ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/5104/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Фермерського господарства "Добра Ферма" до Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Служба автомобільних доріг у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство "Добра Ферма" /далі - позивач, ФГ "Добра Ферма"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області /далі - відповідач/, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Служба автомобільних доріг у Полтавській області /далі - третя особа/ про визнання протиправним та скасування рішення Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Службі автомобільних доріг у Полтавській області" від 25 серпня 2020 року /а.с.1-4/.
Позов обґрунтований тим, що позивачу передано в строкове платне користування (оренду) земельну ділянку (кадастровий номер 5324283100:00:006:0003) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на підставі договору оренди землі №3 від 18 квітня 2017 року та додаткової угоди до вказаного договору від 09 вересня 2017 року. 25 серпня 2020 року Пащенківською сільською радою Решетилівського району Полтавської області розглянуто лист Служби автомобільних доріг у Полтавській області №13-06/507 від 17 серпня 2020 року та прийнято рішення про надання дозволу Службі автомобільних доріг у Полтавській області на розробку проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 0,8351 га, розташованої на території Пащенківської сільської ради Решетилівського району, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності зі зміною цільового призначення для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства. З вказаним рішенням позивач не погоджується та вважає його таким, що підлягає скасуванню як протиправне, адже земельна ділянка площею 0,8351 га, яка розташована на території Пащенківської сільської ради Решетилівського району, є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 5324283100:00:006:0003, що перебуває у користуванні позивача на праві оренди на підставі вищевказаного договору оренди землі та додаткової угоди до нього. Оскільки вказане право користування позивача такою ділянкою не припинено у встановленому законодавством порядку, то надання відповідачем третій особі дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування без нотаріально засвідченої письмової згоди позивача як постійного землекористувача суперечить вимогам статті 123 Земельного кодексу України та статті 50 Закону України Про землеустрій .
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17 вересня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Службу автомобільних доріг у Полтавській області, витребувано докази.
Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 26-31/ зазначив, що позивачу передано в строкове платне користування (оренду) земельну ділянку з кадастровим номером 5324283100:00:006:0003 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на підставі договору оренди землі №3 від 18 квітня 2017 року та додаткової угоди до нього від 09 вересня 2017 року. Згідно з пунктом 37 вказаного договору його дія припиняється у разі викупу земельної ділянки (земельних ділянок) для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом. 25 серпня 2020 року Пащенківською сільською радою Решетилівського району Полтавської області прийнято рішення щодо припинення дії договору оренди землі. Крім того, рішення Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Службі автомобільних доріг у Полтавській області" від 25 серпня 2020 року не може бути скасовано, оскільки таке рішення вичерпало свою дію внаслідок його виконання. Відтак, приймаючи оскаржуване рішення, відповідач діяв в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством.
Правом на подання письмових пояснень на позовну заяву третя особа не скористалась.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
18 квітня 2017 року між Пащенківською сільською радою Решетилівського району Полтавської області та Фермерським господарством "Зелена Ферма" укладено договір оренди землі №3 /а.с.5-8/, відповідно до пункту 1 якого Пащенківська сільська рада Решетилівського району Полтавської області (орендодавець) надає, а Фермерське господарство "Зелена Ферма" (орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5324283100:00:006:0003, яка розташована за межами населених пунктів на території Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області.
Згідно з пунктами 2, 8 та 15 вказаного договору в оренду передається земельна ділянка площею 5,8871 га, в тому числі 5,8871 га ріллі. Договір укладено на 21 рік. Земельна ділянка передається в оренду для виробництва сільськогосподарської продукції.
Пунктами 33-35 цього договору передбачено, що дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність, викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; в інших випадках, передбачених законом. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених цим договором; з інших підстав, визначених законом. Розірвання договору оренди в односторонньому порядку не допускається.
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №85829098 від 25 квітня 2017 року /а.с. 9/ на земельну ділянку з кадастровим номером 5324283100:00:006:0003 площею 5,8871 га цільового призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області, зареєстровано за ФГ "Зелена Ферма" речове право оренди земельної ділянки згідно договору оренди землі від 18 квітня 2017 року, укладеного між ФГ "Зелена Ферма" та Пащенківською сільською радою, строком на 21 рік.
09 вересня 2017 року між Пащенківською сільською радою Решетилівського району Полтавської області та Фермерським господарством "Добра Ферма" укладено додаткову угоду до договору від 18 квітня 2017 року /а.с.10/ у зв`язку з перейменуванням орендаря з ФГ "Зелена Ферма" у ФГ "Добра Ферма", який є правонаступником у повному обсязі всіх прав та обов`язків.
Згідно положень додаткової угоди сторони уклали цю додаткову угоду про наступне: в преамбулі, тексті укладеного договору та реквізитах сторін ФГ "Зелена Ферма" в усіх відмінках замінити на ФГ "Добра Ферма", а всі інші умови укладеного договору залишаються без змін, сторони підтверджують по них свої зобов`язання. Ця додаткова угода є невід`ємною складовою частиною договору від 18 квітня 2017 року, набирає чинності з дня її підписання та діє до закінчення терміну дії даного договору.
Служба автомобільних доріг у Полтавській області звернулася до Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області із листом №13-06/507 від 17 серпня 2020 року /а.с.51-54/, в якому просила відповідно до вимог частини першої статті 122 та частини другої статті 123 Земельного кодексу України надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування орієнтовною площею 0,8351 га, розташованої на території Пащенківської сільської ради із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності зі зміною цільового призначення для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, для реконструкції автомобільної дороги державного значення Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка на ділянці км 150+000-км-155+000, Полтавська область. До вказаного листа додала: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування земельних ділянок для реконструкції автомобільної дороги державного значення Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка; копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Розглянувши лист Служби автомобільних доріг у Полтавській області №13-06/507 від 17 серпня 2020 року, Пащенківська сільська рада Решетилівського району Полтавської області сьомого скликання, керуючись частиною першою статті 122 та частиною другою статті 123 Земельного кодексу України, статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", прийняла рішення на сорок третій сесії "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Службі автомобільних доріг у Полтавській області" від 25 серпня 2020 року /а.с. 49-50/, яким надала дозвіл Службі автомобільних доріг у Полтавській області на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування орієнтовною площею 0,8351 га, розташованої на території Пащенківської сільської ради із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності зі зміною цільового призначення для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, для реконструкції автомобільної дороги державного значення Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка на ділянці км 150+000-км-155+000, Полтавська область.
Не погодившись з рішенням Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Службі автомобільних доріг у Полтавській області" від 25 серпня 2020 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту в частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу
Згідно з частинами першою та другою статті 116 вказаного Кодексу громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Частиною першою статті 122 ЗК України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з частиною першою статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі, зокрема, надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення.
Відповідно до частини другої вказаної статті особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з частиною третьою цієї статті відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
У практиці застосування статті 123 Земельного кодексу України Верховний Суд (у постановах від 07 серпня 2019 року у справі №0640/4370/18, від 19 грудня 2019 року у справі №806/3098/17) дійшов висновку, що підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою може бути відсутність нотаріально засвідченої письмової згоди землекористувача.
Також у постанові від 07 серпня 2019 року у справі №0640/4370/18 Верховний Суд зазначив, що погодження землекористувача вимагається у тому разі, якщо земельна ділянка перебуває в користуванні іншої особи. У цьому випадку необхідно не лише надати земельну ділянку у користування заявнику, але і припинити право користування цієї "іншої особи". Примусово зробити це неможливо - необхідна згода користувача.
Відповідачем не заперечується та наявним у матеріалах справи витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №85829098 від 25 квітня 2017 року підтверджується, що у користуванні позивача на праві оренди перебуває земельна ділянка площею 5,8871 га цільового призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5324283100:00:006:0003, яка розташована за межами населених пунктів на території Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області.
У суду відсутні підстави вважати, що право користування цією земельною ділянкою згідно договору оренди землі №3 від 18 квітня 2017 року, укладеного між Пащенківською сільською радою та Фермерським господарством "Зелена Ферма" /а.с.5-8/, та додаткової угоди від 09 вересня 2017 року до договору від 18 квітня 2017 року /а.с.10/, укладеної між Пащенківською сільською радою та Фермерським господарством "Добра Ферма", на момент розгляду цієї справи припинено, оскільки відповідні доводи сторонами не заявлялись та відповідні докази суду не надавались.
Як встановлено судом, рішенням сорок третьої сесії Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області сьомого скликання "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Службі автомобільних доріг у Полтавській області" від 25 серпня 2020 року Службі автомобільних доріг у Полтавській області надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування орієнтовною площею 0,8351 га, розташованої на території Пащенківської сільської ради із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності зі зміною цільового призначення для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, для реконструкції автомобільної дороги державного значення Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка на ділянці км 150+000-км-155+000, Полтавська область.
Між учасниками справи відсутній спір стосовно того, що вказаним рішенням Службі автомобільних доріг у Полтавській області надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування орієнтовною площею 0,8351 га, розташованої на території Пащенківської сільської ради, саме за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 5324283100:00:006:0003, яка перебуває у користуванні позивача на праві оренди.
З огляду на положення статті 123 ЗК України та правові висновки Верховного Суду щодо застосування норм цієї статті, є підстави стверджувати, що Пащенківська сільська рада Решетилівського району Полтавської області вправі була надавати іншій особі (Службі автомобільних доріг у Полтавській області) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування орієнтовною площею 0,8351 га, розташованої на території Пащенківської сільської ради, за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 5324283100:00:006:0003, лишу у випадку подання такою особою нотаріально засвідченої письмової згоди землекористувача (ФГ "Добра Ферма").
Втім, дослідивши зміст листа №13-06/507 від 17 серпня 2020 року, з яким Служба автомобільних доріг у Полтавській області звернулася до Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області для отримання дозволу, суд встановив, що до вказаного листа Служба автомобільних доріг у Полтавській області нотаріально засвідчену письмову згоду землекористувача, ФГ "Добра Ферма", не додала.
Беручи до уваги відсутність нотаріально посвідченого погодження землекористувача, суд доходить висновку, що рішення відповідача "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Службі автомобільних доріг у Полтавській області" від 25 серпня 2020 року не відповідає правильному застосуванню норм статті 123 Земельного кодексу України, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.
Отже, позов підлягає задоволенню.
Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За подання позову до суду позивач поніс витрати у вигляді сплати судового збору у сумі 2102,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням №820 від 14 вересня 2020 року /а.с. 17/.
Таким чином, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають витрати зі сплати судового збору у сумі 2102,00 грн.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Фермерського господарства "Добра Ферма" (вул. Горького, буд. 28-А, кв. 3, м.Решетилівка, Решетилівський район, Полтавська область, 38400, ідентифікаційний код 40901760) до Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області (с. Пащенки, Решетилівський район, Полтавська область, 38451, ідентифікаційний код 21044177), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Служба автомобільних доріг у Полтавській області (вул. В.Чорновола, буд. 22-А, м. Полтава, Полтавська область, 36039, ідентифікаційний код 25898491) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення сорок третьої сесії Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області сьомого скликання від 25 серпня 2020 року "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Службі автомобільних доріг у Полтавській області".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Пащенківської сільської ради Решетилівського району Полтавської області (с. Пащенки, Решетилівський район, Полтавська область, 38451, ідентифікаційний код 21044177) на користь Фермерського господарства "Добра Ферма" (вул. Горького, буд. 28-А, кв. 3, м.Решетилівка, Решетилівський район, Полтавська область, 38400, ідентифікаційний код 40901760) витрати зі сплати судового збору у сумі 2102,00 грн (дві тисячі сто дві гривні нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2020 |
Оприлюднено | 13.11.2020 |
Номер документу | 92799228 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні