Рішення
від 13.11.2020 по справі 380/10134/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/10134/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 листопада 2020 року о 21 год., 50 хв. м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд, в складі, головуючий суддя Гавдик З.В., судді Братичак У.В., Костецький Н.В., секретар судового засідання Василько А.В., розглянувши в судовому засіданні адміністративну справу № 380/10134/20 за адміністративним

позовом кандидата в депутати Львівської районної ради Львівської області ОСОБА_1 , представник ОСОБА_2 до Львівської районної територіальної виборчої комісії Львівської області, представник - Децик В.І. за участю третіх які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Львівської обласної територіальної організації Політичної партії ГОЛОС , представник - Смолинець Я.І. Львівської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , представник - не з`явився, Львівської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність , представник - не з`явився, Львівської обласної організації Політичної партії Слуга народу , представник - не з`явився, Львівської обласної організації Політичної партії Об`єднання Самопоміч , представник - Гасяк Я.В. про визнання протиправним та скасування протоколу, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИЛИ:

11.11.2020 року, кандидат в депутати Львівської районної ради Львівської області ОСОБА_1 звернувся до Львівського окружного адміністративного суду із вищевказаним адміністративним позовом, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати протокол Львівської районної територіальної виборчої комісії Львівської області про результати виборів депутатів Львівської районної ради від 06.11.2020 року;

- зобов`язати Львівську районну територіальну виборчу комісію Львівської області (Код ЄДРПОУ 43755731; Адреса: 79008, Львівська обл., місто Львів, вул. Винниченка В., будинок 18.) прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 460888, № 460890, № 460870, № 460842, № 460889, № 460887, № 460216, № 462165, № 461925, № 461957, № 461958, № 461927, № 460171, № 460170, № 460192, № 462140, № 462104. № 460502, № 461896, № 461919, № 461870, № 462050, № 460201.

Ухвалою від 11.11.2020 року колегія суддів прийняла позовну заяву до розгляду й відкрила провадження у справі.

В судовому засіданні 12.11.2020 року суд залучив до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача:

- Львівську обласну територіальну організацію Політичної партії ГОЛОС ;

- Львівську обласну організацію Всеукраїнського об`єднання Свобода ;

- Львівську територіальну організацію Політичної партії Європейська Солідарність ;

- Львівську обласну організацію Політичної партії Слуга народу ;

- Львівську обласну організацію Політичної партії Об`єднання Самопоміч .

В судовому засідання 12.11.2020 року суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

Позивач - Рабешко Богдан Русланович, є кандидатом в депутати Львівської районної ради Львівської області від ЛО ПО ВО Батьківщина , що підтверджується посвідченням № 208 від 26 вересня 2020 року кандидати в депутати включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 3.

Львівською районною територіальною виборчою комісією було прийнято протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Львівської районної ради у межах територіального виборчого округу № 6 та № 7.

Львівською міською територіальною виборчою комісією Львівського району Львівської області було прийнято протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Львівської районної ради у межах територіальних виборчих округів № 1, № 2, № 3, № 4 та № 5.

На підставі вказаних протоколів відповідачем прийнято Протокол про результати виборів депутатів Львівської районної ради від 06.11.2020 року. В пункті 12 згаданого Протоколу зазначено сумарна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу. В пункті 14 цього ж Протоколу, зазначений відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13). Відповідно до ч. 3 ст. 256 ВК України, право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного округу.

ЛО ПО ВО Батьківщина за результатами виборів набрала 4,95 відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного округу, а тому така станом на сьогодні позбавлена права на участь у розподілі депутатських мандатів.

Позивач вважає, що протиправно позбавлений права на участь у розподілі депутатських мандатів, оскільки при встановленні результатів голосування не було зараховано значну кількість голосів виборців за відповідну організацію партії, що свідчить про фальсифікацію результатів виборів членами дільничних та територіальної виборчих комісій та є підставою для скасування оскаржуваного Протоколу та прийняття рішення про перерахунок голосів.

Позивач зазначає, що відповідно до положення ч. 36 ст. 250 ВК України, кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список відповідної організації партії повинен дорівнювати сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку цієї організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список від цієї організації партії, не підтримуючи окремого кандидата у депутати з цього списку.

Також позивач зазначає, що спірний Протокол відповідачем прийнято на підставі протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Львівської районної ради у межах територіальних виборчих округів № 1. № 2, № 3, № 4, № 5, № 6 та № 7. Поряд з цим, відомості щодо кількості голосів виборців, які викладені у протоколах про підсумки голосування з виборів депутатів Львівської районної ради у межах територіальних виборчих округів № 1, № 2, № 3, № 4, № 5, № 6 та № 7 суперечать відомостям, які викладені в протоколах дільничних виборчих комісій. Зокрема в частині кількості голосів виборців, які підтримали ЛО ПО ВО Батьківщина з огляду на те, що як вбачається з протоколів вищевказаних дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях з виборів депутатів Львівської районної ради в графі 12 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії з приводу ЛО ПО ВО Батьківщина зазначено числове значення, яке не відповідає кількості голосів зазначених в графі 13 кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку та в пункті 14 відповідного протоколу в графі кількість виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевою організації політичної партії з приводу кандидатів в депутати від ЛО ПО ВО Батьківщина .

Отже, з наведеного випливає, що кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список відповідної організації партії по відповідній виборчій дільниці не дорівнює сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку цієї організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список від цієї організації партії, не підтримуючи окремого кандидата у депутати з цього списку, що на думку позивача є порушенням ч. 36 ст. 250 ВК України.

Така невідповідність не була врахована дільничною виборчою комісією при прийнятті відповідного протоколу, зокрема дільнична виборча комісія не скористалася наданою їй ч. 36 ст. 250 ВК України можливістю повторно перерахувати виборчі бюлетені, внаслідок чого зазначена невідповідність не була підтверджена і відповідний акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, та в порядку, передбаченому частиною шостою статті 37 цього ж Кодексу не складався.

Територіальна виборча комісія, в свою чергу, при опрацюванні згаданого протоколу не виявила будь-яких неточностей та не приймала рішення про те, щоб зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений .

Відтак, в результаті протиправних дій як дільничних, так і територіальної виборчих комісій, при прийнятті оскаржуваного протоколу на відповідних виборчих дільницях ЛО ПО ВО Батьківщина не було враховано 211 кількість голосів виборців, що свідчить про порушення вимог ВК України під час підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, що ставить під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці.

Позивач та його представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали, надали суду додаткові пояснення та докази, просили позов задоволити повністю.

Представник відповідача вказав, що по суті спору покладається на думку суду, оскільки Львівська районна територіальна виборча комісія Львівської області є неупередженою та враховує і підтримує рівність усіх учасників виборчого процесу. Крім цього, представник відповідача зазначив, що у випадку встановлення судом невідповідності числових значень в протоколах дільничних виборчих комісій, то така обставина може бути підставою для перерахунку голосів виборців.

Представники третіх осіб: Львівської обласної територіальної організації Політичної партії ГОЛОС , Львівської обласної організації Політичної партії Об`єднання Самопоміч , позовні вимоги по суті спору заперечили з підстав, що протоколи дільничних виборчих комісій № 460888, № 460890, № 460870, № 460842, № 460889, № 460887, № 460216, № 462165, № 461925, № 461957, № 461958, № 461927, № 460171, № 460170, № 460192, № 462140, № 462104. № 460502, № 461896, № 461919, № 461870, № 462050, № 460201 надані позивачем не є належними та допустимими доказами в силу вимог закону, за змістом і текстом не відповідають цим же протоколам наданим відповідачем у справі, а також позивачем порушено порядок оскарження відповідних протоколів.

Представники третіх осіб: Львівської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , Львівської територіальної організацію Політичної партії Європейська Солідарність , Львівської обласної організація Політичної партії Слуга народу участі уповноважених представників в судовому засіданні не забезпечили.

Судом встановлені наступні обставини:

Дільничними виборчими комісіями: № 460888, № 460890, № 460870, № 460842, № 460889, № 460887, № 460216, № 462165, № 461925, № 461957, № 461958, № 461927, № 460171, № 460170, № 460192, № 462140, № 462104. № 460502, № 461896, № 461919, № 461870, № 462050, № 460201 прийняті протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Львівською районною територіальною виборчою комісією прийняті протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Львівської районної ради у межах територіального виборчого округу № 6 та № 7.

Львівською міською територіальною виборчою комісією Львівського району Львівської області прийняті протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Львівської районної ради у межах територіальних виборчих округів № 1, № 2, № 3, № 4 та № 5.

Львівською районною територіальною виборчою комісією Львівської області прийнято Протокол про результати виборів депутатів Львівської районної ради від 06.11.2020 року.

Зміст спірних правовідносин полягає в тому, що позивач вважає протиправними дії дільничних виборчих комісій: № 460888, № 460890, № 460870, № 460842, № 460889, № 460887, № 460216, № 462165, № 461925, № 461957, № 461958, № 461927, № 460171, № 460170, № 460192, № 462140, № 462104. № 460502, № 461896, № 461919, № 461870, № 462050, № 460201 і протиправним протокол Львівської районної територіальної виборчої комісії Львівської області про результати виборів депутатів Львівської районної ради від 06.11.2020 року.

Судом не враховуються аргументи наведені позивачем про протиправність вищевказаних протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та протокол Львівської районної територіальної виборчої комісії Львівської області про результати виборів депутатів Львівської районної ради від 06.11.2020 року, з наступних підстав згідно встановлених судом обставин та вимог законодавства:

Як встановив суд, позивач - ОСОБА_1 , є кандидатом в депутати Львівської районної ради Львівської області від ЛО ПО ВО Батьківщина , що підтверджується посвідченням № 208 від 26 вересня 2020 року кандидати в депутати включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 3.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів встановлює Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX (у редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно із ч. 2 ст. 192 ВК України, вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій (далі - виборчі списки) у територіальних виборчих округах, на які поділяється єдиний багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті, села, селища згідно з адміністративно-територіальним устроєм або територією міської, сільської, селищної територіальної громади.

Згідно із ч. 1 ст. 202 ВК України, систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять:

1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів;

2) територіальні виборчі комісії:

а) виборча комісія Автономної Республіки Крим;

б) обласні виборчі комісії;

в) районні виборчі комісії;

г) міські виборчі комісії;

ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом);

д) селищні, сільські виборчі комісії;

3) дільничні виборчі комісії.

Районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених вказаним Кодексом повноважень у відповідному виборчому окрузі щодо виборів депутатів міських рад та міських голів.

Згідно із ч. 3 ст. 206 ВК України, Територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини першої статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів:

1) сільська, селищна, міська виборча комісія складає протокол про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальних виборчих округах, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає його виборчій комісії Автономної Республіки Крим, відповідній обласній виборчій комісії;

2) районна в місті виборча комісія складає і передає міській виборчій комісії:

а) протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);

б) протокол про підсумки голосування з виборів міського голови;

3) сільська, селищна, міська виборча комісія складає та передає до районної виборчої комісії протокол про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає встановлені підсумки до відповідної районної виборчої комісії.

Стаття 251 ВК України, визначає процедуру, порядок складання протоколів про підрахунок голосів на виборчих дільницях, їх форму зміст та кількість примірників. Крім цього, в зазначеній нормі регламентується спосіб та форма внесення змін до протоколу підрахунку голосів ( Уточнений протокол ).

Згідно із ч. 3 ст. 251 ВК України, протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому, округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.

Згідно із ч. 4 ст. 251 ВК України, у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. У разі незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із позначкою З окремою думкою . Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.

Перший і другий примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.

Згідно із ч. 5 ст. 251 ВК України, забороняється заповнення протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці олівцем, а також внесення до них без відповідного рішення комісії будь-яких виправлень, а також підписувати його та засвідчувати печаткою дільничної виборчої комісії до остаточного заповнення.

Згідно із ч. 6 ст. 251 ВК України, якщо після підписання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному окрузі дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складення нового протоколу з позначкою Уточнений . При цьому перерахунок бюлетенів не робиться. Протокол з позначкою Уточнений складається у порядку та кількості примірників, встановлених цією статтею.

Згідно із ч. 8 ст. 251 ВК України, членам дільничної виборчої комісії, кандидатам, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам, присутніми під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, по відповідному виборчому округу, в тому числі з позначкою Уточнений , засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, з розрахунку не більш як по одній копії кожного протоколу для кожного члена комісії, кожної місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, кожного кандидата. Копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Згідно із ч. 9 ст. 251 ВК України, про видачу копій протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, складається акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. В акті зазначаються перелік осіб, які одержали копії відповідного протоколу, дата та час одержання цих копій і ставляться підписи цих осіб. Акт підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою дільничної виборчої комісії. Акт запаковується у пакет разом з першим і другим примірниками протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі.

Згідно із ст. 254 ВК України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

2. Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

3. На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

4. При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

5. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ;

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

6. Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

7. У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою Уточнений відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою Уточнений дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою Уточнений , територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

8. Дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол з позначкою Уточнений складається відповідно до цього Кодексу у порядку, в якому було складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, який потребує уточнення, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколу дільничної виборчої комісії з позначкою Уточнений і занесені до цього протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

9. За наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

10. У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Згідно із ст. 255 ВК України, територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів:

1) виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу;

2) міська (міста з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів районних в місті виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу;

3) сільська, селищна, міська:

а) протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради;

б) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі;

4) районна в місті виборча комісія:

а) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);

б) протоколу про підсумки голосування з виборів міського голови.

2. Територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою Уточнений ) дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості:

1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями;

3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях;

4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування;

7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування;

8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування;

9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування;

10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;

11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;

12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.

3. До протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, єдиному одномандатному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться відомості про кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, за кожного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

4. До протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться:

1) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу);

2) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу);

3) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії, в межах територіального виборчого округу;

4) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список, не підтримавши окремого кандидата з цього списку, від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу.

5. Протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі містить відомості, зазначені у частині другій цієї статті, і відомості, зазначені відповідно у частинах третій або четвертій цієї статті.

6. Відомості про підсумки голосування в межах виборчого округу заносяться цифрами до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по кожній виборчій дільниці і сумарно по виборчому округу (частині виборчого округу).

19. Протокол про підсумки голосування приймається територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку, передбаченому статтею 254 цього Кодексу.

Таким чином частиною третьою статті 206 та частиною першою статті 255 ВК України передбачено, що районні у місті виборчі комісії складають протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині та передають такі міській виборчій комісії, яка встановлює результати таких виборів відповідно до статті 256 ВК України.

Згідно із ст. 256 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою Уточнений ) не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами такі відомості:

1) кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії;

2) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями;

3) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями;

4) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях;

5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

6) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;

7) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;

8) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

9) кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі;

10) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі;

11) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список кандидатів у депутати від кожної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата з цього списку, у кожному територіальному окрузі;

12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу;

13) загальна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу;

14) відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 цієї частини) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13 цієї частини).

До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами також відомості, передбачені статтями 257-259 цього Кодексу.

3. Територіальна виборча комісія на підставі відомостей, зазначених у пункті 12 частини першої цієї статті, визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного округу.

Вищевказані норми ВК України встановлюють відповідні етапи (черговість) виборчого процесу місцевих виборів - підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів:

1) проведення дільничними комісіями підрахунку голосів (стаття 250 ВК України), складення за результатами такого підрахунку протоколу (стаття 251 ВК України); транспортування і передача виборчих документів до територіальної виборчої комісії (стаття 253 ВК України);

2) встановлення територіальними виборчими комісіями підсумків голосування на місцевих виборах шляхом складення відповідного протоколу (стаття 255 ВК України);

3) встановлення територіальними виборчими комісіями результатів місцевих виборів шляхом складення відповідного протоколу (статті 256 ВК України).

Заслухавши пояснення позивача його представника, представників відповідача та третіх осіб, дослідивши наявні докази у справі суд встановив, що відповідач дотримався норм ВК України при прийняті спірного протоколу.

Позивач обґрунтовує позовні вимоги, лише цифровими розбіжностями в примірниках наявних саме в нього (оригінали яких, окрім протоколу 460888, оглянуто судом) протоколів дільничних виборчих комісій: № 460888, № 460890, № 460870, № 460842, № 460889, № 460887, № 460216, № 462165, № 461925, № 461957, № 461958, № 461927, № 460171, № 460170, № 460192, № 462140, № 462104. № 460502, № 461896, № 461919, № 461870, № 462050, № 460201.

При дослідженні вищевказаних протоколів наданих позивачем, судом встановлено їх невідповідність вимогам ст. 251 ВК України, а саме:

- по формі протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

- відсутність нумерації протоколів дільничних виборчих комісій у відповідності до вимог ВК України (Протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому, округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу);

- відсутність в частині протоколів такого запису як дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії.

- не кожен примірник протоколу підписаний іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії, .

- в протоколах де відсутні підпис члена дільничної виборчої комісії напроти його прізвища не зазначено причина відсутності підпису;

- один протокол не засвідчений печаткою дільничної виборчої комісії;

Суд зауважує, що членам дільничної виборчої комісії, кандидатам, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам, присутніми під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, по відповідному виборчому округу, в тому числі з позначкою Уточнений , засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, відповідно така копія можлива лише з 1 - 4 примірника.

При цьому, судом встановлено невідповідність примірників протоколів дільничних виборчих комісій наданих позивачем цим же протоколам, які знаходяться і надані відповідачем, примірник №1 (оригінали оглянуті судом).

Крім цього, про видачу копій протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, складається акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Про те позивачем не надано суду таких актів.

Згідно із ст. 73 КАС України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно із ст. 74 КАС України, суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом.

Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Згідно ст. 76 КАС України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Таким чином, позивачем не надано належних та достовірних доказів, які б були достатніми для підтвердження обставин зазначених в позовній заяві.

Позивачем не наведено, а судом не встановлено порушення вимог ВК України щодо відповідності спірних даних в протоколах вищевказаних дільничних виборчих комісій (примірники відповідача) із протоколами про підсумки голосування з виборів депутатів Львівської районної ради у межах територіальних виборчих округів № 1, № 2, № 3, № 4, № 5 № 6 та № 7 і спірним протоколом про результати виборів депутатів Львівської районної ради від 06.11.2020 року.

Позивач фактично не погоджується та наводить аргументи щодо протиправності протоколів дільничних виборчих комісій, які по суті є самостійним предметом оскарження. Тобто суд у межах розгляду заявлених позовних вимог позбавлений права надавати оцінку таким протоколам, як правову підставу скасування спірного рішення.

Позивачем не надано суду доказів дотримання алгоритму та порядку оскарження вищевказаних протоколів дільничних виборчих комісій.

Суд зауважує, що ні положеннями ВК України, ні положеннями інших нормативно-правових актів не передбачено повноваження територіальних виборчих комісій при встановленні результатів виборів здійснювати контрольну функцію під час проведення дільничними комісіями підрахунку голосів та встановлення територіальними виборчими комісіями підсумків голосування на місцевих виборах, а тому доводи позивача у цій частині є необґрунтованими та безпідставними.

Також суд враховує положення Висновку N 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява N 65518/01; пункт 89), Проніна проти України (заява N 63566/00; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява N 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України та ч. 3 ст. 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити повністю.

Оскільки суд за результатами розгляду справи прийшов до висновку про відмову у задоволенні позову, а позивачем за подання позовної заяви не було сплачено судовий збір та такий не має пільг по звільненню від сплати судового збору, суд вважає за необхідне у відповідності до вимог ст. 139 КАС України стягнути з позивача в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1681 грн. 60 коп.

Керуючись статтями 122, 243, 248, 270, 273, 278 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову кандидата в депутати Львівської районної ради Львівської області ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Львівської районної територіальної виборчої комісії Львівської області (79008, м. Львів, вул. Винниченка В., буд. 18) за участю третіх осіб які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Львівської обласної територіальної організації Політичної партії ГОЛОС (79034, м. Львів, вул. Професора Буйка, 2), Львівської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода (79000, м. Львів, вул. Чайковського, 17), Львівської територіальної організацію Політичної партії Європейська Солідарність (79008, м. Львів, вул. Ак. Лазаренка, буд. 1а, каб. 72), Львівської обласної організація Політичної партії Слуга народу (79005, м. Львів, вул. Стефаника, 6), Львівської обласної організації Політичної партії Об`єднання Самопоміч (79008, м. Львів, вул. Міцкевича, 6/7) про визнання протиправним та скасування протоколу, зобов`язання вчинити дії, відмовити повністю.

Стягнути з кандидата в депутати Львівської районної ради Львівської області ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Державного бюджету України 1681 грн. 60 коп. судового збору.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів.

Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273 - 277 Кодексу адміністративного судочинства України, можуть бути подані до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня їх проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення суду складене 13 листопада 2020 року.

Головуючий суддя Гавдик З.В.

Суддя Братичак У.В.

Суддя Костецький Н.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.11.2020
Оприлюднено16.11.2020
Номер документу92830712
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/10134/20

Рішення від 23.11.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гавдик Зіновій Володимирович

Постанова від 17.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Рішення від 13.11.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гавдик Зіновій Володимирович

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гавдик Зіновій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні