Справа № 485/1396/20
Провадження №2/485/520/20
РІШЕННЯ
іменем України
10 листопада 2020 року м.Снігурівка
Снігурівський районний суд Миколаївської області у складі:
головуючого судді Яворського С.Й.,
секретар судового засідання Шеремет Ю.Є.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м.Снігурівка в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Снігурівської районної державної адміністрації Миколаївської області до ОСОБА_1 про надмірно виплачені кошти у вигляді житлової субсидії,
встановив:
У жовтні 2020 року УСЗН звернулося до суду з указаним позовом.
Позовні вимоги обґрунтовують тим, що на підставі заяви ОСОБА_1 від 09 червня 2017 року та 05.01.2018 року, у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848 Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива , рішенням УСЗН від 01 серпня 2017 року та 02.03.2018 року відповідачці було призначено та виплачено: субсидію на оплату житлово-комунальних послуг з червня 2017 року по грудень 2017 року в сумі 460 грн. щомісячно та на придбання скрапленого газу, твердого пічного побутового палива на 2017 рік в сумі 3874,74 грн. одноразово; субсидію на оплату житлово-комунальних послуг з січня 2018 року по грудень 2018 року в сумі 417,62 грн. щомісячно та на придбання скрапленого газу, твердого пічного побутового палива на 2018 рік в сумі 4171,92 грн. одноразово.
Крім цього, на підставі заяви ОСОБА_1 від 09 червня 2017 року та 05.01.2018 року, у відповідності до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям" затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250, рішенням УСЗН від 15 червня 2017 року та 20.01.2018 року відповідачці була нарахована державна соціальна допомога як малозабезпеченій сім`ї, з розрахунку на сім`ю: з 01.06.2017 по 31.07.2017 у розмірі 1304,00 грн. щомісячно, з 01.01.2018 по 06.02.2018 у розмірі 1082,27 грн., з 07.02.2018 року по 30.06.2018 року у розмірі 1332,27 грн. щомісячно. Всього було виплачено допомоги - 10294,05 грн.
Кошти призначеної субсидії на оплату житлово-комунальних послуг перераховувались на особові рахунки відповідача підприємств-надавачів послуг (ПАТ Миколаївобленерго , КП Снігурівський комунальник ). Кошти призначеної субсидії на придбання скрапленого газу, твердого пічного побутового палива за 2017 рік перераховані Відповідачу у листопаді2017 року, через поштове відділення зв`язку. Кошти призначеної субсидії на придбання скрапленого газу, твердого пічного побутового палива за 2018 рік перераховані Відповідачу у квітні 2018 року, на рахунок Відповідача у ПАТ КБ Приватбанк .
В результаті проведеної Мінфіном верифікації отримувачів житлової субсидії (Постанова Кабінету Міністрів України від 18.02.2016 року №136 Про затвердження Порядку здійснення верифікації та моніторингу державних виплат) 25.04.2018 року Позивачем була отримана інформація щодо придбання (набуття права власності у інший законний спосіб) членом сім`ї відповідача у березні 2017 року автотранспортного засобу, вартість якого перевищує 50 тисяч грн.
Відповідачка при заповненні декларації про доходи і витрати осіб, при зверненні за призначенням житлової субсидії приховала інформацію про витрати на придбання майна, товарів або оплату послуг на суму, що перевищує 50 тис. гривень, які здійснені протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії. Внаслідок чого, за 2017-2018 роки відповідачці було надміру нараховано та виплачено кошти на придбання скрапленого газу, твердого пічного побутового палива в сумі 8046,66 грн. та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 10294,05 грн. Позивач направляв повідомлення на адресу відповідачки про необхідність повернути надміру виплачені кошти в добровільному порядку, проте кошти останньою не повернуті.
Посилаючись на те, що надмірна виплата мала місце внаслідок недобросовісності з боку набувача коштів, позивач просив стягнути з відповідачки на його користь надміру виплачені кошти у вигляді житлової субсидії в розмірі 8046,66 грн., державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 10294,05 грн та понесені судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2102 грн.
Представник позивача ОСОБА_2 в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просить позов задоволити.
Відповідачка ОСОБА_1 в судовому засіданні проти позову заперечила, в задоволенні такого просила відмовити. Вказала що відбулася не купівля-продаж автомобіля, а обмін.
Допитаний в судовому засідання свідок ОСОБА_3 показав, що у них був автомобіль ВАЗ 2115. В 2015 році він свій автомобіль ВАЗ 2115 поміняв на автомобіль Ford Mondeo. Обмін автомобіля відбувся по довіреностях. Зі слів особи, яка отримала автомобіль ВАЗ 2115, він його зареєстрував через місяць після обміну. ОСОБА_3 . Форд Мондео зареєстрував 09.03.2017 року, оскільки закінчувався строк дії довіреності. Оформили договір купівлі продажу, де по довіреності продавцем була його дружина. Вартість автомобіля по договору-продажу становить 95710 грн. Комунальні вони оплачували самі.
Заслухавши учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, суд дійшов до таких висновків.
При вирішенні спору по суті суд враховує вимоги ст.ст.12, 81 ЦПК України, відповідно до яких цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Судом встановлено, що на підставі заяви ОСОБА_1 від 09 червня 2017 року та 05.01.2018 року, у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848 Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива , рішенням УСЗН від 01 серпня 2017 року та 02.03.2018 року відповідачці було призначено та виплачено: субсидію на оплату житлово-комунальних послуг з червня 2017 року по грудень 2017 року в сумі 460 грн. щомісячно та на придбання скрапленого газу, твердого пічного побутового палива на 2017 рік в сумі 3874,74 грн. одноразово; субсидію на оплату житлово-комунальних послуг з січня 2018 року по грудень 2018 року в сумі 417,62 грн. щомісячно та на придбання скрапленого газу, твердого пічного побутового палива на 2018 рік в сумі 4171,92 грн. одноразово.
Крім цього, на підставі заяви ОСОБА_1 від 09 червня 2017 року та 05.01.2018 року, у відповідності до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям" затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250, рішенням УСЗН від 15 червня 2017 року та 20.01.2018 року відповідачці була нарахована державна соціальна допомога як малозабезпеченій сім`ї, з розрахунку на сім`ю: з 01.06.2017 по 31.07.2017 у розмірі 1304,00 грн. щомісячно, з 01.01.2018 по 06.02.2018 у розмірі 1082,27 грн., з 07.02.2018 року по 30.06.2018 року у розмірі 1332,27 грн. щомісячно. Всього було виплачено допомоги - 10294,05 грн.
В результаті проведеної Мінфіном верифікації отримувачів житлової субсидії (Постанова Кабінету Міністрів України від 18.02.2016 року №136 Про затвердження Порядку здійснення верифікації та моніторингу державних виплат) 25.04.2018 року Позивачем була отримана інформація щодо придбання членом сім`ї відповідача, а саме чоловіком відповідача ОСОБА_3 09.03.2017 року транспортного засобу Ford Mondeo вартістю 95710 грн. (а.с. 29,30)
09 червня 2017 року та 05.01.2018 року при подачі документів на отримання житлової субсидії, ОСОБА_1 , при заповнені декларацій, не надала інформацію про набуття права власності на вищевказаний автомобіль вартістю 95710 грн, що вплинуло на право призначення житлової субсидії та соціальної допомоги за заявами ОСОБА_1 від 09 червня 2017 року, 05.01.2018 року та призвело до надмірної виплати їй бюджетних коштів у вигляді коштів на придбання скрапленого газу, твердого пічного побутового палива в сумі 8046,66 грн. та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 10294,05 грн.
В цих деклараціях відповідач власноруч засвідчила своїм підписом, що вона усвідомлює, що в разі подання нею у неповному обсязі або недостовірних відомостей про осіб, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні/будинку, їх доходи і витрати їй може бути відмовлено у призначенні житлової субсидії або припинено її надання. У такому разі зобов`язується повернути надміру переплачену (виплачену) суму житлової субсидії (а.с.11,12 зворот). Також про відмову в призначенні або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї її попереджено (15,16 зворот)
Переплачені кошти повернуті не були.
Правове обгрунтування, щодо повернення коштів отриманих на придбання скрапленого газу, твердого пічного побутового палива за 2017,2018 роки.
Механізм та умови надання населенню житлових субсидій визначаються Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим Постановою КМУ від 21.10.1995 р. № 848 Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива .
Пунктом 4 Положення передбачено, що право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, що проживають у житлових приміщеннях.
У відповідності до п. 9 Положення призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення.
Відповідно до пп. 4 п. 14 Положення передбачено, що житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо: будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії без звернення здійснив купівлю або іншим законним способом набув право власності на земельну ділянку, квартиру (будинок), транспортний засіб (механізм), будівельні матеріали, інші товари довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла ( в тому числі понаднормової площі житла у випадку, зазначеному у пункті 10 цього Положення) на суму, яка на дату купівлі, оплати, набуття права власності в інший законний спосіб перевищує 50 тис. гривень.
Абзацом 8 п. 90 Положення встановлено, що громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов`язаний протягом 30 календарних днів проінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про виникнення обставини, зокрема щодо настання умов, зазначених у підпунктах 2, 4 пункту 14 цього Положення.
За рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у п. 90 цього Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення (абз. 5 п. 119 Положення).
У випадках, зазначених в абз. 4 - 7 п. 119 Положення, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином, а сума житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії (п. 125 Положення).
Відповідно до п.127 Положення у разі відмови громадянина добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії питання про її примусове стягнення вирішується органом, який призначив житлову субсидію, у судовому порядку.
Правове обгрунтування, щодо повернення коштів отриманих у вигляді державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за 2017,2018 роки.
Статтею 1 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" визначено, що соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - це щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі у розмірі, який залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.
Статтею 7 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" встановлені умови, за яких державна соціальна допомога не призначається, зменшується її розмір або припиняється виплата.
Відповідно до ст.7 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям (в редакції діючій на момент подання заяви) державна соціальна допомога не призначається у випадках, зокрема, коли з`ясовано, що малозабезпечена сім`я має додаткові джерела для існування, а також хто-небудь із її складу протягом 12 місяців перед зверненням за наданням державної соціальної допомоги здійснив покупку або оплатив послуги на суму, яка на час звернення перевищує 10-кратну величину прожиткового мінімуму для сім`ї (87360).
Відповідно до п.25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 р. N 250, виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється, в тому числі, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення;
У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру виплачених сум державної соціальної допомоги такі суми стягуються в судовому порядку. .
Згідно із ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставне набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. При цьому, відповідно до ст. 1215 ЦК України, не підлягає поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб для існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
П. 28 вище вказаного Порядку встановлено, що якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи праці та соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Позивачем скеровувались відповідачу повідомлення про наявну переплату та запропоновано повернути надмірно виплачені кошти у відповідності з чинним законодавством та самостійно погасити заборгованість по субсидії від 15.05.2018 року та 29.05.2018 року, які відповідач отримала, підтвердженням чого є підпис на повідомленнях, однак залишила дані повідомлення без реагування. Також відповідачу скеровували повідомлення про переплату від 01.04.2020 року та 07.09.2020 року, про повернення державної соціальної допомоги, однак дані повідомлення відповідачем також залишені без реагування (а.с.31-34)
Зі змісту вище вказаних норм права, обов`язковими умовами утримання надміру виплачених сум допомоги є наявність зловживань з боку отримувача такої допомоги, а саме: приховання або навмисне подання недостовірних даних про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру. Отже, повернення надміру сплачених сум допомоги передбачає стягнення зазначених сум лише у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини одержувача допомоги.
Судом встановлено, що відповідач при подачі заяв на отримання субсидій від 09.06.2017 року та 05.01.2018 року, не вказала про придбання 09.03.2017 року її чоловіком автомобіляFord Mondeo вартістю 95710 грн., тобто приховала інформацію яка впливала на виплату субсидій та соціальних допомог.
Тому, враховуючи наявність зловживань з боку відповідача, які полягають у неподанні нею відповідної інформації, яку вона зобов`язана була повідомити, наявні підстави для стягнення з неї суми надміру виплачених коштів, у вигляді житлової субсидії, в сумі 8046,66 грн.(вісім тисяч сорок шість грн. 66 коп), державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 10294,05 грн, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 141 ЦПК України, судовий збір в розмірі 2102 грн. слід стягнути з відповідача на користь позивача.
Керуючись ст. ст. 4, 13, 81, 263-265, 141, 268, 280 ЦПК України, суд
ухвалив:
Позовну заяву Управління соціального захисту населення Снігурівської районної державної адміністрації Миколаївської області - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 , на користь Управління соціального захисту населення Снігурівської районної державної адміністрації Миколаївської області, ЄДРПОУ 03194571, вул. Центральна, буд. 173, м.Снігурівка, Миколаївська область, надміру виплачені кошти, у вигляді житлової субсидії, в сумі 8046,66 грн.(вісім тисяч сорок шість грн. 66 коп), державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 10294,05 грн. (десять тисяч двісті дев`яносто чотири грн. 05 коп.) та 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві грн. 00коп.) судового збору.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Миколаївського апеляційного суду або через Снігурівський районний суд, який відраховується з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 16.11.2020 року.
Суддя С.Й. Яворський
Суд | Снігурівський районний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2020 |
Оприлюднено | 17.11.2020 |
Номер документу | 92884168 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Снігурівський районний суд Миколаївської області
Яворський С. Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні