СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 листопада 2020 року Справа № 480/3215/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Опімах Л.М.,
розглянувши за правилами спрощеного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/3215/20 за позовом підприємства об`єднання громадян (релігійної організації профспілки) Агро-Сумщина громадської організаціх Спілка інвалідів Жага життя до Державного кадастрового реєстратора Відділу Держгеокадастру у Краснопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області Кузіна Олександра Вікторовича про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
21 травня 2020 року позивач звернувся до суду з позовом, мотивуючи позовні вимоги тим, що 14.11.2019 звернувся з заявою про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру до Державного кадастрового реєстратора Відділу Держгеокадастру у Краснопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області Кузіна О.В. 19.11.2019 відповідач прийняв рішення № РВ-5900881912019 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.
Підставою відмови вказав невідповідність поданих документів вимогам законодавства, а саме відсутність дозволу органу виконавчої влади, або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення відповідної документації з землеустрою.
Позивач вважає таке рішення протиправним, просить його скасувати та зобов`язати відповідача повторно розглянути його заяву про внесення відомостей ( змін до них) до Державного земельного кадастру. В обгрунтування вимог зазначив, що ще у 2018 році у відповідності ч.3 ст. 123 Земельного кодексу України отримав право на розроблення проекту землеустрою.
На підставі договору з інженером-землевпорядником №71/18 від 21.11.2018 року розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з цільовим призначенням: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель запасу, яка знаходиться на території Краснопільської селищної територіальної громади ради Краснопільського району Сумської області в с. Тур`я.
Експертом державної експертизи Гордієнко І.М. наданий висновок про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 27.03.2019 року № 372/82-19, відповідно до якого проект землеустрою щодо відведення у земельної ділянки з цільовим призначенням: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель запасу, яка знаходиться на території Краснопільської селищної територіальної громади ради Краснопільського району Сумської області в с. Тур`я, відповідає вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою.
Відповідно до ч.3 ст. 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.
Згідно з ч. 6 ст. 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" підставами для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є:
-розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;
-подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;
-невідповідність поданих документів вимогам законодавства;
-знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Відповідно до ч.3 ст. 5 Закону України "Про державний земельний кадастр" порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.
Згідно з п. 74-1 Постанови КМУ «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» від 17 жовтня 2012 р. № 1051 у разі коли підставою для відмови у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру є невідповідність поданих документів вимогам законодавства, Державний кадастровий реєстратор у рішенні про відмову зазначає відомості, що виявлені у поданих документах та свідчать про їх невідповідність вимогам законодавства з посиланням на нормативно-правовий акт та його положення, з якими виявлено невідповідність поданих документів.
У п. 8 висновку експерта державної експертизи землевпорядної документації № 72/82-19 від 27.03.2019 р. зазначено, що проект землеустрою відповідає земельному законодавству, та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам. При цьому при здійсненні реєстраційних дій на підставі тієї ж самої документації кадастровий реєстратор зазначив про те, що документація не відповідає нормам законодавства.
Тобто посадові особи одного і того ж виконавчого органу надають висновки (рішення) які повністю суперечать один одному .
Відповідно до п. 5 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Відмовляючи у реєстрації земельної ділянки в звязку з відсутністю тільки рішення, як підстави для формування земельної ділянки реєстратор порушив ч.3 ст. 123 Земельного кодексу України, де зазначено, що підставою у формуванні може бути «мовчазна згода» .
Частиною 3 ст. ст. 123 Земельного кодексу України, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання відповідний орган не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу.
Запроваджений вказаними нормами принцип мовчазної згоди, надає особі, яка звернулась за наданням дозволу на розробку проекту землеустрою та не отримала у визначений законом строк рішення, такі ж права, які має особа, яка це рішення отримала. При цьому ні Земельний кодекс, ні інші закони не визначають різних алгоритмів дій для таких осіб, ніж ті, які визначені у статті 24 Закону "Про державний земельний кадастр".
Відповідач подав відзив на позов, в якому проти задоволення позовних вимог заперечив, вказав, що у жовтні 2018 року позивач звертався до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області із заявою (клопотанням) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування орієнтовною площею 56.2 га для ведення садівництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Тур`янської сільскої ради Краснопільського району Сумської області. 21.03.2019 позивачу було відмовлено у задоволенні заяви. Відмову позивач оскаржив до суду і рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 21.10.2019 у справі №480/2894/19 в задоволенні позову відмовлено.
У листопаді 2019 року позивач звернувся до відповідача із заявою про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. Державним кадастровим реєстратором у задоволенні заяви відмовлено, оскільки відсутній дозвіл органу виконавчої влади, або органу місцевого самоврядування щодо надання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою, про що 19.11.2019 прийняте рішення РВ-5900881912019. Вказане рішення грунтується на вимогах закону.
Так, відповідно до п.5 Постанови КМУ №1051 від 17.10.2012 Про затвердження порядку ведення державного земельного кадастру ( далі - Порядок №1051) до складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком.
Згідно із статтею 79-1 Земельного Кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі, земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Відповідно до ст.23 Закону України Про державний земельний кадастр підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру є документація із землеустрою. Документація із землеустрою повинна відповідати вимогам ст. 26 Закону Про землеустрій .
Відповідно до Порядку №1051 Державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє:
1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку;
2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.
За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує серед іншого
приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77 - 85 цього Порядку в разі:
- невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 цього пункту;
- розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини;
- розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;
- подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.
Пунктом 67 Порядку №1051 передбачено, що внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.
Забороняється вимагати для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених Законом України "Про Державний земельний кадастр".
Документи, які є підставою для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам:
текст документів має бути написаний розбірливо;
документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст;
документи мають відповідати вимогам Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.
У відповідності до абз.4 ч.6 ст.24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" позивачу було відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) про земельну ділянку у зв`язку з відсутністю дозволу органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постіне користування площею 48,5000 га.
Дослідивши письмові матеріали справи, суд вважає за необхідне в задовленні позову відмовити, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 19.11.2019 Державним кадастровим реєстратором Відділу Держгеокадастру у Краснопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області Кузіним О.В. прийняте рішення № РВ-5900881912019 про відмову підприємству об`єднання громадян (релігійної організації профспілки) Агро-Сумщина громадської організаціх Спілка інвалідів Жага життя у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. Підставою для відмови вказано невідповідність поданих документів законодавству, а саме відсутній дозвіл органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо надання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою. ( а.с.9)
Суд не вбачає підстав для скасування цього рішення, вважає, що рішення відповідає критеріям, визначеним у ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, з огляду на таке.
Законом України "Про державний земельний кадастр" визначено, що державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Статтею 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" визначений порядок державної реєстрації земельної ділянки:
Зокрема, згідно частини 3 ст. 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.
Відповідно до частини 4 статті 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:
заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;
оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.
Відповідно до п. 69 Порядку № 1051 внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється за заявою згідно з додатком 12 замовника документації із землеустрою та оцінки земель або її розробника від імені замовника.
Частиною 5 статті 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" визначено, що державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви:
перевіряє відповідність документів вимогам законодавства;
за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.
Згідно частини 6 статті 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" підставами для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є:
-розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;
-подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;
-невідповідність поданих документів вимогам законодавства;
-знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Відповідно ч. 3 ст. 5 Закону України "Про державний земельний кадастр" порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.
Відповідно до Порядку №1051 Державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє:
1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку;
2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.
За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує серед іншого
приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77 - 85 цього Порядку в разі:
- невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 цього пункту;
- розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини;
- розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;
- подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.
Пунктом 67 Порядку №1051 передбачено, що внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.
Забороняється вимагати для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених Законом України "Про Державний земельний кадастр".
Документи, які є підставою для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам:
текст документів має бути написаний розбірливо;
документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст;
документи мають відповідати вимогам Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.
У відповідності до абз.4 ч.6 ст.24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" позивачу було відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) про земельну ділянку у зв`язку з відсутністю дозволу органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постіне користування площею 48,5000 га.
Судом встановлено, що дозвіл органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування позивачу не надавався, відсутність такого дозволу визнає і сам позивач, проте посилаючись на приписи ч.3 ст. 123 Земельного кодексу України, зазначає, що отримав право на розроблення проекту землеустрою за принципом мовчазної згоди, який надає особі, яка звернулась за наданням дозволу на розробку проекту землеустрою та не отримала у визначений законом строк рішення, такі ж права, які має особа, яка це рішення отримала.
Однак, суд вважає, що позивач не набув права на розробку проекту землеустрою за принципом мовчазної згоди. Так, зазначене питання вже досліджувалось судом в ході розгляду справи №480/2894/19 за позовом цього ж позивача до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про зобов`язання розглянути питання про затвердження проекту землеустрою стосовно вказаної вище земельної ділянки. У задоволенні позову відмовлено, а судовим рішенням встановлено, що на заяву позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області 08.11.2019 прийняте рішення про відмову у наданні дозволу ( а.с.25-27).
Відповідно до ч.4 ст.78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Таким чином, суд приходить до висновку про правомірність прийнятого відповідачем рішенням, що є підставою для відмови у заовленні позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову підприємства об`єднання громадян (релігійної організації профспілки) Агро-Сумщина громадської організаціх Спілка інвалідів Жага життя ( код ЄДРПОУ 41414368, вул.Дорошенка,48, смт.Краснопілля, Сумська область, 42400) до Державного кадастрового реєстратора Відділу Держгеокадастру у Краснопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області Кузіна Олександра Вікторовича ( пр.Шкільний,1, смт.Краснопілля, Сумська область, 42400) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Л.М. Опімах
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 92955581 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Л.М. Опімах
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні