ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 листопада 2020 р. м. Чернівці Справа № 600/2369/20-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Чернівецької обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" до Вижницької районної територіальної виборчої комісії Чернівецької області про визнання протиправною постанову та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
1.1. Чернівецька обласна організація Всеукраїнське об`єднання Свобода (далі - позивач або ЧОО ВО Свобода ) звернулась до суду з позовом до Вижницької районної територіальної виборчої комісії Чернівецької області (далі - відповідач або Вижницька РТВК), в якому просить:
- визнати Постанову Вижницької районної територіальної виборчої комісії прийняту 11.11.2020 року у межах виборчого процесу, такою, шо не відповідає вимогам законодавства та зобов`язати внести зміни до неї.
1.2. Ухвалою суду від 15 листопада 2020 року відкрите загальне позовне провадження та призначено розгляд справи по суті на 16 листопада 2020 року.
1.3. 16 листопада 2020 року від представника позивача надійшла заява про розгляд справи в порядку письмового провадження, за наявними у ній матеріалами. Представник відповідача до суду не з`явився, хоча про день, час та місце слухання справи по суті був повідомлений належним чином.
Відповідно до частини 3 статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
У зв`язку із наведеним, суд визнав за можливе розглянути та вирішити цю справу в порядку письмового провадження, за наявними у ній матеріалами.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2.1. Відповідно до постанови Вижницької РТВК №22 від 11.11.2020 року ОСОБА_1 визнано таким, що не набув депутатського мандата та визнано обраним наступного за черговістю ОСОБА_2 .
2.2. Позивач вважає таке рішення протиправним, оскільки відповідно до Єдиного виборчого списку ЧОО ВО Свобода від 20.09.2020 року обраним наступним за черговістю мав бути ОСОБА_3 (№4 у списку), а не ОСОБА_2 (№10 у списку)
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача
3.1. Відповідно до змісту позову, позовні вимоги обґрунтовані наступним.
3.2. Так, згідно Протоколу Вижницької РТВК №6 від 29.10.2020 року ЧОО ВО Свобода отримала три мандати за результатами виборів депутатів Вижницької районної ради. Відповідно до пункту 26 вказаного Протоколу від ЧОО ВО Свобода до Вижницької районної ради Чернівецької області пройшли депутати за єдиним виборчим списком партії, а саме ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 .
3.3. Однак, один із обраних кандидатів - ОСОБА_5 у зв`язку із отриманням мандату у Вашківецькій ОТГ, відповідно до статті 283 Виборчого кодексу України від 19.12.2019 року № 396-IX (далі - ВК України) подав 09.11.2020 року до Вижницької РТВК заяву про відмову від мандату депутата Вижницької районної ради. Дану заяву прийнято до розгляду 11.11.2020 року, відповідно до Постанови №21.
3.4. У подальшому Постановою Вижницької РТВК №22 від 11.11.2020 року прийнято рішення про визнання ОСОБА_5 таким, що не набув депутатського мандата та визнано обраною наступною за черговістю ОСОБА_2 .
3.5. Разом з цим, відповідно до пункту 26 примірника №6 Протоколу від 29.10.2020 року до Вижницької районної ради обрано депутатів за єдиними списками місцевих організацій політичних партій. Оскільки, відповідно до Єдиного виборчого списку ЧОО ВО Свобода від 20.09.2020 року наступним за №3 ОСОБА_6 значиться №4 ОСОБА_3 , а ОСОБА_2 значиться під №10, тому, у разі відмови від мандата №2 ОСОБА_5 відповідно до норм частини 5 статті 283 ВК України, наступним хто має отримати мандат, згідно Єдиного виборчого списку ЧОО ВО Свобода автоматично є ОСОБА_3 .
3.6. Однак, з незрозумілих причин, Вижницька РТВК прийняла рішення, яке не відповідає вимогам ВК України, яким неправильно визнала наступною в черговості особу яка набуває депутатський мандат, а саме замість №4 ОСОБА_3 визнала мандат за №10 ОСОБА_7 , що є порушенням частини 5 статті 260 ВК України.
Позиція відповідача
3.7. Представник відповідача у судове засідання не з`явився, заяв по суті не подав.
IV. ЗАЯВИ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
4.1. Заяв та клопотань, окрім тих, які зазначені в розділі І цього рішення, від учасників справи до суду не надходило.
V. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
5.1. Вижницькою РТВК 29.10.2020 року складено Протокол про результати виборів депутатів Вижницької районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі (примірник 6) (а.с.5-47), згідно пункту 26 (а.с.42) якого депутатами в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиними виборчими списками місцевих організацій політичних партій обрано №4 ОСОБА_8 від ЧОО ВО Свобода , №5 ОСОБА_5 від ЧОО ВО Свобода , №6 ОСОБА_6 від ЧОО ВО Свобода .
5.2. Постановою Вижницької РТВК №21 від 11.11.2020 року вирішено прийняти заяву ОСОБА_5 про відмову від депутатського мандату (а.с.48)
5.3. Відповідно до Протоколу Вижницької РТВК від 11.11.2020 року вирішено задовольнити заяву про відмову від депутатського мандату ОСОБА_5 (а.с.51).
5.4. Постановою Вижницької РТВК №22 від 11.11.2020 року прийнято рішення про визнання особи ОСОБА_5 такою, що не набула депутатського мандата та визнати обраним наступного за черговістю ОСОБА_2 (а.с.50).
5.5. Згідно Протоколу Вижницької РТВК від 11.11.2020 року вирішено обрати наступного за черговістю кандидата ОСОБА_2 у відповідному територіальному виборчому списку (ч.5 ст.283 ВКУ) (а.с.49).
5.6. Окрім цього, у справі наявний єдиний виборчий список кандидатів у депутати Вижницької районної ради Вижницького району Чернівецької області, висунутих Чернівецькою обласною організацією Всеукраїнського об`єднання Свобода в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на Конференції цієї організації, що відбулася 20 вересня 2020 року, який є додатком до рішення Конференції ЧОО ВО Свобода від 20.09.2020 року, №1 (а.с.52-58).
Відповідно до цього списку кандидат у депутати ОСОБА_5 значиться під №2, за ним №3 ОСОБА_6 , за нею №4 ОСОБА_3 . Кандидат у депутати ОСОБА_2 значиться за №10.
5.7. Також, в Протоколі про результати виборів депутатів Вижницької районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі (примірник 6) від 29.10.2020 року (стор.10 Протоколу, а.с.14) міститься інформація щодо номерів територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата в депутати (всього 4 округи) та порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку від ЧОО ВО Свобода .
Зокрема, ОСОБА_5 має порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку 1 (територіальний виборчий округ 2), ОСОБА_3 має порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку 3 (територіальний виборчий округ 4), ОСОБА_6 має порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку 1 (територіальний виборчий округ 1), ОСОБА_2 має порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку 2 (територіальний виборчий округ 2).
VІ. ПОЗИЦІЯ СУДУ
6.1. Предметом цього позову є Постанова Вижницької РТВК №22 від 11.11.2020 року, якою прийнято рішення про визнання ОСОБА_5 таким, що не набув депутатського мандату та визнано обраною наступною за черговістю ОСОБА_2 .
Отже, в цій справі суд має надати оцінку на предмет законності оскаржуваної рішення, оцінивши його на предмет відповідності верховенству права та критеріїв законності рішення суб`єкта владних повноважень, які наведені в частині 2 статті 2 КАС України.
6.2. Відповідно до пункту 1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.
6.3. На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р.", згідно пункту 1 якої на неділю 25 жовтня 2020 року призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.
6.4. Суд зазначає, що гарантії права громадян на участь у виборах, регулювання підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів відповідно до Конституції України визначає ВК України.
6.5. Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
6.6. Згідно з частиною 1 статті 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
6.7. Відповідно до частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Відтак, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів є однією із стадій завершального етапу виборчого процесу місцевих виборів.
6.8. Так, згідно пункту 26 Протоколу про результати виборів депутатів Вижницької районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі (примірник 6) від 29.10.2020 року, депутатами в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиними виборчими списками місцевих організацій політичних партій в тому числі обрано №4 ОСОБА_8 від ЧОО ВО Свобода , №5 ОСОБА_5 від ЧОО ВО Свобода , №6 ОСОБА_6 від ЧОО ВО Свобода .
6.9. Статтею 283 ВК України визначено порядок реєстрації обраних депутатів, сільського, селищного, міського голови, а також механізм заміщення у разі подання особою до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата.
6.10. Зокрема, відповідно до частини 5 статті 283 ВК України у разі невиконання особою, обраною депутатом за виборчим списком місцевої організації партії, у строки, зазначені у частинах першій і другій цієї статті, вимог частини першої цієї статті або подання цією особою до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата, або виникнення (виявлення) обставин, зазначених у пунктах 3 - 6 частини першої та частині четвертій статті 231 цього Кодексу, виборча комісія приймає рішення про визнання її такою, яка не набула депутатського мандата, та визнає обраним депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) наступного за черговістю кандидата у депутати у відповідному територіальному або єдиному багатомандатному виборчому списку кандидатів від відповідної організації партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата.
У разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку черговість отримання мандата передається єдиному багатомандатному виборчому списку цієї ж організації партії. У разі вичерпання єдиного виборчого списку організації партії такий мандат залишається вакантним.
6.11. Аналогічні положення містить Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, яке затверджене постановою Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 року, №433.
6.12. Аналізуючи положення наведених норм, слід прийти до висновку, що заміщення особи, у зв`язку із поданням заяви про відмову від депутатського мандата, відбувається за наступним алгоритмом:
- до виборчої комісії подається заява про відмову від депутатського мандата;
- виборчою комісією визначається наступний за черговістю кандидат у депутати з відповідного територіального виборчого списку;
- у разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку черговість отримання мандата передається єдиному багатомандатному виборчому списку цієї ж організації партії.
6.13. Отже, черговість кандидатів у депутати з відповідного територіального виборчого списку обов`язково передує черговості кандидатів у депутати з єдиному багатомандатного виборчого списку.
При цьому чинний ВК України не містить будь-яких інших вимог, які зобов`язують виборчу комісію змінювати черговість наведених списків кандидатів.
6.14. У цій справі ОСОБА_5 подав до виборчої комісії заяву про відмову від депутатського мандата, а тому Вижницька РТВК зобов`язана була його замінити шляхом визначення наступного за черговістю кандидата у депутати з відповідного територіального виборчого списку, після вичерпання якого черговість отримання мандата передалась б єдиному багатомандатному виборчому списку цієї ж організації партії.
6.15. Як встановлено судом вище (див п.5.7 цього рішення) ОСОБА_5 мав порядковий номер кандидата в депутати в територіальному виборчому списку 1 (територіальний виборчий округ 2), слід за ним від ЧОО ВО Свобода в територіальному виборчому окрузі 2 йде під №2 ОСОБА_2 (а.с.14).
6.16. Отже, з врахуванням положень частини 5 статті 283 ВК України саме ОСОБА_2 є наступною за черговістю кандидат у депутати з відповідного територіального виборчого списку, а тому при прийнятті оскаржуваної Постанови відповідач правильно визначив її, як таку, що обрана наступною за черговістю.
6.17. Водночас суд зазначає, що у Протоколі Вижницької РТВК від 11.11.2020 року вказано, що ОСОБА_2 обрана наступною за черговістю кандидата у відповідному територіальному виборчому списку (а.с.49), а не по єдиному багатомандатному виборчому списку, як помилково вважає позивач.
6.18. У цій справі позивач, обґрунтовуючи свій позов, не врахував положення частини 5 статті 283 ВК України згідно яких черговість отримання мандата передається єдиному багатомандатному виборчому списку цієї ж організації партії лише у разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
7.1. Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а згідно частини 2 цієї статті КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
7.2. Аналізуючи матеріали адміністративної справи у своїй сукупності та враховуючи вищевикладене, суд доходить до висновку, що відповідач правомірно прийняв оскаржувану позивачем постанову, а тому суд вважає, що позовні вимоги є не обґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.
VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
8.1. Статтею 139 КАС України вирішено питання розподілу судових витрат.
8.2. Оскільки у задоволенні цього позову відмовлено, суд не стягує на користь позивача судові витрати.
На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250, 273 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Чернівецької обласної організації Всеукраїнське об`єднання Свобода до Вижницької районної територіальної виборчої комісії Чернівецької області про визнання протиправною постанову та зобов`язання вчинити дії - відмовити у повному обсязі.
Згідно статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження.
У відповідності до статті 278, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - Чернівецька обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Свобода" (28 Червня, 62,Чернівці,Чернівецька область,58000 код ЄДРПОУ 33971064)
Відповідач - Вижницька районна територіальна виборча комісія (вул. Українська, 88 А,Вижниця,Вижницький район, Чернівецька область,59200 код ЄДРПОУ 73765745)
Суддя О.В. Анісімов
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2020 |
Оприлюднено | 17.11.2020 |
Номер документу | 92866410 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні