Рішення
від 10.11.2020 по справі 260/913/20
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

10 листопада 2020 року м. Ужгород№ 260/913/20 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Іванчулинця Д.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Мукачівської місцевої прокуратури (вул. Толстого, 15, м. Мукачево, Закарпатська область, 89600) до Брестівської сільської ради (вул. Садова, 2 с. Брестів, Мукачівський район, Закарпатська область, 89646, ЄДРПОУ 04350174), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Брестівська загально-освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області (вул. Садова, 27, с. Брестів, Мукачівський район, Закарпатська область, 89645), Брестівський дошкільний навчальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (вул. Садова, 3, с. Брестів, Мукачівський район, Закарпатська область, 89645), Плоскановицька загально-освітня школа Мукачівської районної ради Закарпатської області (вул. Нова, 1, с. Плоскановиця, Мукачівський район, Закарпатська область, 89645), Лецовицька загально-освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області (вул. Шкільна, 4, с. Лецовиця, Мукачівський району, Закарпатської області, 89663), Лецовицький дошкільний начальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (вул. Шкільна, 5, с. Лецовиця, Мукачівський район, Закарпатська область, 89663) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Мукачівська місцева прокуратура (далі - позивач) звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом до Брестівської сільської ради (далі - відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Брестівська загально-освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, Брестівський дошкільний навчальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, Плоскановицька загально-освітня школа Мукачівської районної ради Закарпатської області, Лецовицька загально-освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, Лецовицький дошкільний начальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (далі - треті особи), в якому просить: 1) визнати протиправною бездіяльність Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться Брестівська загально освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, Брестівський дошкільний навчальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, Плоскановицька загально-освітня школа Мукачівської районної ради Закарпатської області, Лецовицька загально освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, Лецовицький дошкільний навчальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області; 2) зобов`язати Брестівську сільську раду Мукачівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки площею 0,23 га, на якій знаходиться Брестівська загально-освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, площею 0,15 га на якій знаходиться Брестівський дошкільний навчальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, площею 0,12 га на якій знаходиться Плоскановицька загально-освітня школа Мукачівської районної ради Закарпатської області, площею 0,95 га на якій знаходиться Лецовицька загально-освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, площею 0,05 га на якій знаходиться Лецовицький дошкільний навчальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду відкрито спрощене позовне провадження в даній адміністративній справі.

До Закарпатського окружного адміністративного суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній зазначає, що навчальні заклади є самостійними юридичними особами, наділеними в повному обсязі адміністративно процесуальною правосуб`єктністю, тобто вправі самостійно захищати свої права в суді без необхідності залучення у процес прокуратури. Вважає, що прокурором не надано обґрунтувань своєї участь в процесі, не дотримано вимог чинного законодавства, а отже у нього відсутні повноваження на ведення справи. Звертає увагу, що жодних клопотань від навчальних закладів про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування на адресу Брестівської сільської ради не надходило. Відповідач відповідно до приписів частини другої статті 123 Земельного кодексу України з власної ініціативи не вправі приймати такі рішення. Зазначає, що Брестівська сільська рада не має можливостей профінансувати виготовлення проектів землеустрою та вважає, що в діях відповідача відсутній склад публічно-правового проступку, бездіяльності.

Згідно ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення позову, виходячи з наступного.

Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Згідно ст. 53 КАС України прокурор, який звертається до адміністративного суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до адміністративного суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Згідно рішення Конституційного суду України від 08.04.1999 року у справі № 1-1/99 за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень ст. 2 Арбітражного процесуального кодексу України, прокурор, звертаючись до суду, самостійно визначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до п.п. 3, 4, 5 рішення Конституційного суду України від 08.04.1999 року державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів, в їх основі завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (зокрема економічних, соціальних) дій, програм, спрямованих на гарантування її економічної безпеки, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо; інтереси держави можуть збігатись повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді.

Із врахуванням того, що Інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави.

Відповідно до ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально -технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.

Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням та охороною земель.

За даним позовом прокурор набуває статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформити належним чином право користування земельними ділянками Брестівської загально освітньої школи І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, Брестівського дошкільного навчального закладу Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, Плоскановицької загально освітньої школи І ступеня Мукачівської районної ради Закарпатської області, Лецовицької загально-освітньої школи І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, Лецовицького дошкільного навчального закладу Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області відсутній.

Таким чином, суд вважає помилковими посилання відповідача про те, що прокурор у даній справі не вправі представляти інтереси держави, так як навчальні заклади є самостійними юридичними особами.

Мукачівською місцевою прокуратурою у межах наданого, згідно з ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , права витребувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів місцевого самоврядування та комунальних установ, вивчено інформацію Брестівської сільської ради від 12.02.2020 р. № 02-06/26 в якій зазначено, що сільською радою не приймалися рішення щодо виготовлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під Брестівською загально освітньою школою І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, Брестівським дошкільним навчальним закладом Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, Плоскановицькою загально освітньою школою І ступеня Мукачівської районної ради Закарпатської області, Лецовицькою загально-освітньою школою І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, Лецовицьким дошкільним навчальним закладом Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, з огляду на відсутність коштів та відповідно такі документи взагалі не виготовлялися.

Разом з тим, вищезазначеним листом сільської ради підтверджено факт закріплення земельних ділянок за навчальними закладами площею 0,23 га, за Брестівською загально -освітньою школою І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, площею 0,15 га, за Брестівським дошкільним навчальним закладом Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, площею 0,12 га, за Плоскановицькою загально - освітньою школою Мукачівської районної ради Закарпатської області, площею 0,95 га, за Лецовицькою загально-освітньою школою І-II ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, площею 0,05 га, за Лецовицьким дошкільним навчальним закладом Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області.

Також, відсутність належним чином оформлених правовстановлюючих документів на земельні ділянки навчальних закладів підтверджується листом відділу освіти Мукачівської РДА від 05.02.2020 р. № 01-16/36.

Відповідно до п. 1.1. статуту Брестівської загально-освітньої школи І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області даний навчальний заклад створено 1953 року, відповідно до п. 1.1. статуту Брестівського дошкільного навчального закладу Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області даний навчальний заклад створений в 2001 року, відповідно до статуту п. 1.1. Плоскановицької загально-освітньої школи Мукачівської районної ради Закарпатської області даний навчальний заклад створений 1995 року, відповідно до п. 1.1. статуту Лецовицької загально освітньої школи І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області даний навчальний заклад створений 1955 року, відповідно до п. 1.1. статуту Лецовицького дошкільного навчального закладу Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області даний навчальний заклад створений 2001 року.

Відповідно до п. 7 ст. 1 Закону України Про освіту засновник закладу освіти - орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Згідно свідоцтва на право власності на нерухоме майно від 30.12.2015 р. серії СТВ № 322387 за Брестівською сільською радою зареєстровано нерухоме майно будівлі загально -освітньої школи І-ІІ ступенів с. Брестів, яке розташоване в с. Брестів, вул. Садова, буд. 27 Мукачівського району Закарпатської області загальною площею 318,3 кв. м.

Зазначений навчальний заклад, зареєстровано як юридичну особу 28.12.1995 року, що підтверджується витягом із Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб -підприємців.

Відповідно до п.п. 1.5 Статуту Брестівської загально-освітньої школи І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, головною метою навчального закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття базової загальної середньої освіти.

Згідно п.п. 4.1 Статуту Брестівської загально-освітньої школи І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, безпосереднє керівництво роботою навчального закладу здійснює його директор, який призначається і звільняється з посади відділом освіти за погодженням із засновником.

Відповідно до п. 6.2. Статуту Брестівської загально - освітньої школи І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області джерелом фінансування дошкільного закладу є кошти: засновника; кошти місцевого бюджету; кошти фізичних та юридичних осіб; кошти отримані за надання платних послуг; доходи від реалізації продукції навчально -виробничих майстерень, навчально-дослідних ділянок, підсобних господарств, від здачі в оренду приміщень, споруд, обладнання.

Згідно свідоцтва на право власності на нерухоме майно від 30.12.2015 р. серії СТВ № 322396 за Брестівською сільською радою зареєстровано нерухоме майно будівлі Плоскановицької загально-освітньої школи І ступеня, яке розташоване в с. Плоскановиця, вул. Нова, буд. 1 Мукачівського району Закарпатської області, загальною площею 252,9 кв. м.

Зазначений навчальний заклад, зареєстровано як юридичну особу 28.12.1995 року, що підтверджується витягом із Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб -підприємців.

Відповідно до п.п. 1.5. Статуту Плоскановицької загально-освітньої школи І ступеня Мукачівської районної ради Закарпатської області, головною метою навчального закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття початкової освіти.

Згідно до п.п. 4.1. Статуту Плоскановицької загально-освітньої школи І ступеня Мукачівської районної ради Закарпатської області безпосереднє керівництво роботою навчального закладу здійснює його директор, який призначається і звільняється з посади відділом освіти за погодженням із засновником.

Відповідно до п. 6.2. Статуту Плоскановицької загально-освітньої школи І ступеня Мукачівської районної ради Закарпатської області джерелом фінансування дошкільного закладу є кошти: засновника; кошти місцевого бюджету; кошти фізичних та юридичних осіб; кошти отримані за надання платних послуг; доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, навчально-дослідних ділянок, підсобних господарств, від здачі в оренду приміщень, споруд, обладнання.

Згідно свідоцтва на право власності на нерухоме майно від 30.12.2015 р. серії СТВ № 322388 за Брестівською сільською радою зареєстровано нерухоме майно будівлі Лецовицької загально - освітньої школи І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, яке розташоване в с. Лецовиця, вул. Шкільна, буд. 4 Мукачівського району Закарпатської області загальною площею 337,2 кв. м.

Зазначений навчальний заклад, зареєстровано як юридичну особу 28.12.1995 року, що підтверджується витягом із Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців.

Відповідно до п.п. 1.5 Статуту Лецовицької загально-освітньої школи I-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, головною метою навчального закладу є забезпечення реалізації права громадян па здобуття базової загальної середньої освіти.

Згідно до п.п. 4.1 Статуту Лецовицької загально-освітньої школи I-II ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області безпосереднє керівництво роботою навчального закладу здійснює його директор, який призначається і звільняється з посади відділом освіти за погодженням із засновником.

Відповідно до п. 6.2. Статуту Лецовицької загально-освітньої школи І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області джерелом фінансування дошкільного закладу є кошти: засновника; кошти місцевого бюджету; кошти фізичних та юридичних осіб; кошти отримані за надання платних послуг; доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, навчально-дослідних ділянок, підсобних господарств, від здачі в оренду приміщень, споруд, обладнання.

Статтею 44 Закону України Про загальну середню освіту визначено, що матеріально -технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.

Згідно свідоцтва на право власності на нерухоме майно від 30.12.2015 р. серії СТВ № 322114 за Брестівською сільською радою зареєстровано нерухоме майно будівлі Брестівського дошкільного навчального закладу Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (далі - Брестівський ДНЗ), яке розташоване в с. Брестів, вул. Садова, буд. 3 Мукачівського району Закарпатської області загальною площею 117,3 кв. м.

Зазначений навчальний заклад, зареєстровано як юридичну особу 29.12.2001 року, що підтверджується витягом із Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців.

Відповідно до п.п. 1.5 Статуту Брестівського ДНЗ, головною метою дошкільного навчального закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового та духовного розвитку.

Згідно до п.п. 8.1 Статуту Брестівського ДНЗ безпосереднє керівництво роботою навчального закладу здійснює його завідувач, який призначається і звільняється з посади відділом освіти Мукачівської РДА.

Відповідно до п. 10.1. Статуту Брестівського ДНЗ джерелом фінансування дошкільного закладу є кошти: засновника; відповідних бюджетів у розмірі передбаченому нормативами фінансування; батьків або осіб, які їх замінюють; добровільне пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб; інші надходження не заборонені чинним законодавством.

Згідно свідоцтва на право власності на нерухоме майно від 30.12.2015 р. серії СТВ № 322117 за Брестівською сільською радою зареєстровано нерухоме майно будівлі Лецовицького дошкільного навчального закладу Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (далі - Лецовицький ДНЗ), яке розташоване в с. Лецовиця, вул. Шкільна, буд. 5 Мукачівського району Закарпатської області загальною площею 73,9 кв. м.

Зазначений навчальний заклад, зареєстровано як юридичну особу 29.12.2001 року, що підтверджується витягом із Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців.

Відповідно до п.п. 1.5 Статуту Лецовицького ДНЗ, головною метою дошкільного навчального закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового та духовного розвитку.

Згідно до п.п. 8.1 Статуту Лецовицького ДНЗ безпосереднє керівництво роботою навчального закладу здійснює його завідувач, який призначається і звільняється з посади відділом освіти Мукачівської РДА.

Відповідно до п. 10.1. Статуту Лецовицького ДНЗ джерелом фінансування дошкільного закладу є кошти: засновника; відповідних бюджетів у розмірі передбаченому нормативами фінансування; батьків або осіб, які їх замінюють; добровільне пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб; інші надходження не заборонені чинним законодавством.

Статтею 38 Закону України Про дошкільну освіту визначено, що матеріально - технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно - правовими актами.

Відповідно до ч. 2 ст. 80 Закону України Про освіту порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

За приписами п. 5 ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

У частині 3 ст. 22 Закону України Про освіту передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

З урахуванням викладеного, земельні ділянки, якими користуються вищезазначені навчальні заклади мають перебувати у них на праві постійного користування.

Згідно ст. ст. 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Однак, в порушення вимог Земельного законодавства та положень Закону України Про освіту , правовстановлюючі документи на земельні ділянки, які використовують вищезгаданими школами та дошкільними навчальними закладами не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальними закладами створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладів та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

З огляду на наведене, вказані порушення свідчать про допущену бездіяльність Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області.

Відповідно до змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і Законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально - технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно па пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.

Згідно ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Частинами 1, 3 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України Про освіту державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Положеннями ч. 3 ст. 66 Закону України Про освіту передбачено, що сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Закону України Про дошкільну освіту органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно - правових актів у сфері дошкільної освіти.

Таким чином, Брестівська сільська рада, являючись суб`єктом, який здійснює управління навчальними закладами, відповідає за його матеріально - технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконала покладені на неї вищезазначеними нормами повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться навчальні заклади, допускаючи протиправну бездіяльність.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, створює передумови до зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Виходячи з вищенаведеного та керуючись статтями 6, 9, 72-77, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

1. Адміністративний позов Мукачівської місцевої прокуратури (вул. Толстого, 15, м. Мукачево, Закарпатська область, 89600) до Брестівської сільської ради (вул. Садова, 2 с. Брестів, Мукачівський район, Закарпатська область, 89646, ЄДРПОУ 04350174), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Брестівська загально-освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області (вул. Садова, 27, с. Брестів, Мукачівський район, Закарпатська область, 89645), Брестівський дошкільний навчальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (вул. Садова, 3, с. Брестів, Мукачівський район, Закарпатська область, 89645), Плоскановицька загально-освітня школа Мукачівської районної ради Закарпатської області (вул. Нова, 1, с. Плоскановиця, Мукачівський район, Закарпатська область, 89645), Лецовицька загально-освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області (вул. Шкільна, 4, с. Лецовиця, Мукачівський району, Закарпатської області, 89663), Лецовицький дошкільний начальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (вул. Шкільна, 5, с. Лецовиця, Мукачівський район, Закарпатська область, 89663) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльність Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться Брестівська загально освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, Брестівський дошкільний навчальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, Плоскановицька загально - освітня школа Мукачівської районної ради Закарпатської області, Лецовицька загально освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, Лецовицький дошкільний навчальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області.

3. Зобов`язати Брестівську сільську раду Мукачівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки площею 0,23 га, на якій знаходиться Брестівська загально - освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, площею 0,15 га, на якій знаходиться Брестівський дошкільний навчальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, площею 0,12 га, на якій знаходиться Плоскановицька загально - освітня школа Мукачівської районної ради Закарпатської області, площею 0,95 га, на якій знаходиться Лецовицька загально - освітня школа І-ІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області, площею 0,05 га, на якій знаходиться Лецовицький дошкільний навчальний заклад Брестівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені Розділом VII КАС України).

СуддяД.В. Іванчулинець

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2020
Оприлюднено13.11.2020
Номер документу92779266
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/913/20

Рішення від 10.11.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Іванчулинець Д.В.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Іванчулинець Д.В.

Ухвала від 14.04.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Іванчулинець Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні