Рішення
від 11.11.2020 по справі 400/3455/20
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 листопада 2020 р. № 400/3455/20 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу

за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1

до відповідача:Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001

про:визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 25.05.2020 № 78605-5306-1407,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкове повідомлення-рішення № 78605-5306-1407 від 25.05.2020.

Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що податкове повідомлення- рішення прийнято протиправно, оскільки сума податкового зобов`язання - 99122,93 грн. ніяк не відповідає умовам договору оренди землі від 12.04.2005 за № 040500700172, з урахуванням змін, викладених у додатковій угоді до договору від 15.08.2011. Щорічні суми орендної плати, визначені умовами договору сплачується позивачем до бюджету в повному обсязі.

Відповідач проти позову заперечує, просить відмовити у позові, оскільки суму орендної плати позивачу розраховано відповідно до вимог чинного законодавства.

Позивач надав суду заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження 27.102020. Відповідно ч.9 ст.205 КАС України , справа розглядається в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Дослідив матеріали справи суд дійшов висновку:

17.07.2020 позивач отримав податкове повідомлення-рішення № 78605-5306-1407 від 25.05.2020 прийняте ГУ ДПС у Миколаївській області, яким позивачу визначено суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2020 в сумі 99122,93грн.

Відповідно до розпорядження Березанської РДА від 11.04.2005 року за №216, між Березанською райдержадміністрацією Миколаївської області та громадянином ОСОБА_1 12.04.2005 року був укладений договір оренди земельної ділянки площею 120,64 га ріллі, кадастровий номер земельної ділянки 4820983200:05:000:0161, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 967 185,81 грн., договір зареєстрований за №040500700172. Термін дії договору оренди 49 років. Орендна плата за земельну ділянку була визначена у сумі 11501,82 грн. за рік відповідно до розрахунку, проведеного управлінням економіки райдержадміністрації та затвердженого розпорядженням голови РДА від 11.04.2005 року за №217.

15.08.2011 року між сторонами була укладена додаткова угода до договору оренди землі від 12.04.2005 року за №040500700172. Додаткова угода зареєстрована у відділі ДЗК у Березанському районі 24.11.2011 року за №48209000400560. Цією додатковою угодою до договору була затверджена нова редакція пункту 7 Договору, а саме: розмір орендної плати був встановлений у розмірі 37662,22 грн. за рік відповідно до розрахунку, проведеного управлінням економіки райдержадміністрації та затвердженого розпорядженням голови РДА від 14.02.2011 року за №71. З розрахунку вбачається, що орендна плата визначена у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. В додатковій угоді від 15.08.2011 року вказано, що усі інші умови договору оренди від 12.04.2005 року за №040500700172 залишаються без змін. Відповідно до п.8 Договору, обчислення розміру орендної плати здійснюється без урахування індексів інфляції.

Відповідач у відзиві для визначення суми орендної плати наводить її розрахунок: 37662,22-розмір орендної плати згідно додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 12.04.2015х1,249-коефіціент індексації грошової оцінки відповідно до листа Державного агентства земельних ресурсів України від 14.01.2015 № 6-28-0.22-215/2-15)х1,2-коефіціент індексації грошової оцінки відповідно до листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 11.01.2016 № 6-28-0.22-201/2-16х1,756-коефіціент, відповідно до постанови КМУ від 31.10.2011 № 1185 Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів , що дорівнює 99122,93грн.

Відповідно до п.286.5 ст.286 ПК України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (ст.271.1.1ПК України)

Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності)(ст.274 ПК України).

Відповідно до ст.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки.

Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

- не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

- не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно зі ст.289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Системний аналіз норм Кодексу свідчить, що контролюючий орган нараховує фізичним особам суму плати за землю до 1 липня поточного року, які видають платнику податку податкове повідомлення-рішення.

Базою оподаткування є нормативна грошова оцінки земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди земельної ділянки, але для земельної ділянки, нормативно грошову оцінку яких проведено не може бути менше 3% та не може бути більше 12% їх нормативно грошової оцінки.

Для визначення розміру орендної плати встановлюється грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Відтак, для розрахунку суми орендної плати відповідач повинен використовувати 3% нормативно грошової оцінки земельної ділянки, яка відповідно до п.3 договору оренди землі від 12.04.2005 складає 967185грн. та коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель та який щорічно розраховується Держгеокадастром.

В матеріалах справи відсутня технічна документація на земельну ділянку, тому суд може дійти висновку, якщо позивачем був укладений договір в 2005 році, то й технічна документація та визначення нормативно грошової оцінки земельної ділянки відбулось в 2005 році, тому контролюючий орган повинен перемножити коефіцієнти індексації з 2005 по 2019 визначені Держгеокадастром та визначити один коефіцієнт для позивача, який помножити на 3% нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідач суду доказів розрахунку коефіцієнта індексації відповідно до вимог ПК України не надав. У розрахунку зазначені коефіцієнти - 1,249 за 2014 рік та 1,2 за 2015 рік та не наведені інші коефіцієнти за період з 2005-2019.

Посилання відповідача на при розрахунку орендної плати на 1,756-коефіціент відповідно до постанови КМУ № 1185 від 31.10.2011 взагалі ніяким чином не узгоджується з чинним законодавством, оскільки застосування такого коефіцієнта не передбачено нормами Податкового Кодексу України.

Крім того, постановою КМУ №1185 від 31.10.2011, на яку посилається відповідач у відзиві, були внесені зміни у розділ ІІ Методики нормативно грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою КМУ № 213 від 23.03.1995 та доповнено п. 5 абзацом такого змісту: Для врахування змін у рентному доході, який створюється при виробництві зернових культур, до показників нормативної грошової оцінки ріллі, проведеної станом на 1 липня 1995 р. (з урахуванням індексації), застосовується коефіцієнт 1,756." На підставі постанови КМУ №831 від 16.11.2016, яка набрала чинності 01.03.2017 розділ ІІ з Методики був виключений та такого коефіцієнту з 01.03.2017 не існує.

Посилання позивача на те, що умовами договору оренди передбачено, що обчислення розміру орендної плати здійснюється без урахування індексів інфляції не приймається судом до уваги, оскільки нормами ПК України чітко зазначено, що для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, який застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (ст.289 ПК України).

Відповідач не надав суду розрахунок суми орендної плати позивача відповідно до норм Податкового кодексу з урахуванням коефіцієнта індексації, застосував при розрахунку складових орендної плати коефіцієнти, які зроблені математично невірно та із застосуванням коефіцієнтів, які не передбачені чинним законодавством, тому суд вважає, що податкове повідомлення-рішення від № 78605-5306-1407 від 25.05.2020 підлягає скасуванню.

Враховуючи викладене, позов належить задовольнити.

Судові витрати розподіляються відповідно до ст.139 КАС України та підлягають поверненню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 43144729) задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 25.05.2020 № 78605-5306-1407.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 43144729) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 1398,22 грн. (одна тисяча триста дев`яносто вісім гривень 22 коп.), сплачений квитанцією № 0.0.1805313986.1 від 18.08.2020 року.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України і п. 15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя Т. О. Гордієнко

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2020
Оприлюднено12.11.2020
Номер документу92779983
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/3455/20

Постанова від 23.06.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 02.06.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 24.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Рішення від 11.11.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні