Рішення
від 10.11.2020 по справі 802/1760/18-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

10 листопада 2020 р. Справа № 802/1760/18-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Комара П.А.,

за участю:

секретаря судового засідання: Дмитрука М.В.

позивача: ОСОБА_1

представника позивача: Шикунової А.О.

представника відповідача: не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_1

до: Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області

про: визнання протиправними та скасування рішень

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області про визнання протиправними та скасування рішень.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що у його відсутність, коли він знаходився на стаціонарному лікуванні у Вінницькому клінічному диспансері РЗН, секретарем Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області ОСОБА_3 15 березня 2018 року було організовано та проведено позачергову сесію. На вказаному позачерговому пленарному засіданні сесії сільської ради депутатами прийняті рішення про висловлення недовіри Білоусівському сільському голові та про дострокове припинення повноважень Білоусівського сільського голови.

Вважаючи, що відповідачем порушено ряд норм чинного законодавства щодо порядку скликання позачергової сесії, її проведення, прийняття рішень та голосування, позивач звернувся до суду з цим позовом, у якому просить:

- визнати незаконними та скасувати рішення Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області №219, 220, 221 прийняті на позачерговому пленарному засіданні 25 сесії 7 скликання від 15 березня 2018 року Про дострокове припинення повноважень Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Білоусівську сільську раду Тульчинського району Вінницької області постанову суду в частині визнання незаконним і скасування рішення Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області №219, 220, 221 прийняті на позачерговому пленарному засіданні 25 сесії 7 скликання від 15 березня 2018 року Про дострокове припинення повноважень Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 прийняти до негайному виконання.

Ухвалою суду від 20.06.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 05.07.2018 в задоволенні клопотання Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області про залучення до участі у справі третьої особи відмовлено.

Ухвалою суду від 05.07.2018 задоволено клопотання представника відповідача про виклик свідків.

13.07.2018 до суду представником відповідача подано клопотання про залишення позову без розгляду. Клопотання мотивоване тим, що предмет даної справи стосується проходження позивачем публічної служби. При зверненні до суду із даним позовом ОСОБА_1 порушив місячний строк звернення до суду, що передбачений вимогами ч. 5 ст. 122 КАС України. Вказане, на переконання відповідача, має наслідком залишення адміністративного позову без розгляду.

Також, 13.07.2018 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач заперечує щодо задоволення адміністративного позову. Зокрема зазначає, що 15.03.2018 Білоусівською сільською радою прийняті рішення №219 "Про висловлення недовіри Білоусівському сільському голові ОСОБА_1 ", №220 "Про проведення таємного голосування про дострокове припинення повноважень Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 " та №221 "Про затвердження протоколу лічильної комісії таємного голосування про дострокове припинення повноважень Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 ". Вказані рішення прийняті на підставі та в межах повноважень визначених п. 2, 3 ст. 79, п. 10 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Регламентом Білоусівської сільської ради 7 скликання затвердженого 05.11.2015 та внесеними змінами до регламенту 02.02.2016, а відтак рішення є законними.

Відповідач вказує, що рішення прийнятті у зв`язку з порушенням сільським головою законодавства, під час його перебування на посаді. Крім того, органи місцевого самоврядування мають право припинити повноваження голови селищної ради у випадку невиконання ним своїх повноважень та порушення Конституції та законодавства України.

02.08.2018 відповідачем подано додаткові пояснення до клопотання про залишення позовної заяви без розгляду.

Ухвалою суду від 02.08.2018 у задоволенні клопотання представника відповідача про залишення адміністративного позову без розгляду відмовлено.

Ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, занесеної секретарем судового засідання до протоколу судового засідання 02.08.2018, задоволено заяву позивача та викликано в якості свідка Депутата Білоусівської сільської ради ОСОБА_2 .

Ухвалою суду від 02.08.2018 продовжено строк підготовчого засідання на 30 днів.

13.08.2018 подано відповідь на відзив, у якій позивач посилаючись на норми ч. 8 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування" зазначає, що право депутатів самостійно скликати сесію дозволяється тільки у випадку невмотивованої відмови сільського голови у скликанні сесії протягом двотижневого строку. Тому, адміністративний позов просить задовольнити у повному обсязі.

27.08.2018 на адресу суду надійшли заперечення на відповідь на відзив, у яких представник відповідача виклав свої пояснення та міркування щодо наведених позивачем у відповіді на відзив аргументів та мотиви їх відхилення.

27.08.2018 відповідачем подано апеляційну скаргу на ухвалу суду від 02.08.2018, а також заяву про роз`яснення судового рішення від 02.08.2018.

Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 14.09.2018 відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області на ухвалу Вінницького окружного адміністративного суду від 02.08.2018.

Ухвалою суду від 29.08.2018 у задоволенні заяви представника Білоусівської сільської ради про роз`яснення ухвали суду від 02.08.2018 відмовлено.

Іншою ухвалою суду від 29.08.2018 запропоновано позивачу у строк до 07.09.2018 усунути недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 14.09.2018 заяву представника відповідача задоволено та внесено виправлення до ухвал Вінницького окружного адміністративного суду у справі №802/1760/18-а, вказавши вірне найменування відповідача "Білоусівська сільська рада" замість "Булоусівська сільська рада".

У встановлений судом строк позивач усунув недоліки позовної заяви, тому ухвалою від 14.09.2018 продовжено розгляд справи та призначено підготовче засідання.

24.09.2018 представником відповідача подано апеляційну скаргу на ухвалу Вінницького окружного адміністративного суду від 29.08.2018 про відмову у роз`ясненні судового рішення.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 11.12.2018 апеляційну скаргу Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області залишено без задоволення, а ухвалу Вінницького окружного адміністративного суду від 29.08.2018 без змін.

Ухвалою суду від 27.09.2018 відмовлено у задоволенні заяви Білоусівської сільської ради про внесення виправлень до ухвали суду від 29.08.2018.

27.09.2018 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_3 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою від 27.09.2018 позовну заяву ОСОБА_3 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 01.11.2018 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

18.10.2018 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_4 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою від 22.10.2018 позовну заяву ОСОБА_4 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 20.11.2018 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

06.11.2018 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_5 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою від 12.11.2018 позовну заяву ОСОБА_5 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 09.04.2019 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

Ухвалою суду від 28.11.2018 провадження у справі зупинено до перегляду ухвали у справі від 02.08.2018 в порядку апеляційного провадження.

29.12.2018 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_6 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою суду від 13.03.2019 поновлено провадження у справі та призначено судове засідання.

Іншою ухвалою від 13.03.2019 позовну заяву ОСОБА_6 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 09.04.2019 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

22.03.2019 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_7 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою від 28.03.2019 позовну заяву ОСОБА_7 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 18.11.2019 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

Ухвалою суду від 09.04.2019 провадження у справі зупинено та направлено справу до Верховного Суду.

Постановою Верховного Суду від 18.10.2019 касаційну скаргу Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області залишено без задоволення, а додаткову постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18.02.2019 без змін.

Ухвалою суду від 18.11.2019 поновлено провадження у справі та призначено підготовче засідання.

25.11.2019 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_8 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою від 26.11.2019 позовну заяву ОСОБА_8 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 02.01.2020 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

10.12.2019 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_9 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою від 11.12.2019 позовну заяву ОСОБА_9 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 02.01.2020 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

27.12.2019 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_10 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою від 02.01.2020 позовну заяву ОСОБА_10 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 23.01.2020 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

02.01.2020 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_10 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою від 03.01.2020 позовну заяву ОСОБА_10 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 23.01.2020 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

20.01.2020 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_11 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою від 22.01.2020 позовну заяву ОСОБА_11 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 10.02.2020 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

06.02.2020 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_12 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою від 10.02.2020 позовну заяву ОСОБА_12 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 10.03.2020 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

17.02.2020 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_13 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою від 18.02.2020 позовну заяву ОСОБА_13 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 10.03.2020 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

04.03.2020 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_14 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою від 10.03.2020 позовну заяву ОСОБА_14 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 14.04.2020 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

23.03.2020 на адресу суду надійшла позовна заява ОСОБА_15 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами.

Ухвалою від 24.03.2020 позовну заяву ОСОБА_15 про вступ у справу в якості третьої особи із самостійними вимогами залишено без руху та ухвалою від 23.09.2020 повернуто особі, яка її подала, відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України.

27.03.2020 на адресу суду надійшла апеляційна скарга ОСОБА_13 на ухвалу Вінницького окружного адміністративного суду.

Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 26.08.2020 апеляційну скаргу повернуто особі, яка її подала.

Ухвалою суду від 07.10.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті, зобов`язано сторін забезпечити явку свідків у судове засідання.

Ухвалою суду від 20.10.2020 у задоволенні клопотання відповідача про відкладення розгляду справи відмовлено.

20.10.2020 у судове засідання викликано в якості свідка ОСОБА_2 , яка надала пояснення. Зокрема, зазначила, що приблизно за п`ять днів до сесії, на якій висловили недовіру сільському голові, секретарем Білоусівської сільської ради скликано депутатів та проведено засідання у приміщенні сільської ради на якій роздала зразки заяв про недовіру сільському голові, а депутати лише ставили підписи. Також вказала, що на той час виконував обов`язки сільського голови ОСОБА_1 .

У судовому засіданні позивач та його представник підтримали заявлені позовні вимоги та просили суд їх задовольнити в повному обсязі, з підстав наведених у позовній заяві.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, хоча про дату, час та місце його проведення повідомлявся завчасно та належним чином, що підтверджується матеріалами справи.

Крім того, викликані на підставі клопотання представника відповідача - свідки, а ні 20.10.2020, а ні 10.11.2020 у судове засідання не з`явилися, хоча про дату, час та місце його проведення повідомлялися завчасно та належним чином, що підтверджується матеріалами справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

З огляду на викладене, суд вважає можливим розглянути адміністративну справу за відсутності представника відповідача.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

Протоколом засідання постійної комісії з питань законності, правопорядку, депутатської діяльності та етики, охорони здоров`я, екології, раціонального використання природних ресурсів від 02.03.2018 було вирішено доручити секретарю сільської ради скликати сесію сільської ради 06.03.2018 о 14:30 год.

Протоколом № 2 засідання комісії з питань законності, правопорядку, депутатської діяльності та етики охорони здоров`я, екології, раціонального використання природних ресурсів Білоусівської сільської ради від 10.03.2018, у складі: голови комісії ОСОБА_16 , заступника ОСОБА_7 , секретаря ОСОБА_17 та депутата ОСОБА_18 , встановлені наступні порушення у діяльності сільського голови:

ОСОБА_16 : сільський голова постійно порушує законодавство України, а саме: Закон України Про місцеве самоврядування . Загальні збори громадян, які планувались провести 10.03.2017 не відбулись, тому що голова не підготував звіт. Депутати постійно наполягали на їх проведенні. Не проводиться засідання виконкому сільської ради, за 2017 рік їх відбулось тільки два і ті були не підготовлені. Особисто я звертався із заявою до виконкому, але так як виконкому не було, заява залишилась не розглянута.

ОСОБА_17 : сільський голова одноосібно без розгляду на сесії, роздав землю своїм родичам і членам сім`ї, чим визвав обурення серед жителів громади: не ліквідовуються стихійні сміттєзвалища, а сільське закрите.

ОСОБА_7 : сільський голова використовуючи своє службове становище прикриває незаконну торгівлю алкоголем і цигарками в магазині, який належить його дружині ОСОБА_19 .

ОСОБА_20 : В магазині часто можна побачити багатодітних матерів, які зловживають алкогольними напоями, що негативно впливає на дітей.

ОСОБА_16 , яка внесла пропозицію роботу сільського голови вважати незадовільною, висловити йому недовіру та достроково припинити його повноваження на позачерговій сесії.

Вирішили:

1. Роботу сільського голови ОСОБА_1 вважати незадовільною.

2. Провести позачергову сесію сільської ради 15 березня 2018 року о 14:30 год. з порядком денним:

1. Про висловлення недовіри сільському голові ОСОБА_1 .

2. Достроково припинити повноваження Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 .

3. Запросити сільського голову ОСОБА_1 на сесію.

4. Запросити на сесію дільничного інспектора поліції ОСОБА_21 .

Протоколом засідання постійної комісії з питань бюджету, приватизації, комунальної власності, регулювання земельними ресурсами та реформування земельних відносин, благоустрою земельних відносин, благоустрою села комплексного розвитку населеного пункту від 10.03.2018, з порядком денним Аналіз роботи сільського голови ОСОБА_1 за період з 01.01.2017 по 10.03.2018 , у складі голови комісії ОСОБА_22 , заступника голови ОСОБА_23 , секретаря ОСОБА_2 , члена комісії ОСОБА_24 , було встановлено наступні порушення у діяльності сільського голови:

ОСОБА_25 в своєму виступі відмітила, що районна рада перерахувала 10.07.2017 100 тисяч на будівництво водогону рішенням 13 сесії 7 скликання №198 від 15.06.2017. Кошти не використовувались і 26.12.2017 повернуто невикористану субвенцію.

Вирішили: Провести позачергову сесію сільської ради 15 березня 2018 року о 14:30 з порядком денним:

1. Про висловлення недовіри сільському голові ОСОБА_1 .

2. Дострокове припинення повноважень Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 .

3. Запросити на позачергову сесію сільської ради депутатів районної ради ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 .

4. Депутата обласної ради ОСОБА_29 .

5. Засоби масової інформації газету Тульчинський край .

При цьому, секретар постійної комісії ОСОБА_2 протокол прочитала і від підпису відмовилась.

Протоколом № 2 постійної комісії з питань освіти, культури, духовного відродження, охорони здоров`я, материнств і дитинства, соціального захисту населення, роботи з ветеранами, молоддю, спорту, туризму від 10.03.2018, з порядком денним Аналіз роботи сільського голови ОСОБА_1 за період з 01.01.2017 по 10.03.2018 , у складі голови комісії ОСОБА_30 , заступника ОСОБА_31 , секретаря ОСОБА_32 було вирішено: На позачерговій сесії винести недовіру ОСОБА_1 і винести на порядок денний про дострокове припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 , яке відбудеться 15.03.2018 о 14:30 год. .

Крім того, 10.03.2018 на порядку денному спільного засідання постійних комісій Білоусівської сільської ради винесено питання про підсумки аналізу роботи сільського голови ОСОБА_1 за період з 01.01.2017 по 10.03.2018.

Так, в протоколі від 10.03.2018 спільного засідання зазначено, що слухали голів комісій, які зачитали рішення постійних комісій і внесли пропозицію провести позачергову сесію сільської ради 15 березня 2018 року о 14:30 год. з порядком денним:

1. Про висловлення недовіри сільському голові ОСОБА_1 .

2. Дострокове припинення повноважень Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 .

3. Запросити на сесію дільничного інспектора поліції ОСОБА_21 , депутатів районної ради ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_29 , засоби масової інформації - газету "Тульчинський край".

Про час і місце проведення сесії сільської ради було повідомлено громадськість шляхом розміщення відповідної об`яви на дошці оголошень, а також кожного депутата під розписку.

Однак, відповідно до матеріалів справи, позивач про сесію сільської ради, повідомлений не був.

Разом з тим, Білоусівським сільським головою ОСОБА_1 винесено розпорядження від 14.03.2018, у якому вказано, що при прийнятті рішень 24 сесії 7 скликання від 06.03.2018 були проігноровані основоположні засади Конституційного устрою, що дає йому право накласти вето на вказане рішення. Також зазначено, що рішення і протоколи сесії отримані ним лише 12.03.2018. Доручено секретарю сільської ради довести до відома про дане рішення.

Однак, протоколом засідання комісії з питань законності, правопорядку, депутатської діяльності та етики охорони здоров`я, екології, раціонального використання природних ресурсів Білоусівської сільської ради від 15.03.2018, у складі: голови комісії ОСОБА_16 , заступника ОСОБА_7 , секретаря ОСОБА_17 та депутата ОСОБА_18 , при розгляді розпорядження Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 від 14.03.2018 про накладення вето на рішення 24 сесії 7 скликання, вирішили відхилити зауваження сільського голови ОСОБА_1 .

За змістом протоколу №25 від 15.03.2018 відкрила та проводила позачергову сесію секретар сільської ради ОСОБА_3 . За пропозицію розпочати сесію проголосували 11 депутатів. Затверджено порядок денний. На обговорення поставлено питання порядку денного:

1. Про висловлення недовіри Білоусівському сільському голові ОСОБА_1 .

2. Про дострокове припинення повноважень Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 .

За пропозицією по першому та другому питанню проголосували "за" 11 депутатів.

За наслідками чого прийнято три рішення №219, №220 та №221 від 15.03.2018.

Так, на 25 позачерговій сесії 7 скликання Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області від 15.03.2018, керуючись п. 2, 3 ст. 79, п. 10 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Регламентом Білоусівської сільської ради 7 скликання затвердженого 05.11.2015 та внесеними змінами до регламенту 02.02.2016, рішеннями постійних комісій від 10.03.2018 прийнято Рішення №219 "Про висловлення недовіри Білоусівському сільському голові ОСОБА_1 ".

Рішенням №220 "Про проведення таємного голосування про дострокове припинення повноваження Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 " від 15.03.2018 прийнятому на 25 позачерговій сесії 7 скликання Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області, керуючись п. 2, 3 ст. 79, п. 10 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Регламентом Білоусівської сільської ради 7 скликання затвердженого 05.11.2015 та внесеними змінами до регламенту 02.02.2016, рішеннями постійних комісій від 10.03.2018 Білоусівська сільська рада вирішила провести таємне голосування про дострокове припинення повноважень Білоусівського сільського голови ОСОБА_1

Рішенням 25 сесії 7 скликання Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області №221 "Про затвердження протоколу лічильної комісії таємного голосування про дострокове припинення повноваження Білоусівського сільського голови ОСОБА_1", Білоусівська сільська рада керуючись ст. 79, п. 10 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Регламентом Білоусівської сільської ради 7 скликання затвердженого 05.11.2015 та внесеними змінами до регламенту 02.02.2016, рішеннями постійних комісій від 10.03.2018 вирішила:

1. Затвердити результати таємного голосування про дострокове припинення повноважень Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 .

2. Достроково припинити повноваження Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 .

3. Секретарю Білоусівської сільської ради ОСОБА_3 тимчасово здійснювати повноваження Білоусівського сільського голови з моменту дострокового припинення повноважень Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 до обрання нового Білоусівського сільського голови.

4. Секретарю сільської ради в трьох денний термін видати розпорядження про призупинення нарахування заробітної плати ОСОБА_1 із 15.03.2018, повідомити письмово про необхідність повернення печатки, здачі наявних у нього документів, які належать Білоусівській сільській раді, а також ключі від службових приміщень.

5. Клопотати перед Верховною радою України про призначення позачергових виборів Білоусівського сільського голови Тульчинського району Вінницької області замість бувшого, повноваження якого достроково припиненні.

Позивач, вважаючи вказані рішення від 15.03.2018 №219, 220 та 221 протиправними та такими, що підлягають скасуванню, звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Україна є демократичною, правовою державою, в якій визнається і гарантується місцеве самоврядування, що є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (статті 1, 7, частина перша статті 140 Конституції України).

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Територіальна громада здійснює місцеве самоврядування в порядку, встановленому законом, безпосередньо або через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи; органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території (частина третя статті 140, частина перша статті 144 Конституції України).

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України №7-рп/2009 від 16 квітня 2009 року гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України.

З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Такі ж положення закріплені також у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.

Відповідно до частини першої статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування вирішують, крім передбачених в Основному Законі України, й інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Система та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначаються Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 280/97-ВР).

Окремі особливості проходження служби в органах місцевого самоврядування врегульовані Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування" від 07 червня 2001 року № 2493-ІІІ (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 2493-ІІІ).

Статтею 2 Закону № 280/97-ВР встановлено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно частини першої статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами (частина третя статті 10 Закону № 280/97-ВР).

Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (частина перша статті 11 Закону № 280/97-ВР).

Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади (частина друга статті 11 Закону № 280/97-ВР).

Відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування перед територіальними громадами встановлена приписами статті 75 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Так, зазначена стаття передбачає:

1. Органи та посадові особи місцевого самоврядування є підзвітними, підконтрольними і відповідальними перед територіальними громадами. Вони періодично, але не менш як два рази на рік, інформують населення про виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку, місцевого бюджету, з інших питань місцевого значення, звітують перед територіальними громадами про свою діяльність.

2. Територіальна громада у будь-який час може достроково припинити повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування, якщо вони порушують Конституцію або закони України, обмежують права і свободи громадян, не забезпечують здійснення наданих їм законом повноважень.

Відповідно до приписів статті 3 Закону № 2493-ІІІ посадами в органах місцевого самоврядування, зокрема, є 1) виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою та 2) виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою.

Частинами першою-третьою другою статті 12 Закону № 280/97-ВР передбачено, що сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України. Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.

За приписами частини першої статті 42 № Закону 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови починаються з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону.

У разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації". Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах (частина друга статті 42 Закону № 280/97-ВР).

Приписами частини четвертої статті 42 Закону № 280/97-ВР визначено, що до повноважень сільського, селищного, міського голови, зокрема, належить: забезпечення здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; організація в межах, визначених цим Законом, роботи відповідної ради та її виконавчого комітету; підписання рішень ради та її виконавчого комітету; внесення на розгляд ради пропозиції щодо кандидатури на посаду секретаря ради; здійснення керівництва апаратом ради та її виконавчого комітету; скликання сесії ради, внесення пропозиції та формування порядку денного сесій ради і головування на пленарних засіданнях ради; виконання функції розпорядника бюджетних коштів та використання їх лише за призначенням, визначеним радою; звернення до суду про визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади, а також повноваження ради та її органів; ведення особистого прийому громадян; забезпечення на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та їх об`єднань; здійснення інших повноваження місцевого самоврядування, визначених цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів; видання розпоряджень у межах своїх повноважень та інше.

Сільський, селищний, міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень (частина п`ята статті 42 Закону № 280/97-ВР).

При здійсненні наданих повноважень сільський, селищний, міський голова є підзвітним, підконтрольним і відповідальним перед територіальною громадою, відповідальним - перед відповідною радою, а з питань здійснення виконавчими органами ради повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади. Сільський, селищний, міський голова щорічно звітує відповідно сільській, селищній, міській раді про здійснення державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності виконавчими органами відповідної ради (частина шоста статті 42 Закону № 280/97-ВР).

Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях (частина третя статті 13 Закону № 280/97-ВР).

На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом (частина п`ята статті 12 Закону № 280/97-ВР).

Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади (частина третя статті 42 Закону № 280/97-ВР).

Приписами абзацу 1 частини другої статті 79 Закону № 280/97-ВР, встановлено, що повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.

Повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради (частина третя статті 79 Закону № 280/97-ВР).

Згідно з пунктами 10 та 16 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання прийняття рішення про недовіру сільському, селищному, міському голові та прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом.

Пунктом 3 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР встановлено виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад щодо вирішення виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради таких питань, як утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск.

Нормами частини першої статті 46 Закону № 280/97-ВР визначено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради (частина дванадцята статті 46 Закону № 280/97-ВР).

Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради. Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради (частина одинадцята статті 46 Закону № 280/97-ВР).

Згідно з частиною четвертою статті 46 Закону № 280/97-ВР наступні сесії ради (окрім першої) скликаються: сільською, селищною, міською радою, відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районною, обласною - головою відповідної ради.

Частиною п`ятою статті 46 № Закону 280/97-ВР визначено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

За приписами частини шостої статті 46 Закону № 280/97-ВР, у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.

У цих випадках сесія скликається: 1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті (частина шоста статті 46 Закону № 280/97-ВР).

Частина сьома статті 46 Закону № 280/97-ВР визначає, що сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.

Відповідно до частини дев`ятої статті 46 Закону № 280/97-ВР, у разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.

Рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради (частина десята статті 46 Закону № 280/97-ВР).

Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою (дев`ятою за Законом України від 02 липня 2015 року N 577-VIII) цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради (частина одинадцята статті 46 Закону № 280/97-ВР).

Відповідно до частини п`ятнадцятої статті 46 Закону № 280/97-ВР порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.

Рішенням 1 сесії Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області 7 скликання №10 від 05 листопада 2015 року (із змінами) затверджено Регламент Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області (далі - Регламент).

Розділом 1 Регламенту передбачено, що повноваження Білоусівської сільської ради, сільського голови, виконавчого комітету ради можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом.

Згідно ч. 1 Розділу 3 Регламенту сільська рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається за необхідністю, але не менше одного разу на квартал.

На пленарних засіданнях сільської ради вирішуються такі питання:

- затвердження регламенту ради;

- утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження га зміна їх складу, обрання голів комісій;

- утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу, внесення змін до складу комітету та його розпуск;

- обрання за пропозицією сільського голови на посаду та звільнення з посади секретаря ради;

- інші питання, які передбачені Законом України Про місцеве самоврядування в Україні (розділ 11 глава 1 ст. 25).

В разі неможливості або невмотивованої відмови сільського голови скликати сесію ради, сесію скликає секретар сільської ради. Перелік цих випадків передбачений Законом.

Коли ж сесію не скликає ні сільський голова, ні секретар у двотижневий термін, тоді вона скликається за пропозицією не менше як однієї третини депутатів від загального складу сільської ради.

Рішення сільського голови про скликання сесії доводиться до відома депутатів і населення не пізніше як за 10 днів до сесії, а у винятковому порядку не пізніше як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Повідомлення про сесії вирішуються на дошці оголошень у відведених для них місцях або попереджається депутатів особисто кожного усно або письмово.

Сесію сільської ради відкриває і веде відповідно сільський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою ст. 46 Закону, секретар ради. У випадку передбаченому ч. 8 цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів мотиви якої скликана сесія, один із депутатів, що входить до їх складу, а веде за рішенням ради - один із депутатів цієї ради.

Сесія ради є правочинною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради. Якщо ж на сесії присутні менше депутатів (не менше шести) то шляхом голосування може прийматися рішення про проведення засідання.

Проекти рішень з основних питань, інші документи та матеріали з питань, які передбачені внести на розгляд ради, доводиться до відома депутатів , не пізніше як за три дні до відкриття сесії.

Сесія ради проводиться гласно. У разі необхідності ради може прийняти рішення про проведення закритого пленарного засідання.

Частиною другою Розділу 3 Регламенту передбачено, що питання, які виносяться на розгляд ради, можуть запропонувати сільський голова, постійні комісії, депутати, виконавчий комітет сільської ради, голова районної, обласної державної адміністрації, голова районної, обласної ради, загальні збори громадян. Для розгляду сесією сільської ради, запропонованих питань пропозиції про їх зміну або уточнення формування, пропозиції про додаткові питання, які виносяться на розгляд ради, надаються сільському голові з повним обсягом матеріалів не пізніше як за 10 днів до початку роботи сесії.

Сільський голова розглядає подані пропозиції з урахуванням думки відповідної постійної комісії, приймає рішення про врахування пропозиції або її відхилення, інформує на сесії депутатів сільської ради про пропозиції, які надійшли щодо порядку денного сесійного засідання. Остаточний порядок денний затверджується сільською радою на пленарному засіданні відкритим голосуванням більшістю голосів від загальної кількості присутніх.

Проекти рішень сільської ради з основних питань розглядаються відповідними постійними комісіями.

Відповідно до ч. 3 Розділу 3 Регламенту першу сесію новообраної сільської ради скликається відповідною територіально виборчою комісією не пізніше як через місяць після вбрання ради у правочинному складі, її відкриває і веде голова цієї виборчої комісії. Він інформує раду про підсумки виборів депутатів та сільського голови і визнання їх повноважень.

Наступні сесії веде сільський голова.

Секретар сільської ради веде протокол сесії, реєструє депутатські запити, питання, довідки, повідомлення та інші матеріали, проводить підрахунки голосів під час ведення відкритого голосування.

Для проведення таємного голосування та визначення його результатів сільська рада обирає відкритим голосуванням лічильну комісію з числа депутатів. Лічильна комісія обирає голову та секретаря. Рішення лічильної комісії приймається більшістю голосів її членів.

Бюлетені для таємного голосування виготовляються під контролем лічильної комісії за встановленою формою відповідно до кількості обраних депутатів і видаються членам лічильної комісії згідно зі списком.

Про результати таємного голосування лічильна комісія складає протокол, який підписують усі члени комісії. За доповіддю комісії сільська рада відкритим голосуванням більшістю голосів від кількості депутатів, присутніх на сесії, приймає рішення про затвердження результатів таємного голосування.

Згідно ч. 6 Розділу 3 Регламенту сільська рада з питань, що обговорюються, приймає рішення в межах, наданих їй Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , забезпечує їх виконання, здійснює контроль за впровадження цих рішень у життя.

Розгляд пропозицій, доповнень та уточнень щодо проектів рішень сільської ради проводиться після прийняття внесеного проекту рішення за основу.

Рішення сільської ради приймається більшістю від загальної кількості обраних депутатів ради, його підписує сільський голова а в разі його відсутності секретар сільської ради, а у випадку передбаченому Законом (ст. 46 п. 10) депутат який головував на засіданні.

Рішення сільської ради у п`ятиденний термін з моменту його прийняття може припинити сільський голова, його можуть винести на повторний розгляд ради з обґрунтуванням зауважень.

Якщо рада відхилила зауваження сільського голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами голосів депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності. Рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено пізніший термін у ведення цих рішень в дію.

Оприлюднення рішень відбувається у формі розміщення їх на спеціальній дошці оголошень у приміщенні сільської ради та надсиланням їх за відповідними адресами.

Рішення сільської ради надсилаються відповідним підприємствам, установам, організаціям, посадовим особам, у разі необхідності доводяться до вдома населення не пізніше як у п`ятиденний термін після їх прийняття, якщо не встановлено іншого строку введення цих рішень у дію.

Рішення сільської ради прийняті в межах повноважень, є обов`язковим для виконання усім розташованим на території ради підприємствам, установам та організаціям, незалежно від форм власності, посадовим особам, об`єднання громадян, виконавчому комітетові сільської ради, а також окремим громадянам.

Частиною сьомою Розділу 3 Регламенту визначено, що кожна сесія сільської ради оформляється протоколом, який веде секретар сільської ради.

До протоколу додається рішення, прийняті сільською радою, письмові записи депутатів, список запрошених на сесію депутатів, список відсутніх депутатів.

Протокол сесії сільської ради підписує сільський голова, у разі його відсутності - секретар сільської ради, а у випадку , передбаченому Законом, депутат ради, який за дорученням депутатів головував на засіданні.

Розділу VII Регламенту встановлює дострокове припинення повноважень сільської ради.

Якщо рада прийняла рішення з порушенням Конституції України, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та інших законів, прав і свобод громадян.

Якщо сесії ради не проводять без поважних причин у термін, встановлений Законом та цим регламентом, або рада не вирішує питань віднесених до її компетенції.

Повноваження сільської ради можуть бути припиненні за рішенням місцевого референдуму.

Після дострокового припинення повноважень сільської ради Верховна Рада України може призначити позачергові вибори сільської ради, порядок проведення яких визначається Законом України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Так, аналіз правових норм, що підлягають застосуванню до спірних правовідносин, а саме частини сьомої статті 46 Закону № 280/97-ВР Закону № 280/97-ВР, дозволяє дійти висновку, що підставою для скликання позачергової сесії сільської ради є ініціатива не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради.

Частиною шостою статті 46 Закону № 280/97-ВР, якій кореспондують положення частини першої Розділу 3 Регламенту, встановлює, що сесія скликається секретарем міської ради у разі немотивованої відмови міського голови або неможливості його скликати сесію ради. При цьому абзацом 2 частини шостої статті 46 цього ж Закону визначені випадки, коли за наведених умов, сесія скликається секретарем відповідної ради: 1) якщо сесія не скликається відповідним головою у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо відповідний голова без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.

Разом з тим, судом встановлено, що депутатська ініціатива за підписами депутатів про скликання позачергової сесії до сільського голови не подавалась.

А відтак і не мала місце невмотивована відмова сільського голови на цю депутатську ініціативу скликати позачергову сесію сільської ради задля вирішення питань.

Крім того, в матеріалах справи також відсутні докази того, що сільським головою неможливо скликати сесію сільської ради.

За наведених обставин не настали умови відповідно до частини шостої статті 46 Закону № 280/97-ВР, за яких секретар сільської ради отримав би повноваження скликати позачергову сесію сільської ради.

На підставі наведеного суд приходить до висновку про відсутність законних підстав для скликання секретарем сільської ради ОСОБА_3 позачергової 25 сесії Білоусівської сільської ради 7 скликання на 15.03.2018.

Відсутність законодавчо визначених підстав для скликання позачергової 25 сесії Білоусівської сільської ради 7 скликання, тобто її нелегітимність, призводить до протиправності проведення її пленарних засідань і, як наслідок, наявності підстав для скасування будь-яких рішень, прийнятих на таких пленарних засіданнях, як неправових.

Така правова позиція сформована у постановах Верховного Суду від 22 квітня 2020 року у справі № 360/2169/19, від 04 червня 2020 року у справі №802/1463/18-а.

У постанові від 26 червня 2019 року у справі № 1640/3394/18 Верховний Суд указав, що виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних поноважень, уповноважених на їх прийняття. Дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило тягнуть настання дефектних наслідків.

Порушення секретарем сільської ради порядку скликання оспорюваної позачегової сесії міської ради має наслідком нелегітимність її пленарних засідань та безпосередньо впливає на законність прийнятих на цих засіданнях рішень.

У зв`язку з цим оскаржувані рішення прийняті на позачерговій 25 сесії Білоусівської сільської ради 7 скликання підлягають скасуванню.

У контексті спірних правовідносин, які виникли у зв`язку із прийняттям оспорюваних рішень про висловлення недовіри сільському голові та дострокове припинення повноважень сільського голови, суд зауважує, що прийняття таких рішень є законодавчо передбаченим правом сільської ради, реалізація якого має відбуватися у порядку та спосіб, визначені законом.

Прийняття рішень щодо висловлення недовіри сільському голові та дострокового припинення повноважень сільського голови у випадках, передбачених Законом № 280/97-ВР, належить до виключних поноважень відповідної ради.

Такі повноваження є дискреційними, а тому адміністративний суд при розгляді цієї справи не може здійснювати повторну перевірку роботи голови сільської ради щодо належного чи неналежного здійснення наданих йому повноважень, допущення ним у своїй діяльності порушень законодавства України, прав і свобод громадян, як і не може переоцінювати позицію (волевиявлення) депутатів сільської ради, які проголосували за необхідність дострокового припинення повноважень сільського голови.

При цьому, здійснення таких дискреційних повноважень має відбуватися з дотриманням критеріїв правової (справедливої) процедури, як складової принципу верховенства права (частина перша статті 8 Конституції України) і принципу законності (частина друга статті 19 Конституції України).

Отже спірні рішення відповідачів повинні бути перевірені адміністративним судом на предмет законності та легітимності, а не доцільності їх прийняття.

Аналогічна правова позиція сформована у постановах Верховного Суду від 22 квітня 2020 року у справі № 360/2169/19, від 04 червня 2020 року у справі №802/1463/18-а.

Надання сільській раді повноважень на дострокове припинення повноважень голови сільської ради не означає, що реалізація цього права нічим не обмежена. Дострокове припинення повноважень голови сільської ради стосується засад місцевого самоврядування, які відповідно до статті 4 Закону № 280/97-ВР ґрунтуються на принципі виборності як представницьких органів - сільських, селищних, міських рад так і сільських, селищних міських голів.

У свою чергу, правова процедура є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади.

Верховний Суд у своїй практиці, зокрема, у постанові від 25 липня 2019 року у справі № 826/13000/18, вже звертав увагу, що встановлена правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права, є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати справедливе ставлення до особи.

Тому доводи відповідача про законність його компетенції як суб`єктів владних повноважень на прийняття оспорюваних рішень в межах визначених законодавством, та з урахуванням принципу верховенства права, які вони розуміють як дискреційні, не можуть бути прийняті до уваги. Білоусівська сільська рада та її посадові особи як суб`єкти владних повноважень зобов`язані діяти лише на підставі та в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України).

Наведене дає підстави для висновку, що рішення Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області від 15.03.2018 №219 "Про висловлення недовіри Білоусівському сільському голові ОСОБА_1 ", №220 "Про проведення таємного голосування про дострокове припинення повноваження Білоусівського сільського голови ОСОБА_1 " та №221 "Про затвердження протоколу лічильної комісії таємного голосування про дострокове припинення повноважень Білоусівського сільського голови ОСОБА_1" прийняті з порушенням критеріїв правової (справедливої) процедури, як складової принципу верховенства права (частина перша статті 8 Конституції України) і принципу законності (частина друга статті 19 Конституції України), а відтак підлягають скасуванню.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.

Водночас, визначаючись щодо клопотання позивача допустити рішення суду в частині визнання незаконними і скасування рішень Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області №219, 220, 221 прийнятих на позачерговому пленарному засіданні 25 сесії 7 скликання від 15.03.2018 до негайного виконання, суд зазначає наступне.

Згідно зі статтею 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України. Суб`єктами, на яких поширюється обов`язковість судових рішень являються всі органи державної влади і органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, посадові чи службові особи та громадяни.

Відповідно до ч. 1 ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Приписами норм ч. 1 ст. 371 КАС України визначено, що негайно виконуються рішення суду про:

1) присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць;

2) присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць;

3) поновлення на посаді у відносинах публічної служби;

4) припинення повноважень посадової особи у разі порушення нею вимог щодо несумісності;

5) уточнення списку виборців;

6) усунення перешкод та заборону втручання у здійснення свободи мирних зібрань;

7) включення фізичних осіб, юридичних осіб та організацій до переліку осіб, пов`язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, виключення фізичних осіб, юридичних осіб та організацій з такого переліку та надання доступу до активів, що пов`язані з тероризмом та його фінансуванням, розповсюдженням зброї масового знищення та його фінансуванням.

Негайно також виконуються рішення суду, прийняті в адміністративних справах, визначених пунктами 1, 5 частини першої статті 263, пунктами 1-4 частини першої статті 283 цього Кодексу.

Таким чином, аналіз норм статті 371 КАС України свідчить про відсутність підстав для допуску рішення суду, в частині визнання незаконними і скасування рішень Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області №219, 220, 221 прийнятих на позачерговому пленарному засіданні 25 сесії 7 скликання від 15.03.2018, до негайного виконання.

З урахуванням вимог ч. 1 ст. 139 КАС України сплачений при зверненні до суду судовий збір належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області №219, 220, 221 прийняті на позачерговому пленарному засіданні 25 сесії 7 скликання від 15.03.2018 "Про дострокове припинення повноважень Білоусівського сільського голови ОСОБА_1".

Стягнути на користь ОСОБА_1 сплачений при зверненні до суду судовий збір у сумі 2114,40 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Білоусівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

Відповідач: Білоусівська сільська рада Тульчинського району Вінницької області (вул. Центральна, 64 А, с. Білоусівка, Тульчинський район, Вінницька область, 23663, код ЄДРПОУ 04331188)

Рішення суду у повному обсязі складено 18.11.2020

Суддя Комар Павло Анатолійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2020
Оприлюднено18.11.2020
Номер документу92918992
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/1760/18-а

Постанова від 05.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 12.02.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 29.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 23.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Рішення від 10.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 23.04.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні