Справа № 420/9136/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стефанова С.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін) адміністративну справу за позовом сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма ФАКЕЛ до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та зобов`язання зареєструвати податкові накладні, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 17 вересня 2020 року надійшов адміністративний позов сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма ФАКЕЛ до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області, в якому позивач просить:
- визнати протиправними і скасувати Рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 11.08.2020 року №1822967/13902543 про відмову у реєстрації податкової накладної №78/2 від 24.07.2020 року на суму 136 800,00 грн.;
- визнати протиправними і скасувати Рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 11.08.2020 року №1822968/13902543 про відмову у реєстрації податкової накладної №72/2 від 23.07.2020 року на суму 171 000,00 грн.;
- визнати протиправними і скасувати Рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 18.08.2020 року №1846411/13902543 про відмову у реєстрації податкової накладної №116 від 28.07.2020 року на суму 171 000,00 грн.;
- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних видані сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Факел на користь товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційне підприємство Індустріальний : податкову накладну №78/2 від 24.07.2020 року на суму 136 800,00 грн. датою фактичного отримання 04.08.2020 року, податкову накладну №116 від 28.07.2020 року на суму 171 000,00 грн. датою фактичного отримання 12.08.2020 року, та на користь фізичної особи підприємця ОСОБА_1 податкову накладну №72/2 від 23.07.2020 року на суму 171 000,00 грн. датою фактичного отримання 03.08.2020 року;
- вирішити питання про розподіл судових витрат.
Позиція позивача обґрунтовується наступним
Позивач зазначає, що за результатами господарських операцій з поставки товару (овочевої продукції), між СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ , ТОВ ВКП ІНДУСТРІАЛЬНИЙ та ФОП ОСОБА_1 , позивачем були складені та подані на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні №72/2 від 23.07.2020 року, №78/2 від 24.07.2020 року та №116 від 28.07.2020 року. Проте, реєстрацію вказаних податкових накладних було зупинено, що підтверджується відповідними квитанціями від 03.08.2020 року, від 04.08.2020 року та від 12.08.2020 року. У квитанціях зазначено, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
В подальшому, отримавши квитанції, підприємство подало Повідомлення №1, №2 та №3 про надання пояснень та необхідний обсяг документів на підтвердження реальності здійснення операцій по податковим накладним, однак 11.08.2020 року та 18.08.2020 року позивачем отримано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 11.08.2020 року №1822967/13902543, №1822968/13902543 та від 18.08.2020 року №1846411/13902543, згідно яких СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ відмовлено у реєстрації податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження, продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Позивач наголошує на тому, що оскаржувані рішення приймалися безпідставно, оскільки СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ надавалися усі необхідні та достатні документи, які підтверджують реальність господарських операцій. Крім того, в оскаржуваних рішеннях чітко не визначено яких саме документів не вистачає для прийняття позитивного рішення.
Позиція відповідачів обґрунтовується наступним
Державна податкова служба України та Головне управління ДПС в Одеській області не визнають позовні вимоги СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ та зазначають, що позивачем разом із повідомленнями не надано всіх необхідних документів, а тому Комісією, яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування були винесені оскаржувані рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних.
Таким чином, на переконання відповідачів, комісія регіонального рівня винесла цілком законі та обґрунтовані рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 11.08.2020 року №1822967/13902543, №1822968/13902543 та від 18.08.2020 року №1846411/13902543.
Процесуальні дії та клопотання учасників справи
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження по справі. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в порядку ст.262 КАС України.
18 листопада 2020 року від представника відповідачів надійшов відзив на адміністративний позов (вхід. №ЕП/21546/20).
08 жовтня 2020 року від позивача надійшла відповідь на відзив (вхід. №41647/20).
Станом на 18 листопада 2020 року будь-яких інших заяв по суті справи з боку сторін на адресу суду не надходило.
Вивчивши матеріали справи, а також дослідивши обставини, якими обґрунтовувалася позиція позивача та позиція відповідачів, перевіривши їх доказами, судом встановлено наступне.
Обставини справи встановлені судом
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма ФАКЕЛ є юридичною особою (код ЄДРПОУ 13902543), основним видом діяльності якої є вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів (код КВЕД 01.13). Позивач перебуває на обліку в Головному Управлінні ДПС в Одеській області, Чорноморського управління, Біляївська Державна податкова інспекція та зареєстроване за юридичною/податковою адресою: Одеська область, Біляївський район, село Великий Дальник, вул. Маяцька, 19 (т.4 а.с.145-154).
20 липня 2020 року між СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ (далі - Продавець) та ФОП ОСОБА_1 (далі - Покупець) укладено договір поставки №2007 (далі - Договір) (т.2 а.с.20).
Згідно п.1.1. Договору, Продавець постачає Покупцю картоплю та овочеву продукцію в асортименті, яка є в наявності згідно з заявкою Покупця.
Відповідно до п.3.1. Договору, Покупець здійснює 100 відсоткову передоплату а сільськогосподарську продукцію на розрахунковий рахунок, по цінам які склались у Продавця на момент виписування рахунку, який дійсний протягом трьох днів.
На виконання умов Договору, СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ поставило ФОП ОСОБА_1 огірки, що підтверджується видатковою накладною №AF-0000448 від 23.07.2020 року на суму 171000 грн., в т.ч. ПДВ 28500 грн. (т.2 а.с.16) та отримало в повному обсязі оплату за товар згідно платіжного доручення №930 від 23.07.2020 року (т.2 а.с.14).
На підставі здійсненої господарської операції СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ подано до ДПС України на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №72/2 від 23.07.2020 року (т.1 а.с.223).
03.08.2020 року через електронний кабінет платника податків позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно якої реєстрацію податкової накладної №72/2 від 23.07.2020 року прийнято; реєстрація зупинена; платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (т.1 а.с.225-226).
В подальшому, позивачем, через особистий кабінет, було надано Повідомлення №1 до ПН №72/2 від 23.07.2020 року із відповідними додатками (первинними документами) (т.1 а.с.228-250, т.2 а.с.1-24).
11.08.2020 року позивачем було отримано Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН №1822968/13902543 (т.2 а.с.25-26).
У вказаному рішенні відповідачем зазначено, що СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ відмовлено у реєстрації ПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження, продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
На вказане Рішення позивачем було подано скаргу з додатками первинних документів (т.2 а.с.27, а.с.28-185).
27.08.2020 року позивачем отримано Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН №45849/13902543/2 (т.2 а.с.185), відповідно до якого скарга СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ залишена без задоволення а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
24 липня 2020 року між СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ (далі - Постачальник) та ТОВ Виробничо-комерційне підприємство ІНДУСТРІАЛЬНИЙ (далі - Покупець) укладено договір поставки №08-1 (далі - Договір) (т.1 а.с.60-62).
Згідно п.1.1. Договору, постачальник зобов`язується передати окремими партіями продукти харчування у власність Покупця, а Покупець зобов`язується приймати та оплачувати даний товар в порядку та на умовах, визначених цим Договором.
Відповідно до п.4.1. Договору, загальна вартість товару, який передається за цим Договором Покупцю складається з суми вартості товару, переданого покупцеві відповідно до всіх видаткових накладних постачальника до цього Договору і не перевищує 2 000 000,00 грн.
На виконання умов Договору, СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ поставило ТОВ ВКП ІНДУСТРІАЛЬНИЙ огірки, що підтверджується видатковими накладними №AF-0000454 від 24.07.2020 року на суму 136800 грн., в т.ч. ПДВ 22800 грн. та №AF-0000473 від 28.07.2020 року на суму 171 000 грн., в т.ч. ПДВ 28 500 грн. (т.1 а.с.56, т.2 а.с.235) та отримало в повному обсязі оплату за товар згідно платіжних доручень №8460 від 24.07.2020 року, №8469 від 28.07.2020 року та №8466 від 28.07.2020 року (т.3 а.с.35).
На підставі здійсненої господарської операції СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ подано до ДПС України на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №78/2 від 24.07.2020 року та №116 від 28.07.2020 року (т.1 а.с.17, т.2 а.с.186).
04.08.2020 року та 12.08.2020 року через електронний кабінет платника податків позивач отримав квитанції про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно яких реєстрацію податкових накладних №78/2 від 24.07.2020 року та №116 від 28.07.2020 року прийнято; реєстрація зупинена; платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (т.1 а.с.18, т.2 а.с.188).
В подальшому, позивачем, через особистий кабінет, були надіслані Повідомлення №2 та №3 до ПН №78/2 від 24.07.2020 року та №116 від 28.07.2020 року із відповідними додатками (первинними документами) (т.1 а.с.20-68, т.2 а.с.190-250, т.3 а.с.1-39).
11.08.2020 року та 18.08.2020 року позивачем були отримані Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН №1822967/13902543 та №1846411/13902543 (т.1 а.с.68-69, т.3 а.с.40-41).
У вказаних рішеннях відповідачем зазначено, що СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ відмовлено у реєстрації ПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження, продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
На вказані Рішення позивачем були подані скарги з додатками первинних документів (т.1 а.с.70, а.с.71-221, т.3 а.с.42, а.с.43-250, т.4 а.с.1-115).
27.08.2020 року позивачем отримано Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН №45848/13902543/2 та №45461/13902543/2 (т.1 а.с.222, т.4 а.с.116), відповідно до яких скарги СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ залишені без задоволення а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Позивач, не погоджуючись з прийнятими рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, вважаючи їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а податкові накладні №72/2 від 23.07.2020 року, №78/2 від 24.07.2020 року та №116 від 28.07.2020 року такими, що підлягають реєстрації, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Релевантні джерела права та висновки суду
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 67 Конституції України встановлено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, у силу вимог пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами пункту 201.7 статті 201 цього Кодексу, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341) (далі - Порядок №1246).
Відповідно до пункту 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Пунктами 13, 15 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання зазначеної норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою серед іншого затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 4 вказаного Порядку, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
За приписами пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Згідно з пунктом 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
У відповідності до пункту 25 Порядку №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №72/2 від 23.07.2020 року, №78/2 від 24.07.2020 року та №116 від 28.07.2020 року слугувало те, що вони відповідають вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
На момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію вказаних податкових накладних, Критерії ризиковості платника податку визначені додатком 1 до Порядку №1165.
Додатком №1 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пункт 8 яких передбачає, що такий критерій, як наявність у контролюючих органів податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з додатком 4 Порядку №1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.
Суд наголошує, що контролюючим органом запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних. Однак, відповідачем мало місце порушення вимог пункту 11 Порядку №1165, оскільки у сформованих квитанціях чітко не зазначено, які саме копії документів пропонується надати позивачу та чого мають стосуватися пояснення, які у свою чергу були б достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Загальне посилання контролюючого органу на правомірність зупинення реєстрації податкових накладних на підставі Критеріїв ризиковості господарських операцій, є протиправним та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Пунктом другим Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як свідчить зміст оскаржуваних рішень від 11.08.2020 року №1822967/13902543, №1822968/13902543 та ввід 18.08.2020 року №1846411/13902543, підставою для їх прийняття стало ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Окрім того, підкреслення документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надано, оскаржувані рішення не містять.
Судом встановлено, що на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, позивачем подані пояснення з належним чином оформленими підтверджуючими первинними документами.
Відтак, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, а також враховуючи те, що відповідні пояснення та документи були надані контролюючому органу, суд дійшов висновку, що у контролюючого органу не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкових накладних позивача №72/2 від 23.07.2020 року, №78/2 від 24.07.2020 року та №116 від 28.07.2020 року.
При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Одночасно, у межах спірних правовідносин суд звертає увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Предметом розгляду, у даному випадку, є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами.
У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. А тому суд за результатами розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної. При цьому, суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкової накладної/ розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення такого моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості платника податку та те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у їх реєстрації.
У даному випадку, під час розгляду справи ГУ ДПС в Одеській області, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навів обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних СТОВ Агрофірма ФАКЕЛ в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача у частині визнання протиправними та скасування рішень Комісії ГУ ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.08.2020 року №1822967/13902543, №1822968/13902543 та від 18.08.2020 року №1846411/13902543.
Стосовно позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати спірні податкові накладні, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з пунктом 19, 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних / розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи були достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних №72/2 від 23.07.2020 року, №78/2 від 24.07.2020 року та №116 від 28.07.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно до частини 3 статті 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №72/2 від 23.07.2020 року, №78/2 від 24.07.2020 року та №116 від 28.07.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датами їх фактичного подання.
Згідно зі статтею 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Однак, відповідачі як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень та доказів, наданих позивачем, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Розподіл судових витрат
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на зазначене та згідно із ст.139 КАС України судові витрати сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма ФАКЕЛ в загальній сумі 8 408,00 грн., що сплачені згідно платіжного доручення №1222 від 14 вересня 2020 року підлягають солідарному стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області та Державної податкової служби України.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 173-183, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма ФАКЕЛ до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та зобов`язання зареєструвати податкові накладні - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 11.08.2020 року №1822967/13902543 про відмову у реєстрації податкової накладної №78/2 від 24.07.2020 року на суму 136 800,00 грн.
Визнати протиправними та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 11.08.2020 року №1822968/13902543 про відмову у реєстрації податкової накладної №72/2 від 23.07.2020 року на суму 171 000,00 грн.
Визнати протиправними та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 18.08.2020 року №1846411/13902543 про відмову у реєстрації податкової накладної №116 від 28.07.2020 року на суму 171 000,00 грн.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних видану сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма ФАКЕЛ на користь товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційне підприємство Індустріальний податкову накладну №78/2 від 24.07.2020 року на суму 136 800,00 грн. датою фактичного отримання 04.08.2020 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних видану сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма ФАКЕЛ на користь товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційне підприємство Індустріальний податкову накладну №116 від 28.07.2020 року на суму 171 000,00 грн. датою фактичного отримання 12.08.2020 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних видані сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма ФАКЕЛ на користь фізичної особи підприємця ОСОБА_1 податкову накладну №72/2 від 23.07.2020 року на суму 171 000,00 грн. датою фактичного отримання 03.08.2020 року.
Стягнути солідарно за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) та Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370) на користь сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма ФАКЕЛ суму сплаченого судового збору в розмірі 8 408,00 грн. (вісім тисяч чотириста вісім гривень нуль копійок).
Рішення суду набирає законної сили, згідно ст.255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено, згідно ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
При цьому, відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VІІ Перехідні положення КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Позивач: сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма ФАКЕЛ (вул. Маяцька, буд.19, с. Великий Дальник, Біляївський район, Одеська область, 67668, код ЄДРПОУ 13902543).
Відповідач: Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393).
Відповідач: Головне управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 43142370).
Суддя С.О. Cтефанов
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 92982781 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Стефанов С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні