Рішення
від 12.11.2020 по справі 540/2323/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 листопада 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2323/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Морської Г.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 27.04.2020 року №2833732-5005-2102,

встановив:

ОСОБА_1 (далі-позивач), через свого представник, звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (далі-відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №2833732-5005-2102 від 27.04.2020 року.

Ухвалою від 25.08.2020. позовна заява залишена без руху.

Позивач недоліки позову у сунув, у зв`язку з чим ухвалою від 11.09.2020 р. відкрито провадження у справі, визначено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач отримав податкове повідомлення-рішення від 27.04.2020 р. №2833732-5005-2102 яким ОСОБА_1 нараховано суму податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за податковий період 2020 рік у розмірі 1197,62 грн. Позивач стверджує, що рішенням Преображенської сільської ради Чаплинського району Херсонської області було встановлено ставку земельного податку за земельні ділянки, які перебувають у власності фізичних осіб для сільськогосподарських угідь 0,5 % від її нормативної грошової оцінки. Проте з 28.08.2019 р. Преображенська сільська рада перебуває в стані припинення та будь яких нових рішень щодо визначення розміру ставок земельного податку на 2020 рік не приймалось. Відтак вважає, що податкове повідомлення-рішення прийняте із порушенням вимог чинного законодавства, тому підлягає скасуванню.

24.09.2020 р. відповідач надіслав до суду відзив на позовну заяву, у якому не погоджуються із доводами, викладеними у позовній заяві, зважаючи на наступне. Відповідно до пп.14.1.72 п.14.1 ст.14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Базою оподаткування є, зокрема, нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку. Відповідач стверджує, що рішенням Чаплинської селищної ради Чаплинського району Херсонської області, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Преображенської сільської ради, від 11.06.2019 р. №512 Про встановлення місцевих податків та зборів на території Чаплинської ОТГ 2020 рік встановлено ставки земельного податку на 2020 р., згідно якого ставки земельного податку для фізичних осіб за землі сільськогосподарського призначення, нормативно-грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) у розмірі 1% від нормативно-грошової оцінки. У зв`язку із зазначеним вважає, що приймаючи рішення, податковий орган діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством. Тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

При вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: 1) значення справи для сторін; 2) обраний позивачем спосіб захисту; 3) категорію та складність справи; 4) обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначати експертизу, викликати свідків тощо; 5) кількість сторін та інших учасників справи; 6) чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; 7) думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву (ч.7 ст.262 КАС України).

Згідно з ч.2 ст.262 КАС України, якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів.

Статтею 258 КАС України передбачено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що справа підлягає розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 належить на праві власності об`єкт нерухомого майна - земельна ділянка сільськогосподарського призначення загальною площею 4,6412 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6525483500:04:015:0009, яка розташована на території Преображенської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.

Рішенням 26 сесії VII скликання Чаплинської селищної ради вирішено на добровільних засадах приєднати територіальні громади сіл Преображенка та Благодатне, представницьким органом місцевого самоврядування яких виступає Преображенська сільська рада Чаплинського району Херсонської області до Чаплинської селищної об`єднаної територіальної громади, представницьким органом місцевого самоврядування якої є Чаплинська селищна рада Чаплинського району Херсонської області із адміністративним центром у селищі міського типу Чаплинка.

Рішенням 31 сесії VII скликання Чаплинської селищної ради встановлено земельний податок, згідно з додатком 4.1 якого визначено ставки земельного податку на 2020 рік.

27.04.2020 р. Головним управлінням ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі прийнято податкове повідомлення-рішення №2833732-5005-2102, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб за податковий період 2020 рік у сумі 1197,62 грн.

Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи оцінку правомірності зазначеного податкового повідомлення-рішення, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституція України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є земельні ділянки.

Єдиною підставою для нарахування земельного податку у відповідності до п. 286.1 ст. 286 ПК України є дані державного земельного кадастру.

Згідно з п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Підпунктами 14.1.72, 14.1.73, п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. У свою чергу, землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Згідно з п. 286.5 Податкового кодексу України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Тобто, нарахування фізичним особам сум податку, згідно з п. 286.5 ст. 286 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення - рішення (п. 287.5 ст. 287 Податкового кодексу України). У відповідності до п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Крім того, що відповідно до статті 271 ПК України базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Пунктом 286.1 статті 286 ПК України встановлено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 274.1 статті 274 ПК України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь та земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Разом з тим, відповідно до статті 1, частини другої статті 20 Закону України Про оцінку земель від 11 грудня 2003 року №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

З матеріалів справи судом встановлено, що для розрахунку суми земельного податку, відповідачем були взяті до уваги значення нормативної грошової оцінки ДЗК, а саме 119761,53 грн.

Варто зазначити, що позивач не заперечує щодо суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка була взята податковим органом як база оподаткування під час визначення податкового зобов`язання ОСОБА_1 за земельним податком.

Крім того, позивачем до позовної заяви долучено копію витягу з нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6525483500:04:015:0009 складає 119761,53 грн.

Відтак, спірним залишається лише ставка земельного податку при нарахуванні земельного податку за земельну ділянку, яка належить ОСОБА_1 .

Пунктом 12.3 ст. 12 ПК України визначено, що сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.

Судом встановлено, що Преображенська сільська рада (код ЄДРПОУ 26186217) перебуває в стані припинення за рішенням засновників (запис 14981270006000247 від 28.08.2019 р.).

Згідно з рішенням 26 сесії VII скликання Чаплинської селищної ради від 26.12.2018 №435 Про добровільне приєднання територіальних громад до об`єднаної територіальної громади територіальні громади сіл Преображенка та Благодатне, представницьким органом місцевого самоврядування яких виступає Преображенська сільська рада Чаплинського району Херсонської області, приєднано на добровільних засадах до Чаплинської селищної об`єднаної територіальної громади, представницьким органом місцевого самоврядування якої є Чаплинська селищна рада Чаплинського району Херсонської області.

Пунктом 2 зазначеного рішення визначено, що правонаступником всього майна, прав та обов`язків Преображенської сільської ради є Чаплинська селищна рада Херсонської області.

Разом з тим, рішенням 32 сесії VII скликання Чаплинської селищної ради від 04.07.2019 №551 Про реорганізацію Преображенської сільської ради вирішено розпочати процедуру реорганізації юридичної особи Преображенської сільської ради (код ЄДРПОУ 26186217) шляхом приєднання до Чаплинської селищної ради.

Також, згідно з пунктом 2 вказаного рішення правонаступником всього майна, прав та обов`язків Преображенської сільської ради є Чаплинська селищна рада Херсонської області з дня припинення повноважень Преображенської сільської ради.

Відповідно до ст. 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

Згідно з ч.3 ст.8 ЗУ Про добровільне об`єднання територіальних громад об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

З аналізу зазначених норм та прийнятих рішень випливає, що Чаплинська селищна рада Херсонської області, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Преображенської сільської ради, є органом місцевого самоврядування який приймає рішення про встановлення місцевих податків та зборів та території Чаплинської селищної об`єднаної територіальної громади.

Як встановлено судом, рішенням Чаплинської селищної ради Чаплинського району Херсонської області від 11.06.2019 №512 Про встановлення місцевих податків та зборів на території Чаплинської об`єднаної територіальної громадина 2020 рік встановлено ставки земельного податку на 2020 рік (Додаток 4), згідно якого ставки земельного податку для фізичних осіб за землі сільськогосподарського призначення, нормативно-грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) у розмірі 1% від нормативно-грошової оцінки.

Крім того, рішенням Чаплинської селищної ради Чаплинського району Херсонської області від 11.01.2020 №674 Про внесення доповнень до рішення сесії Чаплинської селищної ради внесено зміни до Додатку 4 рішення №512 та доповнено адміністративно- територіальні одиницю, на які поширюється дія вказаного рішення Код КОАТУУ доповнено кодами 6525483501 (Преображенка), 6525483502 (Благодатне).

Зазначене свідчить, що ставки земельного податку на 2020 рік, встановлені рішенням Чаплинської селищної ради Чаплинського району Херсонської області від 11.06.2019 №512, діють з 01.01.2020 на території Преображенської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.

Відтак, враховуючи рішення Чаплинської селищної ради Чаплинського району Херсонської області від 11.06.2019 №512, яким встановлено розмір ставки земельного податку для земель сільськогосподарського призначення - 1% від нормативної грошової оцінки землі для власників земельних ділянок, суд вважає, що податковим органом правомірно встановлено земельний податок з фізичних осіб ОСОБА_1 у сумі 1197,62 грн. (119 761,53 * 1%).

Разом з тим, суд не приймає до уваги твердження позивача про те, що рішення Чаплинської селищної ради №674 та №512 прийнято з порушенням Податкового кодексу України, а тому існують підстави для застосування мінімальної ставки земельного податку, оскільки позивач не надав жодних доказів визнання протиправним, скасування чи зупинення дії цих рішень.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

При вирішенні спорів щодо правомірності рішень податкового органу як суб`єкта владних повноважень, необхідно враховувати, що відповідно до вимог ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України обов`язок доведення відповідних обставин у спорах між особою та суб`єктом владних повноважень покладається на суб`єкта владних повноважень.

Проте у разі надання контролюючим органом доказів, які свідчать, що спірне рішення є правомірним, позивач має спростовувати ці доводи. Наведене випливає зі змісту частини першої ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з якою кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Враховуючи наведене, суд прийшов до висновку, що відповідач обґрунтував та довів належними та допустимими доказами правомірність спірного рішення, разом із тим, як доводи позивача про незаконність спірного рішення не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, у зв`язку із чим у задоволенні позову належить відмовити.

За правилами ст. 139 КАС України при відмові у задоволенні позову судовий збір позивачу не відшкодовується.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Г.М. Морська

кат. 111031200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.11.2020
Оприлюднено16.11.2020
Номер документу92832041
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2323/20

Рішення від 12.11.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 11.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 25.08.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні