Постанова
від 19.11.2020 по справі 400/2470/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 листопада 2020 р.м.ОдесаСправа № 400/2470/19 Головуючий в 1 інстанції: Мельник О.М.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Вербицької Н.В.,

суддів - Джабурії О.В.,

- Кравченка К.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 28 квітня 2020 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНС СЕРВІС МК» до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А :

08 серпня 2019 року ТОВ Транс Сервіс МК звернулось до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просило визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:

- №1191181/42659885 від 11.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладне" №278 від 02.05.2019;

- №1191182/42659885 від 11.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №279 від 02.05.2019;

- №1191180/42659885 від 11.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №280 від 02.05.2019;

- №1191179/42659885 від 11.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної ,№281 від 02.05.2019;

- №1191183/42659885 від 11.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №282 від 02.05.2019;

- №1191867/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №184 від 02.05.2019;

- №1191870/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №187 від 03.05.2019;

- №1191869/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №188 від 03.05.2019;

- №1191872/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №189 від 04.05.2019;

- №1191868/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №190 від 04.05.2019;

- №1191871/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №191 від 05.05.2019;

- № 1191878/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 192 від 07.05.2019р;

- №1191876/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №193 від 07.05.2019;

- №1191875/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №194 від 07.05.2019;

- №1191877/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №195 від 08.05.2019;

- №1191873/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №196 від 09.05.2019;

- №1191880/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної 1 №197 від 09.05.2019;

- №1191881/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №284 від 10.05.2019;

- №1191874/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №285 від 10.05.2019;

- №1191879/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №286 від 10.05.2019;

- №1191883/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №287 від 11.05.2019;

- №1191885/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №288 від 13.05.2019;

- №1191888/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №289 від 13.05.2019;

- №1191882/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №290 від 13.05.2019;

- №1191886/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №292 від 14.05.2019;

- №1191889/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №293 від 14.05.2019;

- №1191884/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №294 від 14.05.2019;

- №1191887/42659885 від 12.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №295 від 15.05.2019.

Позовна заява також містить вимогу зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати вказані податкові накладні, що складені ТОВ ТРАНС СЕРВІС МК , в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання.

В обґрунтування позовних вимог ТОВ "Транс Сервіс МК" зазначає, що ним у встановленому законодавством порядку, складено та направлено до контролюючого органу податкові накладні, реєстрація яких необґрунтовано зупинена комісією ГУ ДФС у Миколаївській області. Позивач зазначає, що ним до контролюючого органу подані всі документи на підтвердження здійснення господарських операцій, однак не зважаючи на подані документи, комісією ДФС прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних з загальних підстав.

ГУ ДФС у Миколаївській області та ДФС України надали ідентичні відзиви на позовну заяву, в яких зазначили, що рішеннями комісії ДФС обґрунтовано відмовлено позивачу в реєстрації податкових накладних, у зв`язку із ненаданням платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, акти приймання - передачі товарів, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків, що є порушенням вимог, встановлених п.14 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 28 квітня 2020 року адміністративний позов ТОВ ТРАНС СЕРВІС МК задоволено в повному обсязі.

Не погодившись із прийнятим рішенням, ГУ ДПС України у Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог. Зокрема апелянт зазначає, що суд першої інстанції не взяв до уваги, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної стало ненадання платником податків на розгляд комісії необхідних первинних та розрахункових документів, банківських виписок з особового рахунку тощо. Крім того, апелянт зазначає, що з нього безпідставно стягнуто судовий збір.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.

Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2020 року замінено відповідачів у справі - Державну фіскальну службу України на її правонаступника - Державну податкову службу України, Головне управління Державної фіскальної служби у Миколаївській області на його правонаступника - Головне управління Державної податкової служби у Миколаївській області.

Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлені та з матеріалів справи вбачаються наступні обставини.

ТОВ ТРАНС СЕРВІС МК (код ЄДРПОУ 42659885) з 30.11.2018 року зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, основним видом діяльності якого є неспеціалізована оптова торгівля код (КВЕД 46.90).

На підставі договору купівлі-продажу №60328436 від 01.05.2019р. укладеного із ДП Сантрейд (продавець), договору поставки №12/04/01 від 12.05.2019р. укладеного із ПП Люкс-Ойл (продавець), договору №15/02-2019, укладеного із ТОВ Оілпродакшен (продавець) та договору поставки №25/03-19 від 25.03.2019 року укладеного із ТОВ Торговий дім Біотрейд , позивач (покупець) придбав лушпиння соняшника подрібнене, про що підтверджується: видатковою накладною №0003330727 від 01.05.2019р., видатковою накладною №386 від 30.04.2019р., видатковою накладною №207 від 01.05.2019р. та видатковою накладною №119 від 01.05.2019р.

В подальшому, придбаний товар був реалізований позивачем контрагентам-покупцям.

На підставі договору №18/03-19 від 18.03.2019р. та специфікацій №1, №2, ТОВ ТРАНС СЕРВС МК поставляло, а ТОВ ЕФЕСТО-МК приймало у власність подрібнене лушпиння соняшника: кількістю 27,120т та вартістю 67800,00 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000278 від 02.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000278 від 02.05.2019р., товарно-транспортна накладна №278 від 02.05.2019р., банківська виписка; кількістю 19,280т та вартістю 48200,00 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000279 від 02.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000279 від 02.05.2019р., товарно-транспортна накладна №279 від 02.05.2019р., банківська виписка; кількістю 23,820т вартістю 59550,00 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000280 від 02.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000280 від 02.05.2019р., товарно-транспортна накладна від 02.05.2019р., банківська виписка; кількістю 19,320 т вартістю 48300,00 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000281 від 02.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000281 від 02.05.2019р., товарно-транспортна накладна №281 від 02.05.2019р., банківська виписка; кількістю 22,160т вартістю 55400,00 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000282 від 02.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000282 від 02.05.2019р., товарно-транспортна накладна №282 від 02.05.2019р., банківська виписка.

За результатами відповідних господарських операцій позивачем складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні, реєстрація яких контролюючим органом була зупинена: податкова накладна №278 від 02.05.2019р.; податкова накладна №279 від 02.05.2019р.; податкова накладна №280 від 02.05.2019р.; податкова накладна №281 від 02.05.2019р.; податкова накладна №282 від 02.05.2019р.

На підставі договору постачання товарів №31/01/19 від 31.01.2019р. укладеного із ПП Будмеханізація (продавець), договору поставки №12/04/01 від 12.05.2019р. укладеного із ПП Люкс-Ойл (продавець), договору №15/02-2019 від 15.02.2019р. укладеного із ТОВ Оілпродакшен (продавець), Позивач (покупець) придбав подрібнене лушпиння соняшника, про що свідчать: видаткова накладна №107 від 03.05.2019р., видаткова накладна №108 від 05.05.2019р., видаткова накладна №114 від 07.05.2019р., видаткова накладна №115 від 08.05.2019р., видаткова накладна №116 від 10.05.2019р., видаткова накладна №117 від 11.05.2019р., видаткова накладна №118 від 14.05.2019р., видаткова накладна №385 від 29.04.2019р., видаткова накладна №210 від 03.05.2019р., видаткова накладна №211 від 03.05.2019р., видаткова накладна №212 від 04.05.2019р., видаткова накладна №213 від 06.05.2019р., видаткова накладна №214 від 07.05.2019р., видаткова накладна №217 від 09.05.2019р., видаткова накладна №216 від 09.05.2019р., видаткова накладна №218 від 10.05.2019р., видаткова накладна №219 від 11.05.2019р., видаткова накладна №221 від 13.05.2019р., видаткова накладна №220 від 12.05.2019р., видаткова накладна №222 від 14.05.2019р., видаткова накладна №223 від 14.05.2019р., видаткова накладна №225 від 14.05.2019р.

В подальшому, придбаний товар був реалізований позивачем контрагентам-покупцям. На підставі договору №068/19 від 01.02.2019р. та додаткової угоди №5 від 30.04.2019р., ТОВ ТРАНС СЕРВІС МК поставляло, а ПАТ Ватутінський комбінат вогнетривів приймало у власність подрібнене лушпиння соняшника: кількістю 20,940т та вартістю 59260,20 грн., про що свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000184 від 02.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000184 від 02.05.2019р., товарно-транспортна накладна №112 від 02.05.2019р., банківська виписка; кількістю 21,400т та вартістю 60562,00 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000187 від 03.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000187 від 03.05.2019р., товарно-транспортна накладна №113 від 03.05.2019р., банківська виписка; кількістю 19,320т вартістю 54675,60 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000188 від 03.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000188 від 03.05.2019р., товарно-транспортна накладна №114 від 03.05.2019р., банківська виписка; кількістю 20,160т вартістю 57052,80 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000189 від 04.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000189 від 04.05.2019р., товарно-транспортна накладна №115 від 04.05.2019р., банківська виписка; кількістю 19,640т вартістю 55581,20 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000190 від 04.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000190 від 04.05.2019р., товарно-транспортна накладна №.116 від 04.05.2019р., банківська виписка; кількістю 15,600т вартістю 44148,00 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-000019І від 05.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000191 від 05.05.2019р., товарно-транспортна накладна №117 від 05.05.2019р., банківська виписка; кількістю 20,080т вартістю 56826,40 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000192 від 07.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000192 від 07.05.2019р., товарно-транспортна накладна №119 від 07.05.2019р., банківська виписка; кількістю 14,920т вартістю 42223,60 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000193 від 07.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000193 від 07.05.2019р., товарно-транспортна накладна №120 від 07.05.2019р., банківська виписка; кількістю 18,000т вартістю 50940,00 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000194 від 07.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000194 від 07.05.2019р., товарно-транспортна накладна №118 від 07.05.2019р., банківська виписка; кількістю 20,400т вартістю 57732,00 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000195 від 08.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000195 від 08.05.2019р., товарно-транспортна накладна №121 від 08.05.2019р., банківська виписка; кількістю 15,080т вартістю 42676,40 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000196 від 09.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000196 від 09.05.2019р., товарно-транспортна накладна №122 від 09.05.2019р., банківська виписка; кількістю 13,260т вартістю 37525,80 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000197 від 09.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000197 від 09.05.2019р., товарно-транспортна накладна №123 від 09.05.2019р., банківська виписка; кількістю 20,060т вартістю 56769,80 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000284 від 10.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000284 від 10.05.2019р., товарно-транспортна накладна №124 від 09.05.2019р., банківська виписка; кількістю 22,340т вартістю 63222,20 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000285, видаткова накладна №РН-0000285 від 10.05.2019р., товарно-транспортна накладна №125 від 10.05.2019р., банківська виписка; кількістю 20,580т вартістю 58241,40 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000286 від 10.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000286 від 10.05.2019р., товарно-транспортна накладна №126 від 10.05.2019р., банківська виписка; кількістю 16,420т вартістю 46468,60 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000287 від 11.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000287 від 11.05.2019р., товарно-транспортна накладна №127 від 11.05.2019р., банківська виписка; кількістю 20,180т вартістю 57109,40 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000288 від 13.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000288 від 13.05.2019р., товарно-транспортна накладна №130 від 13.05.2019р., банківська виписка; кількістю 16,860т вартістю 47713,80 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000289 від 13.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000289 від 13.05.2019р., товарно-транспортна наклади №129 від 12.05.2019р., банківська виписка; кількістю 12,160т вартістю 34412,80 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000290 від 13.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000290 від 13.05.2019р., товарно-транспортна накладна №128 від 12.05.2019р., банківська виписка; кількістю 14,540т вартістю 41148,20 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000292 від 14.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000292 від 14.05.2019р., товарно-транспортна накладна №132 від 14.05.2019р., банківська виписка; 1 кількістю 15,100т вартістю 42733,00 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000293 від 14.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000293 від 14.05.2019р., товарно-транспортна накладна №133 від 14.05.2019р., банківська виписка; кількістю 14,260т вартістю 40355,80 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000294 від 14.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000294 від 14.05.2019р., товарно-транспортна накладна №131 від 14.05.2019р., банківська виписка; кількістю 16,200т вартістю 45846,00 грн., про свідчать: рахунок-фактура №СФ-0000295 від 15.05.2019р., видаткова накладна №РН-0000295 від 15.05.2019р., товарно-транспортна накладна №134 від 14.05.2019р., банківська виписка.

За результатами відповідних господарських операцій позивачем складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні, реєстрація яких контролюючим органом зупинена: №278 від 02.05.2019р.; №279 від 02.05.2019р.; №280 від 02.05.2019р.; №281 від 02.05.2019р.; №282 ; від 02.05.2019р. №184 від 02.05.2019р.; №187 від 03.05.2019р.; №188 від 03.05.2019р.; №189 від 04.05.2019р.; №190 від 04.05.2019р.; №191 від 05.05.2019р.; №192 від 07.05.2019р.; №193 від 07.05.2019р.; №194 від 07.05.2019р.; №195 від 08.05.2019р.; №196 від 09.05.2019р.; №197 від 09.05.2019р.; №284 від 10.05.2019р.; №285 від 10.05.2019р.; №286 від 10.05.2019р.; №287 від 11.05.2019р.; №288 від 13.05.2019р.; №289 від 13.05.2019р.; №290 від 13.05.2019р.; №292 від 14.05.2019р.; №293 від 14.05.2019р.; №294 від 14.05.2019р.; №295 від 15.05.2019р. В усіх квитанціях (направлення податкових накладних на реєстрацію) зазначена підстава для зупинення реєстрації ПН: Відповідно до п. 201.16 cm. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та /або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПП/РК в ЄРПН . 07.06.2019 року та 19.06.2019 року позивачем направлено до податкового органу пояснення та копії документів, на підтвердження здійснення господарських операцій.

Рішеннями комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, або відмову в такій реєстрації: рішення № 1191182/42659885 від 11.06.2019 року; рішення № 1191181/42659885 від 11.06.2019 року; рішення № 1191180/42659885 від 11.06.2019 року; рішення № 1191179/42659885 від 11.06.2019 року; рішення № 1191183/42659885 від 11.06.2019 року, рішення № 1191867/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191870/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191869/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191872/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191868/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191871/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191878/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191876/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191875/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191877/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191873/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191880/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191881/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191874/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191879/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191883/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191885/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191888/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191882/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191886/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191889/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191884/42659885 від 12.06.2019 року; рішення № 1191887/42659885 від 12.06.2019 року,

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив того, що на розгляд відповідачу позивачем надавались необхідні первинні документи, які стосуються поставки товару та підтверджують здійснення господарських операцій, а у відповідача були відсутні законні підстави для зупинення реєстрації податкових накладних та в подальшому для відмови у їх реєстрації.

Судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції на підставі наступного.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Нова редакція пункту 201.16 статті 201 ПК України викладена на підставі Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" від 7 грудня 2017 року № 2245-VIII.

Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

21 лютого 2018 року на виконання вимог Закону № 2245-VIII Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, пунктом 10 якого зобов`язано ДФС визначити критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та погодити їх з Міністерством фінансів України.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 (далі - Порядок №117, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 5 вказаного Порядку №117 встановлено, що податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Згідно з п. 6 Порядку №117, у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п. 10 Порядку №117, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Згідно з пунктами 12, 13 Порядку №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 14 порядку №117 визначено перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який включає в себе:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 21 вказаного Порядку, підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

На час виникнення та розвитку спірних у цій справі правовідносин критерії ризиковості здійснення операцій були визначені листом ДФС від 05 листопада 2018 року №4065/99-99-07-05-04-18 за погодженням з Міністерством фінансів України від 29 жовтня 2018 року. Критерії погоджено за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця.

Отже, на час виникнення спірних правовідносин та прийняття спірного у цій справі акта індивідуальної дії, хоча й набула чинності змінена редакція пункту 201.16 статті 201 ПК України, відповідно до вимог якої прийнято Порядок № 117, проте реалізація механізму зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних поставлена у залежність від наявності критеріїв ризиковості господарських операцій.

Відповідні критерії у період, що аналізується, визначалися листом ДФС від 05 листопада 2018 року №4065/99-99-07-05-04-18.

Вказаний лист, визначав критерії ризиковості та передбачав необхідність подання різних за своїм переліком документів, необхідних для підтвердження господарської операції з метою подальшої реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність всіх податкових накладних вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку".

Відповідачем вказано, що податкова накладна зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку з тим, що остання відповідає підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку , разом з тим жодного посилання на конкретний критерій, визначений у пункті 1.6 не наведено.

Вирішуючи питання щодо законності рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних, необхідно надати оцінку рішенням (діям) щодо зупинення реєстрації цих податкових накладних, які за своїм змістом є передумовою для прийняття відповідачем оскаржуваних у даній справі рішень про відмову в реєстрації податкової накладної.

Судова колегія приходить до висновку, що акти, які затверджують критерії ризиковості платника податку мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством. Листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами, не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України.

Отже, зупинення реєстрації податкових накладних на підставі критеріїв ризиковості, встановлених листами ДФС, порушує принцип правової визначеності та передбачуваності, а відтак, є неправомірним.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду по справі № 560/279/19 від 20 листопада 2019 року, від 2 квітня 2019 року у справі № 822/1878/18, від 21 травня 2019 року у справі № 815/2791/18, від 9 липня 2019 року у справі №140/2093/18 та 30 липня 2019 року у справі №320/6312/18, від 21 травня 2020 року у справі № 560/391/19.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, позивачем надані до контролюючого органу всі документи, передбачені пунктом 14 Порядку № 117 для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних: договори поставки, специфікації, рахунки - фактури, видаткові накладні, ТТН та банківські виписки.

Проте, в оскаржуваних рішеннях Комісії про відмову в реєстрації податкових накладних фактично лише процитоване положення п. 14, п. 21 Порядку №117, тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.

При цьому, щодо поданих позивачем документів у відповідача були відсутні будь - які зауваження щодо дефекту форми, змісту або походження.

Разом з тим, Комісія не зважаючи на надіслані позивачем пояснення та додані до нього документи, прийняла оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, без зазначення, як було вказано вище, мотивів неврахування поданих позивачем документів.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Невиконання вказаних вимог призводить до його протиправності.

Судова колегія також враховує, що рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.06.2019 у справі №826/12108/18, залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019, визнані протиправними та нечинними п. 10, п. 20, п. 21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 21 лютого 2018 р. «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» .

Крім того, доводи апелянта щодо безпідставності стягнення з нього на користь позивача судового збору, судова колегія вважає безпідставними, оскільки такі дії суду першої інстанції відповідають приписам ст.139 КАС України.

Апелянтом не зазначено, в чому полягає неправильність чи неповнота дослідження доказів і встановлення обставин у справі та (або) застосування норм права судом першої інстанції.

Оцінюючи викладене в сукупності, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а ухвали суду першої інстанції без змін.

Судова колегія зазначає, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 13 серпня 2019 року, тому постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена лише з підстав, передбачених пп. "а"- "г" п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області - залишити без задоволення.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 28 квітня 2020 року - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення з підстав, передбачених статтею 328 КАС України.

Головуючий: Н.В.Вербицька

Суддя: О.В.Джабурія

Суддя: К.В. Кравченко

Дата ухвалення рішення19.11.2020
Оприлюднено23.11.2020
Номер документу92964640
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/2470/19

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Постанова від 19.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 11.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 11.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 11.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 10.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Рішення від 28.04.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 13.08.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні