КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 листопада 2020 року м. Кропивницький Справа № 383/335/16-а
провадження № 2-іс/811/6/16
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Хилько Л.І., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області (Управління ДАБІ у Кіровоградській області), Державної архітектурно-будівельної інспекції України (ДАБІ України), треті особи: Бобринецька міська рада Кіровоградської області, Бобринецька районна державна адміністрація Кіровоградської області, керівник Новоукраїнської місцевої прокуратури про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування приписів, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом та з урахуванням заяв про зміну предмету позову (т.1 а.с.44-51; т.2, а.с.44-51; т.3, а.с.44-45) просить:
- визнати протиправними дії Управління ДАБІ у Кіровоградській області щодо скасування декларації про початок виконання будівельних робіт від 29.10.2015 р. №КД083153021174 та повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 17.09.2015 р. №КД 062152600494;
- визнати протиправними та скасувати приписи №225/2015-Кд та №226/2015-Кд від 08.12.2015 р.;
- зобов`язати ДАБІ України вчинити дії щодо внесення до Єдиного реєстру документів, що надають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, інформацію про декларацію про початок виконання будівельних робіт від 29.10.2015 р. №КД 083153021174 та повідомлення про початок виконання будівельних робіт, про зміну даних у повідомленні про початок виконання будівельних робіт від 17.09.2015 р. №КД 062152600494.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що маючи намір побудувати на належній йому земельній ділянці, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 комплекс будівель, а саме: житловий будинок з господарськими будівлями до нього та склад підлогового зберігання на 50 т. одночасного завантаження з вбудованим магазином, він звернувся із заявою від 09.09.2015 р. до Відділу регіонального розвитку, містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Бобринецької районної державної адміністрації з проханням допомогти йому у виготовленні необхідної технічної документації. 11.09.2015 р. даним Відділом було виготовлено та видано Будівельний паспорт забудови земельної ділянки на будівництво житлового будинку та господарських будівель в місті Бобринець по вул. Дзержинського, 50, та запропоновано для оформлення технічної документації на будівництво складу підлогового зберігання на 50 т. одночасного завантаження з вбудованим магазином. На підставі Будівельного паспорта, позивачем подано Повідомлення КД 062152600494 від 17.09.2015 року про початок виконання будівельних робіт до Управління ДАБІ у Кіровоградській області за місцезнаходженням об`єкта будівництва. Достовірність даних у Повідомленні перевірені та 17.09.2015 р. було зареєстроване і видане позивачу на руки (тобто, виданий був дозвіл на будівництво цього об`єкту №КД 062152600494). У відповідності до статей 29, 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" позивачем були замовлені вихідні дані на проектування господарської будівлі в АДРЕСА_1 , і замовлена та виготовлена Проектна документація на будівництво цієї будівлі у КП "Зодчий" міста Кіровограда. На підставі статті 34 цього Закону позивач, як забудовник, подав на реєстрацію Управлінню ДАБІ у Кіровоградській області Декларацію про початок виконання будівельних робіт по будівництву господарської будівлі в м. Бобринець по вул. Дзержинського, 50. Достовірність цих даних забудовником у декларації були перевірені Управлінням і вона 29.10. 2015 р. була зареєстрована і видана позивачу на руки (тобто виданий був дозвіл на будівництво цього об`єкту) декларацію № КД 083153021174 про початок виконання будівельних робіт з будівництва житлового будинку та господарських будівель по вулиці Дзержинського,50 у м. Бобринець Кіровоградської області. Об`єкт: Склад підлогового зберігання на 50 т одночасного завантаження з вбудованим магазину. В подальшому, головним інспектором Семібратовим С.О. було встановлено порушення п. 22 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 р. №466 "Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт", а саме, наведення недостовірних даних у направленому повідомленні про початок виконання будівельних робіт з будівництва житлового будинку та господарських будівель по АДРЕСА_1 , в частині невідповідності цільового призначення земельної ділянки (особисте селянське господарство) намірам забудови. На початку грудня 2015 р. позивачу надійшов лист Управління ДАБІ у Кіровоградській обл. від 20.11.2015 №1011-1.20/2/1.12/2081 "Про скасування реєстрації декларації та повідомлення про початок виконання будівельних робіт", протокол №237/2015-Кд від 08.12.2015 р. та припис №225/2015-Кд від 08.12.2015 р. про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які за їх твердженням, не відповідають вимогам законодавства, зокрема, будівельним нормам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт, складених головним інспектором будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ у Кіровоградській області Семібратовим С.О по порушеннях, які було виявлено 04.11.2015 р.. 21.12.2015 р. Управлінням ДАБІ у Кіровоградській області було винесено дві постанови №235/2015-Кд та №236/2015-Кд про адміністративне правопорушення на підставі приписів №226/2015-Кд та №226/2015-Кд, якими було зупинено будь-які будівельно-монтажні роботи, скасовано реєстрацію повідомлення та декларації та накладено штрафи у розмірі 4500 грн. та 10500 грн.. За зверненням позивача про скасування вищеназваних постанов до Бобринецького районного суду, постановами Бобринецького районного суду Кіровоградської області від 17.02.2015 р. та від 18.02.2016 р. по справах №383/1474/15-а та №383/1475/15а, вищеназвані постанови Управління ДАБІ у Кіровоградській області були скасовані. Враховуючи скасування постанов, що на думку позивача підставою для поновлення його права проведення будівництва, він звернувся до Управління ДАБІ у Кіровоградській області з заявою про поновлення декларації про початок виконання будівельних робіт, звідки отримав відповідь, що нормами чинного містобудівного законодавства України не передбачено порядку і механізму поновлення реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт. Не погодившись з цим, позивач звернувся до суду.
Ухвалою Бобринецього районного суду Кіровоградської області від 11.05.2016 справу №383/335/16-а передано за предметною підсудністю до Кіровоградського окружного адміністративного суду (т.1, а.с.26-27).
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.05.2016 р. дану справу прийнято до розгляду (т.1, а.с.35).
Ухвалою від 29.06.2016 залучено до участі в справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Бобринецьку міську раду та Бобринецьку районну державну адміністрацію, а також прокуратуру Бобринецького району Кіровоградської області (т.1, а.с.164-165).
Ухвалою від 12.07.2016 до участі у справі залучено другого відповідача - Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, та змінено третю особу - прокуратуру Бобринецького району на керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури (т.1, а.с.200-201).
Заперечуючи проти задоволення позовних вимог представник відповідачів зазначив, що Управлінням 17.09.2015 р. за № КД 062152600494 було зареєстроване повідомлення про початок виконання будівельних робіт на об`єкті: "Будівництво житлового будинку та господарських будівель" в місті Бобринець по вулиці Дзержинського, 50. Також, 29.10.2015 р. за № КД083153021174 була зареєстрована декларація про початок виконання будівельних робіт на об`єкті "Будівництво господарчої будівлі. Об`єкт: Склад підлогового зберігання на 50 т одночасного завантаження з вбудованим магазином" за вказаною адресою. Замовником будівництва виступав позивач. В зазначеній вище декларації та повідомленні особисто позивачем в якості підстави використання земельної ділянки, на якій має здійснюватися будівництво, вказано договір купівлі-продажу реєстраційний номер 2079 від 27.10.2014 на підставі якого право власності на земельну ділянку перейшло до позивача від ОСОБА_2 .. Крім того, позивач в цій же декларації вказав, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за №07 від 18.09.2015 видані Відділом регіонального розвитку, містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Бобринецької райдержадміністрації. З листа Бобринецької районної державної адміністрації від 09.11.2015 №01-37/3904/3 було встановлено, що Відділом регіонального розвитку, містобудування архітектури та житлово-комунального господарства видано містобудівні умови та обмеження на будівництво господарської будівлі в м. Бобринці. При цьому, на будівництво магазину містобудівні умови та обмеження Відділом не надавались, хоча в декларації позивач як об`єкт будівництва зазначив: "Склад підлогового зберігання на 50 т одночасного завантаження з вбудованим магазином". До того ж, Управління отримало лист Бобринецької міської ради Кіровоградської області (вих.№904 від 11.11.2015 р.), в якому зазначалось, що земельна ділянка, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 надана громадянці ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства, а не під будівництво об`єктів торгівлі, у відповідності до рішення тридцять четвертої сесії Бобринецької міської ради шостого скликання від 22.03.2013 року №1200 "Про передачу безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особисто селянського господарства". Таким чином, Управлінням встановлено факт наведення замовником в поданих повідомленні та декларації недостовірних даних, в частині не цільового використання земельної ділянки, що дає підстави вважати об`єкти самочинним будівництвом. На виконання вимог чинного законодавства України, Управлінням видано наказ № 51 від 20.11.2015 р., яким скасовано реєстрацію декларацій № КД 083153021174 від 29.10.2015 р. про початок виконання будівельних робіт на об`єкті "Будівництво господарчої будівлі в АДРЕСА_1 . Об`єкт: Склад підлогового зберігання на 50 т одночасного завантаження з вбудованим магазином", про що повідомлено позивача листом №1011-1.20/2/1.12/2081 від 20.11.2015 р.. Крім того, наказом №50 від 20.11.2015 р. Управлінням скасовано реєстрацію повідомлення про початок виконання будівельних робіт на об`єкті: "Будівництво житлового будинку та господарських будівель" за цією ж адресою, яке зареєстроване Управлінням 17.09.2016 р. за № КД 062152600494. Зазначені обставини знайшли своє підтвердження під час проведення перевірки достовірності даних, наведених в повідомленні та декларації (акт 814/2015-Бб від 04.11.2015), якою встановлено, що відповідно до вищезгаданого договору купівлі-продажу, цільове призначення земельної ділянки, на якій здійснюється будівництво, визначене для ведення особистого селянського господарства. Отже, викладені в позові твердження не можуть вважатись обґрунтованими та таким, що відповідають нормам чинного законодавства України, а звідси не являються тією обставиною та доказом, що підтверджує неправомірність дій Держархбудінспекції та є підставою для його задоволення (т.1, а.с.142-144; т.3, а.с.147-148).
Представники Бобринецької міської ради та прокуратури підтримали заперечення проти позову (т.1, а.с.182; а.с.225-229).
Представник Бобринецької районної державної адміністрації у поданих до суду пояснення зазначив, що Відділом регіонального розвитку, містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації, в межах свої повноважень та на підставі заяви позивача , виготовлено Будівельний паспорт для будівництва житлового будинку, Містобудівні умови та обтяження забудови земельної ділянки під будівництво складу підлогового зберігання на 50 тон одночасного вивантаження. Зазначена технічна документація є комплексом планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та цільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, та інших вимог до об`єктів будівництва та не є підставою для початку будівельних робіт. Питання видачі та здійснення контролю у сфері містобудівної діяльності віднесено до повноважень відповідача (т.2, а.с.91-93).
Дослідивши подані сторонами документи та матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Управлінням ДАБІ у Кіровоградській області видано накази №50, 51 від 20.11.2015, якими скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт №КД083153021174 від 29.10.2015, а також повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 17.09.2015 р. №КД062152600494. Крім того, за результатами проведення перевірки достовірності денних, наведених у такій декларації та повідомленні (акт від 04.11.2015 р. №814/2015-Бб), Управлінням ДАБІ у Кіровоградській області 08.12.2015 видано приписи №225/2015-Кд та №226/2015-Кд, якими зобов`язано негайно зупинити будь-які будівельно-монтажні роботи по будівництву об`єктів, зазначених в вищевказаних декларації та повідомленні.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
На момент виникнення спірні відносини регулювалися, зокрема, Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 р. №3038-VI (далі по тексту - Закон №3038-VI), Законом України "Про архітектурну діяльність" від 20.05.1999 р. №687-XIV (також - Закон №687-XIV), Порядком виконання підготовчих і будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 р. №466 (також - Порядок №466) та Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 р. №553 (також - Порядок № 553), у відповідних редакціях.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначені Законом №3038-VI.
Відповідно п.8 ч.1 ст.7 Закону №3038-VI управління у сфері містобудівної діяльності та архітектурно-будівельного контролю здійснюється, зокрема, шляхом здійснення державного архітектурно-будівельного контролю щодо об`єктів, розташованих в межах та за межами населених пунктів, на території кількох адміністративно-територіальних одиниць, зазначених у пункті 7 частини першої цієї статті.
Державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ч.1 ст.41 Закону №3038-VI).
Згідно ч. 2 ст. 41 Закону №3038-VI, державний архітектурно-будівельний нагляд - сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.
Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини 4 ст.41 Закону №3038-VI передбачено, що посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема: 1) безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; 2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; 3) видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт; 4) проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації.
Відповідно до пункту 5 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Пунктом 7 Порядку № 553 передбачено те, що позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Підставами для проведення позапланової перевірки є:
подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням;
необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів;
виявлення факту самочинного будівництва об`єкта;
перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органу державного архітектурно-будівельного контролю;
вимога Держархбудінспекції про проведення перевірки;
звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства;
вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Згідно пунктів 16, 17, 18, 19 Порядку №553, за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт (далі - припис).
Акт перевірки складається у двох примірниках. Один примірник надається суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, а другий залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю.
Акт перевірки підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку та суб`єктом містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль.
Припис складається у двох примірниках. Один примірник припису залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю, а інший надається суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль.
Припис підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку.
Як убачається з матеріалів справи, на підставі договору-купівлі продажу від 19.05.2006 р. гр. ОСОБА_2 придбала у власність комплекс будівель, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , розташований на земельній ділянці розміром 1616,3 кв. м. (право власності та право користування якою не оформлено) (т.1, а.с.79-81)
В подальшому, рішенням Бобринецької міської ради №1157 від 05.03.2013 ОСОБА_2 надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення у власність безкоштовно земельної ділянки загальною площею 0,4236 га для ведення особистого селянського господарства 0,4236 га, з них для будівництва та обслуговування виробничих приміщень 0,4236 га, виробничі двори та будівлі 0,4236 га, що знаходяться в запасі Бобринекцької міської ради за адресою: АДРЕСА_1 ..
Рішенням Бобринецької міської ради №1200 від 25.03.2013 р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та передано ОСОБА_2 безоплатно у власність земельну ділянку, загальною площею 0,4236 га (у тому числі по угіддях: 0,4236 га - під господарськими будівлями та дворами) для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення за адресою: АДРЕСА_1 ..
13.10.2014 р. ОСОБА_2 отримала свідоцтво про право власності на земельну ділянку площею 0,4236 га, кадастровий номер 3520810100:50:087:0025, цільове призначення якої ведення особистого селянського господарства (т.1, а.с.93).
27.10.2014 р. ОСОБА_2 продала ОСОБА_1 комплекс будівель за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 390,2 та розташованого на земельній ділянці розміром 0,4236 га, кадастровий номер 3520810100:50:087:0025 (т.1, а.с.84-86).
Крім того, 27.10.2014 р. ОСОБА_2 також продала ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,4236 га, кадастровий номер 3520810100:50:087:0025 (т.1, а.с.87-89).
09.09.2015 р. позивач звернувся до Відділу регіонального розвитку, містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Бобринецької районної державної адміністрації із заявою про надання адміністративної послуги "Видача будівельного паспорта забудови земельної ділянки" на будівництво житлового будинку та господарських будівель в АДРЕСА_1 (т.1, а.с.52-53).
11.09.2015 р. під реєстраційним №12/2015 Відділом виготовлено та видано будівельний паспорт на: "Будівництво житлового будинку та господарських будівель в АДРЕСА_1 .
18.09.2015 р. під №07 Відділом були видані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на будівництво об`єкта: "Будівництво господарської будівлі в АДРЕСА_1 ..
Управлінням ДАБІ у Кіровоградській області 17.09.2015 р. за №КД062152600494 було зареєстроване повідомлення про початок виконання будівельних робіт на об`єкті: "Будівництво житлового будинку та господарських будівель" в АДРЕСА_1 (т.1, а.с.55).
Крім того, 29.10.2015 р. за №КД083153021174 була зареєстрована декларація про початок виконання будівельних робіт на об`єкті: "Будівництво господарчої будівлі. Об`єкт: Склад підлогового зберігання на 50 т. одночасного завантаження з вбудованим магазином" за вказаною вище адресою. Замовником будівництва виступає, враховуючи зареєстровані документи, ОСОБА_1 (т.1, а.с.57-59).
В декларації та повідомленні особисто позивачем в якості підстави використання земельної ділянки, на якій має здійснюватися будівництво зазначено договір купівлі-продажу реєстраційний номер 2079 від 27.10.2014 р., на підставі якого право власності на земельну ділянку перейшло до ОСОБА_1 від ОСОБА_2 .. Крім того, ОСОБА_1 в цій же декларації вказав, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за № 07 від 18.09.2015 р. видані йому відділом регіонального розвитку, містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Бобринецької райдержадміністрації.
12.11.2015 р. на адресу Управління ДАБІ у Кіровоградській області надійшов лист від Бобринецької районної державної адміністрації від 09.11.2015 р. №01-37/3904/3, з якого було встановлено те, що Відділом регіонального розвитку, містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Бобринецької районної державної адміністрації містобудівні умови та обмеження на будівництво магазину не надавались, хоча в декларації позивач як об`єкт будівництва вказав: "Склад підлогового зберігання на 50 т. одночасного завантаження з вбудованим магазином" (т.1, а.с.146).
12.11.2015 р. на адресу Управління ДАБІ у Кіровоградській області надійшов лист від Бобринецької міської ради Кіровоградської області вих.№904 від 11.11.2015 р., в якому зазначалось, що земельна ділянка, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,4236 га, надана ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства, а не під будівництво об`єктів торгівлі, у відповідності до рішення тридцять четвертої сесії Бобринецької міської ради шостого скликання від 25 березня 2013 №1200 "Про передачу безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особисто селянського господарства" (т.1, а.с.145).
Встановивши факт наведення позивачем у поданих повідомленні та декларації недостовірних даних, в частині не цільового використання земельної ділянки, Управлінням ДАБІ у Кіровоградській області видано накази №50, №51 від 20.11.2015, яким скасовано реєстрацію декларацій № КД 083153021174 від 29.10.2015 про початок виконання будівельних робіт на об`єкті: "Будівництво господарчої будівлі в АДРЕСА_1 . Об`єкт: Склад підлогового зберігання на 50 т одночасного завантаження з вбудованим магазином" та реєстрацію повідомлення від 17.09.2015 р. №КД 062152600494 про початок виконання будівельних робіт на об`єкті: "Будівництво житлового будинку та господарських будівель" за цією ж адресою, про повідомлено позивача листом №1011-1.20/2/1.12/2081 від 20.11.2015 р. (т.1, а.с.60, 147).
Доказів скасування вищевказаних наказів суду не надано.
Зазначені обставини також знайшли своє підтвердження під час проведення перевірки достовірності денних, наведених в повідомленні та декларації, проведеної на підставі наказу ДАБІ України від 08.09.2015 №976 та звернення ОСОБА_3 (надійшло через міського голову та прокуратуру Бобринецького району від 07.10.2015), за результатами якої 04.11.2015 р. складено акт № 814/2015-Бб (т.1, а.с.62-63).
Перевіркою встановлено наведення позивачем недостовірних даних у направленому повідомленні про початок виконання будівельних робіт з будівництва житлового будинку та господарських будівель по АДРЕСА_1 , та поданій декларації про виконання будівельних робіт з будівництва господарської будівлі в АДРЕСА_1 . Об`єкт: Склад підлогового зберігання на 50 т. одночасного завантаження з вбудованим магазином, а саме в частині не відповідності цільового призначення земельної ділянки (особисте селянське господарство) намірам забудови.
На підставі вказаного, 08.12.2015 р. відносно позивача було складено протокол про адміністративне правопорушення №237/2015-Кд та №238/2015-Кд (т.1, а.с.65-66), а також видано приписи №225/2015-Кд та №226/2015-Кд, якими зобов`язано негайно зупинити будь-які будівельно-монтажні роботи по будівництву об`єктів, вказаних у повідомленні та декларації (т.1, а.с.151-152).
21.12.2015 р. винесено постанови по справі про адміністративне правопорушення за №235/2015-Кд та №236/2015-Кд, якою на позивача накладено штраф у розмірі 4500 грн. та 10500 грн. відповідно (т.1, а.с.69-70).
Правові та організаційні засади здійснення архітектурної діяльності визначені Законом №687-XIV, який спрямований на формування сприятливого життєвого середовища, досягнення естетичної виразності, економічної доцільності і надійності будинків, споруд та їх комплексів.
Відповідно до положень ст. 1 цього Закону, об`єкти архітектурної діяльності (об`єкти архітектури) - будинки і споруди житлово-цивільного, комунального, промислового та іншого призначення, їх комплекси, об`єкти благоустрою, садово-паркової та ландшафтної архітектури, монументального і монументально-декоративного мистецтва, території (частини територій) адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів.
Будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" (ч. 1 ст. 9 Закону №687-XIV).
Згідно з ч. ч. 1, 2, 3, 8 ст. 36 Закону № 3038-VI, право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що належать до I - III категорій складності, підключення об`єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.
Реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт проводить орган державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п`яти робочих днів з дня надходження декларації.
Форма декларації про початок виконання будівельних робіт, порядок її подання та реєстрації, форма повідомлення про зміну даних у зареєстрованій декларації визначаються Кабінетом Міністрів України.
Замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про початок виконання будівельних робіт, та виконання будівельних робіт без зареєстрованої декларації.
Відповідно до ч. 2 ст. 39-1 Закону №3038-VI, у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.
Після скасування реєстрації відповідного повідомлення або декларації замовник має право повторно надіслати повідомлення або подати декларацію згідно з вимогами, встановленими законодавством.
Частиною 1 статті 376 Цивільного кодексу України передбачено те, що житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
Пунктом 16 Порядку № 466 передбачено, що замовник (його уповноважена особа) заповнює і подає особисто або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення чи через електронну систему здійснення декларативних процедур у будівництві до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю два примірники декларації за формою, наведеною у додатках 4, 5, 6 до цього Порядку.
Один примірник декларації після проведення реєстрації повертається замовнику, другий - залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю.
Декларація про початок виконання підготовчих робіт не надає права на виконання будівельних робіт.
Згідно пункту 17 Порядку № 466, орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом п`яти робочих днів з дня надходження до нього декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та здійснює дії щодо внесення інформації, зазначеної у декларації, до реєстру.
Пунктом 22 Порядку № 466 передбачено, що у разі виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню органом державного архітектурно-будівельного контролю.
Орган державного архітектурно-будівельного контролю скасовує реєстрацію декларації шляхом видачі відповідного розпорядчого акта. Запис про реєстрацію декларації з реєстру виключається Держархбудінспекцією не пізніше наступного робочого дня з дня повідомлення органом державного архітектурно-будівельного контролю про таке скасування.
Про скасування реєстрації декларації замовнику (його уповноваженій особі) письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня її скасування.
Після скасування реєстрації декларації замовник має право повторно подати її згідно з вимогами, встановленими цим Порядком.
Так, статтею 14 Конституції України гарантується право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно з ч. 5 ст. 20 Земельного кодексу України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Статтею 80 Земельного кодексу України встановлено, що суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Частиною 1 ст.90 Земельного кодексу України власникам земельних ділянок надано право: продавати або іншим шляхом відчужувати земельну ділянку, передавати її в оренду, заставу, спадщину; самостійно господарювати на землі; власності на посіви і насадження сільськогосподарських та інших культур, на вироблену продукцію; використовувати у встановленому порядку для власних потреб наявні на земельній ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, лісові насадження, водні об`єкти, а також інші корисні властивості землі; на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом; споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди.
Згідно п. "а" ч. 1 ст. 91 цього Кодексу, власники земельних ділянок зобов`язані, зокрема забезпечувати використання їх за цільовим призначенням.
Згідно з ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов`язані, зокрема: забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки.
З аналізу зазначених норм законодавства вбачається, що з метою реєстрації повідомлення/декларації про початок будівельних робіт, орган державного архітектурно-будівельного контролю перевіряє тільки повноту даних, зазначених у них, і правильність заповнення повідомлення/декларації замовником. За достовірність даних, зазначених у таких документах, несе відповідальність безпосередньо замовник. При цьому, суд зазначає, що достовірність даних, наведених у поданих замовником документах, може слугувати окремою підставою для проведення перевірки такого суб`єкта містобудування.
Таким чином, доводи позивача відносного того, що проводячи 17.09.2015 р. реєстрацію повідомлення про початок виконання будівельних робіт, а 29.10.2015 р. - декларації про початок виконання будівельних робіт, відповідачем вже було перевірено повноту вказаних у них даних, є помилковими.
Законодавством також встановлений вичерпний перелік підстав для скасування реєстрації декларації. Зокрема, декларацію про початок будівельних робіт може бути скасовано при встановленні факту надання недостовірної інформації. Крім того, орган державного архітектурно-будівельного контролю має право скасовувати її реєстрацію тільки у разі наявності підстав вважати об`єкт самочинним будівництвом, а саме: якщо об`єкт збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або якщо будівельні роботи здійснюються без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта.
Як убачається з наявних у справі доказів, в ході перевірки інформації Бобринецької міської ради та Бобринецької районної державної адміністрації Управлінням ДАБІ у Кіровоградській області встановлено зазначення недостовірних даних у зареєстрованих повідомленні про початок виконання будівельних робіт від 17.09.2015 р. №КД062152600494 та декларації про початок виконання будівельних робіт від 29.10.2015 №КД083153021174, а саме в частині цільового призначення земельної ділянки, зазначеного у документі, що підтверджує право власності чи користування земельною ділянкою, та відсутність в містобудівних умов та обмеження забудови земельної ділянки інформації щодо магазину.
Позивачем не спростовано вищевказані висновки жодним письмовим доказом.
Враховуючи вказане, наказами Управління ДАБІ у Кіровоградській області від 20.11.2015 №№50, 51, скасовано реєстрацію повідомлення від 17.09.2015 №КД 062152600494 про початок виконання будівельних робіт на об`єкті: "Будівництво житлового будинку та господарських будівель" та декларації від 29.10.2015 №КД 083153021174 про початок виконання будівельних робіт на об`єкті: "Будівництво господарчої будівлі в АДРЕСА_1 . Об`єкт: Склад підлогового зберігання на 50 т одночасного завантаження з вбудованим магазином ".
Доказів оскарження таких наказів суду також не надано.
При цьому, зазначені вище обставини знайшли своє підтвердження й під час проведення перевірки достовірності денних, наведених в повідомленні та декларації, проведеної на підставі наказу ДАБІ України від 08.09.2015 р. №976 та звернення ОСОБА_3 , оформленої актом від 04.11.2015 р. №814/2015-Бб (т.1, а.с.62-63).
Доказів оскарження дій посадових осіб Управління щодо призначення та проведення такої перевірки не надано.
Таким чином, встановивши недостовірних даних у повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт, Управлінням ДАБІ у Кіровоградській області правомірно видано приписи від 08.12.2015 №225/2015-Кд та №226/2015-Кд, якими зобов`язано позивача, як замовника будівництва, негайно зупинити будь-які будівельно-монтажні роботи по будівництву об`єктів, зазначених в повідомленні та декларації.
Посилання позивача на те, що постановами Бобринецького районного суду Кіровоградської області від 17.02.2016 р. у справі № 383/1475/15-а та від 18.02.2016 у справі № 383/1474/15-а скасовано постанови у справі про адміністративне правопорушення від 21.12.2015 №235/2015-Кд та №236/2015-Кд, не спростовує факт зазначення недостовірних відомостей у повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт (т.1, а.с.10-12, 72-78).
Судом також враховано те, що рішенням Кіровоградського районного суду Кіровоградської області від 18.05.2015 р. у справі №390/320/15-ц (провадження №2/390/214/15), визнано протиправним та скасовано рішення тридцять четвертої сесії Бобринецької міської ради шостого скликання №1157 від 05 березня 2013 року "Про надання дозволу на складення проекту землеустрою, щодо відведення у власність безкоштовно, земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_2 " та рішення тридцять п`ятої сесії Бобринецької міської ради Кіровоградської області шостого скликання від 25 березня 2013 року №1200 "Про передачу безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 ".
Рішенням Апеляційного суду Кіровоградської області від 24.06.2015 р. рішення Кіровоградського районного суду Кіровоградської області від 18.05.2015 р. в цій частині залишене без змін.
Ураховуючи вказане, Бобринецька міська рада Кіровоградської області звернулась до суду з позовом, в якому на підставі статей 387, 388 Цивільного кодексу України просила витребувати у ОСОБА_1 та ОСОБА_4 на користь ради земельну ділянку, площею 0,4236 га, кадастровий номер 3520810100:50:087:0025, за адресою: АДРЕСА_1 .
Рішенням Бобринецького районного суду від 18.04.2016 р. у справі №383/766/15-ц задоволено позов та витребувано з незаконного володіння ОСОБА_4 та ОСОБА_4 на користь Боринецької міської ради земельну ділянку, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,4236 га, що має кадастровий номер 3520810100:50:087:0025 (т.2, а.с.111-116).
Ухвалою Апеляційного суду Кіровоградської області від 13.11.2017 р. рішенням Бобринецького районного суду від 18.04.2016 р. залишено без змін. Судом апеляційної інстанції було зазначено, що спірна земельна ділянка передана у власність за цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, а не для обслуговування будівель, що підтверджує незаконність рішення ради про надання земельної ділянки у власність.
Постановою Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 18.03.2020 р. рішення Бобринецького районного суду Кіровоградської області від 18.04.2016 р. та ухвалу Апеляційного суду Кіровоградської області від 13.11.2017 р. залишити без змін. Верховних Суд у ході розгляду справи зазначив те, що суд апеляційної інстанції, залишаючи без змін рішення суду першої інстанції про задоволення позову, дослідив усі наявні у справі докази у їх сукупності та співставленні, надав їм належну оцінку, правильно визначив характер спірних правовідносин і норми права, які підлягали застосуванню до цих правовідносин і обґрунтовано зазначив, що у зв`язку із скасуванням рішень ради про надання земельної ділянки у власність правова підстава набуття права власності відпала, тому земельна ділянка підлягає поверненню у власність територіальної громади м. Бобринця Кіровоградської області (т.2, а.с.197-199).
Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, на підставі аналізу встановлених обставин та правовідносин, що їм відповідають, а також враховуючи, що доводи позивача є безпідставними, не ґрунтуються ні на фактичних обставинах, ні на вимогах закону та спростовуються матеріалами справи, суд дійшов висновку про залишення позовних вимог без задоволення.
При цьому, відповідачем доведено правомірність вчинених дій та прийнятих рішень, тому суд вважає, що у спірних правовідносинах він діяв на підставі та в межах повноважень, а також у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Судові витрати розподілити за правилами ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст.139, 242-246, 287 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України та може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295-297 КАС України. Відповідно до пп.15.5 п.15 Розділ VII Перехідні положення КАС України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Л.І. Хилько
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2020 |
Оприлюднено | 16.11.2020 |
Номер документу | 92830483 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. Хилько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні