ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2020 року м. Житомир справа № 240/3602/20
категорія 109020000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі: судді Чернової Г.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Керівника Бердичівської місцевої прокуратури до Краснопільської сільської ради Чуднівського району Житомирської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Краснопільська загальноосвітня школа 1-3 ступенів Краснопільської сільської ради Чуднівського району Житомирської області про зобов`язання вжити заходів,
встановив:
Керівник Бердичівської місцевої прокуратури звернувся до суду із вказаним позовом в інтересах держави та просить зобов`язати Краснопільську сільську раду Житомирської області вжити заходів для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, загальною орієнтовною площею 3,4 га, яку використовує Краснопільська загальноосвітня школа 1-3 ступенів Краснопільської сільської ради Чуднівського району Житомирської області для розміщення та обслуговування будівель і споруд навчального закладу та знаходиться в адміністративно-територіальних межах Краснопільської сільської ради Чуднівського району Житомирської області.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що у Краснопільської сільської ради Чуднівського району Житомирської області, документи, які посвідчують право власності на земельну ділянку 3,4 га, яка знаходиться в її користуванні відсутні. За результатами моніторингу відомостей Публічної кадастрової карти України підтверджено, що на даний час питання щодо розробки земельно-технічної документації залишається не вирішеним, правовстановлюючі документи на земельну ділянку Краснопільської сільської ради Чуднівського району Житомирської області станом на цей час не розроблено та не видано.
З огляду на викладене, позивач вважає, що бездіяльність відповідача, яка виразилась у неоформлені правовстановлюючих документів на земельну ділянку, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, що може призвести до негативних наслідків, у зв`язку з цим він звернувся до суду.
Ухвалою суду від 03 квітня 2020 року відкрито провадження у справі.
Від позивача 29 вересня 2020 року надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності, проти позовних вимог не заперечує.
Від представника відповідача 07 липня 2020 року надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Зважаючи на викладене та керуючись приписами частини 3 статті 194, частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе провести розгляд справи у порядку письмового провадження за наявними у матеріалах справи доказами.
Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до наступного висновку.
Судом встановлено, що Краснопільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Краснопільської сільської ради відповідно до рішення № 188 дев`ятої сесії VII скликання Чуднівської районної ради від 23 грудня 2016 є закладом загальної середньої освіти, що належить до комунальної власності Краснопільської сільської ради. Відповідно до наказу начальника відділу освіти Чуднівської районної державної адміністрації від 03.01.2017 № 2, з балансу відділу освіти передано у комунальну власність Краснопільської сільської ради рухоме і нерухоме майно, що закріплене за Краснопільською загальноосвітньою школою на правах оперативного управління. Краснопільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів згідно статуту знаходиться за адресою: вулиця Центральна, 2 у с. Краснопіль Чуднівського району Житомирської області, однак фактично розташована по вул. Центральній, 19 у с. Краснопіль.
Згідно даних державної статистичної звітності форми 6-зем, станом на 01.01.2016 за Краснопільською ЗОШ І-ІІІ ступенів рахується земельна ділянка загальною площею 3,4 га, з якої 2,4 га - землі сільськогосподарського призначення та 1,0 га - землі громадської забудови. Відомості про вказану земельну ділянку у Державний земельний кадастр шляхом відкриття Поземельної книги не вносились, кадастровий номер ділянці не присвоювався, Державний акт на право постійного користування землею у відділі не реєструвався та не видавався (лист відділу у Чуднівському районі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області).
Відповідно до інформації Краснопільської сільської ради Чуднівського району від 04.02.2020 № 109/03-30, питання про виділення земельної ділянки під Краснопільською ЗОШ І-ІІІ ступенів на розгляд сесії сільської ради не виносились, відповідні рішення не приймались, землевпорядна документація не виготовлялась.
Позивач вважає, що бездіяльність відповідача, яка виразилась у неоформлені правовстановлюючих документів на земельну ділянку, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, що може призвести до негативних наслідків, у зв`язку з цим він звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з положеннями ст.14 Конституції України земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч.1 ст. 92 ЗК України).
Згідно з п. "а" ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Стаття 125 Земельного кодексу України передбачає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
З наведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.
Відповідно до довідки з державної статистичної звітності у користуванні Краснопільської середньої школи станом на 01.01.2016 перебуває земельна ділянка загальною площею 3,4 га, з якої 2,4 га - землі сільськогосподарського призначення та 1,0 га - землі громадської забудови.
Разом з тим, правовстановлюючі документи на вищевказану земельну ділянку, що перебуває у користуванні загальноосвітнього закладу не виготовлені.
Вказаний факт сторонами не заперечувався.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити наступне, правовий статус вказаного закладу дошкільної освіти визначено у статуті Краснопільської ЗОШ, що затверджений рішенням сесії Краснопільської сільської ради №34 від 22.02.2017 та схвалено на засіданні педагогічної ради від 30.01.2017.
Згідно п. 1.2 Статуту Краснопільської ЗОШ І-ІІІ ступенів, навчальний заклад є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки, печатку, штамп, бланки, символіку та ідентифікаційний номер.
Відповідно до п. 1.5 Статуту, Краснопільської ЗОШ І-ІІІ ступенів, головною метою школи є здобуття повної загальної середньої освіти.
Згідно п.п. 7.1, 7.2 Статуту, управління закладом здійснюється відділом освіти та його засновником (власником) Краснопільською сільською радою. Керівництво закладом здійснює його директор, який призначається па посаду та звільняється з посади відповідним органом управління освітою згідно із законодавством.
Пунктом 8.3 Статуту визначено, що фінансування закладу здійснюється його засновником (власником) або уповноваженим органом відповідно до законодавства.
Відповідно до п.п. 8.1, 8.2. Статуту, матеріально - технічна база школи включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності. Майно, що закріплене за закладом, належить закладу на правах оперативного управління.
Згідно ст.17 Закону України "Про місцеве самоврядування" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
У статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.
У положеннях п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Пунктами 20, 21 частини 1 статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування" також визначено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються в установленому законом порядку питання щодо вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; призначення і звільнення їх керівників та вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин
При цьому, у ч.ч.1, 2 ст.80 Закону України "Про освіту" зазначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Відповідно до ч.1 ст.38 Закону України "Про дошкільну освіту" матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Краснопільська ЗОШ має перебувати у неї на праві постійного користування.
Згідно ст.ст.124-126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
У ст.12 Земельного кодексу України визначені повноваження місцевих рад у галузі земельних відносин до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Земельним кодексом України або за результатами аукціону.
Відповідно до ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб. Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений у ст.123 Земельного кодексу України.
Відповідно до ст.92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.
На даний час, докази реєстрації права постійного користування земельною ділянкою дошкільним навчальним закладом відсутні.
Таким чином, на момент звернення позивача до суду Краснопільська сільська рада як орган місцевого самоврядування не виконала покладені на неї повноваження та не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться заклад дошкільної освіти, чим допустила протиправну бездіяльність.
Частиною 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Керівника Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави підлягають задоволенню.
Згідно з ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
З огляду на викладене судовий збір, сплачений позивачем, не відшкодовується за рахунок відповідача.
Керуючись статтями 9, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
вирішив:
Адміністративний позов Керівника Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави (вул. Вінницька, 23, м. Бердичів, Житомирська область, 13300, РНОКПП/ЄДРПОУ: 02909950) до Краснопільської сільської ради Житомирської області (вул. Центральна, 1, Краснопіль, Чуднівський район, Житомирська область, 13264 РНОКПП/ЄДРПОУ: 04345078), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Краснопільська загальноосвітня школа 1-3 ступенів Краснопільської сільської ради Чуднівського району Житомирської області (вул. Центральна, 2, Краснопіль, Чуднівський район, Житомирська область, 13264 РНОКПП/ЄДРПОУ: 22067602) про зобов`язання вжити заходи - задовольнити.
Зобов`язати Краснопільську сільську раду Житомирської області вжити заходів для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, загальною орієнтовною площею 3,4 га, яку використовує Краснопільська загальноосвітня школа 1-3 ступенів Краснопільської сільської ради Чуднівського району Житомирської області для розміщення та обслуговування будівель і споруд навчального закладу та знаходиться в адміністративно-територіальних межах Краснопільської сільської ради Чуднівського району Житомирської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Г.В. Чернова
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 92954113 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні