ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/3105/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області до Державного підприємства "Скадовський морський торговельний порт" про стягнення страхових коштів,
встановив:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до Державного підприємства "Скадовський морський торговельний порт" (далі - відповідач), в якій просить стягнути з відповідача страхові кошти в сумі 6539,12 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що за результатами планової перевірки Державного підприємства "Скадовський морський торговельний порт" складено акт від 20.05.2020 р. № 16, яким зафіксовано порушення ст.19 Закону № 1105-XIV в частині надання допомоги по тимчасовій непрацездатності незастрахованим особам на суму 1125,71 грн., ст.24 Закону № 1105-XIV в частині невірного застосування відсотка середньої заробітної плати, залежно від страхового стажу, що призвело до порушення порядку використання страхових коштів на суму 2732,14 грн., ч.2 ст.33 Закону № 1105-XIV та п.3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 р. № 1266, в частині невірного розрахунку середньої заробітної плати, а саме: невірно взято кількість днів у розрахунковому періоді для розрахунку середньоденної допомоги по тимчасовій непрацездатності, що призвело до порушення порядку використання страхових коштів на суму 34,49 грн. На підставі акту планової перевірки 20.05.2020 р. винесено рішення № 112 про повернення коштів Фонду та застосування штрафних санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на суму 583850 грн. У зв`язку з невиконанням у встановлений термін рішення № 112, 02.07.2020 р. прийнято рішення № 151 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення коштів Фонду на суму 700,62 грн. Таким чином, загальна сума боргу складає 6539,12 грн., яка відповідачем не сплачена.
Ухвалою від 23.10.2020 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та відповідачу надано п`ятнадцятиденний строк для подання до суду відзиву на позовну заяву.
Вказану ухвалу відповідачем отримано 26.10.2020 р., про що свідчить рекомендоване повідомлення про отримання поштового відправлення, однак у встановлених суддею строк відповідач відзив на позовну заяву не надав. Станом на 25.11.2020 р. закінчився п`ятнадцятиденний строк для подання до суду відзиву на позовну заяву.
Частиною 5 статті 162 КАС України визначено, що відзив подається в строк, встановлений судом, який не може бути меншим п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч.6 ст.162 КАС України).
Згідно ст.258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (ч.2 ст.262 КАС України).
Частиною 5 статті 262 КАС України визначено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Оскільки від сторін не надходило клопотань про розгляд справи в судовому засіданні, суд розглядає справу в письмовому провадженні.
Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що в період з 18.05.2020 р. по 20.05.2020 р. посадовими особами Скадовського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області проведено планову перевірку дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного страхування ДП "Скадовський морський торговельний порт", за результати якої складено акт від 20.05.2020 р. № 16.
Перевіркою встановлено наступні порушення:
1. ст.19 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 р. № 1105-ХІV - надання допомоги незастрахованим особам. Загальна сума коштів використаних з порушенням законодавства складає 1125,71 грн.;
2. ст.33 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 р. № 1105-ХІV та п.3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1266, - при розрахунку середньоденної допомоги по тимчасовій непрацездатності невірно розраховано заробітну плату в розрахунковому періоді. Загальна сума коштів використаних з порушенням законодавства складає 34,49 грн.;
3. ст.24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 р. № 1105-ХІV - при розрахунку середньоденної допомоги по листках непрацездатності невірно застосовано відсотки середньої заробітної плати залежно від страхового стажу. Застрахованій особі допомога по тимчасовій непрацездатності сплачена у розмірі 100 % від страхового стажу, а фактично становить 70 %. Загальна сума коштів використаних з порушенням законодавства складає 2732,14 грн.
Даний акт 20.05.2020 р. підписано в.о. директора та в.о. головного бухгалтера ДП "Скадовський морський торговельний порт" без зауважень.
На підставі акту планової перевірки в.о. начальника управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області 20.05.2020 р. прийнято рішення № 112 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на суму 5838,50 грн., яке отримано в.о. директора ДП "Херсонський морський торговельний порт" 02.06.2020 р.
02.07.2020 р. в.о. начальника управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області прийнято рішення № 151 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду у сумі 700,62 грн., яке отримано в.о. директора ДП "Скадовський морський торговельний порт" 16.07.2020 р.
Таким чином загальна сума заборгованості становить 6539,12 грн. і оскільки ДП "Скадовський морський торговельний порт" добровільно не сплатило даний борг, позивач просить стягнути його в судовому порядку.
При вирішенні позовної заяви суд виходить з наступних приписів законодавства.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 р. № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV).
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Частиною 1 статті 8 Закону № 1105-XIV передбачено, що виконавча дирекція Фонду є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду. Виконавча дирекція є підзвітною правлінню Фонду та провадить діяльність від імені Фонду в межах та в порядку, визначених статутом Фонду та положенням про виконавчу дирекцію Фонду, що затверджується його правлінням, організовує та забезпечує виконання рішень правління Фонду.
Відповідно до ч.3 ст.8 Закону № 1105-XIV робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що створюються за рішенням правління Фонду на підставі затвердженої ним структури органів Фонду. Управління виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатки із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, а також мають відділення в районах і містах обласного значення. Відділення управлінь виконавчої дирекції Фонду є відокремленими підрозділами робочих органів виконавчої дирекції Фонду, що створюються за рішенням правління Фонду без статусу юридичної особи. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення провадять свою діяльність від імені виконавчої дирекції Фонду в межах та порядку, визначених цим Законом, статутом Фонду, типовим положенням про робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення, що затверджується правлінням Фонду, та положенням, затвердженим директором виконавчої дирекції Фонду.
Згідно п.5 ч.1 ст.10 Закону № 1105-XIV Фонд має право накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону.
За приписами ст.11 Закону № 1105-XIV джерелами формування коштів Фонду, серед іншого, є суми фінансових санкцій, застосованих відповідно до цього Закону, інших законів до підприємств, установ, організацій та фізичних осіб-підприємців за порушення встановленого порядку сплати страхових внесків та використання коштів Фонду, штрафів за недотримання законодавства про соціальне страхування, а також суми адміністративних штрафів, накладених відповідно до закону на посадових осіб та громадян за такі порушення.
Пунктом 1 частини 5 статті 15 Закону № 1105-XIV встановлено відповідальність роботодавця за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.
Відповідно до ч.6 ст.15 Закону № 1105-XIV у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми. За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасні повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів. Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Частинами 1, 2 статті 17 Закону № 1105-XIV визначено, що спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку. Строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.
Відповідно до п.5 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України та його робочі органи є правонаступниками Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції цього Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, відділень у районах і містах обласного значення, а також Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, його виконавчої дирекції, відділень цього Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі та їх робочих органів.
Постановою Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 р. № 29 затверджено Інструкцію про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин і втратила чинність з 10.10.2020 р. (далі - Інструкція № 29).
Згідно п.п.2.3, 3.2 Інструкції № 29 органи Фонду здійснюють планові та позапланові перевірки. Планові перевірки проводяться згідно з планами-графіками органу Фонду. Перевірці підлягають документи за звітні періоди поточного та попередніх років, за які не здійснювалась перевірка.
Відповідно до пп.3.13.1 п.3.13 Інструкції № 29 за результатами перевірки складається акт, у якому зазначаються: найменування, поштова адреса органу Фонду, дата складання акта (останній день перевірки), номер і дата направлення та наказу органу Фонду, які є підставою для проведення перевірки, вид перевірки (планова або позапланова), посада, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи органу Фонду, яка здійснила перевірку, період, за який проведено перевірку, повне найменування страхувальника, строк проведення перевірки; довідкові дані, а саме: номер реєстрації та дата взяття страхувальника на облік в органі Фонду, спосіб оподаткування, місцезнаходження страхувальника, код за Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб або реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, номер та серія паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку у паспорті), дані про наявність рахунків у банках та інших фінансових установах, середньооблікова кількість працівників на дату проведення перевірки; інформація про результати попередньої перевірки по коштах Фонду та заходи щодо усунення порушень (за їх наявності); інформація про наявність заборгованості по коштах Фонду, причини виникнення та правомірність її відображення; інформація про надходження страхових коштів, у тому числі від органу Фонду та від сплати часткової вартості за путівки, повноту та своєчасність перерахувань страхових коштів до Фонду; стан виконання вимог законодавства страхувальником у нарахуванні і виплаті матеріального забезпечення, використанні коштів Фонду, а також з інших питань, які перевірялися; порядок ведення бухгалтерського обліку та звітності по коштах Фонду; інформація про стан роботи комісії (уповноваженого) із соціального страхування; результати перевірки.
Підпунктом 3.13.4 пункту 3.13 Інструкції № 29 визначено, що в останній день перевірки два примірники акта перевірки підписуються посадовими особами органу Фонду, які її проводили, керівником, головним бухгалтером (бухгалтером) або уповноваженою керівником особою та головою комісії (уповноваженим) із соціального страхування страхувальника, який перевіряється. Примірники акта перевірки підписуються посадовою особою органу Фонду та керівником або головним бухгалтером (бухгалтером) чи уповноваженою керівником особою страхувальника на кожній сторінці із зазначенням на останній сторінці загальної кількості сторінок. Один примірник акта перевірки вручається страхувальнику з відміткою про отримання, а другий зберігається в органі Фонду, який здійснив перевірку. Якщо акт підписано без заперечень або впродовж передбаченого терміну заперечення не надійшли або надіслані з порушенням зазначеного терміну, акт перевірки вважається узгодженим.
Згідно п.4.1 Інструкції № 29 за матеріалами акта перевірки та результатами розгляду заперечень страхувальника (за їх наявності) керівник органу Фонду або його заступник приймає рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій до страхувальника відповідно до статей 21, 22, 28, 30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", яке надсилається страхувальнику разом з листом про результати розгляду заперечень (за їх наявності) протягом 20 календарних днів з дня підписання акта перевірки. Рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності складається за формою, наведеною у додатку 3 до цієї Інструкції.
Відповідно до п.4.2 Інструкції № 29 у разі несвоєчасного виконання страхувальником рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій щодо повернення коштів Фонду та сплати фінансових санкцій або виконання його не в повному обсязі на страхувальників накладається штраф та нараховується пеня відповідно до статті 30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням". Суми цих санкцій сплачуються страхувальниками за рахунок власних коштів. Розрахунок фінансових санкцій здійснюється після закінчення строку виконання рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій на підставі копій платіжних документів про перерахування зазначених коштів, виписок банку про надходження коштів на рахунки органів Фонду, які є підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду, за формою, наведеною у додатку 4 до цієї Інструкції. Рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду приймається та надсилається страхувальнику протягом 20 календарних днів з дня закінчення строку, встановленого для виконання рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій.
Пунктом 4.3 Інструкції № 29 передбачено, що у рішеннях зазначаються суми коштів Фонду, що підлягають поверненню органу Фонду, суми фінансових санкцій, які належить перерахувати до Фонду та в подальшому відобразити у звіті страхувальника по коштах Фонду, строк для виконання рішення та строк, передбачений законодавством для звернення страхувальника зі скаргою про перегляд цього рішення.
Відповідно до п.4.4 Інструкції № 29 рішення вважається надісланим (врученим) страхувальнику, зокрема, якщо його передано керівнику або уповноваженій особі страхувальника під розписку або надіслано рекомендованим листом.
Страхувальник інформує орган Фонду про виконання рішення у визначені рішенням строки (п.4.5 Інструкції № 29).
Згідно п.7.1 Інструкції № 29 страхувальник може оскаржити рішення органу Фонду. Страхувальник у письмовій формі звертається до органу Фонду, який прийняв рішення, із скаргою про перегляд цього рішення. Скарга повинна бути подана органу Фонду протягом 10 календарних днів з дня отримання страхувальником рішення органу Фонду, що оскаржується. Скарга на рішення органу Фонду, визначені абзацами другим та третім цього пункту, подана з дотриманням порядку і строків, визначених цим пунктом, зупиняє строки сплати страхових коштів та фінансових санкцій до винесення рішення органом Фонду вищого рівня або до дня набрання судовим рішенням законної сили.
З аналізу даних правових норм слідує, що посадові особи Фонду мають повноваження на проведення перевірки дотримання страхувальником вимог законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування, результати якої оформляються актом. Якщо акт підписано без заперечень або впродовж передбаченого терміну заперечення не надійшли або надіслані з порушенням терміну, акт перевірки вважається узгодженим.
У разі встановлення перевіркою порушення порядку використання страхових коштів, уповноважена особам Фонду приймає рішення про повернення страхувальником в повному обсязі неправомірно витраченої суми страхових коштів та застосовує штраф у розмірі 50 відсотків такої суми. У рішенні зазначається сума та строк повернення страхових коштів.
Якщо у встановлений рішенням строк страхувальником не повернуто страхові кошти та не сплачено фінансові санкції, уповноважена особа Фонду приймає рішення про накладення штрафу у розмірі 10 відсотків такої суми та нараховує пеню.
Страхувальник може оскаржити вищевказані рішення до органу Фонду, який прийняв рішення, шляхом звернення із скаргою про перегляд цього рішення протягом 10 календарних днів. Звернення зі скаргою зупиняє строки сплати страхових коштів та фінансових санкцій до винесення рішення по скарзі. Якщо ж страхувальник не оскаржив рішення Фонду, то він повинен сплатити суму страхових коштів та фінансових санкцій у десятиденний строк з дня отримання відповідного рішення.
Судом встановлено, що акт перевірки від 20.05.2020 р. № 16 підписано в.о. директора та в.о. головного бухгалтера ДП "Скадовський морський торговельний порт" без зауважень 20.05.2020 р., а тому є узгодженим.
На підставі акту перевірки та встановлених порушень позивачем прийнято рішення від 20.05.2020 р. № 112 про повернення 3892,34 грн. страхових коштів та застосування штрафу в розмірі 1946,16 грн., яким встановлено строк перерахування - протягом десяти днів з дня отримання рішення.
Вказане рішення отримано відповідачем 02.06.2020 р., однак у встановлений строк страхові кошти в загальній сумі 5838,50 грн. ДП "Скадовський морський торговельний порт" не було повернено, у зв`язку з чим до позивачем прийнято рішення від 02.07.2020 р. № 151 про застосування до відповідача штрафу у розмірі 583,85 грн. та нарахування пені у сумі 116,77 грн. Дане рішення отримано відповідачем 16.07.2020 р.
Доказів оскарження рішень від 20.05.2020 р. № 112 та від 02.07.2020 р. № 151 ДП "Скадовський морський торговельний порт" не надано, а тому відповідач повинен був сплатити визначені цими рішеннями страхові кошти та фінансові санкції протягом десяти днів з дня отримання рішень.
Оскільки сума страхові кошти та фінансові санкції на загальну суму 6539,12 грн. не сплачені ДП "Скадовський морський торговельний порт" в добровільному порядку, ця сума підлягає стягненню з відповідача в судовому порядку.
За таких обставин позовні вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області підлягають задоволенню.
Між тим, вимоги позивача про стягнення з відповідача судового збору у сумі 2102 грн. є безпідставними, так як відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -
вирішив:
Позовну заяву Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області (73034, м.Херсон, вул.Рєпіна, 1, код ЄДРПОУ 41313410) до Державного підприємства "Скадовський морський торговельний порт" (75582, Херсонська область, м.Скадовськ, вул.Набережна, 2, код ЄДРПОУ 01125703) про стягнення страхових коштів задовольнити.
Стягнути з Державного підприємства "Скадовський морський торговельний порт" (75582, Херсонська область, м.Скадовськ, вул.Набережна, 2, код ЄДРПОУ 01125703) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області (73034, м.Херсон, вул.Рєпіна, 1, код ЄДРПОУ 41313410) страхові кошти в сумі 6539 (шість тисяч п`ятсот тридцять дев`ять) грн. 12 коп. на розрахунковий рахунок № UA288999980000355449000121283, МФО 899998 в ГУДКСУ, одержувач: Скадовське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області, код ЄДРПОУ 41415657).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя О.І. Бездрабко
кат. 112010101
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2020 |
Оприлюднено | 27.11.2020 |
Номер документу | 93074877 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні