КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, тел. +380 (044) 207 80 91 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 листопада 2020 року № 320/2963/20
Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Щавінського В.Р., при секретарі судового засідання Ставничому Н.В., за участю представника позивача Бежовець І.О., представника відповідача Українцевої К.Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зоря" про застосування заходів реагування у вигляді зупинення роботи та зустрічним позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Зоря до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області про визнання протиправним та скасування наказу,
в с т а н о в и в:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (далі - позивач за первісним позовом, відповідач за зустрічним позовом, ГУ ДСНС у Київській області) звернулось до суду з позовом до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зоря" (далі - відповідач за первісним позовом, позивач за первісним позовом, ОСББ Зоря ) з вимогою застосувати заходи реагування у вигляді часткового зупинення роботи експлуатації приміщень підвального поверху II, III, IV, V секцій житлового будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Зоря (код ЄДРПОУ 34023663) за адресою: Київська обл., м. Буча, бульвар Богдана Хмельницького, буд. 4, шляхом зобов`язання Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Зоря повністю зупинити експлуатацію приміщень підвального поверху II, III, IV, V секцій житлового будинку до повного усунення порушень зазначених в акті від 27.12.2019 № 402.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.04.2020 відкрито спрощене позовне провадження в даній адміністративній справі.
28.05.2020 до суду надійшов зустрічний позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Зоря , в якому останнє просить суд визнати протиправним наказ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області №1401 від 24.12.2019 Про проведення позапланової перевірки та скасувати його.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04.06.2020 прийнято до розгляду зустрічний позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Зоря заявлений в адміністративній справі №320/2963/20 та відкрито загальне позовне провадження за зустрічним позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Зоря до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області про визнання протиправним та скасування наказу №1401 від 24.12.2019 Про проведення позапланової перевірки та вирішено, що подальший розгляд справи буде здійснюватись за правилами загального позовного провадження.
Вимоги за первісним позовом обґрунтовані тим, що за результатами позапланової перевірки ОСББ Зоря , встановлено ряд порушень законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Позивач за первісним позовом вважає, що вказана обставина створює реальну загрозу життю і здоров`ю людей, які перебувають на об`єкті ОСББ Зоря , а тому, наявна необхідність у застосуванні заходів реагування у вигляді часткового зупинення експлуатації приміщень підвального поверху II, III, IV, V секцій житлового будинку ОСББ Зоря .
Відповідач за первісним позовом, надав до суду відзив на позовну заяву, у якому проти позову заперечував. Зазначив, що державний нагляд (контроль) здійснюється уповноваженим органом щодо суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, проте ОСББ Зоря не здійснює господарську діяльність та не є суб`єктом господарювання, тому, на думку відповідача за первісним позовом, ГУ ДСНС у Київській області не мало жодних підстав для проведення позапланової перевірки.
Позивач за зустрічним позовом на обґрунтування своєї правової позиції зазначив, що не здійснює господарську діяльність, не є суб`єктом господарювання та не є власником житлового будинку, тому, вважає, що у відповідача за зустрічним позовом були відсутні повноваження видавати оскаржуваний наказ на проведення позапланової перевірки ОСББ Зоря у порядку Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , а відтак наказ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області №1401 від 24.12.2019 Про проведення позапланової перевірки є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідач за зустрічним позовом, надав до суду відзив на зустрічний позов, у якому проти вимог ОСББ Зоря заперечував у повному обсязі. Зазначив, що наказ ГУ ДСНС у Київській області від 24.12.2019 №1401 Про проведення планових перевірок був виданий відповідно до положень статей 47, 65, 66, 67 Кодексу цивільного захисту України, ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V, на підставі звернення гр. ОСОБА_1 , що надійшло 04.10.2019 за вх. К-609, листа ДСНС України від 17.12.2019 №26-18190/261 Про здійснення позапланових перевірок та здійснено планову перевірку щодо додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ОСББ Зоря за адресою: Київська обл., м. Буча, бульвар Богдана Хмельницького, буд. 4. Вважає, оскаржуваний наказ правомірним та таким що прийнятий відповідно до норм чинного законодавства.
Протокольною ухвалою від 10.09.2020 закрито підготовче судове засідання в даній справі та суд вирішив перейти до розгляду справи по суті.
У судових засіданнях представник ГУ ДСНС у Київській області, позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив суд їх задовольнити та відмовити ОСББ Зоря у задоволенні вимог, які заявлені у зустрічному позові.
Представник ОСББ Зоря у судових засіданнях проти первісного позову заперечувала, просила суд відмовити у його задоволенні та задовольнити вимоги, які заявлені у зустрічному позові.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд вважає, що у задоволенні первісного позову слід відмовити та задовольнити позовні вимоги за зустрічним позовом, виходячи із наступного.
З матеріалів справи вбачається, що гр. ОСОБА_1 звернувся із заявою до ДСНС України за вх. № К-609 від 04.10.2019, про проведення перевірки ОСББ Зоря щодо дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Відреагувавши на звернення гр. ОСОБА_1 , ДСНС України направило до Міністерства внутрішніх вправ України лист на погодження проведення позапланової перевірки від 17.12.2019 № 26-18190/261 Про здійснення позапланових перевірок , на що МВС України погодило проведення позапланової перевірки, надіславши до ДСНС України відповідь від 29.11.2019 №02-17121/261.
Як зазначалось вище, у зв`язку зі зверненням гр. ОСОБА_1 , що надійшло 04.10.2019 за вх. № К-609, листа ДСНС України від 17.12.2019 № 26-18190/261 Про здійснення позапланових перевірок та наказу Головного управління ДСНС України у Київській області від 24.12.2019 №1401 Про проведення позапланових перевірок , здійснено позапланову перевірку щодо додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ОСББ Зоря за адресою: Київська обл., м. Буча, бульвар Богдана Хмельницького, буд. 4.
24.12.2019 видане посвідчення № НОМЕР_1 на проведення заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки ОСББ Зоря за адресою: Київська обл., м. Буча, бульвар Богдана Хмельницького, буд. 4, головним інспектором відділу нормативно технічної роботи та контролю за системами протипожежного захисту та ліцензування УЗНС ГУ ДСНС України у Київській області підполковником служби цивільного захисту Коваленко В.І., головним інспектором Ірпінського МВ ГУ ДСНС України у Київській області підполковником служби цивільного захисту Гордієнком Т.В. та провідним інспектором Ірпінського МВ ГУ ДСНС України у Київській області старшим лейтенантом служби цивільного захисту Осьминою Ю.М.
За результатами позапланової перевірки складений акт від 27.12.2019 №402 щодо додержання ОСББ Зоря вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки та виявлено 4 порушення, а саме:
1) двері приміщень електрощитових в підвальному поверсі не обладнані пристроями для самозачинення відповідно до вимог ДБН В.1.1-7:2016 (пункт 2.37 глави 2 розділу III пункт 22 розділу II ППБУ);
2) заблоковано другий евакуаційний вихід з підвального поверху ІІ, III, V секцій житлового будинку (пункт 22 розділу II, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ);
3) в підвальному поверсі III, IV, V секцій допускається зберігання горючих матеріалів (пункт 11.7 глави 11 розділу VI ППБУ);
4) на шляхах евакуацій з підвального поверху III, IV секцій допускається розміщення горючих матеріалів (пункт 2.37 глави 2 розділу III ППБУ).
На думку позивача за первісним позовом, всі перелічені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначені в акті перевірки створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, які, перебувають на об`єкті ОСББ Зоря , що стало підставою для звернення до суду з даним адміністративним позовом.
Позивач за зустрічним позовом вважає, що наказ ГУ ДСНС у Київській області № 1401 від 24.12.2019 Про проведення позапланової перевірки видано із перевищенням повноважень, з порушенням визначеного законом порядку і щодо суб`єкта, на якого не поширюються заходи державного нагляду, у зв`язку з чим був поданий зустрічний позов по даній адміністративній справі.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, які склались між сторонами спору, суд зазначає наступне.
Спеціальним законом, який регулює правовідносини щодо державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877-V від 05.04.2007 року (далі - Закон № 877-V). Даний закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Відповідно до ст. 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 ст. 4 Закону №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 7 Закону №877-V визначено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Згідно з п. 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 №20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", та пунктом 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052, ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Відповідно до п. п. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (нова редакція), затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 року №3 (у редакції наказу ДСНС України від 12.01.2018 №661), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.
Частиною 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Таким територіальним органом на території Київської області є Відповідач.
Судом встановлено, що в оскаржуваному наказі підставою для проведення перевірки зазначено звернення гр. ОСОБА_1 , що надійшло 04.10.2019 за вх. № К-609 та лист ДСНС України від 17.12.2019. В пункті 1 оскаржуваного наказу передбачено, що потрібно провести позапланову перевірку додержання (виконання) суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки фактів порушення законодавства викладених у зверненні. Дані в таблиці в стовпчику Найменування суб`єкта господарювання зазначено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Зоря , в стовпчиках Місцезнаходження суб`єкта господарювання та Адреса розташування суб`єкта перевірки зазначено юридичну адресу неприбуткової організації, а саме: Київська область, м. Буча, бульвар Богдана Хмельницького, 4.
Відповідно до ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.
Згідно із п. п. 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, на суб`єкта господарювання покладається низка обов`язків.
Отже, державний нагляд (контроль) здійснюється уповноваженим органом щодо суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів. Разом з цим, ОСББ не здійснює господарську діяльність та не є суб`єктом господарювання.
З матеріалів справи, також вбачається, що зокрема зауваження стосовно того, що ОСББ Зоря не є суб`єктом господарювання, були зроблені головою правління ОСББ Зоря - ОСОБА_2 в Акті від 27.12.2019 №402, який складено за наслідками позапланової перевірки, проведеної на підставі оскаржуваного наказу.
Відповідно до ст. 19 Закону України Про житлово-комунальні послуги відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах, причому учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник. При цьому зазначено, що балансоутримувач та управитель залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.
Виробником у розумінні ст. 1 Закону України Про житлово-комунальні послуги є суб`єкт господарювання, який виробляє або створює житлово-комунальні послуги, а виконавцем - суб`єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору.
Нормативно-правовим актом, який визначає основні засади господарювання в Україні і регулює господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності, між суб`єктами господарювання, а також між цими суб`єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання, є Господарський кодекс України.
Стаття 55 Господарського кодексу України відносить до суб`єктів господарювання осіб, які здійснюють господарську діяльність. Стаття 3 Господарського кодексу України визначає господарську діяльність як діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність. При цьому зазначається, що діяльність негосподарюючих суб`єктів, спрямована на створення і підтримання необхідних матеріально-технічних умов їх функціонування, що здійснюється за участі або без участі суб`єктів господарювання, є господарчим забезпеченням діяльності негосподарюючих суб`єктів, а не господарською діяльністю.
Відповідно до ст. 4 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку , об`єднання створюється з метою забезпечення і захисту прав його членів та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання неподільного і загального майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Ця ж стаття визначає предмет діяльності об`єднання співвласників багатоквартирного будинку: основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об`єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об`єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Відтак, ОСББ "Зоря" здійснює лише організаційно-розпорядчі функції та не надає комунальні послуги, господарською діяльністю не займається.
Оскільки відповідно до ст. 382 Цивільного кодексу України у дво- або багатоквартирному будинку приміщення загального користування, опорні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання належать власникам квартир, і оскільки об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не є власником таких квартир, то об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не є власником будинку чи окремих приміщень і обладнання в ньому.
Відтак, враховуючи те, що позивач за зустрічним позовом не здійснює господарську діяльність, не є суб`єктом господарювання та не є власником житлового будинку, у відповідача за зустрічним позовом були відсутні повноваження видавати оскаржуваний наказ на проведення позапланової перевірки ОСББ Зоря у порядку Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а відтак наказ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області № 1401 від 24.12.2019 Про проведення позапланової перевірки є протиправним, а зустрічний позов обґрунтованим.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем за зустрічним позовом сплачено судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (квитанція від 25.05.2020 №755), відтак на користь ОСББ Зоря слід присудити судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2102,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань, призначених для Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд
в и р і ш и в:
1. У задоволенні позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зоря" про застосування заходів реагування у вигляді зупинення роботи - відмовити.
2. Зустрічний позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зоря" до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області про визнання протиправним та скасування наказу - задовольнити.
3. Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області №1401 від 1401 від 24.12.2019 "Про проведення позапланової перевірки.
4. Стягнути сплачений судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі дві) грн. 00 коп. на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зоря" за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Щавінський В.Р.
Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення- 11 листопада 2020 р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2020 |
Оприлюднено | 12.11.2020 |
Номер документу | 92779476 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Щавінський В.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні