Рішення
від 20.10.2020 по справі 905/575/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

20.10.2020р. Справа №905/575/20

за позовом : Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства (87555, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Соборна, буд.7, код ЄДРПОУ 03361508)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Степ (87555, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Соборна, буд.12, код ЄДРПОУ 20392491)

про врегулювання розбіжностей, що залишились неврегульованими при укладанні договору про надання послуг водопостачання, водовідведення

Суддя: Паляниця Ю.О.

Секретар судового засідання (помічник судді): Рильцова Є.Ю.

У засіданні брали участь:

від позивача: Дмитроняк А.С. - адв.

від відповідача: Новікова В.Р. - адв.

Згідно із ст.216 ГПК України в засіданні суду оголошувались перерви 15.10.2020р. з 12:49 год. до 15:00 год., з 15.10.2020р. до 20.10.2020р.

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, Комунальне підприємство Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства , м.Маріуполь звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю Степ , м.Маріуполь про прийняття неврегульованих пунктів договору про надання послуг водопостачання, водовідведення, а саме: п.п.3.14, 3.16, 3.18, 4.8, 6.1.5, 6.1.6, 6.2.8, 7.2.2, 7.2.6 (залишити), 7.2.8, підп. а п.7.2.11, 13.6, 13.7 договору №2845 від 19.02.2020р. про надання послуг водопостачання, водовідведення в редакції Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства (викладена у тексті договору), п.п.7.1.3, 7.2.8 не включати до договору.

Ухвалою суду від 22.04.2020р. за вказаним позовом відкрито провадження у справі, позов вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що запропонована абонентом редакція договору №2845 від 19.02.2020р. суперечить діючому законодавству. Окрім того, за твердженням позивача, Товариство з обмеженою відповідальністю Степ ухиляється від врегулювання договірних відносин, з метою уникнення відповідальності та обов`язків за скид стічних вод до мереж водовідведення Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства з понаднормативними забрудненнями.

Відповідач у відзиві б/н від 08.05.2020р. просив суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі з посилання на таке:

- п.п.3.14, 7.2.6 : у додатку №1 Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення, затверджених наказом №316 від 01.12.2017р. Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, наведено перелік виробничих процесів, під час здійснення яких споживач повинен мати локальні очисні споруди для попереднього очищення стічних вод перед їх скиданням до системи централізованого водовідведення, до яких, зокрема, відноситься виробничий процес, під час якого використовуються або утворюються неемульговані жири; за твердженням відповідача, під час діяльності (приготування їжі) у готелі Посейдон Товариства з обмеженою відповідальністю Степ утворюються жири, однак, зважаючи на те, що розташований на території готелю ресторан щоденно готує менше 200 порцій гарячих страв, в силу вимог п.21.7 Державних будівельних норм України В.2.5-64:2012, для запобігання утворенню жирових відкладень у каналізаційних трубопроводах на випусках допускається установка герметичних сепараторів жиру; на теперішній час така система сепараторів відповідачем встановлена. Отже, на думку відповідача, у викладенні п.3.14 у редакції позивача та включення п.7.2.6 до договору надання послуг водопостачання, водовідведення відсутня необхідність;

- п.п.3.16, 4.8, 6.2.8, 7.2.8, підп. а п.7.2.11 : допустимі концентрації, які наводяться у місцевих Правилах по багатьом показникам відрізняються (є заниженими) від показників, які наведені у загальнодержавних Правилах, що, на думку відповідача, є незаконним; запропоновані абонентом показники визначені з урахуванням індивідуальних вимог до скиду стічних вод до системи централізованого водовідведення та розрахунку допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах;

- п.3.18, включення підп.7.2.18 : можливість перегляду результатів проведених лабораторних досліджень регламентується як місцевими Правилами, так і загальнодержавними Правилами; за твердженням відповідача, наявна необхідність викладення п.3.18 у редакції Товариства з обмеженою відповідальністю Степ в частині процедури перегляду результатів таких досліджень та зберігання пломб (як у абонента, так і у водоканалу); підп.7.2.8, який відповідач просить суд включити до умов договору, повністю відповідає п.9 розділу V загальнодержавних Правил та п.2.2.14 місцевих Правил; в той же час, з наявної на офіційному веб-сайті та представленої на вимогу абонента водоканалом інформації, останній не уповноважений робити відповідні дослідження проб стічних вод;

- п.6.1.5 : містить конкретизацію щодо Правил, які підлягають застосуванню при здійсненні нарахувань (в редакції відповідача, це Правила №316);

- п.6.1.6, включення п.7.1.3 : викладені в редакції типового договору з індивідуальним споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без обслуговування внутрішньобудинкових систем), затвердженого постановою №690 віл 05.07.2019р. Кабінету Міністрів України;

- п.7.2.2 : наведений перелік нормативно-правових актів (які, на думку позивача, мають бути зазначені у договорі), які регулюють правовідносини щодо надання послуг централізованого водовідведення та водопостачання;

- п.13.7 : можливістю одностороннього розірвання договору наділяється тільки споживач (абонент) з огляду на монопольне становище водоканалу у цих правовідносинах.

У поясненнях, наданих суду 28.08.2020р., відповідач вказував, що додані до клопотання б/н від 26.08.2020р. рахунок на оплату №41 від 25.02.2020р. та видаткова накладна №42 від 05.03.2020р. свідчать про придбання сепаратору жиру П-02 та встановлення останнього на об`єкті абонента.

У поясненнях, які були надані представником позивача у судовому засіданні 15.10.2020р., останній наголошував на наступному:

- п.3.14 : відповідно до вимог п.3.2.7 Державних будівельних норм України В.2.5-75:2013 Основні положення проектування мереж каналізації при влаштуванні очисних споруд на таких об`єктах як готелі, ресторани, кафе, школи, необхідно передбачити окремі каналізаційні висновки для господарсько-побутових стічних вод від санвузлів і душових кабін, і стічних вод від мийок посуду; стічні води від санвузлів і душових подаються безпосередньо до ЛОС, а жировмісні стічні води від миття посуду спочатку проходять попереднє очищення в жироуловлювачах, а потім змішуються зі стічними водами від санвузлів і душових, внаслідок чого, на переконання позивача, п.3.14 має бути викладений в редакції водоканалу;

- п.3.16 : показники допустимих концентрацій забруднюючих речовин, що скидаються до системи централізованого водовідведення м.Маріуполя, зазначені у підп.4.1 п.4 місцевих Правил, які затверджені рішенням №465 від 22.10.2018р. виконкому Маріупольської міської ради, розроблені Державним підприємством Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут міського господарства та враховують місцеві особливості відповідної території надання послуг;

- п.3.18 : на думку позивача, внесення змін до цього пункту договору в частині надання права на зберігання арбітражної проби як водоканалу, так і абоненту не є необхідним, зважаючи на можливість відібрання та аналізу проби споживачем (абонентом) самостійно (п.7.3 місцевих Правил);

- щодо посилань відповідача на відсутність у водоканалу повноважень на проведення досліджень (вимірювань): Комунальне підприємство Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства в своїй діяльності щодо контролю понаднормативного скиду підприємствами міста Маріуполя стічних вод до системи централізованого водовідведення, проводить лабораторні дослідження стічних вод на базі власної лабораторії; все обладнання в лабораторії, необхідне для проведення лабораторних досліджень пройшло калібрування та повірку законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки відповідно до Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність , що спростовує доводи відповідача в цій частині;

- умовами договору передбачено право як абонента, так і водоканалу на одностороннє розірвання договору про надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення.

Вказані пояснення по своїй суті є відповіддю на відзив Товариства з обмеженою відповідальністю Степ , подані з порушенням строку, встановленого ухвалою суду від 22.04.2020р. про відкриття провадження у справі, внаслідок чого є такими, що порушують принцип рівності сторін та не враховуються судом під час розгляду справи.

15.10.2020р. від позивача на електронну пошту суду також надійшли додатки до договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення та звіт (науково-технічний) Науково-технічні послуги з питань застосування окремих положень Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м.Маріуполя затверджених рішенням виконавчого комітету Маріупольської міської ради №465 від 22.10.2018р. .

Зазначені документи не скріплені електронним цифровим підписом .

Відповідно до ч.8 ст.42 Господарського процесуального кодексу України, якщо документи подаються учасниками справи до суду або надсилаються іншим учасникам справи в електронній формі, такі документи скріплюються електронним цифровим підписом учасника справи (його представника).

Згідно з ч.1 ст.5 Закону України Про електронні документи та електронний документообіг електронний документ - це документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов`язкові реквізити документа.

У ч.ч.1, 2 ст.6 вказаного закону визначено, що для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.

Оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов`язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України Про електронні довірчі послуги (ст.7 Закону України Про електронні документи та електронний документообіг ).

Стаття 1 Закону України Про електронні довірчі послуги визначає, що електронний підпис - це електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов`язуються і використовуються ним як підпис; кваліфікований електронний підпис - це удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.

Кваліфікований електронний підпис має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис, та має презумпцію його відповідності власноручному підпису (ч.4 ст.18 Закону України Про електронні довірчі послуги ).

Приймаючи до уваги викладене, а також те, що названі вище документи не скріплені електронним підписом, таке звернення вважається оформленим неналежним чином та не розглядається судом.

Ухвалою суду від 17.09.2020р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 15.10.2020р.

У судовому засіданні 15.10.2020р. оголошено перерву до 20.10.2020р.

Позивач у судові засідання 15.10.2020р., 20.10.2020р. з розгляду справи по суті з`явився, позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Відповідач у судові засідання 15.10.2020р., 20.10.2020р. з розгляду справи по суті з`явився, наполягав на викладенні умов договору в редакції Товариства з обмеженою відповідальністю Степ .

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:

Порядок укладання договорів визначений ст.ст.179-187 Господарського кодексу України та ст.ст.638-650 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ч.1 ст.181 Господарського кодексу України господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами.

Згідно із ч.2 ст.638 Цивільного кодексу України договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.

Частиною 1 ст.641 Цивільного кодексу України передбачено, що пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття.

За приписами ч.2 ст.181 Цивільного кодексу України проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.

Як свідчать матеріали справи, 20.02.2020р. Комунальне підприємство Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства (водоканал) звернулось до Товариства з обмеженою відповідальністю Степ (абонент) із заявою про укладання договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення, до якої додало примірник цього договору.

Відповідно до ч.1 ст.642 Цивільного кодексу України відповідь особи, якій адресована пропозиція укласти договір, про її прийняття (акцепт) повинна бути повною і безумовною.

Згідно із ч.ч.3, 4 ст.181 Господарського кодексу України сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. За наявності заперечень щодо окремих умов договору, сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірника протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.

Як свідчать матеріали справи, вищенаведений проект договору був розглянутий Товариством з обмеженою відповідальністю Степ та повернутий водоканалу з відміткою на примірнику позивача З протоколом розбіжностей (лист №29 від 27.02.2020р.), відповідно до якого відповідачем запропоновано викласти преамбулу договору, п.п.3.14, 3.16, 3.18, 4.8, 6.1.5, 6.1.6, 6.2.8, підп. а п.7.2.11, 13.6, 13.7, 15 - в редакції абонента, доповнити договір п.п.7.1.3, 7.2.18 - в редакції абонента, п.7.2.6 - виключити.

В силу норм ч.5 ст.181 Господарського кодексу України сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов`язана протягом двадцяти днів розглянути його, у цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони.

За змістом ч.1 ст.649 Цивільного кодексу України розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.

Згідно з листом №62.10-17013-62.17.1 від 20.03.2020р. Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства останній повідомив абонента про погодження преамбули та п.15 договору №2845 від 27.02.2020р. в редакції представленого відповідачем протоколу розбіжностей; усі інші зміни, запропоновані Товариством з обмеженою відповідальністю Степ водоканалом не приймаються та будуть передані на розгляд суду.

Вказані обставини зумовили звернення позивача до суду із розглядуваним позовом.

При цьому, судом враховано, що вищевказаний протокол розбіжностей отриманий позивачем 02.03.2020р., внаслідок чого при зверненні до суду з розглядуваним позовом (23.03.2020р. - відбиток штемпелю на конверті заявника) Комунальним підприємством Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства дотримано двадцятиденний строк, який встановлено ч.5 ст.181 Господарського кодексу України.

Наразі, відповідач будь-яких заперечень щодо передання спору на розгляд суду не надав.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об`єктивного розгляду всіх обставин справи, суд дійшов висновку, що вимоги Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства підлягають частковому задоволенню, виходячи з наступного:

У цивільно-правових відносинах діє принцип свободи договору, відповідно до якого укладення договору носить добровільний характер і ніхто не може бути примушений до вступу в договірні відносини. Сторони є вільними в укладенні договору та визначенні його умов з урахуванням вимог Цивільного кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Більш того, сторони в цивільно-правовому договорі можуть відступити від положень актів цивільного законодавства і врегулювати свої відносини на власний розсуд. Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства лише якщо в них прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або з суті відносин між сторонами (п.3 ч.1 ст.3, ст.ст.6, 627 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ч.1 ст.628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Конституційним Судом України у рішенні №7-рп/2013 від 11.07.2014р. по справі №1-12/2013 наголошено, що свобода договору є однією із загальних засад цивільного законодавства. Межі дії принципу свободи договору визначаються законодавством з урахуванням критеріїв справедливості, добросовісності, пропорційності і розумності.

Закріпивши принцип свободи договору, законодавець, разом з тим, визначив, що свобода договору не є безмежною, оскільки відповідно до абз.2 ч.3 ст.6 та ст.627 Цивільного кодексу України при укладенні договору, виборі контрагентів, визначенні умов договору сторони не можуть діяти всупереч положенням цього Кодексу та інших актів цивільного законодавства. Зазначені положення повністю узгоджуються з нормами ч.1 ст.203, ч.1 ст.215 Цивільного кодексу України, відповідно до яких підставою недійсності правочинів є суперечність їх актам цивільного законодавства.

Відтак, відсутність обопільного волевиявлення сторін при узгодженні певної редакції умови договору може бути врегульована законодавчо встановленими нормами, які визначають поведінку сторін у певній ситуації.

Відповідно до ч.1 ст.67 Господарського кодексу України, відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності, виконуються на підставі договорів.

Згідно із ч.1 ст.175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а уповноважена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

За приписами ч.7 ст.179 Господарського кодексу України, господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним Кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до ч.3 ст.179 вказаного кодексу України укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених ст.179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами ст.181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору (ч.3 ст.184 Господарського кодексу України).

Як встановлено, суть спірних правовідносин полягає у вирішенні питання щодо врегулювання переддоговірного спору щодо укладання спірних пунктів договору надання послуг водопостачання, водовідведення.

Частиною 1 ст.12 Закону України Про житлово-комунальні послуги та ст.19 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення передбачено, що надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах.

Статтею 6 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення визначено, що державна політика у сфері питної води та питного водопостачання будується на принципах державного управління і регулювання відносин у сфері питної води та питного водопостачання, додержання єдиних правил, норм і стандартів усіма суб`єктами відносин у сфері питної води та питного водопостачання.

Згідно зі ст.19 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення послуги з централізованого питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання з урахуванням вимог Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання на підставі договору з: підприємствами, установами, організаціями, що безпосередньо користуються централізованим питним водопостачанням та/або централізованим водовідведенням; підприємствами, установами або організаціями, у повному господарському віданні або оперативному управлінні яких перебуває житловий фонд і до обов`язків яких належить надання споживачам послуг з питного водопостачання та/або централізованого водовідведення; об`єднаннями співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельними кооперативами та іншими об`єднаннями власників житла, яким передано право управління багатоквартирними будинками та забезпечення надання послуг з водопостачання та/або централізованого водовідведення на підставі укладених ними договорів; власниками будинків, що перебувають у приватній власності. Договір про надання послуг з питного водопостачання та/або водовідведення укладається безпосередньо між підприємством питного водопостачання та/або водовідведення або уповноваженою ним юридичною чи фізичною особою і споживачем, визначеним у частині першій цієї статті.

Тобто, укладання спірного договору є обов`язковим для сторін в силу закону.

Згідно з ч.1 ст.638 Цивільного кодексу України істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

За приписами ст.20 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення істотними умовами договору про надання послуг, зокрема, централізованого водовідведення є: режим надання послуг; обсяги питного водопостачання за нормативами питного водопостачання; порядок надання послуг з водовідведення; розмір та порядок оплати послуг централізованого водовідведення; права та обов`язки сторін договору; відповідальність сторін договору. У договорі про надання послуг з централізованого водовідведення повинні бути зроблені посилання на нормативні документи, на підставі яких здійснюватиметься питне водопостачання та/або водовідведення. За згодою сторін договору про надання послуг з питного водопостачання та/або водовідведення у ньому можуть бути зазначені інші умови.

Як зазначено вище, спір у цій справі виник у зв`язку з неузгодженням таких умов договору №2845 від 19.02.2020р. про надання послуг водопостачання, водовідведення, а саме:

- п.п.3.14, 3.16, 3.18, 4.8, 6.1.5, 6.1.6, 6.2.8, 7.2.2, 7.2.6, 7.2.8, підп. а п.7.2.11, 13.6, 13.7 - ці пункти позивач просить викласти у редакції Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства ;

- п.п.7.1.3, 7.2.18 - редакції цих пунктів запропоновані відповідачем, але позивач просить не включати викладені у них умови до договору.

Відповідно до ст.11 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, належить, зокрема, затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.

Одночасно, згідно із ст.13 цього закону затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів відноситься до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення.

Наказом №190 від 27.06.2008р. Міністерства з питань житлово-комунального господарства України затверджено Правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, які визначають порядок користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення населених пунктів України. Ці Правила є обов`язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм власності і підпорядкування та фізичних осіб-підприємців, що мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об`єкти, системи водопостачання та водовідведення, які безпосередньо приєднані до систем централізованого комунального водопостачання та водовідведення і з якими виробником укладено договір на отримання питної води, скидання стічних вод.

Згідно з наказом №316 від 01.12.2017р. Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України затверджено Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення (далі - Правила №316, загальнодержавні Правила) та Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.

Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення поширюються на суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі - виробники), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі - споживачі). На підставі цих Правил виробник розробляє місцеві Правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначають ДК забруднюючих речовин, що можуть скидати до системи централізованого водовідведення. Місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виробників та споживачів. Виробники встановлюють кожному конкретному споживачу вимоги до скиду стічних вод до системи централізованого водовідведення на підставі вимог цих Правил, а також місцевих правил приймання.

Відповідно до ст.13 1 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.

Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства .

Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ фізичних і юридичних осіб до затверджених місцевих правил.

Місцеві правила включають, зокрема, основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення; популяційний еквівалент населеного пункту; основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання; вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод.

Рішенням №465 від 22.10.2018р. виконавчого комітету Маріупольської міської ради затверджено Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м.Маріуполя (далі - Правила №485, місцеві Правила), які поширюють свою дію та є обов`язковими для Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства , як суб`єкта господарювання, який надає послуги з централізованого водовідведення (виробник), юридичних осіб, незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди м.Маріуполя.

Виробник укладає зі споживачем договір за умови, що каналізаційна мережа та КОС (каналізаційні очисні споруди) мають резерв пропускної спроможності. Виробник приймає стічні води споживача до системи централізованого водовідведення за умови, що показники якості стічних вод споживача відповідають вимогам цих Правил, місцевих правил приймання та умовам укладеного з виробником договору (п.6 Правил №316).

Місцеві правила встановлюють вимоги до скиду стічних вод споживачем та/або субспоживачем у систему централізованого водовідведення м.Маріуполя. Виробник приймає стічні води споживача та/або субспоживача до системи централізованого водовідведення за умови, що показники якості стічних вод споживача та/або субспоживача відповідають вимогам цих Правил та умовам укладеного з виробником договору (п.п.1.7, 1.8).

Щодо суперечностей, які виникли між сторонами, суд зазначає про наступне:

1. Пункт 3.14

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

Надання послуги водовідведення здійснюється шляхом приймання стічних вод, що надходять до мереж водовідведення Водоканалу з мереж водовідведення Абонента через окремі випуски водовідведення з обов`язковим улаштуванням контрольних колодязів, розташованих у місцях, погоджених з Водоканалом з вільним доступом представників Водоканалу до таких колодязів. Межа балансової належності з водовідведення та розташування контрольного колодязя визначається у Акті розподілу балансової належності водопровідних та каналізаційних мереж з контрольними колодязями (далі по тексту КК) (зі схемою водопровідних та каналізаційних мереж), який є додатком №1 до Договору. Абонент скидає свої стічні води до мереж централізованого водовідведення після попереднього їх очищення на локальних очисних спорудах .

Редакція ТОВ Степ :

Надання послуги водовідведення здійснюється шляхом приймання стічних вод, що надходять до мереж водовідведення Водоканалу з мереж водовідведення Абонента через окремі випуски водовідведення з обов`язковим улаштуванням контрольних колодязів, розташованих у місцях, погоджених з Водоканалом з вільним доступом представників Водоканалу до таких колодязів. Межа балансової належності з водовідведення та розташування контрольного колодязя визначається у Акті розподілу балансової належності водопровідних та каналізаційних мереж з контрольними колодязями (далі по тексту КК) (зі схемою водопровідних та каналізаційних мереж), який є додатком №1 до Договору. Абонент скидає свої стічні води до мереж централізованого водовідведення .

Відтак, розбіжності щодо редакції цього пункту договору фактично зводяться до закріплення у договорі обов`язку абонента (відповідача) щодо проведення попереднього очищення на локальних очисних спорудах стічних вод, які останній скидає до мереж централізованого водовідведення, або виключення такого зобов`язання абонента.

Відповідно до підп.1 п.2 п.1 розділу ІІ загальнодержавних Правил споживачі повинні, зокрема, дотримуватися вимог до скиду стічних вод та установлених кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках споживачів, вимагати від субспоживачів виконання положень цих Правил та вимог місцевих правил приймання.

Виробник встановлює споживачам вимоги до скиду стічних вод у систему централізованого водовідведення м.Маріуполя та контролює якість, кількість та режим скидання стічних вод споживачами (п.п.2.1.3, 2.1.7), а споживачі користуються послугами виробника з приймання, відведення і очищення стічних вод після виконання ними вимог цих Правил та укладеного договору на послуги водовідведення та дотримуються установлених виробником кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках споживачів, вимагають від субспоживачів виконання вказаних положень цих Правил (п.п.2.2.1, 2.2.2 розділу 2 місцевих Правил).

У разі якщо на об`єктах споживачів здійснюються виробничі процеси, передбачені переліком виробничих процесів, при здійсненні яких споживач повинен мати локальні очисні споруди для попереднього очищення стічних вод перед їх скиданням до системи централізованого водовідведення та очищення стічних вод згідно з додатком 1 до цих Правил, а також при систематичному скиді понаднормативних забруднень, скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення без попереднього їх очищення на локальних очисних спорудах не допускається , крім випадку, визначеного у пункті 6 цього розділу та місцевими правилами приймання. Локальні очисні споруди споживача мають відповідати вимогам технічних умов, виданих виробником відповідно до Правил користування (п.3 розділу ІІІ загальнодержавних Правил).

У додатку №1 Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення, затверджених наказом №316 від 01.12.2017р. Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, наведено перелік виробничих процесів, під час здійснення яких споживач повинен мати локальні очисні споруди для попереднього очищення стічних вод перед їх скиданням до системи централізованого водовідведення, до яких, зокрема, відноситься виробничий процес, під час якого використовуються або утворюються неемульговані жири.

Аналогічні за змістом умови викладені у Правилах №485 (п.п.3.3 розділу 3, додаток 1 місцевих Правил).

Локальні очисні споруди - це споруди або пристрої для очищення стічних вод окремого споживача відповідно до вимог цих Правил та/або місцевих правил приймання (п.1 Загальних положень загальнодержавних Правил).

Відповідно до п.21.7 Внутрішній водопровід та каналізація. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво Державних будівельних норм України, для запобігання утворенню жирових відкладень у каналізаційних трубопроводах на випусках необхідно передбачати установку жироуловлювачів (сепараторів жиру) для: а) підприємств загального харчування, включаючи, зокрема, ресторани і фабрики, кухні з приготуванням щодня більше 500 порцій гарячих страв.

Жироуловлювачі (сепаратори жиру) треба розташовувати якомога ближче до місць відведення стічних вод, за можливості, на відкритому повітрі та поза межами руху транспорту. Для підприємств громадського харчування з щоденним приготуванням менше ніж 500 порцій гарячих страв та для підприємств, які працюють на напівфабрикатах, допускається встановлення всередині будівель компактних герметичних сепараторів жиру з повним технологічним циклом та автоматичним керуванням якомога ближче до місць утворення жирів в окремому опалюваному приміщенні за умов улаштування необхідної вентиляції, підведення холодної і гарячої води, організації пожежогасіння та інших запобіжних заходів.

Відтак, зважаючи на те, що як місцеві, так і загальнодержавні Правила встановлюють обов`язок щодо улаштування локальних очисних споруд у разі, зокрема, проведення діяльності під час якої використовуються або утворюються неемульговані жири, з огляду на те, що на вказаному факті зауважено безпосередньо відповідачем у відзиві (а саме, під час діяльності (приготування їжі) у готелі Посейдон Товариства з обмеженою відповідальністю Степ утворюються жири), проведення попереднього очищення на локальних очисних спорудах стічних вод, які абонент скидає до мереж централізованого водовідведення є обов`язковим.

Таким чином, запропонована позивачем редакція пункту 3.14 договору №2845 від 19.02.2020р. не суперечить приписам діючого законодавства, внаслідок чого приймається судом саме в редакції водоканалу.

При цьому, твердження відповідача, стосовно того, що під час діяльності ресторану на території готелю Посейдон , належному Товариству з обмеженою відповідальністю Степ готується менше 200 порцій гарячих страв, та, як наслідок, в силу вимог п.21.7 Державних будівельних норм України В.2.5-64:2012, для запобігання утворенню жирових відкладень у каналізаційних трубопроводах на випусках допускається лише установка герметичних сепараторів жиру не приймається судом до уваги, оскільки це твердження є фактично припущенням відповідача.

2. Пункт 3.16:

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

Допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах Абонента, що скидаються до системи централізованого водовідведення Водоканалу, не повинні перевищувати показники якості стічних вод, встановлені у таблиці №4.1 розділу 4 та відповідати вимогам розділу 3 Правил прийому стічних вод. Перелік забруднюючих речовин у стічних водах по випусках, що скидаються Абонентом до системи централізованого водовідведення встановлено в вимогах до скиду стічних вод у систему централізованого водовідведення м.Маріуполь (Додаток №7 до Договору) .

Редакція ТОВ Степ :

Розрахунок ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживачів проводять для кожних КОС виробника або для кожного з каналізаційних колекторів, які відводять стічні води до цих очисних споруд. Допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах Абонента, що скидаються до системи централізованого водовідведення Водоканалу, не повинні перевищувати наступні показники:

Показники якості стічних водОдиниця виміруМаксимально допустиме значення показника (концентрація в пробі стічних вод абонента) 1.БСК 5мгО 2/дм 3Згідно з проектом КОС або не більше 350,0 2.Азот амонійниймг /дм 3 50,0 3.Фосфат (РО 4 3+ )мг /дм 3 10,0 4.СПАРмг /дм 3 10,0 5.Жири рослинні та твариннімг /дм 3 50,0

Усі інші показники не повинні перевищувати показники якості стічних вод, встановлені у таблиці №4.1 розділу 4 та відповідати вимогам розділу 3 Правил прийому стічних вод додатку №7 до цього Договору .

Отже, суперечності щодо редакції цього пункту договору фактично зводяться до визначення максимально допустимих значень показників ДК забруднюючих речовин у стічних водах абонента: запропоновані водоканалом - встановлені Правилами №465 (місцеві), викладені абонентом - Правилами №316 (загальнодержавні).

Правила №316 визначають методику та порядок розрахунку ДК (розділ 4 Визначення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживачів ), а у додатку №4 цих Правил встановлені вимоги до складу та властивостей стічних вод, що скидаються до системи централізованого водовідведення, для безпечного їх відведення та очищення на КОС, та, визначені, зокрема, максимально допустимі значення показників та (або) концентрації в пробах стічних вод.

Разом з цим, як вказувалось, відповідно до підп.1 п.2 п.1 розділу ІІ загальнодержавних Правил споживачі повинні , зокрема, дотримуватися вимог до скиду стічних вод та установлених кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках споживачів, вимагати від субспоживачів виконання положень цих Правил та вимог місцевих правил приймання.

При цьому, саме на місцевому рівні (при розробці та затвердженні місцевих Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення) охоплюються всі особливості правовідносин між виробниками та споживачами при здійсненні збирання, відведення та очищення вод у відповідному регіоні.

Водночас, зважаючи, що розроблення загальнодержавних Правил відбувається з метою, в тому числі, гарантування, що скиди стічних вод з очисних споруд не спричинять згубного впливу на навколишнє середовище та гарантування, що осад може бути утилізований у безпечний і прийнятний для навколишнього середовища спосіб, при запровадженні локальних Правил на органи місцевого самоврядування покладається, зокрема, обов`язок визначити такі ДК, дотримання яких дозволить досягти бажаного для конкретного населеного пункту.

Отже, наведені у Правилах №316 показники якості стічних вод не можуть використовуватись при розробці місцевих Правил як визначальні, а встановлюють лише їх максимально допустиме значення.

Разом з цим, запропонована позивачем редакція п.3.16, зокрема, відсилає до місцевих Правил та встановлених ними максимально допустимих значень показників ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживачів.

Відтак, суд вважає, що викладена водоканалом редакція п.3.16 повністю відповідає вимогам чинного законодавства, заперечення відповідача щодо спірного пункту зводяться до твердження про сумнівність правильності розрахунків ДК, однак доказів хибності розрахунків позивача, або власного розрахунку до суду не надано, тому судом приймається редакція цього пункту, яка запропонована Комунальним підприємством Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства .

3. Пункт 3.18:

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

Відбір проб стічних вод здійснюється з контрольних колодязів Абонента, обладнаних каналізаційними випусками та пристроями, що дозволяють припинити, за необхідності скидання стічних вод до системи централізованого водовідведення та виконується у присутності його уповноваженого представника (згідно з Наказом, який є Додатком №8 до цього Договору або Довіреністю) уповноваженими представниками Водоканалу, Абонент повинен сприяти представникові Водоканалу у здійснені відбору стічних вод, а також підписати Акт відбору проб стічних вод. Відбір проб стічних вод здійснюється відповідно до Правил прийому стічних вод .

Редакція ТОВ Степ :

Відбір проб стічних вод здійснюється з контрольних колодязів Абонента, обладнаних каналізаційними випусками та пристроями, що дозволяють припинити, за необхідності скидання стічних вод до системи централізованого водовідведення та виконується у присутності його уповноваженого представника (згідно з Наказом, який є Додатком №8 до цього Договору або Довіреністю) уповноваженими представниками Водоканалу, Абонент повинен сприяти представникові Водоканалу у здійснені відбору стічних вод, а також підписати Акт відбору проб стічних вод. Відбір проб стічних вод здійснюється відповідно до Правил №316 та Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність . У разі незгоди Абонента з результатами даних лабораторії Водоканалу щодо якості стічних вод згідно з аналізом контрольної проби, за результатами якого зроблено висновок про наявність у стічних водах споживача перевищень ДК забруднюючих речовин, Абонент має право звернутися до незалежної лабораторії, що здійснює свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність , для проведення аналізу арбітражних проб, які відбираються одночасно з контрольною пробою і зберігаються належним чином Водоканалом та Абонентом. Проведення аналізу проб стічних вод здійснюється уповноваженим центральним органом виконавчої влади підприємством чи організацією, їх відокремленими підрозділами та фізичними особами-підприємцями на проведення певних вимірювань .

Відтак, розбіжності щодо затвердження редакції цього пункту договору фактично виникають при визначенні порядку відбору проб стічних вод (та їх зберігання), в тому числі, випадків незгоди абонента із результатами проведеного лабораторією водоканалу дослідження.

Відповідно до п.10 розділу 6 Порядку контролю за скидом стічних вод до системи централізованого водовідведення Правил №316, у місцевих правилах приймання конкретизуються питання щодо відбору проб стічних вод на аналіз; оформлення процедури відбору проб, у тому числі форми супровідного документа, що складатиметься за результатом відбору проб, з фіксуванням інформації щодо відібраної проби (дата, час, місце відбору; вид, об`єм проби; тип матеріалу тари, його об`єм; процедура попередньої обробки проби; відомості про особу, яка відбирала пробу, тощо) з урахуванням вимог та положень ДСТУ ISO 5667-2-2003 Якість води. Відбір проб. Частина 2. Настанови щодо методів відбирання проб , ДСТУ ISO 5667-3-2001 Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами , ДСТУ ISO 5667-10-2005 Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод , КНД 211.1.0.009-94 Гідросфера. Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних і технологічних вод , Правил користування.

Місцевими Правилами №465 визначені питання щодо місця відбору проб, порядку їх відбору та аналізу, обладнання та посуду для відбору проб та порядку їх зберігання та заходи безпеки при відборі проб.

Відбір проб стічних вод споживачів виконують співробітники виробника в присутності представника споживача. Факт відбору проб фіксується в Акті відбору проб (додаток 7 до цих Правил), який підписують як представник виробника так і представник споживача (п.7.3.4 місцевих Правил).

В той же час, арбітражна проба, яка є частиною контрольної проби, маркується та опломбовується виробником і зберігається у виробника в належних умовах п`ять діб з моменту відбору проби (день відбору не враховується) (п.7.3.8 Правил №465).

За змістом п.п.7.3.11, 7.3.12 місцевих Правил аналіз арбітражної проби проводиться в лабораторії, що проводить свою діяльність відповідно до Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність в галузі водовідведення з обов`язковим складанням акту зняття пломби та передачі арбітражної проби для виконання аналізу стічних вод. Відкриття арбітражної проби проводиться в присутності представників виробника, споживача та лабораторії, про що складається відповідний акт (додаток 10 до цих Правил).

Отже, як і відбір проб, так і й відкриття цих проб для виконання аналізу стічних вод проводиться у присутності споживача (абонента) (за його бажанням), відтак, необхідності зберігання таких проб як і у виробника, так і у споживача немає.

В той же час, Правилами №465 передбачено, що частина контрольної проби (проба для споживача) відбирається за його бажанням; аналіз цієї проби проводиться споживачем самостійно; споживач може не проводити аналізу проби, погоджуючись з результатами аналізу контрольної проби виробника, про що робиться відповідний запис в акті відбору проб (п.7.3.8 Правил №465).

Крім того, п.6.15 розділу 6 Правил №465 споживачу (абоненту) надається право у разі незгоди останнього з результатами даних лабораторії виробника щодо якості стічних вод згідно з аналізом контрольної проби, за результатами якого зроблено висновок щодо наявності у стічних водах споживача перевищень ДК забруднюючих речовин, споживач має право звернутися до незалежної лабораторії, що проводить свою діяльність в цій галузі відповідно вимогам Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність для проведення аналізу арбітражних проб, які відбираються за вимогою споживача як частка контрольної проби і зберігаються в належних умовах у виробника.

Відтак, зважаючи на те, що загальнодержавні Правила передбачають, зокрема, що питання відбору проб стічних вод на аналіз конкретизується у місцевих Правилах, приймаючи до уваги, що запропонована позивачем умова спірного пункту визначає Правила №465 як такі, що мають застосовуватись сторонами при відборі проб стічних вод, суд дійшов висновку, що п.3.18 підлягає викладенню у зазначеній Комунальним підприємством Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства редакції.

4. Пункт 4.8:

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

У разі перевищення допустимих концентрації забруднюючих речовин у стічних водах Абонента , зазначених у таблиці №4.1 розділу 4 та п.п.3.2.7 - 3.2.9 розділу 3 Правил прийому стічних вод , розрахунки плати за скид понаднормативних забруднень здійснюється відповідно до Правил прийому стічних вод. Водоканал на підставі розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень формує рахунок. Рахунок з розрахунком плати за скид понаднормативних забруднень вручається уповноваженій особі Абонента, згідно наказу, який є Додатком №9 до Договору. На екземплярі розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень Водоканалу уповноважений представник Абонента робить запис, ким отримано розрахунок, дату вручення, підпис. Рахунок з розрахунком плати за скид понаднормативних забруднень, у випадку відмови Абонента від вручення направляються засобами поштового зв`язку на адресу Абонента, зазначеному у п.6.2.8 цього договору. Вручений таким чином рахунок з розрахунком плати за скид понаднормативних забруднень є дійсними і підлягають оплаті. Абонент здійснює оплату за скид понаднормативних забруднень в порядку, передбаченому п.4.6 Договору .

Редакція ТОВ Степ :

У разі перевищення допустимих концентрації забруднюючих речовин у стічних водах Абонента, зазначених в п.3.16 цього Договору , розрахунки плати за скид понаднормативних забруднень здійснюється відповідно до Правил прийому стічних вод. Водоканал на підставі розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень формує рахунок. Рахунок з розрахунком плати за скид понаднормативних забруднень вручається уповноваженій особі Абонента, згідно наказу, який є Додатком №9 до Договору. На екземплярі розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень Водоканалу уповноважений представник Абонента робить запис, ким отримано розрахунок, дату вручення, підпис. Рахунок з розрахунком плати за скид понаднормативних забруднень, у випадку відмови Абонента від вручення направляються засобами поштового зв`язку на адресу Абонента, зазначеному у п.6.2.8 цього договору. Вручений таким чином рахунок з розрахунком плати за скид понаднормативних забруднень є дійсними і підлягають оплаті. Абонент здійснює оплату за скид понаднормативних забруднень в порядку, передбаченому п.4.6 Договору .

У цьому випадку, розбіжності сторін фактично зводяться до визначення показників ДК забруднюючих речовин у стічних водах абонента, а саме: визначені місцевими Правилами (водоканал) або загальнодержавними Правилами (абонент).

Зважаючи на наведені вище висновки суду щодо обов`язковості дотримання місцевих Правил, в тому числі, суб`єктами господарювання, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення (яким є відповідач), у спірному випадку підлягають застосуванню та зазначенню у договорі гранично допустимі показники ДК забруднюючих речовин у стічних водах, визначені у Правилах №465.

Відтак, п.4.8 договору №2845 від 19.02.2020р. підлягає викладенню в редакції водоканалу (позивача).

5. Пункт 6.1.5:

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

вимагати від Абонента оплати своєчасно та в повному обсязі за Послуги, надані Водоканалом; а також інші нарахування .

Редакція ТОВ Степ :

вимагати від Абонента оплати своєчасно та в повному обсязі за Послуги, надані Водоканалом; а також інші нарахування, передбачені Правилами №316 .

Отже, суперечності щодо редакції цього пункту договору полягають у конкретизації нарахувань, право на які надається водоканалу в межах договору №2845 від 19.02.2020р. (окрім плати за послуги в межах цього договору). На думку абонента, такі нарахування можуть вчинятись водоканалом тільки на підставі Правил №316; позивачем порядок вчинення таких нарахувань (підстави) не конкретизований.

За висновками суду, вказаний пункт договору має бути викладений у наступній редакції: вимагати від Абонента оплати своєчасно та в повному обсязі за Послуги, надані Водоканалом; а також інші нарахування, передбачені цим Договором та Правилами прийому стічних вод .

При цьому, судом враховано, що таке викладення спірного пункту договору узгоджується зі принципом обов`язковості договору (ст.629 Цивільного кодексу України), вносить конкретику у правовідносини сторін та забезпечує однакове розуміння змісту умов договору №2845 від 19.02.2020р.

6. Пункт 6.1.6:

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

обмежити та/або припинити надання Послуг Абоненту у випадку внесення Абонентом не в повному обсязі плати за послуги .

Редакція ТОВ Степ :

обмежити та/або припинити надання Послуг Абоненту у випадку внесення Абонентом не в повному обсязі плати за послуги, крім випадків, коли якість та/або кількість таких послуг не відповідають умовам цього Договору .

Спірне питання врегульовано Правилами надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затвердженими постановою №690 від 05.07.2019р. Кабінету Міністрів України.

У розділі Права та обов`язки виконавця цих Правил визначено, що виконавець (суб`єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, позивач) має право обмежити (припинити) надання послуг у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі в порядку і строки, встановлені законом та договором, крім випадків, коли якість та/або кількість таких послуг не відповідають умовам договору.

Відтак, п.6.1.6 договору №2845 від 19.02.2020р. підлягає викладенню в редакції відповідача, яка відповідає Правилам надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

7. Пункт 6.2.8:

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

у раз виявлення перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, встановлених Правилами прийому стічних вод , Водоканал у строк не більше 5 робочих днів з дати відбору контрольної проби (без врахування дня відбору) направляє Абоненту засобами поштового зв`язку на адресу: 87555, м.Маріуполь, вул.Соборна, бу.12, лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водахАбнента та результати хімічного аналізу та дублює йог на електронну адресу Абонента: step@step.ua .

Редакція ТОВ Степ :

у раз виявлення перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, встановлених в п.3.16 цього Договору , Водоканал у строк не більше 5 робочих днів з дати відбору контрольної проби (без врахування дня відбору) направляє Абоненту засобами поштового зв`язку на адресу: 87555, м.Маріуполь, вул.Соборна, бу.12, лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водахАбнента та результати хімічного аналізу та дублює йог на електронну адресу Абонента: step@step.ua .

Наразі, питання доцільності та правильності встановлення гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах досліджувалося судом при врегулюванні п.п.3.16, 4.8 договору №2845 від 19.02.2020р.

Зважаючи на наведене, при викладенні спірного пункту угоди також підлягають врахування Правила №465, внаслідок чого п.6.2.8 підлягає викладенню у запропонованій Комунальним підприємством Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства редакції.

8. Пункт 7.1.3:

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

виключити .

Редакція ТОВ Степ :

забезпечення питною водою, якість якої відповідає державним санітарним нормам та правилам, кількість і режим подання якої визначаються на договірних засадах в обсязі, не меншому від нормативів питного водопостачання .

За змістом п.2 розділу Права та обов`язки споживача Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення вказано, що споживач має право на забезпечення питною водою, якість якої відповідає державним санітарним нормам та правилам, кількість і режим постачання якої визначаються на договірних засадах відповідно до нормативів питного водопостачання.

Відтак, запропонована відповідачем редакція пункту 7.1.3 договору надання послуг водопостачання, водовідведення не суперечить приписам діючого законодавства і є тотожною положенням Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

Отже, п.7.1.3 підлягає включенню до договору №2845 від 19.02.2020р. та викладенню в редакції відповідача, яка відповідає Правилам, затвердженим постановою №690 від 05.07.2019р. Кабінету Міністрів України.

9. Пункт 7.2.2:

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

виконувати належним чином усі приписи, повідомлення, вимоги Водоканалу, направлені на поліпшення якості обліку наданих послуг, належно експлуатувати водопровідні та каналізаційні мережі, пристрої та прилади на них, які перебувають у нього на балансі, а також виконувати інші умови цього Договору та вимоги Правил №190, Правил прийому стічних вод, інших нормативно-правових актів України, що регулюють правовідносини щодо надання Послуг .

Редакція ТОВ Степ :

виконувати належним чином усі приписи, повідомлення, вимоги Водоканалу, направлені на поліпшення якості обліку наданих послуг, належно експлуатувати водопровідні та каналізаційні мережі, пристрої та прилади на них, які перебувають у нього на балансі, а також виконувати інші умови цього Договору та вимоги Правил №190, Правил прийому стічних вод (в частині, що не суперечать вимогам Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та Порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316) , інших нормативно-правових актів України, що регулюють правовідносини щодо надання Послуг .

Наразі, місцеві Правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог загальнодержавних Правил (ст.13 1 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення , Загальні положення Правил №465) та є обов`язковими до виконання певним колом суб`єктів.

Отже, локальні Правила конкретизують загальнодержавні, а не суперечать їм.

Разом з цим, господарським судом враховано, що рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради, яким затверджені Правила №465 у встановленому законом порядку незаконним не визнано, а відтак зазначені вище Правила є чинним та обов`язковими, в тому числі, для абонента як користувача послугами з централізованого водопостачання та водовідведення.

За таких обставин, п.7.2.2, запропонований водоканалом, повністю відповідає вимогам чинного законодавства України та підлягає викладенню у редакції Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства .

10. Пункт 7.2.6:

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

виконувати попереднє очищення забруднених стічних вод на локальних очисних спорудах з обов`язковою утилізацією або вивезенням утворених при цьому осадів, якщо стічні води Абонента не відповідають вимогам Правил прийому стічних вод .

Редакція ТОВ Степ :

виключити .

Наразі, питання доцільності та правильності встановлення обов`язку відповідача проводити попереднє очищення на локальних очисних спорудах стічних вод, які останній (абонент) скидає до мереж централізованого водовідведення досліджувалось судом при врегулюванні п.3.14 договору №2845 від 19.02.2020р.

В той же час, обов`язок щодо виконання попереднього очищення забруднених стічних вод на локальних очисних спорудах з обов`язковою утилізацією або вивезенням утворених при цьому осадів, якщо стічні води споживачів не відповідають вимогам Правил прийому стічних вод передбачено підп.2.2.5 Правил №465.

Аналогічний за змістом обов`язок споживача (абонента) наявний у підп.2 п.2 розділу ІІ Правил №316.

Отже, зважаючи на те, що обов`язок споживача щодо виконання попереднього очищення забруднених стічних вод на локальних очисних спорудах (за певних умов) передбачений як у загальнодержавних, так і у локальних Правилах, приймаючи до уваги, що сторони самостійно не досягли згоди щодо включення цього пункту договору, суд не вбачає за необхідне включати п.7.2.6 до умов договору №2845 від 19.02.2020р. як такий, що прямо передбачений Правилами.

Таким чином, суд погоджується із позицією відповідача щодо відсутності підстав для включення п.7.2.6 до умов договору надання послуг з централізованого водопостачання, водовідведення.

11. Пункт 7.2.8:

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

дотримуватися установлених Правилами прийому стічних вод кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках Абонента, вимагати від Субабонентів виконання Правил прийому стічних вод .

Редакція ТОВ Степ :

дотримуватися установлених в п.3.16 цього Договору та Правилами №316 кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках Абонента, вимагати від Субабонентів виконання Правил №316 .

Відповідно до підп.1 п.2 розділу ІІ Правил №316 споживачі повинні дотримуватися вимог до скиду стічних вод та установлених кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках споживачів, вимагати від субспоживачів виконання положень цих Правил та вимог місцевих правил приймання.

За змістом підп.2.2.2 п.2.1 місцевих Правил споживачі дотримуються установлених виробником кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках споживачів, вимагають від субспоживачів виконання вказаних положень цих Правил.

Як і загальнодержавні, так і місцеві Правила містять положення, які вимагають дотримання приписів нормативних актів локального значення.

В той же час, оцінку обґрунтованості визначення кількісних та якісних показників стічних вод, які абонент скидає до мереж централізованого водовідведення, судом надано при врегулюванні розбіжностей щодо редакцій п.п.3.16, 4.8, 6.2.8 договору №2845 від 19.02.2020р.

Таким чином, суд не вбачає за доцільне включати п.7.2.8 у будь-якій із запропонованих сторонами редакції як такий, що дублює наведені вище положення загальнодержавних та місцевих Правил.

12. Підп. а п.7.2.11:

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

а) підписувати первинні акти реалізації Послуг по кожному об`єкту Абонента та рахунків за порушення вимог Правил прийому стічних вод (Додаток №5 та №9 до Договору .

Редакція ТОВ Степ :

а) підписувати первинні акти реалізації Послуг по кожному об`єкту Абонента та рахунків за порушення вимог п.3.16 цього Договору .

Зважаючи на висновки суду, викладені при врегулюванні розбіжностей між сторонами щодо редакції п.4.8 договору №2845 від 19.02.2020р. (зокрема, в частині визначення плати за скид понаднормативних забруднень (нарахування, передбачені за порушення Правил прийому стічних вод), суд вважає за доцільне викласти підп. а п.7.2.11 у редакції Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства .

13. Пункт 7.2.18:

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

виключити .

Редакція ТОВ Степ :

перевіряти розрахунки ДК забруднюючих речовин стічних вод, які скидаються ними до систем централізованого водовідведення, виконані Водоканалом, у разі незгоди звертатися щодо їх перегляду .

Відповідно до підп.9 п.2 розділу ІІ Засади безперебійного функціонування систем централізованого водовідведення під час приймання до них стічних вод споживачів Правил №316 споживачі повинні перевіряти розрахунки ДК забруднюючих речовин стічних вод, які скидаються ними до систем централізованого водовідведення, виконані виробником, у разі незгоди звертатися щодо їх перегляду.

Аналогічна за змістом норма наявна у підп.2.2.14 п.2.1 розділу ІІ місцевих Правил.

Відтак, за висновками суду, з огляду на те, що положення викладені у Правилах №316, №465 розповсюджують свою дію та є обов`язковими для надавачів та користувачів послуг з централізованого водопостачання, водовідведення (сторони у справі), приймаючи до уваги, що сторони самостійно не досягли згоди щодо включення цього пункту договору, спірні умови не потребують додаткового зазначення у договорі.

Таким чином, суд погоджується із позицією позивача щодо відсутності підстав для включення п.7.2.18 до умов договору №2845 від 19.02.2020р.

14. Пункти 13.6, 13.7:

Редакція КП Маріупольське ВУВКГ :

13.6. Цей Договір може бути розірваний на вимогу однієї із сторін, якщо друга із Сторін порушує умови цього Договору та свої зобов`язання.

13.7. Кожна із сторін має право розірвати цей Договір в односторонньому порядку, про що необхідно письмово повідомити другу Сторону за 60 (шістдесят) календарних днів до дати розірвання Договору. Отримання однією із Сторін письмового повідомлення іншої Сторони про розірвання Договору є правовою підставою та взаємним виявом волі обох Сторін про розірвання Договору. В такому випадку Договір вважається розірваним після перебігу тридцяти днів з моменту отримання вказаного повідомлення іншою Стороною Договору .

Редакція ТОВ Степ :

13.6. Цей Договір може бути розірваний на вимогу однієї із сторін, якщо друга із Сторін порушує умови цього Договору та свої зобов`язання шляхом укладання додаткової угоди.

13.7. Абонент має право розірвати цей Договір в односторонньому порядку, про що необхідно письмово повідомити Водоканал не менш як за 2 місяці до дати розірвання Договору та допуску Водоканалу для здійснення технічного припинення надання послуг .

Постановою №690 від 05.07.2019р. Кабінету Міністрів України затверджено, в тому числі, форму типового договору з індивідуальним споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без обслуговування внутрішньобудинкових систем).

За змістом п.60 розділу Особливі умови та строк дії договору передбачено, що договір може бути розірваний споживачем за умови попередження про це виконавця не менш як за два місяці до дати розірвання договору та допуску виконавця для здійснення технічного припинення надання послуг .

Відтак, п.п.13.6, 13.7 договору №2845 від 19.02.2020р. підлягають викладенню в типовій редакції з урахуванням визначень сторін договору - Водоканал і Абонент.

Таким чином, виходячи з вищевикладеного, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства до Товариства з обмеженою відповідальністю Степ про врегулювання розбіжностей, що залишились неврегульованими при укладанні договору про надання послуг водопостачання, водовідведення підлягають частковому задоволенню з визначених вище підстав.

Згідно зі ст.129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір в сумі 2102 грн підлягає розподілу між сторонами в рівних частинах.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.86, 129, 210, 231, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Викласти п.3.14 договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення в редакції Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства , а саме: Надання послуги водовідведення здійснюється шляхом приймання стічних вод, що надходять до мереж водовідведення Водоканалу з мереж водовідведення Абонента через окремі випуски водовідведення з обов`язковим улаштуванням контрольних колодязів, розташованих у місцях, погоджених з Водоканалом з вільним доступом представників Водоканалу до таких колодязів. Межа балансової належності з водовідведення та розташування контрольного колодязя визначається у Акті розподілу балансової належності водопровідних та каналізаційних мереж з контрольними колодязями (далі по тексту КК) (зі схемою водопровідних та каналізаційних мереж), який є додатком №1 до Договору. Абонент скидає свої стічні води до мереж централізованого водовідведення після попереднього їх очищення на локальних очисних спорудах .

Викласти п.3.16 договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення в редакції Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства , а саме: Допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах Абонента, що скидаються до системи централізованого водовідведення Водоканалу, не повинні перевищувати показники якості стічних вод, встановлені у таблиці №4.1 розділу 4 та відповідати вимогам розділу 3 Правил прийому стічних вод. Перелік забруднюючих речовин у стічних водах по випусках, що скидаються Абонентом до системи централізованого водовідведення встановлено в вимогах до скиду стічних вод у систему централізованого водовідведення м.Маріуполь (Додаток №7 до Договору) .

Викласти п.3.18 договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення в редакції Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства , а саме: Відбір проб стічних вод здійснюється з контрольних колодязів Абонента, обладнаних каналізаційними випусками та пристроями, що дозволяють припинити, за необхідності скидання стічних вод до системи централізованого водовідведення та виконується у присутності його уповноваженого представника (згідно з Наказом, який є Додатком №8 до цього Договору або Довіреністю) уповноваженими представниками Водоканалу, Абонент повинен сприяти представникові Водоканалу у здійснені відбору стічних вод, а також підписати Акт відбору проб стічних вод. Відбір проб стічних вод здійснюється відповідно до Правил прийому стічних вод .

Викласти п.4.8 договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення в редакції Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства , а саме: У разі перевищення допустимих концентрації забруднюючих речовин у стічних водах Абонента, зазначених у таблиці №4.1 розділу 4 та п.п.3.2.7 - 3.2.9 розділу 3 Правил прийому стічних вод, розрахунки плати за скид понаднормативних забруднень здійснюється відповідно до Правил прийому стічних вод. Водоканал на підставі розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень формує рахунок. Рахунок з розрахунком плати за скид понаднормативних забруднень вручається уповноваженій особі Абонента, згідно наказу, який є Додатком №9 до Договору. На екземплярі розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень Водоканалу уповноважений представник Абонента робить запис, ким отримано розрахунок, дату вручення, підпис. Рахунок з розрахунком плати за скид понаднормативних забруднень, у випадку відмови Абонента від вручення направляються засобами поштового зв`язку на адресу Абонента, зазначеному у п.6.2.8 цього договору. Вручений таким чином рахунок з розрахунком плати за скид понаднормативних забруднень є дійсними і підлягають оплаті. Абонент здійснює оплату за скид понаднормативних забруднень в порядку, передбаченому п.4.6 Договору .

Викласти п.6.15 договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення в наступній редакції: вимагати від Абонента оплати своєчасно та в повному обсязі за Послуги, надані Водоканалом; а також інші нарахування, передбачені цим Договором та Правилами прийому стічних вод .

Викласти п.6.15 договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення в редакції Товариства з обмеженою відповідальністю Степ , а саме: обмежити та/або припинити надання Послуг Абоненту у випадку внесення Абонентом не в повному обсязі плати за послуги, крім випадків, коли якість та/або кількість таких послуг не відповідають умовам цього Договору .

Викласти п.6.2.8 договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення в редакції Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства , а саме: у раз виявлення перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, встановлених Правилами прийому стічних вод, Водоканал у строк не більше 5 робочих днів з дати відбору контрольної проби (без врахування дня відбору) направляє Абоненту засобами поштового зв`язку на адресу: 87555, м.Маріуполь, вул.Соборна, бу.12, лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водахАбнента та результати хімічного аналізу та дублює йог на електронну адресу Абонента: step@step.ua .

Включити та викласти п.7.1.3 договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення в редакції Товариства з обмеженою відповідальністю Степ , а саме: забезпечення питною водою, якість якої відповідає державним санітарним нормам та правилам, кількість і режим подання якої визначаються на договірних засадах обсязі, не меншому від нормативів питного водопостачання .

Викласти п.7.2.2 договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення в редакції Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства , а саме: виконувати належним чином усі приписи, повідомлення, вимоги Водоканалу, направлені на поліпшення якості обліку наданих послуг, належно експлуатувати водопровідні та каналізаційні мережі, пристрої та прилади на них, які перебувають у нього на балансі, а також виконувати інші умови цього Договору та вимоги Правил №190, Правил прийому стічних вод, інших нормативно-правових актів України, що регулюють правовідносини щодо надання Послуг .

Пункти 7.2.6, 7.2.8 договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення - виключити.

Викласти пп. а п.7.2.11 договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення в редакції Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства , а саме: а) підписувати первинні акти реалізації Послуг по кожному об`єкту Абонента та рахунків за порушення вимог Правил прийому стічних вод (Додаток №5 та №9 до Договору) .

Пункт 7.2.18 договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення, запропонований Товариством з обмеженою відповідальністю Степ - не виключати.

Викласти пункти 13.6, 13.7 договору №2845 від 19.02.2020р. надання послуг водопостачання, водовідведення в наступній редакції: Договір може бути розірваний Абонентом за умови попередження про це Водоканалу не менш як за два місяці до дати розірвання Договору та допуску Водоканалу для здійснення технічного припинення надання послуг .

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Степ (87555, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Соборна, буд.12, код ЄДРПОУ 20392491) на користь Комунального підприємства Маріупольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства (87555, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Соборна, буд.7, код ЄДРПОУ 03361508) судовий збір в сумі 1051 грн.

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Вступну та резолютивну частини рішення складено 20.10.2020р.

Повний текст рішення складено 30.10.2020р.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду через відповідний місцевий господарський суд протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ю.О.Паляниця

Дата ухвалення рішення20.10.2020
Оприлюднено19.11.2020
Номер документу92917509
СудочинствоГосподарське
Сутьнадання послуг водопостачання, водовідведення

Судовий реєстр по справі —905/575/20

Ухвала від 09.12.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Паляниця Юлія Олександрівна

Рішення від 20.10.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Паляниця Юлія Олександрівна

Рішення від 20.10.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Паляниця Юлія Олександрівна

Ухвала від 17.09.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Паляниця Юлія Олександрівна

Ухвала від 28.07.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Паляниця Юлія Олександрівна

Ухвала від 22.04.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Паляниця Юлія Олександрівна

Ухвала від 01.04.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Паляниця Юлія Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні