Постанова
від 17.11.2020 по справі 420/2235/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 листопада 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/2235/20 Головуючий в 1 інстанції: Цховребова М.Г.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Шляхтицького О.І.

суддів: Домусчі С.Д. , Семенюка Г.В.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 серпня 2020 року по справі № 420/2235/20 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Фудмаркет" до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог.

У березні 2020 року товариство з обмеженою відповідальністю Фірма "Фудмаркет" звернулося до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України в якому просило суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії регіонального органу Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.12.2019 № 1348476/31148353;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача № 6 від 15.11.2019, датою подання 28.11.2019.

В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що 13.09.2000 товариство з обмеженою відповідальністю Фірма "Фудмаркет" здійснило державну реєстрацію юридичної особи, ідентифікаційний код юридичної особи 31148353, що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серія № А00 № 271128. Згідно Протоколу № 1/17 від 30 березня 2017 року загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Фудмаркет" був призначений на посаду директора Товариства ОСОБА_1 .. Згідно Наказу № 01/17 від 13.03.2017 ОСОБА_1 заступив на посаду директора товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Фудмаркет".

31 липня 2019 року ТОВ Фірма Фудмаркет уклало договір оренди з ТОВ Модерн-Трейд . Згідно даного договору п. 1.1. визначено, що Орендодавець передає, а Орендар приймає в платне користування на умовах оперативної оренди нежилі приміщення магазину загальною площею 288.9 кв.м., що знаходяться за адресою: місто Одеса, проспект Небесної Сотні (маршала Жукова), 83, реєстраційний номер у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 487888051101, іменований на далі - Об`єкт. п. 4.5 визначено, що Орендар зобов`язується сплатити Орендодавцю гарантований платіж, який складається з основного платежу за перший повний місяць оренди у розмірі 70 000,00 гривень. 1 серпня 2019 року ТОВ Фірма Фудмаркет підписує Акт приймання-передачі приміщень з ТОВ Модерн-Трейд . 13.11.2019 згідно виписки з Альфа-Банку ТОВ Модерн-Трейд здійснило оплату за оренду приміщень згідно договору.

28.11.2019 ТОВ Фірма Фудмаркет (код ЄДРПОУ 31148353) (надалі за текстом Товариство) в особі директора Вайнерман В.А. було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 (Документ J1201010 Податкова накладна № 6 від 15.11.2019 реєстраційний номер документу: 9284892143) в електронному вигляді до ДПС України. Як вбачається з квитанції № 6 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.11.2019 документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку ; пропонується надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. . 06.12.2019 Товариством було направлено повідомлення (Документ J13126), щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, реєстрацію якої зупинено. 09.12.2019 комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у такій реєстрації прийнято рішення № 1348476/31148353, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи які надано підкреслити (p.s. необхідне не було підкреслено); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків. . Зазначене рішення було отримано Товариством 16.12.2019 о 18:01 годин на підтвердження чого надається скрін екрану з електронного кабінету платника податку. Оскільки передбачений законом перебіг десятиденного строку оскарження рішення комісії про відмову в реєстрації податкової накладної до ДПС України починається з дня прийняття відповідного рішення, а отримане воно було платником податку в неробочий час 16.12.2019 Товариству не вистачило часу для підготовки відповідної скарги до ДПС України на рішення комісії № 1348473/31148353 від 09.12.2019.

27.11.2019 ГУ ДПС в Одеській області включило Товариство до реєстру ризикових платників за типом ознаки, за якої включено в реєстрі пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

04.12.2019 Товариство подало звернення через канцелярію до контролюючого органу, а саме до Головного управління ДПС в Одеській області, про надання роз`яснювальної інформації та підстав, з яких Товариство було включено до реєстру ризикових платників, а також до звернення було додано пояснювальну інформацію щодо діяльності підприємства та розрахунок ППІ (позитивна податкова історія з електронного кабінету платника податку). Не дочекавшись відповіді Товариством було подано додаткове звернення до ГУ ДПС в Одеській області від 11.12.2019 з 50 додатками у вигляді завірених належним чином копій документів, що свідчать про законність та реальність ведення господарської діяльності Товариства.

19.12.2019 уповноважені представники Товариства, за попереднім записом через приймальню ГУ ДПС в Одеській області, побували на особистому прийомі у заступника начальника ГУ ДПС в Одеській області ОСОБА_2 . На прийомі представниками було заявлено готовність Товариства надати повторно та додатково будь-які інші передбачені законом документи на підтвердження законності та реальності здійснення операцій по ПН\РК, реєстрація яких зупинена. Посадовими особами ГУ ДПС в Одеській області на зазначеному прийомі було повідомлено представникам Товариства, що з боку контролюючого органу буде надано запит щодо надання податкової інформації у вигляді пояснень та їх документальних підтверджень, після чого контролюючим органом буде вирішено питання щодо відповідності чи невідповідності Товариства критеріям ризиковості. 20.12.2019 уповноваженим представником Товариства було отримано запит ГУ ДПС в Одеській області за № 6430/10/15-32-04-09 від 20.12.2019, щодо надання податкової інформації у вигляді пояснень та їх документальних підтверджень, в якому було зазначено про зобов`язання платника податку надати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу та її документальне підтвердження протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту. 28.12.2019 Товариством через канцелярію ГУ ДПС в Одеській області було надано інформацію у вигляді письмових пояснень про реальність та законність здійснення операцій та діяльності Товариства до якої також було надано підтверджуючи копії документів у вигляді 131 додатку, які були завірені підписом директора, печаткою Товариства та штампом Копія вірна , про що свідчить відмітка канцелярії про отримання на примірнику письмових пояснень Товариства з описом додатків, їх кількості та аркушів. 30.01.2020 через відсутність відповіді та вирішеного питання з боку ГУ ДПС в Одеській області на надані пояснення та їх документальні підтвердження Товариством було подане через канцелярію звернення про надання відповіді та рішення з боку контролюючого органу щодо наданих від 28.12.2019 пояснень та документів. 04.02.2020 Товариством через електронний кабінет платників податків було отримане Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 28708 із зазначенням відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку; підстава (зазначається відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та, у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація): п. 8 Критеріїв ризиковасті платника податку . Слід зазначити, що контролюючим органом не було надано пояснень яка саме податкова інформація, як це зазначено в рішенні.

Як вбачається з квитанцій № 6, податкова накладна направлена ТОВ Фірма Фудмаркет прийнята, проте реєстрація зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критерії ризиковості платника податку . Пропонується надати пояснення та / або копії документів, достатніх дня прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У квитанції № 6 зазначено лише посилання на відповідність розрахунків критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП. Проте, пункт 13 Порядку № 117 вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію або критеріїв, які включені до п.п. 1.6 зазначених Критеріїв із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Відповідач не вказав у квитанціях конкретного критерію ризику, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.

Контролюючим органом, порушено вимоги Порядку № 117, оскільки у квитанціях не зазначено чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП, на підставі якого здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

В оскаржуваному рішенні комісії Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації зазначено, що підставою для відмови у реєстрації розрахунків коригування стало ненадання платником податку копій первинних документів. Проте, матеріалами справи підтверджено надання ТОВ Фірма Фудмаркет відповідачу Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, докази щодо здійснення господарських операцій, та їх документальне підтвердження, зокрема первинні документи щодо постачання, придбання товарів, транспортування, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків. При цьому, факт зупинення реєстрації податкових накладних у ЄРПН не спростовує здійснення платником податків господарських операцій та наявності дати виникнення події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна.

Рішення комісії Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації, а також Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковасті платника податку є повністю необґрунтованими, прийняті з порушенням чинного законодавства та без наявності підстав визначених Податковим кодексом України та Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а тому вказані рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

Відповідач проти задоволення позову заперечував, надав до суду першої інстанції відзив, у якому зазначив, оскільки на дату виникнення податкових зобов`язань, згідно з вимогами п. 201.10 ст. 201 ПК України, ТОВ ФІРМА ФУДМАРКЕТ склало податкову накладну № 6 від 15.11.2029 в електронній формі та направило її на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних. Згідно отриманої квитанції податкова накладна прийнята, але реєстрація її зупинено; запропоновано надати пояснення (копії документів) достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН;

ТОВ ФІРМА ФУДМАРКЕТ після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної було відправлено засобами електронного зв`язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності операцій по відновленим ПН/РК. Позивачем до повідомлення № 5 було надано: договір оренди від 31.07.2019 між ТОФ ФІРМА Фудмаркет (Орендодавець) та ТОВ МОДЕРН-ТРЕЙД (ОРЕНДАР); інформація щодо діяльності підприємства ТОВ ФІРМА Фудмаркет ; банківська виписка від 15.11.2019; акт приймання-передачі приміщень від 01.08.2019; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності; квитанція від 28.11.2019 № 9284892149; податкова накладна № 6 від 15.11.2019. За наслідком розгляду Повідомлень, комісією ГУ ДПС в Одеській області та ДПС України прийнято рішення № 1348476/31148353 від 09.12.2019 року відмовлено у реєстрації податкових накладних, з підстав не надання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаженні продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків. Відповідач акцентує, що до Повідомлення № 5 від 05.12.2019 не було надано: платіжного доручення; акт наданих послуг з оренди нерухомого майна.

Показники, визначенні п. 44.1 ст. 44 ПК України повинні підтверджуватись первинними документами, які податкові органи мають право вивчати і перевіряти під час проведення перевірок, що обумовлено пп. 20.1.8 п. 20.1 ст. 20 ПК України. Проведення будь-якої господарського операції підприємства фіксується і підтверджується первинними документами, на підставі яких ведеться бухгалтерський облік. Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні на даних бухгалтерського обліку ґрунтуються фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, тобто первинні документи з відображенням господарських операцій є основою і для податкового обліку;

Податковий облік ґрунтується на даних бухгалтерського обліку (ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні ), згідно з даною нормою підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є належним чином оформлені первинні документи, які фіксують факт здійснення господарських операцій. Зокрема, документом, що засвідчує факт надання послуг, виконання робіт, є належним чином оформлені документи. Таким чином, рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної є повністю обґрунтованим.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 06 серпня 2020 року позов товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Фудмаркет"- задовольнив повністю.

Визнав протиправним та скасувати рішення комісії регіонального органу Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.12.2019 № 1348476/31148353.

Зобов`язав Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю Фірма Фудмаркет № 6 від 15.11.2019, датою подання 28.11.2019.

Стягнув з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю Фірма Фудмаркет суму судового збору в розмірі 2 102,00 грн (дві тисячі сто дві гривні) та суму витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 5 000,00 грн (п`ять тисяч гривень).

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погоджуючись з даним рішенням суду, Головне управління ДПС у Миколаївській області подала апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм процесуального права, а саме не досконало проаналізовано доводи сторін та надані ними докази, тому просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти по справі нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.

Апелянт, мотивуючи власну правову позицію, акцентує на таких обставинах і причинах незаконності і необґрунтованості оскаржуваного судового рішення:

- судом першої інстанції не взято до уваги, що підставою відмови у реєстрації вказаних накладних стало ненадання платником податків саме на розгляд комісії необхідних документів (первинних документів, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, нактадні та розрахункових документів, банківських виписок з особового рахунку);

- судом першої інстанції не враховано, що до повідомлення № 5 від 05.12.2018 не було надано платіжне доручення та акти наданих послуг з оренди нерухомого майна.

- інші доводи апеляційної скарги відтворюють зміст відзиву до позову.

Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення.

Обставини справи.

Суд першої інстанції встановив, позивачем, як постачальником (продавцем), складено податкову накладну від 15.11.2019 № 6, відповідно до якої: отримувач (покупець) ТОВ Модерн-Трейд ; опис (номенклатура) товарів/послуг продавцяоренда нежитлового приміщення площею 288,9 кв.м м. Одеса, вул. Маршала Жукова, буд. 83; код послуги згідно з ДКПП 68.20 (а.с.29-30).

Згідно з квитанцією про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.11.2019 № 9284892143 щодо податкової накладної від 15.11.2019 № 6 (а.с.31), зокрема:

- документ доставлено до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена;

- відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 15.11.2019 року № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Додатково повідомляємо Особистий ключ електронного підпису розміщено на незахищеному носії інформації, при цьому відповідно до вимог Закону України Про електронні довірчі послуги - особистий ключ кваліфікованого електронного підпису повинен зберігатись у захищеному носії інформації (у кваліфікованому засобі електронного підпису).

Сертифікат: № `01000000000000000000000000000000071af718`, видавець: 'UA-36865753-0117 'АЦСК ТОВ Центр сертифікації ключів Україна `, найменування: `ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ФІРМА Фудмаркет `

Додатково повідомляємо Особистий ключ електронного підпису розміщено на незахищеному носії інформації, при цьому відповідно до вимог Закону України Про електронні довірчі послуги - особистий ключ кваліфікованого електронного підпису повинен зберігатись у захищеному носії інформації (у кваліфікованому засобі електронного підпису).

Сертифікат: № `01000000000000000000000000000000071af716`, видавець: `UA-36865753-0117` `АЦСК ТОВ Центр сертифікації ключів Україна `, найменування: ` ОСОБА_3 `.

Позивачем після отримання квитанцій засобами електронного зв`язку відправлено Повідомлення від 05.12.2019 № 5 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 15.11.2019 року № 6 (а.с.104), в якому надані пояснення такого змісту: ТОВ ФУДМАРКЕТ , код ЄДРПОУ 31148353, зареєстровано за адресою 65026, Одеська обл., місто Одеса, площа Катерининська, будинок 1 дане приміщення є власністю згідно договору купівлі-продажу № 10123942 від 13.07.2011. Підприємство займається згідно Код КВЕД 68.20: Надання в оренду й експлуатацію власного орендованого нерухомого майна (основний) та КВЕД 46.71 Оптова торгівля твердими, рідкими, газоподібним паливом і подібними продуктами згідно ліцензії за № 990614201901759 від 18.09.2019.

До даного повідомлення було додано 11 додатків, згідно з даними Журналу відповідача розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності. (а.с.104)

Факт подання позивачем зазначених документів також підтверджується квитанцією № 2, відповідно до якої документи прийнято. (а.с.32)

Рішенням комісії Головного управління ДФС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 09.12.2019 року № 1348476/31148353 (а.с.33-34) відмовлено у реєстрації податкової накладної: від 15.11.2019 № 6, з таких підстав:

- ненадання платником податку копій документів:

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання/передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити);

розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Не погоджуючись із рішенням комісії регіонального органу Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.12.2019 № 1348476/31148353, позивач звернувся до суду із вищенаведеними позовними вимогами.

Вказані обставини сторонами не заперечуються, а отже є встановленими.

Висновок суду першої інстанції.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 09.12.2019 № 1348476/31148353 прийняте: не на підставі та не у спосіб, що передбачені законодавством України; необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; непропорційно, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, тому воно є протиправним та підлягає скасуванню.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам статей 2, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 78 КАС України, Податкового кодексу України.

Джерела права й акти їх застосування та оцінка суду.

За змістом частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , « ;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117.

Пунктом 3 Порядку №117 наведено перелік ознак, за якими перевіряються податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику), що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації.

Пунктом 5 вказаного Порядку №117 встановлено, що податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Згідно пункту 6 Порядку № 117, у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 117, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Зі змісту квитанцією про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.11.2019 року № 9284892143 щодо податкової накладної від вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкової накладної № 6 від 15.11.2019 вимогам підпункту 1.6 пункту 1 «Критеріїв ризиковості платника податку» (а.с.31).

Листом Державної фіскальної служби України від 05.11.2018 затверджено Критерії ризиковості платника податку і здійснення операцій, підпунктом 1.6 пункту 1 яких передбачено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» ;

- платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Інформація про внесення/виключення платника податку до/з переліку ризикових платників податків, відповідно до пунктів 1.1-1.6 цих Критеріїв, стає доступною платнику в Електронному кабінеті.

Відповідно до пункту 13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинні містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

З матеріалів справи вбачається, що в квитанції від 28.11.2019 про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі якого здійснено зупинення реєстрації податкових накладних.

Разом з цим, позивачем на адресу ГУ ДПС у Одеській області було направлено пояснення щодо підтвердження реальності здійснення господарських операцій із ТОВ «Магістральсервіс » , ТОВ «НК Фаворит Ойл » , ТОВ «Трансальянс» , ТОВ «Мартін Трейд » , ТОВ «Петрол-Трейд Юг»із наданням відповідних доказів.

Пунктами 6 та 7 Порядку № 117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, підставами для зупинення реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:

1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;

2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Положення зазначених пунктів Порядку №117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.

Відповідачем не надано доказів наявності рішення Комісії, щодо віднесення товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Фудмаркет" до переліку ризикових суб`єктів господарювання, відповідно до пункту 1.6 Критеріїв.

Відповідно до пункту 21 Порядку № 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

З самого Рішення від 12.08.2019 № 1251035/42310006, вбачається що воно прийнято з підстав не надання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та не надання розрахункових документів,банківські виписки з особистих рахінків (а.с.21-22).

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що вказана підстава є лише цитатою з пункту 21 Порядку, та є досить абстрактною та формальною.

У самому Рішенні відсутні будь-яка конкретизація, яких документів не вистачило для прийняття комісією ГУ ДПС у Миколаївській області рішення про реєстрацію податкової накладної № 6 від 15.11.2019.

В апеляційній скарзі також не вказано, що саме порушено позивачем, та яких конкретно документів не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної.

Всі претензії податкового органу, як під час зупинення реєстрації, так і під час відмови в реєстрації податкової накладної стосувалися не надання документів.

В оскаржуваному рішенні відповідачем зазначена лише юридична оцінка (кваліфікація), але не викладено жодної фактичної обставини, стосовно якої така оцінка (кваліфікація) надана.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічну правову позицію викладено в постанові Верховного Суду від 04.12.2018 по справі № 821/1173/17.

В свою чергу, судом першої інстанції правильно зазначено, що товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Фудмаркет" надало відповідачу всі наявні у нього документи, щодо обставин виконання договору із своїм контрагентом та копії фінансово-господарських документів.

За таких обставин, апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції, що рішення від 09.12.2019 № 1348476/31148353 про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 15.11.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних не відповідає критеріям частини 2 статті 2 КАС України, а саме є необґрунтованим, тому підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги позивача про стягнення з відповідача витрат на правничу допомогу адвоката в сумі 5 000, 00 грн, колегія суддів зазначає, що в цій частині рішення суду в апеляційному порядку не оскаржувалось, а тому відповідно до частини 1 статті 308 КАС України апеляційний суд не дає правові висновки щодо неоскарженої частини судового рішення.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відтак, саме відповідач повинен надати суду докази про те, що надані позивачем документи для реєстрації податкових накладних є недостатніми, що унеможливлює реєстрацію податкової накладної.

Відповідачем не доведено правомірність свого рішення щодо відмови у реєстрації податкових накладних, тому позов належить задовольнити.

Доводи апеляційної скарги.

Доводи апелянта на відсутність надання платником податків істотних документів, колегія суддів відхиляє, адже оскаржуване позивачем рішення не містять чіткого визначення підстав для відмови в реєстрації податкової накладної № 6 від 15.11.2019, оскільки включають обидва альтернативні варіанти. До того ж, вони не містять конкретної інформації про причини та підстави для їх прийняття, а саме інформації про те, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію вказаних податкових накладних.

Крім того більша частина змісту апеляційної скарги відтворює детальний опис процедури зупинення реєстрації та відмови у реєстрації податкових накладних з посиланням на відповідні нормативно-правові акти, проте без будь-яких підсумовуючих доводів та аргументів правомірності спірних рішень з огляду на висновки суду першої інстанції.

Інші доводи апеляційної скарги, яким була дана оцінка в мотивувальній частині постанови, ґрунтуються на суб`єктивній оцінці фактичних обставин справи та доказів. Зазначені доводи не містять посилань на конкретні обставини чи факти або на нові докази, які б давали підстави для скасування рішення суду першої інстанції.

Отже, на підставі встановлених в ході судового розгляду обставин, суд першої інстанції правильно дійшов висновку, що позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Фудмаркет" є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін відповідно до приписів статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 308, 309, 315, 321, 322, 325 КАС України,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 серпня 2020 року по справі № 420/2235/20 - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків, передбачених підпунктами а), б), в), г) пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуючий суддя Шляхтицький О.І. Судді Домусчі С.Д. Семенюк Г.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.11.2020
Оприлюднено18.11.2020
Номер документу92898547
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/2235/20

Ухвала від 02.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 23.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 16.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 17.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

Ухвала від 15.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 26.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 29.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 17.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні