ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/5136/20 Суддя (судді) першої інстанції: А.М. Бабич
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Коротких А.Ю.,
суддів: Сорочка Є.О.,
Чаку Є.В.,
при секретарі Григорук В.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги кандидата у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1 , Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року у справі за адміністративним позовом кандидата у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1 до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В :
Кандидат у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1 звернулась до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року позов задоволено частково.
Визнано протиправною і скасовано постанову Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 13.11.2020 року №69 "Про виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2020 у справі " 580/4581/20".
Зобов`язано Кам`янську міську територіальну виборчу комісію Черкаського району Черкаської області (20801, Черкаська обл., Кам`янський р-н, місто Кам`янка, вул.Героїв Майдану, будинок 37; код ЄДРПОУ 43787784) повторно у встановленому законом порядку та спосіб з урахуванням мотивів суду у цьому рішенні розглянути отримані протоколи дільничних виборчих комісій на виборчих дільницях: №710230, №710231, №710232, №710233, №710234, №710235, №710236, №710237, №710238, №710239, №710240, №710241, №710244, №710245, №710246, №710247, №710248, №710251, №710253, №710254, №710260, №710261, №710262 на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів депутатів Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області,- та в залежності від змісту виявлених у них неточностей і помилок прийняти одне з передбачених частиною 5 статті 254 Виборчого кодексу України рішень: щодо необхідності складення відповідною ДВК протоколу з позначкою "уточнений" або провести повторний перерахунок.
В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, кандидат у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1 та Кам`янська міська територіальна виборча комісія Черкаського району Черкаської області звернулись з апеляційними скаргами.
В свої апеляційній скарзі кандидат у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1 просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позову та ухвалити нову постанову в цій частині, якою позов задовольнити, в іншій частині рішення суду першої інстанції залишити без змін.
В свої апеляційній скарзі Кам`янська міська територіальна виборча комісія Черкаського району Черкаської області просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити повністю.
Свої вимоги апелянти мотивують тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення неповно досліджено обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовано норми права.
В судове засідання з`явились представники кандидата у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1, які підтримали апеляційну скаргу ОСОБА_1 та просили її задовольнити, проти задоволення апеляційної скарги Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області заперечували та просили її відхилити.
Заслухавши учасників справи, суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга кандидата у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1 підлягає частковому задоволення, а апеляційна скарга Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області підлягає повному задоволенню з наступних підстав.
Верховна Рада України постановою від 15 липня 2020 року №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.
Судом першої інстанції встановлено, що позивач є кандидатом у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, яка висунута Черкаською обласною організацією політичної партії "Команда Сергія Рудика. Час Змін!", що підтверджується посвідченням кандидата в депутати, включеного до єдиного виборчого списку територіального виборчого округу від "Команда Сергія Рудика. Час Змін!" №129. Отже, позивач є суб`єктом виборчого процесу.
Після встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області між позивачем та відповідачем виник спір, за результатом якого Шостий апеляційний адміністративний суд ухвалив у справі №580/4851/20 постанову від 06.11.2020 року про задоволення позовних вимог кандидата у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1 . Зокрема, визнав протиправним і скасував рішення про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №710230, 710231, 710232, 710233, 710234, 710235, 710236, 710237, 710238, 710239, 710240, 710241, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710251, 710253, 710254, 710260, 710261, 710262 при встановленні підсумків голосування з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року до Кам`янської міської ради, які прийняті на безперервному засіданні з 25.10.2020 року до 29.10.2020 року.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.11.2020 року відмовлено у задоволенні заяви Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 11.11.2020 року про роз`яснення постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2020 року у справі № 580/4851/20.
Згідно з Витягом з протоколу №15 відповідач продовжив безпосереднє засідання з 13год. 01хв 13.11.2020 року, на якому розглянув згадану вище постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2020 року у справі № 580/4851/20. За результатами обговорення змісту постанови відповідач прийняв о 13 год. 14хв. №69 постанову "Про виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2020 у справі 580/4851/20", згідно з якою:
зобов`язано дільничні виборчі комісії вказаних вище виборчих дільниць виправити неточності, виявлені в оформленні протоколів про підрахунок голосів виборців на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів депутатів Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області та скласти протоколи про підрахунок голосів виборців з позначкою "уточнений";
оформлено належним чином протокол засідання Кам`янської міської територіальної виборчої комісії під час прийому протоколів виборчих комісій вказаних виборчих дільниць;
на основі протоколів з позначкою "уточнений" складено підсумковий протокол "Про результати виборів депутатів Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" з позначкою "уточнений".
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Виборчий кодекс України (далі - ВК України) встановлює гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до ч.ч.1, 2, 3, 5 ст. 254 ВК України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Отже, під час прийняття протоколів від кожної ДВК відповідач зобов`язаний на засіданні надати оцінку виявлених у ньому виправлень, помилок, неточностей на предмет встановлення належного способу можливості їх усунути, у т.ч. з`ясувати, чи можливо їх усунути без повторного підрахунку голосів виборців.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2020 року у справі № 580/4851/20 встановлено, що протоколи ДВК №710230, 710231, 710232, 710233, 710234, 710235, 710236, 710237, 710238, 710239, 710240, 710241, 710244, 710245, 710246, 710247, 710248, 710251, 710253, 710254, 710260, 710261, 710262 заповнені з порушенням вимог частин 2 - 4 статті 250 ВК України, а рішення відповідача по даних протоколах про врахування голосів прийнято передчасно.
З матеріалів справи вбачається, що Кам`янська міська територіальна виборча комісія Черкаського району Черкаської області зверталась до Шостого апеляційного адміністративного суду у справі № 580/4851/20 із заявою про роз`яснення судового рішення, оскільки резолютивна частина вищезазначеної постанови не зрозуміла заявнику в частині повторного підрахунку голосів, оскільки самим рішенням не вказано про необхідність повторного підрахунку, а лише зазначено про необхідність правильного оформлення протоколів.
Проте ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року відмовлено в роз`ясненні судового рішення заявнику та зазначено, що постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 листопада 2020 року є зрозумілою та не підлягає роз`ясненню.
Згідно з частиною 3 статті 73 ВК України рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.
З матеріалів справи вбачається, що оскаржувана постанова відповідача прийнята на виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2020 року у справі № 580/4851/20, якою зобов`язано дільничні виборчі комісії вказаних вище виборчих дільниць виправити неточності, виявлені в оформленні протоколів про підрахунок голосів виборців на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів депутатів Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області та скласти протоколи про підрахунок голосів виборців з позначкою "уточнений"; оформлено належним чином протокол засідання Кам`янської міської територіальної виборчої комісії під час прийому протоколів виборчих комісій вказаних виборчих дільниць; на основі протоколів з позначкою "уточнений" складено підсумковий протокол "Про результати виборів депутатів Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" з позначкою "уточнений".
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку про те, що постанова Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 13.11.2020 року №69 "Про виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2020 у справі 580/4851/20" є правомірною та обґрунтованою, оскілки винесена в порядку та спосіб, визначені чинним законодавством.
Відповідно до частини 12 статті 254 ВК України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Тобто рішення територіальної виборчої комісії про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці може бути прийнято за умови наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців саме на виборчій дільниці, а також за наявності сумніву щодо результатів підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
З огляду на викладене, позовна вимога позивача про зобов`язання відповідача провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях: №710230, №710231, №710232, №710233, №710234, №710235, №710236, №710237, №710238, №710239, №710240, №710241, №710244, №710245, №710246, №710247, №710248, №710251, №710253, №710254, №710260, №710261, №710262 на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, з виборів депутатів Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області в порядку, встановленому Виборчим кодексом України, не підлягає задоволенню, як похідна від позовної вимоги щодо визнання протиправною та скасування постанови Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 13.11.2020 року №69 "Про виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2020 у справі 580/4851/20".
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Приписи п. п. 1, 4 ч. 1 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Розподіл судових витрат здійснюється у відповідності до ст. 139 КАС України.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України Про судовий збір від 8 липня 2011 року №3674-VI (далі - Закон №3674-VI) судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до ст. 4 Закону №3674-VI за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Прожитковий мінімум для працездатних осіб встановлено Законом України Про Державний бюджет України на 2020 рік , який на перше січня 2020 року становив 2102,00 грн.
Згідно з пп. 2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону №3674-VI, в чинній на час подачі апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції редакції, за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, але не більше 15 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Як вбачається з адміністративного позову, позивачем заявлено позовні вимоги немайнового характеру, у зв`язку з чим за подачу апеляційної скарги апелянт мав сплатити судовий збір у сумі 1261,20 грн. ((2102, 00 грн. х 0,4) х 150%).
Відповідно до ч. 6 ст. 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
У зв`язку з частковим задоволенням апеляційної скарги кандидата у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1 сума, що підлягає стягненню з неї, становить 630,60 грн.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу кандидата у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1 задовольнити частково.
Апеляційну скаргу Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області задовольнити повністю.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2020 року скасувати.
Ухвалити нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову кандидата у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1 до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити повністю.
Стягнути з кандидата у депутати Кам`янської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду судовий збір за подання апеляційної скарги, у розмірі 630,60 грн. (код за ЄДРПОУ 37993783); Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.
Головуючий суддя: Коротких А.Ю.
Судді: Сорочко Є.О.
Чаку Є.В.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 92988730 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні