Рішення
від 16.11.2020 по справі 160/11415/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 листопада 2020 року Справа № 160/11415/20

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ніколайчук С.В.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання (в письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Вікторія АРТ до головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ :

18 вересня 2020 року товариство з обмеженою відповідальністю Вікторія АРТ звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до головного управління ДПС у Дніпропетровській області, у якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 18.05.2020 року № 0007530504.

В обґрунтування позову зазначено, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення підлягає скасуванню, оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка використана ТОВ Вікторія АРТ при декларуванні орендної плати за земельну ділянку за період, що перевірявся, вірна. Позивач вважає, що ним правомірно застосовано відомості щодо розрахунку розміру орендної плати, які були отримані від ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області, а саме: витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №2/220317/03-07, дата формування 22.03.2017р., та №25/170818/03-07, дата формування 17.08.2018 р., тому що, при розрахунку орендної плати за землю на 2017 рік позивачем використаний розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №2/220317/03-07 від 22.03.2017р. із коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки Кф 2,00 . Відповідно до розділу цільове призначення (КВЦПЗ) інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру . В свою чергу, відповідно до витягу з технічної документації в грошову оцінку земельної ділянки від 25.06.2018р. №97/220618/03-07, сформованого на замовлення департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради, станом на 2017 рік, із застосуванням Кф=2,50 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:006:0010 становила 10338 916,86 грн. Отже, відповідно до змісту наведених витягів, при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки, територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру застосовані різні коефіцієнти функціонального використання (Кф) із значенням 2,0 та 2,5 відповідно, що і призвело до визначення різної нормативної грошової оцінки земельної ділянки із кадастровим номером 1210100000:01:006:0010. Відповідальність за правильність визначення показників (в тому числі і коефіцієнта функціонального використання Кф) при формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та обчисленні нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі цих показників покладається на орган, що його формує - головне управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області. За таких обставин, користувач земельної ділянки лише використовує відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, визначені у витязі на момент складання податкової звітності, та не може нести відповідальність за правильність її обчислення.

На думку позивача, оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню, у зв`язку з чим він звернувся до суду з даним позовом та просить позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.09.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до ч.6 ст.12, ч.1,2 ст.257, ч.1 ст.260 Кодексу адміністративного судочинства України зазначена справа є справою незначної складності та розглядається за правилами спрощеного позовного провадження. Питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження.

Згідно з ч.ч. 3, 4 ст.262 КАС України підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться.

На виконання вимог ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.09.2020 року на адресу суду від відповідача 27.10.2020 року надійшов відзив на позовну заяву.

В наданому до суду відзиві відповідач просив відмовити в задоволенні позову. В обгрунтування правової позиції зазначено, що згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1210100000:01:006:0010, сформованого відділом у м.Дніпро головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 25.06.2018 №97/220618/03-07 на запит департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради по ТОВ ВІКТОРІЯ АРТ нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2017 року по м.Дніпро, АНД район, вул. Маршала Малиновського, 13-А, площею 0,2776га складає 10338916,86 грн. Категорія земель: землі рекреаційного призначення. Цільове призначення земельної ділянки: 03.08. - для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування. Коефіцієнт Км2 -2,67. Сукупний коефіцієнт КмЗ-0,96. Коефіцієнт Кф-2,50. Вищенаведена інформація щодо цільового призначення земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:01:006:0010 згідно даних витягу від 25.06.2018 №97/220618/03-07 відповідає даним вказаним у договорі оренди земельної ділянки. А саме, згідно з даними витягу на земельній ділянці з кадастровим номером 1210100000:01:006:0010 КВПЦЗ 03:08 для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування відповідно до договору оренди, функціональне використання: по фактичному розміщенню будівель та споруд кафе. У додатку 1 до Порядку № 489 встановлено коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф), зокрема, для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу з кодом цільового призначення 03.08 - коефіцієнт Кф становить - 2,5. Враховуючи, що у спірній ситуації не відбувалось змін у цільовому призначенні земельної ділянки 1210100000:01:006:0010 з моменту укладення договору оренди між позивачем та Дніпровською міською радою, то витяг, що був застосований відповідачем від 25.06.2018 №97/220618/03-07 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер, із застосуванням Кф-2,5, з визначенням грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2017 року є правомірним, оскільки призначення та функціональне використання земельної ділянки з моменту укладення договору оренди не змінилося. Витяг позивача, що застосовувався при обрахунку орендної плати станом на 2017 рік є неправильним оскільки згідно з вказаним витягом від 22.03.2017 №2/220317/03-07 цільове призначення земельної ділянки (КВЦПЗ): Інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру. Отже, прийняте податкове повідомлення-рішення є правомірним та не підлягає скасуванню.

Разом з відзивом на позовну заяву, відповідачем було заявлено клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

В обгрунтування вказаного клопотання відповідачем зазначено, що необхідність залучення головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області полягає в можливості отримання пояснень по суті адміністративної справи для з`ясування коефіцієнта на земельну ділянку за адресою: м. Дніпро, вул. Маршала Малиновського, буд.13-а.

Суд зазначає, що рішення суду у цій справі жодним чином не вплине та не може вплинути на права та обов`язки головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, а інформація щодо коефіцієнта земельної ділянки за адресою: м. Дніпро, вул. Маршала Малиновського, буд.13-а, викладена у витягах про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, які містяться в матеріалах справи та які підлягають розгляду судом з наданням відповідної правової оцінки, а тому в суду відсутні додаткові підстави для отримання повторної інформації від головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, оскільки така інформація наявна в матеріалах справи.

Отже, клопотання представника відповідача про залучення третьої особи не підлягає задоволенню судом.

Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, встановив наступне.

ТОВ Вікторія АРТ (код ЄДРПОУ 35396708) зареєстровано в якості юридичної особи приватного права 14.09.2007 року.

На підставі направлення на перевірку №1082 від 15.11.2019 року, згідно з п.п.19-1.1.1 п. 19-1.1 ст. 19-1, п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, ст. 75, п.п.78.1.1, п.п. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78, п. 82.2 ст. 82 Податкового кодексу України та відповідно до наказу ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 15.11.2019 року №1287-п проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ Вікторія АРТ з питань повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельну ділянку, що перебуває в користуванні ТОВ Вікторія АРТ на підставі укладеного договору оренди землі площею 0,2776 га (кадастровий номер - 1210100000:01:006:0010) за період з 01.01.2017 року по 31.12.2018 року.

За результатами перевірки складено акт від 28.11.2019 року №13179/04-36-05-04/35396708.

Перевіркою встановлено порушення підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16, пункту 286.1, пункту 286.2 статті 286, пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, внаслідок чого встановлено заниження орендної плати за земельну ділянку, розташовану на території АНД району м. Дніпро, за період з 01.01.2017 року по 31.12.2018 року на загальну суму 76071,64 грн., у тому числі за період дії договору оренди, а саме за період з 24.03.2017 року по 31.12.2017 року на суму 47859,15 грн., за період з 01.01.2018 року по 31.12.2018 року на суму 28212,49 грн.

На підставі акту перевірки від 28.11.2019 року №13179/04-36-05-04/35396708 відповідачем сформовано та направлено позивачу податкове повідомлення-рішення від 18.05.2020 року №0007530504, яким збільшено позивачу суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на загальну суму 95089,55 грн., в тому числі за податковими зобов`язаннями у розмірі 76071,64 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 19017,91 грн.

Позивачем оскаржене вказане податкове повідомлення-рішення в порядку адміністративного оскарження до Державної податкової служби України, рішенням якої від 12.08.2020 року №25306/6/99-00-06-02-06-06 оскаржуване податкове повідомлення-рішення залишено без змін, а скаргу позивача - без задоволення, таке рішення отримано позивачем 25.08.2020р., докази чого наявні у справі.

Не погоджуючись з прийнятим податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

24.03.2017 року між Дніпровською міською радою (орендодавець) та ТОВ Вікторія АРТ (орендар) укладено договір оренди землі, пунктом 1 якого передбачено, що орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку по фактичному розміщенню будівель та споруд кафе, яка розташована за адресою: вул. Маршала Малиновського, 13-А.

Пунктом 2 договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2776 га. Цільове призначення земельної ділянки: в межах прибережної захисної смуги площею 0,0112 га - землі водного фонду, в межах водоохоронної зони площею 0,2664 га - землі рекреаційного призначення. Код УКЦВЗ: 1.11.6 (інша комерційна діяльність). Функціональне використання: по фактичному розміщенню будівель та споруд кафе. Кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:006:0010.

Відповідно до пункту 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки зазначена у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що додається до договору. Цей Витяг є невід`ємною частиною договору та є підставою для розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, грошова оцінка яких проведена. Витяг надається згідно з чинним законодавством територіальним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з пунктом 8 договір укладено на 25 років.

Пунктом 10 договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренда чи продовження його дії.

Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору (крім випадків зміни коду класифікації видів цільового призначення земель або їх функціонального використання). Зазначені зміни відображаються лише у Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, грошова оцінка яких проведена, що є невід`ємними додатками цього договору.

ТОВ Вікторія АРТ 23.03.2017 року через Центр надання адміністративних послуг м. Дніпра отримано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - кадастровий номер 1210100000:01:006:0010, складений управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську від 22.03.2017 року №2/220317/03-07, в якому зазначено наступне:

- місце розташування земельної ділянки: м. Дніпропетровськ, Амур-Нижньодніпровський район, вул. Маршала Малиновського, 13-А;

- категорія земель: землі водного фонду площею 0,0112 га, землі рекреаційного призначення площею 0,2664 га;

- цільове призначення земельної ділянки: інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру;

- площа земельної ділянки 0,2776 га;

- середня (базова) вартість земель населеного пункту, грн/кв.м.: 581,21;

- коефіцієнт Км2: 2,67;

- сукупний коефіцієнт Км3: 0,96;

- коефіцієнт Кф: 2,00;

- коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки: 1; 1,249; 1,433; 1,06;

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн.: 8271133,48 грн.

17.08.2018 року ТОВ Вікторія АРТ через Центр надання адміністративних послуг м. Дніпра отримано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - кадастровий номер 1210100000:01:006:0010, складений управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську від 17.08.2018 року №25/170818/03-07, в якому зазначено наступне:

- місце розташування земельної ділянки: м. Дніпропетровськ, Амур-Нижньодніпровський район, вул. Маршала Малиновського, 13-А;

- категорія земель: землі рекреаційного призначення;

- цільове призначення земельної ділянки: 03.08 для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування;

- площа земельної ділянки 0,2776 га;

- середня (базова) вартість земель населеного пункту, грн/кв.м.: 581,21;

- коефіцієнт Км2: 2,67;

- сукупний коефіцієнт Км3: 0,96;

- коефіцієнт Кф: 2,50;

- коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки: 1; 1,249; 1,433; 1,06; 1;

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн.: 10338916,86 грн.

З метою з`ясування підстав зміни коду КВЦПЗ по земельній ділянці з кадастровим номером 1210100000:01:006:0010 ТОВ Вікторія АРТ зверталось із запитами до головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Так, листом від 12.06.2020 року №28-04-0.38-522/107-20 головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надало позивачу лист Про надання інформації , з якого відомо, що 31.05.2018 року за заявою Дніпровської міської ради, як розпорядника земель до Державного земельного кадастру були внесені зміни до відомостей щодо коду виду цільового призначення земель (КВЦПЗ), а саме було встановлено код 03.08 Для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування (Кф-2,50).

У вказаному листі головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, також, зазначено наступне:

- до внесення змін до Державного земельного кадастру щодо цільового призначення земельної ділянки, із застосуванням Кф = 2,00 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:006:0010 становила 8 271133,48 грн.;

- згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17.08.2018 р. № 25/170818/03-07, із застосуванням Кф = 2.50, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:006:0010 становила 10 338 916,86 грн.;

- відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.06.2018 р. № 97/220618/03-07, сформованого на замовлення департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради, станом на 2017 рік із застосуванням Кф = 2.50, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:006:0010 становила 10 338 916,86 грн.

В листі від 12.06.2020 року №28-04-0.38-522/107-20 головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області зазначило, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються на підставі даних про земельну ділянку, які наразі внесені до відомостей Державного земельного кадастру, за допомогою ліцензійного програмного забезпечення, яке дає можливість застосовувати той коефіцієнт функціонального використання (Кф), який відповідає коду класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), котрий міститься у відомостях Державного земельного кадастру, по запитуваній земельній ділянці, на дату формування витягу.

Отримавши від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, відповідні витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває у користуванні, ТОВ Вікторія АРТ на виконання вимог п. 289.2 ст. 289 ПК України розрахувало річну суму орендної плати за 2017 рік та 2018 рік, задекларувавши її в податкових деклараціях з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017 рік №9060980703 від 11.04.2017 року та за 2018 рік №9019794080 від 13.02.2018 року, застосувавши дані нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зазначені у витязі від 22.03.2017 року №2/220317/03-07.

Позивачем відповідно до поданої податкових декларацій з плати за землю були сплачені податки в повному обсязі, що сторонами не заперечується.

Згідно з ч. 288.1статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

У відповідності до пунктів288.4 статті288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

288.5.1. не може бути меншою за розмір земельного податку;

288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки;

288.5.3. може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Відповідно до пункту 286.1 статті 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Такими чином, Податковим кодексом України прямо визначено, що порядок надання інформації контролюючим органом, яка необхідна для обчислення та справляння земельного податку, встановлюється Постановою Кабінету Міністрів України.

Згідно з пунктом 4 Порядку подання інформації про платників податків, об`єкти оподаткування та об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, для забезпечення ведення їх обліку, а також обчислення та справляння податків і зборів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1386 від 21.12.2011 року, Держгеокадастр та Мін`юст подають щомісяця до 10 числа, а також на запит територіального органу ДФС за місцезнаходженням земельної ділянки або ДФС інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю та єдиного податку.

Держгеокадастр - про земельні ділянки, зокрема про кадастровий номер земельної ділянки, дату реєстрації у Державному земельному кадастрі, дату державної реєстрації земельної ділянки (відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою чи договору оренди), площу відповідно до правовстановлюючих документів, цільове призначення та місце розташування земельної ділянки, дату та значення нормативної грошової оцінки, частку кожного із співвласників земельної ділянки (у разі коли земельна ділянка перебуває у спільній частковій власності), а також про землевласників або землекористувачів, зокрема найменування та місцезнаходження або прізвище, ім`я, по батькові та місце проживання землевласника або землекористувача.

У відповідності до вимог ст.5 Закону України Про оцінку земель грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема: для визначення розміру земельного податку; орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності -ст. 13 Закону України Про оцінку земель .

Згідно з ч.1ст.15 Закону України Про оцінку земель підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій -ст.18 Закону України Про оцінку земель .

Статтею 20 вказаного Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. №5 Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, зокрема, утворено головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Відповідно до п.1 Положення головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 17.11.2016р. № 308, головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

За п.п.4 п.4 вказаного Положення головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що саме на Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області покладені обов`язки щодо видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок на основі затвердженої рішенням органу місцевого самоврядування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, при цьому, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою.

Отже, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди земельної ділянки, а платником орендної плати є орендар такої земельної ділянки, в разі несплати орендарем обов`язкових платежів з орендної плати за землю, контролюючий орган зобов`язаний здійснити нарахування сум податку.

25.11.2016 року Міністерством аграрної політики та продовольства України прийнято наказ № 489, яким затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок №489) та визначено, що він застосовується з 01.01.2017 року.

Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку № 489 за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну оцінку земельної ділянки (додаток 9).

В новій формі заяви заявником обов`язково повинна бути зазначена інформація про категорію земель та цільове призначення земельної ділянки відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306 . В новій формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, на відміну від форми, затвердженої наказом Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово - комунального господарства України, Української академії аграрних наук України Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів від 27.01.2006 року №18/15/21/11, також повинно бути зазначено категорію земель та цільове призначення земельної ділянки відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), та зазначається, що Витяг сформовано.

Згідно з пунктами 3, 5 Розділу ІІ Порядку коефіцієнт Кф - це коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки та встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548.

З аналізу вищенаведених правових норм видно, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди земельної ділянки, а платником орендної плати є орендар такої земельної ділянки, в разі несплати орендарем обов`язкових платежів з орендної плати за землю, контролюючий орган зобов`язаний здійснити нарахування сум податку.

Відповідач, в обґрунтування правомірності винесеного податкового повідомлення-рішення, зазначає, що головним управлінням Держагеокадастру у Дніпропетровській області надані дані стосовно нормативно-грошової оцінки земельної ділянки ТОВ Вікторія АРТ по вул. Маршала Малиновського, буд. 13-А площею 0,2776 га, а саме: станом на 01.01.2017 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки склала 10338916,86 грн., тобто, в порушення Податкового кодексу України , умов договору оренди землі від 24.03.2017 встановлено заниження підприємством орендної плати за землю за період перевірки на загальну суму 76071,64 грн.

Судом встановлено, що різниця між задекларованою сумою податку з орендної плати позивачем та нарахованої відповідачем в податковому повідомленні-рішенні відбулась на підставі розрахунку суми орендної плати з різних витягів з технічної документації.

Позивачем використано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.03.2017 року №2/220317/03-07, де вказана сума нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки в розмірі 8271133,48 грн. із застосування Кф = 2,00, а відповідачем використано витяг від 25.06.2018 року №97/220618/03-07 за наступними даними:

- місце розташування земельної ділянки: м. Дніпропетровськ, Амур-Нижньодніпровський район, вул. Маршала Малиновського, 13-А;

- категорія земель: землі рекреаційного призначення;

- цільове призначення земельної ділянки: 03.08 для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування;

- площа земельної ділянки 0,2776 га;

- середня (базова) вартість земель населеного пункту, грн/кв.м.: 581,21;

- коефіцієнт Км2: 2,67;

- сукупний коефіцієнт Км3: 0,96;

- коефіцієнт Кф: 2,50;

- коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки: 1; 1,249; 1,433; 1,06;

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн.: 10338916,86 грн.

У витягу від 25.06.2018 року №97/220618/03-07, що використаний при проведенні перевірки у листопаді 2019 року, зазначено, що визначена в ньому оцінка земельної ділянки станом на 2017 рік.

Посадова особа ГУ ДПС у Дніпропетровській області для розрахунку розміру орендної плати за землю за 2017 рік застосувала значення нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки актуальної у 2018 році на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.06.2018 року №97/220618/03-07.

Суд звертає увагу, що спірним є саме період 2017 рік та 2018 рік, тому застосування показників нормативно-грошової оцінки за витягом, отриманим в 2018 році, є не вірним, оскільки витяг від 25.06.2018 року №97/220618/03-07 містить в собі коефіцієнт Кф 2,50, який був застосований до земельної ділянки за адресою: м. Дніпро, Амур-Нижньодніпровський район, вул. Маршала Малиновського, 13-А лише з 31.05.2018 року за заявою Дніпровської міської ради.

Відповідна інформація підтверджена в листі головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 12.06.2020 року №28-4-0.38-522/107-20.

До вказаного моменту - 31.05.2018 року, до наведеної земельної ділянки застосовувався коефіцієнт Кф 2,00, що підтверджується витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.03.2017 року №2/220317/03-07.

Вказаний витяг виданий у встановленому законодавством порядку повноважним органом виконавчої влади головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області, є чинним та не скасованим; витяг відображає дійсний розрахунок нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки з 01.01.2017 року по 31.05.2018 року.

Отриманий відповідачем витяг від 25.06.2018 року №97/220618/03-07 містить інформацію про Кф наведеної земельної ділянки станом після 31.05.2018 року з проведеними змінами коефіцієнту з 2,00 до 2,50, а тому не може бути доказом належної нормативно грошової оцінки земельної ділянка, з якої позивачем мала розраховуватись орендна плата за землю.

Суд зазначає, що платник податків виконав, покладений на нього обов`язок Податковим кодексом України на отримання витягу з технічної документації на початку звітного року - 2017 року з метою самостійного нарахування орендної плати за земельну ділянку, як це передбачено пунктом 286.2 Податкового кодексу України.

Відтак, визнавати неправильним розрахунок орендної плати за землю, проведений на підставі належним чином отриманого витягу від 22.03.2017 року №2/220317/03-07 на початку звітного року, у суду не має підстав.

Відповідальність за правильність визначення показників при формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та обчисленні нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі цих показників, покладається на орган, що його формує (в розрізі спірних відносин - головне управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області). За таких обставин, користувач земельної ділянки лише використовує відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, визначені у витязі на момент складання податкової звітності, та не може нести відповідальність за правильність її обчислення.

Аналогічні висновки містяться у постанові Верховного Суду у справі № 826/11184/17 від 23.10.2018 року.

За приписами ст.58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частити першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09.02.1999р. №1-рп/99 у справі №1-7/99 встановлено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою чинності, тобто, до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Отже, збільшуючи грошове зобов`язання з орендної плати за землю за 2017 рік та 2018 рік на підставі витягу від 25.06.2018 року №97/220618/03-07, який був відсутній у 2017 році та першій половині 2018 року, суд вважає, що відповідач застосував його зворотню дію в часі, що суперечить ст.58 Конституції України.

Стосовно зазначення у витязі від 25.06.2018 року №97/220618/03-07, що в ньому визначена нормативна грошова оцінка земельної ділянка станом на 2017 рік, суд зазначає, що пояснення вказаному факту наведені в листі від 12.06.2020 року №28-04-0.38-522/107-20 головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

У вказаному листі зазначено, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються на підставі даних про земельну ділянку які наразі внесені до відомостей Державного земельного кадастру, за допомогою ліцензійного програмного забезпечення, яке дає можливість застосовувати той коефіцієнт функціонального використання (Кф), який відповідає коду класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), котрий міститься у відомостях Державного земельного кадастру, по запитуваній земельній ділянці, на дату формування витягу.

Отже, з аналізу листа від 12.06.2020 року №28-04-0.38-522/107-20 головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, судом встановлено, що останній не має технічної можливості надати витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки зі складовими (в тому числі з Кф), які були чинні у 2017 році і до 31.05.2018 року, тобто з Кф 2,00, а тому Держгеокадастром видано витяг за 2017 рік із застосування Кф, який був наявний у відомостях Державного земельного кадастру станом на 25.06.2018 року, що є неприпустимим та не відображає належні складові нормативної грошової оцінки земельної ділянки, які були чинні у 2017 році та на початку 2018 року.

Отже, судом не встановлено порушення розрахунку орендної плати за землю за адресою: м. Дніпро, Амур-Нижньодніпровський район, вул. Маршала Малиновського, 13-А за ТОВ Вікторія АРТ , а тому винесене відповідачем податкове повідомлення-рішення від 18.05.2020 року № 0007530504 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 77 КАС України закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Наведене доводить, що відповідач, приймаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення, діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а тому позов підлягає задоволенню.

Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у пункті 36 справи Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), від 01 липня 2003 року №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).

Із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд зробив висновок, що викладені в адміністративному позові доводи позивача є такими, що підлягають задоволенню, а податкове повідомлення-рішення головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 18.05.2020 року № 0007530504 є таким, що підлягає скасуванню судом.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу адміністративного судочинства України, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України).

Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 2102,00 грн., що документально підтверджується квитанцією від 17.09.2020 року №0.0.1838864203.1.

Отже, оскільки позовну заяву задоволено, сплачений судовий збір за подачу позову до суду в сумі 2102,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст. ст. 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю Вікторія АРТ (49098, м. Дніпро, вул. Маршала Малиновського, 13-А, код ЄДРПОУ 35396708) до головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17 А, код ЄДРПОУ 43145015) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 18.05.2020 року № 0007530504.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю Вікторія АРТ (49098, м. Дніпро, вул. Маршала Малиновського, 13-А, код ЄДРПОУ 35396708) за рахунок бюджетних асигнувань головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17 А, код ЄДРПОУ 43145015) судовий збір у розмірі 2102 грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С.В. Ніколайчук

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.11.2020
Оприлюднено16.11.2020
Номер документу92856906
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/11415/20

Ухвала від 16.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 13.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 21.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Постанова від 21.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 17.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 17.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Рішення від 16.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 25.09.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні