ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.11.2020 Справа № 917/1002/20
м.Полтава
за позовною заявою Заступник керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області, вул.Старо-Троїцька, 13, м.Лубни, Лубенський район, Полтавська область,37500 в інтересах держави в особі Кулажинської сільської ради Гребінківського району Полтавської області, вул.Шкільна,14б, с.Кулажинці, Гребінківський район, Полтавська область, 37431
до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес", вул.Козацька, 1 А, с.Майорщина, Гребінківський район, Полтавська область,37420
про стягнення 139 600,35грн.
Суддя Кльопов І.Г.
Секретар Назаренко Я.А.
Представники сторін згідно протоколу судового засідання.
Обставини справи: Заступник керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області звернулося до господарського суду Полтавської області в інтересах держави в особі Кулажинської сільської ради Гребінківського району Полтавської області з позовом до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес" про стягнення заборгованості з орендної плати за землю у розмірі 139 600,35грн.
Ухвалою господарського суду Полтавської області від 24.06.2020 суд ухвалив прийняти позовну заяву до розгляду і відкрити провадження у справі; справу розглядати в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 15.07.2020.
16.07.2020 за вхід. №7592 від відповідача надійшов відзив на позов. Відповідач проти позову заперечує, зазначаючи, що прокурор не має права представництва в даній справі.
22.07.200 за вхід. №7790 від Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області надійшла відповідь на відзив. Відповідь залучено судом до матеріалів справи.
Ухвалою суду від 20.10.2020 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив її до судового розгляду по суті на 10.11.2020 у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив.
Лубенською місцевою прокуратурою Полтавської області встановлено, що 29.12.2012 між СТОВ Прогрес в особі директора Сухенко Валентини Володимирівни (Орендар) та Гребінківською районною державною адміністрацією в особі ОСОБА_1 (Орендодавець) укладено договір оренди землі, зокрема: передано у оренду земельну ділянку кадастровий номер 5320882100:00:001:1108, загальною площею 146,8070 га, у тому числі пасовища - 146,8070 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (випасання худоби) терміном на 20 років. Речове право (оренда) зареєстровано Реєстраційною службою Гребінківського районного управління юстиції Полтавської області 11.10.2013 № 178631453208.
Відповідно до акту приймання-передачі об`єкта оренди від 11.10.2013, Орендодавець передав, а Орендар прийняв у своє користування земельну ділянку, розташовану на території Кулажинської сільської ради, загальною площею 146,8070 га.
Відповідно до п. 1 та п. 2 Договору, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського використання, кадастровий номер 5320882100:00:001:1108, площею 146,8070 га, яка розташована на території Кулажинської сільської ради Гребінківського району Полтавської області.
Прокурор зазначає, що при укладенні договору оренди земельної ділянки між Гребінківською районною державною адміністрацією та СТОВ Прогрес в договорі оренди землі від 29.12.2012 в графі нормативна грошова оцінка земельної ділянки вказано 521 270грн. 55 коп., яка є основою для визначення розміру орендної плати.
Відповідно до п. 9 вказаного договору оренди землі орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі з розрахунку 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Загальна сума до виплати відповідно договору 15638 грн. 11 коп. в рік на рахунок Кулажинської сільської ради .
При цьому, відповідно до листа міжрайонного управління у Гребінківському та ГІирятинському районах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №116/120-18 від 25.01.2018, нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5320882100:00:001:1108 не проведена.
Відповідно до інформації Гребінківської районної ради від 11.05.2018 №02-29/77 рішення про затвердження нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею 146,8070 га, кадастровий номер 5320882100:00:001:1108, не приймалось.
Згідно зі статтею 288 Податкового кодексу (далі - ПК) України, якою встановлено ставки земельного податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, ставка податку для сільськогосподарських угідь встановлюється не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Так, відповідно до листа міжрайонного управління у Гребінківському та Пирятинському районах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №194/420-18 від 09.11.2018, в разі відсутності нормативної грошової оцінки приміняється значення нормативної грошової оцінки одиниці ріллі по Полтавській області, яке станом на 01.01.2018 становить 30283,47 грн. тому нормативно грошова оцінка вище вказаної земельної ділянки становить 4445825 грн.
Відповідно до п. 14 Договору оренди землі від 29.12.2012 у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі суми податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючи на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частки) погашення, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата вноситься щомісячно в розмірі 1/12 загальної суми орендної плати (п. 10, п. 11 Договору).
В подальшому рішенням Господарського суду Полтавської області від 14.03.2019 вище вказаний договір оренди землі від 29.12.2012 визнано недійсним та припинено на майбутнє.
СТОВ Прогрес передало земельну ділянку Головному управлінню Держгеокадастру у Полтавській області 29.08.2019, що підтверджується відповідним актом повернення земельної ділянки.
Згідно з інформацією Головного управління ДПС у Полтавські області за № 15037/10/16-31-04-03-28 від 11.12.2019, за даними інформаційних систем ДПС України станом на 01.12.2019 СТОВ Прогрес в Податковій декларації з плати за землю (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017 рік було задекларовано земельну ділянку площею 146,807 га з кадастровим номером 5320882100:00:001:1108, річна сума орендної плати 150855,25 грн.
В Податкових деклараціях з плати за землю (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2018, 2019 роки земельна ділянка з кадастровим номером 5320882100:00:001:1108 не зазначена.
Відповідно до листа Кулажинської сільської ради Гребінківського району Полтавської області №02-36/42 від 12.02.2020, СТОВ Прогрес не сплачувалась орендна плата за користування земельною ділянкою відповідно до вище вказаного договору оренди за 2018 рік та до 29.08.2019, в результаті чого виникла заборгованість в сумі 139600 грн. 35 коп.
Суму заборгованості у сумі 139600,35грн. прокурор просить стягнути з СТОВ Прогрес на користь Кулажинської сільської ради Гребінківського району Полтавської області.
При прийнятті рішення суд виходить з наступного.
Як визначено ч. ч. 1, 8 ст. 93 Земельного кодексу України (далі ЗК України), право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно до ст. 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтями 1,13 Закону України Про оренду землі визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно із ст. 15 Закону України Про оренду землі , однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Частинами 1, 2 ст. 21 Закону України Про оренду землі , передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
За приписами ч. ч. 289.1., 289.2. ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Зі змісту наведених статей Закону України Про оренду землі вбачається, що основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі.
Нормами ст. ст. 287, 288 Податкового кодексу України передбачено, що, податкове зобов`язання щодо плати за землю, а також орендна плата, визначені у податковій декларації на поточний рік, сплачуються рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Істотною умовою договору оренди землі за ст. 15 Закону України Про оренду землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальність за її несплату.
Згідно п.п. 14.1.136 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України - орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Згідно вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України, розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.
Відповідно до ч. 1 ст. 612 ЦК України орендар сплачує орендодавцю орендну плату незалежно від наслідків своєї господарської діяльності і вважається таким, що прострочив, якщо не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений законом або договором.
Враховуючи вище викладене, заборгованості зі сплати орендної плати за землю в сумі 139600 грн. 35 коп. підлягає стягненню з Сільськогосподарського Товариства з обмеженою відповідальністю Прогрес на користь Кулажинської сільської ради Гребінківського району Полтавської області.
Одночасно суд вважає також за необхідне зауважити на тому, що питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у статті 23 Закону України Про прокуратуру . Ця стаття визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина перша). Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (далі - компетентний орган), а також у разі відсутності такого органу (частина третя). Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзаци перший - третій частини четвертої). У разі встановлення ознак адміністративного чи кримінального правопорушення прокурор зобов`язаний здійснити передбачені законом дії щодо порушення відповідного провадження (частина сьома).
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 викладено правовий висновок про те, що прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України Про прокуратуру , і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Наведений порядок при поданні заступником керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Кулажинської сільської ради Гребінківського району Полтавської області даного позову був дотриманий, що підтверджується наявним в матеріалах справи відповідними листами прокурора до Кулажинської сільської ради Гребінківського району Полтавської області та Кулажинської сільської ради Гребінківського району Полтавської області до Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області щодо даного спору.
Відповідно до частини 1 статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з частиною 1статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами частини 1 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Понесені позивачем витрати по оплаті судового збору відповідно до статті 129 ГПК України покладаються на відповідача .
Враховуючи викладене, керуючись статтями 232-233,237-238,240 ГПК України, суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес", ( вул.Козацька, 1 А, с.Майорщина, Гребінківський район, Полтавська область, 37420, код ЄДРПОУ 21044481) на користь Кулажинської сільської ради Гребінківського району Полтавської області (вул.Шкільна,14б, с.Кулажинці, Гребінківський район, Полтавська область, 37431, код ЄДРПОУ 21053354) заборгованість зіслати орендної плати за землю у розмірі 139 600,35грн.
3. Стягнути з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес", ( вул.Козацька, 1 А, с.Майорщина, Гребінківський район, Полтавська область, 37420, код ЄДРПОУ 21044481) на користь Полтавської обласної прокуратури (м.Полтава, вул.1100-річчя Полтави,7, код ЄДРПОУ 02910060) 2101,00грн. судового збору
Видати наказ з набранням цим рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст.ст.256 ГПК України). Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Повне рішення складено 18.11.2020
Суддя Кльопов І.Г.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2020 |
Оприлюднено | 18.11.2020 |
Номер документу | 92918467 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Здоровко Людмила Миколаївна
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Кльопов І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні