ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
03 листопада 2020 року м. Дніпросправа № 160/696/20
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Прокопчук Т.С. (доповідач),
суддів: Кругового О.О., Шлай А.В.,
за участю секретаря судового засідання Іотової А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю АТБ-інвест
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 березня 2020 року (головуючий суддя: Турлакова Н.В.) по адміністративній справі № 160/696/20, розглянутої у спрощеному провадженні,
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АТБ-інвест до Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Миколаївської міської ради про визнання протиправним та скасування припису, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю АТБ-інвест (далі ТОВ АТБ-інвест ) звернулося до суду з позовом до відповідача Управління державного архітектурно-будівельного контролю Миколаївської міської ради ( далі Управління ДАБК), в якій позивач просить: визнати протиправним та скасувати припис № 40/1 від 26.07.2019 р. про усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності шляхом приведення об`єкту у відповідність до вимог діючого законодавства, винесений Управлінням ДАБК.
Позовні вимоги обґрунтовано неправомірністю висновків Управління ДАБК щодо наявності порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності.
У відзиві на позов відповідач зазначив про правомірність винесеного припису, а тому вважає, що вимоги позивача не підлягають задоволенню, оскільки не ґрунтуються на вимогах законодавства.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 березня 2020 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ТОВ АТБ-інвест подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить рішення скасувати та прийняти постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити. Апеляційна скарга обґрунтована порушенням судом норм матерільного права.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач посилається на правомірність прийнятого судом першої інстанції рішення, в зв`язку з чим просить залишити його без змін, а скаргу без задоволення.
В судове засідання апеляційного суду сторони не з`явилися, про день розгляду справи повідомлені належним чином, у зв`язку з чим фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно ст.229 КАС України не здійснювалося.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права та правової оцінки обставин у справі колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч.1, 2, 3 ст. 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, ст. 2 та ч. 4 ст. 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23.03.2020 року не відповідає, а вимоги апеляційної скарги є обґрунтованими з огляду на наступне.
Із матеріалів справи вбачається, що ТОВ АТБ-інвест зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 23.03.2000, основний вид діяльності - 68.20 Надання в оренду і експлуатація власного чи орендованого нерухомого майна.
Філією ДП Укрдержбудекспертиза у Дніпропетровській області на замовлення ТОВ АТБ-Інвест виконано Експертний звіт від 17.04.2019 року № 04-0277-19 щодо розгляду проектної документації за робочим проектом Реконструкція нежитлових приміщень під розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів за адресою: м.Миколаїв вул.Космонавтів,142/1, та додаток до нього №04-0277-19 від 17.04.2019 року, в якому викладено короткий зміст робочого проекту, розробленої ТОВ Будпроект Плюс .
Згідно додатку до експертного звіту № № 04-0277-19 від 17.04.2019 року, наявного в матеріалах справи, нежитлові приміщення, в яких передбачено проведення реконструкції під магазин продовольчих та непродовольчих товарів, розташовані в прибудові до житлового будинку по вул.Космонавтів,142/1 в м.Миколаїв в зоні багатоповерхової житлової забудови.
За результатами даного звіту замовнику, тобто ТОВ АТБ-інвест , надано дозвіл на виконання будівельних робіт від 10.05.2019 року № МК 112191301601, в якому зазначено найменування об`єкта будівництва - Реконструкція нежитлових приміщень під розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів за адресою: м.Миколаїв вул.Космонавтів,142/1, вид будівництва - реконструкція, код об`єкта 1230,1, клас наслідків - СС2. Проектна документація розроблена ТОВ Будпроект Плюс під керівництвом головного інженера проекту ОСОБА_1 , яка затверджена замовником (наказ №17/04 від 17.04.2019 року), він же здійснює авторський нагляд. Технічний нагляд здійснює ОСОБА_2 , сертифікат АТ № 003826.
Управлінням ДАБК проведено позапланову перевірку (захід) дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на вищезазначеному об`єкті, за результатами якої складений Акт від 26.07.2019 року №96/2019, за висновками якого виявлені наступні порушення, а саме
в порушення п.2.50 ДБН В 2.2-15-2005 відповідно до затвердженої проектної документації, загальна площа магазину продовольчих та непродовольчих товарів за адресою: м.Миколаїв вул.Космонавтів,142/1, який вбудовано-прибудований у житловий будинок, складає 1324,6 м.кв.; архітектор, який здійснив роботи зі створення об`єктів архітектури порушив Порядок розроблення проектної документації на будівництво об`єктів.
Акт перевірки без зауважень підписаний уповноваженою особою ТОВ АТБ-інвест та отриманий ним 26.07.2019 року (а.с.11-25).
На підставі вищезазначеного акту Головним спеціалістом відділу інспекції роботи Управління ДАБК Сорокою О.П. винесено припис №40/1 від 26.07.2019 року, в якому зазначено, що за результатами позапланової перевірки, проведеної на об`єкті Реконструкція нежитлових приміщень під розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів за адресою: м.Миколаїв вул.Космонавтів,142/1 , встановлено, що проектна організація ТОВ Будпроект Плюс розробила проект без урахування того, що нежитлові приміщення знаходяться у житловому будинку, звіт про технічне обстеження будівель конструкцій і інженерних мереж будівлі не відповідає вимогам постанові КМУ від 12.04.2017 №257, загальна площа нежитлових приміщень більше 700 кв. метрів. Наслідком є те, що проектна документація для виконання будівельних робіт передана замовнику з порушенням вимог нормативно-правових актів України, що є порушенням ст. 26 ЗУ Про архітектурну діяльність ; п. 2.50 ДБН В.2.2-15-2005, п. 5.5 ДБНВ.3.2-2-2009, Наказу №45. З метою усунення виявлених порушень відповідальна особа управління вимагає усунути виявлені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності шляхом приведення об`єкту у відповідність до вимог діючого законодавства терміном до 26.08.2019 року (а.с.8-9).
Згідно листа Управління АБК № 472/22.03-06 від 30.07.2019 року, ТОВ АТБ-інвест повідомлено про скасування наказом №257 від 30.07.2019 року дозводу про виконання будівельних робіт № МК 112191301601 від 10.05.2019 року, за запитом позвача на його адресу листом № 4885/22.01-23/19 від 16.12.2019 року відовідачем направлено припис від 26.07.2019 року №40/1.
Не погодившиь з приписом, позивач оскаржив його в судовому порядку.
В судове засідання апеляційного суду сторони не з`явилися, про день розгляду справи повідомлені належним чином, у зв`язку з чим фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно ст.229 КАС України не здійснювалося.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Повноваження Управління ДАБК регулюються законами України "Про регулювання містобудівної діяльності", ";Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (далі - Порядок № 553).
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності"(в редакції станом на час спірних правовідносин), державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт; державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом; підготовчі та будівельні роботи, які не відповідають вимогам законодавства, будівельним нормам, стандартам і правилам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без набуття права на їх виконання, підлягають зупиненню до усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності.
Відповідно до п.1,2,5,9,16 , 17 Порядку № 553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється Державною архітектурною будівельною інспекцією та її територіальними органами у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва; за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком; у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт; у приписі обов`язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.
Із матеріалів справи вбачається, що після проведення позапланової перевірки Управлінням ДАБК складено акт від 26.07.2019 №96/2019 про дотримання ТОВ АТБ-інвест вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності та припис №40/1 від 26.07.2019 року про усунення порушення вимог законодавства в сфері містобудування, будівельних норм, стандартів і правил.
Суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що оскаржуваний припис №40/1 від 26.07.2019 року є правомірним з огляду на наступне.
Положеннями п. 2.50 ДБН В 2.2-15-2005 передбачено, що у першому, другому і цокольному поверхах житлових будинків допускається розміщувати приміщення: адміністративні, магазинів роздрібної торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, відділень зв`язку загальною площею не більше 700 кв.м, банків, магазинів і кіосків з продажу преси, поліклінік, жіночих консультацій, рентгено-стоматологічних кабінетів (в разі забезпечення вимог НРБУ; роздавальних пунктів молочних кухонь, юридичних консультацій і нотаріальних контор, загсів, філій бібліотек, виставкових залів, контор житлово-експлуатаційних організацій, фізкультурно-оздоровчих занять загальною площею до 150 кв.м, культурно-масової роботи з населенням (для проведення лекцій, зборів, бібліотек-читалень, кімнат для індивідуальних занять, роботи гуртків, прийому громадян депутатами тощо), дитячих художніх шкіл, центрів соціального захисту населення, центрів зайнятості населення базового рівня до 50 відвідувачів і до 15 співробітників центрів, а також груп короткотривалого перебування дітей дошкільного віку (крім цокольного поверху).
Викадене свідчить, що обмеження розміщення приміщення площею не більше 700 кв.м стосується лише відділень зв`язку, оскільки конкретизовано виначенням площі лише для них, і не стосується інших перелічених перед відділеннями зв`язку нежитлових приміщень.
При цьому відовідно до п. б абз.2 п 2.50 ДБН В 2.2-15-2005 не допускається розміщення у житлових будинках пунктів прийання склотари, а також магазинів, сумарною торговою площею більше 1000 кв. метрів.
Виходячи із проектної документації, торгівльна площа магазину ТОВ АТБ-Інвест за вищезазначеною адресою складає 834,70 кв. метрів, що не перевищує обмеження відповідно до п. б абз.2 п 2.50 ДБН В 2.2-15-2005 , визначеного в 1000 кв.м., загальна площа магазину дійсно складає 1324 кв. м, що не є порушенням діючих будівельних норм та правил для таких об`єктів (а.с. 30).
Матеріалами справи підтверджено, що позивачем дотримано вимоги ч.4 ст.31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , відповідно до приписів якого обов`язковій експертизі підлягають проекти будівництва об`єктів, які:1) за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, - щодо додержання нормативів з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, міцності, надійності, довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо додержання нормативів з питань створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.
Розроблена проектна документація Реконструкція нежитлових приміщень під розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів за адресою: АДРЕСА_1 , пройшла експертне дослідження згідно Експертного звіту №04-0277-19 Філії ДП Укрдержбудекспертиза у Дніпропетровській області, здійсненого на замовлення ТОВ АТБ-Інвест ,затвердженого 14.04.2019 року( а.с.29-35). , та відповідає вимогам Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , про що зазначено у акті перевірки.
Приписами ст. 26 ЗУ Про архітектурну діяльність передбачено, що архітектор, інші проектувальники, які здійснюють роботи по створенню об`єктів архітектури, зобов`язані: додержуватися державних стандартів, норм і правил, вимог вихідних даних на проектування; не порушувати під час проектування, організації і виконання будівельних робіт законні права та інтереси власників і користувачів будинків і споруд, прилеглих до ділянки забудови; не розголошувати без згоди замовника відомості, які становлять комерційну таємницю проекту; проектна організація, яка розробляла проектну документацію, а також головний архітектор та головний інженер проекту несуть відповідальність за відповідність проектної документації вихідним даним на проектування, вимогам державних стандартів, норм і правил.
Згідно рішення Амур-Нижньодніпровського районного суду м.Дніпропетровська від 28.05.2020 року по справі №199/1495/20(2а/199/45/20) за позовом ОСОБА_1 до Управління ДАБК про скасування постанови про адміністративне правопорушення, позивач як головний інженер проекту Реконструкція нежитлових приміщень під розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів за адресою: АДРЕСА_1 , притягнена до адміністративної відповідальності за ст.96-1 ч1 КУпАП у вигляді штрафу в сумі 34 000 грн. за невиконання вимог п.5.5 ДБН В.3.2-2-2009 , п.2.50 ДБН В.2.2-15-2005, передачі замовнику ТОВ АТБ-інвест проектної документації з порушенням вимог нормативно-правових актів України в сфері містобудівної діяльності. Відповідно до рішення судупостанова №32 від 7.08.2019 року скасована, провадження по справі закрите за відсутністю доказів здійснення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення.
Відповідно до ч.2 ст.14, ч.4, 6 ст.78 КАС України судові рішення ,що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання на всій територіх України; обставини, встановлені рішенням суду, в тому числі у адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи, або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом; постанова суду у справі про адміністративне правопорушення,яка набрала законної сили, є обов`язковою для адміністративного суду, що розглядає справі про правові наслідки дій особи, стосовно якої ухвалена постанова суду, в питанні чи мали місце дії та чи вчинені вони цією особою.
Так як рішення Амур-Нижньодніпровського районного суду м.Дніпропетровська від 28.05.2020 року по справі №199/1495/20(2а/199/45/20) про скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за порушення ст.96-1 ч1 КУпАП набрало законної сили, викладене свідчить, що при виготовленні проекту Реконструкція нежитлових приміщень під розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів за адресою: АДРЕСА_1 нею як головним інженером проекту дотримані вимоги чинного законодавства в сфері містобудівної діяльності.
В силу виткладеного підстави для винесення Управлінням ДАБК припису № 40/1 від 26.07.2019 р., та виконання ТОВ АТБ-інвест вимог припису про усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності шляхом приведення об`єкту у відповідність до вимог діючого законодавства відсутні, а тому оскаржуваний припис є протиправним, та підлягає скасуванню.
У відповідності до приписів ст.139 КАС України на користь ТОВ АТБ-інвест за рахунок бюджетних асигувать відповідача підлягають стягенню понесені ним документально підтверджені судові витрати в сумі 5 255 грн.
Оскільки судом першої інстанції неповно з`ясовані обставинпи, що мають значення для справи, та еправильно застосовані норми матеріального права, це є підставою для скасування судового рішення та задоволення поовних вимог.
Керуючись ст. 139,315, 317, 321, 322, 325 КАС України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю АТБ-інвест - задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 березня 2020 року по адміністративній справі № 160/696/20 - скасувати та прийняти постанову.
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю АТБ-інвест - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати припис Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Миколаївської міської ради №40/1 від 26.07.2019 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності шляхом приведення об`єкту у відповідність до вимог діючого законодавства.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АТБ-інвест за рахунок бюджетних асигнувать Управління державного архітектурно-будівельного контролю Миколаївської міської ради судові витрати в сумі 5 255 грн.( п`ять тисяч двісті п`ятдесят п`ять грн.).
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 3 листопада 2020 року, та оскарженню в касаційному порядку не підлягає відповідно до ч.5 ст.328 КАС України.
Головуючий - суддя Т.С. Прокопчук
суддя О.О. Круговий
суддя А.В. Шлай
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2020 |
Оприлюднено | 17.11.2020 |
Номер документу | 92868967 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні