Рішення
від 17.11.2020 по справі 320/11651/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 листопада 2020 року м.Київ 320/11651/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Головенко О.Д., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Калинівської селищної територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Калинівської селищної територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області та просить суд:

визнати притиравним та скасувати рішення Калинівської селищної територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області від 10.11.2020 у вигляді протоколу про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25.10.2020;

зобов`язати Калинівську територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25.10.2020.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 16.11.2020 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачем протиправнно не виконано постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.11.2020 у справі №320/10771/20, оскільки повторний підрахунок голосів проходив не у відповідності до встановлених норм виборчого законодавства, а також комісією не було досліджено бюленті.

Крім того, вказав, що комісією було лише оголошено протоколи та їх результати, повторного підрахунку проведено не було.

Також зауважив, що до засідання не було допущено члена Калинівської селищної територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області ОСОБА_2 від Політичної партії Слуга Народу , якого було призначено відповідно до постанови від 06.11.2020 № 55 Про винесення змін до складу сільських та селищних територіальних комісій та видано відповідне посвідчення.

Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив та просив у задоволенні позову відмовити, оскільки протоколи дільничних виборчих комісій не були скасовані та є чинними, не визнано на окремих дільничних виборчих комісіях вибори не дійсними. Також, відповідачем зазначено про відсутність підстав для повторного підрахунку голосів.

Також від учасників справи надійшли клопотання про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.

Частиною 3 ст. 194 КАС України визначено, що учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, з таких підстав.

Верховна Рада України Постановою від 15.07.2020 Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад (пункти 2 і 3 цієї Постанови).

Постановою від 14.08.2020 № 176 Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року Центральна виборча комісія України призначила на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів районних рад, утворених згідно з п. 1 Постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ Про утворення та ліквідацію районів .

Так, 25.10.2020 відбулись перші місцеві вибори, зокрема, з виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області.

28-29.10.2020 тривало засідання Калинівської селищної територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області, за результатами якого був складений протокол Про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі .

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 05.11.2020 у справі №320/10771/20 у задоволенні позову про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні відмовлено.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.11.2020 у справі №320/10771/20 апеляційну скаргу Уповноваженої особи Київської територіальної організації Політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" Бабаджаняна Гранта Аветіковича на рішення Київського окружного адміністративного суду від 05.11.2020 було задоволено та рішення Київського окружного адміністративного суду від 05.11.2020 у справі за адміністративним позовом Київської територіальної організації Політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" до Калинівської селищної територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - скасовано. Позов Київської територіальної організації Політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" до Калинівської селищної територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено, а також визнано протиправним та скасовано рішення Калинівської селищної територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області, у вигляді протоколу, про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25.10.2020 та зобов`язано Калинівську селищну територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25.10.2020.

10.11.2020 Калинівською селищною територіальною виборчою комісією Фастівського району Київської області на виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.11.2020 у справі №320/10771/20 складено протокол Про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі Повторний .

Не погоджуючись з діями виборчої комісії позивач звернувся із даним адміністративним позов до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.

Виборчий кодекс України (далі - ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно ч. 1 ст. 2 ВК України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Відповідно до приписів ч. 2 ст. 19 ВК України забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.

Частиною 1 ст. 20 ВК України визначено поняття виборчого процесу - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними ст. 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно ч. 1 ст. 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:

виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ч. 2 ст. 32 ВК України до виборчих комісій належать: Центральна виборча комісія; окружні виборчі комісії; територіальні виборчі комісії; дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України (ч. 3 ст. 32 ВК України).

Частиною 4 ст. 33 ВК України встановлено, що територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Статтею 206 ВК України визначені повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів.

Зокрема, ч. 1 цієї статті встановлено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Частиною 2 цієї статті передбачено, що відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови:

забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів;

утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах;

надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям в частині їхньої діяльності, що стосується виборів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу;

реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення;

розглядає питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом;

інформує населення про зареєстрованих кандидатів у депутати у відповідних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови;

затверджує текст виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів та передачу їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям;

вирішує питання щодо використання коштів на проведення відповідних місцевих виборів, забезпечує їх цільовим використанням;

сприяє організації зустрічей кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови з виборцями;

забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, а територіальна виборча комісія, яка утворює дільничні виборчі комісії, - також печаток, штампів і передає їх відповідним дільничним виборчим комісіям, якщо Центральною виборчою комісією не встановлено інший порядок їх виготовлення;

заслуховує інформацію відповідних територіальних, дільничних виборчих комісій, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань, пов`язаних з підготовкою і проведенням відповідних місцевих виборів;

здійснює контроль за наданням списків виборців дільничними виборчими комісіями для загального ознайомлення та уточнення;

реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів, місцевих організацій партій - суб`єктів виборчого процесу відповідних місцевих виборів, від громадських організацій;

здійснює контроль за використанням коштів виборчих фондів суб`єктів виборчого процесу на відповідних місцевих виборах;

здійснює контроль за дотриманням встановленого цим Кодексом порядку проведення передвиборної агітації;

визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом;

встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів;

реєструє обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову;

організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом;

розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення;

забезпечує передачу на зберігання до відповідної архівної установи виборчої та іншої документації в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією;

здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії;

здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.

Частиною 3 ст. 206 ВК України встановлено, що територіальна виборча комісія, яка відповідно до ч. 1 ст. 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені п. 3, 11, 12, 15, 16, 20 - 22 ч. 2 цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів:

сільська, селищна, міська виборча комісія складає протокол про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальних виборчих округах, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає його виборчій комісії Автономної Республіки Крим, відповідній обласній виборчій комісії;

районна в місті виборча комісія складає і передає міській виборчій комісії:

протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);

протокол про підсумки голосування з виборів міського голови;

сільська, селищна, міська виборча комісія складає та передає до районної виборчої комісії протокол про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає встановлені підсумки до відповідної районної виборчої комісії.

Стаття 250 ВК України визначає порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці.

Частиною 1 ст. 250 ВК України цієї статті передбачено, що підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Згідно абзацу 2 ч. 2 ст. 250 ВК України підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному ст. 251 цього Кодексу.

Частиною 5 цієї статті передбачено, що підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Стаття 254 ВК України визначає порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.

Частиною 1 та 2 цієї статті визначено, що з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у ч. 1 цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень ст. 250 цього Кодексу.

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організації партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців. У разі незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Статтею 256 ВК України визначено порядок встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше).

Частиною 1 цієї статті передбачено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу.

Абзацем 5 цієї частині статті встановлено, що до протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами такі відомості:

кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії;

кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями;

кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями;

кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях;

кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;

кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;

кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі;

кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі;

кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список кандидатів у депутати від кожної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата з цього списку, у кожному територіальному окрузі;

сумарна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу;

загальна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу;

відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (п. 12 цієї частини) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (п. 13 цієї частини).

До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами також відомості, передбачені ст. 257 - 259 цього Кодексу.

Статтею 257 ВК України визначено порядок внесення відомостей про виборчу квоту.

Відповідно до ч. 1 цієї статті виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія заносить до протоколу про результати виборів відомості про організації партій, які, відповідно до ч. 3 ст. 256 цього Кодексу, мають право на участь в розподілі депутатських мандатів на відповідних місцевих виборах.

Стаття 258 ВК України визначає порядок встановлення кількості мандатів, отриманих територіальними виборчими списками кандидатів від організацій партій.

Статтею 259 ВК України встановлений порядок визначення депутатів, обраних у територіальних виборчих округах.

Так, ч. 1 ст. 259 КАС України передбачено, що територіальна виборча комісія визначає порядок кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому списку кожної організації партії, встановлений з урахуванням результатів голосування виборців у відповідному територіальному виборчому окрузі, у порядку, встановленому частиною другою цієї статті.

Відповідно до ч. 5 цієї статті територіальна виборча комісія зазначає у протоколі про результати виборів депутатів стосовно всіх обраних депутатів такі відомості: прізвище, власне ім`я (усі власні імена), по батькові (за наявності); рік народження; освіта; посада (заняття), місце роботи; партійність; місце проживання; територіальний виборчий округ, у якому обраний депутат; назва організації партії, від якої обраний депутат.

Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів. Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу. виборча комісія може продовжити не більш як на один день зазначений строк у разі необхідності надання територіальній виборчій комісії часу для подання протоколу з позначкою "Уточнений" (ч. 1 ст. 256 ВК України).

Статтею 260 ВК передбачений порядок встановлення кількості мандатів та визначення депутатів, обраних у єдиному багатомандатному окрузі.

Постановою Центральної виборчої комісії від 04.10.2020 № 342 затверджений Порядок виготовлення, передачі та вимоги до протоколів територіальних і дільничних виборчих комісій, затвердженим (надалі - Порядок № 342).

Цей Порядок відповідно до абзацу 4 ч. 1 ст. 251, ч. 7 ст. 255, ч. 3 ст. 268 ВК України регулює питання виготовлення та вимоги до протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів, протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування в межах відповідного виборчого округу (його частини), протоколів територіальних виборчих комісій про результати виборів (голосування) з відповідних місцевих виборів та їх передачі відповідним виборчим комісіям.

В силу приписів ст. 206 ВК України територіальна виборча комісія встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів, здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів тощо.

Згідно з положеннями ч. 1 ст. 256 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Отже, на засіданні територіальної виборчої комісії встановлюються результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, які оформлюються протоколом про результати виборів.

Як вже було встановлено судом, 28-29.10.2020 на засідання Калинівської селищної територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області, було складено протокол Про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі .

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.11.2020 у справі №320/10771/20 скасовано протокол про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25.10.2020 та зобов`язано Калинівську селищну територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25.10.2020.

Із встановлених обставин випливає, що рішенням суду зобов`язано Калинівську селищну територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25.10.2020.

Так, 10.11.2020 Калинівською селищною територіальною виборчою комісією Фастівського району Київської області складено протокол Про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі Повторний .

Водночас, позивач стверджує, що відповідачем під час прийняття оскаржуваного протоколу не дотримано процедуру проведення підрахунку голосів виборців чим порушено приписи ст. 250, 254 ВК України.

Порядок здійснення повторного підрахунку голосів виборців визначається ст. 254 ВК України.

Відповідно до ч. 12, 13 ст. 254 ВК України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень ст. 250 ВК України.

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Пунктом 6.5 Постанови № 386 передбачено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

За змістом норм п. 6.6 Порядку № 386 повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії з урахуванням положень ст. 250 ВК України та цього Порядку.

З наведених норм законодавства слідує висновок, що повторний підрахунок голосів виборців після прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією, здійснюється членами цієї територіальної виборчої комісії в порядку визначеному Центральною виборчою комісією.

Докази, що підтверджують проведення повторного підрахунку голосів по окремих виборчих дільницях членами територіальної виборчої комісії, у відповідності до приписів ст. 250 ВК України та Порядку № 386, в матеріалах справи відсутні.

Відповідачем не заперечується здійснення повторного підрахунку голосів на підставі наявних протоколів дільничних виборчих комісій, а не шляхом повторного підрахунку бюлетенів.

Враховуючи відсутність належних та допустимих доказів, що підтверджують проведення повторного підрахунку голосів виборців на окремих виборчих дільницях на виконання вимог рішення суду, суд дійшов висновку, що фактично повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях з виборів депутатів Калинівської селищної ради проведений не був.

Згідно приписів ч. 6 ст. 63 ВК України у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.

За змістом ч. 1 ст. 278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Отже, після скасування судом рішення відповідача у вигляді протоколу від 29.10.2020, відповідач зобов`язан був прийняти нове рішення з цього питання, оскільки вказаний протокол скасовано не з формальних підстав. При цьому, відповідач повинен керуватися нормами чинного законодавства та фактичними обставинами справи.

В ході розгляду справи, судом встановлено, що протокол Про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі Повторний від 10.11.2020 є ідентичним за змістом протоколу від 29.10.2020 та повторює скасоване рішення.

Таким чином, відповідачем під час прийняття оскаржуваного рішення не виконано вимоги рішення суду у зв`язку з чим порушено вимоги ч. 6 ст. 63 ВК України та не проведено повторний підрахунок голосів виборців у відповідності до вимог законодавства України.

Водночас, оскаржуваний протокол не відповідає формі, затвердженій Постановою Центральною виборчою комісією Про форми протоколів та актів виборчих комісій, які здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, щодо підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів № 296 від 24.09.2020.

Враховуючи наведене правове регулювання, порушення відповідачем процедури прийняття протоколу про повторний підрахунок голосів та не відповідності останнього встановленій формі, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, оскільки спірний протокол від 10.11.2020 складено з порушеннями норм виборчого законодавства.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Калинівську територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25.10.2020, є обґрунтованими і підлягають задоволенню, з огляду на те, що вони є похідними позовними вимогами від основних, які судом визнані обґрунтованими.

Щодо тверджень позивача про протиправність дій виборчої комісії в частині не допуску члена комісії ОСОБА_2 від політичної партії Слуга народу , то на думку суду зазначені дії Калинівської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області на той час були правомірними, оскільки посвідчення, яке було пред`явлено до засідання 10.11.2020, відповідною постановою Фастівської районної територіальної виборчої комісії Київської області про винесення змін до складу сільських та селищних територіальних комісій підтверджено не було. Дана обставина встановлена судом під час дослідження відеозапису, який подано у якості доказу позивачем.

Відповідно до п. 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані. Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04). Згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) №303-A, п. 29).

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Статтею 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В ході розгляду даної адміністративної справи відповідачем не доведено правомірність своїх дій при складанні протоколу від 10.11.2020, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.

З огляду на вищенаведене, дослідивши і оцінивши усі наявні в матеріалах справи докази, суд приходить до висновку, що слід задовольнити часткового.

Крім того відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

На час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачувався, відповідно, питання про стягнення судового збору підлягає вирішенню згідно правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України.

Зі змісту позовних вимог слідує, що позивачем заявлено одну вимогу немайнового характеру та похідну.

Отже, з урахуванням змісту позовних вимог, розмір судового збору при зверненні до суду з даним адміністративним позовом становить 840,80 грн.

Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем сплачено не було, а позов підлягає задоволенню, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 840,80 грн.

Керуючись ст.ст. 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 КАС України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати притиравним та скасувати рішення Калинівської селищної територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області від 10.11.2020 у вигляді протоколу про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25.10.2020.

Зобов`язати Калинівську територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області (код ЄДРПОУ 43770990) здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Калинівської селищної ради Фастівського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25.10.2020.

Стягнути з Калинівську територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області (код ЄДРПОУ 43770990, вул. Центральна, 57, смт. Калинівка, Васильківський район, Київська область, 08623) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м.Київ/22030101, Код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО) 899998, Рахунок отримувача UA718999980313151206084010001, Код класифікації доходів бюджету 22030101) несплачений судовий збір у розмір 840 (вісімсот сорок) грн 80 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години дор початку голосування.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Головенко О.Д.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.11.2020
Оприлюднено17.11.2020
Номер документу92889085
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/11651/20

Постанова від 19.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Рішення від 17.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні