Рішення
від 19.11.2020 по справі 420/8964/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/8964/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2020 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за позовом Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Фермерського господарства «Перейма» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд стягнути з Фермерського господарства «Перейма» на користь Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів суму адміністративно-господарських санкцій за невикористання нормативу робочих місць призначених для працевлаштування інвалідів у 2019 році у розмірі 37538,25 грн. та пені за порушення встановлених законодавством термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1066,42 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем не виконано відповідно до чинного законодавства норматив робочих місць по працевлаштуванню інвалідів протягом 2019 року, оскільки згідно Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік середньооблікова чисельність штатних працівників на ФГ «Перейма» склала 8 осіб та у відповідності з нормативом місць призначених для працевлаштування інвалідів відповідач повинен був створити 1 робоче місцем, проте не створено жодного.

Від відповідача Фермерського господарства «Перейма» надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача вказує, що ФГ «Перейма» не визнає позов, оскільки до штатного розпису внесено 8 посад, які заповнювалось поступово, у зв`язку зі специфікою роботи (сільгоспвиробника). При цьому, з моменту затвердження штатного розпису ФГ «Перейма» здійснювались заходи щодо самостійного пошуку осіб з інвалідністю для їх подальшого працевлаштування шляхом розміщення відповідних оголошень на території адміністративного будинку Переймівської сільської ради та за місцем знаходження ФГ «Перейма» , проте будь-яких звернень з приводу працевлаштування осіб з інвалідністю не надходило. Також, 11.06.2019 року направлено до Балтської районної філії Одеського обласного центру зайнятості звіт за формою № 3-ПН. Тобто, ФГ «Перейма» вжито всі залежні від нього заходи, направлені на працевлаштування працівників з числа осіб з інвалідністю. Крім того, суб`єкт господарювання звільнення від відповідальності, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо доведе що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення.

Представником позивача до суду надано відповідь на відзив, в якій представник позивача вказує, що подання до служби зайнятості лише форми №3-ПН не можна вважати, що роботодавець зробив усе можливе для працевлаштування фахівця з інвалідністю. При цьому, відповідач не своєчасно та не в повному обсязі надає інформацію про попит на вакансії та не вжив усіх залежних від нього, передбачених законом заходів, для виконання нормативу по працевлаштуванню осіб з інвалідністю.

Від відповідача Фермерського господарства «Перейма» надійшли письмові заперечення, в яких представник відповідача вказує, що твердження позивача не відповідають дійсності та спростовуються матеріалами, які містяться в справі.

Ухвалою суду від 21 вересня 2020 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та повідомлено сторін, що розгляд справи по суті розпочнеться через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі та буде розглянута у строк не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.

Позивач відповідно до Положення про Одеське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів є територіальним органом бюджетної установи - Фонду соціального захисту інвалідів. Одним із покладених на відділення Фонду завдань є збір сум адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.

Відповідно до ч. 9 ст. 19 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю.

Згідно ст. 18 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2017 року № 70 звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням з Держстатом.

При цьому, відповідно до пункту 3.2.5 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 N 286 середньооблікова чисельність працівників за період з початку року (в тому числі за квартал, півріччя, 9 місяців, рік) обчислюється шляхом підсумовування середньооблікової чисельності працівників за всі місяці роботи підприємства, що минули за період з початку року до звітного місяця включно та діленням одержаної суми на кількість місяців 12 (тобто місяців).

Згідно п. 3.4. Інструкції щодо заповнення форми № 10-ПІ поштова-річна Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів, затвердженої наказом Мінпраці України 10.02.2007 року № 42 (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) дані щодо середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу (рядок 01), середньооблікової кількості штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (рядок 02), та кількості інвалідів, які повинні працювати на робочих місцях (рядок 03), відображаються в цілих одиницях. Якщо при обчисленні виникає дробове число, його необхідно округлити до цілого (якщо після коми число 5 і більше, то воно округлюється в бік збільшення).

Відповідно до ч. 2 ст. 20 ЗУ Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 21.02.2013 року проведено державну реєстрацію Фермерського господарства «Перейма» (код ЄДРПОУ 38184356), про що внесено запис № 15281020000000762.

25 червня 2020 року Фермерським господарством «Перейма» до Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів подано звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік форми № 10-ПІ, в якому зокрема зазначено, що середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) - 8, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб) - , кількість інвалідів-штатних працівників, які повинні працювати на місцях, створених відповідно до вимог ст. 19 Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні - 1 (а.с. 5).

На підставі даних звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік Одеським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів було складено розрахунок суми адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів за 2018 звітний рік в розмірі 37538,13 грн., яку відповідач повинен був сплатити (а.с. 6).

В той же час, судом встановлено, що Фермерське господарство «Перейма» подавало до Балтської районної філії Одеського обласного центру зайнятості звіт про наявність вакансій для працевлаштування інвалідів по формі 3-ПН, які надані до суду з відміткою про їх прийняття у відповідному територіальному органі Державної служби зайнятості - 11.06.2019 року (а.с. 16-18, 20-23).

Також, згідно довідки старости Переймівського старостинського округу Балтської міської ради протягом січня-травня 2019 року на дошці оголошень Переймівського старостинського округу в с. Перейма Балтського району Одеської області регулярно розміщувались оголошення про пошук ФГ Перейма осіб з інвалідністю на посаду різноробочого (а.с. 39).

При цьому, Балтською районною філією Одеського обласного центру зайнятості листом від 02.10.2020 № 959/28/01 повідомлено, що фермерське господарство Перейма подавало звіт за формою № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) зазначивши, використання праці осіб з інвалідністю у 2019 році за професією (посадою) - підсобний робітник, зареєстровано в Балтській районній філії - 11 червня 2019 року (вхідний № 42 від 11.06.2020). При цьому, протягом 2019 року особи з інвалідністю, для яких надана вакансія ФГ Перейма була б підходящою роботою, згідно п. 1 ст. 46 ЗУ Про зайнятість населення на обліку в Балтській районній філії Одеського обласного центру зайнятості не перебували (а.с. 19).

Відповідно до приписів п. 5 розділу І Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого наказом Міністерства соціальної політики від 31.05.2013 № 316 форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

При цьому, згідно приписів п. 4 розділу І Порядку подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) актуальність зазначених у формі № 3-ПН вакансій уточнюється базовим центром зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, у телефонному режимі або через засоби електронного зв`язку.

З матеріалів справи вбачається, що посаду різноробочий, на яку можливо прийнято особу з інвалідністю, ФГ Перейма введено з 10.06.2019 року, а звіт № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" до відповідного територіального органу Державної служби зайнятості - 11.06.2019 року, що свідчить про дотримання відповідачем, ФГ Перейма , Порядку подання форми звітності № 3-ПН від 31.05.2013 № 316, та про те, що відповідач вжив залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.

В той же час, суд вважає обґрунтованими доводи представника позивача про те, що норматив по працевлаштуванню відповідачем в повному обсязі не виконано, однак, враховуючи те, що відповідачем вживались передбачені діючим законодавством заходи для працевлаштування інвалідів, а саме подавався до Балтської районної філії Одеського обласного центру зайнятості звіт про наявність вакансій за формою 3-ПН, працевлаштування особи, якій встановлено інвалідність за направленням центру зайнятості, вивішувались оголошення на дошці оголошень Переймівського старостинського округу в с. Перейма Балтського району Одеської області про пошук осіб з інвалідністю на посаду різноробочого, що, в свою чергу, свідчить про направлення дій відповідача на виконання встановленого законодавством обов`язку щодо виконання нормативу працевлаштування інвалідів. Доказів того, що підприємство відмовляло у працевлаштуванні інвалідів за направленням центру зайнятості позивачем до суду не надано.

Таким чином, на підставі вищенаведеного, суд дійшов до висновку, що обов`язок підприємства зі створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обов`язком займатися пошуком інвалідів для працевлаштування. Отже, своєчасно та в повному обсязі надавши інформацію про попит на вакансії підприємство, фактично, вживає усіх залежних від нього передбачених законом заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.

Дана правова позиція узгоджується з позицією Верховного Суду, яка викладена в постановах від 11 вересня 2018 року по справі № 812/1127/18 (№ К/9901/58913/18), від 26 червня 2018 у справі № 806/1368/17 (№ К/9901/5558/17), від 20.05.2019 року по справі № 820/1889/17, від 13.07.2020 року по справі № 804/4097/18.

При цьому, в постанові від 22 жовтня 2020 року по справі № 1.380.2019.003187 Верховний Суд зазначив, що передбачена частиною першою статті 20 Закону № 875-ХІІ міра юридичної відповідальності у вигляді виникнення обов`язку здійснити грошовий платіж на користь Фонду соціального захисту інвалідів має наставати або 1) в разі порушення роботодавцем вимог частини третьої статті 18 Закону № 875-ХІІ, а саме: не виділення та не створення робочих місць, не надання державній службі зайнятості інформації, не звітування перед Фондом соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів, так як саме ця бездіяльність має своїм фактичним наслідком позбавлення державної служби зайнятості можливості організувати працевлаштування інвалідів, або 2) у разі порушення роботодавцем вимог частини третьої статті 17, частини першої статті 18, частин другої, третьої та п`ятої статті 19 Закону № 875-ХІІ, що полягає у безпідставній відмові у працевлаштуванні інваліда, який звернувся до роботодавця самостійно чи був направлений до нього державною службою зайнятості.

Отже, обов`язком роботодавця є створення робочих місць для осіб з інвалідністю, звітування перед Фондом соціального захисту інвалідів та центром зайнятості щодо наявності вакантних робочих місць, працевлаштування осіб з інвалідністю, які звертаються безпосередньо до роботодавця або направляються для працевлаштування центром зайнятості.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 21 серпня 2018 року по справі № 817/650/17, від 20 травня 2019 року по справі № 820/1889/17.

За таких підстав, суд дійшов висновку, що Фермерським господарством «Перейма» здійснено всіх можливих заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, а тому застосування до нього адміністративно-господарських санкцій та стягнення пені є безпідставним.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні адміністративного позову Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 13901271, адреса місцезнаходження: 65107, м. Одеса, вул. Канатна, 83) до Фермерського господарства «Перейма» (код ЄДРПОУ 38184356, адреса місцезнаходження: 66124, Одеська область, Балтський район, с. Перейма, вул. Миру, 18) про стягнення з Фермерського господарства «Перейма» на користь Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів суму адміністративно-господарських санкцій за невикористання нормативу робочих місць призначених для працевлаштування інвалідів у 2019 році у розмірі 37538,25 грн. та пені за порушення встановлених законодавством термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1066,42 грн., в повному обсязі.

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 295, 297 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.

Суддя О.А. Левчук

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.11.2020
Оприлюднено23.11.2020
Номер документу92982815
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/8964/20

Рішення від 19.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні