Справа № 560/7124/20
РІШЕННЯ
іменем України
11 листопада 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П.
за участі:секретаря судового засідання Святецької М.В. позивача: ОСОБА_1 представника позивача:Назаренко В.В. розглянувши адміністративну справу за позовом кандидата в депутати Хмельницької обласної ради від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_1 до Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про визнання в частині протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Кандидат в депутати Хмельницької обласної ради від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області (далі - відповідач), в якому, з урахуванням уточнень до позовних вимог, просить визнати протиправним та скасувати рішення Хмельницької міської територіальної виборчої комісії оформлене протоколом Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради у межах усього територіального виборчого округу № 6 від 04.11.2020, в частині відомостей зазначених у п. 15 протоколу ТВК про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу по наступних виборчих дільницях: № 681440; № 681448; № 681449; № 681489; № 681467; № 681099; №681067; №681431; №681470; №681494; №681518, щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина". Зобов`язати Хмельницьку міську територіальну виборчу комісію провести перерахунок кількості голосів виборців, щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати Хмельницької обласної ради від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" у межах територіального виборчого округу № 6 по наступних виборчих дільницях: № 681440; № 681448; № 681449; № 681489; № 681467; № 681099; №681067; №681431; №681470; №681494; №681518.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за результатами підсумків голосування проведеного у межах усього територіального виборчого округу № 6, Хмельницькою міською територіальною виборчою комісією Хмельницького району Хмельницької області було складено протокол "Про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради" у межах усього територіального виборчого округу №6 від 04.11.2020.
Вказує, що у протоколах підрахунку голосів на виборчих дільницях № 681440, № 681448, №681449, №681489, №681467, № 681099, № 681067, №681431, №681470, №681494, №681518 містяться значна різниця у кількості голосів за підрахунками на виборчих дільницях територіального округу №6 з тими, що внесені у протоколи відповідачем.
Позивач вважає, що враховуючи наведені обставини, неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, оскільки у зазначених вище протоколах не узгоджується кількість голосів відданих за Хмельницьку регіональну організацію політичної партії "Батьківщина".
Позивач вважає прийняте Хмельницькою міською територіальною виборчою комісію Хмельницького району Хмельницької області рішення оформлене протоколом про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради у межах усього територіального виборчого округу № 6 від 04.11.2020, в частині відомостей зазначених у п. 15 протоколу ТВК про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу по наступних виборчих дільницях: № 681440; № 681448; № 681449; № 681489; № 681467; № 681099; №681067; №681431; №681470; №681494; №681518, щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" таким, що не відповідає вимогам чинного виборчого законодавства України, а тому підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 10.11.2020 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 11.11.2020 р. о 10:00 год. в приміщенні Хмельницького окружного адміністративного суду за адресою м. Хмельницький, вул. Козацька, 42, про що повідомлено сторін.
Відповідач своїм правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався та відзиву на адресу суду, не надав.
Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
В судовому засіданні позивач та його представник позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити в повному обсязі.
Заслухавши пояснення позивача та його представника, дослідивши позовну заяву, оцінивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази у їх взаємозв`язку та сукупності суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив, що позивач є кандидатом в депутати від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" з виборів депутатів Хмельницької обласної ради, що підтверджується посвідченням №123 від 29.09.2020.
Хмельницькою міською територіальною виборчою комісією Хмельницького району Хмельницької області 04.11.2020 складений протокол "Про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради" у межах усього територіального виборчого округу №6.
Протокол підписаний секретарем та усіма членами територіальної виборчої комісії без зауважень. Записи у протоколі є розбірливими та не містять виправлень, підчищень або описок, завірені печаткою територіальної виборчої комісії.
Позивач не погоджуючись з прийнятим Хмельницькою міською територіальною виборчою комісію Хмельницького району Хмельницької області рішенням оформленим Протоколом "Про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради" у межах усього територіального виборчого округу № 6 від 04.11.2020, в частині відомостей зазначених у п. 15 протоколу ТВК про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу по наступних виборчих дільницях: № 681440; № 681448; № 681449; № 681489; № 681467; № 681099; №681067; №681431; №681470; №681494; №681518, щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки зловживання дільничними виборчими комісіями призвели до подання Хмельницькій міській територіальній виборчій комісії Хмельницького району Хмельницької області недостовірних даних. Однак, відповідач не врахував зазначених порушень, склав протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради, а тому на думку позивача між протоколами територіальних виборчих дільниць та протоколом відповідача №6 від 04.11.2020 міститься значна різниця у кількості голосів виборців.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.
Відповідно до ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Положення пункту 2 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Згідно з частиною 3 статті 9 КАС України кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України (далі - ВК України).
Згідно ч.1 ст.1 ВК України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Відповідно до ч.1 ст.20 ВК України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно ч.1 ст.22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Частина 1 статті 33 ВК України визначає, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Відповідно до п.7 ч.1 ст.196 ВК України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи зокрема, як підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Кодексом (ч.3 ст.196 ВК України).
Порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці встановлений статтею 250 ВК України.
Відповідно до ч.ч.1,2 ст.250 ВК України підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.
Згідно ч.ч.1,3 ст.251 ВК України дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.
Протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.
Частина 4 статті 251 ВК України передбачає, що у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії.
Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. У разі незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена ДВК у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою комісії лише після його остаточного заповнення. Перший і другий примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.
Відповідно до частини п`ятої статті 250, частини першої статті 251, частини дванадцятої статті 254 ВК України, процедуру підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці під час проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - місцеві вибори), а також процедуру повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці визначає Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 № 386.
Згідно ч.5 ст.253 ВК України, протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації відповідно до частини першої цієї статті.
Встановлення підсумків голосування на місцевих виборах визначає стаття 255 ВК України.
Згідно ст.255 ВК України, територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів: 1) виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу; 2) міська (міста з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів районних в місті виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу; 3) сільська, селищна, міська: а) протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради; б) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі; 4) районна в місті виборча комісія: а) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч); б) протоколу про підсумки голосування з виборів міського голови.
До протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться: 1) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу); 2) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу); 3) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії, в межах територіального виборчого округу; 4) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список, не підтримавши окремого кандидата з цього списку, від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу.
Відомості про підсумки голосування в межах виборчого округу заносяться цифрами до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по кожній виборчій дільниці і сумарно по виборчому округу (частині виборчого округу).
Відповідно до ч.9 ст.255 ВК України, у протоколі про підсумки голосування зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами територіальної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні виборчої комісії. Член територіальної виборчої комісії, присутній на засіданні комісії, зобов`язаний підписати протокол про підсумки голосування. У разі незгоди з діями комісії чи підсумками голосування, зафіксованими у протоколі про підсумки голосування, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до відповідного протоколу про підсумки голосування. У разі відсутності підпису члена територіальної виборчої комісії у протоколі про підсумки голосування напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Протокол підписується та засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення. Перший і другий примірники протоколу про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів також мають право підписати кандидати, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні територіальної виборчої комісії при встановленні підсумків голосування. Не підписання протоколу окремими членами виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.
З матеріалів справи суд встановив, що позивач не погоджується з результатами вказаними у протоколах дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №681448, № 681440, № 681448, № 681449, № 681489, № 681467, № 681099, №681067, №681431, №681470, №681494, №681518 з виборів депутатів Хмельницької обласної ради у територіальному виборчому окрузі №6, зокрема щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список місцевої організації політичної партії - Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина".
Позивач надав до суду протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №681448, № 681440, № 681448, № 681449, № 681489, № 681467, № 681099, №681067, №681431, №681470, №681494, №681518 з виборів депутатів Хмельницької обласної ради у територіальному виборчому окрузі №6 щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список місцевої організації політичної партії - Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина".
З вказаних вище протоколів суд встановив, що по дільничній виборчій комісії №681448 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список місцевої організації політичної партії - Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (далі - ВО "Батьківщина) становить "44" голоси, а згідно загального протоколу Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради у межах усього територіального виборчого округу № 6 (далі - ХМТВК) вказано "52". По дільничній виборчій комісії №681440 кількість голосів за політичну партію ВО "Батьківщина" становить "31", а згідно протоколу ХМТВК вказано "32". По дільничній виборчій комісії №681449 кількість голосів за політичну партію ВО "Батьківщина" становить "41", а згідно протоколу ХМТВК вказано "46". По дільничній виборчій комісії №681489 кількість голосів за політичну партію ВО "Батьківщина" становить "-", а згідно протоколу ХМТВК вказано "45". По дільничній виборчій комісії №681467 кількість голосів за політичну партію ВО "Батьківщина" становить "6", а згідно протоколу ХМТВК вказано "31". По дільничній виборчій комісії №681099 кількість голосів за політичну партію ВО "Батьківщина" становить "9", а згідно протоколу ХМТВК вказано "66". По дільничній виборчій комісії №681067 кількість голосів за політичну партію ВО "Батьківщина" становить "36", а згідно протоколу ХМТВК вказано "37". По дільничній виборчій комісії №681431 кількість голосів за політичну партію ВО "Батьківщина" становить "51", а згідно протоколу ХМТВК вказано "51". По дільничній виборчій комісії №681470 кількість голосів за політичну партію ВО "Батьківщина" становить "32", а згідно протоколу ХМТВК вказано "44". По дільничній виборчій комісії №681494 кількість голосів за політичну партію ВО "Батьківщина" становить "17", а згідно протоколу ХМТВК вказано "67". По дільничній виборчій комісії №681518 кількість голосів за політичну партію ВО "Батьківщина" становить "32", а згідно протоколу ХМТВК вказано "38".
Отже, з наданих позивачем вказаних вище протоколів встановлено розбіжність в підрахунках голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список місцевої організації політичної партії - Хмельницька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина".
На виконання вимог ухвали суду відповідачем надано оригінали протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №681448, № 681440, № 681448, № 681449, № 681489, № 681467, № 681099, №681067, №681431, №681470, №681494, №681518 з виборів депутатів Хмельницької обласної ради у територіальному виборчому окрузі №6, а також оригінал протоколу Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради у межах усього територіального виборчого округу № 6, які були досліджені в судовому засіданні.
Оглядом наданих відповідачем протоколів та порівнявши кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список місцевої організації політичної партії ВО "Батьківщина" суд встановив, що кількість голосів у протоколі дільничної виборчої комісії №681448 становить "52" та у протоколі ХМТВК кількість голосів зазначено "52".
В уточненому протоколі дільничної виборчої комісії №681440 від 26.10.2020 кількість голосів становить "32" та у протоколі ХМТВК кількість голосів вказано "32". Згідно протоколу дільничної виборчої комісії №681449 кількість голосів становить "46" та у протоколі ХМТВК кількість голосів вказано "46". Відповідно до уточненого протоколу дільничної виборчої комісії №681489 від 01.11.2020 кількість голосів становить "45" та у протоколі ХМТВК кількість голосів вказано "45". У протоколі дільничної виборчої комісії №681467 кількість голосів становить "31" та у протоколі ХМТВК кількість голосів вказано "31". Відповідно до протоколу дільничної виборчої комісії №681099 кількість голосів становить "66" та у протоколі ХМТВК кількість голосів вказано "66". В уточненому протоколі дільничної виборчої комісії №681067 від 04.11.2020 кількість голосів становить "37" та у протоколі ХМТВК кількість голосів вказано "37". У протоколі дільничної виборчої комісії №681431 кількість голосів становить "51" та у протоколі ХМТВК кількість голосів вказано "51". У уточненому протоколі дільничної виборчої комісії №681470 кількість голосів становить "44" та у протоколі ХМТВК кількість голосів вказано "44". В уточненому протоколі дільничної виборчої комісії №681494 від 01.11.2020 кількість голосів становить "67" та у протоколі ХМТВК кількість голосів вказано "67". В уточненому протоколі дільничної виборчої комісії №681518 від 04.11.2020 кількість голосів становить "38" та у протоколі ХМТВК кількість голосів вказано "38".
Отже, з огляду на наведені вище цифри зазначені у протоколах з урахуванням уточнених протоколів дільничних виборчих комісій № 681440, № 681448, № 681449, № 681489, № 681467, № 681099, №681067, №681431, №681470, №681494, №681518 та п.15 протоколу Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області "Про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради" у межах усього територіального виборчого округу № 6 від 04.11.2020 судом не виявлено жодних розбіжностей по кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список місцевої організації політичної партії ВО "Батьківщина".
При цьому, суд наголошує, що вказані вище протоколи були надані Хмельницькою міською територіальною виборчою комісією Хмельницького району Хмельницької області.
Суд також дослідив оригінали протоколів дільничних виборчих комісій № 681440, № 681448, № 681449, № 681489, № 681467, № 681099, №681067, №681431, №681470, №681494, №681518 та оригінал протоколу Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області "Про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради" у межах усього територіального виборчого округу №6 від 04.11.2020, які були надані на виконання ухвали Хмельницького окружного адміністративного суду Хмельницькою обласною територіальною виборчою комісією.
Згідно даних зазначених у вказаних протоколах суд встановив, що згідно відомостей п.15 протоколу ХМТВК №6 від 04.11.2020 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список місцевої організації політичної партії ВО "Батьківщина" по виборчих дільницях № 681440 встановлено "52", № 681448 встановлено "32", № 681449 встановлено "46", № 681489 встановлено "45", № 681467 встановлено "31", № 681099 встановлено "66", №681067 встановлено "37", №681431 встановлено "51", №681470 встановлено "44", №681494 встановлено "67", №681518 встановлено "38".
Суд встановив, що у протоколах дільничних виборчих комісіях № 681448, № 681449, № 681489, № 681467, № 681099, №681067, №681431, №681470, №681494, №681518 кількість голосів вказана аналогічна, як і в протоколі ХМТВК №6 від 04.11.2020.
Однак, що стосується протоколу дільничної виборчої комісії № 681440, зокрема уточнюючого від 04.11.2020, що надано до суду Хмельницькою обласною територіальною виборчою комісією, суд встановив, що в графі 7 пункту 12, зокрема щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий округ список від кожної партії місцевої організації політичної партії за Хмельницьку обласну партійну організацію всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" зазначено "36" голосів.
З оскаржуваного позивачем протоколу Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області "Про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради" у межах усього територіального виборчого округу № 6 від 04.11.2020, в частині, що стосується відомостей зазначених у п. 15 протоколу ТВК про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу, щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" по виборчій дільниці №681440, суд встановив, що кількість голосів в ньому вказана "32".
Отже, в даному випадку, відповідачем не враховано уточнюючий протокол дільничної виборчої комісії від 04.11.2020 під час складення загального протоколу Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області "Про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради" у межах усього територіального виборчого округу № 6 від 04.11.2020, що вказує на невірний підрахунок голосів виборців по виборчій дільниці №681440 стосовно вказаної політичної партійної організації.
Оскільки уточнюючий дільничний протокол був підписаний 04.11.2020 о 08 год. 45 хв., а в свою чергу протокол № 6 від 04.11.2020 підписаний та складений о 23 год. 38 хв., що вказує на думку суду на протиправність дій відповідача під час прийняття оспорюваного в рішення по даній справі.
Відповідно до ч.ч.7,8 ст.254 ВК України, у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.
У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.
Дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол з позначкою "Уточнений" складається відповідно до цього Кодексу у порядку, в якому було складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, який потребує уточнення, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколу дільничної виборчої комісії з позначкою "Уточнений" і занесені до цього протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
З наданих Хмельницькою міською ТВК та Хмельницькою обласною ТВК оригіналів протоколів (в тому числі уточнюючих) дільничних виборчих комісій № 681440, № 681448, № 681449, № 681489, № 681467, № 681099, №681067, №681431, №681470, №681494, №681518 та протоколу ХМТВК "Про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради" у межах усього територіального виборчого округу № 6 від 04.11.2020, суд встановив, що усі графи протоколів заповнені, кожна сторінка протоколу містить відбиток печатки як дільничної виборчої комісії, так і ТВК, у протоколі містяться відомості щодо усіх кандидатів, партій та кількість поданих за них голосів, наявні підписи, зазначені дата та час складання протоколів.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, суд вважає, що позивачем частково доведено правомірність обставин, якими позивач обґрунтовує свої позовні вимоги. Під час розгляду та вирішення даної справи суд встановив обставину, яка свідчить про порушення виборчих прав позивача як кандидата в депутати до Хмельницької обласної ради, зокрема щодо винесення протиправного рішення Хмельницької міської територіальної виборчої комісії оформленого протоколом Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області "Про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради" у межах усього територіального виборчого округу № 6 від 04.11.2020, в частині відомостей зазначених у п. 15 протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу по виборчій дільниці № 681440, щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина".
Згідно ч.6 ст.64 ВК України, у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.
Відповідно до ч.12 ст.254 ВК України, повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах. Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Враховуючи протиправність рішення Хмельницької міської територіальної виборчої комісії оформлене протоколом Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області "Про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради" у межах усього територіального виборчого округу № 6 від 04.11.2020, в частині відомостей зазначених у п. 15 протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу по виборчій дільниці № 681440, щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", суд вважає за необхідне зобов`язати Хмельницьку міську територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок кількості голосів виборців, щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати Хмельницької обласної ради від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" у межах територіального виборчого округу № 6 по виборчій дільниці № 681440.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Тому, з урахуванням вищевикладеного, системно проаналізувавши положення чинного ВК України та надавши оцінку доказам, які знаходяться в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість частини позовних вимог, а тому, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до ч. 4 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів до розгляду незалежно від сплати судового збору.
У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом
Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов кандидата в депутати Хмельницької обласної ради від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_1 до Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про визнання в частині протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області оформлене протоколом Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області "Про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької обласної ради" у межах усього територіального виборчого округу № 6 від 04.11.2020, в частині відомостей зазначених у п. 15 протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу по виборчій дільниці № 681440, щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина".
Зобов`язати Хмельницьку міську територіальну виборчу комісію Хмельницького району Хмельницької області провести повторний підрахунок кількості голосів виборців, щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати Хмельницької обласної ради від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" у межах територіального виборчого округу № 6 по виборчій дільниці № 681440.
В задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 420 (чотириста двадцять) грн 40 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з його проголошення.
Повне рішення складене 11 листопада 2020 року 22:50.
Позивач:Кандидат в депутати Хмельницької обласної ради від Хмельницької обласної партійної організації Всеукраїнського об"єднання "Батьківщина" ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Хмельницька міська територіальна виборча комісія Хмельницького району Хмельницької області (вул. Гагаріна, 3А,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , ідентифікаційний код - 43757550)
Головуючий суддя О.П. Шевчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2020 |
Оприлюднено | 12.11.2020 |
Номер документу | 92799849 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Шевчук О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні