ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"03" листопада 2020 р. Справа № 924/681/20
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Мухи М.Є., за участю секретаря судового засідання Попика О.В. розглянувши матеріали
за позовом першого заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури, м. Старокостянтинів Хмельницької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області
до Фермерського господарства "Мальва" с. Підгірне Старокостянтинівський район Хмельницька область
про внесення змін до договору оренди землі
Представники сторін:
позивача: не з`явився
відповідача: не з`явився
прокуратури Гончар І.О. згідно наказу № 48к від 11.09.2020р.
В судовому засіданні відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Процесуальні дії по справі.
Ухвалою від 05.06.2020р. провадження у справі відкрито та зупинено до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судового рішення у справі № 912/2385/18.
Ухвалою від 03.08.2020р. провадження у справі поновлено. Підготовче засідання призначено на 31.08.2020р. У підготовчому засіданні 31.08.2020р. оголошено перерву до 16.09.2020р. Ухвалою від 16.09.2020р. продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, підготовче засідання відкладено на 05.10.2020р. У підготовчому засіданні 05.10.2020р. оголошено перерву до 19.10.2020р. Ухвалою від 19.10.2020р. закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті на 03.11.2020р.
Виклад позицій учасників справи, заяви, клопотання.
Прокурор в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області звернувся із позовом до суду про внесення змін до договору оренди землі від 11.10.2012р. укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Мальва". Обґрунтовуючи позовні вимоги, прокуратура вказує, що на підставі розпоряджень голови Старокостянтинівської районної державної адміністрації від 01.06.2009р. №174/2009-р ФГ "Мальва" передано в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 10га, яка розташована за межами населених пунктів Миролюбнинської сілської ради Старокостянтинівського району для ведення товарного виробництва. 11.10.2012р. між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та відповідачем укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 10га, яка розташована за межами населених пунктів Миролюбнинської сільської ради Старокостянтинівського району для ведення товарного виробництва. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 6824285600:06:028:0002. Прокурор повідомляє, що відповідно до п.4.1 - 4.2 Договору орендна плата за землю встановлюється в грошовій формі і становить 398грн. за 1га. Однак, відповідно до даних порталу загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативно грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 9,9999га (кадастровий номер 6824285600:06:028:0002) з цільовим призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва становить 330816,15грн. Рішенням Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району №2 від 21.06.2019р. затверджено ставки земельного податку за використання земель за межами населених пунктів, нормативно грошову оцінку яких не проведено, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва для юридичних осіб в розмірі 4%.
Зважаючи на те, що нормативна грошова оцінка землі використовується для визначення розміру орендної плати, то, на думку прокурора, зміні підлягає також і розмір орендної плати. З метою приведення договору оренди у відповідність до вимог чинного законодавства Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області неодноразово зверталось до ФГ "Мальва" про необхідність внесення змін до договору. Однак, відповідач у добровільному порядку зміни до зазначеного договору не вніс, додаткової угоди не уклав. У зв`язку з вказаним до місцевого бюджету щорічно не надходить 13232,65грн. орендної плати. Враховуючи, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не вживає заходів щодо усунення вказаних порушень, прокурор звернувся до суду із даним позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій та просить внести зміни до договору.
Відповідач у відзиві на позов зазначає, що договір відповідає всім вимогам чинного законодавства. Крім того, збільшення орендної плати у зв`язку із зростанням нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки договором не передбачено. Вважає, що розмір орендної плати вказаний у договорі не порушує інтереси держави, а її надмірне збільшення стане фінансовим тягарем для господарства. Також звертає увагу суду, що прокурор у позові просить внести зміни щодо орендної плати не вказавши при цьому за який період вона має бути сплачена. Враховуючи викладене у позові просить відмовити.
Прокурор у відповіді на відзив вказує, що статтею 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Прокурор зазначає, що передбачена в договорі орендна плата є такою, що не відповідає вимогам Податкового кодексу України, оскільки значно менша, ніж передбачено нормами чинного законодавства. Таким чином, враховуючи наявність підстав для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, вимога до відповідача про приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов`язкового для сторін, є правомірною.
Суд під час розгляду матеріалів справи встановив наступні обставини.
11.10.2012р. між Старокостянтинівською раонною державною адміністрацією (орендодавець) та фермерським господарством "Мальва" укладено договір оренди земельної ділянки відповідно до п.2.1 якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 10га, в т.ч. ріллі 10га, із земель резерву Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району,згідно з кадастровим планом (схемою) розташування земельної ділянки, що є невід`ємною частиною договору. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки наведена окремою довідкою, що додається і є невід`ємною частиною цього договору.
Згідно п.3.1 договору земельна ділянка надається у тимчасове платне користування на умовах оренди строком на 15 років, тобто до 11.10.2027р. для використання за цільовим призначенням.
Орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі і становить 398грн. за один гектар земель, які є об`єктом цього договору за рік оренди, на весь час дії договору. Обчислення розміру орендної плати за цим договором здійснюється із урахуванням коефіцієнтів індексації, визначених законодавством (за взаємною згодою сторін), зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в інших випадках, передбачених законодавством (п.п.4.1, 4.4).
Пунктом 9.1.2 договору передбачено право орендодавця вносити зміни в розділ 4 цього договору щодо розміру і строків внесення плати за землю в разі зміни ставки земельного податку у законодавчому порядку.
Згідно п.12.1 зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди, спір вирішується у судовому порядку.
Договір підписано представниками сторін та скріплено печатками.
Відповідно до виданого ФГ "Мальва" витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку 1 гектара сільськогосподарських угідь Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області від 25.01.2018р. №158, вартість гектара ріллі становила 23271,92грн.
Рішенням Старокостянтинівської районної ради від 05.08.2016р. №27 затверджено технічну документацію з нормативно грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 10,0001 га, призначено для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Миролюбненської сільської ради (кадастровий номер 6824285600:06:028:0001; нормативна грошова оцінка становить 303744,57грн.).
Рішенням Миролюбненської сільської ради №2 від 21.06.2019 "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2020 рік" встановлено на території сільської ради податки і збори, введені в дію з 01 січня 2020 року, в тому числі плату за землю та затверджено, зокрема Положення про оподаткування плати за землю. Згідно додатку 4.1 до рішення ставка податку для земель сільськогосподарського призначення (для ведення товарного сільськогосподарського (код 01.01)), нормативну грошову оцінку яких не проведено, становить 4 % нормативної грошової оцінки для юридичних осіб.
Матеріали справи містять листи Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 27-22-0.63-2137/2-18 від 30.03.2018р., №27-22-0.63-1772-19 від 25.03.2019р., №27-22-0.63-3693/2-19 від 21.06.2019р., № 19-22-0.63-7154/2-19 від 04.12.2019р. адресовані ФГ "Мальва" із пропозицією переглянути умови договору оренди земельної ділянки від 11.10.2012р. та встановити орендну плату за користування земельною ділянкою площею 10га в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
В подальшому Старокостянтинівська місцева прокуратура неодноразово направляла на адресу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листи, згідно яких просила надати інформацію про вжиті заходи щодо приведення до законодавчо встановленого розміру орендної плати у договорах оренди землі, укладених з ФГ "Мальва" (листи від від 06.05.2019р., 18.08.2019р., 11.11.2019р., 13.01.2020р., 16.03.2020р.).
У відповідь на вказані листи Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило, що останнім направлялись листи ФГ "Мальва" із пропозицією переглянути умови договору оренди в частині розміру орендної плати. Проте, відповіді не надходило, додаткові угоди не укладались.
На підтвердження вказаних обставин Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до своїх листів долучило докази звернення до ФГ "Мальва", які також містяться в матеріалах справи. Зокрема, листи та проект додаткового договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 11.10.2012р. із доказами їх надіслання відповідачу.
29.05.2020 Старокостянтинівська місцева прокуратура на підставі ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" листом № 34-3211вих20 повідомила Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області шляхом пред`явлення до господарського суду Хмельницької області позову про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 11.10.2012р.
Аналізуючи надані докази та пояснення представників сторін, оцінюючи їх у сукупності, суд приймає до уваги наступне.
Згідно ч.3 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах(ч.4 ст. 53 ГПК України).
Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.
Звертаючись до відповідного суб`єкта владних повноважень до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим (аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої палати Верховного Суду у справі № 912/2385/18 від 26.05.2020).
У даній справі перший заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із позовними вимогами до фермерського господарства "Мальва" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, оскільки ГУ Держгеокадастру в області не вживало заходів щодо усунення порушень чинного законодавства України.
Суд враховує, що відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
01.01.2013 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 № 5245-17, відповідно до якого райдержадміністрації не наділено повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів. Вищезазначені повноваження передано до центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів.
Наказом Міністерства аграрної політики України від 25.01.2013 № 40 затверджені зміни до Положення про Головні управління Держземагенства в областях, згідно з пунктом 4.32 якого Головні управління Держземагенства в областях були наділені повноваженнями передавати відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб в межах областей.
Відповідно до пунктів 2 та 5 частини першої постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" Державне агентство земельних ресурсів України реорганізоване шляхом перетворення в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 № 294-р "Питання Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" функції та повноваження Державного агентства земельних ресурсів у зв`язку з розформуванням покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Приймаючи до уваги вищенаведене, розпорядником земель за договором оренди землі від 11.10.2012р. є Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Суд встановив, що прокурор неодноразово направляв на адресу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листи, згідно яких просив надати інформацію про вжиті заходи щодо приведення до законодавчо встановленого розміру орендної плати у договорах оренди землі, укладених з ФГ "Мальва".
У відповідь на вказані листи Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило, що останнім направлялись листи ФГ "Мальва" із пропозицією переглянути умови договору оренди в частині розміру орендної плати. Проте, відповіді не надходило, додаткові угоди не укладались.
Оскільки Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області протягом розумного строку самостійно не звернулося до суду з позовом в інтересах держави, то 29.05.2020 Старокостянтинівська місцева прокуратура на підставі ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" листом № 34-3211вих-20 повідомила Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області та пред`явила до господарського суду Хмельницької області позов про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 11.10.2012р.
Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, то суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У відповідності до ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Приписами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За змістом абз.4 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з п.п. 288.1-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).
Суд встановив, що на підставі договору оренди землі від 11.10.2012р. Старокостянтинівська районна державна адміністрація передала в строкове платне користування Фермерському господарству "Мальва" земельну ділянку загальною площею 10 га, у тому числі ріллі 10га із земель резерву Миролюбненської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
У п. 2.3 договору сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки наведена окремою довідкою, що додається і є невід`ємною частиною договору.
Згідно із п. 4.1 договору орендна плата встановлюється у грошовій формі і становить 398грн. за один гектар земель, які об`єктом цього договору за рік оренди, на весь час дії договору.
Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру податку та орендної плати проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п.п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.п. 288.5.2).
Отже, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України. Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, від 17.10.2019 у справі № 922/53/19.
За змістом ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Згідно з ч. 1 ст. 23 зазначеного Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 № 105 "Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" у 2018 році проводилась загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення. Вказаною постановою затверджено Порядок проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (далі - Порядок).
Згідно п. 2 Порядку під загальнонаціональною (всеукраїнською) нормативною грошовою оцінкою земель сільськогосподарського призначення (далі - оцінка) слід розуміти нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення, яка проводиться одночасно на всій території України.
Об`єктом оцінки є землі сільськогосподарського призначення незалежно від форми власності в межах території природно-сільськогосподарських районів (у тому числі гірських природно-сільськогосподарських районів) Автономної Республіки Крим, областей, крім земель сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, оцінка яких проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213 (п. 5 Порядку).
У відповідності до п. 22 Порядку дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23 травня 2017 р. № 262.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка розроблена і затверджена рішенням органу місцевого самоврядування та відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру до затвердження технічної документації, діє протягом строку, визначеного частиною другою статті 18 Закону України "Про оцінку земель". У разі коли технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення розроблена, але не затверджена рішенням органу місцевого самоврядування, та/або відомості про таку оцінку не внесені до Державного земельного кадастру до затвердження технічної документації, до Державного земельного кадастру підлягають внесенню та використовуються відомості про оцінку (п. 24 Порядку).
Згідно відомостей з Державного земельного кадастру земельна ділянка площею 9,9999га (кадастровий номер 6824285600:06:028:0002) перебуває у користуванні ФГ "Мальва" до 11.10.2027р. Відповідно до даних Порталу загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 9,9999га (кадастровий номер 6824285600:06:028:0002) з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва становить 330816,15грн.
Відповідно до ч. 2 ст.632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст. 651 вказаного кодексу зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно п. 12.1 договору зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і ст. 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Зважаючи на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати і рішення про зміну нормативної грошової оцінки є обов`язковим, то суд дійшов висновку про наявність підстав для внесення змін до п. 4.6 договору оренди земельної ділянки від 11.10.2012р. та зазначення у договорі нової нормативної грошової оцінки.
Суд також погоджується із необхідністю доповнення п.2.1 договору, оскільки вказані зміни узгоджуються із відомостями, які містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, та вимогами ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", якою унормовано, що зазначення кадастрового номеру земельної ділянки в договорі оренди є обов`язковим. Крім того, така істотна умова договору оренди землі та внесення відповідних змін до пункту 2.1 договору не змінює прав та обов`язків сторін договору, оскільки не покладає на них будь-яких додаткових обов`язків та не надає додаткових прав, а є лише необхідним для відповідності договору фактичному землекористуванню та вимогам законодавства.
З приводу позовних вимог про внесення змін в пункт 4.1 договору оренди земельної ділянки від 11.10.2012р. та викладення його в редакції, запропонованій прокурором, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Обґрунтовуючи позовні вимоги у даній справі в частині необхідності внесення змін в п. 4.1 договору оренди земельної ділянки від 11.10.2012р. та визначення нового розміру орендної плати, прокурор посилається на прийняття Миролюбненською сільською радою рішення №2 від 21.06.2019 "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2020 рік" яким встановлено на території сільської ради податки і збори, введені в дію з 01 січня 2020 року, в тому числі плату за землю та затверджено, зокрема Положення про оподаткування плати за землю. Згідно додатку 4.1 до рішення ставка податку для земель сільськогосподарського призначення (для ведення товарного сільськогосподарського (код 01.01)), нормативну грошову оцінку яких не проведено, становить 4 % нормативної грошової оцінки для юридичних осіб.
Зважаючи на визначення у договорі оренди землі розміру орендної плати у грошовій формі, а не у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки, суд погоджується із доводами прокурора, що впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для зміни розміру орендної плати, визначеного у п. 4.1 договору оренди земельної ділянки від 11.10.2012р.
Разом з тим, суд зазначає, що визначення розміру орендної плати стосовно земельних ділянок державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням положень Податкового кодексу України.
Відповідно до ст. 10 Податкового кодексу України до місцевих податків належать: податок на майно та єдиний податок. Місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю, крім земельного податку за лісові землі).
Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території (п. 284.1 ст. 284 Податкового кодексу України).
Згідно з пунктами 34, 35 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п.п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.п. 288.5.2).
Рішенням Довгалівської сільської ради №1 від 11.06.2019 "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2020 рік" встановлено на території Довгалівської сільської ради податки і збори, введені в дію з 01 січня 2020 року, в тому числі плату за землю та затверджено, зокрема Положення про оподаткування платою за землю. Згідно додатку 1.1 до Типового положення про оподаткування платою за землю ставка податку для земель сільськогосподарського призначення (для ведення фермерського господарства (код 01.02)), нормативну грошову оцінку яких проведено, становить 1,0 % нормативної грошової оцінки, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, для юридичних осіб - 5% нормативної грошової оцінки.
Пунктом 4.4 договору визначено, що обчислення розміру орендної плати за цим договором здійснюється із урахуванням коефіцієнтів індексації, визначених законодавством (за взаємною згодою сторін), зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в інших випадках, передбачених законодавством.
Таким чином, з моменту укладення договору оренди землі від 11.10.2012р. відбулась зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та відсоткової ставки земельного податку, що є підставою зміни розміру орендної плати, який є істотною умовою договору. Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 16.04.2018р. по справі №910/7905/17, від 07.06.2018р. у справі №922/518/14.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).
Згідно з ч. 1 ст. 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ст. 73 ГПК доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом (ч. 3 ст. 13, ст. 74 ГПК України).
Таким чином, враховуючи норми чинного законодавства, положення п. 4.4 договору оренди землі, а також зміну нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки, та відсоткової ставки земельного податку, вимоги першого заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про внесення змін до договору оренди землі від 11.10.2012р. є правомірними, обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Судові витрати відповідно до ст.129 ГПК України покладаються на відповідача у зв`язку із задоволенням позову.
Керуючись ст. ст. 20, 24, 27, 73, 74, 76-79, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов першого заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури, м. Старокостянтинів Хмельницької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до Фермерського господарства "Мальва" с. Підгірне Старокостянтинівський район Хмельницька область про внесення змін до договору оренди землі задовольнити.
Внести зміни до договору оренди землі від 11.10.2012р., укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Мальва" наступного змісту: доповнити п. 2.1 Договору: "Кадастровий номер земельної ділянки
6824285600:06:028:0002";
пункт 4.1 Договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 4 (чотири) відсотки від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Хмельницькій області";
пункт 4.6 Договору викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 9,9999 га (кадастровий номер 6824285600:06:028:0002) становить 330816,15 гривні".
Стягнути з Фермерського господарства "Мальва" (Хмельницька область, Старокостянтинівський район, с. Підгірне, код 23838711) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3, код 02911102) - 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 коп.) витрат зі сплати судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення у порядку визначеному ст. 257 ГПК України до Північно - західного апеляційного господарського суду.
Повний текст рішення складено 12.11.20р.
СуддяМ.Є. Муха
Віддруковано 4 прим.: 1 - до справи, 2 - Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, Військоматський провулок, 3), 3 - позивачу (29016 вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький), 4 - відповідачу (31170, Хмельницька область, Старокостянтинівський р-н, с. Підгірне). Всім з повідомленням про вручення.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2020 |
Оприлюднено | 08.09.2022 |
Номер документу | 92796232 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Зміна договорів (правочинів) оренди |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Муха М.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні