ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІ ВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. ка нцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
УХВАЛА
"06" квітня 2010 р. Справа № 16/167-09
вх. № 9124/6-16
Суддя господарського суд у Здоровко Л.М.
при секретарі судового за сідання Волощук К.В.
за участю представників ст орін:
позивача - Держанова О.О. , довіреність №1669 від 01.02.2010 р.;
відповідача - ОСОБА_2, дов іреність від 17.10.2008 р.;
розглянувши справу за поз овом Фонду загальнообов'я зкового державного соціальн ого страхування України на в ипадок безробіття в особі Ха рківського міського центру зайнятості м. Харків
до фізичної особи-підпр иємця ОСОБА_3, м. Харків
про стягнення 96351,06 грн.
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до господарського суду Харківс ької області з позовом в яком у просить визнати нікчемними договори про надання дотаці ї №201108032100068 від 21.03.2008 р., №201108032100089 від 21.03.2008 р., №201108032000891 від 20.03.2008 р., №201108073000185 від 30.07.200 8 р., №201108073000186 від 30.07.2008 р., № 201108102300273 від 23.10. 2008 р., №201108121200363 від12.12.2008 р., №201108121200364 від 12.12 .2008 р., №201108121900386 від 19.12.2008 р., №201108121900387 від 12. 12.2008 р. та стягнути з фізичної ос оби - підприємця ОСОБА_3 (ід ентифікаційний код НОМЕР_1 ) зайво перераховані кошти н а суму 96 351,06 грн. за договорами п ро надання дотації №201108032100068 від 21.03.2008 р., №201108032100089 від 21.03.2008 р., №201108032000891 від 20.03.2008 р., №201108073000185 від 30.07.2008 р., №201108073000186 від 30.07.2008 р., № 201108102300273 від 23.10.2008 р., №201108121200363 від 12.12.2008 р., №201108121200364 від 12.12.2008 р., №201108121900386 від 19.12.2008 р., №201108121900387 від 12.12.2008 р., які були укладені між Харківським міс ькрайонним центром зайнятос ті, правонаступником якого є позивач, та ФОП ОСОБА_3, на користь Фонду загальнообов'я зкового державного соціальн ого страхування України на в ипадок безробіття в особі Ха рківського міського центру з айнятості.
02.12.2009 р. відповідачем надано з аперечення на позовну заяву, в якій вказано, що окрім 17 безр обітних, які згідно договорі в були прийняті на роботу, отр имували заробітну плату та в иконували роботу згідно труд ових договорів, на час укладе ння договорів з центром зайн ятості працювали згідно циві льно-правових договорів без оплати ще 25 працівників, про я ких не надавалась інформація в пенсійний фонд та податков у інспекцію згідно ст. 19.2 (б) Зак ону України "Про податок з фіз ичної особи". На момент укладе ння договорів з центром зайн ятості не порушувався п. 6 нака зу Міністерства Праці та соц іальної політики України №1 в ід 10.01.2001 року (зареєстрованого в Міністерстві юстиції Україн и з 26 січня 2001 року), про який вка зує в позовній заяві Фонд заг альнообов'язкового державно го соціального страхування У країни на випадок безробіття в особі Харківського місько го центру зайнятості, тобто к ількість працевлаштованих б езробітних з наданням дотаці й не перевищувала 50 процентів від загального числа працюю чих на підприємстві ОСОБА_3 Згідно з вищевикладеним пр осить в задоволенні позову Ф онду загальнообов'язкового д ержавного соціального страх ування України на випадок бе зробіття в особі Харківськог о міського центру зайнятост і відмовити.
03.12.2009 р. відповідачем надано з аперечення, в якому вказано, щ о згідно листа Харківського обласного центу зайнятості з а №ХОЦЗ-05-1994 від 19.03.2008р. наказ Міні стерства праці та соціальної політики від 27.02.2008 р. №88 набирає чинності з 22.03.2008р.
Представник позивача у су довому засіданні підтримує п озовні вимоги у повному обся зі, надав додаткові поясненн я та документи для залучення до матеріалів справи.
Представник відповідача у судовому засіданні проти по зову заперечує, надав поясне ння, що дана справа не має розг лядатися господарським судо м, заявив усне клопотання про припинення провадження у сп раві.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановив наступне.
Відповідно ст. 12 ГПК України , господарським судам підвід омчі:
1) справи у спорах, що виникаю ть при укладанні, зміні, розі рванні і виконанні господар ських договорів, у тому числі щодо приватизації майна, та з інших підстав, крім:
- спорів про приватизацію де ржавного житлового фонду;
- спорів, що виникають при по годженні стандартів та техн ічних умов;
- спорів про встановлення ці н на продукцію (товари), а тако ж тарифів на послуги (виконан ня робіт), якщо ці ціни і тариф и відповідно до законодавств а не можуть бути встановлені за угодою сторін;
- спорів, що виникають із пуб лічно-правових відносин та в іднесені до компетенції Конс титуційного Суду України та адміністративних судів;
- інших спорів, вирішення як их відповідно до законів Укр аїни та міжнародних договорі в України віднесено до відан ня інших органів;
2) справи про банкрутство;
3) справи за заявами органів Антимонопольного комітету У країни, Рахункової палати з п итань, віднесених законодав чими актами до їх компетенці ї;
4) справи, що виникають з корп оративних відносин у спорах між господарським товариств ом та його учасником (засновн иком, акціонером), у тому числі учасником, який вибув, а також між учасниками (засновникам и, акціонерами) господарськи х товариств, що пов'язані із ст воренням, діяльністю, управл інням та припиненням діяльно сті цього товариства, крім тр удових спорів;
5) справи у спорах щодо облік у прав на цінні папери;
6) справи у спорах, що виникаю ть із земельних відносин, в як их беруть участь суб'єкти гос подарської діяльності, за ви нятком тих, що віднесено до ко мпетенції адміністративних судів.
З огляду на приписи частини третьої статті 22 Закону Украї ни "Про судоустрій України" та вимог статей 1, 4-1, 12 ГПК України, місцеві господарські суди р озглядають справи у спорах, щ о виникають з господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені процесуал ьним законом до їх підсуднос ті, коли склад учасників спор у відповідає приписам статті 1 ГПК, а правовідносини, з яких виник спір, мають господарсь кий характер.
У вирішенні питання про те, чи є правовідносини господар ськими, а спір - господарським , слід виходити з визначень, на ведених у статті 3 Господарсь кого кодексу України.
Господарський спір підвід омчий господарському суду, з окрема, за таких умов:
а) участь у спорі суб'єкта го сподарювання;
б) наявність між сторонами, по-перше, господарських відн осин, врегульованих Цивільни м кодексом України, Господар ським кодексом України, інши ми актами господарського і цивільного законодавства, і , по-друге, спору про право, що в иникає з відповідних відноси н;
в) відсутність у законі норм и, що прямо передбачала б вирі шення такого спору судом інш ої юрисдикції.
Статтею 17 КАС України встан овлено категорії спорів, на я кі поширюється компетенція а дміністративних судів щодо в ирішення адміністративних с прав. В тому числі: спори суб'є кта господарювання із суб'єк том владних повноважень щодо оскарження рішень, дій чи бе здіяльності останнього; спор и між суб'єктами владних повн оважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері у правління, а також спори з при воду укладання та виконання адміністративних договорів ; спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випад ках, встановлених законом.
Поняття "суб'єкт владних пов новажень" визначено статтею 3 КАС України, згідно з якою це - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, ї хня посадова чи службова осо ба, інший суб'єкт при здійснен ні ними владних управлінськи х функцій на основі законода вства, в тому числі на виконан ня делегованих повноважень.
Відтак необхідною ознакою суб'єкта владних повноважен ь є здійснення цим суб'єктом в ладних управлінських функці й, причому ці функції повинні здійснюватися відповідним суб'єктом саме у тих правові дносинах, у яких виник спір.
З огляду на викладене до ком петенції господарських суді в не відноситься розгляд спр ав у спорах:
а) про оскарження рішень (но рмативно-правових актів чи а ктів індивідуальної дії), ухв алених суб'єктом владних пов новажень, яким останній зобо в'язує суб'єкта господарюван ня вчинити певні дії, утримат ись від вчинення певних дій а бо нести відповідальність, з а умови, що оскаржуваний акт з гідно із законодавством Укра їни є обов'язковим до виконан ня;
б) про оскарження суб'єктом господарювання дій (бездіяль ності) органу державної влад и, органу місцевого самовряд ування, іншого суб'єкта владн их повноважень, їхньої посад ової чи службової особи, що ви пливають з наданих їм владни х управлінських функцій, якщ о ці дії (бездіяльність) не пов 'язані з відносинами, врегуль ованими господарським догов ором;
в) між суб'єктами владних по вноважень з приводу їхньої к омпетенції у сфері управлінн я;
г) з приводу укладання та ви конання адміністративних до говорів;
д) за зверненням суб'єкта вл адних повноважень у випадках , встановлених законом.
Відповідно до Положення пр о Харківський міський центр зайнятості, дана установа є р обочим органом виконавчої ди рекції Фонду загальнообов'яз кового державного соціально го страхування України на ви падок безробіття і була ство рена відповідно до наказу ди ректора Харківського обласн ого центру зайнятості від 05.11.20 08 р. № 452 шляхом злиття Харківсь кого міськрайонного центру з айнятості, Дзержинського, Жо втневого, Ленінського, Орджо нікідзевського та Червоноз аводського районних центрів зайнятості, та є правонаступ ником їх прав і обов'язків. Цен тр підпорядковується Харків ському обласному центру зайн ятості і забезпечує реалізац ію державної політики у сфер і зайнятості населення, вико нання функцій робочих органі в виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового держа вного соціального страхуван ня України.
Відповідно до статті 14 Осно в законодавства України про загальнообов'язкове державн е соціальне страхування стра хові фонди є органами, які зді йснюють керівництво та управ ління окремими видами загаль нообов'язкового державного с оціального страхування.
Фонд загальнообов'язковог о державного соціального стр ахування України на випадок безробіття виконує владні уп равлінські функції на основі законодавства, а надання дот ацій роботодавцю для створен ня додаткових робочих місць є реалізацією владних управл інських функцій. Правові, фін ансові та організаційні заса ди загальнообов'язкового дер жавного соціального страхув ання на випадок безробіття в изначаються Законом України "Про загальнообов'язкове дер жавне соціальне страхування на випадок безробіття".
Відповідно до статті 8 Зако ну України "Про загальнообов 'язкове державне соціальне с трахування на випадок безроб іття", Фонд створюється для уп равління страхуванням на ви падок безробіття, провадженн я збору та акумуляції страхо вих внесків, контролю за вико ристанням коштів, виплати за безпечення та надання соціал ьних послуг, здійснення інши х функцій згідно із цим Закон ом і статутом Фонду. Фонд є ціл ьовим централізованим страх овим фондом, некомерційною с амоврядною організацією. Дер жава є гарантом забезпечення застрахованих осіб та надан ня їм відповідних соціальних послуг Фондом. Діяльність Фо нду регулюється Основами зак онодавства України про загал ьнообов'язкове державне соці альне страхування, Законом У країни “Про зайнятість насел ення”, цим Законом та статуто м Фонду, який затверджується правлінням Фонду. Фонд не мож е провадити будь-яку діяльні сть, крім передбаченої цим За коном та статутом Фонду.
Згідно з частиною другою ст атті 12 Закону України "Про заг альнообов'язкове державне со ціальне страхування на випад ок безробіття" функції робоч их органів виконавчої дирекц ії Фонду покладаються на цен тр зайнятості Автономної Рес публіки Крим, обласні, Київсь кий і Севастопольський міськ і, районні, міськрайонні, місь кі та районні у містах центри зайнятості.
Відповідно до частини друг ої статті 7 Закону України "Про загальнообов'язкове державн е соціальне страхування на в ипадок безробіття" одним з ви дів соціальних послуг за цим Законом та Законом України "П ро зайнятість населення" є по шук підходящої роботи та спр ияння у працевлаштуванні, у т ому числі шляхом надання роб отодавцю дотації на створенн я додаткових робочих місць д ля працевлаштування безробі тних.
Статтею 30 Закону України "Пр о загальнообов'язкове держав не соціальне страхування на випадок безробіття" встановл ено, що Фондом може надаватис я дотація роботодавцям на ст ворення додаткових робочих м ісць для працевлаштування бе зробітних у розмірі витрат н а заробітну плату прийнятих за направленням державної сл ужби зайнятості осіб (але не в ище за середній рівень у галу зях національної економіки в ідповідної області) в розрах унку на рік. Можливості та обс яги надання дотацій визначаю ться правлінням Фонду виходя чи з фінансового стану Фонду . Порядок надання роботодавц ю дотації на створення додат кових робочих місць для прац евлаштування безробітних вс тановлюється спеціально упо вноваженим центральним орга ном виконавчої влади у сфері праці та соціальної політик и за погодженням з правління м Фонду.
Відповідно до частини друг ої статті 34 Закону України "Пр о загальнообов'язкове держав не соціальне страхування на випадок безробіття", Фонд зоб ов'язаний, зокрема: надавати с оціальні послуги, передбачен і цим Законом; вживати заході в до раціонального використа ння коштів і забезпечення фі нансової стабільності Фонду ; контролювати правильність витрат за страхуванням на ви падок безробіття, передбачен их цим Законом та іншими норм ативно-правовими актами з пи тань страхування на випадок безробіття.
Як свідчать матеріали спра ви, на виконання приписів Зак ону України "Про загальнообо в'язкове державне соціальне страхування на випадок безро біття" про надання дотацій та Порядку надання роботодавцю дотації для працевлаштуванн я безробітних, затвердженого наказом Мінпраці від 10.01.2001р. за № 1, зареєстрованого у Міністе рстві юстиції України 26.01.2001р. за № 75/5266 (далі - Порядок) між Харк івським міськрайонним центр ом зайнятості м. Харкова, прав онаступником якого є Харківс ький міський центр зайнятост і та Фізичною особою-підприє мцем ОСОБА_3 були укладен і договори про надання робот одавцю дотації на створення додаткового робочого місця д ля працевлаштування безробі тних, зокрема:
- ОСОБА_4 - договір №201108032100068 в ід 21.03.2008 р.;
- ОСОБА_5 - договір №201108032100089 в ід 21.03.2008 р.;
- ОСОБА_6- договір №201108032000891 ві д 20.03.2008 р.;
- ОСОБА_7 - договір №201108073000185 в ід 30.07.2008 р.;
- ОСОБА_8 - договір №201108073000186 в ід 30.07.2008 р.;
- ОСОБА_9 - договір № 201108102300273 в ід 23.10.2008 р.;
- ОСОБА_10 - договір №201108121200363 в ід12.12.2008 р.;
- ОСОБА_11 - договір №201108121200364 в ід 12.12.2008 р.;
- ОСОБА_12 - договір №201108121900386 в ід 19.12.2008 р.;
- ОСОБА_13 - договір №201108121900387 в ід 12.12.2008 р. (далі - Договори).
Відповідно до пункту 1 цих Д оговорів відповідач (Роботод авець) зобов' язався працевл аштувати на постійну роботу за направленням Центру зайня тості певного безробітного, а позивач в свою чергу взяв на себе зобов' язання надати д отацію на створення додатков ого робочого місця для праце влаштування безробітного у розмірі витрат на заробітну плату прийнятої за направле нням державної служби зайнят ості особи відповідно до ста тті 30 Закону України "Про зага льнообов'язкове державне соц іальне страхування на випадо к безробіття" та Порядку.
Таким чином, спірні Договор и укладено на виконання прип исів Порядку, який визначає у мови, механізм надання робот одавцю дотації на створення додаткових робочих місць для працевлаштування безробітн их та відповідальність за по рушення умов порядку її нада ння та використання.
При цьому, згідно з пунктом 10 Порядку, розгляд питання пр о можливість надання роботод авцю дотацій здійснюється ко місією, створення якої ініці ює робочий орган виконавчої дирекції Фонду, у складі пред ставників виконавчої дирекц ії Фонду, районних та міських державних адміністрацій, ор ганізацій роботодавців та їх об'єднань, професійних спіло к (за згодою), на підставі, зокр ема, письмової згоди роботод авця на направленні на праце влаштування з наданням дотац ії роботодавцю для прийняття на роботу на відповідне робо че місце безробітного за нап равленням служби зайнятості з умовою надання дотації.
Відповідно до пункту 11 Поря дку, рішення про надання робо тодавцю дотації з урахування м висновків комісії, які мают ь рекомендаційний характер, приймається директорами рай онних, міськрайонних, міськи х і районних у містах центрів зайнятості, які є робочими ор ганами виконавчої дирекції Ф онду, за місцем реєстрації ро ботодавця як платника внескі в на загальнообов'язкове дер жавне соціальне страхування на випадок безробіття.
За приписом пункту 12 Порядк у, розгляд питання про можлив ість працевлаштування безро бітного з наданням роботодав цю дотації здійснюється дире ктором центру зайнятості про тягом 5 календарних днів післ я отримання висновку комісії . У разі прийняття позитивног о рішення роботодавцю протяг ом 5 календарних днів направл яється проект договору між ц ентром зайнятості та роботод авцем про працевлаштування б езробітного з наданням дотац ії.
Пункт 13 Порядку встановлює вимоги до змісту договору пр о працевлаштування безробіт ного з наданням дотації.
Отже, відповідно до Закону України "Про загальнообов'яз кове державне соціальне стра хування на випадок безробітт я" та Порядку, органи Державно ї служби зайнятості України здійснюють контрольну функц ію щодо достовірності подани х роботодавцем даних, які і є п ідставою для визначення розм іру дотації та використання дотації. Між цим, згідно з пунк том 15 Порядку роботодавець не се відповідальність за забез печення гарантії зайнятості осіб, прийнятих на роботу з на данням роботодавцю дотації, достовірність даних, що є під ставою для визначення розмір у дотації та використання до тації. У разі недостовірност і поданих роботодавцем даних , використання дотації з пору шенням законодавства та пере шкоджання роботодавцем пров еденню перевірки центр зайня тості припиняє виплату дотац ії.
У разі порушення гарантій з айнятості осіб, прийнятих на роботу з наданням роботодав цю дотації, роботодавець пов ертає суму одержаної дотації та йому не може надаватись до тація протягом трьох років з дня отримання останньої сум и коштів.
Із матеріалів справи вбача ється, що на виконання поклад еної на органи Державної слу жби зайнятості контрольної ф ункції, Харківським обласним центом зайнятості з метою за безпечення цільового та ефек тивного використання коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального стра хування на випадок безробітт я, законного використання до тацій роботодавцями здійсне но перевірку достовірності д аних щодо кількості працюючи х на дату звернення.
На підставі одержаної інфо рмації від Управління Пенсій ного фонду України в Київськ ому районі м. Харкова від 26.06.2009 р . №11786-27/03 та Державної податково ї інспекції у Київському рай оні м. Харкова від 31.07.2009 року №13035/1 0/17-104 Центром зайнятості виявле ні та встановлені з боку відп овідача порушення пункту 6 По рядку, в зв' язку з чим Харків ським обласним центром зайня тості видано наказ від 30.06.2009 р. № 273 "Про стан дотримання Харків ським МРЦЗ умов Порядку нада ння роботодавцю дотацій на с творення додаткових робочих місць для працевлаштування безробітних", відповідно до я кого відшкодування сум дотац ій ФОП ОСОБА_14 було припин ено.
Відповідно до пункту 15 Поря дку Харківським міським цент ром зайнятості видано наказ від 01.10.2009 р. за № 132 "Про відшкодува ння зайво перерахованої дота ції роботодавцям у 2008 році" щод о необхідності повернення ро ботодавцями коштів у зв'язку з встановленим порушенням.
Пунктом 16 Порядку, який розр облено відповідно до Закону України "Про загальнообов'яз кове державне соціальне стра хування на випадок безробітт я", визначено, що спори, які вин икають з питань надання та ви користання дотації, вирішуют ься центром зайнятості вищог о рівня або в судовому порядк у.
Однак, враховуючи наявні у сторін правові підстави і по рядок укладення спірних дого ворів, їх зміст; механізм конт ролю з боку Центру зайнятост і за виконанням роботодавцем обов' язків за Договорами; п ередбачені Порядком принцип и надання дотації, наслідки н евиконання роботодавцем умо в Договорів; можливість вирі шення спорів центром зайнято сті вищого рівня - взаємовідн осин сторін за спірними Дого ворами, суд дійшов висновку, щ о правовідносини сторін пере бувають поза межами господар ської діяльності та господар ських відносин у розумінні с татті 3 Господарського кодек су України.
Згідно з статтею 1 Цивільног о кодексу України до відноси н з загальнообов' язкового д ержавного соціального страх ування цивільне законодавст во не застосовується.
Відповідно п.1 ст. 80 Господар ського процесуального кодек су України, господарський су д припиняє провадження у спр аві, якщо спір не підлягає вир ішенню в господарських судах України.
Враховуючи вищевикладене , суд визначає належність дан ого спору до адміністративно ї юрисдикції, оскільки спір у даній справі є публічно-прав овим, для якого законом не пер едбачено можливості його роз гляду за правилами господарс ького судочинства, а тому дан ий позов мав бути поданим та р озглянутим за правилами КАС України.
Таким чином, суд припиняє п ровадження у справі №16/167-09, оскі льки спір не підлягає виріше нню в господарських судах Ук раїни.
На підставі викладеного та керуючись статтями 1, 12, п. 1 ст. 80, 86 Господарського процесуаль ного кодексу України,-
УХВАЛИВ:
Провадження у справі 16/167-09 припинити .
Суддя Здоровко Л.М.
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2010 |
Оприлюднено | 22.12.2010 |
Номер документу | 9278735 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Здоровко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні