СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 листопада 2020 року Справа № 480/6328/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кравченка Є.Д., розглянувши в порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/6328/20 за позовом Підприємства об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) "ІНВА-СЕРВІС" Громадської організації "Спілка інвалідів "Жага життя" до Роменської міської ради Сумської області про зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Підприємство об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) "ІНВА-СЕРВІС" Громадської організації "Спілка інвалідів "Жага життя" звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Роменської міської ради Сумської області, в якій просить зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву Підприємства об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) "ІНВА-СЕРВІС" Громадської організації "Спілка інвалідів "Жага життя" про надання у постійне користування земельної ділянки 5910700000:01:006:0208, площею 0.3228 га за місцезнаходженням: Сумська область, м. Ромни, вулиця Полтавська, 12 та прийняти рішення у відповідності до вимог чинного законодавства.
Свої вимоги мотивує тим, що 05.04.2020 позивач звернувся з заявою до Роменської міської ради про надання в користування земельної ділянки 5910700000:01:006:0208, площею 0.3228 га за місцезнаходженням: Сумська область, м. Ромни, вулиця Полтавська, 12. 22.04.2020 Роменська міська рада надала відповідь на вказану заяву про відмову у наданні в користування земельної ділянки, підписану заступником міського голови. Підставою відмови вказано, що на земельній ділянці кадастровий номер 5910700000:01:006:0208 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно обліковується нежитлова будівля, яка перебуває в власності ТОВ "Управлінчеська компанія "Столиця". Позивач, 02.06.2020 повторно звернувся з заявою до відповідача, в якій вказав, що у відповіді на заяву не зазначено жодних законних підстав для відмови у задоволенні заяви, повноважень щодо вирішення земельних питань заступником голови. Також вказав, що така юридична особа ТОВ "Управлінчеська компанія "Столиця" взагалі не існує, відсутня реєстрація в ЄДР. Враховуючи вказане обґрунтування позивач повторно просив з метою розвитку спілки та надання робочих місць особам із інвалідністю, розглянути питання про надання в користування земельної ділянки 5910700000:01:006:0208, площею 0.3228 га за місцем знаходженням: Сумська область, м. Ромни, вулиця Полтавська, 12 цільового призначення: 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Станом на 22.07.2020 жодної відповіді позивач не отримав, а тому вимушений звернутися до суду за захистом своїх законних прав.
Враховуючи, що право постійного користування не є ні правом оренди, ні суперфіцієм, ні емфітевзисом, дія статті щодо продажу земельних ділянок чи прав на них на правовідносини, що виникли між позивачем та відповідачем не поширюються. Отже, проаналізувавши норми законодавства, які надають право позивачу отримати в постійне користування земельну ділянку кадастровий номер 5910700000:01:006:0208, можна стверджувати, що діяння відповідача є незаконним та таким, що порушує права позивача.
Ухвалою суду від 24.09.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою суду від 10.11.2020 у задоволенні клопотання представника позивача про розгляд справи з викликом сторін - відмовлено.
Відповідач у встановлений судом строк відзиву на позовну заяву до суду не подав.
Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин кваліфікується судом як визнання позову.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 06.04.2020 Підприємство об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) "ІНВА-СЕРВІС" Громадської організації "Спілка інвалідів "Жага життя" звернулося до Роменської міської ради Сумської області із заявою, в якій з метою розвитку спілки та надання робочих місць особам з інвалідністю, просило надати в користування земельну ділянку 5910700000:01:006:0208, площею 0.3228 га за місцем знаходженням: Сумська область, м. Ромни, вулиця Полтавська, 12 цільового призначення: 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Зазначило, що ділянка необхідна для подальшого використання підприємством на умовах постійного користування у відповідності ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України (а.с. 6).
Виконавчий комітет Роменської міської ради Сумської області листом від 22.04.2020 № 03-24/989 повідомив позивача, що згідно Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури відведення земельних ділянок , ст. 123 Земельного кодексу України позивач мав би право на отримання у користування земельної ділянки за адресою: м. Ромни, вул. Полтавська, 12, площею 0,3228 га, цільове призначення: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (кадастровий номер: 5910700000:01:006:0208), по спрощеній процедурі, без складання документації із землеустрою, за умови знаходження на даній земельній ділянці будівлі чи споруди, що перебувала б у власності позивача, або ж з урахуванням глави 21 Земельного кодексу України, за умови відсутності будь-яких об`єктів нерухомого майна. Проте, на земельній ділянці із кадастровим номером: 5910700000:01:006:0208 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно обліковується нежитлова будівля площею 625,2 м.кв., яка перебуває у власності ТОВ Управлінчеська компанія Столиця . Враховуючи вище викладене, виконавчий комітет Роменської міської ради не може підготувати проект рішення щодо звернення на розгляд сесії міської ради (а.с. 7).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частина 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно із ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Відповідно до ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, громадські організації осіб з інвалідністю України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації.
Відповідно до ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Згідно із ч. 15 ст. 123 Земельного кодексу України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
При цьому суд зауважує, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду є змістом відповідного індивідуального правового акту, а не листа.
Відповідно до частини першої статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Повноваження відповідних органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлені статтями 118, 122, 123 Земельного кодексу України, статтями 26, 33, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання з приводу земельних відносин вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Відповідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Отже питання щодо передачі земельних ділянок у користування є повноваженнями міської ради, що реалізовується шляхом розгляду на засіданнях міської ради, за результатами яких приймаються рішення.
Судом встановлено, що Підприємство об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) "ІНВА-СЕРВІС" Громадської організації "Спілка інвалідів "Жага життя" звернулося до Роменської міської ради Сумської області із заявою, в якій з метою розвитку спілки та надання робочих місць особам з інвалідністю, просило надати в користування земельну ділянку кадастровий номер 5910700000:01:006:0208, однак отримало відмову.
Відповідач, розглядаючи заяву позивача повинен був прийняти одне з таких рішень: надати земельну ділянку у користування або відмовити у наданні земельної ділянки у користування або залишити клопотання без розгляду.
При цьому, рішення про надання земельної ділянки у користування або про відмову у наданні земельної ділянки у користування або про залишення клопотання без розгляду повинне оформлятися розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі рішення.
Відсутність належним чином оформленого рішення Роменської міської ради про надання земельної ділянки у користування або про відмову у наданні земельної ділянки у користування або про залишення клопотання без розгляду свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.
Отже, має місце протиправна бездіяльність Роменської міської ради.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.
Оскільки протиправна бездіяльність відповідача полягає у неприйнятті ним жодного з тих рішень, які передбачені у частині шостій статті 118 ЗК України, у визначений законом строк, належним способом захисту прав позивача є зобов`язання Роменської міської ради прийняти відповідне рішення, тобто рішення про надання земельної ділянки у користування або про відмову у наданні земельної ділянки у користування або про залишення клопотання без розгляду.
Оскільки відповідач не прийняв жодного передбаченого законом рішення за наслідками розгляду заяви позивача, а лише надіслав позивачу лист, у якому повідомлено про відсутність підстав для надання земельної ділянки у користування, суд не надає правову оцінку підставам, викладеним у листі від 22.04.2020 № 03-24/989, оскільки такий документ не є рішенням суб`єкта владних повноважень (індивідуальним актом) у розумінні пункту 19 частини першої статті 4, частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України, відтак не може бути предметом судового розгляду.
Тому суд зазначає, що у даному випадку відповідач не вчиняв дій щодо відмови позивачу у наданні земельної ділянки у користування, натомість допустив протиправну бездіяльність, не прийнявши жодного з передбачених статтею 123 ЗК України рішень.
Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги підприємства об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) "ІНВА-СЕРВІС" Громадської організації "Спілка інвалідів "Жага життя" про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву Підприємства об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) "ІНВА-СЕРВІС" Громадської організації "Спілка інвалідів "Жага життя" про надання у постійне користування земельної ділянки 5910700000:01:006:0208, площею 0.3228 га за місцезнаходженням: Сумська область, м. Ромни, вулиця Полтавська, 12 та прийняти рішення у відповідності до вимог чинного законодавства, є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Сумській області судові витрати в розмірі 2102,00 грн.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Підприємства об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) "ІНВА-СЕРВІС" Громадської організації "Спілка інвалідів "Жага життя" до Роменської міської ради Сумської області про зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Зобов`язати Роменську міську раду Сумської області повторно розглянути заяву Підприємства об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) "ІНВА-СЕРВІС" Громадської організації "Спілка інвалідів "Жага життя" від 06.04.2020 про надання у постійне користування земельної ділянки 5910700000:01:006:0208, площею 0.3228 га за місцезнаходженням: Сумська область, м. Ромни, вулиця Полтавська, 12 та прийняти рішення по вказаній заяві у відповідності до вимог чинного законодавства з урахуванням висновків суду.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Роменської міської ради Сумської області (42000, Сумська область, м. Ромни, бульвар Шевченка, 2, ідентифікаційний код 35425618) на користь Підприємства об`єднання громадян (релігійної організації, профспілки) "ІНВА-СЕРВІС" Громадської організації "Спілка інвалідів "Жага життя" (40000, м. Суми, вул. Я.Мудрого, 60/1, ідентифікаційний код 41864966) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Є.Д. Кравченко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 92983348 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Є.Д. Кравченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні