодо відмови позивачу у призначенні пенсії із заниженням пенсійного віку є необґрунтованою.

Інших підстав для відмови позивачу в призначенні пенсії за віком із зниженням пенсійного віку, пенсійним органом не наведено.

Оскільки суд дійшов висновку про протиправність відмови у призначенні пенсії із заниженням пенсійного віку позивачу, позовна вимога про зобов`язання відповідача призначити ОСОБА_1 державну пенсію із зниженням пенсійного віку, відповідно до ст. 55 ЗУ "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" є також обґрунтованою.

Також суд зазначає, відповідно до частини 1 статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку.

У пункті 5 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005 року, днем звернення за пенсією вважається день приймання органом, що призначає пенсію, заяви про призначення, перерахунок, відновлення або переведення з одного виду пенсії на інший.

Судом встановлено, що із заявою про призначення пенсії позивач звернувся до Головного Пенсійного фонду України в Житомирській області 03.06.2020.

Отже, враховуючи викладене, суд вважає, що пенсія зі зниженням пенсійного віку відповідно до ст. 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" повинна бути призначена позивачу з моменту звернення.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Всупереч наведеним вимогам відповідач не надав суду достатніх беззаперечних доказів щодо правомірності своїх дій, а тому заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Під час звернення до суду позивачем був сплачений судовий збір у розмірі 880,00 грн, що підтверджується квитанцією від 27.08.2020, отже понесені витрати підлягають присудженню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФУ у Житомирській області.

Керуючись статтями 2, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 . РНОКПП НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (вул. О.Ольжича, 7, Житомир, 10003, код ЄДРПОУ 13559341), третя особа - Сімаківська сільська рада Ємільчинського району (вул. Кам`янська, 5, Сімаківка, Ємільчинський район, Житомирська область, 11215, код ЄДРПОУ 04347864) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови в призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком відповідно до статті 55 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити ОСОБА_1 державну пенсію із зниженням пенсійного віку, відповідно до ст. 55 ЗУ "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з 03.06.2020 року.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області сплачений судовий збір в розмірі 880 (вісімсот вісімдесят) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду складено у повному обсязі: 11 листопада 2020 року.

Суддя О.Г. Попова

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2020
Оприлюднено12.11.2020
Номер документу92779118
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/14260/20

Рішення від 11.11.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 02.09.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні