Рішення
від 21.11.2020 по справі 120/6980/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

21 листопада 2020 р. Справа № 120/6980/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Альчука М.П.,

за участю секретаря судового засідання: Михайловського М.В.,

позивача та його представника: Голубенка С.І., Бардина М.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження, з особливостями позовного провадження відповідно Параграфу 2 Глави 11 КАС України щодо розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ, адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, яким просить визнати протиправною та скасувати постанову від 18.11.2020 року № 72 "Про визнання виборів такими, що не відбулися та призначення повторних виборів Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради".

Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю рішення внаслідок відсутності необхідної кількості голосів членів комісії для його прийняття.

Ухвалою суду від 20.11.2020 року відкрито провадження у справі та призначено судове засідання на 21.11.2020 року о 10:00 год.

Відповідно до протокольної ухвали суду розгляд справи здійснено у відкритому судовому засіданні без участі представника відповідача за його клопотанням та в порядку частини 3 статті 268 КАС України.

Своїм правом для подання відзиву відповідач також не скористався, у зв`язку з чим суд вирішує справу за наявними матеріалами відповідно до частини 6 статті 162 КАС України.

В судовому засіданні позивач та його представник позовні вимоги підтримали повністю та просили їх задовольнити. Окремо вказали на відсутність в оскаржуваному рішенні чіткої правовою норми, яка стала підставою для його прийняття, відсутність кворуму та необхідної кількості голосів членів комісії при його прийнятті, а також на порушення прав виборців внаслідок призначення та проведення повторних виборів за відсутності відповідних бюджетних асигнувань.

Заслухавши пояснення позивача та його представника, дослідивши та оцінивши надані докази в їх сукупності, суд вважає, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити, з наступних підстав.

Встановлено, що постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 року № 160 призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії України від 10.08.2020 року № 172 утворено та сформовано склад відповідних комісій, в тому числі Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області у складі 17 осіб.

25.10.2020 року проведенні чергові місцеві вибори, на яких обрали депутатів сільських, селищних і міських рад та сільських, селищних і міських голів.

04.11.2020 року Уланівською сільською територіальною виборчою комісією прийнято постанову № 70 про визнання обраним в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Уланівського сільського голови Голубенка С.І., висунутого Хмільницькою районною організацією Політичної партії "Європейська партія України".

За результатами розгляду адміністративного позову кандидата на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_2 , Вінницьким окружним адміністративним судом 08.11.2020 року прийнято рішення у справі № 120/6423/20, яким визнано протиправною та скасовано постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області від 04.11.2020 року № 70 "Про визнання ОСОБА_1 обраним Уланівським сільським головою" та зобов`язано прийняти рішення про визнання виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області від 25.10.2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори.

За результатами апеляційного оскарження рішення суду першої інстанції набрало законної сили 12.11.2020 року.

Також, 04.11.2020 року відповідачем прийнято постанову № 71 "Про визнання депутатів обраними у єдиному багатомандатному виборчому окрузі".

За результатами розгляду адміністративного позову Вінницької обласної організації політичної партії "За майбутнє", 11.11.2020 року Вінницьким окружним адміністративним судом прийнято рішення у справі № 120/6494/20, яким визнано протиправною та скасовано постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області від 04.11.2020 року № 71 Про визнання депутатів обраними у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та зобов`язано прийняти рішення про визнання виборів депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від 25.10.2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори.

Зазначене рішення набуло законної сили 14.11.2020 року.

Відповідно до протоколу засідання Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області та рішення від 18.11.2020 року № 72, присутніми дев`ятьма членами комісії прийнято рішення про визнання виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області та депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області 25.10.2020 року такими, що не відбулися. Одночасно призначено повторні вибори Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради на 17.01.2021 року та оголошено початок виборчого процесу повторних виборів Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради з 28.11.2020 року.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Статтею 69 Конституції України визначено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Згідно із ст. 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Виборцям гарантується вільне волевиявлення.

Вказані принципи виборчого права кореспондуються з відповідними положеннями Виборчого кодексу України, відповідно до ст. 1 якого вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Виборчого кодексу України виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Стаття 22 цього Кодексу визначає суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів, якими є, зокрема:

- виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

- виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів.

Згідно ч. 1 статті 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Частиною 4 статті 33 Виборчого кодексу України передбачено, що територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

В свою чергу, повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів, визначені статтею 206 Виборчого кодексу України.

Згідно ч. 1 цієї статті Кодексу територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідно до частин 1-3 статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Пунктом 1 статті 64 Виборчого кодексу України визначено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно із частиною 2 статті 64 Виборчого кодексу України встановлено, що виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються, зокрема рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.

При цьому, відповідно до частини 6 цієї статті визначено, що у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.

Як встановлено судому у даній справі, суб`єкти виборчого процесу скористалися своїми правами та оскаржили попередньо прийнятті рішення Уланівської сільської територіальною виборчою комісією Хмільницького району Вінницької області від 04.11.2020 року за № 70 та № 71 "Про визнання ОСОБА_1 обраним Уланівським сільським головою" та "Про визнання депутатів обраними у єдиному багатомандатному окрузі" до Вінницького окружного адміністративного суду, яким у свою чергу, відповідні рішення скасовані та зобов`язано призначити повторні вибори Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради.

Виконуючи рішення суду у справах № 120/6423/20-а та 120/6494/20-а, Уланівською сільською територіальною виборчою комісією Хмільницького району Вінницької області, виконано вимоги Виборчого кодексу України.

Дані обставини знайшли своє відображення у протоколі засідання комісії та прийнятій на його підставі постанові № 72 від 18.11.2020 року.

Рішеннями суду зобов`язано територіальну виборчу комісію призначити проведення повторних виборів, як сільського голови так і депутатів сільської ради, а підставою для прийняття постанови від 18.11.2020 року № 72 є принцип обов`язковості виконання рішень суду, оскільки відповідач відповідно до вимог Виборчого кодексу, Конституції України та норм Кодексу адміністративного судочинства України не мав права не визнавати вибори таким, що не відбулися та не призначати повторні вибори, що в свою чергу свідчило б про порушення прав усіх суб`єктів виборчого процесу щодо можливості обрання та бути обраним.

Статтею 14 КАС України встановлено, що судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України.

Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Статтею 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

У рішенні Європейського суду з прав людини щодо обов`язковості виконання судових рішень у справі "Горнсбі проти Греції" (від 19.03.1997 року, заява № 18357/91, п. 40) визначено, що право на звернення до суду було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної Сторони дозволяла, щоб остаточне обов`язкове для виконання судове рішення залишалося невиконаним на шкоду однієї зі сторін. Важно уявити ситуацію, щоб пункт 1 статті 6 Конвенції докладно описував процедурні Гарантії, які надаються сторонам цивільного судового процесу - у провадженні, що є справедливим, відкритим і оперативним, - і не передбачав би при цьому гарантій виконання судових рішень; тлумачення статті 6 як такої, що стосується виключно права на звернення до суду ї проведення судового розгляду, могло б призвести до ситуації несумісних із принципом верховенства права.

Таким чином, згідно з практикою Європейського суду з прав людини та законодавством України є недопустимим невиконання рішення суду.

Крім того, відповідно до частини 4 статті 194 Виборчого кодексу України повторні місцеві вибори призначаються територіальною виборчою комісією у разі визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися, в порядку, встановленому цим Кодексом.

Підстави для визнання місцевих виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів визначені у статті 280 цього Кодексу.

Повторні місцеві вибори призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня повторних місцевих виборів.

Рішення про призначення повторних місцевих виборів приймається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня настання обставин, передбачених цим Кодексом, для призначення таких виборів або з дня припинення обставин, що стали підставою для припинення виборчого процесу відповідних місцевих виборів (частина 2 статті 195 Виборчого кодексу України).

Згідно із частиною 2 статті 206 Виборчого кодексу України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом.

Сільська, селищна, міська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови приймає рішення про визнання виборів сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів (пункт 3 частини 1 статті 278 Виборчого кодексу України).

Відповідно до статті 286 Виборчого кодексу України повторні місцеві вибори призначаються у випадках, порядку та строки, передбачені цим Кодексом.

Повторні місцеві вибори проводяться у тих самих виборчих округах, виборчих дільницях у порядку та строки, визначені цим Кодексом.

Повторні вибори проводяться за тією ж виборчою системою, яка застосовувалася на виборах, які були визнані такими, що не відбулися.

На думку суду, Виборчий кодекс України прийнятий саме з урахуванням принципу обов`язковості виконання рішень суду, що є Європейським стандартом та ознакою застосування принципу верховенства права, тому у Виборчому кодексі України, прийнятому у 2020 році, не передбачено підстав визнання виборів недійсними, такими, що не відбулись та призначення повторних виборів з підстав невиконання рішень судів.

Законодавець виходив з презумпції добросовісності суб`єкта владних повноважень виборчих комісій, які є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Призначення повторних виборів є компетенцією територіальних виборчих комісій, але при наявності підстав визначених у Виборчому кодексі України.

Зазначене дає підстави для висновку про те, що територіальна виборча комісія приймала оскаржувану постанову виконуючи рішення суду відповідно до вимог частини 6 статті 64, а також статей 194, 195, 206, 278, 280 Виборчого кодексу України та норм статті 370 Кодексу адміністративного судочинства України.

Таким чином, під час розгляду та вирішення даної справи судом не встановлено жодної обставини, яка могла б свідчити про протиправність оскарженого рішення відповідача від 18.11.2020 року № 72 "Про визнання виборів такими, що не відбулися та призначення повторних виборів Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради".

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд бере до уваги те, що на момент вирішення справи позивачем не сплачено судовий збір.

Відповідно до частини 4 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів до розгляду незалежно від сплати судового збору.

У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 2 ст. 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з позивача судового збору, розмір якого, з урахуванням заявлених позовним вимог, становить 840,80 грн.

Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 242, 243, 245, 246, 250, 257, 262, 268-273, 278, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідент.номер НОМЕР_1 ) до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області (вул. Миру, 9, с. Уланів, Хмільницький район, Вінницька область, ЄДРПОУ 43802215) про визнання протиправною та скасування рішення.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідент.номер НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 840,80 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржено до Сьомого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення.

Суддя Альчук Максим Петрович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2020
Оприлюднено23.11.2020
Номер документу92981320
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/6980/20-а

Постанова від 24.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 21.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

Ухвала від 20.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні