МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 листопада 2020 р. № 400/5092/20 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Мельника О.М., за участю секретаря судового засідання Шакіної А.В.,
позивача ОСОБА_1 ,
представника позивача Кутельвас Т. Є.
представника відповідача Барбалат Ф.М., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1
до відповідача:Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії, вул. Адміральська, 22, м. Миколаїв, 54001
про:визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії; скасування постанови від 07.11.2020 № 74,
ВСТАНОВИВ:
12.11.2020 року з адміністративним позовом до Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії (далі-відповідач) звернулась ОСОБА_1 (далі-позивач) з вимогами:
- визнати протиправними дії відповідача з приводу встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради Миколаївською обласною територіальною виборчою комісією та прийняття рішення Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії Про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 4 від 08.11.2020 року;
- скасувати Постанову Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії № 74 від 07.11.2020 року Про результати виборів депутатів Миколаївської обласної ради в єдиному багатомандатному окрузі .
- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок голосів та скласти новий, протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 4 з подальшим прийняттям рішення про результати виборів до Миколаївської обласної ради.
Ухвалою від 12.11.2020 судом відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду з особливостями розгляду окремих категорій термінових справ, визначених ст. 273 КАС України.
В обґрунтування вказаного позову позивач вказала, що відповідач прийняв постанову № 74 від 07.11.2020 року з порушеннями, тому вона підлягає скасуванню, оскільки базується на недостовірних відомостях, зазначених у протоколах Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради. А саме відповідно до даних, визначених в Протоколі Миколаївської обласної ТВК Про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 4 від 08.11.2020 року, кількість голосів, які віддали за позивача, як за кандидата у депутати, умисно занижена.
Суд ознайомився з матеріалами справи, дослідив подані сторонами докази, заслухав учасників справи та встановив таке.
Позивач, ОСОБА_1 , є кандидатом у депутати, включена до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального округу № 4 від Миколаївської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - За життя з виборів депутатів Миколаївської обласної ради.
07.11.2020 року Миколаївська обласна територіальна виборча комісія прийняла оскаржувану постанову № 74, якою затвердила результати виборів депутатів Миколаївської обласної ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Позивач вважає цю постанову протиправно, оскільки вона прийнята на підставі протоколу Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії Про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 4 , який складено з помилками.
Відповідач в судовому засіданні надав пояснення та вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, визнав, що відносно ОСОБА_1 , було допущено технічну помилку при опрацюванні протоколу Миколаївської міської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області.
Суд, дослідив подані сторонами докази, заслухав учасників справи та встановив таке.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, Виборчим кодексом України, законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (частина перша статті 2 Виборчого кодексу України).
Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 № 795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020 року.
Відповідно до частини 1 статті 32 Виборчого кодексу України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Положеннями частини 2 статті 32 Виборчого кодексу України визначено перелік виборчих комісій: центральна виборча комісія; окружні виборчі комісії; територіальні виборчі комісії; дільничні виборчі комісії.
Повноваження територіальної виборчої комісії визначено статтями 255, 256 Виборчого кодексу України.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 255 Виборчого кодексу України, територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів: 1) виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу…
2. Територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості:
1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями;
2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями;
3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях;
4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;
5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях;
6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування;
7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування;
8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування;
9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування;
10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;
11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;
12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;
13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.
До протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться:
1) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу);
2) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу);
3) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії, в межах територіального виборчого округу;
4) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список, не підтримавши окремого кандидата з цього списку, від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу (ч. 4 ст. 255 Виборчого кодексу України).
В частині 1 ст. 256 Виборчого кодексу України, зазначено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами такі відомості: 1) кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії; 2) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; 3) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; 4) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 6) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях; 7) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 8) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 9) кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі; 10) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі; 11) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список кандидатів у депутати від кожної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата з цього списку, у кожному територіальному окрузі; 12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу; 13) загальна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу; 14) відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 цієї частини) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13 цієї частини).
Відповідачем до матеріалів справи надано копію уточненого протоколу Миколаївської міської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області Про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради у межах усього територіального округу № 4 від 05.11.2020 року, де кількість голосів виборців, які підтримали ОСОБА_1 становить 1115 голосів.
У наданому позивачем до позовної заяви копії протоколу Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії Про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради у межах територіального округу № 4 , автентичність якого було підтверджено Відповідачем в судовому засіданні, кількість голосів виборців, які підтримали ОСОБА_1 становить 869 голосів.
Також, судом з власної ініціативи залучено протокол Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії Про результати виборів депутатів Миколаївської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі , з якого вбачається, що кандидатура ОСОБА_1 підтримана 869 виборцями.
На підставі Протоколів Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії Про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради у межах територіального округу № 4 та Про результати виборів депутатів Миколаївської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі , Відповідачем прийнято постанову №74 від 07.11.2020 року о 23 год. 50 хв., про результати виборів депутатів Миколаївської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
Суд дійшов висновку про необхідність часткового задоволення позову з таких підстав.
Згідно з ч. 6 ст. 255 Виборчого кодексу України, відомості про підсумки голосування в межах виборчого округу заносяться цифрами до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по кожній виборчій дільниці і сумарно по виборчому округу (частині виборчого округу).
Абзацом 1 ч. 1 ст. 256 Виборчого кодексу України визначено, що обласна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
Відповідно до пп. 10 п. 5 ч. 1 ст. 256 Виборчого кодексу України, до протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами такі відомості кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі.
Таким чином, відповідач зобов`язаний під час встановлення підсумків голосування внести до відповідного протоколу кількість голосів щодо кожного депутата по кожній виборчій комісії та всього в межах округу на підставі протоколів відповідних територіальних виборчих комісій, однак як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, та не заперечувалось головою Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії, відповідач зазначив невірну кількість голосів щодо позивача у протоколах про підсумки та про результати виборів депутатів Миколаївської обласної ради, на підставі яких винесено спірну постанову з тієї підстави, що не була виявлена розбіжність між внесеними даними до протоколу та до електронного кабінету ТВК, і внаслідок цієї помилки не вірно сформовані Відповідачем протоколи про встановлення підсумків голосування та встановлення результатів виборів.
З цього приводу суд зазначає таке. Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 18 Виборчого кодексу України, Центральна виборча комісія може прийняти рішення про впровадження інноваційних технологій, технічних та програмних засобів під час організації та проведення виборів у формі проведення експерименту або пілотного проекту стосовно проведення підрахунку голосів виборців за допомогою технічних засобів для електронного підрахунку голосів.
Частиною 4 ст. 18 Виборчого кодексу України встановлено, що результати проведення експериментів або пілотних проектів, передбачених частиною першою цієї статті, а також будь-які відомості, отримані під час їх проведення, не можуть використовуватися для встановлення підсумків голосування чи результатів виборів, оскарження рішень, дій або бездіяльності суб`єктів виборчого процесу.
З огляду на вищезазначені норми, використання ЕК ТВК є експериментальним проектом та не мав використовуватись відповідачем як основний засіб для встановлення результатів виборів до Миколаївської обласної ради.
З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку, що спірною постановою №74 та протоколами Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії Про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради у межах територіального округу № 4 та Про результати виборів депутатів Миколаївської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі порушено права позивача, та відповідно виборців, голоси яких відповідачем не враховано та не перенесено до відповідних протоколів про встановлення результатів виборів та в подальшому у протокол про результати виборів, що є підставою для визнання протиправною та скасування спірної постанови та протоколів Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії Про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради у межах територіального округу № 4 та Про результати виборів депутатів Миколаївської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі .
Можливість прийняти рішення про повторний перерахунок голосів на виборчій дільниці, є повноваженнями виключно територіальної виборчої комісії і лише за існування певних умов, які визначені у ч. 9 ст. 254 ВК України, тобто за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці. Тобто цією частиною визначено право територіальної виборчої комісії призначити перерахунок голосів.
Підстави для обов`язкового прийняття такого рішення визначені у ч. 10 ст. 254 ВК України, що у разі наявності акту або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Крім того, відповідно до абз. 2 ч. 10 ст. 254 ВК України, прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Як встановлено в ході розгляду справи, будь яких скарг на рішення, дії або бездіяльність членів Миколаївської міської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської обласної ради підтверджених відповідно оформленими актами, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців, що ставили б під сумнів результати підрахунку голосів виборців до відповідача не надходили.
На підставі вищенаведених обставин суд приходить до висновку, що позовні вимоги в частині зобов`язання Відповідача здійснити перерахунок голосів не підлягають задоволенню.
З огляду на вищевикладене, суд вважає, що для повного захисту прав, свобод та інтересів позивача, а також з метою усунення невизначеності під час виконання рішення суду, необхідно вийти за межі позовних вимог, шляхом скасування протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 4, протоколу про результати виборів депутатів Миколаївської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та зобов`язання відповідача встановити підсумки голосування шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 4 на підставі уточненого протоколу Миколаївської міської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області про підсумки голосування в межах цього округу.
Судом враховано принцип пропорційності, оскільки в демократичній державі право однієї особи закінчується там, де починається право іншої особи. У даній справі Відповідачем порушено право не тільки позивача бути обраним, а і право виборців вільно обирати (право голосу на виборах), а виборці мають рівні права не залежно від того, який відсоток від загальної кількості голосів в подальшому отримає його обранець, кожен голос має бути врахований та зафіксований протоколами виборчих комісій.
Таким чином, на підставі викладеного вище, оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд керується приписами ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії (вул. Адміральська, 22, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 43763538) задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати протокол Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради у межах територіального округу № 4.
3. Визнати протиправним та скасувати протокол Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Миколаївської обласної радив єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
4. Визнати протиправною та скасувати постанову Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії №74 від 07.11.2020 року.
5. Зобов`язати Миколаївську обласну територіальну виборчу комісію (вул. Адміральська, 22, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 43763538) встановити підсумки голосування на підставі уточненого протоколу Миколаївської міської територіальної виборчої комісії Миколаївського району Миколаївської області від 05.11.2020 року, про підсумки голосування з виборів депутатів Миколаївської обласної ради в межах усього територіального виборчого округу № 4.
6. В решті позовних вимог відмовити.
7. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії (вул. Адміральська, 22, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 43763538) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судовий збір в розмірі 2522,40 грн. (дві тисячі п`ятсот двадцять дві гривні 40 копійок).
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.
Суддя О.М. Мельник
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2020 |
Оприлюднено | 16.11.2020 |
Номер документу | 92830762 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мельник О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні