Рішення
від 22.09.2020 по справі 460/2196/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

22 вересня 2020 року м. Рівне №460/2196/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дудар О.М., за участю секретаря судового засідання О.П. Янчар, сторін та інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник Ярмольчук В.С.,

відповідача: представник Прус А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доГоловного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання протиправними та скасування вимог, В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (далі - відповідач) про визнання протиправними та скасування вимог про сплату боргу від 05.11.2010 №Ф-518У у сумі 758,46грн, від 29.03.2011 №Ф-180У в сумі 782,34грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що спірні вимоги про сплату боргу сформовані відповідачем в порушення норм чинного законодавства.

Ухвалою суду від 27.03.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву, призначено підготовче засідання на 07.05.2020.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, за змістом якого спірні вимоги про сплату боргу є правомірними, оскільки за позивачем рахується борг зі сплати страхових внесків.

Позивачем подано відповідь на відзив на позовну заяву, згідно з якою жодними нормами не встановлено повноваження органу Пенсійного фонду України видавати дублікати вимог про сплату боргу.

Ухвалою суду від 07.05.2020 підготовче засідання за клопотанням позивача відкладено на 04.06.2020 у зв`язку із запровадженням в Україні протипандемічних заходів та встановленням карантину.

У підготовчому засіданні 04.06.2020 оголошено перерву до 17.06.2020 за клопотанням представника позивача для надання можливості позивачу подати клопотання про поновлення пропущеного строку звернення до суду.

10.06.2020 позивачем подано клопотання про поновлення строку звернення до адміністративного суду.

16.06.2020 позивачем подано заяву про уточнення позовних вимог, згідно з якою остання просить суд визнати протиправними та скасувати дублікати вимог Управління Пенсійного фонду у Здолбунівському районі від 05.11.2010 №Ф-518У та від 29.03.2011 №Ф-180У.

Підготовче засідання 17.06.2020 відкладено на 29.07.2020 для надання можливості відповідачу подати відзив на заяву про уточнення позовних вимог.

Відповідачем подано відзив на заяву про уточнення позовних вимог, за змістом якого спірні вимоги про сплату боргу були виставлені позивачу правомірно з врахуванням змін у законодавстві.

Ухвалою від 29.07.2020 закрито підготовче провадження, призначено розгляд справи по суті на 20.08.2020.

Ухвалою суду 20.08.2020 визнано, що позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання протиправними та скасування вимог про сплату боргу подано у строк, установлений законом.

Судове засідання 20.08.2020 відкладено на 22.09.2020 у зв`язку з витребуванням додаткових доказів.

Ухвалою суду від 26.08.2020 витребувано додаткові докази у Здолбунівського районного відділу державної виконавчої служби Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів).

У судовому засіданні 22.09.2020 представник позивача уточнені позовні вимоги підтримав повністю та суду пояснив, що позивач оскаржує саме дублікати вимог відповідача, які перебувають на виконанні в органі державної виконавчої служби. Вказав, що оригіналів вимог не існує, а на виконання відповідачем подано саме дублікати вимог про сплату боргу, ім`я в яких не відповідає імені позивача. Зазначені обставини встановлені рішеннями судів, які набрали законної сили. Просив позовні вимоги задовольнити повністю.

Представник відповідача у судовому засіданні 22.09.2020 заперечив проти позову та суду пояснив, що наявність боргу позивача зі сплати страхових внесків зумовила формування та надіслання вимог про сплату боргу для виконання до органу державної виконавчої служби. Вказав, що борг ОСОБА_1 у силу вимог чинного законодавства не підлягає списанню. Посилання позивача на рішення суду є безпідставним, оскільки зазначеними рішеннями скасовано постанови про відкриття виконавчих проваджень, а не вимоги про сплату боргу. Просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Заслухавши представників позивача та відповідача, дослідивши письмові докази та матеріали адміністративних справ Рівненського окружного адміністративного суду №817/3888/14, №ЗВ/817/8/17, суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Рівненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області звернулося до Здолбунівського районного відділу державної виконавчої служби із заявою від 26.02.2019 №164/11.02 про відкриття виконавчого провадження та примусове виконання вимоги про сплату боргу від 29.03.2011 №Ф-180У з ОСОБА_1 на користь Рівненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області 782,34грн (а.с.146).

У зазначеній заяві від 26.02.2019 Рівненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області повідомило про те, що 31.03.2017 було здійснено державну реєстрацію припинення юридичної особи - Управління Пенсійного фонду України в Здолбунівському районі (код ЄДРПОУ 22553484) шляхом приєднання до Рівненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (код ЄДРПОУ 40373305).

06.03.2019 головним державним виконавцем Здолбунівського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області винесено постанову про відкриття виконавчого провадження (ВП №58552571) (а.с.149) з виконання вимоги про сплату боргу від 29.03.2011 №Ф-180У (а.с.147).

Рівненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області звернулося до Здолбунівського районного відділу державної виконавчої служби із заявою від 12.04.2019 №302/11.02 про відкриття виконавчого провадження та примусове виконання вимоги про сплату боргу від 05.11.2010 №Ф-518У з ОСОБА_1 на користь Рівненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області 758,46грн (а.с.130).

У зазначеній заяві від 12.04.2019 Рівненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області повідомило про те, що 31.03.2017 було здійснено державну реєстрацію припинення юридичної особи - Управління Пенсійного фонду України в Здолбунівському районі (код ЄДРПОУ 22553484) шляхом приєднання до Рівненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (код ЄДРПОУ 40373305).

17.04.2019 головним державним виконавцем Здолбунівського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області винесено постанову про відкриття виконавчого провадження (ВП №58912284) (а.с.132, зворот) з виконання вимоги про сплату боргу від 05.11.2010 №Ф-518У (а.с.131).

Зазначаючи про те, що на виконанні в органі державної виконавчої служби знаходяться дублікати вимог про сплату боргу від 29.03.2011 №Ф-180У та від 05.11.2010 №Ф-518У, які є протиправними, позивач звернулася з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку оспорюваним рішенням суд виходить з наступного.

Відповідно до п.п.3, 4, 6, 15 ст.106 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 N1058-IV (у редакції до 01.01.2011) (далі - Закон N1058-IV), територіальні органи Пенсійного фонду за формою і у строки, визначені правлінням Пенсійного фонду, надсилають страхувальникам, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.

Вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом. Протягом десяти робочих днів із дня одержання вимоги про сплату недоїмки страхувальник зобов`язаний сплатити суми недоїмки та суми фінансових санкцій.

У разі якщо страхувальник, який одержав вимогу територіального органу Пенсійного фонду про сплату недоїмки і протягом десяти робочих днів після її отримання не сплатив зазначену у вимозі суму недоїмки разом з застосованою до нього фінансовою санкцією, включеної до вимоги, або не узгодив вимогу з відповідним органом Пенсійного фонду, або не оскаржив вимогу в судовому порядку, а також у разі якщо страхувальник узгодив вимогу, але не сплатив узгоджену суму недоїмки протягом десяти робочих днів після отримання узгодженої вимоги, відповідний орган Пенсійного фонду звертається в установленому законом порядку і подає вимогу про сплату недоїмки до відповідного підрозділу державної виконавчої служби.

Вимога про сплату недоїмки або рішення суду про стягнення недоїмки виконується державною виконавчою службою в порядку, встановленому законом.

Недоїмка не підлягає списанню, у тому числі в разі укладення із страхувальником мирової угоди відповідно до вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", крім випадків повної ліквідації юридичної особи або смерті фізичної особи, визнання її безвісно відсутньою, оголошення померлою чи недієздатною, щодо яких відсутні особи, які відповідно до цього Закону мають нести зобов`язання із сплати страхових внесків.

Строк давності щодо стягнення недоїмки, пені та штрафів не застосовується.

За приписами п.7 розд.VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 №2464-VI, стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.

На період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.

Законом України "Про внесення змін до законів України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" та "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 08.07.2010 №2461-VI підпункт 4 пункту 8 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону N1058-IV викладено в такій редакції:

"4) фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок), та члени сімей зазначених осіб, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності, на період дії законодавчих актів з питань особливого способу оподаткування сплачують страхові внески в порядку, визначеному цим Законом.

Сума страхового внеску встановлюється зазначеними особами самостійно для себе та членів їх сімей, які беруть участь у провадженні такими особами підприємницької діяльності та не перебувають з ними у трудових відносинах. При цьому сума страхового внеску з урахуванням частини фіксованого або єдиного податку, що перерахована до Пенсійного фонду України, повинна становити не менше мінімального розміру страхового внеску за кожну особу та не більше розміру страхового внеску, обчисленого від максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, оподатковуваного доходу (прибутку), загального оподатковуваного доходу, з якої сплачуються страхові внески".

Відповідно до ст.1 Закону N1058-IV, мінімальний страховий внесок - сума коштів, що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір страхового внеску, встановлених законом на день отримання заробітної плати (доходу).

Обґрунтовуючи безпідставність позовних вимог, відповідач зазначає, що, враховуючи розмір мінімальної заробітної плати на 2010 рік, мінімальний страховий внесок для фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування, склав: липень-вересень - 294,82грн, жовтень-листопад - 301,12грн, грудень - 306,10грн. На підставі змін в законодавстві платнику ОСОБА_1 сформовано вимоги від 05.11.2010 №Ф-518 та від 29.03.2011 №Ф-180 на суму боргу зі сплати мінімального страхового внеску за 3 кв. 2010 року та 4 кв. 2010 року (з урахуванням сплати частини сум єдиного податку). Надалі зазначені вимоги правомірно були надіслані на виконання Управлінням Пенсійного фонду України у Здолбунівському районі та Рівненським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Рівненської області як правонаступником Управління Пенсійного фонду України в Здолбунівському районі.

Поряд з цим, рішеннями Рівненського окружного адміністративного суду від 13.10.2014 у справі №817/2738/14 та від 30.01.2015 у справі №817/3888/14, які набрали законної сили, встановлено обставини пред`явлення стягувачем (Управлінням Пенсійного фонду України в Здолбунівському районі) до виконання виконавчих документів (вимог від 05.11.2010 №Ф-518У, від 29.03.2011 №Ф-180У), які містять розбіжності в частині імені та по батькові боржника ( ОСОБА_1 ) (а.а.с.15-21).

Судом у справі №817/3888/14 встановлено також факт пред`явлення до виконання Управлінням Пенсійного фонду України в Здолбунівському районі дублікатів вимог від 05.11.2010 №Ф-518У, від 29.03.2011 №Ф-180У.

Під час розгляду даної справи суд встановив розбіжності між вимогами, сформованими Управлінням Пенсійного фонду України у Здолбунівському районі, про сплату боргу від 05.11.2010 №Ф-518У та від 29.03.2011 №Ф-180У, що містяться в матеріалах адміністративної справи Рівненського окружного адміністративного суду №817/3888/14 та у даній справі:

- у вимозі від 05.11.2010 №Ф-518У не співпадають дата народження платника внесків;

- у вимозі від 29.03.2011 №Ф-180У не співпадають по батькові боржника, дата, станом на яку визначено борг, дата набрання чинності вимогою про сплату боргу, ім`я особи, яка підписала вимогу.

Крім того, у вимогах про сплату боргу від 05.11.2010 №Ф-518У та від 29.03.2011 №Ф-180У, що містяться в матеріалах виконавчих проваджень №58552571 та №58912284 та є предметом судового оскарження у даній справі, по батькові божника зазначено як " ОСОБА_2 " (а.а.с.131, 147).

Дослідженою судом копією паспорту серії НОМЕР_1 , який видано Здолбунівським РВ УМВС України в Рівненській області 12.04.2000, підтверджується, що ім`я позивача - ОСОБА_1 (а.а.с.10-13).

Відтак, по батькові, вказане у вимогах про сплату боргу, не відповідає по батькові позивача.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 30.01.2015 у справі №817/3888/14 також встановлено, що в оригіналах виконавчих документів, вимогах від 05.11.2010 №Ф-518У та від 29.03.2011 №Ф-180У, ім`я боржника вказано як " ОСОБА_3 ".

Отже, суд дійшов висновку, що предметом спору у даній справі є дублікати вимог про сплату боргу від 05.11.2010 №Ф-518У та від 29.03.2011 №Ф-180У.

Пунктом 8.3 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, що затверджена постановою Правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 №21-1, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за №64/8663, визначено, що для страхувальника - фізичної особи вимога формується на підставі актів документальних перевірок та облікових даних з карток особових рахунків страхувальників за формою визначеною додатком 10 цієї Інструкції.

Ні нормами даної Інструкції, ні нормами інших нормативних актів не встановлено повноваження органу Пенсійного фонду України видавати дублікат вимоги про сплату боргу та надсилати такий дублікат для виконання до органу державної виконавчої служби.

У силу вимог частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У сукупності викладеного, відповідач, формуючи та надсилаючи на виконання дублікати вимог про сплату боргу діяв не у спосіб та поза повноваженнями, встановленими чинним законодавством, а дублікати вимог від 05.11.2010 №Ф-518У та від 29.03.2011 №Ф-180У є протиправними, оскільки не відповідають критеріям, встановленим ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до ч.ч.1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не обґрунтував обставини, на яких ґрунтуються його заперечення, а позивач довела ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги.

Відтак, позовні вимоги підлягають до задоволення.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (вул.Короленка, буд.7, м.Рівне, 33028, код за ЄДРПОУ 21084076) про визнання протиправними та скасування вимог задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати дублікат вимоги Управління Пенсійного фонду України у Здолбунівському районі про сплату боргу від 05.11.2010 №Ф-518У у сумі 758,46грн.

Визнати протиправним та скасувати дублікат вимоги Управління Пенсійного фонду України у Здолбунівському районі про сплату боргу від 29.03.2011 №Ф-180У в сумі 782,34грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 05 жовтня 2020 року.

Суддя О.М. Дудар

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.09.2020
Оприлюднено17.11.2020
Номер документу92864491
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/2196/20

Ухвала від 19.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 14.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Рішення від 22.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Рішення від 22.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 20.08.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 20.08.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 29.07.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 07.05.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 27.03.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні