Постанова
від 08.10.2020 по справі 160/576/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

08 жовтня 2020 року м. Дніпросправа № 160/576/20

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),

суддів: Дурасової Ю.В., Лукманової О.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпро апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 березня 2020 року (суддя у 1 інстанції Віхрова В.С.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - заступника начальника відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостолівському, Криворіжському, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сироти Олега Анатолійовича про визнання дій неправомірними,-

ВСТАНОВИВ:

У січні 2020 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - заступника начальника відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостолівському, Криворіжському, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сироти Олега Анатолійовича, в якій позивач просив: визнати дії посадових осіб управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - заступника начальника відділу контролю за використанням та охороною земель в Апостолівському, Криворіжському, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сироти Олега Анатолійовича, що здійснив перевірку позивача на підставі наказу №1120-ДК від 16.12.2019 р. Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області та склав в м. Кривому Розі акт перевірки від 23.12.2019 р. за №1120-ДК/1206/АП/09/01-19 дотримання вимог земельного законодавства в селі Грушівка Апостолівського району Дніпропетровської області в порушення п.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю)", без письмового повідомлення про перевірку та ненадання акту перевірки, - неправомірними.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 березня 2020 року адміністративний задоволено.

Не погодившись з рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції, та у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Аппеляційна скарга обгрунтована тим, що Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 23.12.2019 № 1120-ДК/1206/АП/09/01-19 було встановлено:

Земельна ділянка сільськогосподарського призначення приватної форми власності (рілля), з кадастровим номером 1220384400:01:060:0020, площею 5,7377 га, розташована за межами населеного пункту на території Грушівської ОТГ Апостолівською району Дніпропетровської області.

Зазначена земельна ділянка площею 5,7377 га утворена внаслідок часткового розпаювання земельної ділянки площею 15,6 га, наданої Апостолівського районною радою Дніпропетровської облсті в постійне користування для ведення селянського (фермерського) господарства гр.. ОСОБА_1 . Право постійного користування закріплено Державним актом за реєстраційним №168 від 24.01.1993. Не розпайована частина земельної ділянки державної власності обробляється ОСОБА_1 , засіяна озимими зерновими культурами.

Впритул до не розпайованої частини земельної ділянки, яка обробляється ОСОБА_1 розташована земельна ділянка державної власності водного фонду з кадастровим номером 1220384400:01:380:0007. Зазначена земельна ділянка надана в постійне користування Державному промисловому підприємству КРИВБАСПРОМВОДОПОСТАЧАННЯ , право на яку зареєстровано від 06.03.2019 за реєстраційним номером №30642551. За цільовим призначенням земельна ділянка - для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами (код УКВЦПЗ - 10.04) Частина цієї земельної ділянки площею 1,0347 га використовується гр.. ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства, а саме - засіяна озимими зерновими культурами за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Таким чином, гр. ОСОБА_1 самовільної займає частину земельної ділянки площею 1,0347 га з кадастровим номером 1220384400:01:380:0007 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Відповідальність за самовільне зайняття земельної ділянки передбачена пунктом б ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53-1 КУпАП.

Перевіривши доводи апеляційної скарги матеріалами справи, суд приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як слідує з матеріалів справи, Державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель в Апостолівському, Криворіжському, Софіївському, Широківському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Сиротою О.А. на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 16.12.2019 р. №1120-ДК "Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності", була проведена планова перевірка з питання дотримання вимог земельного законодавства шляхом проведення перевірки стосовно земельних ділянок біля ділянки із кадастровим номером 1220384400:01:060:0020, за результатами якої складено Акт №1120-ДК/1206/АП/09/01-19 від 23.12.2019 р. (надалі - Акт перевірки).

Згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 16.12.2019 р. №1120-ДК "Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності" термін проведення перевірки було визначено з 16.12.2019 р. по 26.12.2019 р.

Не погоджуючись з проведенням вказаної перевірки позивач звернувся до суду з даним позовом.

Отже, предмет дослідження у даній справі становлять правові підстави проведення перевірки, за наслідками якої відносно позивача складено Акт №1120-ДК/1206/АП/09/01-19 від 23.12.2019 р., а також відповідність дій відповідачів нормам закону за наслідками її проведення.

Зі змісту Акту перевірки вбачається, що за результатами перевірки було встановлено наступне.

Земельна ділянка сільськогосподарського призначення приватної форми власності (рілля), з кадастровим номером 1220384400:01:060:0020, площею 5,7377 га, розташована за межами населеного пункту на території Грушівської ОТГ Апостолівського району Дніпропетровської області.

Зазначена земельна ділянка площею 5,7377 га утворена внаслідок часткового розпаювання земельної ділянки площею 15,6 га, наданої Апостолівською районною радою Дніпропетровської області в постійне користування для ведення селянського (фермерського) господарства гр.. ОСОБА_1 . Право постійного користування закріплено Державним актом за реєстраційним №168 від 24.01.1993 р. Не розпайована частина земельної ділянки державної власності обробляється ОСОБА_1 , засіяна озимими зерновими культурами.

Впритул до не розпайованої частини земельної ділянки, яка обробляється ОСОБА_1 розташована земельна ділянка державної власності водного фонду з кадастровим номером 1220384400:01:380:0007. Зазначена земельна ділянка надана в постійне користування Державному промисловому підприємству "КРИВБАСПРОМВОДОПОСТАЧАННЯ", право на яку зареєстровано від 06.03.2019 р. за реєстраційним номером №30642551. За цільовим призначенням земельна ділянка - для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами (код УКВЦПЗ - 10.04). Частина цієї земельної ділянки площею 1,0347 га використовується гр. ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства, а саме засіяна озимими зерновими культурами за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину.

Таким чином, за наслідками перевірки сформовано висновок про те, що гр. ОСОБА_1 самовільної займає частину земельної ділянки площею 1,0347 га з кадастровим номером 1220384400:01:380:0007 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

При цьому, в Акту перевірки робиться посилання на положення ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та зазначено про те, що відповідальність за самовільне зайняття земельної ділянки передбачена пунктом "б" ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53-1 КУпАП.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд встановив наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України (далі- ЗК України) земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ч. 1 та ч. 2 ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до ст. 187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно із ст. 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначені Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 № 963-IV (далі - Закон № 963-IV).

Відповідно до ст. 2 Закону № 963-IV основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.

Статтею 4 Закону № 963-IV передбачено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно зі ст. 5 Закону № 963-IV органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 передбачено, що державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Як встановлено судом першої інстанції та підтвержено матеріалами справи, земельну ділянку площею 5,7377 га з кадастровим номером 1220384400:01:060:0020 відповідно до Державного акту серії ЯЕ №157329, який був виданий згідно до розпорядження голови Апостолівської районного адміністрації №66-р-07 від 13.02.2007 року, надано ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 і відповідно до рішення Апостолівського районного суду Дніпропетровської області від 14 квітня 2008 року у справі №2-618/2008 ця земельна ділянка площею 5,7377 га з кадастровим номером 1220384400:01:060:0020 в порядку спадкування визнана за ОСОБА_3 .

Цим же судовим рішенням Апостолівського районного суду Дніпропетровської області від 14 квітня 2008 року в справі №2-618/2008 встановлено факт прийняття спадщини після смерті ОСОБА_2 земельної ділянки площею 5,7377 га з кадастровим номером 1220384400:01:060:0020 за ОСОБА_3 .

В силу положень ч. 4 ст. 78 КАС України, обставини встановлені рішенням суду, яке набрало законної сили є преюдиціальними при вирішенні даної справи по суті.

Згідно інформації з Державного реєстру речового права на нерухоме майно (Витягу про реєстрацію права власності) 05.12.2019 р. відбулася державна реєстрація права власності земельної ділянки за ОСОБА_3 .

Таким чином, на час проведення перевірки, земельною ділянкою площею 5,7377 га з кадастровим номером 1220384400:01:060:0020 правомірно володіє, а отже і користується ОСОБА_3 .

Доводами апеляційної скарги зазначені обставини не спростовано.

Оскільки судом першої інстанції у повному обсязі з`ясовано обставини, що мають значення для справи, рішення прийнято з додержанням норм матеріального права, підстави для його скасування відсутні.

Керуючись ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 березня 2020 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в порядку та строки передбачені ст.329 КАС України.

Головуючий - суддя Л.А. Божко

суддя Ю. В. Дурасова

суддя О.М. Лукманова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.10.2020
Оприлюднено26.11.2020
Номер документу93078293
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/576/20

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Віхрова Вікторія Станіславівна

Ухвала від 09.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 25.03.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Віхрова Вікторія Станіславівна

Ухвала від 14.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Віхрова Вікторія Станіславівна

Ухвала від 20.01.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Віхрова Вікторія Станіславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні