ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
09.11.2020 Справа № 905/670/20 Позивач : Приватне підприємство Н-ТРАНС (юридична адреса: 87515, Донецька область, місто Маріуполь, вулиця Куїнджі, будинок 82 ; код ЄДРЮОФОПГФ 31190976)
до відповідача : Комунального комерційного підприємства Маріупольавтодор (юридична адреса: 87500, Донецька область, місто Маріуполь, провулок Банний, будинок 5; код ЄДРЮОФОПГФ 40940113)
про визнання недійсним акту щодо відмови у видачі погодження, припинення дій, що порушують права, та зобов`язання вчинити певні дії.
Суддя Матюхін В.І.
Секретар судового засідання Гайдар М.А.
Представники:
позивача:
відповідача:
Приватне підприємство Н-ТРАНС звернулось до господарського суду Донецької області з позовом до Комунального комерційного підприємства Маріупольавтодор , яким просить:
- визнати недійсним акт ККП Маріупольавтодор , оформленого листом за вих.№60-1009-60.2.1, про відмову ПП Н-ТРАНС за результатами розгляду поданої ним заяви від 24.12.2019 за вих.№206 в погодженні можливості проїзду великовагових транспортних засобів з ПАТ МК Азовсталь та ПрАТ ММК ім. Ілліча до Державного підприємства Маріупольський морський торговельний порт з моменту його прийняття;
- припинити дії ККП Маріупольавтодор щодо нерозгляду та ненадання відповіді на заяву ПП Н-ТРАНС від 06.02.2020 за вих.№28 про погодження можливості проїзду великовагових транспортних засобів з ПАТ МК Азовсталь та ПрАТ ММК ім. Ілліча до Державного підприємства Маріупольський морський торговельний порт та на його листи від 06.02.2020 за вих. №27, від 24.03.2020 за вих.№46;
- зобов`язати ККП Маріупольавтодор надати ПП Н-ТРАНС погодження можливості проїзду великовагових транспортних засобів з ПАТ МК Азовсталь та ПрАТ ММК ім. Ілліча до Державного підприємства Маріупольський морський торговельний порт на підставі заяв
ь від 24.12.2019 за вих.№206 та
ь від 06.02.2020 за вих.№28.
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на відмову відповідача в погодженні можливості проїзду великовагових транспортних засобів з ПАТ "МК "Азовсталь" та ПрАТ "ММК ім. Ілліча" до Державного підприємства "Маріупольський морський торговельний порт", необхідність у якому зумовлена укладеним між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю Метінвест-Шіппінг договором АП-49 про надання послуг з перевезення вантажу та транспортно - експедиційного обслуговування.
Відповідач позов не визнав з посиланням на наступне.
1. Рішенням №1 виконавчий комітет Маріупольської міської ради делегував свої повноваження саме особі, відповідальній за погодження, а не відповідачу взагалі, тому що ані в статуті відповідача, ані в посадовій інструкції цього працівника не міститься даних про делеговані функції виконавчої влади. З цього приводу, відношення з надання погодження регулюються не внутрішнім трудовим розпорядком відповідача чи трудовим договором з відповідальною особою, а саме статутом виконавчого комітету Маріупольської міської ради, який делегував свої функції відповідальній особі.
2. Актом суб`єкта делегованих повноважень є саме погодження, а не відмова у погодженні, тому відмову не можна визнати недійсною (можна лише визнати незаконними дії у ненаданні погодження).
3. Рішенням №1 не встановлено форми погодження можливості проїзду великовагових транспортних засобів з ПАТ МК Азовсталь та ПрАТ ММК ім. Ілліча до Державного підприємства Маріупольський морський торговельний порт . Натомість. додатком затверджено Форму погодження руху великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя .
4. Погодження є результатом виконання відповідальною особою функцій, які делеговані їй виконавчим комітетом Маріупольської міської ради, тобто, мова йде саме про акт суб`єкта владних повноважень, а не про акт суб`єкта господарювання, яким позивач вважає відповідача, у зв`язку з чим справа повинна розглядатися в адміністративному, а не в господарському провадженні.
Відповіддю на відзив позивач зазначив наступне.
1. Твердження відповідача про те, що виконавчий комітет Маріупольської міської ради делегував свої повноваження саме особі, відповідальній за погодження, а не відповідачу, є результатом помилкового тлумачення рішення №1, яким чітко передбачено, що:
- відповідальна особа ККП Маріупольавтодор не персоніфікована рішенням №1, а призначається наказом директора підприємства, а значить, така особа має бути працівником відповідача, директор має повноваження надавати такій особі вказівки, у тому числі і в формі наказів, обов`язкові для виконання, ця особа знаходиться у нього в службовій підпорядкованості та є відповідальною саме перед директором відповідача за свої дії, узгоджувати з ним їх вчинення та покладати відповідальність за результатами їх вчинення на ККП Маріупольавтодор ;
- відповідальна особа здійснює організаційно практичні заходи щодо забезпечення маршруту та погодження руху зазначених транспортних засобів, а саме: визначає попередній маршрут руху транспортного засобу; проводить обстеження попереднього маршруту руху: вивчає інтенсивність руху необхідного маршруту; визначає суму оплати за розробку маршруту; заповнює бланк погодження руху та заповнений бланк разом з директором підписує. Рішенням №1 відповідальна особа не наділена повноваженнями щодо саме погодження маршруту руху, а лише повноваженнями стосовно виконання технічної роботи та збору відповідної документально оформленої інформації як підстави для погодження;
- погодження відповідно до Додатку №4 рішення №1 видається від імені ККП Маріупольавтодор із зазначенням його юридичної адреси та засобів його зв`язку; реєструється в документах діловодства саме відповідача; в погодженні міститься пряма вказівка на те, що за результатами обстеження його надає ККП Маріупольавтодор .
Не є обґрунтованими і твердження відповідача стосовно того, що рішенням №1 виконавчий комітет Маріупольської міської ради делегував свої повноваження саме особі, відповідальній за погодження, а не відповідачу взагалі, тому що ані в статуті відповідача, ані в посадовій інструкції щодо працівника не міститься даних про делеговані функції виконавчої влади, в зв`язку з чим відношення з надання погодження регулюються не внутрішнім трудовим розпорядком відповідача чи трудовим договором з відповідальною особою, а саме статутом виконавчого комітету Маріупольської міської ради.
Наявність трудових відносин між відповідальною особою і ККП Маріупольавтодор презюмується, оскільки рішенням №1 саме на директора відповідача покладений обов`язок її персоніфікування шляхом видання відповідного наказу.
Відповідач у відзиві заявив, що рішенням №1 взагалі не передбачена форма відмови в погодженні чи сама відмова (як документ чи розпорядчий суб`єкта владних повноважень). Але акт такої відмови фактично відбувся шляхом оформлення листа від 09.01.2020р. за вих..№60-1009-60.2.1., який мав для ГІГІ Н-ТРАНС юридичні наслідки
2. Позовні вимоги, за вирішенням яких позивач звертається до господарського суду, у відповідності до ст.10 ГПК України формулюються позивачем і в цьому полягає його виключне право. ПП Н-ТРАНС вважало при зверненні до господарського суду Донецької області з даним позовом зазначити не лише дію - надання погодження, але і конкретизувати, на який саме маршрут руху.
3. У взаємовідносинах ККП Маріупольавтодор з ПП Н-ТРАНС щодо погодження можливості провозу великогабаритного та великовагового вантажу, Маріупольська міська рада Донецької області реалізує свої повноваження власника автомобільних доріг, вулиць міст Маріуполя, тобто перебуває з ПП Н-ТРАНС у приватноправових відносинах, у зв`язку з чим дані позовні вимоги з урахуванням суб`єктного складу сторін, підлягають вирішенню в порядку господарського судочинства.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 15.04.2020 позов Приватного підприємства "Н-ТРАНС" у зв`язку із неповною сплатою судового збору та ненаданням попереднього (орієнтовного) розрахунку суми судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести в зв`язку із розглядом справи, залишено без руху.
04.05.2020 на адресу господарського суду надійшла заява Приватного підприємства "Н-ТРАНС", в якій виявлені судом недоліки були усунуті.
Ухвалою від 18.05.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі 905/670/20 та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 15.06.2020 року об 11:00 год.
Відповідачу у строк не пізніше п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі чи закінчення карантину (події, яка наступить пізніше ) запропоновано надати (надіслати):
· суду - відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази, висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову;
· позивачеві - копію відзиву та доданих до нього документів.
Із урахуванням вимог ст.ст.166, 167 ГПК України встановлено :
позивачу строк для подання відповіді на відзив - протягом 5-ти календарних днів з дня отримання відзиву чи закінчення карантину (події, яка наступить пізніше );
відповідачу строк для подання заперечення на відповідь - протягом 5-ти календарних днів з дня отримання відповіді чи закінчення карантину (події, яка наступить пізніше ).
Явка у перше засідання представників сторін (позивача, відповідача) у разі закінчення карантину визнана обов`язковою .
Враховуючи факт встановлення на всій території України карантину, а також відсутність (обмеження) міжобласного і міжміського автобусного та залізничного пасажирських сполучень ухвалою від 12.06.2020 учасників справи повідомлено про те, що призначений розгляд справи не відбудеться, про дату та час наступного судового засідання вони будуть повідомлені додатково ухвалою суду.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 18 червня 2020 року № 731-IX, який набув чинності з дня, наступного за днем його опублікування (оприлюднений 16.07.2020 в газеті "Голос України" №№ 119-120), Верховна Рада України внесла зміни до Господарського процесуального кодексу України і пункт 4 розділу X "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України виклала в новій редакції.
Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 18 червня 2020 року № 731-IX встановлено: "Процесуальні строки , які були продовжені відповідно до пункту 4 розділу X "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України … в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" № 540-IX від 30 березня 2020 року, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом" .
Таким чином, господарське процесуальне законодавство станом на липень 2020 року змінилось і з 07.08.2020 Верховна Рада України фактично зняла обмеження щодо процесуальних строків, які були встановлені Законом України від 30 березня 2020 року № 540-IX .
У зв`язку з вищевикладеним судове засідання (підготовче засідання) призначено на 12:30 год. 25.08.2020 .
Ухвалою від 25.08.2020 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, до 12.10.2020 включно . Відкладено підготовче засідання на 17.09.2020 року о 12:00 год.
Ухвалою від 17.09.2020 відкладено підготовче засідання на 01.10.2020.
Ухвалою від 01.10.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 12.10.2020 року о 13:00 год.
Ухвалою від 12.10.2020 розгляд справи було відкладено на 29.10.2020 об 11:00 год.
В судовому засіданні 29.10.2020 оголошено перерву до 11:20 год. 09.11.2020.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача у відкритому судовому засіданні, господарський суд встановив:
Як вбачається з матеріалів справи, 01.01.2019 року між Приватним підприємством Н-ТРАНС (Виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Метінвест-Шіппінг (Замовник, ідентифікаційний код 31158623), яке не є стороною по справі, укладено договір №АП-49 про надання послуг з перевезення вантажу та транспортно - експедиційного обслуговування , за пунктом 1.1 якого Виконавець взяв на себе зобов`язання на підставі Заявки Замовника доставляти автомобільним транспортом довірений йому Замовником вантаж, а Замовник - оплачувати надані послуги з перевезення вантажу та транспортно-експедиційного обслуговування. Термін дії договору - до 31 грудня 2020 року (п.9.1 договору).
Позивач зазначає, що проведеними ТОВ Метінвест-Шіппінг тендерами узгоджений маршрут доставки ПП Н-ТРАНС великовагових вантажів з Приватного акціонерного товариства Металургійний комбінат Азовсталь (ПАТ МК Азовсталь ) та Приватного акціонерного товариства "Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча" (ПрАТ ММК ім. Ілліча ) до Державного підприємства Маріупольський морський торговельний порт (ДП ММТП ).
Згідно електронного листа ТОВ Метінвест-Шіппінг від 22.10.2019 про проведення тендеру, вантажопідйомність рухомого складу має бути від 23 до 36 тон, період надання послуг: листопад 2019 - серпень 2020.
Відповідно до п.22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001р. №1306 з наступними змінами і доповненнями, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м .
Як вбачається із викладеного, заявлені Замовником до перевезення ПП Н-ТРАНС вантажі є великоваговими і великогабаритними, а тому їх здійснення має проводитись з додержанням спеціальних правил.
Згідно з частиною першою статті 16 Закону України Про автомобільні дороги вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю.
За приписами п.7 ч.1 ст.20 Закону України Про автомобільні дороги органи місцевого самоврядування в частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів мають право обмежувати або забороняти рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, визначені для них державними стандартами, у разі відсутності відповідного спеціального погодження.
Як унормовано статтею 9 Закону України Про дорожній рух , до компетенції власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважених ними органів у сфері дорожнього руху належить: погодження маршрутів перевезення небезпечних, надгабаритних і великогабаритних вантажів .
Відповідно до ст.33 Закону України Про автомобільні дороги рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п.10 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами , затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року №30, якщо маршрут проходить вулицями населених пунктів, видача дозволу погоджується з власниками автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноваженими ними організаціями, які відповідають за експлуатаційне утримання цих доріг, вулиць та залізничних переїздів.
Відповідно до п. б ч.1 ст.80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування , - на землі комунальної власності.
Як передбачено частинами першою, другою та четвертою статті 83 ЗК України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. (ч. 1).
У комунальній власності перебувають:
а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;
б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування (ч.2).
До земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать:
а) землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо);
б) землі під залізницями, автомобільними дорогами, об`єктами повітряного і трубопровідного транспорту (ч.4).
Згідно Закону України Про автомобільні дороги :
Автомобільні дороги поділяються на:
автомобільні дороги загального користування;
вулиці і дороги міст та інших населених пунктів ;
відомчі (технологічні) автомобільні дороги;
автомобільні дороги на приватних територіях (стаття 5).
Вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю (ч.1 ст.16 Закону).
Управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування , у віданні яких вони знаходяться (ст.17).
Рішенням від 29.05.2019 №7/42-3975 Маріупольська міська рада з метою задоволення потреб територіальної громади міста Маріуполя у виконанні робіт та наданні послуг, пов`язаних з ремонтом, будівництвом та утриманням доріг міста Маріуполя затвердила Статут Комунального комерційного підприємства Маріупольавтодор у новій редакції, відповідно до якого: Цей Статут є статутом Комунального комерційного підприємства Маріупольавтодор (далі Підприємство ), заснованого на власності територіальної громади м. Маріуполя, від імені та в інтересах якої права суб`єкта комунальної власності здійснює Маріупольська міська рада (п. 1.1. Статуту).
Підприємство створене та діє відповідно до Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, законів України Про місцеве самоврядування в Україні , Про автомобільні дороги , інших законів та підзаконних нормативних актів (п.1.2. Статуту).
Підприємство у своїй діяльності керується Конституцією України, чинним законодавством України, рішеннями Маріупольської міської ради, її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови (п.1.3 Статуту).
Метою створення та діяльності Підприємства є задоволення потреб територіальної громади м. Маріуполя у виконанні робіт та наданні послуг, пов`язаних з ремонтом, будівництвом і утриманням доріг, малих архітектурних форм, технічних засобів регулювання дорожнього руху та благоустроєм внутрішньоквартальних територій (абз.1 п.4.1. Статуту).
Вищим органом управління Підприємством є Власник в особі Маріупольської міської ради (п.6.1. Статуту).
Поточне та оперативне управління Підприємством здійснює Директор , який діє на підставі єдиноначальності (п. 6.З. Статуту).
Отже, Маріупольська міська рада делегувала свої повноваження щодо задоволення потреб територіальної громади м. Маріуполя у виконанні робіт та наданні послуг, пов`язаних з ремонтом, будівництвом і утриманням доріг, малих архітектурних форм, технічних засобів регулювання дорожнього руху та благоустроєм внутрішньоквартальних територій Комунальному комерційному підприємству Маріупольавтодор .
Згідно ч.1 ст.9 Закону Про дорожній рух до компетенції власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважених ними органів у сфері дорожнього руху належать: погодження маршрутів перевезення небезпечних, надгабаритних і великогабаритних вантажів .
Єдині правила ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, правила користування ними та їх охорони затверджуються Кабінетом Міністрів України (ч.4 ст.24 Закону України Про дорожній рух ).
Органи місцевого самоврядування в частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів мають право обмежувати або забороняти рух транспортних засобів , навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, визначені для них державними стандартами, у разі відсутності відповідального спеціального погодження (п.7 ч. 1 ст.20 Закону України Про автомобільні дороги ).
Рух транспортних засобів , навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми , встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженням з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (ст.33 Закону України Про автомобільні дороги ).
Перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначаються окремими актами законодавства (п.16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони , затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994р. №198).
Рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів , вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозволу), виданими перевізникові уповноваженими підрозділами Національної поліції , або документа по внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності через центри надання адміністративних послуг.
Дозвіл оформлюється уповноваженим підрозділом Національної поліції на підставі погоджувальних документів з власниками вулично-дорожньої мережі , залізничних переїздів, мостового господарства, служб міського електротранспорту, електромереж, електрифікації, електрозв`язку, в яких визначаються умови і режим проїзду зазначених транспортних засобів.
17 січня 2018 року виконавчий комітет Маріупольської міської ради, прийняв рішення №1 Про організацію безпечного проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя , у преамбулі якого зазначене наступне: У зв`язку з неодноразовим виникненням загрози життю і здоров`ю людей внаслідок проїзду автомобільними дорогами та вулицями міста великогабаритних та великовагових транспортних засобів, значним погіршенням стану міських доріг, що призводить до зниження безпеки дорожнього руху, збільшення кількості дорожньо-транспортних пригод, з метою захисту населення та запобігання надзвичайним подіям на території міста ... . Пунктом 1 цього рішення виконком міської ради вирішив затвердити Порядок розробки маршруту та погодження руху великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя ..
Порядком розробки маршруту та погодження руху великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя (далі - Порядок) передбачено наступне:
пункт 2 - Розробка маршруту та погодження руху великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя здійснюється відповідальною особою Комунального комерційного підприємства Маріупольавтодор , що призначається наказом директора підприємства ;
пункт 3 - Відповідальний за розробку маршруту та погодження руху великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя здійснює організаційно-практичні заходи щодо забезпечення розробки маршруту та погодження руху зазначених транспортних засобів ;
пункт 5 - Погодження на проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами та вулицями не видається або дія дозволу припиняється, якщо на таких дорогах і вулицях може виникнути підвищена небезпека для учасників дорожнього руху або транспортні затори ;
пункт 9 - Для одержання погодження руху та розробку маршруту руху, перевізник надає відповідальному за розробку маршруту та погодження руху заяву та висновок спеціалізованої організації, яким підтверджується можливість безпечного перевезення за умов дотримання норм і правил безпеки дорожнього руху на даному транспортному засобі конкретних видів вантажів у вказаній максимальній кількості згідно зі схемою їх розміщення на конкретному спеціально обладнаному напівпричепі із зазначенням його державного номеру ;
пункт 10 - Відповідальний за розробку маршруту та погодження руху після одержання зазначених у п.9 документів починає проводити організаційно-практичні заходи щодо забезпечення розробки маршруту та погодження руху :
- визначає попередній маршрут руху транспортного засобу ;
- проводить обстеження попереднього маршруту руху щодо технічного стану автомобільних доріг, навантажень та габаритів штучних споруд, вивчає інтенсивність руху необхідного маршруту ;
пункт 11 - За результатами обстеження відповідальний за розробку маршруту та погодження руху визначає маршрут руху та суму плати за розробку маршруту руху відповідно до калькуляції вартості послуг з розробки маршруту руху автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя великогабаритних та великовагових транспортних засобів ;
пункт 12 - Відповідальний за розробку маршруту та погодження руху заповнює бланк погодження руху у двох примірниках. Погодження завіряється підписами директора Комунального комерційного підприємства Маріупольавтодор та відповідального за розробку маршруту та погодження руху, а також печаткою встановленого зразка ;
пункт 13 - Один примірник погодження руху залишається у Комунальному комерційному підприємстві Маріупольавтодор як документ звітності. Другий примірник передається представнику перевізника за умови здійснення перевізником плати за розробку маршруту руху .
В Додатку №4 до рішення №1 від 17.01.2018 №1 встановлена типова Форма погодження руху великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя (надалі по тексту - Погодження), відповідно до якої:
- по-перше, погодження видається від імені Комунального комерційного підприємства Маріупольавтодор із зазначенням його юридичної адреси та засобів його зв`язку;
- по-друге, погодження реєструється в документах діловодства саме ККП Маріупольавтодор ;
- по-третє, в погодженні міститься пряма вказівка на особу, з якою погоджено рух великогабаритних та великовагових транспортних засобів, а саме : За результатами обстеження ККП Маріупольавтодор погоджує можливість провозу великогабаритного та великовагового вантажу … ;
- по-четверте, погодження підписується 3-ма особами: директором ККП Маріупольавтодор , відповідальним за розробку маршруту та погодження руху і заступником міського голови - керуючим справами виконкому.
24 грудня 2019 року ПП Н-ТРАНС звернулось до ККП Маріупольавтодор із заявою за вих. №206 щодо обстеження маршруту та надання висновку можливості перевезення великогабаритного вантажу в місті Маріуполі за маршрутом: (м. Маріуполь) вул. Гугеля - вул. Голубенко - вул. Таганрозька - пр. Єдності - вул. Маміна-Сибіряка - вул. Заозерна - пр. Нікопольський - пр. Карпова - вул. Комишова - пр. Карпова - Донецька а/д - виїзд на Н 20 - в`їзд - Н08 - шосе Запорізьке - вул. Купріна - пр. Миру - вул. Флотська - вул. Повстання - вул. Гагаріна - вул. Інтернаціональна - пр. Адм. Луніна - вул. Велика Морська - ММТП.
Заявлено 6 рейсів в термін дії з 19.12.2019 до 19.03.2020 наступними транспортними засобами:
1. Тягач DAF XF 95 480, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 ; напівпричіп GENERAL TRAILERS TF38CZ-2BL1RB, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 ; параметри: довжина -16 м, ширина - 2,5 м, висота 3 м; загальна вага з вантажем - 48,556 т; вага вантажу - 35 т, найбільше навантаження на вісь -13,418 т;
2. Тягач DAF 95 XF 430, державний реєстраційний номер НОМЕР_3 ; напівпричіп DENNISON EF25SKA, державний реєстраційний номер НОМЕР_4 ; параметри: довжина - 16 м, ширина - 2,5 м, висота 3 м; загальна вага з вантажем - 51,00 т; вага вантажу - 35 т, найбільше навантаження на вісь -14,06 т;
3. Тягач DAF ТЕ 95 XF 430, державний реєстраційний номер НОМЕР_5 ; напівпричіп SCHMITZ SCF 24G, державний реєстраційний номер НОМЕР_6 ; параметри: довжина - 16 м, ширина - 2,5 м, висота - 3 м; загальна вага з вантажем - 48,97 т; вага вантажу - 35 т, найбільше навантаження на вісь - 13,249 т;
4. Тягач DAF XF 95.430, державний реєстраційний номер НОМЕР_7 ; напівпричіп M+G FAC, державний реєстраційний номер НОМЕР_8 ; параметри: довжина - 16 м, ширина - 2,5 м, висота 3 м; загальна вага з вантажем - 50,68 т; вага вантажу - 35 т, найбільше навантаження на вісь -13, 879 т;
5. Тягач DAF ТЕ 47 XS, державний реєстраційний номер НОМЕР_9 ; напівпричіп KRONE ADP 24 державний реєстраційний номер НОМЕР_10 ; параметри: довжина - 16 м, ширина - 2,5 м, висота - 3 м; загальна вага з вантажем - 49,776 т; вага вантажу - 35 т, найбільше навантаження на вісь -13,347 т.
До заяви позивачем були додані визначені пунктом 9 рішення від 17.01.2018р. №1 п`ять висновків щодо можливості безпечного перевезення вантажів за умов дотримання норм і правил безпеки дорожнього руху вищевказаними п`ятьма транспортними засобами та схема розміщення на них вантажу.
09 січня 2020 року за результатами розгляду заяви від 24.12.2019 №206 Приватного підприємства Н-ТРАНС ККП Маріупольавтодор листом за вих.№60-1009-60.2.1 не погодило можливість проїзду великовагових транспортних засобів з ПАТ МК Азовсталь та ПрАТ ММК ім. Ілліча до Державного підприємства Маріупольський морський торговельний порт з посиланням на тимчасове призупинення видачі зазначених погоджень . Строк призупинення не вказаний.
Так, в листі від 09.01.2020р. за вих.№60-1009-60.2.1, не узгоджуючи для ПП Н-ТРАНС маршрут руху та висновку можливості перевезення великогабаритного та великовагового вантажу за маршрутом: вул. Гугеля - виїзд на Н 20 - в`їзд з Н 08 - ДП ММТП , ККП Маріупольавтодор зазначило:
Враховуючи величезне завантаження вулично-дорожньої мережі м. Маріуполь, транспортування металоконструкцій, проїздом великогабаритних та великовагових транспортних засобів, особливо внаслідок цілодобового перевезення металевих слябів з ПАТ МК Азовсталь та ПрАТ ММК ім. Ілліча до ДП ММТП , стан деяких ділянок автомобільних доріг за маршрутом руху, по яких відбувається рух вантажного транспорту, доходить майже до аварійного, з`являються напливи, вибоїни та колійність. Такий стан дорожнього покриття викликає масу невдоволень мешканців міста, не дає змоги вільно, безпечно пересуватись по місту та створює додатковий шум при русі.
Крім того, по деяким вулицям, а саме: пр. Нікопольський, пр. Будівельників, вул. Купріна, пр. Миру, вул. Повстання, вул. Гагаріна, вул. Інтернаціональна відбувається рух громадського транспорту. Незадовільний стан дорожнього покриття впливає на безпечне перевезення мешканців та гостей міста.
… для детального обстеження зазначених ділянок автомобільних доріг для запобіганню виникнення підвищеної небезпеки для учасників дорожнього руху та прийняття обґрунтованого рішення, ККП Маріупольавтодор тимчасово призупинило видачу погоджень можливості проїзду великовагових транспортних засобів з ПАТ МК Азовсталь та ПрАТ ММК ім.. Ілліча до ДП ММТП .
06.02.2020 листом за вих.№27 ПП Н-ТРАНС повідомило ККП Маріупольавтодор про свою незгоду з його діями щодо відмови в погодженні маршруту та можливості перевезення великовагового вантажу за маршрутом: вул. Гугеля - виїзд на маршрут Н 20 - в`їзд з Н 08 - ДП ММТП . Дії відповідача були розцінені позивачем як протиправні і свавільні з посиланням на факти погодження ККП Маріупольавтодор за вказаним маршрутом в січні 2020 року іншим перевізникам.
06 лютого 2020 року ПП Н-ТРАНС повторно звернулось до ККП Маріупольавтодор із заявою за вих.№28 про обстеження маршруту та надання висновку можливості перевезення великогабаритного вантажу в місті Маріуполі за маршрутом: (м. Маріуполь) вул. Гугеля - вул. Голубенко - вул. Таганрозька - пр. Єдності - вул. Маміна-Сибіряка - вул. Заозерна - пр. Нікопольський - пр. Карпова - вул. Комишова - пр. Карпова - Донецька а/д - виїзд на Н 20 - в`їзд - Н08 - шосе Запорізьке - вул. Купріна - пр. Миру - вул. Флотська - вул. Повстання - вул. Гагаріна - вул. Інтернаціональна - пр. Адм. Луніна - вул. Велика Морська - ММТП.
Заявлено 6 рейсів в термін дії з 06.02.2020 до 06.05.2020 наступними транспортними засобами:
1. Тягач DAF 95 XF 430, державний реєстраційний номер НОМЕР_3 ; напівпричіп DENNISON EF25SKA, державний реєстраційний номер НОМЕР_4 ; параметри: довжина - 16 м, ширина - 2,5 м, висота - 3 м; загальна вага з вантажем - 48 т; вага вантажу - 35 т, найбільше навантаження на вісь - 11т;
2. Тягач DAF XF 95.480, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 ; напівпричіп GENERAL TRAILERS TF38CZ-2BL1RB, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 ; параметри: довжина - 16 м, ширина -.2,5 м, висота - 3 м; загальна вага з вантажем - 48 т; вага вантажу - 35 т, найбільше навантаження на вісь - 11т;
3. Тягач DAF ТЕ 95 XF 430, державний реєстраційний номер НОМЕР_5 ; напівпричіп SCHMITZ SCF 24G, державний реєстраційний номер НОМЕР_6 ; параметри: довжина -16 м, ширина - 2,5 м, висота - 3 м; загальна вага з вантажем - 50,68 т; вага вантажу - 35 т, найбільше навантаження на вісь - 13,879 т;
4. Тягач DAF ТЕ 47 XS, державний реєстраційний номер НОМЕР_9 ; напівпричіп KRONE ADP 24 державний реєстраційний номер НОМЕР_10 ; параметри: довжина -16 м, ширина - 2,5 м, висота 3 м; загальна вага з вантажем - 49,776 т; вага вантажу - 35 т, найбільше навантаження на вісь - 13,347 т.
До заяви позивачем були додані визначені пунктом 9 Рішення від 17.01.2018р. №1 п`ять висновків щодо можливості безпечного перевезення вантажів за умов дотримання норм і правил безпеки дорожнього руху вищевказаними чотирма транспортними засобами та схема розміщення на них вантажу.
Вказаний лист та заява були залишені відповідачем без відповіді та задоволення.
24 березня 2020 за вих.№46 ПП Н-ТРАНС направило до ККП Маріупольавтодор нагадування стосовно необхідності вирішення питань, викладених у вищевказаних листі та заяві від 06.02.2020, що підтверджується:
- накладною №8751509174282 від 24.03.2020р.;
- описом вкладень в зазначене поштове відправлення;
- рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення ККП Маріупольавтодор 28.03.2020.
Звернення позивача від 24 березня 2020 за вих.№46 відповідачем було залишено без відповіді і задоволення.
Не надаючи позивачеві погодження на перевезення великогабаритного вантажу в місті Маріуполі, відповідачем видавались погодження руху іншим перевізникам приблизно в той же час і за тим же маршрутом, що підтверджується листом Управління патрульної поліції в Донецькій області від 27.03.2020 за вих.№21-Оц/41/37/01-2020, згідно якого в період з 01.01.2020 по 21.03.2020 на підставі погоджень ККП Маріупольавтодор за маршрутом руху (м. Маріуполь) вул. Гугеля - виїзд на Н 20 - в`їзд - Н08 - ММТП підрозділом поліції були видані дозволи на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, наступним особам:
· ФОП Якубовський А.В. 14.01.2020 (8 шт.); 17.01.2020 (27 шт.); 25.01.2020 (1 шт.); 31.01.2020 (5 шт.); 27.02.2020 (8 шт.); 19.03.2020 (2 шт.);
· МПП АЗІЯ 21.01.2020 (20 шт.); 24.02.2020 (6 шт.); 03.02.2020 (3 шт.);
· ФОП ОСОБА_1 ) 10.02.2020 (2 шт.);
· ТОВ Глобал Логістік Систем 17.02.2020 (З шт.);
· ФОП Чмига І.М. 19.02.2020 (2 шт.); 24.02.2020 (2шт.);
· ФОП Кириленко А.В. 25.02.2020 (2 шт.);
· ФОП ОСОБА_2 25.01.2020 (1 шт;); 31.01.2020 (1 шт.).
За таких обставин і зважаючи на те, що:
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Як вбачається з п. 5 Порядку, затвердженого рішенням виконкому Маріупольської міської ради від 17.01.2018 № 1, погодження на проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами та вулицями не видається або дія дозволу припиняється, якщо на таких дорогах і вулицях може виникнути підвищена небезпека для учасників дорожнього руху або транспортні затори.
В листі від 09.01.2020р. за вих.№60-1009-60.2.1, не узгоджуючи для ПП Н-ТРАНС маршрут руху та висновку можливості перевезення великогабаритного та великовагового вантажу за маршрутом: вул. Гугеля - виїзд на Н 20 - в`їзд з Н 08 - ДП ММТП , ККП Маріупольавтодор посилалось на тимчасове призупинення видачі погоджень. Проте, ким саме було прийняте рішення про зупинення видачі погоджень, як воно було оформлено і на підставі чого прийняте відповідач не пояснив. Не роз`яснив він і строк призупинення (в листі строк призупинення не зазначений). В той же час, іншим суб`єктам дорожнього руху відповідні погодження надавались (зворотного відповідачем не доведено і на лист поліції від 27.03.2020 за вих.№21-Оц/41/37/01-2020 взагалі ніяк не відреагував і пояснень щодо цього не надав).
Таким чином, дії відповідача щодо ненадання позивачеві погодження на проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами та вулицями за маршрутом руху (м. Маріуполь) вул. Гугеля - виїзд на Н 20 - в`їзд - Н08 - ММТП (з ПАТ МК Азовсталь та ПрАТ ММК ім. Ілліча до ДП ММТП ) з посиланням на тимчасове призупинення видачі таких погоджень, що не знайшло свого підтвердження під час розгляду справи, та погіршення стану ділянок автомобільних доріг, не відповідають вимогам п. 5 Порядку, затвердженого рішення виконкому Маріупольської міської ради від 17.01.2018 №1, згідно якого не видача погодження передбачена в єдиному випадку, а саме - спричинення (виникнення) таким проїздом підвищеної небезпека для учасників дорожнього руху або транспортних заторів.
З огляду на викладене, вимоги позивача щодо визнання недійсним акту ККП "Маріупольавтодор", оформленого листом за вих.№60-1009-60.2.1, та припинення дії ККП "Маріупольавтодор" щодо нерозгляду та ненадання відповіді на заяву ПП "Н-ТРАНС" від 06.02.2020 за вих.№28 підлягають задоволенню у повному обсязі.
Разом з тим, позивачем заявлена вимога про зобов`язання ККП "Маріупольавтодор" надати ПП "Н-ТРАНС" погодження можливості проїзду великовагових транспортних засобів з ПАТ "МК "Азовсталь" та ПрАТ "ММК ім. Ілліча" до Державного підприємства "Маріупольський морський торговельний порт" на підставі заяв від 24.12.2019 за вих.№206 та від 06.02.2020 за вих.№28.
1) Як вже зазначалось, 17 січня 2018 року виконавчий комітет Маріупольської міської ради прийняв рішення Про організацію безпечного проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя .
Так, пунктом 10 Порядку, затвердженого рішенням виконкому Маріупольської міської ради від 17.01.2018 № 1, передбачено: Відповідальний за розробку маршруту та погодження руху після одержання зазначених у пункті 9 документів починає проводити організаційно-практичні заходи щодо забезпечення розробки маршруту та погодження руху:
- визначає попередній маршрут руху транспортного засобу:
- проводить обстеження попереднього маршруту руху щодо технічного стану автомобільних доріг, навантажень та габаритів штучних споруд, вивчає інтенсивність руху необхідного маршруту .
Згідно п. 11 Порядку За результатами обстеження відповідальний за розробку маршруту та погодження руху визначає маршрут руху та суму плати за розробку маршруту руху відповідно до калькуляції вартості послуг з. розробки маршруту руху автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя великогабаритних та великовагових транспортних засобів .
Пунктом 12 Порядку передбачено: Відповідальний за розробку маршруту та погодження руху заповнює бланк погодження руху у двох примірниках. Погодження завіряється підписами директора Комунального комерційного підприємства Маріупольавтодор та відповідального за розробку маршруту та погодження руху, а також печаткою встановленого зразка ;
2) У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 30 липня 2020 року по справі № 826/10085/16 (адміністративне провадження № К/9901/11767/19) зазначено наступне:
64. Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні здійснюється на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
65. Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
66. Стосовно судового контролю за дискреційними адміністративними актами суб`єктів владних повноважень Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював позицію з цього питання, згідно якої національні суди повинні проконтролювати, чи не є викладені у них висновки адміністративних органів щодо обставин у справі довільними та нераціональними, непідтвердженими доказами або ж такими, що є помилковими щодо фактів; у будь-якому разі суди повинні дослідити такі акти, якщо їх об`єктивність та обґрунтованість є ключовим питанням правового спору (пункт 157 рішення у справі "Сігма радіо телевіжн лтд. проти Кіпру" (Sigma Radio Television ltd. v. Cyprus № 32181/04); пункт 44 рішення у справі "Брайєн проти Об`єднаного Королівства" (Bryan v. the United Kingdom); пункти 156-157, 159 рішення у справі "Сігма радіо телевіжн лтд. проти Кіпру" (Sigma Radio Television ltd. v. Cyprus № 32181/04); пункти 47-56 рішення у справі "Путтер проти Болгарії" (Putter v. Bulgaria № 38780/02).
67. Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
68. Тобто, дискреційними є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною . Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може" .
3) Згідно з Рекомендацією Комітету міністрів Ради Європи №(80)2 державам-членам стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обрати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за певних обставин.
4) Дискреційні повноваження в більш вузькому розумінні - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).
Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 21.05.2013 у справі №21-87а13 та у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №800/328/17 (П/9901/136/18).
5) Приписами ч.4 ст.236 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду .
6) Натомість, у даній справі відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд .
7) Суд також враховує правову позицію Великої Палати Верховного Суду, викладену у постанові від 02.07.2019 у справі № 910/23000/17, щодо того, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися органом свавільно, а суд повинен мати можливість переглянути рішення, прийняті на підставі реалізації цих дискреційних повноважень, що є запобіжником щодо корупції та свавільних рішень в умовах максимально широкої дискреції державного органу .
Отже, пунктами 5, 9 - 13 Порядку, затвердженого рішенням виконкому Маріупольської міської ради від 17.01.2018 № 1, чітко визначено порядок дій перевізника і відповідального за розробку маршруту та погодження руху, результатом чого повинно бути:
- оформлення і видача перевізнику на бланку ККП Маріупольавтодор погодження руху великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя або
- не видача погодження на проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами та вулицями міста Маріуполя тільки у випадку, якщо на таких дорогах і вулицях може виникнути підвищена небезпека для учасників дорожнього руху або транспортні затори .
Оскільки під час розгляду справи відповідачем не доведено і судом не встановлено, що у ККП Маріупольавтодор були підстави не видавати погодження на проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами та вулицями за маршрутом руху (м. Маріуполь) вул. Гугеля - виїзд на Н 20 - в`їзд - Н08 - ММТП (з ПАТ МК Азовсталь та ПрАТ ММК ім.. Ілліча до ДП ММТП ), то відповідач мав оформити і видати позивачеві відповідне погодження з дотриманням вимог пунктів 9 - 13 Порядку, затвердженого рішенням виконкому Маріупольської міської ради від 17.01.2018 № 1 і, як наслідок, вимога позивача про зобов`язання ККП Маріупольавтодор надати погодження можливості проїзду великовагових транспортних засобів з ПАТ МК Азовсталь та ПрАТ ММК ім. Ілліча до Державного підприємства Маріупольський морський торговельний порт на підставі заяв від 24.12.2019 за вих.№206 та від 06.02.2020 за вих.№28 також обґрунтована і підлягає задоволеннею.
Заперечення відповідача судом до уваги не беруться з огляду на таке.
1. Як унормовано статтею 9 Закону України Про дорожній рух , до компетенції власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважених ними органів у сфері дорожнього руху належить: погодження маршрутів перевезення небезпечних, надгабаритних і великогабаритних вантажів .
Відповідно до ст.33 Закону України Про автомобільні дороги рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Тобто:
- в зазначених правових нормах мова йде про погодження маршрутів перевезення небезпечних, надгабаритних і великогабаритних вантажів з власниками автомобільних доріг, вулиць або уповноваженими ними органами у сфері дорожнього руху , а не з відповідальними особи цих органів, на чому наполягає відповідач, що не одне і теж;
- згідно чинного законодавства погодження маршрутів перевезення небезпечних, надгабаритних і великогабаритних вантажів мають здійснювати органи (власниками автомобільних доріг, вулиць або уповноваженими ними органами у сфері дорожнього руху) за зверненням зацікавлених осіб (перевізників).
2. З рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради № 1 від 17 січня 2018 року Про організацію безпечного проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя не вбачається, що виконавчий комітет Маріупольської міської ради делегував свої повноваження саме особі, відповідальній за погодження, а не відповідачу взагалі, оскільки в п.2. порядку розробки маршруту та погодження руху великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя, затвердженого вказаним рішенням, передбачено, що розробка маршруту та погодження руху великогабаритних та великовагових засобів автомобільними дорогами, вулицями міста Маріуполя здійснюється відповідальною особою відповідача, що призначається наказом директора підприємства.
Суд погоджується з доводами позивача в цій частині, що зокрема, відповідальна особа ККП Маріупольавтодор не персоніфікована рішенням №1, а призначається наказом директора підприємства, а значить, така особа має бути працівником відповідача, директор має повноваження надавати такій особі вказівки, у тому числі і в формі наказів, обов`язкові для виконання, ця особа знаходиться у нього в службовій підпорядкованості та є відповідальною саме перед директором відповідача за свої дії. узгоджувати з ним їх вчинення та покладати відповідальність за результатами їх вчинення на ККП МАРІУПОЛЬАВТОДОР .
3. У взаємовідносинах ККП Маріупольавтодор з ПП Н-ТРАНС щодо погодження можливості провозу великогабаритного та великовагового вантажу, Маріупольська міська рада Донецької області реалізує свої повноваження власника автомобільних доріг, вулиць міст Маріуполя, тобто перебуває з ПП Н-ТРАНС у приватноправових відносинах , в зв`язку з чим дані позовні вимоги з урахуванням суб`єктного складу сторін , підлягають вирішенню в порядку господарського судочинства.
Судові витрати в межах, встановлених законодавством, відповідно до ст.129 Господарського кодексу України, покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог (в даному випадку - на відповідача).
Враховуючи вищевикладене і керуючись ст.ст. 210 , 233 , 238 , 241 Господарського процесуального кодексу України (в редакції Закону № 2147-VIII від 03.10.2017 ), господарський суд, -
ВИ Р І Ш И В:
Позовні вимоги задовольнити.
Визнати недійсним акт Комунального комерційного підприємства "Маріупольавтодор", оформлений листом за вих.№60-1009-60.2.1, про відмову Приватному підприємству "Н-ТРАНС" за результатами розгляду поданої заяви від 24.12.2019 за вих.№206 в погодженні можливості проїзду великовагових транспортних засобів з ПАТ "МК "Азовсталь" та ПрАТ "ММК ім. Ілліча" до Державного підприємства "Маріупольський морський торговельний порт" з моменту його прийняття.
Припинити дії Комунального комерційного підприємства "Маріупольавтодор" щодо нерозгляду та ненадання відповіді на заяву Приватного підприємства "Н-ТРАНС" від 06.02.2020 за вих.№28 про погодження можливості проїзду великовагових транспортних засобів з ПАТ "МК "Азовсталь" та ПрАТ "ММК ім. Ілліча" до Державного підприємства "Маріупольський морський торговельний порт" та на його листи від 06.02.2020 за вих. №27, від 24.03.2020 за вих.№46.
Зобов`язати Комунальне комерційне підприємство Маріупольавтодор (юридична адреса: 87500, Донецька область, місто Маріуполь, провулок Банний, будинок 5; код ЄДРЮОФОПГФ 40940113) надати Приватному підприємству Н-ТРАНС (юридична адреса: 87515, Донецька область, місто Маріуполь, вулиця Куїнджі, будинок 82 ; код ЄДРЮОФОПГФ 31190976) ПП Н-ТРАНС погодження можливості проїзду великовагових транспортних засобів з ПАТ МК Азовсталь та ПрАТ ММК ім. Ілліча до Державного підприємства Маріупольський морський торговельний порт на підставі заяв
ь від 24.12.2019 за вих.№206 та
ь від 06.02.2020 за вих.№28.
Стягнути з Комунального комерційного підприємства "Маріупольавтодор" (юридична адреса: 87500, Донецька область, місто Маріуполь, провулок Банний, будинок 5; код ЄДРЮОФОПГФ 40940113) на користь Приватного підприємства "Н-ТРАНС" (юридична адреса: 87515, Донецька область, місто Маріуполь, вулиця Куїнджі, будинок 82 ; код ЄДРЮОФОПГФ 31190976) 8 408,00грн. на відшкодування витрат по оплаті судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається у порядку, передбаченому п.17.5 перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, протягом двадцяти днів з дня його проголошення (складення повного судового рішення).
Повний текст судового рішення складено 19.11.2020.
Суддя В.І. Матюхін
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 93004326 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Матюхін Володимир Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні