Рішення
від 10.11.2020 по справі 520/3427/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 листопада 2020 р. № 520/3427/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Волошина Д.А.,

за участю секретаря судового засідання - Суховарової О.А.,

представника позивача - Любченко А.П.,

представників відповідача - Кальченко Ю.О., Малік В.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

В С Т А Н О В И В :

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області, за адресою: Харківська область, м. Люботин, вул. Шкільна, буд. 54, шляхом її знеструмлення, опечатування пристроїв відключення джерел електропостачання та зобов`язання припинити використання цієї будівлі до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що в ході проведення перевірки будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області, за адресою: Харківська область, м. Люботин, вул. Шкільна, буд. 54 було встановлено, що вона експлуатується з порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Усунення зазначених порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки попередить виникнення пожежі (надзвичайних ситуацій), а у разі її виникнення обмежить розповсюдження полум`я, забезпечить оперативну ліквідацію пожежі та безпеку для життя і здоров`я людей від небезпечних чинників, у зв`язку з чим просив адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 30.03.2020 р. відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 28.04.2020 р. о 10:00 год.

Протокольною ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 29.09.2020 р. закрито підготовче провадження та справа призначена до судового розгляду по суті на 13.10.2020 р. об 11:45 год. Судове засідання було відкладено на 10.11.2020 р. о 15:00 год. у зв`язку з неприбуттям представника відповідача.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити з підстав, викладених в адміністративному позові.

Представники відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечували, згідно наданого суду відзиву на позов вказали, що Люботинською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області було усунуто частину порушень, які були зазначені в адміністративному позові. Для усунення іншої частини порушень відповідач звернувся до розпорядника бюджетних коштів - Люботинської міської ради для виділення додаткових коштів. Після асигнування вказаних коштів на казначейські рахунки відповідача останнім буде усунуто порушення, які залишилися.

При цьому, вказали, що зазначені в акті №120 від 26.06.2020 порушення не є достатньою підставою для застосування крайнього заходу реагування, адже ці порушення не здатні спричинити виникнення ризику життю та здоров`ю людей. Просив у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Суд заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали адміністративної справи, дійшов наступного висновку.

Судом встановлено, що в період з 12.12.2019 року по 13.12.2019 року Харківським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області у відповідності до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , доручення Прем`єр - міністра України від 11.12.2019 року №44205/1/1-19, наказу від 13.12.2019 року №137 Про проведення позапланових перевірок об`єктів , посвідчення на проведення перевірки від 11.12.2019 року №793, проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території та у будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області за адресою: Харківська область, м. Люботин, вул. Шкільна, буд. 54.

За результатами проведеної перевірки встановлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей і складено акт перевірки №542 від 13.12.2019 року.

Судом встановлено, що згодом, на підставі письмової заяви директора Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області, наказу про проведення позапланової перевірки об`єкта №104 від 22.06.2020 та посвідчення на проведення перевірки №220 від 25.06.2020, у зв`язку з частковим усуненням відповідачем порушень, Харківським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області в період з 25.06.2020 року по 26.06.2020 року проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території та у будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області та за результатами проведеної перевірки посадовими особами Харківського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області складено акт №120 від 26.06.2020 р. щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Також, на підставі письмової заяви директора Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області від 28.08.2020 №268 Харківським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області в період з 22.09.2020 року по 23.09.2020 року проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території та у будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області.

За результатами проведеної перевірки посадовими особами Харківського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області складено акт №149 від 23.09.2020 р. щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки та з метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в акті, Харківським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області винесено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №138 від 23.09.2020 р.

Матеріалами справи підтверджено, що у зв`язку з частковим виконанням вимог припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №138 від 23.09.2020 р. та частковим усуненням виявлених в акті №149 від 23.09.2020 р. порушень, Харківським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області в період з 09.10.2020 року по 12.10.2020 року проведена позапланова перевірка виконання вимог припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №138 від 23.09.2020 р. та додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території та у будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області.

Результати перевірки оформлені актом №233 від 12.10.2020, згідно висновків якого, під час перевірки будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області, за адресою: Харківська область, м. Люботин, вул. Шкільна, буд. 54 було встановлено, що вона експлуатується з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей та встановлено наступні порушення, які слугували підставою звернення позивача до суду, зокрема:

- будівлю не забезпечено пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд . (підтверджується відсутністю блискавкозахисту) (пункт 1.21 глави 1 розділу ІV ППБУ);

- не передбачено другий евакуаційний вихід з другого навчального корпусу ЗОШ (п.2.23, глави 2, розділу ІІІ ППБУ).

Вирішуючи спір по суті суд зазначає, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року № 877-V (надалі - Закон № 877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно п. 4 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Згідно ч. 7 ст. 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Частиною 4 статті 4 Закону № 877-V визначено, що виключно законами встановлюються вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.

Відповідно до пунктів 1, 4 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є зокрема недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами та нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.

Згідно ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до частини 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно підпункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Отже, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

За таких обставин, аналізуючи вищезазначені норми законодавства, суд приходить до висновку, що захід реагування у вигляді повного зупинення будівництва (робіт) є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Як зазначалось судом вище, в ході позапланової перевірки, проведеної в період з 09.10.2020 року по 12.10.2020 року, встановлено, що будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області, за адресою: Харківська область, м. Люботин, вул. Шкільна, буд. 54, експлуатуються з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей та встановлено порушення, зокрема: будівлю не забезпечено пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів та не передбачено другий евакуаційний вихід з другого навчального корпусу ЗОШ.

Суд зазначає, порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Законом №877 не визначені, отже віднесення до зазначеної категорії є оцінкою суб`єкта владних повноважень, а тому, в кожному окремому випадку суб`єкт владних повноважень має визначати чи створюють виявлені порушення дійсну реальну загрозу життю та здоров`ю людей у взаємозв`язку із встановленими обставинами, що мають значення для вирішення даного питання.

У контексті спірних правовідносин, загрозу життю та здоров`ю людей створюють такі порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, які можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища (пункт 32 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Саме такі порушення вимагають вжиття заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Суд зазначає, що в даному випадку виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної та техногенної безпеки (будівлю не забезпечено пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів та не передбачено другий евакуаційний вихід з другого навчального корпусу ЗОШ) самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж. Вказані порушення самостійно (без вирішального впливу іншого заздалегідь непередбачуваного, невідворотного та нездоланного фактору) не здатні спричинити виникнення ризику життю та здоров`ю людей.

Суд зауважує, що ці порушення не існували тривалий час, що підтверджується долученим до матеріалів справи приписом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №56 від 13.02.2019, в якому станом на 13.02.2019 відсутні порушення щодо не забезпечення будівлі пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів та відсутності другого евакуаційного виходу з другого навчального корпусу ЗОШ, що свідчить про належну поведінку відповідача щодо усунення виявлених порушень. (а.с.190-193).

При чому, як встановлено судом, за замовленням Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області розроблено робочий проект для улаштування блискавкозахисту будівель школи №10/86н-2020-БЗ, який наявний в матеріалах справи (а.с.130-136).

Відповідно до зведеного кошторисного розрахунку вартості об`єкта будівництва, улаштування блискавкозахисту будівель Люботинської ЗОШ №4 становить 650,67480. Згідно листа на адресу Міського голови Люботинської міської ради від 08.09.2020 №01-30/1488, відповідач просить на виконання припису №531 від 13.12.2019 р. виділити додатково кошти для виконання послуг з улаштування блискавкозахисту будівель Люботинської ЗОШ №4.

За таких обставин, відповідачем вживаються дії на усунення вищевказаного порушення.

Крім того, суд зауважує, що Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 28.05.2012 року № 640 Про прийняття міжнародних та європейських, нормативних документів як національних нормативних документів методом підтвердження , як національні нормативні документи прийнято: ДСТУ ЕN 62305-1:2012, ДСТУ EN 62305-2:2012, ДСТУ EN 62305-3:2012, ДСТУ EN 62305-4:2012. У визначених ДСТУ відсутній перелік будівель і споруд, які підлягають обов`язковому обладнанню системою блискавкозахисту. При цьому згідно цих нормативних документів необхідність обладнання будівель системами блискавкозахисту визначається тільки розрахунковим методом.

Вказане також підтверджується листом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області №3736 від 30.10.2020, наявного в матеріалах справи, відповідно до якого позивач вказав, що для визначення, необхідності обладнання будівлі Люботинської загальноосвітньої школи І-І.ІІ ступенів № 4 Люботинської міської ради Харківської області, за адресою: м. Люботин, вуя. Шкільна, 54, системою блискавкозахисту необхідне проведення відповідного розрахунку.

Жодних доказів проведення вказаних розрахунків відповідачем до матеріалів справи не надано, у зв`язку з чим доводи щодо не забезпечення відповідачем будівлі пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд є не підтвердженими та необґрунтованими.

Беручи до уваги принцип пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи, враховуючи вчинення відповідачем дій на усунення порушення, не здатність порушень самостійно спричинити виникнення пожеж чи ризику життю та здоров`ю людей, суд дійшов висновку, що відсутня необхідність у примусовому порядку застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області, за адресою: Харківська область, м. Люботин, вул. Шкільна, буд. 54, шляхом її знеструмлення, опечатування пристроїв відключення джерел електропостачання та зобов`язання припинити використання цієї будівлі до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи вищезазначене, суд вважає вимоги позивача необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, код 38631015) до Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Люботинської міської ради Харківської області (вул. Шкільна, буд. 54, м. Люботин, Харківський район, Харківська область, 62433, код 24334303) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - залишити без задоволення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст судового рішення складено 18 листопада 2020 року.

Суддя Д.А. Волошин

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2020
Оприлюднено20.11.2020
Номер документу92927690
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/3427/2020

Рішення від 10.11.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Рішення від 10.11.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 22.07.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 28.04.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні