Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 листопада 2020 р. Справа№200/5380/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бабаш Г.П.,
при секретарі - Оголь В.К.
за участю
представника позивача - Статіва О.В. (ордер від 04.06.2020р.)
представника відповідача - Тернинко С.М. (згідно витягу з ЄРЮОФОП)
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального судового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АЛЬКАР-ГРУП (ЄДРПОУ: 33705291, 84392, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Ульянівська, 165) до Головного управління ДПС у Донецькій області (ЄДРПОУ: 43142826, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59), Державної податкової служби України (ЄДРПОУ: 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Донецькій області, в якій просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних регіонального рівня ГУ ДПС України в Донецькій області від 21.02.2020 № 1462587/33705291
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних центрального рівня Державної податкової служби України від 13.03.2020 № 8428/33705291/2, 8379/33705291/2, 8457/33705291/2, 8452/33705291/2, 8430/33705291/2, 8453/33705291/2, 8425/33705291/2.
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні № 14 від 18.11.2019, № 15 від 19.11.2019, № 16 від 20.11.2019, № 17 від 22.11.2019, № 18, 19 від 24.11.2019, № 20, 21 від 26.11.2019.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він має всі первинні документи, які підтверджують реальність здійснення господарської операції. Натомість податковий орган, відмовляючи в реєстрації податкових накладних, не вказав конкретного переліку документів, які необхідно надати, та не обґрунтував причин не прийняття до уваги поданих позивачем документів. Також позивач наголосив, що в нього відсутні будь-які рішення щодо віднесення його до ризикових платників.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 10.06.2020 рокупозовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 06.07.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального судового провадження та призначено підготовче судове засідання у справі на 30.07.2020 року.
30.07.2020 року судове засідання відкладено у зв`язку з неявкою сторін.
27.08.2020 року оголошена перерва для надання додаткових документів.
Ухвалою суду від 23.09.2020 року заява позивача про збільшення позовних вимог залишена без руху.
Ухвалою суду від 03.10.2020 року прийнята заява позивача про збільшення позовних вимог та витребувано у ГУ ДПС України в Донецькій області додаткові документи.
08.10.2020 року оголошено перерву за клопотанням представника позивача для ознайомлення з відзивом.
Ухвалою суду від 15.10.2020 року закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду на 05.11.2020 року.
05.11.2020 року розгляд справи не відбувся через зайнятість судді у розгляді справи, пов`язаної з виборчим процесом.
Остаточно з урахуванням заяв про збільшення позовних вимог від 21.09.2020 року та 25.10.2020 року позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС України в Донецькій області від 25.02.2020 № 1466960/33705291, 1466958/33705291, 1466959/33705291, 1466962/33705291, 1466956/33705291, 1466957/33705291, 1466961/33705291.
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС України в Донецькій області від 21.02.2020 № 1462587/33705291;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних центрального рівня Державної податкової служби України від 13.03.2020 № 8428/33705291/2, 8379/33705291/2, 8457/33705291/2, 8452/33705291/2, 8430/33705291/2, 8453/33705291/2, 8425/33705291/2;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних центрального рівня Державної податкової служби України від 03.03.2020 № 6685/33705291/2;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні № 14 від 18.11.2019, № 15 від 19.11.2019, № 16 від 20.11.2019, № 17 від 22.11.2019, № 18, 19 від 24.11.2019, № 20, 21 від 26.11.2019.
ГУ ДПС у Донецькій області подало відзив на позовну заяву, в якому зазначило, що 03.12.2019 року комісією визначено, що ТОВ АЛЬКАР-ГРУП відповідає Критеріям ризиковості платника податку та підлягає внесенню до Переліку ризикових суб`єктів господарювання. Відтак на підставі віднесення позивача до Переліку ризикових суб`єктів, після направлення виписаних ТОВ АЛЬКАР-ГРУП податкових накладних на реєстрацію, в автоматизованому режимі були здійснені перевірки, і реєстрація ПН була зупинена. Позивачу були надіслані квитанції з пропозицією надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН. За наслідками розгляду поданих позивачем документів було з`ясовано, що ним не надані складські документи щодо зберігання придбаних, а потім реалізованих товарів та розрахункові документи. Також товаро-транспортні накладні містять дефекти. Отже відповідач вважає, що ним правомірно були прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних товариства.
ДПС України правом на подання письмового відзиву не скористалась, хоча про відкриття провадження по справі була повідомлена належним чином, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення.
В судовому засіданні представник позивача позовну заяву та заяву про збільшення позовних вимог підтримав та просив задовольнити.
Представник ГУ ДПС у Донецькій області в судовому засіданні підтримала позицію, викладену у відзиві та просила в позові відмовити.
Заслухавши пояснення представниківсторін, перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю АЛЬКАР-ГРУП є юридичною особою, дата та номер запису в ЄДРПОУ 02.12.2005, 12771020000000807.
Згідно інформації зЄДРПОУ до видів діяльності товариства віднесено, зокрема, 46.21оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (основний).
15.11.2019 року ТОВ АЛЬКАР-ГРУП (як покупець) уклало з ФГ ВОДОГРАЙ АГРО договір поставки № 15/11/2019-1 на покупку товару, найменування, одиниці виміру та загальна кількість якого визначаються у рахунках-фактурах та видаткових накладних.
03.10.2019 року позивач уклав з ТОВ МК АГРОТРАНС договір перевезення вантажів автомобільним транспортом, згідно якого останній зобов`язується здійснювати перевезення вантажів своїм транспортом по маршруту і в об`ємі, вказаному замовником.
25.11.2019 року ТОВ АЛЬКАР-ГРУП уклало з ТОВ ВКФ Лиманський комбікормовий завод договір № 25/11/2019-1 про поставку пшениці фуражної у кількості 27,240 тн.+/-20% на суму 123942,00 грн. +/-20%.
Строк поставки до 30.11.2019 року.
Пункт 2.3 договору визначає умови поставки - Постачальник поставляє товар на умовах EXWза адресою:Донецька область, м. Краматорськ, вул. Ульянівська, 165.
Згідно пункту 3.1. договору оплата товару здійснюється у грошовій формі80% впродовж 5 банківських днів, 20% після настання наступних подій: поставки товару, надання постачальником покупцю документів, зазначених у п. 2.6, 5.10 договору.
26.11.2019 року ФГ ВОДОГРАЙ АГРО складено податкову накладну за операцією по реалізації позивачу пшениці фуражної врожаю 2019 року № 53в обсягу 27,24 т на суму 115770,11 грн., в т.ч. ПДВ 19295,02 грн.
Цього ж дня позивачем складено податкову накладну за операцією по реалізації ТОВ ВКФ Лиманський комбікормовий завод пшениці фуражної врожаю 2019 року № 21 в обсягу 27,24 т на суму 123942,00 грн., в т.ч. ПДВ 20657,00 грн.
За результатами обробки ПН № 21, автоматизованою системою Єдине вікно подання електронних документів ДПС України 11.12.2020 року позивачу надіслано квитанцію про зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. Визначено, що ПН відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Рішенням від 21.02.2020 року № 1462587/33705291 відмовлено у реєстрації ПН № 21 від 26.11.2020 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН від 03.03.2020 року № 6685/33705291/2 скарга позивача залишена без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін.
09.01.2018 року ТОВ АЛЬКАР-ГРУП уклало з ТОВ КОНСТАНТА ФІД договір № 18/02 про поставку макухи соняшникової, ріпакової та соєвої, шроту соняшникового та соєвого, олії соєвої та соняшникової, сої повножирової.
Пункт 2.1. договору визначає, що якість товару повинна відповідати державним стандартам та вимогам, зазначеним у специфікаціях та підтверджуватись свідоцтвом про якість або іншими документами.
Пункт 2.2. договору визначає, що кількість товару визначається в специфікаціях, які є невід`ємною частиною цього договору та товарно-супровідних документах.
Згідно пункту 3.1. договору поставка здійснюється автомобільним транспортом на умовах FCA склад покупця. Дата та умови поставки, найменування та кількість кожної окремої партії визначаються в специфікаціях.
18.11.2019 року ТОВ АЛЬКАР-ГРУП та ТОВ КОНСТАНТА ФІД укладена специфікація № 21 до договору № 18/02 на поставку 40 тон ячменя на суму 160000,00 грн. у тому числі ПДВ 26666,67грн. Порядок оплати - покупець здійснює оплату на протязі 5 банківських діб після отримання товару, але після реєстрації податкових накладних. Поставка здійснюється на умовах EXWза адресою Донецька обл., с. Семенівка.
18.11.2019 року ФГ ВОДОГРАЙ АГРО складено податкову накладну № 18 за операцією по реалізації позивачу ячменю врожаю 2019 року в обсягу 11,5 т на суму 42549,96 грн., в т.ч. ПДВ 7091,66 грн.
Цього ж дня позивачем складено податкову накладну № 14 за операцією по реалізації товару (ячмінь врожаю 2019 року) в обсягу 11,5 т ТОВ КОНСТАНТА ФІД на суму 46000,00 грн., в т.ч. ПДВ 7666,67 грн.
11.12.2020 року за результатами обробки ПН № 14 позивачу надіслано квитанцію про зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. Визначено, що ПН відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Рішенням від 25.02.2020 року № 1466960/33705291 відмовлено у реєстрації ПН № 14 від 18.11.2020 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме первинних документів щодо постачання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
11.03.2020 року позивач подав скаргу до ДПС України щодо рішення № 1466960/33705291 про відмову в реєстрації податкової накладної.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН від 13.03.2020 року № 8428/33705291/2 скарга позивача залишена без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін. Підставою відмови в задоволенні скарги визначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
19.11.2019 року ФГ ВОДОГРАЙ АГРО складено податкову накладну № 26 за операцією по реалізації позивачу ячменю врожаю 2019 року в обсягу 12,32 т на суму 45583,96 грн., в т.ч. ПДВ 7597,33 грн.
Цього ж дня позивачем складено податкову накладну № 15 за операцією по реалізації ячменю врожаю 2019 року в обсягу 12,32 т ТОВ КОНСТАНТА ФІД на суму 49280,00 грн., в т.ч. ПДВ 8213,33 грн.
11.12.2020 року за результатами обробки ПН № 15 позивачу надіслано квитанцію про зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. Визначено, що ПН відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Рішенням від 25.02.2020 року № 1466958/33705291 відмовлено у реєстрації ПН № 15 від 19.11.2020 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме первинних документів щодо постачання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
11.03.2020 року позивач подав скаргу до ДПС України щодо рішення № 1466958/33705291 про відмову в реєстрації податкової накладної.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН від 13.03.2020 року № 8379/33705291/2 скарга позивача залишена без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін.Підставою відмови в задоволенні скарги визначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
20.11.2019 року ФГ ВОДОГРАЙ АГРО складено податкову накладну № 28 за операцією по реалізації позивачу ячменю врожаю 2019 року в обсягу 11,3 т на суму 41809,96 грн., в т.ч. ПДВ 6968,33 грн.
Цього ж дня позивачем складено податкову накладну № 16 за операцією по реалізації ячменю врожаю 2019 року в обсягу 11,3 т ТОВ КОНСТАНТА ФІД на суму 45200,00 грн., в т.ч. ПДВ 7533,33 грн.
11.12.2020 року за результатами обробки ПН № 16 позивачу надіслано квитанцію про зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. Визначено, що ПН відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Рішенням від 25.02.2020 року № 1466959/33705291 відмовлено у реєстрації ПН № 16 від 20.11.2020 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме первинних документів щодо постачання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
11.03.2020 року позивач подав скаргу до ДПС України щодо рішення № 1466959/33705291 про відмову в реєстрації податкової накладної.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН від 13.03.2020 року № 8457/33705291/2 скарга позивача залишена без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін. Підставою відмови в задоволенні скарги визначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
20.11.2019 року ТОВ АЛЬКАР-ГРУП та ТОВ КОНСТАНТА ФІД укладена специфікація № 22 до договору № 18/02 на поставку 170 тон пшениці на суму 799000,00 грн. у тому числі ПДВ 133166,67грн. Порядок оплати - покупець здійснює оплату на протязі 5 банківських діб після отримання товару, але після реєстрації податкових накладних. Поставка здійснюється на умовах СРТза адресою Донецька обл., с. Бересток.
22.11.2019 року ФГ ВОДОГРАЙ АГРО складено податкову накладну № 19 за операцією по реалізації позивачу пшениці фуражної врожаю 2019 року в обсягу 34,14 т на суму 150216,13 грн., в т.ч. ПДВ 25036,02 грн.
Цього ж дня позивачем складено податкову накладну № 17 за операцією по реалізації пшениці фуражної врожаю 2019 року в обсягу 34,14 т ТОВ КОНСТАНТА ФІД`на суму 160458,00 грн., в т.ч. ПДВ 26743,00 грн.
11.12.2020 року за результатами обробки ПН № 17 позивачу надіслано квитанцію про зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. Визначено, що ПН відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Рішенням від 25.02.2020 року № 1466962/33705291 відмовлено у реєстрації ПН № 17 від 22.11.2020 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме первинних документів щодо постачання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
11.03.2020 року позивач подав скаргу до ДПС України щодо рішення № 1466962/33705291 про відмову в реєстрації податкової накладної.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН від 13.03.2020 року № 8452/33705291/2 скарга позивача залишена без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін. Підставою відмови в задоволенні скарги визначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
26.11.2019 року ФГ ВОДОГРАЙ АГРО складено податкову накладну за операцією по реалізації позивачу пшениці фуражної врожаю 2019 року № 48в обсягу 28,66 т на суму 126104,11 грн., в т.ч. ПДВ 21017,35 грн.
Цього ж дня позивачем складено податкову накладну за операцією по реалізації ТОВ КОНСТАНТА ФІД`пшениці фуражної врожаю 2019 року № 20в обсягу 28,66 т на суму 134702,00 грн., в т.ч. ПДВ 22450,33 грн.
11.12.2020 року за результатами обробки ПН № 20 позивачу надіслано квитанцію про зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. Визначено, що ПН відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Рішення від 25.02.2020№ 1466961/33705291 відмовлено у реєстрації ПН № 20 від 26.11.2020 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме первинних документів щодо постачання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
11.03.2020 року позивач подав скаргу до ДПС України щодо рішення № 1466961/33705291 про відмову в реєстрації податкової накладної.
Рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН від 13.03.2020 року № 8425/33705291/2 скарга позивача залишена без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін. Підставою відмови в задоволенні скарги визначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
24.11.2019 року ТОВ АЛЬКАР-ГРУП та ТОВ КОНСТАНТА ФІД укладена специфікація № 23 до договору № 18/02 на поставку 120 тон кукурудзи на суму 462000,00 грн. у тому числі ПДВ 77000,00грн. Порядок оплати - покупець здійснює оплату на протязі 5 банківських діб після отримання товару, але після реєстрації податкових накладних. Поставка здійснюється на умовах СРТза адресою Донецька обл., с. Бересток.
24.11.2019 року ФГ ВОДОГРАЙ АГРО складено податкові накладніза операцією по реалізації позивачу кукурудзи фуражної врожаю 2019 року № 39в обсягу 25,62 т на суму 90950,89 грн., в т.ч. ПДВ 15158,48 грн. та № 40в обсягу 27,52 т на суму 97695,89 грн., в т.ч. ПДВ 16282,65 грн.
Цього ж дня позивачем складено податкові накладні за операцією по реалізації ТОВ КОНСТАНТА ФІД`кукурудзи фуражної врожаю 2019 року № 18в обсягу 27,52 т на суму 105952,00 грн., в т.ч. ПДВ 17658,67 грн. та № 19 в обсягу 25,62 т на суму 98752,50 грн., в т.ч. ПДВ 16458,75 грн.
11.12.2020 року за результатами обробки ПН № 18, 19 позивачу надіслані квитанції про зупинення їх реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. Визначено, що ПН відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Рішеннями від 25.02.2020 року № 1466956/33705291 та № 1466957/33705291 відмовлено у реєстрації ПН № 18, 19 від 24.11.2020 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме первинних документів щодо постачання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН від 13.03.2020 року № 8430/33705291/2 та 8453/33705291/2 скарги позивача залишені без задоволення, рішення комісії регіонального рівня - без змін. Підставою відмови в задоволенні скарги визначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Правовідносини сторін, що виникають у сфері справляння податків і зборів, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх прав та обов`язків, компетенції контролюючих органів, повноважень і обов`язків їх посадових осіб під час здійснення податковою контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються нормами Податкового кодексу України від 02.12.2010 N 2755-VI.
Податковим обов`язком є обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (п. 36.1 ст. 36 вказаного Кодексу).
Порядок адміністрування податку на додану вартість унормований розділом V Податкового кодексу України (надалі ПК України).
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку, зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). (пункт 201.7 статі 201 ПК України).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок №1246).
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації; розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) - електронний документ, який складається платником податку до податкової накладної відповідно до вимог Кодексу в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Як вже було зазначено вище, пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України
На виконання вимог цієї статті, 11.12.2019 року постановою Кабінету Міністрів України № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).
Так, у пункті 3 Порядку, наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.
Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Відповідачем до матеріалів справи надана інформаційно-аналітична довідка по ТОВ АЛЬКАР-ГРУП щодо виявлення платника з ознаками ризиковості.
Згідно даної довідки позивач відповідає пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку: 1.6.6 - в органах ДПС наявна податкова інформація, яка стала відома в процесі поточної діяльності, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній. По товариству встановлена відсутність можливості виконання операцій з постачання товарів наявними трудовими ресурсами; відсутність будь-якої інформації від товариства про зберігання товарів (наявність власних або орендованих складських приміщень, угоди зберігання ТМЦ, відомості про місцезнаходження складів, їх площа, власник складських приміщень); відсутність інформації про залучення сторонніх організацій для оренди складських приміщень.
03.12.2019 року Головним управлінням ДПС у Донецькій області прийнято рішення про включення ТОВ АЛЬКАР-ГРУП до Переліку ризикових платників податку, що відображено у протоколі засідання комісії № 61.
Отже реєстрація податкових накладних № 14 від 18.11.2019, № 15 від 19.11.2019, № 16 від 20.11.2019, № 17 від 22.11.2019, № 18, 19 від 24.11.2019, № 20, 21 від 26.11.2019 була зупинена у зв`язку з віднесенням позивача до ризикових платників.
Відповідно до пункту 8 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Аналіз вказаних норм свідчить, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. У разі коли за результатами моніторингу платник податку відповідає критеріям ризиковості, реєстрація такої податкової накладної зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
При цьому, суд також підкреслює, що на відміну від зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування), яке відбувається в автоматизованому режимі засобами програмного забезпечення ДФС України, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) потребує проведення комісією регіонального рівня відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520.
Приписами вказаного Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як вбачається з пояснень позивача, та підтверджено відзивом відповідача та матеріалами справи, після зупинення реєстрації спірних податкових накладених товариствомподані до податкового органу пояснення від 13.02.2019 року та 19.02.2019 року. До даних пояснень крім вищенаведених договорів позивача з ФГ ВОДОГРАЙ АГРО , ТОВ КОНСТАНТА ФІД , ТОВ ВКФ Лиманський комбікормовий завод були надані інші документи на підтвердження здійснених операцій, зокрема:
По ПН № 21 - ТТН від 26.11.2019 № 37, виписана вантажовідправником ТОВ АЛЬКАР-ГРУП на вантажоодержувача ТОВ ВКФ Лиманський комбікормовий завод , автомобільний перевізник ТОВ МК АГРОТРАНС ; договір перевезення від 03.10.2019 № 03/10-1 між позивачем та ТОВ МК АГРОТРАНС , видаткова накладна від 26.11.2019 № 37, виписана позивачем на ТОВ ВКФ Лиманський комбікормовий завод ; ТТН від 26.11.2019 року № 53, виписана вантажовідправником ФГ ВОДОГРАЙ АГРО на вантажоодержувача ТОВ АЛЬКАР-ГРУП ; видаткова накладна від 26.11.2019 № 88 виписана постачальником ФГ ВОДОГРАЙ АГРО на позивача; акт надання послуг від 26.11.2019 № 68, складений між перевізником ТОВ МК АГРОТРАНС та замовником ТОВ АЛЬКАР-ГРУП , податкова накладна від 26.11.2019 року, виписана ФГ ВОДОГРАЙ АГРО на ТОВ АЛЬКАР-ГРУП , виписаний ФГ ВОДОГРАЙ АГРО рахунок на оплату від 26.11.2019 року.
По ПН № 14 від 18.11.2019, ПН № 15 від 19.11.2019, ПН № 16 від 20.11.2019, ПН № 17 від 22.11.2019, ПН № 18, ПН № 19 від 24.11.2019, № 20 від 26.11.2019 - договір перевезення від 03.10.2019 № 03/10-1 між позивачем та ТОВ МК АГРОТРАНС ; специфікації № 21-23 до договору поставки від 09.01.2018 року № 18/02; ТТН від 18.11.2019 № 31, від 19.11.2019 № 32, від 20.11.2019 № 33, 34, від 24.11.2019 № 35, 36, від 26.11.2019 № 38, виписані вантажовідправником ТОВ АЛЬКАР-ГРУП на вантажоодержувача ТОВ КОНСТАНТА ФІД , автомобільний перевізник ТОВ МК АГРОТРАНС ; ТТН від 18.11.2019 № 18, від 19.11.2019 № 26, від 20.11.2019 № 28, від 22.11.2019 № 19, від 24.11.2019 № 39, 40, від 26.11.2019 № 48, виписана вантажовідправником ФГ ВОДОГРАЙ АГРО на вантажоодержувача ТОВ АЛЬКАР-ГРУП , автомобільний перевізник ТОВ МК АГРОТРАНС ;податкові накладні від 18.11.2019 № 18, від 19.11.2019 № 26, від 20.11.2019 № 28, від 22.11.2019 № 22, від 24.11.2019 № 39, 40, від 26.11.2019 року № 48, виписані ФГ ВОДОГРАЙ АГРО на ТОВ АЛЬКАР-ГРУП ; акти надання послуг від 18.11.2019 № 59, від 19.11.2019 № 60, від 20.11.2019 № 61, від 24.11.2019 № 67, від 26.11.2019 № 68, складені між перевізником ТОВ МК АГРОТРАНС та замовником ТОВ АЛЬКАР-ГРУП ; виписані ФГ ВОДОГРАЙ АГРО рахунки на оплату від 18.11.2019 № 64, від 19.11.2019 № 65, від 20.11.2019 № 67, від 22.11.2019 № 70, від 24.11.2019 № 73, 74, від 26.11.2019 року № 82; видаткові накладні 18.11.2019 № 64, від 19.11.2019 № 65, від 20.11.2019 № 67, від 22.11.2019 № 77, від 24.11.2019 № 73, 74, від 26.11.2019 № 82, виписані постачальником ФГ ВОДОГРАЙ АГРО на позивача; видаткові накладні 18.11.2019 № 31, від 19.11.2019 № 32, від 20.11.2019 № 33, від 22.11.2019 № 34, від 24.11.2019 № 35, 36, від 26.11.2019 № 38, виписані позивачем на ТОВ КОНСТАНТА ФІД .
Як вже було зазначено рішеннями від 25.02.2020 № 1466960/33705291, 1466958/33705291, 1466959/33705291, 1466962/33705291, 1466956/33705291, 1466957/33705291, 1466961/33705291відмовлено в реєстрації податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме первинних документів щодо постачання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Форма рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520 (додаток до вказаного Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
В порушення наведених вимог законодавства оскаржені рішення містять лише загальний перелік документів, що передбачений формою такого рішення (додаток до вказаного Порядку), і підкреслення документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надані, однак мали би бути надані щодо господарських операцій позивача, не містять.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень не містять чіткої підстави їх прийняття, що свідчить про їх необґрунтованість.
З огляду на наведене посилання відповідача на те, що серед поданих позивачем документів не було певних документів, є неприйнятними.
У відзиві на позовну заяву відповідач посилається на відсутність розрахункових документів, що відображають рух коштів по розрахунковому рахунку позивача, а саме перерахування коштів за придбаний у ФГ ВОДОГРАЙ АГРО товар та надходження коштів за товар, реалізований ТОВ КОНСТАНТА ФІД ТОВ ВКФ Лиманський комбікормовий завод .
Суд вважає безпідставним таке обґрунтування з таких підстав.
Як вже було зазначено з посиланням на приписи пункту 187.1 статті 187 та пункту 201.1 статті 201 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг (коли платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі) вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
В даному випадку позивач складав податкові накладні по факту відвантаження товару. При цьому з жодного з договорів не вбачається, що на дату поставки товару він має бути оплачений.
Згідно п. 3.2 договору поставки № 15/11/2019-1 від 15.11.2019 року між ТОВ АЛЬКАР-ГРУП та ФГ ВОДОГРАЙ АГРО оплата здійснюється покупцем після отримання рахунку-фактури, виданого постачальником.
30.11.2019 року позивач уклав договір, згідно якого первинний кредитор ФГ ВОДОГРАЙ АГРО передав право вимоги новому кредитору ПП АЛЬТАРИС КОМПАНІ . При цьому фактично грошові кошти позивачем були перераховані за цим договором в червні та липні 2020 року, що підтверджено платіжними дорученнями № 398, 60.
Крім того суд звертає увагу, що податкові накладні, складені ФГ ВОДОГРАЙ АГРО по факту відвантаження товару позивачу податкових органом були зареєстровані, що підтверджується наявними в справі доказами.
Стосовно договору № 25/11/2019-1 від 25.11.2019 року між ТОВ АЛЬКАР-ГРУП`та ТОВ ВКФ Лиманський комбікормовий завод суд зазначає, що згідно пункту 3.1. договору оплата товару здійснюється у грошовій формі 80% впродовж 5 банківських днів, 20% після настання наступних подій: поставки товару, надання постачальником покупцю документів, зазначених у п. 2.6, 5.10 договору. При цьому серед іншого умовою оплати товару визначено реєстрацію податкової накладної.
Пункт 4.2 договору № 18/02 від 09.01.2018 року, укладеного між ТОВ АЛЬКАР-ГРУП та ТОВ КОНСТАНТА ФІД , визначає, що оплата за товар проводиться покупцем шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника на умовах, визначених у специфікаціях до даного договору.
При цьому специфікації до цього договору № 21 від 18.11.2019, № 22 від 20.11.2019, № 23 від 24.11.2019 року визначають однаковий порядок оплати: покупець здійснює оплату за товар на протязі п`яти банківських днів після отримання товару, але після реєстрації податкових накладних згідно виставленого рахунку.
Отже, за таких обставин, суд вважає безпідставними вимоги податкового органу надати розрахункові документи.
Також неприйнятними є посилання відповідача на відсутність складських документів, тобто документів на зберігання придбаних та в подальшому реалізованих товарів.
Так, з наданих позивачем документів по спірних операціях вбачається, що фактично позивач продавав товар в день його придбання. З жодної з проведених операцій не випливає, що позивач придбавав товар, десь зберігав його і через деякий час продавав. Саме це могло б спровокувати питання де знаходився товар між його покупкою та продажом, а отже вимога про надання складський документів була б доречною. Проте за встановлених у справі обставин така вимога податкового органу є необґрунтованою.
Відтак суд вважає, що позивачем надані відповідні документи, які відповідають укладеним ним з контрагентами договорам та відображають зміст проведених ним господарських операцій.
Посилання відповідача на те, що товарно-транспортні накладні містять дефекти, що ставить під сумнів факт перевезення товарів на адресу ТОВ АЛЬКАР-ГРУП та далі по ланцюгу постачання суд також не приймає як належну підставу прийняття спірних рішень. Між позивачем та його контрагентами укладено не договір перевезення, а договори поставки, і саме щодо господарських операцій по договорам поставки відповідачем зроблені висновки. Товарно-транспортна накладна, подорожній лист, тобто документи, що передбачені Правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, що затвердженінаказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 року №363, призначені для обліку руху товарно-матеріальних цінностей та розрахунків за їх перевезення автомобільним транспортом, і в операціях з поставки товару не є документами первинного бухгалтерського обліку, що підтверджують обставини придбання та продажу товарно-матеріальних цінностей.
Аналогічна правова позиція міститься, зокрема, в постановах Верховного Суду від 06.02.2018 року в справі №816/166/15-а, від 11.09.2018 року в справі №816/909/17, від 05.02.2019 року в справі №813/123/16.
Також суд зауважує, що саме операції по транспортуванню товару у податкового органу сумнівів не викликали, що підтверджується наданими позивачем зареєстрованими податковими накладними перевізника ТОВ МК АГРОТРАНС .
Отже, в ході розгляду справи судом встановлено протиправність винесення рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У зв`язку з наведеним оскаржені рішення про відмову у реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних суд вважає протиправними, у зв`язку з чим вони підлягають скасуванню.
Стосовно визнання протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України від 13.03.2020 № 8428/33705291/2, 8379/33705291/2, 8457/33705291/2, 8452/33705291/2, 8430/33705291/2, 8453/33705291/2, 8425/33705291/2 суд зазначає наступне.
При надані відзиву на позовну заяву ГУ ДПС в Донецькій області заперечувало проти цих вимог, зазначаючи, що згідно Кодексу адміністративного судочинства України до адміністративного суду вправі звернутися особа, чиї права або охоронювані законом інтереси порушені. При цьому неодмінною ознакою порушення права особи є зміна статусу її суб`єктивних прав та обов`язків. Зі змісту оскаржуваних рішень ДПС України вбачається, що ними залишені без змін рішення ГУ ДПС у Донецькій області. Отже рішення ДПС України про розгляд скарг самі по собі не є юридично значимими для позивача, оскільки не мають безпосереднього впливу на його права та обов`язки.
Стаття 56 Податкового кодексу України визначає можливість оскарженнярішень, прийнятих контролюючим органом, в адміністративному або судовому порядку.
Згідно пункту 56.2. даної нормиу разі якщо платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, такий платник має право звернутися із скаргою про перегляд цього рішення до контролюючого органу вищого рівня.
Згідно з п. 13 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Відповідно до п. 56.8. статті 56 Кодексу контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов`язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку.
За приписами п. 56.10. статті 56 Кодексурішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, прийняті за розглядом скарги платника податків, є остаточними і не підлягають подальшому адміністративному оскарженню, але можуть бути оскаржені в судовому порядку.
Отже рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних центрального рівня Державної податкової служби України від 13.03.2020 № 8428/33705291/2, 8379/33705291/2, 8457/33705291/2, 8452/33705291/2, 8430/33705291/2, 8453/33705291/2, 8425/33705291/2 тавід 03.03.2020 № 6685/33705291/2 є такими, що підлягають оскарженню в судовому порядку.
Суд наголошує, що процедура адміністративного оскарження це не формальна процедура досудового врегулювання спору. Маючи обґрунтовану правову позицію та належні докази суб`єкт господарювання має законний інтерес і сподівання очікувати, що в разі належного урядування контролюючий орган вищого рівня скасує безпідставні рішення суб`єкта оскарження. І за умови надання належної оцінки поданим позивачем документам, діючи у відповідності з приписами законодавчих актів, другий відповідач міг самостійно скасувати рішення комісії регіонального рівня. Тобто ДПС України не виконує церемоніальну функцію затвердження рішень підлеглого органу податкової служби, а має їх перевіряти та наводити обґрунтування будь-якого свого рішення. Проте оскаржувані рішення ДПС України є безпідставними та необґрунтованими з тих же підстав, що наведені судом стосовно рішень комісії ГУ ДПС в Донецькій області, отже також підлягають скасуванню.
Відповідно до Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 року №227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Тож за правилами Порядку №1246 реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування за відповідним рішенням суду належить до повноважень ДПС України, якою ведеться цей реєстр.
Відповідно до п. 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, як, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Відповідно до п. 20 вказаного Порядку у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Тож з метою відновлення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, скасовуючи оскаржені рішення комісій ГУ ДПС у Донецькій області та ДПС України, суд також покладає на ДПС України обов`язок зареєструвати відповідні податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання, оскільки задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Згідно частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду сплачений судовий збір у загальному розмірі (з урахуванням збільшення позовних вимог) 21020,00 грн. Отже судовий збір підлягає стягненню солідарно з обох відповідачів.
Керуючись статтями 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю АЛЬКАР-ГРУП (ЄДРПОУ: 33705291, 84392, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Ульянівська, 165) до Головного управління ДПС у Донецькій області (ЄДРПОУ: 43142826, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59), Державної податкової служби України (ЄДРПОУ: 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС України в Донецькій області від 25.02.2020 № 1466960/33705291, 1466958/33705291, 1466959/33705291, 1466962/33705291, 1466956/33705291, 1466957/33705291, 1466961/33705291 тавід 21.02.2020 № 1462587/33705291.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України від 13.03.2020 № 8428/33705291/2, 8379/33705291/2, 8457/33705291/2, 8452/33705291/2, 8430/33705291/2, 8453/33705291/2, 8425/33705291/2 та 03.03.2020 № 6685/33705291/2.
Зобов`язатиДержавну податкову службу України зареєструвати податкові накладні № 14 від 18.11.2019, № 15 від 19.11.2019, № 16 від 20.11.2019, № 17 від 22.11.2019, № 18, 19 від 24.11.2019, № 20, 21 від 26.11.2019.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Донецькій області (ЄДРПОУ: 43142826, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АЛЬКАР-ГРУП (ЄДРПОУ: 33705291, 84392, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Ульянівська, 165) судовий збір у розмірі 10510,00 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Державної податкової служби України (ЄДРПОУ: 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АЛЬКАР-ГРУП (ЄДРПОУ: 33705291, 84392, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Ульянівська, 165) судовий збір у розмірі 10510,00 грн.
Рішення ухвалено у нарадчій кімнаті та проголошено його вступну та резолютивну частини у судовому засіданні 18 листопада 2020 року.
Повний текст рішення складено 24 листопада 2020 року.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Г.П. Бабаш
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2020 |
Оприлюднено | 26.11.2020 |
Номер документу | 93038596 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Бабаш Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні