СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, E-mail: inbox@adm.su.court.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 листопада 2020 року Справа № 480/6199/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Павлічек В.О.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/6199/20 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Глухівської районної державної адміністрації, третя особа - Департамент соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації про зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Глухівської районної державної адміністрації (далі по тексту - відповідач), третя особа - Департамент соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації, в якій просить зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Глухівської районної державної адміністрації нарахувати та сплатити страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за непрацюючих осіб, які надають соціальні послуги до Пенсійного фонду України, за ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період з 19.08.2009 р. по 17.08.2010 р., з 20.08.2010 по 30,09.2010 р., з 05.11.2010 по 08.05.2012 р.
Позовні вимоги обгрунтовуються тим, що позивач перебував на обліку в управлінні соціального захисту населення Глухівської РДА та йому, відповідно до постанови КМУ №558 від 29.04.2004 Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги , у період з 19.08.2009 р. по 17.08.2010 р., з 20 08.2010 по 30.09.2010 р., з 05.11.2010 по 08.05.2012 р. призначалась допомога по догляду за особою похилого віку. При цьому з відповіді Департаменту соціального захисту населення Сумської ОДА від 17.03.2020 р. №223-14/Д та додаткового листа від 22.05.2020 р. №223-14/Д позивачу стало відомо, що у вказані вище періоди відповідач не сплачував страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за непрацюючих осіб, які надають соціальні послуги, посилаючись на те, що у спірні періоди часу загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягали непрацюючі працездатні особи, які здійснювали догляд за престарілою особою, а не за громадянами похилого віку. Позивач вважає таку бездіяльність відповідача щодо несплати внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування протиправною та такою, що призводить до порушення його прав на пенсійне забезпечення, оскільки відповідно до вимог законодавства позивач підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, як особа, яка надає соціальні послуги.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження та встановлено строк відповідачу для подання відзиву та доказів, які наявні у відповідача, а також встановлено строк позивачу для подання відповіді на відзив, а відповідачу заперечення.
На виконання зазначеної ухвали представником відповідача подано до суду відзив, в якому проти позовних вимог заперечує та просить відмовити в їх задоволенні, зазначивши, що позивач у період з 19.08.2009 р. по 17.08.2010 р., з 20 08.2010 по 30.09.2010 р., з 05.11.2010 по 08.05.2012 р. отримував допомогу по догляду за особою похилого віку. При цьому п. 14 ч. 1 ст. 11 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (в редакції чинній до 12.05.2016р), передбачалось, що загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають, зокрема непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за інвалідом 1 групи або за престарілим, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досяг 80-річного віку, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу або компенсацію відповідно до законодавства. Тобто сплата внесків за осіб, які здійснювали догляд за особою похилого віку, яка за висновком медичного закладу потребує стороннього догляду, законодавством до 12.05.2016 роки не передбачалась (а.с. 27-28).
Відповідно до ч. 1, 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою відео- та (або) звукозаписувального технічного засобу в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему. У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи судом встановлено, що відповідно до довідки Управління соціального захисту населення Глухівської районної державної адміністрації від 14.02.2020 року № 150, позивач у період з 19.08.2009 р. по 17.08.2010 р., з 20 08.2010 по 30.09.2010 р., з 05.11.2010 по 08.05.2012 р. отримував допомогу по догляду за особою похилого віку (а.с. 9).
В подальшому позивачу стало відомо, що Управлінням соціального захисту населення Глухівської районної державної адміністрації, за вище вказані періоди, за нього не нараховувалися та не сплачувалися до Пенсійного фонду страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за непрацюючих осіб, які надають соціальні послуги, у зв`язку з чим, позивач звернувся із відповідною заявою від 14.02.2020 року до Департаменту соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації (а.с. 11-12).
Листом від 17.03.2020 року № 223-14/Д Департамент соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації, зокрема, повідомив позивача, що за інформацією управління соціального захисту населення Глухівської районної державної адміністрації ОСОБА_1 перебував на обліку з 19.08.2009 по 17.08.2010 року, з 20.08.2010 по 30.09.2010 року та з 05.11.2010 по 08.05.2012 року як одержувач допомоги по догляду за особою похилого віку, призначеної відповідно до постанови № 558. При цьому за діючими на той час нормами законодавства страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за непрацюючих фізичних осіб, які постійно надають соціальні послуги громадянам похилого віку, вказаним управлінням не сплачувались (а.с. 14-15).
Згодом Департамент соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації листом від 22.05.2020 року № 223-14/Д додатково повідомив, що пунктом 14 статті 11 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (в редакції чинній до 12.05.2016) передбачалося, що загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають, зокрема непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за інвалідом І групи або за престарілим, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досяг 80-річного віку, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу або компенсацію відповідно до законодавства. При цьому із набранням чинності з 12.05.2016 Законом України від 19.04.2016 № 1109-VIII „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення правових норм, що врегульовують питання визначення категорій осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню" єдиний внесок нараховується, зокрема за непрацюючих працездатних осіб, які здійснюють догляд за особою з інвалідністю І групи або за особою похилого віку, яка за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досягла 80-річного віку, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу або компенсацію відповідно до законодавства - на суми допомоги або компенсацій, нарахованих за базовий звітний період. Враховуючи зазначене, дії управління соціального захисту населення Глухівської районної державної адміністрації вважаємо правомірними (а.с. 16-17).
Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача щодо нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 14 ч.1 ст.11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі Закон №1058) загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають, зокрема: непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за інвалідом І групи або за престарілим, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досяг 80-річного віку, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу або компенсацію відповідно до законодавства.
Пунктами 1, 14 ч. 1 ст. 4 "Про збір та облік єдиного внеску на Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 08.07.2010 № 2464-VI (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі Закон №2464) передбачено, що платниками єдиного внеску є: роботодавці - підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, військові частини та органи, які виплачують грошове забезпечення, допомогу по тимчасовій непрацездатності, допомогу або компенсацію відповідно до законодавства, - для осіб, зазначених у пунктах 9-14 цієї частини; один з непрацюючих працездатних батьків, усиновителів, опікун, піклувальник, які фактично здійснюють догляд за дитиною-інвалідом, а також непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за інвалідом І групи або за престарілим, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досяг 80-річного віку, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу або компенсацію відповідно до законодавства.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж це період протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Частиною 6 ст. 20 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", зокрема, передбачено, що за осіб, зазначених у пунктах 8,11-14 статті 11 цього Закону, страхові внески сплачуються в порядку і строки, визначені Кабінетом Міністрів України, за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, коштів цільових фондів, з яких цим особам сплачуються відповідно грошове забезпечення, страхові виплати, допомога і компенсації.
Постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 №178 затверджено Порядок нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за деякі категорії застрахованих осіб (далі - Порядок №178).
Відповідно до підпункту 3 пункту 1 Порядку №178 цей Порядок визначає механізм сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) до Пенсійного фонду України за одного з непрацюючих працездатних батьків, усиновителів, опікуна, піклувальника, які фактично здійснюють догляд за дитиною-інвалідом, а також за непрацюючих працездатних осіб, які здійснюють догляд за інвалідом I групи або за престарілим, який згідно з висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досяг 80-річного віку, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу або компенсацію відповідно до законодавства.
Згідно з підпунктом 3 пункту 2 Порядку №178 єдиний внесок нараховується: за осіб, зазначених у підпункті 3 пункту 1 цього Порядку, - на суми допомоги або компенсацій, нарахованих за базовий звітний період.
Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" участь застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування припиняється: у разі якщо особа, яка підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню відповідно до цього Закону, втратила визначений цим Законом статус застрахованої особи; у разі закінчення терміну дії договору про добровільну участь або дострокового розірвання цього договору у випадках передбачених цим Законом; у разі якщо застрахованій особі відповідно до цього Закону призначено пенсію і вона не продовжує працювати або якщо застрахована особа відповідно до цього Закону набула права на довічну пенсію чи одноразову виплату; у разі смерті застрахованої особи.
Відповідно до пункту 1 Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України 29.04.2004 №558 (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок №558) непрацюючим фізичним особам, які постійно надають соціальні послуги громадянам похилого віку, інвалідам, дітям-інвалідам, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги (крім осіб, що обслуговуються соціальними службами), призначається щомісячна компенсаційна виплата (далі - компенсація).
Згідно пункту 16 Порядку № 558 (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) органи праці і соціального захисту населення, що призначають та виплачують щомісячну компенсацію, здійснюють контроль за діяльністю фізичних осіб, які надають соціальні послуги
З матеріалів справи суд вбачає, що відповідно до довідки Управління соціального захисту населення Глухівської районної державної адміністрації від 14.02.2020 року № 150, позивач у період з 19.08.2009 р. по 17.08.2010 р., з 20 08.2010 по 30.09.2010 р., з 05.11.2010 по 08.05.2012 р. отримував допомогу по догляду за особою похилого віку (а.с. 9).
Отже, наведене свідчить, що за вказані періоди призначення компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з 19.08.2009 р. по 17.08.2010 р., з 20 08.2010 по 30.09.2010 р., з 05.11.2010 по 08.05.2012 р. у відповідача виник обов`язок нарахувати та сплатити єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Пенсійного фонду України за ОСОБА_1 .
При цьому твердження відповідача про те, що позивач не підлягав загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню, як особа, яка надає соціальні послуги, оскільки до 12.05.2016 через сплата внесків за осіб, які здійснювали догляд за особою похилого віку, яка за висновком медичного закладу потребує стороннього догляду, законодавством не передбачалась, суд вважає безпідставними з огляду на наступне.
Статтею 10 Закону України "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку" (в редакції до 01.10.2011 року) було визначено, що громадянами похилого віку визнаються: чоловіки у віці 60 і жінки у віці 55 років і старші, а також особи, яким до досягнення загального пенсійного віку залишилося не більше півтора року.
Відповідно до ст. 10 Закону України "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку" (в редакції з 01.10.2011 року) громадянами похилого віку визнаються особи, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", а також особи, яким до досягнення зазначеного пенсійного віку залишилося не більш як півтора року.
При цьому терміну "престаріла особа" жодним чинним нормативно-правовим актом не визначено.
Проте, на переконання суду, відсутність законодавчого визначення терміну "престаріла особа" не може слугувати достатньою підставою для відмови в реалізації права непрацюючих працездатних громадян України, які надають соціальні послуги, на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Разом з тим, Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення правових норм, що врегульовують питання визначення категорій осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню" від 19.04.2016 №1109-VIII, що набрав чинності 12.05.2016, до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" внесено зміни.
Зокрема, 1) статтю 1 було доповнено абзацом такого змісту: "термін "особа похилого віку" вживається у цьому Законі у значенні, наведеному в Законі України "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні"; 2) у пункті 14 частини першої статті 11 слова "престарілим, який" замінено словами "особою похилого віку, яка", а слово "досяг" - словом "досягла". В абзаці тринадцятому пункту 1 частини першої статті 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" слова "престарілим, який" замінено словами "особою похилого віку, яка", а слово "досяг" - словом "досягла".
Вказаний закон прийнятий саме з метою усунення неоднозначного тлумачення норм чинного законодавства України, які встановлюють критерії визначення категорії осіб, що підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню.
Відповідно, даним законом лише уточнено правові норми, які врегульовують питання визначення категорій осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, а не встановлено нові категорії осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню.
Більше того, на переконання суду, буквальний аналіз поняття "престаріла особа" та "особа похилого віку" дає підстави вважати, що вони є тотожними поняттями, оскільки мають однаковий правовий зміст та правове навантаження.
Суд вважає, що розмежування даних понять є дискримінаційним підходом при визначенні категорії осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню.
Таким чином суд зазначає, що відповідно до вимог чинного на момент виникнення спірних правовідносин, позивач підлягав загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, як особа яка надає соціальні послуги. При цьому невиконання відповідачем покладеного на нього обов`язку нарахувати та сплатити єдиний внесок лише з підстав неоднозначності понять, які по своїй суті є тотожними, є безпідставним та протиправним, а відтак позовні вимоги ОСОБА_1 є обгрунтованими та підлягають задоволенню.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи положення вказаних норм, суд вважає за необхідне стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Глухівської районної державної адміністрації суму судового збору в розмірі 840,80 грн., сплаченого згідно з дублікатом квитанції від 15.09.2020 № 0.0.1835443771.1 (а.с. 4).
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Глухівської районної державної адміністрації, третя особа - Департамент соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації про зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Глухівської районної державної адміністрації (вул. Центральна, буд. 39А, с. Полошки, Глухівський район, Сумська область, 41452, код ЄДРПОУ 03197925) нарахувати та сплатити страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за непрацюючих осіб, які надають соціальні послуги до Пенсійного фонду України, за ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період з 19.08.2009 р. по 17.08.2010 р., з 20.08.2010 по 30.09.2010 р., з 05.11.2010 по 08.05.2012 р.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Глухівської районної державної адміністрації (вул. Центральна, буд. 39А, с. Полошки, Глухівський район, Сумська область, 41452, код ЄДРПОУ 03197925) суму судового збору в розмірі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень 80 коп.).
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя В.О. Павлічек
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 93008358 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
В.О. Павлічек
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні