Рішення
від 07.10.2020 по справі 580/277/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 жовтня 2020 року справа № 580/277/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Кульчицького С.О.,

за участю: секретаря судового засідання - Мауріної Я.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулась фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області (далі відповідач), в якому просить:

- визнати протиправними дії відповідача щодо неприйняття рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 7124385100:01:001:0002;

- зобов`язати відповідача затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 7124385100:01:001:0002 в установлений законом строк.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що він є орендарем земельної ділянки водного фонду площею 28,0155 га, кадастровий номер 7124385100:01:001:0002, що розташована в адміністративних межах населеного пункту с. Ладижинка Уманського району Черкаської області. На думку позивача, Ладижинська сільська рада Уманського району Черкаської області, усупереч положень Закону України "Про оцінку земель" не приймає рішення про затвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки вказаної земельної ділянки або про відмову в її затвердженні, чим порушує права позивача вільно займатися підприємницькою діяльністю та сплачувати справедливі податки і орендну плату.

Ухвалою суду від 24.01.2020 відкрито спрощене провадження у справі за даним позовом, без повідомлення учасників справи.

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, відповідачем 13.02.2020 подано до суду відзив, в якому зазначено, що позовні вимоги є безпідставними, оскільки на сесії Ладижинської сільської ради 06.08.2019 розглянуто заяву позивача від 18.07.2019 щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки замельної ділянки з кадастровим номером 7124385100:01:001:0002, однак рішення депутатами не прийнято, оскільки більшість проголосувала - утримався . Відповідач вважає, що жодна норма законодавства України не передбачає обов`язку депутата позитивно голосувати. Крім того, відповідач зазначає, що до заяви ОСОБА_1 від 17.09.2018 не додано оригіналу вказаної технічної документації та висновку державної експертизи.

Ухвалою від 13.03.2020 постановлено розгляд даної справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.

Судове засідання з розгляду справи по суті призначено на 11 год. 00 хв. 07.10.2020.

Позивач у підготовче засідання не прибув, явку свого представника не забезпечив, про дату, час та місце судового засідання повідомлені належним чином.

Відповідач явку свого представника у підготовче не забезпечив, надіславши клопотання про розгляд справи за відсутності представника відповідача.

Згідно з пунктом 1 частини 3 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Відповідно до ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснювалось фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу, у зв`язку з неявкою у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі.

Наказом голови Черкаського окружного адміністративного суду від 07.10.2020 № 63 посилено особливий режим суду під час карантину, у зв`язку з тим, що у декількох працівників діагностовано захворювання на СOVID-19.

У період з 12.10.2020 по 13.10.2020 включно, суддя Черкаського окружного адміністративного суду ОСОБА_2 перебував у відпустці, а надалі з 15.10.2020 по 03.11.2020 включно на лікарняному.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає про таке.

Судом встановлено, що між позивачем та Ладижинською сільською радою укладено договір оренди від 21.02.2005 № 722 щодо оренди земельної ділянки загальною площею 28,0155 га, в тому числі 19,9201 га водного дзеркала та 8,0954 га болота, що знаходиться в межах населеного пункту села Ладижинка уманського району Черкаської області. Термін дії договору - 20 років.

Вказаний договір зареєстрований в Державному реєстрі правочинів 21.02.2005.

20.08.2010 між сторонами укладено додаткову угоду, згідно з якою позивач сплачує орендну плату за земельну ділянку під водою, нормативна грошова оцінка якої становить 1203429,02 грн, орендна плата становить 0,75 %, що складає 9000,25 грн в рік та за земельну ділянку (болото), нормативна грошова оцінка якої становить 97813,16 грн, оренда плата становить 0,75 %, що складає 733,59 грн на рік.

Позивач звернувся до Ладижинської сільської ради з заявою, в якій просив надати згоду та виступити замовником з виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду площею 28,0155 га.

Листом від 13.03.2017 № 02-12/23 відповідач повідомив, що згоден стати замовником з виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за умови складання трьохсторонньої угоди з виконання робіт.

19.10.2017 укладений трьохсторонній договір № 1297 на виконання землевпорядних (землеоціночних) робіт, де виконавцем виступив ДП Черкаський науково-дослудний та проектний інститут землеустрою .

10.01.2018 ДП Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою виготовлена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 28,0155 га для рибогосподарських потреб, що знаходиться в оренді ФОП ОСОБА_1 , яка розташована: Черкаська обл., Уманський р-н., Ладижинська сільська рада (в межах населеного пункту).

Вказана технічна документації пройшла державну експертизу, що підтверджується висновком від 10.01.2018 № 3592-17.

Заявою від 17.09.2018 позивач звернувся до сільського голови с. Ладижинка з проханням затвердити на сесії сільської ради технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 28,0155 га.

Вказана заява зареєстрована у Виконавчому комітеті Ладижинської сільської ради 17.09.2018 № 439 (а.с. 20).

Заявою від 17.09.2018 позивач надав на затвердження сесії Ладижинської сільської ради технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 28,0155 га з висновком державної експертизи від 10.01.2018 № 3592-17.

Вказана заява зареєстрована у Виконавчому комітеті Ладижинської сільської ради 17.09.2018 № 440 (а.с. 21).

18.07.2019 позивач звернувся з заявою до відповідача, у якій просив у місячний термін прийняти рішення про затвердження технічної документації або вказати причини відмови у затвердженні. В додатках зазначив примірник технічної документації з висновком державної експертизи.

Листом від 09.08.2019 № 02-28/276 відповідач повідомив, що заява позивача від 18.07.2019 розглянута на сесії Ладижинської сільської ради, що відбулась 06.08.2019. На розгляд депутатів винесено проект рішення про затвердження розробленої ДП Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 28,0155 га для рибогосподарських потреб, яка знаходиться за адресою: Черкаська область, Уманський район, с. Ладижинка, в межах населеного пункту, кадастровий № 7124385100:01:001:0002, однак вказаний проект не прийнято, оскільки більшість депутатів утримались.

03.09.2020 до суду від відповідача надійшло клопотання про долучення документів, зокрема рішення Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області від 14.07.2020 № 17-1/VII, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Ладижинка.

Вважаючи дії відповідача протиправними, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про таке.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України Про оцінку земель від 11.12.2003 № 1378-IV визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Оцінка земель проводиться на основі принципів: законності, додержання законів України, інших нормативно-правових актів у сфері оцінки земель; єдності методологічного та інформаційного простору у сфері оцінки земель; безперервності процесу оцінки земель; доступності використання даних з оцінки земель; рівності перед законом суб`єктів оціночної діяльності у сфері оцінки земель (ст. 4 Закону України Про оцінку земель ).

Статтею 3 Закону України Про оцінку земель об`єктами оцінки земель є: територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, у тому числі на земельні частки (паї), у межах території України..

Відповідно до ст. 5 Закону України Про оцінку земель залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок.

Дані бонітування ґрунтів є складовою частиною державного земельного кадастру та є основою проведення економічної оцінки сільськогосподарських угідь і враховуються при визначенні екологічної придатності ґрунтів для вирощування сільськогосподарських культур, а також втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Дані з економічної оцінки земель є основою при проведенні нормативної грошової оцінки земельних ділянок, аналізі ефективності використання земель порівняно з іншими природними ресурсами та визначенні економічної придатності земель сільськогосподарського призначення для вирощування сільськогосподарських культур.

Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Експертна грошова оцінка земельних ділянок та прав на них проводиться з метою визначення вартості об`єкта оцінки.

Експертна грошова оцінка земельних ділянок використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами.

Об`єктами оцінки земель є: територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, у тому числі на земельні частки (паї), у межах території України.

Статтею 13 Закону України Про оцінку земель встановлено обов`язкові випадки проведення нормативної грошової оцінки земель, зокрема нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру земельного податку.

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 14 Закону України Про оцінку земель ).

Статтею 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

- розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років;

- розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону (ст. 21 Закону України Про оцінку земель ).

Відповідно до ч. 2 ст. 23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

Аналіз наведених норм Закону України Про оцінку земель свідчить про те, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 7124385100:01:001:0002, загальною площею 28,0155 га, яка знаходиться в оренді у позивача, що розташована на території Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області (в межах населеного пункту) затверджується відповідною сільською радою.

Отже, на момент звернення позивача за затвердженням технічної документації питання її затвердження відповідно до вимог Закону України Про оцінку земель вирішувала Ладижинська сільська рада.

Твердження відповідача, що ним вчинялись всі необхідні дії щодо затвердження матеріалів технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 7124385100:01:001:0002, загальною площею 28,0155 га, яка знаходиться в оренді у позивача спростовуються матеріалами справи щодо розгляду вказаної документації. Суд критично оцінює посилання відповідача на те, що позивачем 17.09.2018 не надано технічну документацію з заявою, оскільки в матеріалах справи міститься заява від 17.09.2018 за вх.№440 про надання на затвердження вказаної технічної документації з висновком від 10.01.2018 № 3592-17.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про те, що відповідачем не розглянуто в межах місячного строк з моменту звернення позивача технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 7124385100:01:001:0002, тому позовна вимога в частині визнання дій відповідача притиправними підлягає задоволенню.

Щодо вимоги зобов`язати відповідача затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 7124385100:01:001:0002 в установлений законом строк, суд зазначає таке.

Відповідно до рішення Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області від 14.07.2020 № 17-1/VII затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Ладижинка Ладижинської сільської ради, до якої входить і земельна ділянка водного фонду із земель комунальної власності, площею 28,0155 га, кадастровий номер 7124385100:01:001:0002, орендарем якої є позивач.

Таким чином, оскільки відповідачем прийнято рішення про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 7124385100:01:001:0002, тому суд відмовляє у задоволенні позову у частині зобов`язання відповідача затвердити відповідну документацію.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд висновує, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити частково.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у сумі 2102 грн 00 коп., що підтверджується квитанцією № 0.0.1588747926.1 від 20.01.2020.

Враховуючи, що позовні вимоги підлягають до часткового задоволення, судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1051 грн 00 коп. належить стягнути з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст. 2 ,6, 9, 14, 19, 76, 77, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційнйи номер НОМЕР_1 ) до Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області (20382, Черкаська область, Уманський район, с. Ладижинка, вул. Шкільна, 2, ідентифікаційний код 26261436) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області щодо неприйняття в місячний строк рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 7124385100:01:001:0002.

У задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір в розмірі 1051 (одна тисяча п`ятдесят одна) грн 00 коп.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. У разі застосування судом частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 09.11.2020.

Суддя С.О. Кульчицький

Дата ухвалення рішення07.10.2020
Оприлюднено17.11.2020
Номер документу92866337
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —580/277/20

Рішення від 07.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 18.08.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 13.03.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 24.01.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні