ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
11 листопада 2020 року м. Дніпросправа № 160/2043/20
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),
суддів: Прокопчук Т.С., Шлай А.В.,
за участю секретаря судового засідання Іотової А.О.,
за участю:
представника відповідача: Никитенко Є.В.,
представника позивача: Казанцева С.В..
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпро апеляційні скарги Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Дніпровської міської ради
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 липня 2020 року, (суддя суду першої інстанції Сидоренко Д.В.), прийняте у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро, повне судове рішення складено 23.07.2020 року, в адміністративній справі №16/2043/20 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство АГРОМАШІНВЕСТ до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Дніпровська міська рада про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення - рішення, -
в с т а н о в и в :
20 лютого 2020 року товариство з обмеженою відповідальністю звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення №000783504 від 28.11.2019 року форми «Р» , яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "орендна плата з юридичних осіб" на суму 279130,74 грн., у т.ч. 223304,59 грн. - донарахована сума податкового зобов`язання; 55826,15 грн. - штрафна (фінансова) санкція (штраф) - 25%.
Позовні вимоги обґрунтовані незгодою з оскаржуваним рішенням та висновками, викладеними в акті, оскільки вони суперечать вимогам діючого законодавства, не відповідають дійсним обставинами справи, є однобічними, необґрунтованими та такими, що направлені на порушення прав та законних інтересів товариства, ґрунтуються лише на припущеннях фіскального органу. Також в позові зазначено зокрема, що для встановлення нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та розрахунку орендної плати за договором, при проведенні перевірки, відповідачем безпідставно використано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який не відповідає періоду складання та надання декларації про орендну плату за землю за 2017 рік.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 липня 2020 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення №000783504 від 28.11.2019 року.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Дніпровська міська рада звернулась до суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить оскаржуване рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що при укладенні договору оренди земельної ділянки позивачу було відомо, що коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки становить 2.5 %, однак користуючись тим, що є певний порядок внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру, позивачем не було вчасно внесено відповідні відомості, внаслідок чого було завідомо занижено розмір орендної плати за земельну ділянку, що призвело до ненадходження до місцевого бюджету значної суми оренди землі. Сформований 27.05.2019 року Витяг з технічної документації про нормативну оцінку земельної ділянки містить інформацію, яка фактично відображає цільове використання земельної ділянки Позивачем з початку укладення договору та на сьогодні, тобто з тим самим коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,5%, тобто такий, який був раніше до початку дії Наказу №489 Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів . Відтак, визначаючи податкове повідомлення - рішення позивача відповідач діяв в порядку та в межах повноважень, визначених Законом.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області також звернулось до суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що податкове повідомлення - рішення є таким, що прийняте в порядку та в межах повноважень, визначених Законом. Відповідач зазначає, що відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер - 1210100000:03:014:0005, сформованого відділом у м. Дніпрі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 27.05.2019 року №1005-3398, нормативно грошова оцінка земельної ділянки, що перебуває в оренді позивача, становить 37 217 670.99 грн. Категорія земель: 900 землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Цільове призначення земельної ділянки: 12.11. - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу. Коефіцієнт Км2- 2,37, Сукупний коефіцієнт Км3- 1,19. Коефіцієнт Кф - 2,50. Відповідач не наділений повноваженнями тлумачення чинного Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, сформованого 27.05.2019 року №1005-3398-НГО, а лише визначає суму орендної плати за наявними даними, отриманими від центральних органів виконавчої влади, що реалізують політику у сфері земельних відносин.
На адресу суду від позивача надійшов відзив на апеляційні скарги, в якому останній зазначає про безпідставність доводів відповідача та третьої особи, просить суд апеляційні скарги залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Від представника Дніпровської міської ради на адресу суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із зайнятістю представника в іншому судовому засіданні.
Колегія суддів, порадившись на місці, з урахуванням думки інших учасників справи, а також з урахуванням рівня складності справи, поважності причин неприбуття представника сторони до судового засідання, ухвалила - відмовити в задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи, з огляду на те, що на думку суду Дніпровська міська рада, яка була заздалегідь повідомлена про час та місце розгляду справи, не була позбавлена можливості забезпечити участь у судовому засіданні іншого свого представника.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, відзиву на апеляційні скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що У період з 23.10.2019р. по 29.10.2019р., на підставі направлення від 23.10.2019р. №770 та від 11.07.2019р. №4674, виданого Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, згідно з пп.19-1.1.1 п.19-1.1 ст.19-1, пп.20.1.4. п.20.1 ст.20, ст.75, пп.78.1.1, 78.1.4 п.78.1 ст.78, п.82.2 ст.82 Податкового кодексу України, та відповідно до наказу Головного управління ДФС у Дніпропетровській області від 18.10.2019 року №913-п, проведена документальна позапланова виїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АГРОМАШІНВЕСТ» з питань повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельну ділянку, що перебувають в користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АГРОМАШІНВЕСТ» на підставі укладеного договору оренди землі: площею: 0,9082 га (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005) за період з 01.01.2017 по 31.12.2017р.
За результатами перевірки складений акт від 05.11.2019р. №8085/04-36-05-04/21871012, згідно висновків якого проведеною перевіркою встановлено порушення позивачем пп.16.1.4 п.16.1 ст.16, п.286.1, 286.2 ст.286, п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України, внаслідок чого встановлено заниження орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Соборного району м.Дніпро за період з 01.01.2017р. по 31.12.2017р. на суму 223304,59 грн.
На підставі вказаного акту контролюючим органом винесене податкове повідомлення-рішення від 28.11.2019р. №000783504 яким Товариству з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АГРОМАШІНВЕСТ» збільшено суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на суму 223304,59 грн. за податковим зобов`язанням та 55826,15 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами).
Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України, плата за землю - є обов`язковим платежем у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Приписами ст. 270 ПК України визначено, що об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Відповідно до п. 286.1 ст. 286 ПК України, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 286.2 ст. 286 ПК України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Підпунктом 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 ПК визначено, що базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь та земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (п.274.1 ст. 274 ПК України).
При цьому, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру (пункт 286.1 статті 286 ПК України ).
Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частиною 1 статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Згідно з підпунктом 14 пункту 24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 , до Державного земельного кадастру вносяться відомості про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, значення якої розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у пункті 24, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку.
Отже, виходячи із системного аналізу норм права, базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, нормативна грошова оцінка земельної ділянки проводиться у визначеному законом порядку, підставою для нарахування податку є дані державного земельного кадастру .
Між Дніпропетровською міською радою та ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АГРОМАШІНВЕСТ» було укладено договір оренди земельної ділянки від 10.09.2010р., згідно якого ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АГРОМАШІНВЕСТ» , відповідно до рішення міської ради №194/58 від 16.06.2010р. прийнято у строкове платне користування земельну ділянку, площею 0,9082 га., що знаходиться за адресою: 49041, м.Дніпро, Соборний район, вул.Панікахи, 7, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м.Дніпро за кодом 1210100000:03:014:0005. Цільове призначення земельної ділянки: (УКВЦЗ): 1.11.1 (автотехобслуговування).
До ДПІ у Соборному районі м.Дніпра ГУ ДПС у Дніпропетровській області від ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АГРОМАШІНВЕСТ» подано податкову декларацію з плати за землю (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за земельну ділянку площею 0,9082 га. (кадастровий номер 1210100000:03:014:0005), розташовану за адресою: 49041, м.Дніпро, Соборний район, вул.Панікахи, 7, за 2017 рік.
Вказана податкова декларація з плати за землю подана згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2017р. №12/090217/03-07 згідно якої цільове призначення земельної ділянки КВЦПЗ - інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру. Коефіцієнт Км2-2,37. Сукупний коефіцієнт Км3-1,19. Коефіцієнт Кф-2,00. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 2017 рік становить 29774184,73 грн., відповідно до якої нарахована річна сума орендної плати за землю загальною сумою 893225,54 грн.
Також до перевірки надано лист відділу у м.Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області на ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АГРОМАШІНВЕСТ» від 11.06.2018р. №8/040618/03-07, яким повідомлено про необхідність внесення змін до відомостей про цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:014:0005 до Державного земельного кадастру. Та наголошено, що наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016р. №489 застосовується з 01.01.2017р.
Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1210100000:03:014:0005, сформованого відділом у м.Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 27.05.2019р. №100-3398 на запит Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради по ТОВ «Науково-виробниче підприємство «АГРОМАШІНВЕСТ» , нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2017р. по 49041, м.Дніпро, Соборний район, вул.Панікахи, 7 площею 0,9082га. складає 37217670,99 грн. Категорія земель: 900 землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Цільове призначення земельної ділянки - 12.11 - Доля розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу. Коефіцієнт Км2- 2,37. Сукупний коефіцієнт Км3-1,19. Коефіцієнт Кф-2,50.
Річна сума орендної плати за землю, яка повинна бути нарахована ТОВ «НВП «АГРОМАШІНВЕСТ» у відповідності вимогам чинного законодавства України на 2017 рік складає 1116530,13 грн., заниження орендної плати за земельну ділянку площею 0,9082 га. за 2017 рік складає 223304,59 грн.
Як вбачається з матеріалів справи, при розрахунку орендної плати за землю на 2017 рік, позивачем використаний розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2017р. №12/090217/03-07, із коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки Кф - « 2,00» . Відповідно до розділу цільове призначення (КВЦПЗ) «інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру» .
В подальшому, Відділом у м.Дніпро Головного управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області, на замовлення Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпропетровської міської ради, було сформовано витяг від 27.05.2019р. №1005-3398 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, згідно якої, нормативна грошова оцінка вищевказаної земельної ділянки визначена станом на 2017р. на рівні 37217670,99 грн. (Цільове призначення земельної ділянки: 12.11 Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу. Коефіцієнт (Кф) - 2,5).
Зі змісту витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2017р. №12/090217/03-07 та від 27.05.2019р. №1005-3398 вбачається, що при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки, територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, застосовані різні коефіцієнти функціонального використання (Кф) із значенням « 2,0» та « 2,5» відповідно, що і призвело до визначення різної нормативної грошової оцінки земельної ділянки із кадастровим номером 1210100000:03:014:0005.
Процедура проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів з 01.01.2017р. визначається Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 19.12.2016 року за №1647/29777.
Відповідно до п.3 Розділу ІІ Порядку №489 нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою 1.
Згідно із п.5 Розділу ІІ Порядку №489 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306 (додаток 1). Отже коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки, який впливає на визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є базою оподаткування плати за землю, встановлюється залежно від коду виду цільового призначення земель. При цьому у Примітках Додатку І до Порядку №489 (у редакції до 16.07.2018р.) визначено, що у разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) застосовується із значенням 2,0.
Тобто, єдиною умовою за якої починаючи з 01.01.2017 р. повинен застосовуватися Кф інший, ніж із значенням 2,0, є наявність у відомостях Державного земельного кадастру коду Класифікації видів цільового призначення земель.
Листом вих.№28-4-0.38-192/107-18 від 12.02.2018р. Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомило позивача про те, що управління вважає за можливе з метою забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення земель змінити код КВЦПЗ у даних Державного земельного кадастру для земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:03:014:0005, яка розташована за адресою: вул.Панікахи, 7, на значення: « 12.11 - Для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу» .
Отже, у 2017 році відомості Державного земельного кадастру не містили інформації про код Класифікації видів цільового призначення земель відносно земельної ділянки, яка перебуває в користуванні позивача.
Таким чином, позивач правомірно застосував у розрахунку розміру орендної плати відомості, які отримав від ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області (витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.02.2017р. №12/090217/03-07), при тому що витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 27.05.2019р. №1005-3398, на час подання декларації за 2017 рік, не існувало, а тому він не міг бути врахований позивачем при розрахунку розміру орендної плати за землю.
Відповідальність за правильність визначення показників (в тому числі і коефіцієнта функціонального використання Кф) при формуванні Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та обчисленні нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі цих показників, покладається на орган, що його формує (в розрізі спірних відносин - Головне управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області). За таких обставин, користувач земельної ділянки лише використовує відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, визначену у Витягу на момент складання податкової звітності та не може нести відповідальність за правильність її обчислення.
З урахуванням викладеного вище, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 28.11.2019р. №000783504.
З урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції вважає, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції тому, підстави для зміни або скасування рішення суду - відсутні.
Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 310, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 325 КАС України, суд,-
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Дніпровської міської ради - залишити без задоволення.
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 липня 2020 року в адміністративній справі №160/2043/20 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів до Верховного Суду.
Постанова в повному обсязі складена 12.11.2020 року.
Головуючий - суддя О.О. Круговий
суддя Т.С. Прокопчук
суддя А.В. Шлай
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2020 |
Оприлюднено | 16.11.2020 |
Номер документу | 92808986 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Круговий О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні