ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"13" листопада 2020 р. справа № 300/2254/20
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Матуляка Я.П., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Соломон" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами за № 5564 від 31.05.2012, -
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Соломон" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами за № 5564 від 31.05.2012.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5564 від 31.05.2012 з метою видобування підземних мінеральних природних столових вод для промислового розливу. За наслідками перевірки дотримання товариством з обмеженою відповідальністю "Соломон" вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, позивачем встановлено порушення вимог законодавства у сфері надрокористування, які допущені відповідачем. За вказаних обставин Державною службою геології та надр України винесено припис за №821-19/02 від 17.10.2019, яким відповідачу надано строк для усунення виявлених порушень. Внаслідок непідтвердження товариством з обмеженою відповідальністю "Соломон" факту усунення порушень вимог законодавства, позивачем 10.03.2020 винесено рішення, яким зупинено дію дозволу та надано відповідачу строк 30 днів для усунення порушень. В зазначений строк відповідач не усунув порушення. Листом від 04.06.2020 № 8376/01/07-20 Державна служба геології та надр України звернулася до відповідача з проханням надати згоду/не згоду на припинення права користування надрами, однак інформація щодо згоди на анулювання спеціального дозволу від товариства з обмеженою відповідальністю "Соломон" до позивача не надходила. Враховуючи те, що відповідачем впродовж наданому йому строку не вжито заходів на усунення виявлених порушень в сфері надрокористування, не висловлено власної позиції (згоди чи не згоди) на припинення права користування надрами, Державна служба геології та надр України на підставі вимог статті 26 Кодексу України "Про надра" звернулася до суду із вказаним позовом.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.09.2020 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження (а.с.54-55).
Відповідач правом на подання відзиву у встановлений судом строк не скористався, хоча про розгляд справи судом повідомлявся належним чином, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у відповідності до вимог статті 262 КАС України, дослідивши в сукупності письмові докази, якими позивач обґрунтовує позовні вимоги, судом встановлено наступне.
Товариству з обмеженою відповідальністю "Соломон" надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5564 від 31.05.2012 з метою видобування підземних мінеральних природних столових вод для промислового розливу (надалі - спеціальний дозвіл) та укладено угоду №5564 про умови користування надрами з метою видобування копалин від 28.10.2016 (а.с.6, 7, 9-17).
Позивач наказом №450 від 28.11.2018 затвердив річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Держгеонадра України на 2019 рік, відповідно до якого перевірку відповідача призначено на 15.10.2019 (а.с.20, 21).
На виконання наказу Держгеонадр України №278 від 15.08.2019 "Про проведеня планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у жовтні 2019 року" (а.с.18, 19) та повідомлення про проведення планової перевірки від 19.08.2019 (а.с.22), в період з 15.10.2019 по 17.10.2019 Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України проведено планову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. За результатами проведення вказаної планової перевірки відповідача складено акт перевірки за № 2-03/09/2019-44/п-181 від 17.10.2019 (а.с.25-36).
Перевіркою встановлено такі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування:
- не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами № 5564 від 31.05.2012 - видобування підземних мінеральних природних столових вод для промислового розливу, оскільки станом на момент проведення перевірки з квітня 2018 року підприємство не здійснює видобуток та розлив води;
- частково не виконується пункт 5.3 статті 5 Угоди про умови користування надрами від 28.10.2016 №5564 в частині дотримання вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами, використання надр відповідно до цілей, для яких їх було надано, дотримання вимог передбачених Дозволом та Угодою.
Вищевказані порушення зафіксовані позивачем також у приписі №821-19/02 від 17.10.2019, яким зобов`язано відповідача усунути їх до 18.11.2019 (а.с.37-38).
У зв`язку з неусуненням відповідачем виявлених порушень Держгеонадра України розглянуло питання щодо зупинення дії дозволу на користування надрами №5564 від 31.05.2012 (а.с.39, 40).
Згідно з наказом від 10.03.2020 за №85 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень, та внесення змін до наказів" позивач прийняв рішення № 2-РГ/2020 від 28.02.2020 про зупинення дії дозволу на користування надрами №5564 від 31.05.2012 та надав відповідачу 30 днів на усунення порушень (а.с.41, 42).
Листом від 25.03.2020 Держгеонадра України повідомило товариство з обмеженою відповідальністю "Соломон" про зупинення дії дозволу на користування надрами №5564 від 31.05.2012 та надало строк на усунення порушень. Вказаний лист отримано відповідачем 07.04.2020, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.43, 44).
05.05.2020 позивачем винесено подання про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5564 від 31.05.2012 (а.с.45-46).
04.06.2020 на адресу відповідача направлено лист з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, згідно спеціального дозволу № 5564 від 31.05.2012 (а.с.47-48). Зазначений лист отримано відповідачем 17.06.2020, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.49).
Товариство з обмеженою відповідальністю "Соломон" будь-якої інформації про згоду на анулювання дозволу на користування надрами № 5564 від 31.05.2012 позивачу не надало, а тому анулювати такий дозвіл можливо лише шляхом звернення до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Статтею 2 Кодексу України про надра передбачено, що завданням Кодексу України про надра є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
Згідно з частиною 1 статті 4 Кодексу України про надра надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради).
В частині 1 статті 11 Кодексу України про надра визначено, що державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України.
В свою чергу, Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
Відповідно до підпунктів 9, 10 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України Держгеонадра України (надалі - Положення № 1174) відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Крім того, згідно з підпунктом 12 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Згідно з вимогами абзацу 1 стаття 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр (стаття 19 цього Кодексу).
Відповідно до частини 2 стаття 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
На виконання частини 2 статті 16 Кодексу України про надра постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, який регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (надалі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами. Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" .
Відповідно до пункту 10 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
В даному випадку, з товариством з обмеженою відповідальністю "Соломон", окрім видачі спеціального дозволу на користування надрами № 5564 від 31.05.2012, укладено угоду № 5564 про умови користування надрами з метою видобування копалин від 28.10.2016.
В частині 7 статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарювання" передбачено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру, зокрема, в разі здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Згідно з частиною 2 статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.
Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами (частина 3 статті 24 Кодексу України про надра).
За змістом статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Згідно з підпунктом 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;
При цьому пунктом 23 вказаного Порядку визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Статтею 56 Кодексу України про надра передбачено, що основними вимогами в галузі охорони надр є: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини 1 статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.
Отже, однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра. При цьому право тимчасово зупиняти дію спеціального дозволу надано органу, який видав спеціальний дозвіл.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, у зв`язку з невиконанням особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, а саме: відповідачем не виконана мета спеціального дозволу на користування надрами № 5564 від 31.05.2012 - видобування підземних мінеральних природних столових вод для промислового розливу, оскільки станом на момент проведення перевірки з квітня 2018 року підприємство не здійснює видобуток та розлив води; частково не виконується пункт 5.3 статті 5 Угоди про умови користування надрами від 28.10.2016 №5564 в частині дотримання вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами, використання надр відповідно до цілей, для яких їх було надано, дотримання вимог передбачених Дозволом та Угодою; не усунуто виявленні актом планової перевірки порушення та не виконано вимоги припису про усунення виявлених порушень, Державна служба геології та надр України правомірно зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами № 5564 від 31.05.2012, виданого відповідачу, та в подальшому звернулась до надрокористувача про висловлення позиції (згоди/незгоди) щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу.
Так, Верховний Суд в постановах від 10 травня 2018 року в справі № 802/4846/13-а та від 26 червня 2018 року в справі № 802/923/14-а зазначив про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.
Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом надання їм права вимагати (шляхом надання/висловлення письмової незгоди) від уповноваженого органу судової, а не адміністративної процедури припинення права користування надрами. При цьому, законом презюмується, що саме судовий порядок є додатковою гарантією ефективного захисту прав надрокористувача, що і було забезпечено позивачем у цій справі шляхом звернення до суду.
Таким чином, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Як вбачається з матеріалів адміністративної справи, Державна служба геології та надр України 04.06.2020 направила на адресу відповідача лист з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, згідно спеціального дозволу № 5564 від 31.05.2012, який відповідачем залишено без реагування.
Відповідно до пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінет Міністрів України № 615 від 30 травня 2011 року, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Як встановлено судом, підставою для припинення права користування надрами є пункт 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра: використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Системний аналіз зазначених правових норм дає підстави дійти висновку про те, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу та щодо яких позивачем було винесено припис про їх усунення.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, відповідач не вжив заходів для усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу, та не спростував вказані доводи позивача жодними доказами.
На підставі наведеного, позовні вимоги про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами за № 5564 від 31.05.2012 є обґрунтованими, а позов таким що підлягає до задоволення.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031, вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057) до товариства з обмеженою відповідальністю "Соломон" (код ЄДРПОУ 32427565, вул. Дністровська, 41А, с. Семаківці, Городенківський район, 78133) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами за № 5564 від 31.05.2012 задовольнити повністю.
Припинити товариству з обмеженою відповідальністю "Соломон" (код ЄДРПОУ 32427565, вул. Дністровська, 41А, с. Семаківці, Городенківський район, 78133) право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5564 від 31.05.2012.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя Матуляк Я.П.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2020 |
Оприлюднено | 16.11.2020 |
Номер документу | 92830241 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Матуляк Я.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні