Справа № 420/12841/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 листопада 2020 року м. Одеса
12:00
Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді - Кравченка М.М.,
розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови від 18.11.2020 року № 107, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області, в якій просила: визнати протиправною та скасувати постанову Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 18.11.2020 року № 107 Про визнання ОСОБА_1 такою, що не набула депутатського мандата Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ; зобов`язати Одеську районну територіальну виборчу комісію Одеської області зареєструвати ОСОБА_1 депутатом Одеської районної ради Одеської області.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив наступне. 28 вересня 2020 року Одеською районною територіальною виборчою комісією Одеської області Тімченко Оксану Іванівну зареєстровано кандидатом в депутати, включеним до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 5 від ПП Опозиційна платформа - за життя з виборів депутатів Одеської районної ради. 25 жовтня 2020 року відбулися вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад. сільських, селищних. міських голів, в тому числі депутатів Одеської районної ради Одеської області. Після підрахунку та перевірки протоколів складених дільничною виборчою комісією у виборчому окрузі № 5 було встановлено, що за кандидатуру позивача було віддано голосів ЗА в кількості 2222 голоси, що становить 52,62 % від кількості виборців, які проголосували у відповідному виборчому окрузі. 12 листопада 2020 року позивач у встановленому Законом порядку та формі подала до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області заяву про реєстрацію депутатом Одеської районної ради Одеської області на підставі рішення Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області про результати виборів Одеської районної ради Одеської області, оформленого протоколом виборчої комісії № 29 від 25 жовтня 2020 року в територіальному виборчому окрузі № 5, суб`єкт висування - Одеська регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя . 19 листопада 2020 року позивач дізналась, що 18 листопада 2020 року, тобто вже після спливу строку для прийняття рішення про реєстрацію депутатом, Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області винесла постанову № 107 Про визнання ОСОБА_1 такою, що не набула депутатського мандата Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , за змістом якої визнано ОСОБА_1 такою, що не набула депутатського мандата депутата Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. ОСОБА_1 не погоджується із постановою Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 18 листопада 2020 року № 107, вважає її протиправною та такою, що підлягає скасуванню в судовому порядку.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 20.11.2020 року позовну заяву ОСОБА_1 до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови від 18.11.2020 року № 107, зобов`язання вчинити певні дії було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі.
В судове засідання, призначена на 21.11.2020 року, сторони не з`явилися, 21.11.2020 року до суду від позивача надійшла заява про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Згідно з ч.3 ст.268 КАС України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
З урахуванням зазначеного, суд вирішив розглянути вказану справу в письмовому провадженні.
Відповідно до ч.4 ст.159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи.
Згідно з ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Станом на час розгляду справи відзиву на позовну заяву від відповідача до суду не надходило.
Дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на неділю, 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
08 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року , якою призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.
14 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову № 176 Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року , якою призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів районних рад за переліком згідно з додатком, у тому числі Одеської районної ради Одеської області.
Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області 28.09.2020 року зареєструвала ОСОБА_1 кандидатом у депутати, включеним до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 5 від політичної партії Опозиційна платформа - за життя з виборів депутатів Одеської районної ради, що підтверджується посвідченням від 28.09.2020 року № 240.
25 жовтня 2020 року відбулися перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, районних рад, в тому числі депутатів Одеської районної ради Одеської області.
Відповідно до протоколу Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської районної ради у межах територіального виборчого округу № 5 від 06.11.2020 року, що містяться на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії за посиланням: https://www.cvk.gov.ua/pls/vm2020/showpprotpt001f01=695pid102=63618pt004f01=5pid494=4pasatt=1.pdf , кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 5 від політичної партії Опозиційна платформа - за життя з виборів депутатів Одеської районної ради, ОСОБА_1 (громадянка України, народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 , освіта вища, безпартійна, Одеський міський нотаріальний округ, приватний нотаріус, місце проживання: м. Одеса) отримала 2222 голосів виборців, що становить 52,62 % від кількості виборців, які проголосували у відповідному виборчому окрузі, що підтверджується інформацією на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_2 .
ОСОБА_1 12.11.2020 року подала до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області заяву про реєстрацію її депутатом Одеської районної ради Одеської області на підставі рішення Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області про результати виборів Одеської районної ради Одеської області, суб`єкт висування - Одеська регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя .
18.11.2020 року Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області прийняла постанову № 107 Про визнання ОСОБА_1 такою, що не набула депутатського мандата Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , якою визнала ОСОБА_1 такою, що не набула депутатського мандата Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Як зазначено у постанові від 18.11.2020 року № 107 Про визнання ОСОБА_1 такою, що не набула депутатського мандата Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області 12 листопада 2020 року надійшла заява від ОСОБА_1 , обраної депутатом Одеської районної ради Одеської області на підставі рішення Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області про результати виборів Одеської районної ради Одеської області, оформленого протоколом виборчої комісії № 29 від 25.10.2020 року в територіальному виборчому окрузі № 5, суб`єкті висування - Одеська регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя , розглянувши зазначені документи Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області встановила їх невідповідність вимогам частини п`ятої статті 283, пункту 5.4, 5.6 Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії № 433 від 28 жовтня 2020 року.
Згідно з ч.1 ст.273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Відповідно до преамбули Виборчого кодексу України № 396-IX від 19.12.2019 року (далі - Кодекс) цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст.2 Кодексу).
Виборчий процес у розумінні ч.1 ст.20 Виборчого кодексу України - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно з ч.1 ст.22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст.32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Згідно ч.ч.2-3 ст.32 Виборчого кодексу України до виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Згідно з ч.ч.1-2 ст.63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.1 ст.64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Згідно з п.11 ч.2 ст.64 Виборчого кодексу України виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.
Відповідно до ч.1 ст.196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Згідно з ч.3 ст.196 Виборчого кодексу України виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст.283 Виборчого кодексу України особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, для її реєстрації зобов`язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, сільським, селищним, міським головою, а у разі наявності в неї іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради. Особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільським, селищним, міським головою, також подає документ про звільнення з роботи (посади), припинення діяльності, несумісної з депутатським мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, посадою сільського, селищного, міського голови. У разі якщо така особа не займає посаду, не здійснює діяльність, яка несумісна з відповідним депутатським мандатом, посадою сільського, селищного, міського голови, та/або у разі відсутності у неї іншого представницького мандата, про це зазначається в заяві про реєстрацію.
Згідно з п.3.1 Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 року № 433, особа, обрана депутатом обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, для її реєстрації депутатом відповідної місцевої ради зобов`язана протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів такі документи: 1) заяву про реєстрацію депутатом відповідної місцевої ради із зазначенням інформації щодо одночасного балотування/небалотування кандидатом у депутати до двох рівнів місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, до якої додаються копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки. У разі балотування особи кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови та необрання її сільським, селищним, міським головою про це зазначається в такій заяві. У разі відсутності в особи, обраної депутатом відповідної місцевої ради, іншого представницького мандата про це зазначається в такій заяві; 2) копію зареєстрованої заяви про припинення дії такого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради - у разі наявності в особи, обраної депутатом відповідної місцевої ради іншого представницького мандата. У разі обрання депутатом відповідної місцевої ради особи, яка є депутатом місцевої ради, повноваження якої спливають у зв`язку з обранням нового складу місцевої ради на цих самих виборах, така заява не подається; 3) копію заяви про відмову від іншого депутатського мандата, поданої цією особою до відповідної територіальної виборчої комісії та зареєстрованої в установленому порядку - у разі одночасного балотування особи до двох рівнів місцевих рад та її обрання депутатом двох місцевих рад.
Додатком № 3 до постанови Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 року № 433 встановлено форму заяви про реєстрацію депутатом місцевої ради, до якої можуть бути додані: копія заяви про відмову від іншого депутатського мандата, поданої до відповідної територіальної виборчої комісії та зареєстрованої в установленому порядку, копія зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради, копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки.
Відповідно до п.5.1 Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 року № 433, для реєстрації особи, обраної депутатом, сільським, селищним, міським головою, подаються документи, передбачені статтею 283 Кодексу та розділами 2 - 4 цього Роз`яснення. Відповідальність за достовірність та дійсність відомостей у документах, поданих для реєстрації обраного депутата, сільського, селищного, міського голови, несе особа, обрана депутатом, сільським, селищним, міським головою.
Суд встановив, що 12.11.2020 року ОСОБА_1 у встановленому законодавством порядку та формі подала до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області заяву про реєстрацію її депутатом Одеської районної ради Одеської області на підставі рішення Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області про результати виборів Одеської районної ради Одеської області, оформленого протоколом виборчої комісії № 29 від 25 жовтня 2020 року в територіальному виборчому окрузі № 5, суб`єкт висування - Одеська регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя .
При цьому, будь-яких доказів в спростування вказаних обставин під час розгляду справи до суду не було надано.
Згідно з ч.3 ст.283 Виборчого кодексу України у п`ятиденний строк з дня отримання документів, визначених частиною першою цієї статті, територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови.
Відповідно до п.5.3 Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 року № 433, територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів у п`ятиденний строк з дня отримання документів, визначених статтею 283 Кодексу (розділом 2 - 4 цього Роз`яснення), приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови.
Як вже було зазначено судом вище, 12.11.2020 року ОСОБА_1 звернулася до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області із заявою та документами про реєстрацію її депутатом Одеської районної ради Одеської області, однак Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області у п`ятиденний строк (до 17.11.2020 року включно) з дня отримання відповідних документів в порушення вимог виборчого законодавства не прийняла рішення про реєстрацію депутата.
Згідно з ч.5 ст.283 Виборчого кодексу України у разі невиконання особою, обраною депутатом за виборчим списком місцевої організації партії, у строки, зазначені у частинах першій і другій цієї статті, вимог частини першої цієї статті або подання цією особою до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата, або виникнення (виявлення) обставин, зазначених у пунктах 3-6 частини першої та частині четвертій статті 231 цього Кодексу, виборча комісія приймає рішення про визнання її такою, яка не набула депутатського мандата, та визнає обраним депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) наступного за черговістю кандидата у депутати у відповідному територіальному або єдиному багатомандатному виборчому списку кандидатів від відповідної організації партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата. У разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку черговість отримання мандата передається єдиному багатомандатному виборчому списку цієї ж організації партії. У разі вичерпання єдиного виборчого списку організації партії такий мандат залишається вакантним.
Відповідно до п.5.4 Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 року № 433, у разі невиконання особою, обраною депутатом за виборчим списком місцевої організації політичної партії, у строки, визначені у частинах першій і другій статті 283 Кодексу, вимог частини першої названої статті (неподання протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів або у строк, установлений територіальною виборчою комісією за зверненням особи, необхідних для реєстрації документів) або подання до територіальної виборчої комісії цією особою заяви про відмову від депутатського мандата територіальна виборча комісія у п`ятиденний строк приймає рішення про визнання її такою, яка не набула депутатського мандата, та визнає обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному (у разі обрання за територіальним виборчим списком) або єдиному (у разі обрання за єдиним виборчим списком) виборчому списку кандидатів від відповідної місцевої організації політичної партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата, та реєструє його в установленому Кодексом порядку з урахуванням цього Роз`яснення. У разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку черговість отримання мандата передається єдиному виборчому списку цієї самої місцевої організації політичної партії. У разі вичерпання єдиного виборчого списку місцевої організації політичної партії такий мандат залишається вакантним.
Згідно з п.п.3-6 ч.1 та ч.4 ст.231 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі: отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови за межі України для постійного проживання; отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визнано недієздатним; набрання щодо кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку. У разі смерті кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови територіальна виборча комісія приймає рішення про вибуття такого кандидата з балотування, а щодо кандидатів, включених до виборчих списків місцевих організацій партій, - також про виключення його з єдиного та територіального виборчих списків організації партії.
Відповідно до п.5.7 Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 року № 433, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання особи, обраної депутатом, сільським, селищним, міським головою, такою, що не набула депутатського мандата, повноважень сільського, селищного міського голови, у разі виникнення (виявлення) до реєстрації цієї особи депутатом, сільським, селищним, міським головою обставин, зазначених у пунктах 3 - 6 частини першої та частині четвертій статті 231 Кодексу, а саме: отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення особою громадянства України; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи за межі України для постійного проживання; отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу визнано недієздатною; набрання щодо особи законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку; смерті особи. Таке рішення територіальна виборча комісія приймає у п`ятиденний строк з дня отримання нею документів, що встановлюють відповідні факти чи підтверджують настання відповідних обставин.
Позивачка стверджує, що вона не припиняла громадянства України, не виїхала за межі України для постійного проживання, її не визнано недієздатною, вона не притягувалася до кримінальної відповідальності, жодних документів, які можуть це спростувати не існує, тому у відповідача не було жодних правових підстав для прийняття рішення про визнання її такою, що не набула депутатського мандата Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Розглянувши постанову Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 18.11.2020 року № 107, якою було визнано ОСОБА_1 такою, що не набула депутатського мандата Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, суд прийшов до висновку, що в ній відсутнє належне обґрунтування з посиланнями на норми законодавства щодо наявності підстав для визнання особи такою, яка не набула депутатського мандата, та мотиви, з яких відповідач виходив при прийнятті такого рішення.
З урахуванням зазначеного, в оскаржуваній постанові не конкретизовано, які саме обставини було виявлено виборчою комісією, та не вмотивовано, яким чином відповідні обставини позбавляють позивача права бути обраним та зареєстрованим депутатом Одеської районної ради Одеської області.
Відповідно до положень ст.24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками. Рівність прав жінки і чоловіка забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній і культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони праці і здоров`я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям.
Згідно з положеннями ст.38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Громадяни користуються рівним правом доступу до державної служби, а також до служби в органах місцевого самоврядування.
Суд встановив, що підставою для прийняття Одеською районною територіальною виборчою комісією Одеської області постанови від 18.11.2020 року № 107 Про визнання ОСОБА_1 такою, що не набула депутатського мандата Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року також була отримана заява Голови Одеської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя ОСОБА_2 .
У вказаній заяві Голова Одеської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя В.З. Рабінович повідомляв Одеську районну територіальну виборчу комісію Одеської області, що ОСОБА_1 при поданні документів для реєстрації депутатом Одеської районної ради Одеської області порушила вимоги ст.283 Виборчого кодексу України та надала не повний пакет документів передбачений чинним законодавством, в зв`язку з чим просив виборчу комісію визнати ОСОБА_1 такою, що не набула депутатського мандата.
Разом з цим, розглянувши вказану заяву Голови Одеської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя ОСОБА_2 , суд прийшов до висновку, що в ній відсутні будь-які посилання на передбачені п.п.3-6 ч.1 та ч.4 ст.231 Виборчого кодексу України та п.5.7 Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 року № 433, обставини, які можуть бути підставою для прийняття Одеською районною територіальною виборчою комісією Одеської області рішення про визнання ОСОБА_1 такою, яка не набула депутатського мандата.
Також, будь-яких доказів про наявність передбачених п.п.3-6 ч.1 та ч.4 ст.231 Виборчого кодексу України та п.5.7 Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 року № 433, обставин, які можуть бути підставою для прийняття Одеською районною територіальною виборчою комісією Одеської області рішення про визнання ОСОБА_1 такою, яка не набула депутатського мандата, до поданої заяви Голови Одеської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя ОСОБА_2 не було додано.
Крім того, відповідач при прийнятті оскаржуваної постанови не надав оцінку правовим підставам для звернення Голови Одеської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя ОСОБА_2 з відповідною заявою до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області, а також не здійснив жодних дій, направлених на підтвердження або спростування зазначеної в ній інформації.
Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області під час розгляду справи не надала до суду жодного доказу на підтвердження наявності передбачених п.п.3-6 ч.1 та ч.4 ст.231 Виборчого кодексу України та п.5.7 Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 року № 433, обставин, які можуть бути підставою для прийняття рішення (постанови) про визнання ОСОБА_1 такою, яка не набула депутатського мандата.
За таких обставин, на думку суду, при прийнятті постанови від 18.11.2020 року № 107 Про визнання ОСОБА_1 такою, що не набула депутатського мандата Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Одеська районна територіальна виборча комісія Одеської області діяла не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.1 ст.278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв`язку з цим заходів, встановлених законом.
Таким чином, постанова Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 18.11.2020 року № 107 Про визнання ОСОБА_1 такою, що не набула депутатського мандата Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року є протиправною та належить до скасування.
Відповідно до ч.ч.1-2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Згідно з положеннями ст.9 Конституції України та ст.17, ч.5 ст.19 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.
Європейський суд підкреслює особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах Беєлер проти Італії [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000, Онер`їлдіз проти Туреччини [ВП] (Oneryэldэz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, Megadat.com S.r.l. проти Молдови (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і Москаль проти Польщі (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Також, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах Лелас проти Хорватії (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20.05.2010 року, і Тошкуце та інші проти Румунії (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25.11.2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.
Крім того, Європейський суд з прав людини у своєму рішення по справі Yvonne van Duyn v.Home Office зазначив, що принцип юридичної визначеності означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов`язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов`язання містяться в законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії . З огляду на принцип юридичної визначеності, держава не може посилатись на відсутність певного нормативного акта, який би визначав механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституції чи інших актах. Така дія названого принципу пов`язана з іншим принципом - відповідальності держави, який полягає в тому, що держава не може посилатися на власне порушення зобов`язань для запобігання відповідальності. Захист принципу обґрунтованих сподівань та юридичної визначеності є досить важливим у сфері державного управління та соціального захисту. Так, якщо держава чи орган публічної влади схвалили певну концепцію своєї політики чи поведінки, така держава чи такий орган вважатимуться такими, що діють протиправно, якщо вони відступлять від такої політики чи поведінки щодо фізичних та юридичних осіб на власний розсуд та без завчасного повідомлення про зміни у такій політиці чи поведінці, позаяк схвалення названої політики чи поведінки дало підстави для виникнення обґрунтованих сподівань у названих осіб стосовно додержання державою чи органом публічної влади такої політики чи поведінки.
Рішенням Конституційного Суду України у справі № 3-рп/2003р від 30.01.2003 року визначено, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.
Також, у рішенні від 31.07.2003 року у справі Дорани проти Ірландії Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття ефективний засіб передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права. Причому, як наголошується у рішенні Європейського суду з прав людини у справі Салах Шейх проти Нідерландів , ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи Каіч та інші проти Хорватії (рішення від 17.07.2008 року), Європейський суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права ст.1 Протоколу № 1 до Європейської Конвенції з прав людини, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.
Таким чином, суд вважає за необхідне зобов`язати Одеську районну територіальну виборчу комісію Одеської області зареєструвати ОСОБА_1 депутатом Одеської районної ради Одеської області.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Відповідно до п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 року, заява 4909/04, Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 09.12.1994 року, серія A, № 303-A, п.29).
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з ч.3 ст.161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
До поданого позову позивач не додав документу про сплату судового збору.
Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
На момент вирішення справи доказів сплати судового збору до суду не надходило.
Згідно з пп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою встановлюється ставка судового збору у сумі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до ст.7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік з 01.01.2020 року розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 2102,00 грн.
Таким чином, суд вважає за необхідне стягнути з Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області на користь Державного бюджету України судовий збір за подання позову в розмірі 840,80 грн.
Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 272, 273, 278 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області (вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65012, ідентифікаційний код 43757629) про визнання протиправною та скасування постанови від 18.11.2020 року № 107, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
2. Визнати протиправною та скасувати постанову Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 18.11.2020 року № 107 Про визнання ОСОБА_1 такою, що не набула депутатського мандата Одеської районної ради Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .
3. Зобов`язати Одеську районну територіальну виборчу комісію Одеської області зареєструвати ОСОБА_1 депутатом Одеської районної ради Одеської області.
4. Стягнути з Одеської районної територіальної виборчої комісії Одеської області (вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65012, ідентифікаційний код 43757629) на користь Державного бюджету України судовий збір за подання позову в розмірі 840,80 грн.: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101.
Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.278 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.272 КАС України.
Суддя М.М. Кравченко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 92982983 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Кравченко М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні