Рішення
від 23.11.2020 по справі 640/19896/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 листопада 2020 року м. Київ № 640/19896/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Погрібніченка І.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "ФЕДКОМ ЛТД" до 1. Головного управління ДПС у Київській області, 2. Державної податкової служби України провизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ФЕДКОМ ЛТД" (далі - ТОВ "ФЕДКОМ ЛТД", позивач) звернулось з позовом до Окружного адміністративного суду м. Києва до Головного управління ДПС у Київській області (далі - відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2), в якому просить:

визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Київській області щодо зупинення реєстрації податкових накладних № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від,20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 р.;

визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію податкових накладних Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1779467/42463463, № 1779466/42463463, № 1779465/42463463, № 1779464/42463463, № 1779463/42463463, № 1779462/42463463, № 1779461/42463463, № 1779460/42463463, № 1779459/42463463, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p.;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p., які подані ТОВ "ФЕДКОМ ЛТД", за датою їх подання до реєстрації.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що - ТОВ "ФЕДКОМ ЛТД" за результатами взаємовідносин з ТОВ АЛЮМІНІЄВО-ЛИВАРНИЙ ЗАВОД складено та подано для реєстрації податкові накладні № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p.

Відповідно до квитанцій документ прийнято, проте реєстрацію вказаних податкових накладних зупинено. Податкові накладні на думку податкового оргнау відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу відповідає вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.

В подальшому, за результатами наданих позивачем пояснень, Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Позивач також зазначає, що відповідачем 2 було порушено порядок зупинення реєстрації податкових накладних, що в свою чергу свідчить про необґрунтованість оскаржуваного рішення, та необхідності його скасування, а також зобов`язання вчинити дії по реєстрації податкових накладних № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.09.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику сторін) та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

Вказаною ухвалою суду відповідачам надано п`ятнадцятиденний строк з дня вручення їм даної ухвали на подання до суду відзиву на позовну заяву, який повинен відповідати вимогам ст. 162 КАС України, або заяву про визнання позову.

ГУ ДПС у Київській області копію ухвали суду про відкриття провадження у даній справі отримано 21.09.2020 року, ДПС України - 21.09.2020 року, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.

Станом на час розгляду даної справи відзив від відповідачів на адресу суду не надходив.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

В С Т А Н О В И В:

ТОВ ФЕДКОМ ЛТД (код за ЄДРПОУ 42463463) зареєстровано Броварською адміністрацією Київської області та перебуває на обліку в Броварській державній податковій інспекції в ГУ ДПС у Київській області.

ТОВ ФЕДКОМ ЛТД (код за ЄДРПОУ 42463463) здійснює комерційну, виробничу і посередницьку діяльність з використання економічних інтересів, матеріальних, трудових, фінансових, інтелектуальних та інших ресурсів Учасників в наданні різного роду послуг, виробництва товарів, виконання робіт, зайняття торгівельною діяльністю та здійснення іншої господарської діяльності, яка не заборонена діючим законодавством України та спрямована на отримання прибутку.

В рамках здійснення господарської діяльності, 03.03.3030 р. між ТОВ ФЕДКОМ ЛТД (код за ЄДРПОУ 42463463) - Покупець, та ТОВ ЗАПОРІЖМЕТБРУХТ (код за ЄДРПОУ - 42693800) - Постачальник, укладено Договір поставки № 7, відповідно до якого Постачальник зобов`язується передати у власність Покупцеві металобрухт алюмінію ДСТУ 3211:2009/ГОСТ 1639:2009, відповідно до видаткових накладних, які є невід`ємною частиною даного Договору, а Покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити його вартість на умовах цього Договору.

03.03.3030 р. між ТОВ ФЕДКОМ ЛТД (код за ЄДРПОУ 42463463) - Постачальник та ТОВ АЛЮМІНІЄВО-ЛИВАРНИЙ ЗАВОД (код за ЄДРПОУ - 43503428) - Покупець, укладено Договір поставки № ДП30/01-1 відповідно до якого Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця готову продукцію, в асортименті, кількості та по цінам, вказаним в накладних, що узгоджуються Сторонами при кожній поставці, а Покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його на умовах цього Договору.

01.04.2020 р. між ТОВ ФЕДКОМ ЛТД (код за ЄДРПОУ 42463463) - Замовник, та ТОВ АЛЮМ ПРОМ ТРЕЙД (код ЄДРПОУ - 42930699) - Виконавець, укладено Договір № 01-20 на переробку давальницької сировини, відповідно до якого Замовник доручає, а Виконавець зобов`язується виконати відповідно до умов цього договору роботу з переробки (переплавки) давальницької сировини - брухту та відходів алюмінію у готову продукцію - зливки алюмінієві, а Замовник зобов`язується прийняти готову продукцію і оплатити виконану роботу.

За результатами фінансово-господарських операцій за вищевказаними Договорами, ТОВ ФЕДКОМ ЛТД відповідно до норм пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України складено та направлено на реєстрацію податкові накладні: № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p.

Згідно квитанцій від 15.05.2020 року 9108414408, 9108394451, 9108376303, 9108394699, 9108366497, 9108414562, 9108377251, 9108414556, 9108399062 вказані податкові накладні прийнято, але реєстрацію по них зупинено. ПН/РК відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачеві запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

ТОВ ФЕДКОМ ЛТД на виконання вимог підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України відповідачу направлено повідомлення № 1 від 27.07.2020 p., № 2 від 27.07.2020 p., № 3 від 27.07.2020 p., № 4 від 27.07.2020 p., № 5 від 27.07.2020 p., № 6 від 27.07.2020 p., № 7 від 27.07.2020 p., № 8 від 27.07.2020 p., № 9 від 27.07.2020 р. про подання пояснень та копій документів довільного формату щодо податкових накладних, реєстрацію якої зупинено, та які підтверджують реальність здійснення операції з Товариства з обмеженою відповідальністю АЛЮМІНІЄВО-ЛИВАРНИЙ ЗАВОД .

29.07.2020 року Комісією Головного управління Державної податкової служби у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 1779467/42463463, № 1779466/42463463, № 1779465/42463463, № 1779464/42463463, № 1779463/42463463, № 1779462/42463463, № 1779461/42463463, № 1779460/42463463, № 1779459/42463463 якими відмовлено у реєстрації податкових накладних № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 р.

Підставою прийняття таких рішень стало ненаданням платником податку:

первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі і рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями, ТОВ ФЕДКОМ ЛТД звернулося з відповідним позовом до суду.

Відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як передбачено пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі -ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України(для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку(додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Як встановлено судом, реєстрацію податкових накладних позивача зупинено з тих підстав, що платник податків, яким подано для реєстрації ПН /РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п. 8 Критеріям ризиковості платника податку.

У квитанціях запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Оцінюючи наведені в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 1 до Порядку №1165, встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово - господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Тобто, одним із таких критеріїв згідно пункту 8 являється те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Суд зазначає, що відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

За формою та змістом рішення контролюючого органу про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку повинне відповідати вимогам Додатку № 4 до Порядку №1165.

Бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле податкова інформація (заповнюється у разі відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку).

Таким чином, саме коментоване рішення в обов`язковому порядку повинне містити мотивацію підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку та докази наявності податкової інформація, яка б свідчила про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи.

Втім, як з`ясовано судом, в матеріалах справи відсутні будь-які докази щодо прийняття контролюючим органом відповідного рішення про відповідність платника податку (ТОВ ФЕДКОМ ЛТД ) критеріям ризиковості платника податку.

Таким чином, оскільки під час розгляду справи відповідачем 1, так само як і відповідачем 2 не надано доказів віднесення позивача до переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 8 Критеріїв, суд приходить до переконання, що реєстрація податкових накладних № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p. Державною податковою службою України за результатами моніторингу була зупинена протиправно, у зв`язку з чим відповідні дії Державної податкової служби України підлягають визнанню протиправними.

Поряд з цим, суд звертає увагу, що наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , ;Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Судом встановлено, що позивачем подані для реєстрації в Єдиному реєстрі податкові накладні, ГУ ДПС у Київській області за наслідком проведеного моніторингу зупинено їх реєстрацію та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Позивачем надані пояснення та копії первинних документів, складених під час здійснення відповідних господарських операцій, що підтверджено матеріалами справи.

Суд звертає увагу, що при зупиненні податкових накладних № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p. позивачу пропонувалося надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без їх конкретизації. А відтак, позивачем надано такі документи та пояснення в довільній формі.

Поряд з цим, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком № 520 (додаток до Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

Проте, в порушення наведених вимог законодавства, в оскаржуваних рішеннях від 29.07.2020 року № 1779467/42463463, № 1779466/42463463, № 1779465/42463463, № 1779464/42463463, № 1779463/42463463, № 1779462/42463463, № 1779461/42463463, № 1779460/42463463, № 1779459/42463463 хоч і вказано, втім не зазначено, які саме із наданих документів складено з порушенням законодавства та норми якого саме закону порушено.

У той же час, суд звертає увагу, що конкретні первинні та розрахункові документи окремо у позивача не витребовувалися.

Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень не містять чіткої підстави їх прийняття, що свідчить про їх необґрунтованість.

У той же час, в Квитанцях також відсутній конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.

Суд також вважає за необхідне зазначити, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Таким чином, суд прийшов до висновку, що зважаючи на не зазначення контролюючим органом конкретного переліку копій документів, необхідних для прийняття ним рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН та на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та контрагентом Товариством з обмеженою відповідальністю АЛЮМІНІЄВО-ЛИВАРНИЙ ЗАВОД контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p.

Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.

Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень суд перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У даному випадку судом встановлено, що рішення суб`єкта владних повноважень не містять чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, що свідчить про їх необґрунтованість і протиправність.

Під час розгляду справи, ГУ ДПС у Київській області, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, не навів мотивів прийняття рішення від 29.07.2020 року № 1779467/42463463, № 1779466/42463463, № 1779465/42463463, № 1779464/42463463, № 1779463/42463463, № 1779462/42463463, № 1779461/42463463, № 1779460/42463463, № 1779459/42463463. У той же час сукупність первинних документів, наданих до матеріалів справи, свідчать про реальність проведення господарської операції між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю АЛЮМІНІЄВО-ЛИВАРНИЙ ЗАВОД .

В момент здійснення господарських операцій позивач та його контрагент - Товариство з обмеженою відповідальністю АЛЮМІНІЄВО-ЛИВАРНИЙ ЗАВОД були зареєстровані платниками податку на додану вартість, про що свідчать дані офіційного веб-сайту ДПС.

Таким чином, суд дійшов висновку, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю АЛЮМІНІЄВО-ЛИВАРНИЙ ЗАВОД та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p.

Приймаючи до уваги викладене у сукупності, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення від 29.07.2020 року № 1779467/42463463, № 1779466/42463463, № 1779465/42463463, № 1779464/42463463, № 1779463/42463463, № 1779462/42463463, № 1779461/42463463, № 1779460/42463463, № 1779459/42463463, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних є необґрунтованими, безпідставними та такими, що підлягає скасуванню.

Відповідно до змісту статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до абз. 1 ч. 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

З системного аналізу вказаних норм КАС України можна дійти висновку, що законодавством передбачено право суду, у випадку визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень, зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

За вказаних обставин, в контексті наведених норм, суд вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p. виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Водночас, варто зазначити про наслідки відсутності реєстрації у ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, або реєстрації їх із порушенням встановленого ПК України строку.

Так, у разі порушення строку реєстрації, застосовуються штрафні санкції, передбачені статтею 120 1 ПК України, а згідно з п. 201.10 статті 201 ПК України відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період. Також, у разі порушення продавцем/покупцем граничних строків реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування, покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний період заяву із скаргою на такого продавця/покупця.

Згідно з п. 20 Порядку № 1246, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Матеріалами справи встановлено, що у зв`язку із прийняттям оскаржуваних рішень від 29.07.2020 року № 1779467/42463463, № 1779466/42463463, № 1779465/42463463, № 1779464/42463463, № 1779463/42463463, № 1779462/42463463, № 1779461/42463463, № 1779460/42463463, № 1779459/42463463 податкові накладні № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p. фактично не було зареєстровано в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, тому така накладна не може вважатися прийнятою та зареєстрованою (операційним днем), коли вона була надіслана до контролюючого органу, навіть враховуючи скасування оскаржуваних рішень про відмову в їх реєстрації в ЄРПН.

З огляду на викладене, а також з метою ефективного, повного та належного захисту порушених прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні ТОВ ФЕДКОМ ЛТД № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p, датою їх подання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В даному випадку, задоволення позовної вимоги про зобов`язання ДФС зареєструвати в ЄРПН податкові накладні датою їх фактичного подання, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Згідно із частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінюючи подані сторонами докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням обставин зазначених вище, суд прийшов до переконання про задоволення позовних вимог.

Згідно з ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 77, 243 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ФЕДКОМ ЛТД" (код ЄДРПОУ 42463463, 07400, Київська область, м. Бровари, бульвар Незалежності, 30) задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними дії Державної податкової служби України щодо зупинення реєстрації податкових накладних № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від,20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 р.

3. Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29 липня 2020 року № 1779467/42463463, № 1779466/42463463, № 1779465/42463463, № 1779464/42463463, № 1779463/42463463, № 1779462/42463463, № 1779461/42463463, № 1779460/42463463, № 1779459/42463463 про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 213 від 17.04.2020 p., № 214 від 17.04.2020 p., № 215 від 20.04.2020 p., № 216 від 21.04.2020 p., № 217 від 21.04.2020 p., № 218 від 22.04.2020 p., № 219 від 23.04.2020 p., № 220 від 24.04.2020 p., № 221 від 15.05.2020 p., які подані ТОВ "ФЕДКОМ ЛТД", за датою їх подання до реєстрації.

4. Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Київській області (код ЄДРПОУ 43141377, 03151, м. Київ, вул. Народного Ополчення, 5А) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ФЕДКОМ ЛТД" (код ЄДРПОУ 42463463, 07400, Київська область, м. Бровари, бульвар Незалежності, 30) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 8 408, 00 грн. (вісім тисяч чотириста вісім гривень, 00 копійок).

5. Присудити з бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, 04953, м. Київ, Львівська площа, 8) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ФЕДКОМ ЛТД" (код ЄДРПОУ 42463463, 07400, Київська область, м. Бровари, бульвар Незалежності, 30) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 8 408, 00 грн. (вісім тисяч чотириста вісім гривень, 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення КАС України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя І.М. Погрібніченко

Дата ухвалення рішення23.11.2020
Оприлюднено26.11.2020
Номер документу93045959
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/19896/20

Ухвала від 05.11.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 08.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Постанова від 08.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 25.05.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 23.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 23.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Рішення від 23.11.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 11.09.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 27.08.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні