Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 листопада 2020 р. 14:00 № 520/16165/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Тітова О.М.,
за участю секретаря судового засідання - Мадевської Е.Д.,
за участі: представника позивача - Кореняк Ю.С.,
представника відповідача - Шипенка М.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Харківської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (пров. Іванівський, буд.5, оф.13, м. Харків, код ЄДРПОУ 33900035) до Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (майдан Героїв Небесної Сотні, буд. 19-А, м. Харків, 61001, код ЄДРПОУ 43755071), про визнання дій, бездіяльності та рішення протиправними, скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Харківська регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправними (незаконними) дії та рішення Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (майдан Героїв Небесної Сотні, 19А, м. Харків, 61001, ЄДРПОУ - 43755071 ) щодо встановлення результатів на місцевих виборах 25.10.2020 року з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області;
- скасувати Протокол Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (майдан Героїв Небесної Сотні, 19А, м. Харків, 61001, ЄДРПОУ- 43755071) від 14 листопада 2020 року Про результати виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області ;
- зобов`язати Харківську міську територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області (майдан Героїв Небесної Сотні, 19А, м. Харків, 61001, ЄДРПОУ - 43755071) забезпечити проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №631359, 631351, 631326, 631320, 631336, 631356, 631357, 631364, 631361, 631325 та №631138 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області, з урахуванням вимог щодо складення протоколу про результати виборів, встановлених Виборчим кодексом України.
В обґрунтування позову зазначив, що Харківська міська ТВК на засіданні комісії від 14.11.2020 вчинила незаконні дії та винесла неправомірне рішення, в порушення встановлених законодавством вимог та незважаючи на резолютивну частину рішення (постанови) суду від 13.11.2020 по справі №520/15545/2020.
У зв`язку з наведеними обставинами, позивач вважає, що оскаржуваний протокол Харківської міської ТВК від 14.11.2020 року є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки Харківська міська ТВК на своєму засіданні від 14.11.2020 передчасно склала та оголосила новий Протокол про результати виборів депутатів до Харківської міської ради, незважаючи на невиконання судових рішень по справах №520/14980/2020 та №520/14982/2020, а відтак не виконала вимоги Постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2020 року по справі №520/15545/2020, чим порушила ст.ст.129, 129 1 Конституції України та вимог ст. 14 КАС України.
Ухвалою суду від 17.11.2020 відкрито провадження у даній справі, зобов`язано відповідача надати відзив на позовну заяву.
В судовому засіданні 17.11.2020 позивач підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просив суд їх задовольнити з підстав та мотивів, викладених в позовній заяві.
Відповідач 17.11.2020 надав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що з огляду на виконання Шевченківською та Слобідською районними у місті Харкові ТВК судових рішень у спосіб та в порядку встановленому Виборчим кодексом України у відповідача, станом на 14.11.2020 були відсутні жодні підстави не приймати оскаржуваний протокол, що повністю спростовує доводи позивача та просить суд залишити позов без задоволення.
В судовому засіданні 17.11.2020 відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог.
Протокольною ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 17.11.2020 відкладено розгляд справи для надання сторонам можливості підготуватися до судових дебатів на 18.11.2020 о 12:00.
Заслухавши пояснення позивача, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року у справі №520/15545/2020 відмовлено в задоволенні адміністративного позову кандидата в депутати Харківської міської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_1 .
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу в якій, посилаючись на його прийняття при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального і процесуального права, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, а також недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, просив суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову в повному обсязі.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2020 у справі №520/15545/2020 апеляційну скаргу кандидата в депутати Харківської міської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_1 - задоволено частково.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 року по справі № 520/15545/2020 скасовано в частині відмови у задоволенні позовних вимог кандидата в депутати Харківської міської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування Протоколу Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області від 05 листопада 2020 року "Про визнання 84 кандидатів обраними депутатами Харківської міської ради VIII скликання".
Прийнято в цій частині постанову, якою позовні вимоги кандидата в депутати Харківської міської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_1 - задоволено частково.
Скасовано протокол Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області від 05.11.2020 року про результати виборів депутатів Харківської міської ради.
Зобов`язано Харківську міську територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області продовжити дії щодо встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради з урахуванням виконання постанов Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 по справі №520/14980/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020 по справі №520/14982/2020, яке набрало законної сили 04.11.2020 на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 04.11.2020.
В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 по справі №520/15545/2020 - залишено без змін.
Як встановлено судом апеляційної інстанції, Харківська міська територіальна виборча комісія Харківського району Харківської області 05.11.2020 року склала протокол про результати виборів депутатів Харківської міської ради без з`ясування питання виконання районними у місті Харкові територіальними виборчими комісіями Харківської області постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 по справі №520/14980/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020 по справі №520/14982/2020, яке набрало законної сили 04.11.2020 на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 04.11.2020, тобто відповідачем не були виконані всі дії зі встановлення достовірних підсумків голосування виборів депутатів Харківської міської ради, тобто прийнятий передчасно, а тому протокол від 05.11.2020 року про результати виборів депутатів Харківської міської ради підлягає скасуванню.
Отже, предметом доказування у даній справі є встановлення фактичних обставин щодо врахування Харківською міською територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області результатів виконання районними у місті Харкові територіальними виборчими комісіями постанов Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 по справі №520/14980/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020 по справі №520/14982/2020, яке набрало законної сили 04.11.2020 на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 04.11.2020 в процесі продовження вчинення дій щодо встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради та надання правової оцінки протоколу Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області від 14 листопада 2020 року Про результати виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області .
Щодо врахування відповідачем факту виконання Шевченківською районною у м.Харкові ТВК рішення суду у справі №520/14980/2020 при прийняті оскаржуваного протоколу, суд зазначає наступне.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 у справі №520/14980/2020 апеляційну скаргу кандидата у депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №7 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_2 задоволено частково.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020 року скасовано в частині, якою судом відмовлено в задоволені вимог адміністративного позову кандидата у депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 7 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_2 про скасування протоколу Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради від 29 жовтня 2020 року в частині, якою Шевченківською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області визнано установленим, що кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Харківської регіональної організації Політична партія ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ на виборчій дільниці №631138 складає 122 голоси, а також про зобов`язання Шевченківську районну у місті Харкові територіальну виборчу комісію Харківської області прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів по виборчій дільниці №631138, з прийняттям нового судового рішення про задоволення цих вимог.
Скасовано протокол Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради від 29 жовтня 2020 року в частині, якою Шевченківською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області визнано установленим, що кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Харківської регіональної організації Політична партія ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ по виборчій дільниці № 631138 складає 122 голоси.
Зобов`язано Шевченківську районну у місті Харкові територіальну виборчу комісію Харківської області прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів по виборчій дільниці № 631138.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020 року скасовано в частині, якою судом з кандидата у депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 7 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_2 на користь Державного бюджету України стягнуто судовий збір у розмірі 280 (двісті вісімдесят) грн.
В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020 року - залишено без змін.
З метою виконання судового рішення по справі №520/14980/2020 було 08.11.2020 скликано засідання Шевченківської районної у м. Харкові ТВК.
Перебіг подій цього засідання був оформлений протоколом №19, згідно з текстом якого на засіданні були присутні 12 членів Шевченківської районної у м. Харкові ТВК та були запрошені сторонні особи - громадяни, котрі не є членами райТВК, а саме: ОСОБА_3 (помічник народного депутата ОСОБА_4 ), ОСОБА_2 (кандидат в депутати), ОСОБА_4 (народний депутат України), Бекузаров Р.Є. (адвокат, представник комісії у суді). Також, був присутній юрист комісії Шелест Д.В .
Відповідно до тексту протоколу №19 від 08.11.2020 питання з приводу прийняття рішення про повторний перерахунок голосів на виборчій дільниці №631138 на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 у справі №520/14980/2020 виносилось Головою Шевченківської районної у м. Харкові ТВК на голосування двічі, а саме: спочатку у вигляді проекту рішення про здійснення повторного підрахунку голосів (результати голосування: за - 2 голоси, проти - 10 голосів), а потім у вигляді проекту рішення про неможливість здійснення повторного підрахунку голосів (результати голосування: за - 10 голосів, проти - 2 голоси).
Рішення з приводу виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 у справі №520/14980/2020 було оформлено Шевченківською районною у м.Харкові ТВК у вигляді постанови №20 від 08.11.2020 про неможливість і протиправність здійснення перерахунку голосів на виборчій дільниці №631138.
Щодо врахування відповідачем факту виконання Слобідською районною у м. Харкові ТВК рішення суду у справі №520/14982/2020 при прийняті оскаржуваного протоколу, суд зазначає наступне.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 01.11.2020, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 04.11.2020 у справі №520/14982/2020, адміністративний позов Харківської регіональної організації Політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" до Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково.
Визнано рішення Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області у формі постанов від 29.10.2020 року №28 та №27 про відмову в задоволенні скарги Харківської регіональної організації Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" від 27.10.2020 року про повторний перерахунок голосів виборців протиправними.
Скасовано постанови Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області №27 та №28 від 29.10.2020 про відмову в задоволенні скарги Харківської регіональної організації Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" від 27.10.2020 про повторний перерахунок голосів виборців.
Зобов`язано Слобідську районну у місті Харкові територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області в межах компетенції та повноважень повторно розглянути скаргу Харківської регіональної організації Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" від 27.10.2020 року про повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях №631359, 631351, 631326, 631320, 631336, 631356, 631357, 631364, 631361, 631325, з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні.
В іншій частині позову відмовлено.
На виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01.11.2020 по справі №520/14982/2020, Слобідською ТВК, повторно розглянуто скаргу позивача від 27.10.2020 року, за результатами якої на засіданні комісії від 06.11.2020 року прийнято рішення про відмову в її задоволенні.
Позивач вважав рішення протиправним, оскільки при повторному розгляді скарги на засіданні комісії не був присутній суб`єкт звернення зі скаргою (його уповноважений представник), прийняте за результатами повторного розгляду скарги рішення не надсилалася скаржнику. Таким чином, на думку позивача, Слобідською ТВК порушено процедуру розгляду скарги, а також вимоги щодо документування діяльності виборчої комісії у частині, що стосуються порядку видачі рішення виборчої комісії за результатами розгляду скарги, встановлену статтями 70, 72 Виборчого кодексу України. У зв`язку із цим звернувся до суду за захистом своїх прав.
Після отримання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2020 у справі №520/15545/2020 безперервне засідання Харківської міської ТВК відновлено 14.11.2020 о 18:00 год., що підтверджується витягом з протоколу безперервного засідання від 14.11.2020.
Вважаючи виконаною постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 по справі №520/14980/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020 по справі №520/14982/2020, яке набрало законної сили 04.11.2020 на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 04.11.2020, у зв`язку із відсутністю будь-яких перешкод, Харківська міська територіальна виборча комісія Харківського району Харківської області 14.11.2020 року склала протокол Про результати виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області .
Разом з тим, позивач вважає, що районними у місті Харкові територіальними виборчими комісіями Харківської області постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 по справі №520/14980/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020 по справі №520/14982/2020, яке набрало законної сили 04.11.2020 на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 04.11.2020, не були виконані належним чином, а відповідачем не були виконані всі дії зі встановлення достовірних підсумків голосування виборів депутатів Харківської міської ради, тобто прийнятий передчасно, а тому протокол від 14.11.2020 року про результати виборів депутатів Харківської міської ради підлягає скасуванню.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд дійшов наступних висновків.
Виборчий кодекс України (надалі - ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно частини 1 статті 2 ВК України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.
Частиною 1 статті 20 ВК України визначено поняття виборчого процесу - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до частини 1 стаття 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з частиною 4 цієї статті дільничні виборчі комісії одночасно є суб`єктами усіх виборчих процесів, в організації і проведенні яких вони беруть участь.
Частиною 1 статті 25 ВК України встановлено, що систему територіальної організації загальнодержавних виборів складають: 1) єдиний загальнодержавний виборчий округ; 2) територіальні виборчі округи; 3) виборчі дільниці.
Відповідно до частини 2 статті 32 ВК України до виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.
Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України (ч.3 ст.32 ВК України).
Частиною 4 статті 33 ВК України встановлено, що територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
Статтею 206 ВК визначені повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів.
Зокрема, частиною 1 цієї статті встановлено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Частиною 2 цієї статті передбачено, що відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови:
1) забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів;
2) утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах;
3) надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям в частині їхньої діяльності, що стосується виборів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу;
4) реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення;
5) розглядає питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом;
6) інформує населення про зареєстрованих кандидатів у депутати у відповідних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови;
7) затверджує текст виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів та передачу їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям;
8) вирішує питання щодо використання коштів на проведення відповідних місцевих виборів, забезпечує їх цільовим використанням;
9) сприяє організації зустрічей кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови з виборцями;
10) забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, а територіальна виборча комісія, яка утворює дільничні виборчі комісії, - також печаток, штампів і передає їх відповідним дільничним виборчим комісіям, якщо Центральною виборчою комісією не встановлено інший порядок їх виготовлення;
11) заслуховує інформацію відповідних територіальних, дільничних виборчих комісій, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань, пов`язаних з підготовкою і проведенням відповідних місцевих виборів;
12) здійснює контроль за наданням списків виборців дільничними виборчими комісіями для загального ознайомлення та уточнення;
13) реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів, місцевих організацій партій - суб`єктів виборчого процесу відповідних місцевих виборів, від громадських організацій;
14) здійснює контроль за використанням коштів виборчих фондів суб`єктів виборчого процесу на відповідних місцевих виборах;
15) здійснює контроль за дотриманням встановленого цим Кодексом порядку проведення передвиборної агітації;
16) визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом;
17) встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів;
18) реєструє обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову;
19) організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом;
20) розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення;
21) забезпечує передачу на зберігання до відповідної архівної установи виборчої та іншої документації в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією;
22) здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії;
23) здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.
Як вказано вище, постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2020 у справі №520/15545/2020, зокрема, зобов`язано Харківську міську територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області продовжити дії щодо встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради з урахуванням виконання постанов Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 по справі №520/14980/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020 по справі №520/14982/2020, яке набрало законної сили 04.11.2020 на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 04.11.2020.
Харківською міською територіальною виборчою Комісією Харківського району Харківської області 14.11.2020 відновлено безперервне засідання до встановлення результатів голосування з виборів депутатів до ХМР Харківського району Харківської області та за результатами засідання складено протокол Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області від 14 листопада 2020 року Про визнання 84 кандидатів обраними депутатами Харківської міської ради VIII скликання .
Згідно змісту вказаного протоколу, станом на 14.11.2020, постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2020 у справі №520/15545/2020 є виконаною в повному обсязі. Відтак, Харківська міська територіальна виборча Комісія Харківського району Харківської області має всі підстави, право та повноваження для встановлення результатів виборів депутатів до ХМР Харківського району Харківської області.
При цьому, судом встановлено, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 05.11.2020 по справі №520/14982/2020 зобов`язано Слобідську районну у місті Харкові територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області (61001, вул. Плеханівська, 42, м. Харків, Харківський р-н, Харківська обл., ЄДРПОУ 43778130) в межах компетенції та повноважень повторно розглянути скаргу Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (адреса: 61058, Харківська обл., м. Харків, пров. Іванівський будинок 5, офіс 13, ЄДРПОУ 33900035) від 27.10.2020 року про повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 631359, 6316351, 631326, 631320, 631336, 631356, 631357, 631364, 631361, 631325, з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні.
Суд у справі № 520/14982/2020 дійшов до висновку, що Слобідською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області не дотримано вимоги ч. 2, 3 ст.70 Виборчого кодексу України в частині не повідомлення Харківської регіональної організації Політична партія Опозиційна платформа - за життя про місце, день і час проведення засідання комісії, на якому передбачається розгляд скарги за участі заявника та в порушення вимог положень п.4 ч.3 ст.37 ВК України постанови Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області №27 та №28 від 29.10.2020 не містять мотивувальних частин з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії.
Відтак, рішенням суду від 01.10.2020 зобов`язано відповідача в межах компетенції та повноважень повторно розглянути скаргу Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (адреса: 61058, Харківська обл., м. Харків, пров. Іванівський будинок 5, офіс 13, ЄДРПОУ 33900035) від 27.10.2020 року про повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 631359, 6316351, 631326, 631320, 631336, 631356, 631357, 631364, 631361, 631325, з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні.
На виконання вказаного рішення 06.11.2020 Слобідською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області прийнято постанову, якою відмовлено в задоволенні заяви про проведення перерахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 631359, 6316351, 631326, 631320, 631336, 631356,631357, 631364, 631361, 631325.
Жодних обґрунтувань постанова від 06.11.2020 не містить, з огляду на що рішення суду не може вважатись виконаним у повному обсязі.
Також, суд зазначає, що постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 у справі №520/14980/20 апеляційну скаргу кандидата у депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №7 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_2 задоволено частково та з-поміж іншого зобов`язано Шевченківську районну у місті Харкові територіальну виборчу комісію Харківської області прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів по виборчій дільниці №631138.
На виконання вказаного рішення суду комісія, згідно постанови від 08.11.2020 №20, дійшла до наступних висновків:
- протокол про підрахунок голосів дільничної виборчої комісії №631138, яким встановлено результати голосування на виборчій дільниці №631138 не скасовано, що свідчить про його юридичну чинність та обов`язковість для врахування комісією;
- протокол Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради від 29.10.2020 не скасовано в повному обсязі, а лише в частині кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Харківської регіональної організації Політичної парти ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА ЗА ЖИТТЯ по виборчій дільниці №631138, а відтак, зміна числового показника кількості голосів, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА ЗА ЖИТТЯ в бік збільшення або зменшення призведе до зміни числових показників голосів та інші виборчі списки організацій партій та узагальнюючих показників, які є правильними;
- протокол Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради від 29.10.2020 не скасовано в повному обсязі, а лише в частині кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА ЗА ЖИТТЯ по виборчій дільниці №6311138, а відтак, зміна числового показника кількості голосів, які підтримали територіальний виборчим список кандидатів у депутати від Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА ЗА ЖИТТЯ в бік збільшення або зменшення призведе до зміни числових показників голосів та інші виборчі списки організацій партій та узагальнюючих показників, які є правильними;
- протокол Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради від 29.10.2020 не має юридичного значення, і станом на час судового розгляду справи №520/14980/2020 також не мав, оскільки для встановлення результатів голосування з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області у межах усього територіального виборчого округу №7 до якого відповідно належить виборча дільниця №631138, Шевченківською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області було складено о 23 год. 47 хв. протокол Уточнений про підсумки голосування з виборю депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської область який і подавався до Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області;
- відповідно до абз. 2 ч. 10 ст. 254 Виборчого кодексу України, прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Таким чином, комісія дійшла до висновку, що з огляду на наявність у Виборчому кодексі України вищевказаної імперативної заборони та з урахуванням факту прийняття Шевченківською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області виборчої документації від дільничної виборчої комісії №631138 здійснення перерахунку голосів здійснювати перерахунок голосів по виборчій дільниці №631138 є неможливим та протиправним.
В ході розгляду справи, суд дослідив зобов`язальний характер Постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 у справі №520/14980/2020, якою однозначно визначено варіант поведінки для Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області: прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів по виборчій дільниці №631138.
З огляду на вказане, рішення суду в частині прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів по виборчій дільниці №631138 не може вважатись виконаним.
Суд зазначає, що стаття 124 Конституції України та стаття 14 КАС встановлюють, що судові рішення, зокрема, постанови та ухвали суду в адміністративних справах, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання на всій території України. Невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Відповідно до ст. 370 КАС України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Додатково суд зазначає, що у пункті 2 резолютивної частини Постанови ЦВК від 16.11.2020 №486 Про скарги Харківської регіональної організації Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 14 та 15 листопада 2020 року за №21-34-24166, №21-36/1-24320, відповідача зобов`язано забезпечити встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили.
Суд наголошує, що досліджуючи обставини справи та докази суд обмежений висновками Постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2020 року по справі №520/15545/2020, а предмет доказування у даній справі зводиться до того, що суду необхідно встановити факт врахування відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення виконання районними у місті Харкові територіальними виборчими комісіями Харківської області постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 по справі №520/14980/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020 по справі №520/14982/2020, яке набрало законної сили 04.11.2020 на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 04.11.2020.
Харківський окружний адміністративний суд в рамках цієї справи, так само як і Другий апеляційний адміністративний суд у справі №520/15545/2020, не здійснює та не має процесуальної можливості здійснити оцінку та/або переоцінку обставин і висновків рішень судів, які набрали законної сили, але може констатувати факт виконання рішень суду при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем.
Відповідно до частини 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
З огляду на встановлені судом обставини у справах №520/14982/2020, №520/14980/2020, №520/15545/2020, дійшов до висновку про визнання протиправними дій та рішення Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області щодо встановлення результатів на місцевих виборах 25.10.2020 року з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області та скасування Протоколу Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської від 14 листопада 2020 року Про результати виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області .
Відповідно до ч. 1 ст. 278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв`язку з цим заходів, встановлених законом.
Згідно ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З урахуванням викладеного, з метою захисту порушених прав та інтересів позивача суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, а саме зобов`язати Харківську міську територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області продовжити дії щодо встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради з урахуванням виконання постанов Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 по справі №520/14980/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020, на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 04.11.2020 по справі №520/14982/2020, рішення Харківського окружного адміністративного суду від 09.11.2020, на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2020 у справі №520/15545/2020, з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні.
Щодо частини позовних вимог про зобов`язання Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області забезпечити проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 631359, 631351, 631326, 631320, 631336, 631356, 631357, 631364, 631361, 631325 та № 631138 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області, з урахуванням вимог щодо складення протоколу про результати виборів, встановлених Виборчим кодексом України, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини одинадцятої статті 254 Виборчого кодексу України протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та запечатані пакети з іншими виборчими документами дільничної виборчої комісії до проведення відповідного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці територіальною виборчою комісією зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання територіальної виборчої комісії.
Відповідно до абзацу першого частини дванадцятої статті 254 Виборчого кодексу України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Суд зазначає, що зобов`язання Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області продовжити дії щодо встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради, з урахуванням виконання рішень судів, які набрали законної сили, є належним та достатнім способом захисту порушених прав позивача.
Також суд зазначає, що саме Шевченківську районну у місті Харкові територіальну виборчу комісію Харківської області (а не на відповідача) рішенням суду покладено обов`язок прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів по виборчій дільниці №631138 та всебічно сприяти виконанню рішення суду.
Таким чином, зазначена частина позовних вимог є необґрунтованою.
Частиною 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Підсумовуючи викладене вище, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Крім того, суд звертає увагу, що позивачем не сплачено судовий збір за подання до суду позовної заяви, а також на момент ухвалення рішення у справі.
Частиною 9 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 2 ст. 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Частиною 1 ст. 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Згідно з ст. 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено у 2020 році прожитковий мінімум працездатних осіб: з 1 січня 2020 року - 2102,00 гривні.
Ставка судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ч. 3 ст. 4 Закону України "Про судовий збір"), тобто 2102,00 грн.
Зі змісту позовних вимог вбачається, що позивачем заявлено поєднані вимоги немайнового характеру тобто при зверненні до адміністративного суду підлягав сплаті судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
З огляду на часткове задоволення позовних вимог та відсутність доказів на підтвердження звільнення позивача від сплати судового збору, необхідно стягнути з відповідача до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 8, 9, 77, 243-246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Харківської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (пров. Іванівський, буд.5, оф.13, м. Харків, код ЄДРПОУ 33900035) до Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (майдан Героїв Небесної Сотні, буд. 19-А, м. Харків, 61001, код ЄДРПОУ 43755071), про визнання дій, бездіяльності та рішення протиправними, скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії та рішення Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області щодо встановлення результатів на місцевих виборах 25.10.2020 року з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області та скасування Протоколу Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської від 14 листопада 2020 року Про результати виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області .
Зобов`язати Харківську міську територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області продовжити дії щодо встановлення результатів виборів депутатів Харківської міської ради з урахуванням виконання постанов Другого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2020 по справі №520/14980/2020 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020, на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 04.11.2020 по справі №520/14982/2020, рішення Харківського окружного адміністративного суду від 09.11.2020, на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 13.11.2020 у справі №520/15545/2020, з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні.
В решті позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області до Державного бюджету України (отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783, Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), Рахунок отримувача: UА908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106), судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені частиною 1 статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 278, 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом 2 днів з дня його проголошення.
Повний текст рішення складено 18.11.2020.
Суддя О.М. Тітов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2020 |
Оприлюднено | 19.11.2020 |
Номер документу | 92927638 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Тітов О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні