Справа № 560/4812/20
РІШЕННЯ
іменем України
17 листопада 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д. розглянув адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Говорівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Говорівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Говорівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області по затвердженню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність;
- визнати незаконним та скасувати рішення сесії Говорівської сільської ради №7- 27/2020 року від 25.02.2020 відносно ОСОБА_2 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок їх остаточний розмір для ведення особистого селянського господарства;
- зобов`язати Говорівську сільську раду Віньковецького району Хмельницької області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_3 земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Говорівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької, кадастровий номер 6820681500:05:007:0060 та надати її у власність.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що звернувся до відповідача з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 га з кадастровим номером 6820681500:05:007:0060 для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Говорівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області. Однак, за результатом розгляду заяви, відповідач прийняв рішення від 25.02.2020 №7-27/2020 про відмову у наданні у власність земельної ділянки. Вказав, що дотримав регламентовану законодавством процедуру виготовлення та погодження проекту землеустрою. При цьому, жодних зауважень у відповідача до розробленого проекту землеустрою під час його погодження не виникало.
Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на позов.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.08.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 29.11.2018 №22-8784-СГ позивачу наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею площею 2,0 га з кадастровим номером 6820681500:05:007:0060 для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Говорівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області.
На підставі вказаного наказу позивач замовив у ліцензованої землевпорядної організації виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Розроблений проект землеустрою погоджений відповідно до статті 186-1 Земельного кодексу України, що підтверджується висновком про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 15.09.2017 №7141/82-17.
Позивач звернувся до Говорівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 га з кадастровим номером 6820681500:05:007:0060 для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Говорівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області.
За результатами голосування депутатів 27 сесії Говорівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області VII скликання №7-25/2020 від 25.02.2020 рішення про затвердження проекту землеустрою не прийнято.
Листами №82 від 04.03.2020 та №162 від 19.06.2020 відповідач повідомив ОСОБА_1 , що рішення про затвердження кадастрового номеру не прийнято, оскільки інвентаризація земель переданих на сільську раду не проведена.
Вважаючи спірне рішення протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
IV. ОЦІНКА СУДУ
Згідно частин 8-9 статті 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідно до частини 6 статті 186-1 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Отже, підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджений в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках.
Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 Земельного кодексу України норми статті 118 Земельного кодексу України не містять.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30.10.2018 №820/4852/17.
В процесі судового розгляду відповідач не надав та не здобуто судом доказів відсутності у позивача погодження проекту землеустрою в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України.
У статті 26 Закону України Про самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до закону (п. 34 ч. 1).
Земельний кодекс у статті 12 передбачає повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчій органів у галузі земельних відносин. До повноважень міських рад належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад (п. а ), передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодекс (п. б ); вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (п. к ).
Водночас Земельний кодекс України не передбачає регулювання земельних відносин щодо надання земельних ділянок громадян у власність актами органів місцевого самоврядування.
Стаття 118, яка регулює ці правовідносини, є імперативною і забезпечує однакове правове регулювання цих відносин в Україні.
Такої ж позиції дотримується Верховний Суд у справі №638/20447/14-а (постанова від 06.02.2019 року).
Вирішуючи питання про затвердження проекту землеустрою, Говорівська сільська рада як орган місцевого самоврядування зобов`язана керуватись чинними нормами та може відмовити у затвердженні проекту землеустрою тільки з підстав, визначених законодавством.
Таким чином, громадяни України мають право на отримання вільної земельної ділянки, незалежно від її місця розташування. Відповідно нормативно не визначено, що не проведення інвентаризації земель є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою та відведенні земельної ділянки.
Крім того, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що міські ради в межах своїх повноважень приймають нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради.
Згідно рішення 27 сесії Говорівської сільської ради сьомого скликання за результатом голосування (про затвердження проектів землеустрою ОСОБА_1 ): "за" - 1, "утримались" - 8. Рішення не прийняте.
Дослідивши правомірність дій Говорівської сільської ради при розгляді питання про надання позивачу дозволу на розроблення документації із землеустрою, суд вважає, що такий підсумок голосування, хоч і не свідчить про бездіяльність сільської ради, однак не є рішенням (розпорядчим актом), передбаченим вимогами ЗК України стосовно розгляду цієї категорії заяв громадян.
А тому підстав для визнання протиправною бездіяльності Говорівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області по затвердженню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність немає.
В свою чергу ситуація, яка виникла, спричиняє правову невизначеність, оскільки заява позивача фактично залишається невирішеною через відсутність будь-якого конкретного рішення уповноваженого органу.
Тобто, Говорівська сільська рада не дотрималась вимог ЗК України та безпідставно відмовила у затвердженні проекту землеустрою.
Враховуючи викладене, рішення Говорівської сільської ради №7-27/2020 року від 25.02.2020 відносно ОСОБА_2 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок їх остаточний розмір для ведення особистого селянського господарства є протиправним.
Щодо заявлених позовних вимог зобов`язального характеру, суд зазначає наступне.
Кожна особа, відповідно до ст. 5 КАС України, має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.
Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.
Відповідно до матеріалів справи та встановлених судом обставин позивачем до Говорівської сільської ради надно усі, належним чином погоджені документи для прийняття останньою рішення про затвердження проект землеустрою та надання земельної ділянки у власність.
Враховуючи викладене, суд вважає, що належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача є саме зобов`язання Говорівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_3 земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Говорівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької, кадастровий номер 6820681500:05:007:0060 та надати її у власність.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 06.03.2019 справі у справі №1640/2594/18, від 05.03.2019 у справі №818/1817/17, від 24.01.2020 у справі №316/979/18.
Відповідно до вимог статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на наведене, позивачем та наявними у матеріалах справи доказами доведено позовні вимоги, а тому позов підлягає частковому задоволенню.
Оскільки відповідно до вимог статті 5 Закону України "Про судовий збір" позивач звільнений від сплати судового збору та не сплачував його, розподіл судових витрат, відповідно до статті 139 КАС України не здійснюється.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов ОСОБА_2 задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасування рішення сесії Говорівської сільської ради №7- 27/2020 року від 25.02.2020 відносно ОСОБА_2 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок їх остаточний розмір для ведення особистого селянського господарства.
Зобов`язати Говорівську сільську раду Віньковецького району Хмельницької області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_3 земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Говорівської сільської ради Віньковецького району Хмельницької, кадастровий номер 6820681500:05:007:0060 та надати її у власність.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 17 листопада 2020 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Говорівська сільська рада Віньковецького району Хмельницької області (вул. Незалежності, 14, Говори, Віньковецький район, Хмельницька область,32536 , код ЄДРПОУ - 04403338)
Головуючий суддя Д.Д. Гнап
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2020 |
Оприлюднено | 18.11.2020 |
Номер документу | 92895905 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Гнап Д.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні