Рішення
від 12.11.2020 по справі 320/11377/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, тел. +380 (044) 207 80 91

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 листопада 2020 року м.Київ №320/11377/20

Суддя Київського окружного адміністративного суду Брагіна О.Є., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом кандидата у депутати Богуславської міської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_1 до Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про визнання протиправною та скасування постанови,

у с т а н о в и в:

до суду, в інтересах кандидата у депутати до Богуславської міської ради Обухівського району Київської області Татояна А.Г., звернувся адвокат Вознюк А.С. з вимогою визнати протиправною та скасувати постанову Богуславської міської ТВК Обухівського району Київської області №122 від 10.11.2020 року "Про визнання виборів (голосування) на ДВК №320123 на посаду Богуславського міського голови та депутатів Богуславської міської ради недійсними".

Обґрунтовуючи вимоги звернення до суду, позивач зазначив, що спірна постанова була прийнята відповідачем у зв`язку з надходженням до ТВК скарги кандидата в депутати до Богуславської міської ради ОСОБА_2 про визнання виборів на посаду міського голови та депутатів Богуславської міської ради на ДВК № 320123 недійсними та, за наявності актів про порушення виборчого законодавства. Зазначені акти були складені при повторному підрахунку голосів виборців відповідачем 27.10.2020, здійсненому на виконання постанови №91 Про повторний підрахунок голосів виборців з усіх місцевих виборів 25 жовтня 2020 року . Проте, вказана постанова ТВК була визнана протиправною та скасована рішенням КОАС від 02.11.2020, а тому повторний перерахунок виборчих бюлетенів по виборчих дільницях здійснювався протиправно, а встановлені обставини під час такого перерахунку, не можуть мати юридичних наслідків, в тому числі і у вигляді постанови, яка є предметом оскарження даної справи. Також позивач додав, що прийняття постанови №122 від 10.11.2020 Богуславською ТВК, спрямоване на зміну результатів місцевих виборів.

Ухвалою суду від 11.11.2020 у справі було відкрито спрощене позовне провадження, з повідомленням та викликом сторін у судове засідання, з урахуванням вимог положень ст.273 КАСУ щодо особливості розгляду справ, пов`язаних з виборчим процесом.

У судовому засіданні позивач ОСОБА_1 підтримав заявлені вимоги та пояснив, що вважає спірне рішення Богуславської міської ТВК таким, що грубо і відверто порушує виборче законодавство, його права як суб`єкта виборчого процесу, - кандидата на посаду депутата Богуславської міської ради Київської області, висунутого КОО ПП "Європейська солідарність" та переслідує мету зменшення кількості депутатських мандатів даної партії у Богуславській міській раді.

Представник відповідача у судове засіданні не з`явився, про час та місце розгляду справи, повідомлений належним чином, з заявами про відкладення розгляду справи або розгляд справи у його відсутність, не звертався.

В подальшому, суд на підставі ч.9 ст. 205 КАСУ, ухвалив рішення про розгляд справи в порядку письмового провадження, з урахуванням того, що позивач, під час оголошення перерви в судовому засіданні для одержання документів від Богуславської ТВК, покинув зал судових засідань, що зафіксовано у журналі судового засідання.

Дослідивши матеріали справи, встановивши обставини, якими обґрунтовані заявлені вимоги, визначивши зміст та характер спірних правовідносини, із застосуванням до них норм законодавства, якими вони врегульовані, на підставі ретельного аналізу та вивчення доказів, здобутих судом під час розгляду справи та наданих позивачем, суд дійшов висновку про необхідність відмови у задоволенні заявлених вимог, з огляду на наступне:

позивач, ОСОБА_1 був зареєстрований кандидатом у депутати Богуславської міської ради Обухівського району Київської області у перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від ПП Європейська солідарність , що підтверджується копією посвідчення №361 від 28.09.2020 та рішенням Богусловської ТВК про його реєстрацію кандидатом у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

25.10.2020, відбулися чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, призначені постановою ВРУ від 15.07.2020 року №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", по завершенню яких о 20.00 год. ОСОБА_3 розпочала безперервне засідання з прийому протоколів від ДВК, зокрема й від ДВК №320123.

Під час проведення виборчого процесу на виборчій дільниці №320123 були допущені системні порушення ВК України, про які було повідомлено Богуславську міську ТВК Обухівського району Київської області скаргами: кандидата в депутати Богуславської міської ради Обухівського району від КОО ПП "Пропозиція" ОСОБА_4 від 26.10.2020, кандидата на посаду Богуславського міського голови Обухівського району від КОО ПП "Пропозиція" ОСОБА_5 від 29.10.2020; кандидата в депутати Богуславської міської ради Обухівського району від КОО ПП "Пропозиція" ОСОБА_6 від 29.10.2020; кандидата в депутати Богуславської міської ради Обухівського району від КОО ПП "Пропозиція" ОСОБА_2 від 29.10.2020, які були підтверджені актами б/н від 29.10.2020, складеного о 15:00 год.; 26.10.2020, складеного о 04:30 год; 29.10.2020 о 14:40 год.

Крім того, 30.10.2020, до Єдиного реєстру досудових розслідувань були внесені відомості про вчинення під час проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на виборчій дільниці № 320123 кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 158-3 КК України; кримінальне провадження №12020110090000258, що підтверджується витягом з ЄРДР.

За результатами вивчення поданих документів та аналізу допущених на виборчій дільниці №320123 порушень виборчого законодавства, Богуславська ТВК систематизували їх та зафіксувала протоколом №27 від 25.10.2020, а саме:

- на 1 контрольному талоні відсутній порядковий номер виборця зі списку виборців, на 3-х контрольних талонах відсутні прізвища та ініціали члена ДВК, що видав бюлетень; на 2-х контрольних талонах відсутні підпис виборця (ст.248 п.3);

- на 1 контрольному талоні відсутній порядковий номер виборця зі списку виборців; на 2-х контрольних талонах відсутній підпис члена ДВК, що видає бюлетень; на 1 контрольному талоні відсутній підпис виборця (ст.248 п.3); на 2-х контрольних талонах відсутній порядковий номер виборця зі списку виборців; на 2-х контрольних талонах відсутні підпис виборця (ст.248 п.3); на 3-х контрольних талонах відсутні як прізвище так і підпис члена ДВК, що видає бюлетень.

Згідно заяви ОСОБА_7 , яка проживає по АДРЕСА_1 , вона не брала участі у голосуванні, однак при перевірці списків виборців комісія встановила, що напроти її прізвища стоїть підпис про отримання бюлетенів для голосування.

- інші порушення ВКУ ст.250 п.7, п.8 п.9, п.11: в уточненому списку виборців відсутні позначення кількості виборців внесених до аркуша списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); в уточненому списку виборців відсутні позначення по кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені (за підписами виборців та відмітками "Голосував за місцем перебування" на аркуші списку виборців); відсутній підпис члена ДВК відповідального за роботу зі списком виборців (на 8 аркушах).

Також, було виявлено грубе порушення: відсутність пакету з написом "Предмети" в яких повинні знаходитися контрольні листи, відсутність контрольних листів члени ДВК пояснили тим, що вони знаходяться у них вдома, у зв`язку з чим відповідач провів повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №320123 з виборів депутатів Богуславської міської ради Обухівського району Київської області у територіальному окрузі № 4 згідно постанови №91 від 27.10.2020 "Про повторний підрахунок голосів виборців з усіх місцевих виборів 25 жовтня 2020 року".

При проведені повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №320123, було встановлено невідповідність відомостей протоколу підрахунку голосів виборців ДВК, а саме була наявна розбіжність у кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними та, у сумарній кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій - 255 та 247 голосів відповідно, що зафіксовано протоколом Богуславської міської ТВК про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320123 з виборів депутатів Богуславської міської ради Обухівського району Київської області у ТВО № 4 від 29.10.2020.

Вищезазначені обставини стали підставою для прийняття рішення Богуславською міською ТВК №122 від 10.11.2020 про визнання виборів (голосування) на ДВК №320123 на посаду Богуславського міського голови та депутатів Богуславської міської ради недійсними.

Не погоджуючись з прийнятою постановою, кандидат у депутати до Богуславської міськради ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом про визнання її протиправною та скасування.

Правове обґрунтування рішення суду:

пунктом 20 ч.1 ст.92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені ст.273 КАС України.

Відповідно до ч.1 ст.273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Частиною четвертої статті 273 КАС України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є ВК України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.

За приписами ч. 1 ст. 1 ВК України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 ВК України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Положеннями ч. 1 ст. 20 ВК України встановлено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частина 1 статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною першою статті 64 ВК України передбачено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому КАСУ.

Згідно з частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

З аналізу правових норм суд робить висновок, що під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів.

Виборчі комісії утворюються та діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів (ч. 1 ст. 32 ВКУ)

Міська ТВК забезпечує підготовку та проведення виборів депутатів міської ради та міського голови (ст. 206 ВК). Для цього комісія: утворює територіальні виборчі округи (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше), встановлює їхні межі та єдину нумерацію або утворює багатомандатні виборчі округи (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч), встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах; надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям в частині їхньої діяльності, що стосується відповідних виборів, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу; реєструє кандидатів у депутати міської ради, представників організацій партій (міська комісія територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), уповноважених осіб організацій партій (міська комісія територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) - суб`єктів відповідного виборчого процесу, довірених осіб кандидатів у депутати, видає їм посвідчення; реєструє кандидатів на посаду міського голови, їх довірених осіб та видає їм посвідчення; розглядає питання щодо скасування рішення про реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду міського голови у випадках, передбачених Кодексом; інформує населення про зареєстрованих кандидатів у депутати у відповідних виборчих округах, кандидатів на посаду міського голови;затверджує текст виборчих бюлетенів та забезпечує їх виготовлення і передачу відповідним виборчим комісіям; вирішує питання щодо використання коштів на проведення відповідних місцевих виборів, забезпечує їх цільове використання; сприяє організації зустрічей з виборцями кандидатів у депутати міської ради, кандидатів на посаду міського голови; забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, а міська комісія, яка утворює ДВК,?- також печаток, штампів і передає їх відповідним ДВК, якщо ЦВК не встановлено інший порядок їх виготовлення; заслуховує інформацію районних в місті ТВК (в містах з районним поділом) та/або ДВК, МОВВ та ОМС з питань, пов`язаних з підготовкою і проведенням відповідних місцевих виборів; здійснює контроль за наданням списків виборців ДВК для загального ознайомлення та уточнення; реєструє офіційних спостерігачів від відповідних суб`єктів виборчого процесу на виборах відповідної ради відповідно до Кодексу; здійснює контроль за використанням коштів виборчих фондів суб`єктів виборчого процесу на виборах до відповідної місцевої ради; здійснює контроль за використанням кандидатами на посаду міського голови власних виборчих фондів відповідно до Кодексу; здійснює контроль за дотриманням порядку проведення передвиборної агітації; визнає голосування на ВД недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на ВД (у містах без районного поділу) у випадках та порядку, передбачених Кодексом; встановлює результати виборів депутатів міської ради, міського голови, здійснює офіційне оприлюднення результатів таких виборів; реєструє обраних депутатів міської ради; реєструє обраного міського голову; організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених Кодексом; розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення; забезпечує передачу на зберігання до відповідної архівної установи виборчої та іншої документації в порядку, встановленому ЦВК; здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання ДВК; здійснює інші повноваження, передбачені Кодексом та законами України; наприклад, зокрема, встановлює підсумки голосування на виборах депутатів відповідно обласної, районної ради у ТВО, утворених на території міста та передає підсумки голосування до відповідної обласної, районної комісії у місті, розташованого у складі міста відповідно до існуючого адміністративно-територіального устрою, міська ТВК відповідного міста також встановлює підсумки голосування на виборах депутатів міської ради міста, до складу якого відповідне місто входить, у територіальному виборчому окрузі, утвореному на території відповідного міста, та підсумки голосування на виборах на посаду міського голови відповідного міста та передає ці підсумки до міської ТВК міста, до складу якого входить відповідне місто.

Права та обов`язки членів ВК визначаються ч. 3- 6 ст. 38 ВКУ.

Порядок організації роботи ТВК визначається ст. 36 Кодексу. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання

Засідання ВК є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу (ч. 4, ст. 36 ВКУ).

На засіданнях виборчої комісії мають право бути присутніми без дозволу та запрошень комісії кандидати на відповідних виборах.

Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття (ч. 12 ст. 36 ВКУ).

Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання (ч. 14 ст. 36 ВКУ).

Порядок документування діяльності ВК встановлено ст. 37 Кодексу, а також Порядком організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою ЦВК від 10 серпня 2020 року № 173.

Рішення ВК з питань порядку денного ухвалюється у формі постанови, а з питань поточної діяльності ВК може приймати протокольні рішення. Зміст протокольних рішень заноситься до протоколу засідання комісії та не оформлюється окремим документом.

Постанови комісії оформлюються окремим документом. Постанова ВК має містити: найменування комісії; найменування постанови; час, дату та місце її прийняття; порядковий номер; мотивувальну частину; нормативно-правове обґрунтування; резолютивну частину. Мотивувальна частина - посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення. Нормативно-правове обґрунтування - посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення, рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови. Резолютивна частина - рішення ВК з розглянутого питання, сформульоване у вигляді висновку із зазначенням завдань і заходів, спрямованих на реалізацію повноважень комісії з питання, що розглядається. Постанова підписується головою комісії (головуючим на засіданні) та секретарем комісії (секретарем засідання). Постанови мають наскрізну нумерацію.

Порядок прийняття та розгляду виборчих документів ДВК з місцевих виборів встановлено ст. 254 Кодексу. З моменту закінчення голосування ТВК розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени ТВК не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні ВК. Засідання ТВК оформлюється протоколом безперервного засідання, який підписується головою комісії або головуючим на засіданні, а також секретарем ВК та/або членом ВК, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря.

ТВК розглядає скарги про порушення ВКУ під час проведення голосування та підрахунку голосів на ВД, а також під час транспортування виборчих документів до ТВК, що надійшли до ТВК на момент прийняття документів. За результатами розгляду документів та скарг про порушення вимог Кодексу ТВК приймає одне з рішень (фіксується в протоколі засідання): 1. Врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на ВД. 2. Зобов`язати ДВК виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений". 3. Провести повторний підрахунок голосів виборців на ВД, в порядку встановленому ВКУ. Рішення за результатами розгляду документів ДВК приймається шляхом голосування більшістю голосів від загального складу ТВК та фіксується в протоколі засідання ТВК.

ТВК може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці наступних обставин (ч. 15 ст. 254, ч. 1 ст. 252 ВКУ): випадки незаконного голосування: заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця скриньки іншою особою, окрім передбачених ВКУ випадків, голосування особами, які не мають права голосу на відповідних місцевих виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на ВД; голосування особами, які включені списку виборців на ВД безпідставно; голосування особою більше, ніж один раз.; знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на ВД.

Відповідно до ст. 252, ч. 15, 16 ст. 254 ВК України голосування на виборчій дільниці може бути визнане недійсним у разі встановлення порушень вимог ВК України, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, проте лише за визначених обставин: „ дільничною виборчою комісією; територіальною виборчою комісією, яка приймає виборчу документацію, при повторному підрахунку голосів на відповідній виборчій дільниці.

Отже, правом визнання недійсним голосування на виборчій дільниці, ТВК має лише у випадку виявлення при повторному підрахунку голосів виборців обставин, зазначених у ч.1 ст. 252 ВК України.

Так, ч.1 ст. 252 ВК України передбачає, що визнання голосування на виборчій дільниці недійсним можливе у разі виявлення 1) випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів; 2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів; 3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

Ухвалюючи рішення у даній справі, суд також керувався наступним:

функціонування юридичних механізмів ефективного розгляду скарг та позовних заяв у спорах, які стосуються реалізації виборчих прав, є однією із найбільш вагомих гарантій вільних та справедливих виборів.

Виборчі права громадян закріплюються в конституції та виборчому законодавстві, на основі якого ці права й реалізуються. Проте, національне право тісно пов`язане з міжнародними зобов`язаннями, які взяла на себе Україна.

Стаття 21 Загальної декларації з прав людини визначає: Кожна людина має право брати участь в управлінні своєю країною безпосередньо або через вільно обраних представників . Надалі міжнародний доробок в сфері виборчих прав знайшов відображення в Міжнародному пакті про громадянські та політичні права (МПГПП), стаття 25 якого, зокрема, розкриває зміст основних виборчих прав та принципів проведення виборів, які є відправним пунктом для оцінки будь-якого виборчого процесу. Кожний громадянин повинен мати без будь-якої дискримінації, згаданої в статті 2, і без необґрунтованих обмежень право і можливість:

а) брати участь у веденні державних справ як безпосередньо, так і за посередництвом вільно обраних представників;

b) голосувати і бути обраним на справжніх періодичних виборах, які проводяться на основі загального і рівного виборчого права при таємному голосуванні і забезпечують свободу волевиявлення виборців.

Крім міжнародних декларацій та конвенцій, Україна, будучи частиною європейського регіону, має виконувати й регіональні зобов`язання, як то в рамках Ради Європи або ж Організації Безпеки та Співробітництва в Європі. Зокрема, Кодекс належних практик у виборчих справах Венеціанської комісії визначає наявність ефективної системи для оскарження важливою складовою процедурних запобіжників належних умов для імплементації основних принципів виборчої спадщини Європи. Венеціанська комісія у доповіді із вдосконалення демократичного характеру виборів для держав членів Ради Європи, з урахуванням того факту, що Комісія не проводила досліджень та не випускала окремих звітів щодо ефективності судового оскарження під час виборів та відповідних гарантій в цьому процесі, наголосила, що є окремі аспекти, які варті уваги.

Зокрема, в звітах міжнародних місій спостереження за виборами регулярно піднімаються проблема критеріїв для розгляду позовів як належних, до, під час та після виборів, характер розгляду таких позовів і, реалізація прийнятих таким чином рішень. Відправною точкою в пошуку можливостей для оскарження порушених виборчих прав громадянами в поточному виборчому процесі стає розгляд виборів не лише як події, яка розпочинається з початком виборчого процесу, але як набору процедур та дій, які реалізуються протягом усього виборчого циклу.

Поточний виборчий процес розпочався 5 вересня 2020 р. Втім, до початку виборчого процесу на його підготовчому етапі відбувалось формування територіальних виборчих комісій, які відповідають за організацію місцевих виборів. Територіальні комісії першого рівня - обласні, районні та міські, були сформовані ЦВК 10 серпня. До 25 серпня включно районні комісії формували склад сільських та селищних виборчих комісій, а міські в містах з районним поділом - районні у містах виборчі комісії.

Отже, в Україні реалізовано незалежну модель органів управління виборами, яка передбачає їх незалежність та автономність від органів виконавчої влади, що серед іншого забезпечується через формування їх складу за поданням політичних партій. Найочевиднішим зацікавленим суб`єктом в поновлені порушених виборчих прав, ураховуючи модель побудови виборчого процесу, є політична партія.

Розділ 7 Копенгагенської наради визначив такі умови виборів, за яких їх можна вважати підставою для формування легітимної державної влади, основою влади уряду всі мандати хоча б однієї палати національного законодавчого органу мають бути об`єктом вільного змагання кандидатів у ході всенародних виборів; гарантування громадянам загального та рівного виборчого права; забезпечення проведення голосування таємно або із застосуванням рівноцінної процедури вільного голосування, а також чесний підрахунок голосів та повідомлення про нього, опублікування офіційних результатів; повага до права громадян добиватися політичних чи державних посад особисто чи в ролі представників політичних партій чи організацій без дискримінації (знову ж таки акт не дає визначення дискримінації ).

У Європейському виборчому доробку Венеціанської комісії у процедурних гарантіях передбачено, будь-який закон, яким би досконалим не був, є просто порожньою оболонкою, поки він ненаповнений належним чином, і виборчий закон не є винятком . Матеріальні принципи європейського виборчого процесу будуть дотримані тільки тоді, якщо формальні принципи також дотримуються, а саме: вибори повинні організовуватися безстороннім органом, має також існувати дієва та ефективна система їх оскарження.

Відповідно до пп. b та c п.3.3, розділу ІІ Кодексу Належної практики у виборчих справах (Керівні принципи та пояснення), процедура оскарження виборів має бути простою і позбавленою формалізму, зокрема, щодо прийнятності скарг.

Положення щодо процедури оскарження та, зокрема, повноважень й обов`язків різних органів, повинні бути чітко прописані в законі з метою уникнути колізії прав (як позитивної, так і негативної). Ні сторона, що оскаржує, ні органи влади не можуть мати права обирати орган з розгляду таких скарг.

Компетенція органу з розгляду скарг має поширюватися зокрема на такі питання, як право обирати включаючи списки виборців - і бути обраним, відповідність кандидатури встановленим вимогам, належне дотримання правил, що регулюють проведення виборчих кампаній, і результати виборів.

Орган з розгляду скарг має бути вповноважений анулювати вибори в тих випадках, коли порушення могли вплинути на їхні результати. Можливість анулювати результати виборів має бути передбачена як для виборів у цілому, так і для результатів по окремих виборчих округах чи дільницях. У випадку анулювання результатів голосування у відповідном районі мають бути організовані нові вибори. На випадок оскарження результатів виборів з боку виборців можуть бути встановлені розумні вимоги щодо мінімального числа виборців ,- зазначено в доробку Комісії.

Таким чином, судом при вирішенні справи підлягають застосуванню не тільки норми чинного національного законодавства, але й міжнародні стандарти виборчого процесу, які викладені вище.

Так, судом було встановлено допущення під час виборчого процесу на виборчій ділянці №320123 такі порушення:

- непідтверження наявності журналу реєстрації дільничної виборчої комісії з місцевих виборів виборчої дільниці для реєстрації заяв виборців про бажання голосувати за місцем перебування. Факт наявності відповідних заяв та довідок про стан здоров`я (скарга та акт ОСОБА_5 ).

Постановою ЦВК від 8 липня 2020 року № 134 були затверджені Порядок перевірки факту тимчасової нездатності виборця пересуватися самостійно для організації його голосування на місцевих виборах за місцем перебування (додаток 1) форма журналу дільничної виборчої комісії з місцевих виборів звичайної (спеціальної) виборчої дільниці для реєстрації заяв виборців про бажання голосувати за місцем перебування (додаток 2).

Порядок перевірки тимчасової непрацездатності виборця було розроблено на підставі статті 249 Виборчого кодексу України та визначено процедуру перевірки дільничною виборчою комісією з місцевих виборів факту тимчасової нездатності виборця пересуватися самостійно для організації його голосування на місцевих виборах за місцем перебування.

Виборцю, який внесений до списку виборців на виборчій дільниці, але внаслідок порушення здоров`я (у зв`язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров`я, віком) не здатний пересуватися самостійно, дільнична виборча комісія надає можливість голосувати за місцем його перебування,- п.1 Порядку №134 . Виборець, який тимчасово не здатний пересуватися самостійно і має бажання проголосувати за місцем свого перебування, поштою або через інших осіб не пізніше 20 години останньої п`ятниці перед днем голосування подає до дільничної виборчої комісії виборчої дільниці, на якій він включений до списку виборців, власноручно написану заяву з проханням забезпечити йому голосування за місцем його перебування із зазначенням такого місця. Заява викладається в довільній формі. До заяви додається довідка медичної установи про стан здоров`я виборця, що засвідчує факт тимчасової нездатності його пересуватися самостійно. Така заява є зобов`язанням виборця забезпечити умови для дотримання вимог щодо порядку голосування, передбачених Кодексом.

Згідно п.2 Порядку №134, заява виборця про бажання голосувати за місцем його перебування реєструється в журналі дільничної виборчої комісії з місцевих виборів звичайної (спеціальної) виборчої дільниці для реєстрації заяв виборців про бажання голосувати за місцем перебування (додаток 2 до цієї постанови), де зазначаються, зокрема, дата і час надходження такої заяви, спосіб її надходження (поштою/у разі подання заяви іншою особою - прізвище, ім`я (усі власні імена), по батькові (за наявності) такої особи), прізвище, ім`я (усі власні імена), по батькові (за наявності) виборця-заявника, адреса місця проживання (перебування) виборця та контактний номер його телефону (за наявності), назва та місцезнаходження медичної установи, що видала довідку про стан здоров`я виборця (графи 2 - 6 журналу реєстрації заяв).

Також скаргою та актом за скаргою ОСОБА_5 було зафіксовано відсутність предмета , (пакету, в якому повинні зберігатися контрольні листи) та інші документи, тобто на виборчій дільниці №320123 (округ №4) були відсутні як переносні скриньки, де мають зберігатися контрольні листи для голосування, так і контрольні листи, що є грубим порушенням виборчого законодавства. Відсутність контрольних листів члени ДВК №№320123 пояснили тим, що вони знаходяться у них дома.

З наповненням переносної скриньки контрольними листами, члени ДВК мають вирушати до виборців, які голосують за місцем перебування. Контрольні листи з печатками вкидаються до скриньок для голосування. Знаходження виборчої документації вдома у членів ДВК,. Відсутність предмета для зберігання контрольних листів, надають можливість для фальсифікації результатів голосування, а відтак і виборів.

У зв`язку з чим суд зазначає, що в ч. 6 статті 77 Закону України Про місцеві вибори йдеться, що Голова дільничної виборчої комісії перед початком голосування надає для огляду членам дільничної виборчої комісії, особам, яким цим Законом надано право бути присутніми на засіданні дільничної виборчої комісії, всі наявні виборчі скриньки. Виборчі скриньки після огляду пломбуються або опечатуються печаткою дільничної виборчої комісії. У кожну виборчу скриньку, що використовується для голосування на виборчій дільниці, опускається контрольний лист, в якому зазначені номер виборчої дільниці, час його вкидання у виборчу скриньку, прізвища голови, заступника голови, секретаря та інших членів дільничної виборчої комісії, присутніх при цьому осіб, яким надано право бути присутніми на засіданні дільничної виборчої комісії відповідно до частини дев`ятої статті 27 цього Закону. Контрольний лист підписується зазначеними особами. Їх підписи засвідчуються печаткою цієї дільничної виборчої комісії. На контрольному листі може бути зазначено про відмову присутньої на засіданні виборчої комісії особи підписатися на контрольному листі. Після пломбування або опечатування останньої виборчої скриньки і вкидання до неї контрольного листа та встановлення стаціонарних (великих) виборчих скриньок на відведені для них місця приміщення для голосування вважається готовим до проведення голосування. Переносні (малі) виборчі скриньки розміщуються у приміщенні для голосування отворами для виборчих бюлетенів униз у полі зору членів виборчої комісії та інших осіб, присутніх у приміщенні для голосування під час голосування відповідно до вимог цього Закону .

Таким чином, відсутність предмета зберігання контрольних листів дозволяє здійснювати маніпуляції під час підрахунку голосів виборців та не враховувати частину голосів виборців, або навпаки, ураховувати необхідну кількість голосів виборців .

Виявлення контрольних талонів з відсутністю порядкового номеру виборця, прізвища, ім`я по - батькові члена ДВК, який видав бюлетені та підпис виборця, який отримав бюлетень. В уточненому списку виборців відсутні позначення про кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені (за підписами виборців та відмітками Голосував за місцем перебування на аркушу списку виборців. Відсутній підпис члена ДВК, який відповідав за роботу зі списком виборців, тобто фактично мало місце кримінальне правопорушення, передбачене ст.158-1 КК України, - надання або отримання виборчого бюлетеня чи бюлетеня для голосування на референдумі особою, яка не має права його надавати чи отримувати, або викрадення чи приховування виборчого бюлетеня, бюлетеня для голосування на референдумі, або надання виборцю заповненого виборчого бюлетеня чи бюлетеня для голосування на референдумі, або голосування виборцем, учасником референдуму більше ніж один раз.

Таким чином, під час голосування на ВД №320123 було допущено порушення встановленого законом порядку виготовлення, зберігання та використання виборчих документів, які забезпечує нормальну організацію та проведення виборів, правильний підрахунок голосів та встановлення результатів голосування (результатів виборів), порядку ведення Державного реєстру виборців, а відтак і виборче право громадян України на вільні, чесні, а головне справедливі вибори.

Предметом цього кримінального правопорушення у певних його формах є виборчі документи, документи референдуму, скриньки з бюлетенями.

У статті 158 КК України йдеться загалом про виборчі документи та документи референдуму, а також вказується на такі види: 1) виборчих документів - виборчі бюлетені, бланки відкріпних посвідчень, виборчі протоколи; 2) документів референдуму - бюлетені для голосування на референдумі, протокол комісії з референдуму. Це означає, що предметом цього злочину можуть бути як вказані у цій статті, так і інші виборчі документи та документи референдуму. Поняттям виборчі документи у цій статті охоплюються відповідні документи, які виготовляються та використовуються на виборах Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

При цьому, виборчий бюлетень - це виборчий документ установленої законом форми та змісту, за допомогою якого проводиться голосування на виборах і здійснюється підрахунок голосів на виборчих дільницях.

До інших виборчих документів відносяться інші документи, за допомогою яких здійснюється фіксація роботи виборчих комісій (постанова, протокольне рішення, акт), а також документи, які складаються та використовуються іншими суб`єктами (органами державної влади та органами місцевого самоврядування, партіями, блоками партій, кандидатами) з питань організації та проведення виборів. До останніх, зокрема, належать списки виборців, протоколи (рішення) з`їзду (конференції, загальних зборів) партії (блоку) або зборів (конференцій) місцевих осередків партій (блоку) про висунення кандидатів на відповідні виборні посади.

Крім того, як вбачається із витягу з Єдиного державного реєстру досудових розслідувань від 30.10.2020 до нього були внесені відомості про вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.158-3 КК України на виборчій дільниці №320123,- знищення виборчого бюлетеня, (у тому числі вчинення відповідної дії виборцем (учасником референдуму) щодо свого виборчого бюлетеня, бюлетеня для голосування на референдумі).

Підсумовуючи вищевикладене, з урахуванням складу та ступеня порушень виборчого законодавства, які відбулись на виборчій дільниці №320123, де кількість голосів виборців становила 247 осіб, суд констатує, що всі встановлені судом порушення та зафіксовані відповідачем є грубими та такими, що об`єктивно та безпосередньо впливають на справедливість, прозорість та точність результатів виборів. Такі вибори, з урахуванням міжнародних стандартів неможливо назвати справжніми, оскільки вони не відтворюють реального волевиявлення виборців та не забезпечують громадянам таку функцію як брати участь у веденні державних справ.

Судом була надана оцінка формі документів, якими були зафіксовані порушення, - це акти від різних дат та осіб. Щодо наявності скарг, то згідно із буквального тлумачення положень ч.9 ст.254 ВК України не вбачається, що скарги чи заяви повинні бути подані у письмовій формі, натомість акти складені у відповідності до приписів цієї статті та використані судом у якості належних та допустимих доказів виявлених порушень виборчого законодавства.

Згідно ч.9 ст.254 ВК України, . за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Підставою для сумніву про чесність та прозорість виборів на виборчій дільниці № 320123 та проведення повторно підрахунку голосів стали скарги, оформлені актами кандидатів у депутати Богуславської міської ради ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , кандидата на посаду міського голови ОСОБА_5 про факти грубого та зухвалого порушення виборчого законодавства на виборчій дільниці №320123.

Відповідно до ч.15 ст.254 ВК України, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.

Таким чином, при повторному підрахунку голосів Богуславською ТВК Обухівського району Київської області, який відбувся 29.10.2020 були встановлені обставини, зазначені у ч.1 ст.252 ВК України, що стало підставою для прийняття рішення від 10.11.2020 про визнання виборів (голосування) на ДВК №320123 недійсним.

Щодо посилання позивача на наявність рішення Київського окружного адміністративного суду у справі №320/10559/20, яким визнано протиправною та скасовано постанову Богуславської міської ТВК №91 від 27.10.2020 про повторний підрахунок голосів виборців з усіх місцевих виборів 25 жовтня 2020 , суд вказує на таке:

по-перше, вказане рішення набуло законної сили лише 05.11.2020 року, після його перегляду Шостим апеляційним судом, в той час як повторний підрахунок голосів на ДВК №320/10559/20 відбувся 29.10.2020,тому на той час це рішення не набуло ознак обов`язковості для відповідача;

по-друге, відповідно до ч.4 ст.78 КАСУ, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Предметом дослідження КОАС у рішенні від 02.11..2020 не були обставини порушення виборчого законодавства, які аналізувались судом при розгляді цієї справи: скарги ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , кандидата на посаду міського голови ОСОБА_5 .

Крім того, наявність вищевказаного рішення не нівелює встановлені судом обставини допущених порушень під час проведення виборів 25 жовтня 2020 на ДВК №320123.

З наведеного слідує, що оскаржуване рішення від 10.11.2020 було прийнято відповідачем у межах повноважень, у спосіб, що передбачений законом.

Згідно із частиною першою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ч.ч. 1-5 статті 143 КАСУ, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

На підставі ч. 1 ст. 139 КАСУ, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи, що при поданні адміністративного позову позивач не сплатив судовий збір, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з позивача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Київського окружного адміністративного суду судового збору за другу вимогу немайнового характеру у розмірі 840,80 грн.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (код РНОКПП - НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) до Богуславської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (код ЄДРПОУ - 43757498, Київська область, Богуславський район, м.Богуслав, вул.Освіти, 1) про визнання протиправною та скасування постанови, - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 (код РНОКПП - НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) на користь Державного бюджету України (Отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м.Київ/22030101, код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок отримувача - UA718999980313151206084010001, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмірі 840,80 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Суддя Брагіна О.Є.

Дата ухвалення рішення12.11.2020
Оприлюднено16.11.2020
Номер документу92830348
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/11377/20

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 15.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 15.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Рішення від 12.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні